abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 16 september 2011 @ 08:08:46 #201
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_102006937
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 09:01 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Het grote publiek moet zich voornamelijk realiseren dat Ambrose een eurobasher is. Dat zou jij ook eens moeten zien.
Yep, deels analist, maar vooral een anglosaxische anti-eu stoker.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 16 september 2011 @ 08:26:10 #202
324665 meth77
to do or not to do
pi_102007145
Nederland heeft enorm veel VOORDEEL bij de EU

quote:
vr 16 sep 2011, 08:06
Dure rekening Nederland bij wanbetaling euroland
AMSTERDAM - Als de Europese redding van Griekenland, Ierland en Portugal op een totaal fiasco uitloopt, dan kost dit de Nederlandse belastingbetaler maximaal 20,6 miljard. Ons land heeft beloofd om het kwakkelende trio voor dit bedrag te steunen, blijkt uit gisteren gemaakte berekeningen van het Centraal Plan Bureau (CPB). Volgens de rekenmeesters is daarvan inmiddels 13,7 miljard ook echt uitgeleend
pi_102007472
quote:
'Komst Geithner is goed teken'
Laatste update: 16 september 2011 08:15 info .WROCLAW - De komst van de Amerikaanse minister van Financiën Timothy Geithner is een ''goed teken dat er internationaal aandacht is voor de eurocrisis''.

Foto: AFP Dat zei minister Jan Kees de Jager vrijdag bij aankomst op de informele bijeenkomst van de ministers van Financiën van de 17 eurolanden.

''De Amerikanen laten zien dat ook zij het belang van de bestrijding van de eurocrisis erkennen'', aldus De Jager. Voorafgaand aan de bijeenkomst zeiden ingewijden dat de komst van de Amerikaanse minister voor nieuwe dynamiek kan zorgen.

Geithner, die ten opzichte van andere ministers met een zeer groot gezelschap arriveerde, is in het Poolse Wroclaw om onder meer te praten over de aanpak van de schuldenproblematiek in Griekenland en over de mogelijke uitbreiding van het noodfonds.

Urgentie delen

De Jager zei dat het belangrijk is ''dat we er allemaal zijn en dat we de urgentie van deze crisis delen''. Volgens de bewindsman is het belang om deze crisis te bestrijden enorm.

''De gevolgen voor de mensen thuis en op werk kunnen enorm zijn.'' Hij benadrukte dat het treffen niet zal leiden tot besluitvorming, maar zei wel te hopen vooruitgang te boeken.

http://www.nu.nl/economie/2617164/komst-geithner-goed-teken.html

Denkt Jan Kees nou echt dat Geithner voor de euro komt, en niet om zijn eigen hachje te redden
Everything in the world is about sex except sex. Sex is about power.
  vrijdag 16 september 2011 @ 08:51:12 #204
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_102007486
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 08:08 schreef Perrin het volgende:

[..]

Yep, deels analist, maar vooral een anglosaxische anti-eu stoker.
Hoe komt het dat die Britten, maar ook Anglofielen, zulke anti-eu stokers zijn?
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  vrijdag 16 september 2011 @ 09:58:01 #205
38496 Perrin
pi_102008893
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 08:51 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Hoe komt het dat die Britten, maar ook Anglofielen, zulke anti-eu stokers zijn?
Voor het eigen cluppie en tegen de club van de tegenstander? Vast ook een kwestie van geld en macht.
pi_102009011
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 09:58 schreef Perrin het volgende:

[..]

Voor het eigen cluppie en tegen de club van de tegenstander? Vast ook een kwestie van geld en macht.
En jalouzie denk ik, want het gaat niet bepaald goed in de UK...
pi_102011169
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  vrijdag 16 september 2011 @ 11:49:52 #208
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102011972
Griekse yields dalen scherp. Heb ik iets gemist of is het speculatie op een nieuwe "redding"?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_102012043
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 08:50 schreef Fukushima het volgende:

[..]

http://www.nu.nl/economie/2617164/komst-geithner-goed-teken.html

Denkt Jan Kees nou echt dat Geithner voor de euro komt, en niet om zijn eigen hachje te redden
Ik ben wel benieuwd wat geithner nu precies kan betekenen voor de euro behalve dat hij probeert de cds'sen niet te hoeven laten uitkeren.

Banken zullen wel zoveel mogelijk griekse schuld eerst nog naar de ecb moeten overdagen voordat griekenland failliet mag gaan. Dat dan de banken er weer als lachende 3e vandoor gaan is te bizar voor woorden in al deze crisissen.
pi_102012851
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 11:51 schreef Basp1 het volgende:
Dat dan de banken er weer als lachende 3e vandoor gaan is te bizar voor woorden in al deze crisissen.
Tsja, dat is natuurlijk een logisch gevolg van overheden die er alles aan doen om de banken uit de wind te houden. Had de markt zijn gang kunnen gaan, dan waren er nu geen Royal Bank of Scotland, ING, AIG en andere financiële paupers meer.
  vrijdag 16 september 2011 @ 12:20:24 #211
324665 meth77
to do or not to do
pi_102012941
quote:
11s.gif Op vrijdag 16 september 2011 11:49 schreef SeLang het volgende:
Griekse yields dalen scherp. Heb ik iets gemist of is het speculatie op een nieuwe "redding"?
Tja hernieuwd vertrouwen lijkt me
pi_102012973
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 21:33 schreef LXIV het volgende:
Duitsland en Frankrijk weken van dat pact met een reden! Het is ook niet slim om je teveel vast te leggen, zodat je in bijzondere omstandigheden gebonden bent aan zo'n pact!
Je hoeft natuurlijk niet van het pact te wijken als het even tegen zit. Niemand verplicht je bij een maximum van 60 % van het BBP staatsschuld ook daadwerkelijk op dat maximum te gaan zitten. Wie speelruimte wil hebben zou bijvoorbeeld op 50 % van het BBP staatsschuld kunnen gaan zitten. Dan creëer je vanzelf speelruimte. En pact kan en moet dus gewoon keihard zijn.
  vrijdag 16 september 2011 @ 12:23:01 #213
324665 meth77
to do or not to do
pi_102013025
Beter was het als ieder land gewoon de eigen munt had gehouden, dan hadden we al die ellende niet gehad

Ik vind geldwisselen helemaal niet erg
pi_102013287
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 21:43 schreef dvr het volgende:
Correct, ik ging er vanuit dat er eerst een raamwerk komt om fiscale integriteit af te dwingen. Ik vind de Jager's plan prima (naar ik begreep: een onafhankelijke, niet-politieke autoriteit, en zondaars worden gestraft via hun afdrachten aan/van de EU), maar hij gaf zelf ook al aan dat het vooral in Frankrijk veel weerstand oproept. Maar dat deed het stabiliteitspact oorspronkelijk ook, en dat heeft Zalm er destijds toch met Duitsland doorheen weten te drukken! Nu alleen nog een mechanisme dat het ook daadwerkelijk afdwingt (of dat ontsnappen aan zo'n pact erg moeilijk en kostbaar maakt, bijvoorbeeld door overschrijdingen alleen toe te staan voor wederopbouw-activiteiten als gevolg van natuurrampen of oorlogsgeweld, of door overschrijdingen alleen in de vorm van achtergestelde bonds toe te staan).
Ik ben het zeker met je eens dat eurobonds (in zijn pure vorm) alleen kunnen werken bij een raamwerk om fiscale integriteit af te dwingen als de afspraken overtreden worden óf zelfs voordat de afspraken overtreden worden. Hoe zie je dat eigenlijk voor je, als een soort artikel 12-status zoals we dat ook in NL hebben bij een (mogelijke) insolvabele gemeente?
  vrijdag 16 september 2011 @ 13:23:27 #215
324665 meth77
to do or not to do
pi_102014806
Maar dit komt meer omdat het BBP gedaald is, er is niet extra meer geleend

quote:
vr 16 sep 2011, 11:48
Spaanse staatsschuld flink gestegen

MADRID (AFN) - De staatsschuld van Spanje is in het tweede kwartaal van dit jaar opgelopen tot 65,2 procent van het Spaanse bruto binnenlands product (bbp).
Dat maakte de Spaanse centrale bank vrijdag bekend.
pi_102014851
65,2 % is ook nog heel redelijk. Volgens mij zelfs lager dan Nederland.
pi_102015887
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 08:26 schreef meth77 het volgende:
Nederland heeft enorm veel VOORDEEL bij de EU

[..]

Ja zo een eenmalige mogelijke uitgave doet alle voordelen van vijftij jaar teniet.
  vrijdag 16 september 2011 @ 14:00:09 #218
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102016049
quote:
Besluit over geld voor Griekenland in oktober

WROCLAW (AFN) - De beslissing over het verstrekken van de volgende termijn van 8 miljard euro uit het eerste noodplan voor Griekenland zal in oktober worden genomen. Dat zei Jean-Claude Juncker, de Luxemburgse premier en voorzitter van de vergadering van 17 eurolanden, vrijdag tijdens een persconferentie na ochtendgesprekken.

Juncker zei dat de eurolanden zien dat Griekenland vergaande moeite heeft genomen in het afgelopen jaar, maar dat ,,de volwaardige uitvoering van de afspraken cruciaal blijft''. Juncker zei de hernieuwde wil van de Grieken om de afspraken ,,volledig en gericht'' te implementeren, te verwelkomen.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 16 september 2011 @ 14:03:16 #219
324665 meth77
to do or not to do
pi_102016164
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 13:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
65,2 % is ook nog heel redelijk. Volgens mij zelfs lager dan Nederland.
Maar als het BNP van de zuidelijke landen blijft dalen dan gaat de schuldratio snel stijgen zonder dat er geleend wordt
  vrijdag 16 september 2011 @ 14:09:02 #220
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102016371
quote:
Juncker roept op tot 'mondelinge discipline'

WROCLAW (AFN) - Bewindslieden van eurolanden moeten beter letten op wat ze zeggen. Jean-Claude Juncker, de Luxemburgse premier en voorzitter van de vergadering van 17 eurolanden, riep vrijdag de lidstaten op tot ,,mondelinge discipline''.

,,Ik heb bij mijn collega's aangedrongen zo veel mogelijk discipline te betrachten bij het verkondigen van onze meningen'', aldus Juncker. Hij zei dit naar aanleiding van een vraag van journalisten of de eurozone in staat is met één stem te spreken. Juncker antwoordde ontkennend.

De afgelopen weken buitelden verschillende bewindslieden en regeringsleiders over elkaar heen met meningen over de problemen in Griekenland, een mogelijke oplossing of zelfs een mogelijk bankroet.

http://www.iex.nl/Nieuws/(...)inge-discipline.aspx
Interessante uitspraak van iemand die zichzelf een paar maanden geleden nog een leugenaar noemde:

quote:
"When it becomes serious, you have to lie," Juncker, who as the chairman of the regular meetings of eurozone finance ministers is one of the currency union's key spokesmen, said in recent remarks.
Mijn reisverslagen
pi_102016685
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 14:09 schreef SeLang het volgende:

[..]

Interessante uitspraak van iemand die zichzelf een paar maanden geleden nog een leugenaar noemde:

[..]

Hij roept gewoon iedere politicus op tot liegen zoveel als je maar kan om maar het publiek te bedotten. Het probleem alleen met leugens is dat je op den duur zoveel onzin bij elkaar verzonnen hebt dat de geloofwaardigheid alleen nog maar minder gaat worden. Dit geeft wederom aan waarom burgers steeds verder van de politiek af komen te staan.
  vrijdag 16 september 2011 @ 14:28:46 #222
38496 Perrin
pi_102017000
Als je geen goede leider kunt zijn, dan maar een goede leugenaar..
  vrijdag 16 september 2011 @ 14:35:52 #223
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_102017267
Politici... het enige beroep waarbij je naar mijn mening de doodstraf moet invoeren. Als een politici informatie achterhoud, liegt of handelt tegen de belangen in van het volk/achterban, dan tegen de muur er mee.

Alleen dan zou de Tweede kamer denk ik leeg zijn.
The more debt, the better
pi_102017405
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 14:35 schreef flyguy het volgende:
Alleen dan zou de Tweede kamer denk ik leeg zijn.
Dat geloof ik niet, er zijn ongetwijfeld Kamerleden die oprecht de belangen van hun achterban zo goed mogelijk proberen te behartigen. Maar, zoals altijd geldt: hoe machtiger ze zijn, hoe minder je ze kunt vertrouwen.
  vrijdag 16 september 2011 @ 14:52:15 #225
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102017874
quote:
IMF threatens to withhold Greek loan

Christine Lagarde, head of the International Monetary Fund, on Thursday raised the spectre of her organisation withholding its portion of an ¤8bn ($11bn) aid payment Greece needs by the end of this month, saying Athens had implemented requisite economic reforms “in parts”.

Speaking ahead of a highly anticipated meeting of IMF, US and European finance officials in Poland, Ms Lagarde said Athens had to re-ignite “the urge to deliver on commitments” made by its government after a period during which “momentum had slowed down”.

“If there has been no implementation, we don’t pay,” she told CNBC, in describing the IMF’s lending practices.

Ms Lagarde’s comments differ from the views of the IMF’s partner in the Greek bail-out negotiations, the European Commission, which EU officials said is largely satisfied with Greece’s recent concessions. These include a property tax that is expected to raise about ¤2bn this year to fill a ¤1.7bn gap in the budget.

http://www.ft.com/cms/s/0(...)0.html#axzz1Y7QSDYVd
Dus Lagarde lijkt (terecht imo) vast te houden aan het oorspronkelijke eisenpakket. Onze eigen minister heeft heel expliciet er elke keer weer op gewezen dat IMF deelname een noodzakelijke voorwaarde is voor Nederlandse steun. Dat vind ik ook een juiste positie want het IMF daar zitten de herstructurerings experts en niet in de EU.

Eens zien wie er gaat buigen, Griekenland of het IMF?
Mijn reisverslagen
  vrijdag 16 september 2011 @ 14:54:21 #226
38496 Perrin
pi_102017976
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 14:52 schreef SeLang het volgende:

Gezien 't trackrecord, zal dat niet 't IMF zijn..
pi_102018129
quote:

Ik denk dat het IMF zich terugtrekt en de wij (Europa) dus alles gaan betalen ;(
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_102018426
quote:

De EU gaat buigen en gewoon alles maar zelf financieren, desnoods maakt men nog een extra reddingspot voor de reddingspot aan of zo. :{
pi_102019590
quote:
Ik denk dat er wel meer knieën getest gaan worden. Historisch gezien heeft het IMF de sterkste knieën van allemaal, maar het is wel een mooie test om te kijken hoe Lagarde zich houdt in haar nieuwe functie. Kan zij in een maand een gedaantewisseling ondergang van minister van financiën in Frankrijk, naar een economenclub waar men zich wel aan de afspraken houdt? Ook Papandreou gaat getest worden, hoeveel bezuinigingen kan hij nog realiseren politiek gezien en is hij flexibel genoeg om aan zowel het IMF als zijn eigen bevolking tegemoet te komen? Dan zijn er nog de knieën van De Jager, een harde eis voor Nederland is IMF deelname, als het IMF zijn steun intrekt doet De Jager dat dan ook? En wat gaat Merkozy doen in dat geval, stoppen zij met de bailout?

De antwoorden zijn denk ik; ja, nee, nee, nee.
pi_102019690
quote:
Dat vind ik ook een juiste positie want het IMF daar zitten de herstructurerings experts en niet in de EU.
Ik snap het ook niet helemaal. Als ik EU/Grieks-politicus was zou ik blij zijn met het IMF. Zij knappen het vuile werk op en je kan hen nog de schuld geven ook.
pi_102019863
quote:
Als dat grafiekje op CDS-prijzen gebaseerd is: swaps op euroschulden keren uit in dollars. De EURUSD is de afgelopen weken van 1.44 naar 1.35 gegaan, bijna 7% gedaald. Ik vermoed dat het 'm daar in zit.
pi_102019897
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 september 2011 15:37 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik snap het ook niet helemaal. Als ik EU/Grieks-politicus was zou ik blij zijn met het IMF. Zij knappen het vuile werk op en je kan hen nog de schuld geven ook.
Nou daar zijn de meningen over verdeeld natuurlijk. Het enigste wat de IMF doet is de duimschroeven aandraaien en landen soms met nog meer schulden opzadelen.

Als we kijken naar argentinie, daar ging het eigenlijk pas beter mee toen men onder het juk van de imf uit was.

http://www.commondreams.org/views02/0127-03.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Argentine_debt_restructuring
pi_102020052
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 12:33 schreef piepeloi55 het volgende:

Hoe zie je dat eigenlijk voor je, als een soort artikel 12-status zoals we dat ook in NL hebben bij een (mogelijke) insolvabele gemeente?
Ik heb daar weinig concrete gedachten bij, zolang de beoordeling maar niet door politici geschiedt (een onafhankelijke instantie lijkt me een goed idee) en de afstraffing, bijvoorbeeld het tegenhouden van EU-subsidies aan dat land, automatisch volgt.

Er zijn uitzonderingen denkbaar waarin een land om legitieme redenen zijn budget moet overschrijden, bv om te herstellen van een grote ramp, maar die uitzonderingen zouden ook van te voren vastgelegd moeten worden.
  vrijdag 16 september 2011 @ 15:53:00 #234
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102020229
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 15:42 schreef dvr het volgende:

[..]

Als dat grafiekje op CDS-prijzen gebaseerd is: swaps op euroschulden keren uit in dollars. De EURUSD is de afgelopen weken van 1.44 naar 1.35 gegaan, bijna 7% gedaald. Ik vermoed dat het 'm daar in zit.
Nee, dat grafiekje is de yield. Komt geen dollar in voor.
Mijn reisverslagen
pi_102021207
quote:
Duitsland en Frankrijk hebben meer zekerheid geschapen over een Griekenland binnen de euro. Ook de VS bemoeit zich er nu mee dat ook positief is.
pi_102021309
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 15:53 schreef SeLang het volgende:

Nee, dat grafiekje is de yield. Komt geen dollar in voor.
Dan heb ik geen idee, want uit Griekenland komt steeds alleen maar tenenkrommend nieuws..

Het enige quasi-positieve nieuwtje was dat ze in 2009 hun begrotingstekort expres omhoog hadden bijgesteld om voor meer IMF/EU-steun in aanmerking te komen.. :')
  vrijdag 16 september 2011 @ 16:25:03 #237
145663 Duiker_21
Daar word ik niet vrolijk van
pi_102021425
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 16:21 schreef dvr het volgende:

[..]
Het enige quasi-positieve nieuwtje was dat ze in 2009 hun begrotingstekort expres omhoog hadden bijgesteld om voor meer IMF/EU-steun in aanmerking te komen.. :')
Zozo, dus ze hebben wel degelijk slimme economen in Griekenland. Eerst een paar miljard krijgen en dat pas falliet gaan, ipv direct. Goed bezig :7
Ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom?
pi_102021462
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 14:18 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hij roept gewoon iedere politicus op tot liegen zoveel als je maar kan om maar het publiek te bedotten. Het probleem alleen met leugens is dat je op den duur zoveel onzin bij elkaar verzonnen hebt dat de geloofwaardigheid alleen nog maar minder gaat worden. Dit geeft wederom aan waarom burgers steeds verder van de politiek af komen te staan.
Al die uitlatingen van De Jager en andere regeringsleiders hebben anders voor veel chaos en volatiliteit gezorgd op de financiële markten. Enige terughoudendheid zou ze sieren en kan veel problemen voorkomen.
pi_102021946
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 16:25 schreef Athlon_2o0o het volgende:

Al die uitlatingen van De Jager en andere regeringsleiders hebben anders voor veel chaos en volatiliteit gezorgd op de financiële markten. Enige terughoudendheid zou ze sieren en kan veel problemen voorkomen.
De Jager doet het prima. Ook laatst met dat lekken van het feit, dat MinFin met default-scenario's van Griekenland bezig was. Er zat toen meteen weer een wereldvreemde hoogleraar in het journaal te vertellen hoe dom en schandalig dat was, maar die begreep niet dat De Jager (en zijn maatjes van de Bundesbank) met dat soort uitlatingen, die meteen de wereldpers halen, Griekenland juist onder druk zet om hun bezuinigingen door te zetten.
  vrijdag 16 september 2011 @ 16:39:43 #240
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102022014
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 16:21 schreef dvr het volgende:

[..]

Dan heb ik geen idee, want uit Griekenland komt steeds alleen maar tenenkrommend nieuws..

Dat zag ik ook, maar ergens anders werd dat alweer ontkracht. Kennelijk heeft Griekenland veel onbetaalde rekeningen die ze naar het volgende jaar schuiven zodat het tekort dit jaar lager lijkt.

Hoe het ook is, één ding is boven elke twijfel verheven: cijfers uit Griekenland zijn niet betrouwbaar. Dat alleen is al genoeg om het stoplicht op rood te zetten.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 16 september 2011 @ 16:46:33 #241
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102022237
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 16:37 schreef dvr het volgende:

[..]

De Jager doet het prima. Ook laatst met dat lekken van het feit, dat MinFin met default-scenario's van Griekenland bezig was. Er zat toen meteen weer een wereldvreemde hoogleraar in het journaal te vertellen hoe dom en schandalig dat was, maar die begreep niet dat De Jager (en zijn maatjes van de Bundesbank) met dat soort uitlatingen, die meteen de wereldpers halen, Griekenland juist onder druk zet om hun bezuinigingen door te zetten.
Je zou je juist zorgen moeten maken als hij het zou ontkennen. Want dat zou betekenen dat hij ofwel keihard zit te liegen ofwel de realiteit kwijt is.

Ik vind het echt raar dat veel mensen het kennelijk een goed idee vinden om te liegen en vaag te doen over dingen die iedereen met zijn eigen ogen kan zien.

Ook is er helemaal niets tegenstrijdig aan het feit dat je probeert een oplossing te vinden en je tegelijkertijd voorbereidt op het slechtste. Dat is net zoiets als geen dijken bouwen en geen rampenplan hebben omdat je hoopt dat er geen overstroming komt.
Mijn reisverslagen
pi_102022772
Jep. Alhoewel in dat kader De Jager's uitspraak dat we het geld dat we aan Griekenland geleend hebben zeker terug krijgen, een tikje dubieus is :P
  vrijdag 16 september 2011 @ 17:17:13 #243
78918 SeLang
Black swans matter
pi_102023318
Ik zou best wel eens willen weten wat er binnenskamers wordt besproken op het ministerie van Financiën, met name hoe ver het moet komen voordat NL uit de euro stapt. Als de crisis zich veel verder uitbreidt dan Griekenland alleen dan wordt het al heel snel goedkoper voor Nederland/ Duitsland/ Oostenrijk/ Finland om uit te stappen. Wanneer wordt die pijngrens bereikt? Natuurlijk geeft dat even een klap voor de export enzo maar daar valt wel overheen te komen. Landen als Zwitserland en Zweden doen het tenslotte ook niet echt slecht.
Mijn reisverslagen
pi_102024037
Maar welke kosten van een zich verder uitbreidende crisis kun je dan van je afschuiven door uit de euro te stappen?
pi_102024251
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 17:37 schreef Igen het volgende:
Maar welke kosten van een zich verder uitbreidende crisis kun je dan van je afschuiven door uit de euro te stappen?
Door niet mee te gaan in de kansloze reddingspakketten, het beleiden van je eigen monetaire beleid etc. etc..
“Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist.”
- Epicurus
pi_102024461
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 17:42 schreef Devion het volgende:

[..]

Door niet mee te gaan in de kansloze reddingspakketten,
Waarom zouden we daarvoor uit de euro moeten?
quote:
het beleiden van je eigen monetaire beleid etc. etc..
Wat levert dat ons aan extra meerwaarde op concreet in de situatie van een zich verder uitbreidende crisis in Zuid-Europa? Met andere woorden: waarom is dat voordeel in die situatie (veel) groter dan nu?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2011 17:49:30 ]
pi_102025671
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 17:17 schreef SeLang het volgende:
Ik zou best wel eens willen weten wat er binnenskamers wordt besproken op het ministerie van Financiën, met name hoe ver het moet komen voordat NL uit de euro stapt.
We gaan sowieso als Duitsland uitstapt, en die zullen die stap eerder nemen dan Nederland. Dus ik denk dat de Duitse pijngrens relevanter is. Merkel doet erg haar best om een goede Europeaan te zijn, maar het gemor in haar eigen regering, in de media en bij deskundigen begint stevige vormen aan te nemen en ze hebben daar natuurlijk een heel sterke anti-inflatoire traditie.

Mijn gok is dat de pijngrens concreet daar ligt, waar Italië, Frankrijk, Spanje of België door de hoeven gaat. Portugal kunnen we er nog wel bij hebben, maar méér niet. Als dat gebeurt zullen die landen waarschijnlijk gedwongen worden om de euro te verlaten, maar als dat niet lukt zullen we zelf moeten uitstappen. De angst dat we dan een soort Zwitserland worden is inmiddels redelijk beteugeld, want Zwitserland heeft al redelijk overtuigend laten zien dat ze hun frank wel degelijk konden devalueren.

Anderzijds, als er zo'n eurobonds-achtig programma komt zoals ik eerder noemde, dan zal Europa het zeker een jaartje of twee, drie langer uitzingen en is er kans dat we eerst nog een enorme depreciatie van de dollar en enkele andere munten meemaken, en een wereldwijde kapitaalvlucht naar de euro die de problemen hier voor nog langere tijd oplost, zelfs als we dan hard op onze Amerikaanse bezittingen moeten afschrijven. Wat mij betreft is dat nog het beste scenario voor Europa.
pi_102025863
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 17:48 schreef Igen het volgende:

Wat levert dat ons aan extra meerwaarde op concreet in de situatie van een zich verder uitbreidende crisis in Zuid-Europa? Met andere woorden: waarom is dat voordeel in die situatie (veel) groter dan nu?
Als de euro door de oplopende onhoudbare schulden in andere eurolanden sterk in koopkracht daalt, en als je ook nog reddingsacties moet financieren om te voorkomen dat je eigen banken, verzekeraars en pensioenfondsen kapotgaan, dan wil je daar niet inzitten.

Anderzijds, als onze huizenmarkt instort willen we misschien maar liever wél in de euro blijven zitten.. :P
pi_102026079
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 18:27 schreef dvr het volgende:

[..]

Als de euro door de oplopende onhoudbare schulden in andere eurolanden sterk in koopkracht daalt, (..), dan wil je daar niet inzitten.
Ja okee.
quote:
en als je ook nog reddingsacties moet financieren om te voorkomen dat je eigen banken, verzekeraars en pensioenfondsen kapotgaan
Maar als we uit de euro stappen dan moeten we dat toch nog steeds, omdat het niks aan de exposure van onze financiële instellingen verandert?
pi_102026839
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 18:33 schreef Igen het volgende:

Maar als we uit de euro stappen dan moeten we dat toch nog steeds, omdat het niks aan de exposure van onze financiële instellingen verandert?
Ja, maar als we (alleen, en rechtstreeks) onze eigen instellingen hoeven te redden is dat goedkoper dan wanneer we moeten bijlappen voor de staatstekorten van andere landen (plus, daarin inbegrepen, de oplopende tekorten van hun financiële instellingen). Bovendien zouden onze financiële instellingen vanuit alle hoeken en gaten van de wereld geld toegestuurd krijgen omdat men onze gulden zo aantrekkelijk vindt, zodat er dan minder gered hoeft te worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')