Yep, deels analist, maar vooral een anglosaxische anti-eu stoker.quote:Op donderdag 15 september 2011 09:01 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Het grote publiek moet zich voornamelijk realiseren dat Ambrose een eurobasher is. Dat zou jij ook eens moeten zien.
quote:vr 16 sep 2011, 08:06
Dure rekening Nederland bij wanbetaling euroland
AMSTERDAM - Als de Europese redding van Griekenland, Ierland en Portugal op een totaal fiasco uitloopt, dan kost dit de Nederlandse belastingbetaler maximaal 20,6 miljard. Ons land heeft beloofd om het kwakkelende trio voor dit bedrag te steunen, blijkt uit gisteren gemaakte berekeningen van het Centraal Plan Bureau (CPB). Volgens de rekenmeesters is daarvan inmiddels 13,7 miljard ook echt uitgeleend
http://www.nu.nl/economie/2617164/komst-geithner-goed-teken.htmlquote:'Komst Geithner is goed teken'
Laatste update: 16 september 2011 08:15 info .WROCLAW - De komst van de Amerikaanse minister van Financiën Timothy Geithner is een ''goed teken dat er internationaal aandacht is voor de eurocrisis''.
Foto: AFP Dat zei minister Jan Kees de Jager vrijdag bij aankomst op de informele bijeenkomst van de ministers van Financiën van de 17 eurolanden.
''De Amerikanen laten zien dat ook zij het belang van de bestrijding van de eurocrisis erkennen'', aldus De Jager. Voorafgaand aan de bijeenkomst zeiden ingewijden dat de komst van de Amerikaanse minister voor nieuwe dynamiek kan zorgen.
Geithner, die ten opzichte van andere ministers met een zeer groot gezelschap arriveerde, is in het Poolse Wroclaw om onder meer te praten over de aanpak van de schuldenproblematiek in Griekenland en over de mogelijke uitbreiding van het noodfonds.
Urgentie delen
De Jager zei dat het belangrijk is ''dat we er allemaal zijn en dat we de urgentie van deze crisis delen''. Volgens de bewindsman is het belang om deze crisis te bestrijden enorm.
''De gevolgen voor de mensen thuis en op werk kunnen enorm zijn.'' Hij benadrukte dat het treffen niet zal leiden tot besluitvorming, maar zei wel te hopen vooruitgang te boeken.
Hoe komt het dat die Britten, maar ook Anglofielen, zulke anti-eu stokers zijn?quote:Op vrijdag 16 september 2011 08:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
Yep, deels analist, maar vooral een anglosaxische anti-eu stoker.
Voor het eigen cluppie en tegen de club van de tegenstander? Vast ook een kwestie van geld en macht.quote:Op vrijdag 16 september 2011 08:51 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Hoe komt het dat die Britten, maar ook Anglofielen, zulke anti-eu stokers zijn?
En jalouzie denk ik, want het gaat niet bepaald goed in de UK...quote:Op vrijdag 16 september 2011 09:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
Voor het eigen cluppie en tegen de club van de tegenstander? Vast ook een kwestie van geld en macht.
Ik ben wel benieuwd wat geithner nu precies kan betekenen voor de euro behalve dat hij probeert de cds'sen niet te hoeven laten uitkeren.quote:Op vrijdag 16 september 2011 08:50 schreef Fukushima het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/economie/2617164/komst-geithner-goed-teken.html
Denkt Jan Kees nou echt dat Geithner voor de euro komt, en niet om zijn eigen hachje te redden
Tsja, dat is natuurlijk een logisch gevolg van overheden die er alles aan doen om de banken uit de wind te houden. Had de markt zijn gang kunnen gaan, dan waren er nu geen Royal Bank of Scotland, ING, AIG en andere financiële paupers meer.quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:51 schreef Basp1 het volgende:
Dat dan de banken er weer als lachende 3e vandoor gaan is te bizar voor woorden in al deze crisissen.
Tja hernieuwd vertrouwen lijkt mequote:Op vrijdag 16 september 2011 11:49 schreef SeLang het volgende:
Griekse yields dalen scherp. Heb ik iets gemist of is het speculatie op een nieuwe "redding"?
Je hoeft natuurlijk niet van het pact te wijken als het even tegen zit. Niemand verplicht je bij een maximum van 60 % van het BBP staatsschuld ook daadwerkelijk op dat maximum te gaan zitten. Wie speelruimte wil hebben zou bijvoorbeeld op 50 % van het BBP staatsschuld kunnen gaan zitten. Dan creëer je vanzelf speelruimte. En pact kan en moet dus gewoon keihard zijn.quote:Op donderdag 15 september 2011 21:33 schreef LXIV het volgende:
Duitsland en Frankrijk weken van dat pact met een reden! Het is ook niet slim om je teveel vast te leggen, zodat je in bijzondere omstandigheden gebonden bent aan zo'n pact!
Ik ben het zeker met je eens dat eurobonds (in zijn pure vorm) alleen kunnen werken bij een raamwerk om fiscale integriteit af te dwingen als de afspraken overtreden worden óf zelfs voordat de afspraken overtreden worden. Hoe zie je dat eigenlijk voor je, als een soort artikel 12-status zoals we dat ook in NL hebben bij een (mogelijke) insolvabele gemeente?quote:Op donderdag 15 september 2011 21:43 schreef dvr het volgende:
Correct, ik ging er vanuit dat er eerst een raamwerk komt om fiscale integriteit af te dwingen. Ik vind de Jager's plan prima (naar ik begreep: een onafhankelijke, niet-politieke autoriteit, en zondaars worden gestraft via hun afdrachten aan/van de EU), maar hij gaf zelf ook al aan dat het vooral in Frankrijk veel weerstand oproept. Maar dat deed het stabiliteitspact oorspronkelijk ook, en dat heeft Zalm er destijds toch met Duitsland doorheen weten te drukken! Nu alleen nog een mechanisme dat het ook daadwerkelijk afdwingt (of dat ontsnappen aan zo'n pact erg moeilijk en kostbaar maakt, bijvoorbeeld door overschrijdingen alleen toe te staan voor wederopbouw-activiteiten als gevolg van natuurrampen of oorlogsgeweld, of door overschrijdingen alleen in de vorm van achtergestelde bonds toe te staan).
quote:vr 16 sep 2011, 11:48
Spaanse staatsschuld flink gestegen
MADRID (AFN) - De staatsschuld van Spanje is in het tweede kwartaal van dit jaar opgelopen tot 65,2 procent van het Spaanse bruto binnenlands product (bbp).
Dat maakte de Spaanse centrale bank vrijdag bekend.
Ja zo een eenmalige mogelijke uitgave doet alle voordelen van vijftij jaar teniet.quote:Op vrijdag 16 september 2011 08:26 schreef meth77 het volgende:
Nederland heeft enorm veel VOORDEEL bij de EU
[..]
quote:Besluit over geld voor Griekenland in oktober
WROCLAW (AFN) - De beslissing over het verstrekken van de volgende termijn van 8 miljard euro uit het eerste noodplan voor Griekenland zal in oktober worden genomen. Dat zei Jean-Claude Juncker, de Luxemburgse premier en voorzitter van de vergadering van 17 eurolanden, vrijdag tijdens een persconferentie na ochtendgesprekken.
Juncker zei dat de eurolanden zien dat Griekenland vergaande moeite heeft genomen in het afgelopen jaar, maar dat ,,de volwaardige uitvoering van de afspraken cruciaal blijft''. Juncker zei de hernieuwde wil van de Grieken om de afspraken ,,volledig en gericht'' te implementeren, te verwelkomen.
Maar als het BNP van de zuidelijke landen blijft dalen dan gaat de schuldratio snel stijgen zonder dat er geleend wordtquote:Op vrijdag 16 september 2011 13:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
65,2 % is ook nog heel redelijk. Volgens mij zelfs lager dan Nederland.
Interessante uitspraak van iemand die zichzelf een paar maanden geleden nog een leugenaar noemde:quote:Juncker roept op tot 'mondelinge discipline'
WROCLAW (AFN) - Bewindslieden van eurolanden moeten beter letten op wat ze zeggen. Jean-Claude Juncker, de Luxemburgse premier en voorzitter van de vergadering van 17 eurolanden, riep vrijdag de lidstaten op tot ,,mondelinge discipline''.
,,Ik heb bij mijn collega's aangedrongen zo veel mogelijk discipline te betrachten bij het verkondigen van onze meningen'', aldus Juncker. Hij zei dit naar aanleiding van een vraag van journalisten of de eurozone in staat is met één stem te spreken. Juncker antwoordde ontkennend.
De afgelopen weken buitelden verschillende bewindslieden en regeringsleiders over elkaar heen met meningen over de problemen in Griekenland, een mogelijke oplossing of zelfs een mogelijk bankroet.
http://www.iex.nl/Nieuws/(...)inge-discipline.aspx
quote:"When it becomes serious, you have to lie," Juncker, who as the chairman of the regular meetings of eurozone finance ministers is one of the currency union's key spokesmen, said in recent remarks.
Hij roept gewoon iedere politicus op tot liegen zoveel als je maar kan om maar het publiek te bedotten. Het probleem alleen met leugens is dat je op den duur zoveel onzin bij elkaar verzonnen hebt dat de geloofwaardigheid alleen nog maar minder gaat worden. Dit geeft wederom aan waarom burgers steeds verder van de politiek af komen te staan.quote:Op vrijdag 16 september 2011 14:09 schreef SeLang het volgende:
[..]
Interessante uitspraak van iemand die zichzelf een paar maanden geleden nog een leugenaar noemde:
[..]
Dat geloof ik niet, er zijn ongetwijfeld Kamerleden die oprecht de belangen van hun achterban zo goed mogelijk proberen te behartigen. Maar, zoals altijd geldt: hoe machtiger ze zijn, hoe minder je ze kunt vertrouwen.quote:Op vrijdag 16 september 2011 14:35 schreef flyguy het volgende:
Alleen dan zou de Tweede kamer denk ik leeg zijn.
Dus Lagarde lijkt (terecht imo) vast te houden aan het oorspronkelijke eisenpakket. Onze eigen minister heeft heel expliciet er elke keer weer op gewezen dat IMF deelname een noodzakelijke voorwaarde is voor Nederlandse steun. Dat vind ik ook een juiste positie want het IMF daar zitten de herstructurerings experts en niet in de EU.quote:IMF threatens to withhold Greek loan
Christine Lagarde, head of the International Monetary Fund, on Thursday raised the spectre of her organisation withholding its portion of an ¤8bn ($11bn) aid payment Greece needs by the end of this month, saying Athens had implemented requisite economic reforms “in parts”.
Speaking ahead of a highly anticipated meeting of IMF, US and European finance officials in Poland, Ms Lagarde said Athens had to re-ignite “the urge to deliver on commitments” made by its government after a period during which “momentum had slowed down”.
“If there has been no implementation, we don’t pay,” she told CNBC, in describing the IMF’s lending practices.
Ms Lagarde’s comments differ from the views of the IMF’s partner in the Greek bail-out negotiations, the European Commission, which EU officials said is largely satisfied with Greece’s recent concessions. These include a property tax that is expected to raise about ¤2bn this year to fill a ¤1.7bn gap in the budget.
http://www.ft.com/cms/s/0(...)0.html#axzz1Y7QSDYVd
Gezien 't trackrecord, zal dat niet 't IMF zijn..quote:Op vrijdag 16 september 2011 14:52 schreef SeLang het volgende:
Eens zien wie er gaat buigen, Griekenland of het IMF?
Ik denk dat het IMF zich terugtrekt en de wij (Europa) dus alles gaan betalenquote:Op vrijdag 16 september 2011 14:52 schreef SeLang het volgende:
De EU gaat buigen en gewoon alles maar zelf financieren, desnoods maakt men nog een extra reddingspot voor de reddingspot aan of zo.quote:Op vrijdag 16 september 2011 14:52 schreef SeLang het volgende:
Ik denk dat er wel meer knieën getest gaan worden. Historisch gezien heeft het IMF de sterkste knieën van allemaal, maar het is wel een mooie test om te kijken hoe Lagarde zich houdt in haar nieuwe functie. Kan zij in een maand een gedaantewisseling ondergang van minister van financiën in Frankrijk, naar een economenclub waar men zich wel aan de afspraken houdt? Ook Papandreou gaat getest worden, hoeveel bezuinigingen kan hij nog realiseren politiek gezien en is hij flexibel genoeg om aan zowel het IMF als zijn eigen bevolking tegemoet te komen? Dan zijn er nog de knieën van De Jager, een harde eis voor Nederland is IMF deelname, als het IMF zijn steun intrekt doet De Jager dat dan ook? En wat gaat Merkozy doen in dat geval, stoppen zij met de bailout?quote:Op vrijdag 16 september 2011 14:52 schreef SeLang het volgende:
Ik snap het ook niet helemaal. Als ik EU/Grieks-politicus was zou ik blij zijn met het IMF. Zij knappen het vuile werk op en je kan hen nog de schuld geven ook.quote:Op vrijdag 16 september 2011 14:52 schreef SeLang het volgende:
Dat vind ik ook een juiste positie want het IMF daar zitten de herstructurerings experts en niet in de EU.
Als dat grafiekje op CDS-prijzen gebaseerd is: swaps op euroschulden keren uit in dollars. De EURUSD is de afgelopen weken van 1.44 naar 1.35 gegaan, bijna 7% gedaald. Ik vermoed dat het 'm daar in zit.quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:49 schreef SeLang het volgende:
Griekse yields dalen scherp. Heb ik iets gemist of is het speculatie op een nieuwe "redding"?
Nou daar zijn de meningen over verdeeld natuurlijk. Het enigste wat de IMF doet is de duimschroeven aandraaien en landen soms met nog meer schulden opzadelen.quote:Op vrijdag 16 september 2011 15:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik snap het ook niet helemaal. Als ik EU/Grieks-politicus was zou ik blij zijn met het IMF. Zij knappen het vuile werk op en je kan hen nog de schuld geven ook.
Ik heb daar weinig concrete gedachten bij, zolang de beoordeling maar niet door politici geschiedt (een onafhankelijke instantie lijkt me een goed idee) en de afstraffing, bijvoorbeeld het tegenhouden van EU-subsidies aan dat land, automatisch volgt.quote:Op vrijdag 16 september 2011 12:33 schreef piepeloi55 het volgende:
Hoe zie je dat eigenlijk voor je, als een soort artikel 12-status zoals we dat ook in NL hebben bij een (mogelijke) insolvabele gemeente?
Nee, dat grafiekje is de yield. Komt geen dollar in voor.quote:Op vrijdag 16 september 2011 15:42 schreef dvr het volgende:
[..]
Als dat grafiekje op CDS-prijzen gebaseerd is: swaps op euroschulden keren uit in dollars. De EURUSD is de afgelopen weken van 1.44 naar 1.35 gegaan, bijna 7% gedaald. Ik vermoed dat het 'm daar in zit.
Duitsland en Frankrijk hebben meer zekerheid geschapen over een Griekenland binnen de euro. Ook de VS bemoeit zich er nu mee dat ook positief is.quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:49 schreef SeLang het volgende:
Dan heb ik geen idee, want uit Griekenland komt steeds alleen maar tenenkrommend nieuws..quote:Op vrijdag 16 september 2011 15:53 schreef SeLang het volgende:
Nee, dat grafiekje is de yield. Komt geen dollar in voor.
Zozo, dus ze hebben wel degelijk slimme economen in Griekenland. Eerst een paar miljard krijgen en dat pas falliet gaan, ipv direct. Goed bezigquote:Op vrijdag 16 september 2011 16:21 schreef dvr het volgende:
[..]
Het enige quasi-positieve nieuwtje was dat ze in 2009 hun begrotingstekort expres omhoog hadden bijgesteld om voor meer IMF/EU-steun in aanmerking te komen..
Al die uitlatingen van De Jager en andere regeringsleiders hebben anders voor veel chaos en volatiliteit gezorgd op de financiële markten. Enige terughoudendheid zou ze sieren en kan veel problemen voorkomen.quote:Op vrijdag 16 september 2011 14:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hij roept gewoon iedere politicus op tot liegen zoveel als je maar kan om maar het publiek te bedotten. Het probleem alleen met leugens is dat je op den duur zoveel onzin bij elkaar verzonnen hebt dat de geloofwaardigheid alleen nog maar minder gaat worden. Dit geeft wederom aan waarom burgers steeds verder van de politiek af komen te staan.
De Jager doet het prima. Ook laatst met dat lekken van het feit, dat MinFin met default-scenario's van Griekenland bezig was. Er zat toen meteen weer een wereldvreemde hoogleraar in het journaal te vertellen hoe dom en schandalig dat was, maar die begreep niet dat De Jager (en zijn maatjes van de Bundesbank) met dat soort uitlatingen, die meteen de wereldpers halen, Griekenland juist onder druk zet om hun bezuinigingen door te zetten.quote:Op vrijdag 16 september 2011 16:25 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Al die uitlatingen van De Jager en andere regeringsleiders hebben anders voor veel chaos en volatiliteit gezorgd op de financiële markten. Enige terughoudendheid zou ze sieren en kan veel problemen voorkomen.
Dat zag ik ook, maar ergens anders werd dat alweer ontkracht. Kennelijk heeft Griekenland veel onbetaalde rekeningen die ze naar het volgende jaar schuiven zodat het tekort dit jaar lager lijkt.quote:Op vrijdag 16 september 2011 16:21 schreef dvr het volgende:
[..]
Dan heb ik geen idee, want uit Griekenland komt steeds alleen maar tenenkrommend nieuws..
Het enige quasi-positieve nieuwtje was dat ze in 2009 hun begrotingstekort expres omhoog hadden bijgesteld om voor meer IMF/EU-steun in aanmerking te komen..
Je zou je juist zorgen moeten maken als hij het zou ontkennen. Want dat zou betekenen dat hij ofwel keihard zit te liegen ofwel de realiteit kwijt is.quote:Op vrijdag 16 september 2011 16:37 schreef dvr het volgende:
[..]
De Jager doet het prima. Ook laatst met dat lekken van het feit, dat MinFin met default-scenario's van Griekenland bezig was. Er zat toen meteen weer een wereldvreemde hoogleraar in het journaal te vertellen hoe dom en schandalig dat was, maar die begreep niet dat De Jager (en zijn maatjes van de Bundesbank) met dat soort uitlatingen, die meteen de wereldpers halen, Griekenland juist onder druk zet om hun bezuinigingen door te zetten.
Door niet mee te gaan in de kansloze reddingspakketten, het beleiden van je eigen monetaire beleid etc. etc..quote:Op vrijdag 16 september 2011 17:37 schreef Igen het volgende:
Maar welke kosten van een zich verder uitbreidende crisis kun je dan van je afschuiven door uit de euro te stappen?
Waarom zouden we daarvoor uit de euro moeten?quote:Op vrijdag 16 september 2011 17:42 schreef Devion het volgende:
[..]
Door niet mee te gaan in de kansloze reddingspakketten,
Wat levert dat ons aan extra meerwaarde op concreet in de situatie van een zich verder uitbreidende crisis in Zuid-Europa? Met andere woorden: waarom is dat voordeel in die situatie (veel) groter dan nu?quote:het beleiden van je eigen monetaire beleid etc. etc..
We gaan sowieso als Duitsland uitstapt, en die zullen die stap eerder nemen dan Nederland. Dus ik denk dat de Duitse pijngrens relevanter is. Merkel doet erg haar best om een goede Europeaan te zijn, maar het gemor in haar eigen regering, in de media en bij deskundigen begint stevige vormen aan te nemen en ze hebben daar natuurlijk een heel sterke anti-inflatoire traditie.quote:Op vrijdag 16 september 2011 17:17 schreef SeLang het volgende:
Ik zou best wel eens willen weten wat er binnenskamers wordt besproken op het ministerie van Financiën, met name hoe ver het moet komen voordat NL uit de euro stapt.
Als de euro door de oplopende onhoudbare schulden in andere eurolanden sterk in koopkracht daalt, en als je ook nog reddingsacties moet financieren om te voorkomen dat je eigen banken, verzekeraars en pensioenfondsen kapotgaan, dan wil je daar niet inzitten.quote:Op vrijdag 16 september 2011 17:48 schreef Igen het volgende:
Wat levert dat ons aan extra meerwaarde op concreet in de situatie van een zich verder uitbreidende crisis in Zuid-Europa? Met andere woorden: waarom is dat voordeel in die situatie (veel) groter dan nu?
Ja okee.quote:Op vrijdag 16 september 2011 18:27 schreef dvr het volgende:
[..]
Als de euro door de oplopende onhoudbare schulden in andere eurolanden sterk in koopkracht daalt, (..), dan wil je daar niet inzitten.
Maar als we uit de euro stappen dan moeten we dat toch nog steeds, omdat het niks aan de exposure van onze financiële instellingen verandert?quote:en als je ook nog reddingsacties moet financieren om te voorkomen dat je eigen banken, verzekeraars en pensioenfondsen kapotgaan
Ja, maar als we (alleen, en rechtstreeks) onze eigen instellingen hoeven te redden is dat goedkoper dan wanneer we moeten bijlappen voor de staatstekorten van andere landen (plus, daarin inbegrepen, de oplopende tekorten van hun financiële instellingen). Bovendien zouden onze financiële instellingen vanuit alle hoeken en gaten van de wereld geld toegestuurd krijgen omdat men onze gulden zo aantrekkelijk vindt, zodat er dan minder gered hoeft te worden.quote:Op vrijdag 16 september 2011 18:33 schreef Igen het volgende:
Maar als we uit de euro stappen dan moeten we dat toch nog steeds, omdat het niks aan de exposure van onze financiële instellingen verandert?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |