Doorgaanquote:Er is in NL nog steeds een groeiend tekort aan goede technici. En dat lijkt niet minder te worden hoe hard universiteiten en hogescholen hun best ook doen. En dat is voor onze economie erg jammer.
Wat kunnen we als NL doen om het beter te maken?
-De studies goedkoper maken en meer jaren studiefinanciering geven? Itt popi jopi studies.
-Campussen inrichten rondom technische onderwijsinstellingen?
-Baangaranties regelen voor mensen met een diploma?
Ben ik wel een voorstander van, maar voor de vrouwen is het minder leuk. Een uitzondering daargelaten (en die moeten we koesteren) hebben vrouwen moeite met techniek.quote:Op woensdag 14 september 2011 12:21 schreef VuilnisMetaal het volgende:
-Meer vrouwen aantrekken, die trekken meer mannen aan.
Dit.quote:Op woensdag 14 september 2011 12:21 schreef VuilnisMetaal het volgende:
Ah, daarom zitten wij van journalistiek met techniekquote:Op woensdag 14 september 2011 12:48 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Dit.
Je moet scholen combineren, zodat mensen op technische scholen ook nog vrouwen tegenkomen. Nu zit economie en techniek voornamelijk gesplitst.
Ik zou echt niemand aanraden om techniek te gaan doen, om deze reden alleen al.
Ja en? Een land vol filosofen is onwenselijk.quote:Op woensdag 14 september 2011 13:11 schreef Louis22 het volgende:
Niet doen. Technologisering = zijnsvergetelheid.
Filosofie parasiteert op de domheden van andere mensen. Het enige nut van filosofie is het opruimen van de stupiditeiten van politici, economen, wetenschappers etc. Als daar een einde wordt gemaakt, hebben we ook geen behoefte meer aan filosofie.quote:Op woensdag 14 september 2011 13:30 schreef waht het volgende:
[..]
Ja en? Een land vol filosofen is onwenselijk.
En zo wordt een prima topic kapot getrolld, jammer...quote:Op woensdag 14 september 2011 13:11 schreef Louis22 het volgende:
Niet doen. Technologisering = zijnsvergetelheid.
Ja ok, maar degene die mijn computer heeft gemaakt ben ik toch best dankbaar.quote:Op woensdag 14 september 2011 13:33 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Filosofie parasiteert op de domheden van andere mensen. Het enige nut van filosofie is het opruimen van de stupiditeiten van politici, economen, wetenschappers etc. Als daar een einde wordt gemaakt, hebben we ook geen behoefte meer aan filosofie.
En dat gaat op de TU/e alleen nog maar erger worden, aangezien er vanaf 2012 een gezamenlijke bachelor gaat komen.quote:Op woensdag 14 september 2011 12:25 schreef GSbrder het volgende:
Alle technische universiteiten leiden tegenwoordig nog enkel “managers” op, omdat het niet sexy genoeg gevonden wordt door middelbare scholieren om een vak te leren.
Je bedoelt dat computers voor minder nuttige zaken worden gebruikt?! Een computer doet zelf namelijk niets zonder dat een mens daartoe de opdracht geeft.quote:Op woensdag 14 september 2011 13:55 schreef Louis22 het volgende:
Voor mij had het niet gehoeven. Natuurlijk, gegeven de behoefte aan informatie, gegeven een hele reeks sociaal-economisch-politiek-historische omstandigheden, is de computer reuzehandig. Maar op zich is het nogal een nutteloos ding.
Nee, dat het alleen nuttig is in een bepaalde situatie die niet noodzakelijk of eeuwig of anderszins gegeven is. Computers doen wel dingen waartoe mensen ze geen opdracht hebben gegeven, want het zijn ook gewoon fysische objecten, die onderworpen zijn aan natuurwetten die de mensen niet van A tot Z overzien. Als je zegt dat computers alleen doen waartoe wij ze opdracht geven, is dat of tautologisch, je sluit nl. datgene wat computers ook doen, maar waar we ze geen opdracht toe geven (overhit raken, slijten etc.) uit, of het is onwaar.quote:Op woensdag 14 september 2011 13:57 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Je bedoelt dat computers voor minder nuttige zaken worden gebruikt?! Een computer doet zelf namelijk niets zonder dat een mens daartoe de opdracht geeft.
Overhit raken en slijten is het gevolg van processen die computers ondergaan, niet van processen die computers zelf uitvoeren.quote:Op woensdag 14 september 2011 14:06 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Nee, dat het alleen nuttig is in een bepaalde situatie die niet noodzakelijk of eeuwig of anderszins gegeven is. Computers doen wel dingen waartoe mensen ze geen opdracht hebben gegeven, want het zijn ook gewoon fysische objecten, die onderworpen zijn aan natuurwetten die de mensen niet van A tot Z overzien. Als je zegt dat computers alleen doen waartoe wij ze opdracht geven, is dat of tautologisch, je sluit nl. datgene wat computers ook doen, maar waar we ze geen opdracht toe geven (overhit raken, slijten etc.) uit, of het is onwaar.
Dat zeg ik dus. Je definieert 'computer' als een ding dat de bevelen van programmeurs opvolgt. Als je het zo definieert, voegt het niks toe te zeggen dat een computer alleen bevelen opvolgt. Of het is tautologisch, of het is onwaar. Net als bv. de notie van survival of the fittest.quote:Op woensdag 14 september 2011 14:11 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Overhit raken en slijten is het gevolg van processen die computers ondergaan, niet van processen die computers zelf uitvoeren.
En laten we hieronder weer ontopic verder gaan.
Haha, nee.quote:Op woensdag 14 september 2011 13:33 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Filosofie parasiteert op de domheden van andere mensen. Het enige nut van filosofie is het opruimen van de stupiditeiten van politici, economen, wetenschappers etc. Als daar een einde wordt gemaakt, hebben we ook geen behoefte meer aan filosofie.
Een land met alleen maar techneuten is ook onwenselijk.quote:Op woensdag 14 september 2011 13:30 schreef waht het volgende:
[..]
Maar dat creatief denken in de techniek kan alleen op basis van kennis worden gedaan. Aan "lelijke uitvindingen" heeft niemand wat.quote:Op woensdag 14 september 2011 14:50 schreef MadScientist het volgende:
Je kunt wel dom gaan roepen dat leerlingen "thuis maar lelijke tekeningen maken" (echt hoor...) maar ook in de techniek zijn degenen die uiteindelijk het beste werk afleveren degenen die creatief kunnen denken.
Exact, dus een bepaalde mix zal volstaan.quote:Op woensdag 14 september 2011 14:50 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Een land met alleen maar techneuten is ook onwenselijk.
Onderwijs wordt steeds meer gericht op vaardigheden die gevraagd worden in de economie (vandaar ook die manager types die worden uitgepoept), in plaats van geestelijke ontwikkeling.
Je kunt wel dom gaan roepen dat leerlingen "thuis maar lelijke tekeningen maken" (echt hoor...) maar ook in de techniek zijn degenen die uiteindelijk het beste werk afleveren degenen die creatief kunnen denken.
De vrouwen die er op zitten hebben anders aardig cum laudes...quote:Op woensdag 14 september 2011 12:26 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ben ik wel een voorstander van, maar voor de vrouwen is het minder leuk. Een uitzondering daargelaten (en die moeten we koesteren) hebben vrouwen moeite met techniek.
Nee maar dat is ook niet wat ik zeg. Juist een combinatie van technisch inzicht en creatief denken is nuttig. Het onderwijs van tegenwoordig lijkt er meer op gericht om creativiteit uit de leerlingen te persen dan om het te stimuleren.quote:Op woensdag 14 september 2011 14:57 schreef Lyrebird het volgende:
Met alleen creatief denken, kom je er tegenwoordig niet.
Klopt. Maar ik zie wel een trend (waar dit kabinet ook mee bezig is) dat er vooral wordt getrokken aan de economische kant van onderwijs. Dat vind ik een slechte trend (en dat is ook waar TS op inhaakt volgens mij).quote:Op woensdag 14 september 2011 14:57 schreef waht het volgende:
[..]
Exact, dus een bepaalde mix zal volstaan.
Onzin. Er kan in de toekomst elektriciteit opgewekt worden en er moeten in de toekomst altijd dingen uitgerekend worden. Dus is een computer altijd nuttig.quote:Op woensdag 14 september 2011 14:06 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Nee, dat het alleen nuttig is in een bepaalde situatie die niet noodzakelijk of eeuwig of anderszins gegeven is.
Dat was te verwachten. En tegen het licht van de bezuinigingen zou het dom zijn om die kant niet meer aandacht te geven.quote:Op woensdag 14 september 2011 15:39 schreef MadScientist het volgende:
Klopt. Maar ik zie wel een trend (waar dit kabinet ook mee bezig is) dat er vooral wordt getrokken aan de economische kant van onderwijs. Dat vind ik een slechte trend (en dat is ook waar TS op inhaakt volgens mij).
Een land met enkel techneuten is eveneens onwenselijk.quote:Op woensdag 14 september 2011 13:30 schreef waht het volgende:
[..]
Dit zou veel helpen. Maar naast het aantrekkelijk en bekend maken van de opleiding zou het ook wel aardig zijn om de beloning ná de opleiding te verbeteren (of die van anderen te verslechteren, effect is hetzelfde) Iemand die een heel gebouw doorrekent krijgt verhoudingsgewijs minder dan iemand die zijn geboekte uren controleert...quote:Op woensdag 14 september 2011 12:21 schreef VuilnisMetaal het volgende:
Niet alleen controleert zo iemand de uren van een constructeur, hij/zij heeft ook nog vaak het gore lef om te beweren dat het wel érg veel uren zijn en dat er bij het volgende project veel minder engineering-uren geschreven mogen worden...quote:Op woensdag 14 september 2011 20:47 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dit zou veel helpen. Maar naast het aantrekkelijk en bekend maken van de opleiding zou het ook wel aardig zijn om de beloning ná de opleiding te verbeteren (of die van anderen te verslechteren, effect is hetzelfde) Iemand die een heel gebouw doorrekent krijgt verhoudingsgewijs minder dan iemand die zijn geboekte uren controleert...
Ik houd mijn hart vast.quote:En dat gaat op de TU/e alleen nog maar erger worden, aangezien er vanaf 2012 een gezamenlijke bachelor gaat komen.
Ik vraag mij ook af of het niet slimmer is om mijn master Elektrotechniek te droppen voor Bedrijfskunde, weliswaar aan een laag aangeschreven universiteit, maar toch?quote:Op donderdag 15 september 2011 19:32 schreef Tocadisco het volgende:
De overheid heeft hier geen taak in, de bal ligt nu bij het bedrijfsleven en zoals hierboven al is gezegd hoef je echt niet op veel technici te hopen als die zich na zich 4-6 jaar kapot gestudeerd te hebben voor een of ander hongerloontje moeten laten rond commanderen door Floris-Jan van Fleppenstein die een managerscursus bij de LOI heeft gevolgd en veel meer dan hen verdient.
Met jouw houding kun je het beste Bedrijfskunde gaan doen.quote:Op vrijdag 16 september 2011 09:56 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Ik vraag mij ook af of het niet slimmer is om mijn master Elektrotechniek te droppen voor Bedrijfskunde, weliswaar aan een laag aangeschreven universiteit, maar toch?
Elektrotechniek aan TU Delft of Bedrijfskunde aan de VU, moeilijke keuze. Ik word ook niet toegelaten tot Erasmus
Eerlijk gezegd weet ik zelf niet wat ik wil. Natuurlijk kan je aardig verdienen maar een plafond blijf je houden. Ook zie ik graag internationale mogelijkheden tegemoet.quote:Op vrijdag 16 september 2011 10:10 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Met jouw houding kun je het beste Bedrijfskunde gaan doen.
Als electrotechneut kun je een leuke baan vinden, en als je je op de goede manier inspant kun je heel veel geld verdienen en een leuk leven leiden. Maar zonder de juiste houding blijf je vissen, en dan kan je loopbaan heel erg lastig worden. Je kunt je als electrotechnicus nl. niet zo gemakkelijk verschuilen.
Doe het allebei?quote:Op vrijdag 16 september 2011 09:56 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Ik vraag mij ook af of het niet slimmer is om mijn master Elektrotechniek te droppen voor Bedrijfskunde, weliswaar aan een laag aangeschreven universiteit, maar toch?
Elektrotechniek aan TU Delft of Bedrijfskunde aan de VU, moeilijke keuze. Ik word ook niet toegelaten tot Erasmus
Ik denk dat 1 afronden al moeilijk genoeg is (Naja Bedrijfskunde is niet de moeilijkste studie maar goed ik werk er dan ook 2 dagen naast, wil later uiteindelijk meer kunnen eisen met ervaring).quote:
Heb je geen vrij deel bij Electrotechniek?quote:Op vrijdag 16 september 2011 10:48 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Ik denk dat 1 afronden al moeilijk genoeg is (Naja Bedrijfskunde is niet de moeilijkste studie maar goed ik werk er dan ook 2 dagen naast, wil later uiteindelijk meer kunnen eisen met ervaring).
Elektrotechniek heeft een vrij deel maar dan ook alleen voor elektrotechnische vakkenquote:Op vrijdag 16 september 2011 10:49 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Heb je geen vrij deel bij Electrotechniek?
Bij bedrijfskunde waarschijnlijk wel, dit betekent dat je bij een eenjarige master met een schakelprogramma van misschien 30 - 40 punten je bij de ene studie 30 punten van de ander kan opgeven en vice versa. Om die reden bespaar je een studielast van 60 punten en eigenlijk hoef je dan maar 40 - 60 studiepunten meer te halen dan een 2-jarige master electrotechniek.
Dat al zeker de minor zijn, de master doet daar niet aan. Net zoals sommige master je naar het buitenland kunnen sturen en Elektro niet.quote:Op vrijdag 16 september 2011 10:56 schreef GSbrder het volgende:
Hmm. Op de TU/e weet ik van electrical engineering-studenten dat ze hun vrije deel ook mochten vullen met certificaatvakken van andere TU-opleidingen zoals TBK en TIW. Daardoor kan je bepaalde electives bedrijfseconomie en organisatiekunde halen die geaccepteerd worden bij sommige andere universiteiten en vrijstellingen opleveren.
Maar ik heb geen weet van de studiedruk van EE, zelf ben ik maar een simpele bouwko
Merkwaardigquote:Op vrijdag 16 september 2011 11:01 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Dat al zeker de minor zijn, de master doet daar niet aan. Net zoals sommige master je naar het buitenland kunnen sturen en Elektro niet.
Das op TU/D dan.
Jaquote:
Klopt, daarom vraag ik mij af of ik nog wel een jaar langer moet doorgaan of het in 2 jaar afronden met vrijwel dezelfde mogelijkheden...quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:10 schreef GSbrder het volgende:
Ik zie dat wel en die voorbeelden zijn er ook, maar de bedrijfskundigen zijn relatief jonger, als vakgebied sowieso en veel meer bezig met oppimpen dan techneuten dat zijn. De generatie van onze ouders, daar waren de wiskundigen, natuurkundigen en chemici wel degelijk de bedrijfsmannen met de rekenkracht die hen hoog het bedrijf in kreeg. Door een stortvloed aan managementstudies zijn die uiteraard wat minder alomtegenwoordig.
Dat was dan ook mijn doelquote:Op vrijdag 16 september 2011 11:14 schreef GSbrder het volgende:
Ik zou gewoon electrotechniek afmaken.
Misschien heb je het gevoel dat dit onvoldoende gewaardeerd wordt, maar voor consultants zegt het echt wel meer dat jij de rekenkracht hebt een ingenieurstitel te halen dan een eenjarige master voor je drs. Probeer alleen een paar certificaten te halen die je de basisbeginselen van de bedrijfskunde bijleren.
Combinatie doen! Focus op je EL en zorg dat je een flinke dosis bedrijfskunde meekrijgt. Ik heb er spijt van dat ik dat niet gedaan heb (dan met chemische technologie). Alleen techniek is leuk, maar ik vind juist de combi van mensen aansturen + techniek leuk; bovendien bereidt de combi je voor op het starten van een eigen bedrijfquote:Op vrijdag 16 september 2011 10:14 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd weet ik zelf niet wat ik wil. Natuurlijk kan je aardig verdienen maar een plafond blijf je houden. Ook zie ik graag internationale mogelijkheden tegemoet.
Geweldig!quote:* met een kooiladder ergens naar boven moeten (probeer dan maar eens gereedschap mee te nemen), boven aan de kooiladder een bordesje waar je eerst op je buik onder een leiding door moet kruipen om vervolgens daar achter op ruim twee meter hoogte bij een monsterpunt op een reactievat te moeten zien te komen
Dit programma geeft mij de kriebels. "design", "humanities & social sciences", "een substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen", WTF, worden onze ingenieurs nu ook al mietjes?quote:Op dinsdag 20 september 2011 08:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hier iets meer uitleg over dat nieuwe bachelorcollege aan de TU/e: http://www.tue.nl/studere(...)llege/standpunt-cvb/
* grotere onderwijselementen
* minder elementen parallel
* meer zelfstudie
* minder herkansingen
* compensatoire beoordelingsstrategieën
* intensieve coaching van studievoortgang
* keuzes en meer committment van studenten
* een gemeenschappelijke basis (30 EC), bestaande uit: wiskunde, natuurwetenschappen, engineering, design, humanities & social sciences en professionele vaardigheden
* een major in een richting die aansluiting geeft op tenminste één maar liefst meerdere van de masteropleidingen (90EC)
* keuzeruimte (60EC), waarvan tenminste 30 EC volledig vrij in te vullen door
student
* een substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen, aangeduid met 'USE', wat staat voor User Perspective, Societal Perspective en Enterprise Perspective (25 EC)
Dit lijkt me een programma dat vooral bedoeld is om (met name vrouwelijke) studenten te lokken. De realiteit is dat veel studiekiezers zich laten afschrikken door een technische studie en op deze manier hoopt men vast die mensen binnen te halen. Als basis voor een technische master lijkt het me in ieder geval nogal mager.quote:Op dinsdag 20 september 2011 08:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hier iets meer uitleg over dat nieuwe bachelorcollege aan de TU/e: http://www.tue.nl/studere(...)llege/standpunt-cvb/
* meer zelfstudie
* minder herkansingen
* een gemeenschappelijke basis (30 EC), bestaande uit: wiskunde, natuurwetenschappen, engineering, design, humanities & social sciences en professionele vaardigheden
* een major in een richting die aansluiting geeft op tenminste één maar liefst meerdere van de masteropleidingen (90EC)
student
* een substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen, aangeduid met 'USE', wat staat voor User Perspective, Societal Perspective en Enterprise Perspective (25 EC)
Mwoah, een beetje verbreding kan geen kwaad. De snoeiharde bèta autisten die worden afgeleverd door sommige universiteiten functioneren ook niet altijd even lekker in het bedrijfsleven.quote:Op dinsdag 20 september 2011 08:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dit programma geeft mij de kriebels. "design", "humanities & social sciences", "een substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen", WTF, worden onze ingenieurs nu ook al mietjes?
Wat een gelul.quote:Op woensdag 14 september 2011 13:55 schreef Louis22 het volgende:
Voor mij had het niet gehoeven. Natuurlijk, gegeven de behoefte aan informatie, gegeven een hele reeks sociaal-economisch-politiek-historische omstandigheden, is de computer reuzehandig. Maar op zich is het nogal een nutteloos ding.
Een student heeft zeker wat aan een persoonlijke effectiviteit cursus, een assertiviteitscursus, leren presenteren of een sollicitatiecursus (kortom: leren werken met de praktijk). Maar dit programma staat juist weer verder van de praktijk af, of heb ik dat mis? Zoals lyolyrc al aangeeft, is dit pakket opgesteld om meer vrouwen de techniek in te krijgen (daar stond al eerder iets over op deze site). Dat doen ze door de scherpe randjes van de techniek af te halen, en er meer zachte prutzooi bij te doen. Want het moet ten slotte wel leuk blijven.quote:Op dinsdag 20 september 2011 12:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Mwoah, een beetje verbreding kan geen kwaad. De snoeiharde bèta autisten die worden afgeleverd door sommige universiteiten functioneren ook niet altijd even lekker in het bedrijfsleven.
Schattig riedeltje hoor, maar feit blijft dat bedrijven meer gebaat zijn bij technische die ook wat breder geörienteerd zijn. Enig commercieel inzicht en toepassingsgericht denken zijn zeker geen overbodige luxe. Genoeg technologisch oplossingen die het afleggen tegen technologisch gezien inferieure oplossingen op basis van dat soort gronden. In mijn tijd op de UT werden dergelijk vakken gewoon aangevuld met harde wiskunde en overige technologische vakken.quote:Op dinsdag 20 september 2011 15:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Een student heeft zeker wat aan een persoonlijke effectiviteit cursus, een assertiviteitscursus, leren presenteren of een sollicitatiecursus (kortom: leren werken met de praktijk). Maar dit programma staat juist weer verder van de praktijk af, of heb ik dat mis? Zoals lyolyrc al aangeeft, is dit pakket opgesteld om meer vrouwen de techniek in te krijgen (daar stond al eerder iets over op deze site). Dat doen ze door de scherpe randjes van de techniek af te halen, en er meer zachte prutzooi bij te doen. Want het moet ten slotte wel leuk blijven.
Prima, die vrouwen in de techniek, maar niet als ze mij aan m'n kop komen zeuren over hoe het zit met mijn substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen, terwijl het werk toch echt af moet.
In een ver verleden kwam er een dame die net was afgestudeerd van het beroemde (of moet ik zeggen beruchte - over snoeiharde bèta autisten gesproken) MIT, en die ging ons tijdens haar sollicitatiegesprek uitleggen dat we het allemaal verkeerd deden, onze compliance was drie keer niks, en als zij bij ons zou komen werken, dan zou het allemaal anders worden.
Die heeft het gelukkig niet gered, maar hoe lang houden we dit soort onzin nog tegen?
De belangrijkste vraag lijkt me of dat erg is. Zolang jongens en meisjes dezelfde keuzevrijheid hebben, is het niet erg dat er een statistisch verschil is.quote:Op dinsdag 20 september 2011 22:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De belangrijkste oorzaak lijkt mij duidelijk: te weinig meisjes kiezen voor de vakken wiskunde B en wiskunde D en teveel leerlingen die deze vakken aankunnen vallen af.
Oneens. Meetkunde is het mooiste onderdeel van wiskunde B, want meetkunde is de perfecte introductie voor bewijstechniek. Geen manipulaties, maar bewijzen in de eenvoudigste vorm. Voorts biedt meetkunde een aanknopingspunt voor lineaire algebra, een vak dat ook overal terugkomt. Qua calculus is wiskunde B goed genoeg gevuld, want differentiëren en integreren worden m.i. redelijk volledig behandeld. Natuurlijk kun je altijd meer doen, maar dat zullen maar losse flarden blijven, terwijl differentiëren en integreren een mooi geheel vormen.quote:Zou het misschien helpen als juist die meetkunde zou worden overgeheveld naar wiskunde D terwijl andere onderdelen, de typische calculus-onderdelen, terug een onderdeel van wiskunde B worden? Het is juist die calculus die je nodig hebt voor veel exacte studierichtingen.
Als zaken als een substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen bovenop een degelijke en stevige studie worden gedaan, dan mag het wat mij betreft. Maar ik ben bang dat het in plaats van de moeilijkere vakken gaat, waardoor het niveau omlaag wordt getrokken. Dat zou toch wel het laatste moeten zijn wat we willen.quote:Op dinsdag 20 september 2011 22:47 schreef Monolith het volgende:
[..]
Schattig riedeltje hoor, maar feit blijft dat bedrijven meer gebaat zijn bij technische die ook wat breder geörienteerd zijn. Enig commercieel inzicht en toepassingsgericht denken zijn zeker geen overbodige luxe. Genoeg technologisch oplossingen die het afleggen tegen technologisch gezien inferieure oplossingen op basis van dat soort gronden. In mijn tijd op de UT werden dergelijk vakken gewoon aangevuld met harde wiskunde en overige technologische vakken.
Deels is dat wel wenselijk ja, maar deels is het ook eigenlijk een stukje voorbereiding op een bredere oriëntatie. Het betreft niet voor niets een bachelorfase. De motivatie voor de verbreding stond ook vermeld in het linkje:quote:Op woensdag 21 september 2011 06:38 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Als zaken als een substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen bovenop een degelijke en stevige studie worden gedaan, dan mag het wat mij betreft. Maar ik ben bang dat het in plaats van de moeilijkere vakken gaat, waardoor het niveau omlaag wordt getrokken. Dat zou toch wel het laatste moeten zijn wat we willen.
Dan krijg je dus ingenieurs die in het lab tekort komen, en die dat dan gaan verbloemen met lulverhalen.
Na je bachelorfase kun je natuurlijk alsnog de 'keiharde' bèta'-kant op, maar zoals terecht opgemerkt wordt is de ingenieur niet meer kan volstaan met het stereotype 'opsluiten in een laboratorium met een koffieautomaat en wachten tot ie naar buiten komt met een oplossing'.quote:Ingenieurs van de toekomst vervullen verschillende rollen
Met de Taskforce deelt het College van Bestuur de volgende overwegingen. Er is niet één ingenieur van de toekomst. Ingenieurs moeten een rol kunnen spelen in verschillende toekomstscenario's en in hun professionele leven verschillende rollen kunnen vervullen. Het bacheloronderwijs zal aantrekkelijk moeten zijn voor zowel 'concrete bèta's' als voor 'carrièrebèta's' en 'mensgerichte generalisten'. Gezien de ervaringen met rendementsverbeterende maatregelen elders vraagt het probleem van de tekortschietende rendementen om:
-grotere onderwijselementen
-minder elementen parallel
-meer zelfstudie
-minder herkansingen
-compensatoire beoordelingsstrategieën
-intensieve coaching van studievoortgang
-keuzes en meer committment van studenten
Dit komt van de TU/E, niet? Heeft Philips daar geen flinke vinger in de pap? Bij Philips was mijn ervaring dat ze altijd op zoek waren naar "brede techneuten" ('carrièrebèta's' en 'mensgerichte generalisten'), dwz techneuten die een goed verhaal konden houden, die zichzelf niet autistisch opsloten in hun lab, die de wereld in gingen om samenwerkingen aan te gaan, etc.quote:Ingenieurs van de toekomst vervullen verschillende rollen
Met de Taskforce deelt het College van Bestuur de volgende overwegingen. Er is niet één ingenieur van de toekomst. Ingenieurs moeten een rol kunnen spelen in verschillende toekomstscenario's en in hun professionele leven verschillende rollen kunnen vervullen. Het bacheloronderwijs zal aantrekkelijk moeten zijn voor zowel 'concrete bèta's' als voor 'carrièrebèta's' en 'mensgerichte generalisten'. Gezien de ervaringen met rendementsverbeterende maatregelen elders vraagt het probleem van de tekortschietende rendementen om:
-grotere onderwijselementen
-minder elementen parallel
-meer zelfstudie
-minder herkansingen
-compensatoire beoordelingsstrategieën
-intensieve coaching van studievoortgang
-keuzes en meer committment van studenten
Als ik het goed begrijp uit het stukje worden er idd verschillende programma's opgezet: Het bacheloronderwijs zal aantrekkelijk moeten zijn voor zowel 'concrete bèta's' als voor 'carrièrebèta's' en 'mensgerichte generalisten'. Voor de hardcore beta's, en voor de zachtere beta's. Het blijft een beetje gissen, maar mijn indruk is dat dit voor een deel komt door vraag uit het bedrijfsleven, maar ook om de programma's interessanter te maken voor (vrouwlijke) studenten. Een kei-harde beta opleiding is gewoonweg erg taai en moeilijk, en als je tijdens je cariere ook nog eens minder verdient dan de manager boven je, die een veel minder moeilijkere studie heeft gedaan, dan kan dat nog wel eens zuur zijn. Op deze manier worden studenten gewapend tegen die situatie. Ik heb mijn twijfels.quote:Op donderdag 22 september 2011 01:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het lijkt me juist verstandig om twee trajecten aan te bieden: een traject voor de echte talentvolle (en ijverige maar minder talentvolle) studenten en een traject wat een combinatie van bedrijfskunde en techniek geeft maar dan met meer techniek dan een opleiding als technische bedrijfskunde (waarmee ik niet suggereer dat tbk moet verdwijnen!).
Philips is natuurlijk ook geen hardcore technologiebedrijf meer, want sinds een aantal jaren profileert men zich als marketingbedrijf. Zulk soort bedrijven hebben daarom ook geen behoefte aan "nerds", maar juist aan carrière-beta's. Unilever is ook zo'n bedrijf.quote:Op donderdag 22 september 2011 05:59 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dit komt van de TU/E, niet? Heeft Philips daar geen flinke vinger in de pap? Bij Philips was mijn ervaring dat ze altijd op zoek waren naar "brede techneuten" ('carrièrebèta's' en 'mensgerichte generalisten'), dwz techneuten die een goed verhaal konden houden, die zichzelf niet autistisch opsloten in hun lab, die de wereld in gingen om samenwerkingen aan te gaan, etc.
Misschien heb je de beurskoers van het bedrijf gevolgd, en gezien hoe ze het doen in vergelijking met de internationale concurrentie (Samsung, Apple), of met hardcore technologiebedrijven in de regio (ASML, FEI company). De conclusie lijkt me duidelijk, en ik wijt dat voor een groot deel aan het gebrek aan echte nerds, die meer dan 100% geven om tot het naadje te gaan.
Dat kan m.i. prima in de masterfase. In de bachelorfase kun je wellicht nog wat keuzeruimte bieden. Ik weet niet hoe het tegenwoordige gesteld is met de vakken in de bachelorfase, maar in mijn tijd was het gros van de verplichte technische vakken in P / 1e 2 jaar doctoraal overbodig in de latere fase van je doctoraal omdat ze simpelweg niet of nauwelijks raakvlakken hadden met je specialisatie.quote:Op donderdag 22 september 2011 01:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vraag me af ofdat het wel zo verstandig is om de wereldvreemde autist te weren. Kunnen we niet beter de talenten van deze mensen optimaal benutten door hun talenten te koesteren in plaats van hen te belasten met zaken die zij niet zo goed kunnen. Ik volg een studie waarvan het imago is dat die vol zit met wereldvreemde autisten, mijn ervaring tot nu toe is dat dat stereotype nogal overdreven is. Ja, er zijn minder sociale studenten maar er zijn ook genoeg studenten tussen die wel sociaal zijn.
Het lijkt me juist verstandig om twee trajecten aan te bieden: een traject voor de echte talentvolle (en ijverige maar minder talentvolle) studenten en een traject wat een combinatie van bedrijfskunde en techniek geeft maar dan met meer techniek dan een opleiding als technische bedrijfskunde (waarmee ik niet suggereer dat tbk moet verdwijnen!).
Het komt van de TU/E, maar dit is bijvoorbeeld in mindere mate al jarenlang de visie van de UT.quote:Op donderdag 22 september 2011 05:59 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dit komt van de TU/E, niet? Heeft Philips daar geen flinke vinger in de pap? Bij Philips was mijn ervaring dat ze altijd op zoek waren naar "brede techneuten" ('carrièrebèta's' en 'mensgerichte generalisten'), dwz techneuten die een goed verhaal konden houden, die zichzelf niet autistisch opsloten in hun lab, die de wereld in gingen om samenwerkingen aan te gaan, etc.
Je wilt zeggen dat Apple en Samsung hun succes te danken hebben aan 'echte nerds'?quote:Misschien heb je de beurskoers van het bedrijf gevolgd, en gezien hoe ze het doen in vergelijking met de internationale concurrentie (Samsung, Apple), of met hardcore technologiebedrijven in de regio (ASML, FEI company). De conclusie lijkt me duidelijk, en ik wijt dat voor een groot deel aan het gebrek aan echte nerds, die meer dan 100% geven om tot het naadje te gaan.
In die masterfase is nu al amper ruimte voor theoretische vorming!quote:Dat kan m.i. prima in de masterfase.
Klopt als een bus. Ook een PhD stelt eigenlijk weinig voor tov de bachelorfase. Misschien dat dit ook een van de redenen is om die bachelorfase uit te kleden, en op te leuken met, hoe noemde ze het ook al weer, een substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen. Daarmee trek je het niveau wel omlaag, zodat er meer mensen door die bachelorfase rollen.quote:Op vrijdag 23 september 2011 10:58 schreef EngineerA het volgende:
De bachelorfase is ENORM taai vergeleken met de masterfase, dit is de reden dat velen ook afhaken, terwijl de master vrijwel nominaal wordt gelopen.
Ik ken hoogleraren die alleen maar VWO wiskunde gebruiken...quote:Ik begrijp dat wiskundig inzicht vaak belangrijk is maar kom op; 80% heb je nauwelijks nodig.
Heb tijdens mijn bachelor ook de master gevolgd (elektrotechniek)quote:Op vrijdag 23 september 2011 11:55 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Klopt als een bus. Ook een PhD stelt eigenlijk weinig voor tov de bachelorfase. Misschien dat dit ook een van de redenen is om die bachelorfase uit te kleden, en op te leuken met, hoe noemde ze het ook al weer, een substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen. Daarmee trek je het niveau wel omlaag, zodat er meer mensen door die bachelorfase rollen.
[..]
Ik ken hoogleraren die alleen maar VWO wiskunde gebruiken...
Desondanks ben ik een voorstander van een zware bachelorfase: engineering die op een flinke buitengewoon substantiële component wiskunde gebaseerd is. Maak het die jongens en meisjes maar moeilijk, daar hebben ze later alleen maar profijt van.
Toch ben ik er een voorstander van dat deze wiskunde wordt gegeven:quote:Ik begrijp dat wiskundig inzicht vaak belangrijk is maar kom op; 80% heb je nauwelijks nodig.
Ik heb zelf (Toegepaste Natuurkunde) nooit een master gedaan, maar geef nu zelf les in een MS programma, en het niveau van dat programma is niet erg hoog, ook niet van de vakken die door andere hoogleraren gegeven worden.quote:Op vrijdag 23 september 2011 19:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Lyrebird, welke richting heb jij ook alweer gevolgd? Zou voor alle technische studierichtingen gelden dat de master gemakkelijker is dan de bachelor?
Huh, daar heb ik niets van meegekregen.quote:Op woensdag 14 september 2011 13:55 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
En dat gaat op de TU/e alleen nog maar erger worden, aangezien er vanaf 2012 een gezamenlijke bachelor gaat komen.
Ah nu weet ik het weer.quote:Op dinsdag 20 september 2011 08:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
* meer zelfstudie
* minder herkansingen
student
Zijn ze dan weer terug bij af, ik heb namelijk het trimester systeem nog meegemaakt en dat vond ik een stuk beter werken dan het halfbakken semester systeem wat later ingevoerd werd.quote:Op zondag 25 september 2011 14:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik kan niet uit die tekst opmaken ofdat dat Bachelorcollege naast de opleidingen komt te bestaan danwel de gewone opleidingen vervangt.
Ik hoop dat het eerste het geval is aangezien de opleidingen anders nog minder exact worden, nu al krijg je bijv. te weinig wiskunde en fysica.
Bij dat Bachelorcollege zou 25 EC's verplicht moeten worden opgenomen aan gammavakken en zou van 30 EC's een deel verplicht een gammavak moeten zijn. Je hoeft geen helderziende om te voorspellen dat ten gevolge van die keuzeruimte van minstens 30 EC's (een half jaar!) er toe gaat leiden dat vakken die nu nog in de bachelor worden gegeven in de master gaan moeten worden gegeven. Gevolg: specialisatievakken en meer gevorderde academisch vormende vakken ((complexe) analyse bijv.) moeten wijken.
Ik ben blij dat ik in ieder geval nog het reguliere programma volg, dat reguliere programma bevat overigens al voor 10% aan niet-technische beroepsvorming (presenteren, rapporteren, onderhandelen, vergaderen, ...) en voor zo'n 20% aan meer inhoudelijke beroepsvorming (projecten en practica). Blijf alsjeblieft van die resterende puur theoretische vakken af.
Ter informatie: de TU/e is dit jaar al begonnen met minder vakken tegelijk aan te bieden. Nu krijg je bijv. in het eerste jaar respectievelijk 2 en 3 vakken tegelijkertijd (daarnaast worden wel nog practica gegeven) waar vorig jaar op dezelfde faculteit nog 5 vakken tegelijkertijd werden gegeven. Inhoudelijk maakt het niet zoveel uit. Ofdat het verder een voordeel of nadeel is hangt van de persoon af.
Pro's:
- minder gedoe met plannen.
- in theorie een minder grote schade na een stroeve start (niet ineens het hele semester weggegooid maar slechts een kwartiel)
Con: wat eentonig
Ik heb sterk de indruk dat de TU/e dit jaar reeds is begonnen met minder vakken tegelijk te geven omwille van de invoering van de langstudeerboete (ik noem het liever de Zijlstratax), zou dat Bachelorcollege ook mede omwille van die langstudeerboete worden ingevoerd? Zoud de universiteit bang zijn dat minder studenten voor de zwaardere studies gaan kiezen omwille van die langstudeerboete en zou zij daarom studies minder zwaar willen maken en dit willen verpakken in de oprichting van een Bachelorcollege?
Waarom?quote:Zijn ze dan weer terug bij af, ik heb namelijk het trimester systeem nog meegemaakt en dat vond ik een stuk beter werken dan het halfbakken semester systeem wat later ingevoerd werd.
Is dat zo?quote:Wiskunde en Natuurkunde zijn niet bepaald populaire vakken en veel mensen willen er zo ver mogelijk uit de buurt blijven.
Huh? Nooit een master gedaan, maar was je niet aan het promoveren dan?quote:Op zaterdag 24 september 2011 04:42 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik heb zelf (Toegepaste Natuurkunde) nooit een master gedaan, maar geef nu zelf les in een MS programma, en het niveau van dat programma is niet erg hoog, ook niet van de vakken die door andere hoogleraren gegeven worden.
De overstap van VWO naar TU is erg groot, vanwege de hoeveelheid abstracte wiskunde (en vakken die daarop geschoeid zijn). Maar rol je daar eenmaal doorheen, dan wordt het automatisch gemakkelijker, omdat het geen zin heeft om de stof nog moeilijker te maken - met die kennis kom je er wel.
Nogmaals, ik ben daar een groot voorstander van. Zie het als een intelectuele hobbel die je genomen hebt, waardoor je later ieder abstract probleem aankan.
Van de andere kant moet ik ook toegeven dat die wiskunde uiteindelijk niet altijd nodig is. Ik doe zelf onderzoek dat dicht tegen de wereldtop aan zit, maar gebruik alleen VWO wiskunde. Wat dat betreft kan ik me dus goed voorstellen dat cariere beta's en mensgerichte generalisten helemaal met afschuw terugkijken tegen de investeringen die zij op de TU gedaan hebben in wiskunde vakken.
Vroeger deden we nog een doctoraal.quote:Op woensdag 28 september 2011 09:44 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Huh? Nooit een master gedaan, maar was je niet aan het promoveren dan?
De promotie heb ik in al weer een tijdje geleden afgesloten. Indertijd kon het nog. Nu niet meer.quote:Op woensdag 28 september 2011 09:44 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Huh? Nooit een master gedaan, maar was je niet aan het promoveren dan?
Dat terwijl de salarissen voor ingenieurs in de VS het hoogst zijn... maar goed heb geen Greencardquote:Op woensdag 28 september 2011 09:55 schreef ComplexConjugate het volgende:
Er is helemaal geen tekort aan technisch opgeleid personeel, althans dat blijkt niet uit de salarissen die techneuten krijgen. Als de wet van vraag aan aanbod word toegepast lijkt het eerder of er een overschot aan techneuten is. De Nederlandse economie is simpelweg niet in staat om zich aan te passen aan de wereld, wij zijn een land van handelaren en banksters/verzekeraars. Die strijken allemaal leuke salarissen op maar als techneut zit je echt in het afvoerputje. Deze ontwikkeling zie je in grote delen van Europa... zij die productief en innovatief bezig zijn krijgen niets en zij die de geldstromen beheersen alles. Het is dus niet zo raar dat er zo weinig mensen voor een beta studie kiezen, je kan je veel beter aansluiten bij Ali Baba en zijn vrienden
Ja en dan lever je als techneut een half proudct af en kunnen er daarna extra uren gefactureerd worden, zo willen ze het toch, dan krijgen ze het zo.quote:Op woensdag 14 september 2011 20:54 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Niet alleen controleert zo iemand de uren van een constructeur, hij/zij heeft ook nog vaak het gore lef om te beweren dat het wel érg veel uren zijn en dat er bij het volgende project veel minder engineering-uren geschreven mogen worden...
Hier zit helaas een kern van waarheid in.quote:Er is helemaal geen tekort aan technisch opgeleid personeel, althans dat blijkt niet uit de salarissen die techneuten krijgen. Als de wet van vraag aan aanbod word toegepast lijkt het eerder of er een overschot aan techneuten is. De Nederlandse economie is simpelweg niet in staat om zich aan te passen aan de wereld, wij zijn een land van handelaren en banksters/verzekeraars. Die strijken allemaal leuke salarissen op maar als techneut zit je echt in het afvoerputje. Deze ontwikkeling zie je in grote delen van Europa... zij die productief en innovatief bezig zijn krijgen niets en zij die de geldstromen beheersen alles. Het is dus niet zo raar dat er zo weinig mensen voor een beta studie kiezen, je kan je veel beter aansluiten bij Ali Baba en zijn vrienden
Je kan in Canada gaan wonen en werken. Door in Canada voor een bedrijf te werken wat ook in de USA actief is kan je zodoende via dat bedrijf een Greencard krijgen waarmee je in de USA kan wonen en werken. Ofdat je dat echter zou moeten willen...geef mij Canada maar hoor, tenzij je de top in de USA kan halen.quote:Dat terwijl de salarissen voor ingenieurs in de VS het hoogst zijn... maar goed heb geen Greencard
Ik hoop dat we die transitie nog op tijd kunnen maken, echter ik ben daar niet zo heel erg positief over. In Nederland is al reeds veel kapot gemaakt ten gunste van de dienstensector. Veel kennis is dus definitief weg en het kost minstens een generatie om dat weer op orde te krijgen. Nederland kan dan wel pretenderen dat we als doorvoerhaven voor Europa dienst kunnen doen maar daar hebben ze alleen in de randstad regio wat werk van. De rest van het land zal toch andere bronnen moeten aanboren.quote:Op woensdag 28 september 2011 14:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hier zit helaas een kern van waarheid in.
Anderzijds: ik denk niet dat we het alleen maar handelen op de lange termijn gaan volhouden. Er zijn al aardig wat economische zeepbellen doorgeprikt en er zullen er de komende jaren nog wel meer doorgeprikt worden. Tegelijkertijd zullen de technische uitdagingen sterk toenemen als we een goede welvaart willen behouden: het opraken van fossiele brandstoffen bijv.
Het is linke soep om in een glazen bol te kijken maar het zou mij niet verbazen wanneer wij in de eenentwintigste eeuw net zo'n grote technologische revolutie gaan hebben als dat wij in de negentiende eeuw hebben gehad en dat wetenschappers en technici weer de waardering krijgen die ze verdienen terwijl de mensen die enkel kunnen handelen een stap terug moeten doen. Een land wat produceert en innoveert maakt zich minder afhankelijk van wat er in de rest van de wereld gebeurt. Een land wat haar geld verdient door geld aan andere landen te onttrekken via handel maakt zichzelf veel afhankelijker van wat er in de rest van de wereld gebeurt.
Elektrotechniek is nog steeds vrij pittig hoor. Er komt ook wel wiskunde in voor (Fouriertransformaties, Signaaltransformaties, werken met Matlab etc.) Oke na de eerste 2 jaar kan je je eigen vakken kiezen wat het soms voor de helft een serieuze studie maakt en de rest vlieg je erdoorheen, bovendien slaagt maar 10% op het hbo voor Elektrotechniek nominaalquote:Op woensdag 28 september 2011 14:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je kan in Canada gaan wonen en werken. Door in Canada voor een bedrijf te werken wat ook in de USA actief is kan je zodoende via dat bedrijf een Greencard krijgen waarmee je in de USA kan wonen en werken. Ofdat je dat echter zou moeten willen...geef mij Canada maar hoor, tenzij je de top in de USA kan halen.
Even iets anders, bestaan er eigenlijk nog wel goede technische opleidingen op HBO-niveau? Ze mogen blijkbaar nog ingenieurs worden genoemd maar zijn er nog HBO-opleidingen die hetzelfde inhoudelijke niveau geven als de vroegere HTS?
Een minste voorwaarde om ingenieur te zijn lijkt mij toch dat je een flinke dosis wiskunde en fysica op niveau beheerst.
Dat was ook mijn eerste gedachte maar...heb je niet een minimumaantal gespecialiseerde ingenieurs (met voldoende verschillende disciplines natuurlijk) nodig om een goede bedrijvigheid te ontwikkelen en in stand te houden?quote:hou maar lekker schaars, anders gaat mijn loon omlaag. Verschil moet er zijn. Leven zou saai zijn als alles voor iedereen gelijk was
15 jaar geleden was de MTS gelijk aan wat tegenwoordig voor het HBO moet doorgaan. Ik ken HTS'ers van een jaar of 50 die kwa kennis en vaardigheden TU'ers ver vooruit zijn. Het onderwijs is de afgelopen 20 jaar heel hard achteruit gegaan. Dit heeft ook te maken met de teloorgang van de industriele bedrijvigheid in Nederland.... NL kennisland is een kreet die echt nergens op slaat.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 19:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat was ook mijn eerste gedachte maar...heb je niet een minimumaantal gespecialiseerde ingenieurs (met voldoende verschillende disciplines natuurlijk) nodig om een goede bedrijvigheid te ontwikkelen en in stand te houden?
Maar inderdaad, liever schaars en goed dan massaal en matig. Wat mij betreft zijn er al veel te veel concessies gedaan m.b.t. het niveau. Ik hoorde van de week wat ze een jaar of 15 geleden aan wiskunde kregen, op dat punt is het niveau duidelijk al gedaald.
Het pijnlijke is dat ik nu net een van die paar studierichtingen volg die de reputatie heeft zeer moeilijk te zijn. En ja, de studie is zwaar maar het is niet de wiskunde die deze studierichting zwaar maakt, voor mij althans voorlopig niet.quote:15 jaar geleden was de MTS gelijk aan wat tegenwoordig voor het HBO moet doorgaan. Ik ken HTS'ers van een jaar of 50 die kwa kennis en vaardigheden TU'ers ver vooruit zijn. Het onderwijs is de afgelopen 20 jaar heel hard achteruit gegaan. Dit heeft ook te maken met de teloorgang van de industriele bedrijvigheid in Nederland.... NL kennisland is een kreet die echt nergens op slaat.
Ik had eens een scheikundeboekje uit die tijd ingekeken, dat was qua niveau minstens vergelijkbaar met het HAVO, misschien wel met het VWO. Ik weet van de MAVO-wiskunde uit de jaren 90 dat ze in ieder geval nog een fatsoenlijke basis in het oplossen van vergelijkingen kregen. Als ik zie dat nu in 4-VWO het oplosen van vergelijkingen nog moet worden herhaald...quote:Een tijdje terug kwam ik een mavo-wiskundeboekje uit de jaren '70 tegen. Ik kan je vertellen: wat daarin stond had meer diepgang dan wat er tegenwoordig op het vwo wordt onderwezen.
Een opleiding moet met de tijd mee, maar in hoe verre is dat nodig en hoe ver kun je het niveau (blijven) laten zakken? Mijn pa heeft indertijd HTS toegepaste natuurkunde gedaan, en zij hadden bijvoorbeeld pneumatiek in hun vakkenpakket. Daar heb je nu niet meer zo veel aan, dus het lijkt me logisch dat zoiets geschrapt wordt.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 07:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik kan best begrijpen wanneer op een gegeven moment bepaalde vakken moeten sneuvelen doordat een vakgebied sterk uitbreidt (is hier het geval) maar ik vrees dat deze vakken in belangrijke mate zijn opgeofferd aan zaken als projecten en beroepsvaardigheden wat mij geen goede tradeoff lijkt voor de eerste jaren van zo'n studierichting.
Eens, ik hoor echt weinig mensen spreken over het hebben van een echt zware opleiding. Sommigen wel, maar dan hoor ik anderen van dezelfde studie dat ontkrachten.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 10:40 schreef Lyrebird het volgende:
Het niveau van opleidingen is erg laag, waardoor afgestudeerden vaardigheden missen. Wat me nog meer zorgen baart, is dat studenten veel te weinig worden uitgedaagd. Als je het mensen gemakkelijk maakt op school, dan krijgen ze ook een houding die daarbij hoort: het zal allemaal wel. Juist door de lat hoog te leggen, worden studenten zelfverzekerder en gemotiveerder.
Zo lang ASML voor de studie betaalt, vind ik het best.quote:ASML topman pleit voor gratis studie techniek
VELDHOVEN - Om de keuze voor techniek te bevorderen zouden jongeren die daarvoor kiezen vrijgesteld moeten worden van het betalen van collegegeld.
Dat zei financieel topman Peter Wennink vorige week tijdens een symposium in Amsterdam. Volgens Wennink zou de overheid het studiegeld voor zijn rekening moeten nemen om de drempel naar technische studies te verlagen. Hij zei het te betreuren dat Nederland uit de top tien is verdrongen van landen met de beste wiskunde en natuurkunde studenten. Wennink pleitte ook voor extra fiscale voordelen voor innovatieve bedrijven. Hij vindt het redelijk dat bedrijven daar een werkgelegenheidsgarantie tegenover stellen.
© Eindhovens Dagblad 2011, op dit artikel rust copyright.
quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 10:21 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik zou echt niet weten waarom de politiek technische studies aantrekkelijker moet maken. Volgens mij zijn het toch een van de minst nuttige studies voor Nederland, afgezien van excessen zoals kunstgeschiedenis, waar tot werkloze wordt opgeleid.
Technici krijgen slecht betaald, wat betekent dat ze ook minder inkomstenbelasting betalen en zich minder snel terugverdienen. Daarnaast zijn technische studie de duurste opleidingen, afgezien van geneeskunde. Er wordt gebruik gemaakt van enorm kostbare apparatuur voor practica, terwijl dat bij alfa en gamma kant veel minder nodig is. Het kost dus veel geld om slechts een klein aantal mensen op te leiden.
Een groot deel van de mensen met een technische studie belandt uiteindelijk niet eens in de techniek, maar vaak eindigen ze bij banken, consultancy-bedrijven, etc. Dat kan je ook bereiken met een veel goedkopere economische studie. Weggegooid geld dus. Dan heb ik het niet eens over een aantal mensen dat naar het buitenland vertrekt met een dure technische studie achter de rug.
Ik zou het logischer vinden om technische univertisiteiten te sluiten, danwel te privatiseren en geen overheidssteun meer te geven. Dat is een flinke besparing, waarbij relatief weinig verloren gaat. Dit geld kan dan in de rest van het onderwijs worden gestoken, waar veel meer studenten beter van kunnen worden opgeleid. Studenten die echt de techniek in willen kunnen altijd naar het buitenland. Nederland is een dienstenland en geen techniekland meer, dat moeten we gewoon accepteren.
Tegenargumenten?quote:
Het hele punt van de huidige crisis is juist dat we te weinig produceren in echte goederen en bijna alles dienstverlening is. Jij wilt GB achteraan waar het nog veel erger is. Tevens blijken de technische studies vaker mensen te produceren die nodig zijn.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 10:44 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Tegenargumenten?
De constateringen kloppen denk ik wel aardig. Ik zal eens kijken of ik cijfers kan vinden, maar ik weet niet hoe lastig dat is. Het laatste is misschien nu nog een stap te ver, maar technische studies aantrekkelijker maken is gewoon waanzin, als je kijkt naar kosten/baten. Prima dat je van je vak houdt, maar accepteer ook als minder mensen zo'n opleiding willen doen.
En dat denk je op te lossen door meer technici op te leiden? Nederland, en de rest van de westerse wereld, gaat niet concurerend worden op productiegebied. Dat ga je niet oplossen door meer technici op te leiden. De enige manier is dor zoveel technici op te leiden dat de lonen sterk dalen en dat gaat natuurlijk nooit werken. Dat zal niemand accepteren.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 11:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het hele punt van de huidige crisis is juist dat we te weinig produceren in echte goederen en bijna alles dienstverlening is. Jij wilt GB achteraan waar het nog veel erger is. Tevens blijken de technische studies vaker mensen te produceren die nodig zijn.
quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 10:21 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik zou het logischer vinden om technische univertisiteiten te sluiten, danwel te privatiseren en geen overheidssteun meer te geven.
Juist door techniek kun je concurreren met lage loon landen dat is ook de reden dat Duitsland (en Nederland) nog steeds kunnen concurreren met China.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 11:17 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
En dat denk je op te lossen door meer technici op te leiden? Nederland, en de rest van de westerse wereld, gaat niet concurerend worden op productiegebied. Dat ga je niet oplossen door meer technici op te leiden. De enige manier is dor zoveel technici op te leiden dat de lonen sterk dalen en dat gaat natuurlijk nooit werken. Dat zal niemand accepteren.
Daarnaast gaan veel mensen met een harde bèta-opleiding de consultancy en bankenwereld in, dus die zijn net zo schuldig aan de crisis. Het aantrekkelijker maken van technische studie zal voornamelijk mensen naar de wat zachtere bètarichtingen trekken, zoals bouwkunde en industrieel ontwerpen, waar al een enorm overschot aan is. Het kleine deel dat je wel naar een harde bètaopleiding kan trekken, zal er later toch achterkomen dat het niet hun richting is en juist de banken en consultancy kant opgaan. Waren het wel echte techniek mensen geweest, dan zouden die ze opleiding in de eerste plaats al hebben gedaan, ook zonder overheidsmaatregelen.
Omdat techniek en dan ook met significante voorsprong enkel techniek het leven een stuk aangenamer en makkelijker maakt. Niet zo moeilijk.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 11:28 schreef OngeschiktX het volgende:
Oh nee, iemand met een andere, onderbouwde mening.![]()
Ik heb nog geen enkele goede reden gehoord waarom de politiek technische studies aantrekkelijker moet maken. Waarom? Vertel me dat eens.
Ik vind het niet echt onderbouwd. Veel “volgens mij” en drogredenen waarbij een beroep op de autoriteit wordt gedaan, maar nergens een stuk over de economische tumble-down effecten van technisch onderzoek en de vooruitgang die geboekt worden door ondersteuning van de private sector.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 10:21 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik zou echt niet weten waarom de politiek technische studies aantrekkelijker moet maken. Volgens mij zijn het toch een van de minst nuttige studies voor Nederland, afgezien van excessen zoals kunstgeschiedenis, waar tot werkloze wordt opgeleid.
Technici krijgen slecht betaald, wat betekent dat ze ook minder inkomstenbelasting betalen en zich minder snel terugverdienen. Daarnaast zijn technische studie de duurste opleidingen, afgezien van geneeskunde. Er wordt gebruik gemaakt van enorm kostbare apparatuur voor practica, terwijl dat bij alfa en gamma kant veel minder nodig is. Het kost dus veel geld om slechts een klein aantal mensen op te leiden.
Een groot deel van de mensen met een technische studie belandt uiteindelijk niet eens in de techniek, maar vaak eindigen ze bij banken, consultancy-bedrijven, etc. Dat kan je ook bereiken met een veel goedkopere economische studie. Weggegooid geld dus. Dan heb ik het niet eens over een aantal mensen dat naar het buitenland vertrekt met een dure technische studie achter de rug.
Ik zou het logischer vinden om technische univertisiteiten te sluiten, danwel te privatiseren en geen overheidssteun meer te geven. Dat is een flinke besparing, waarbij relatief weinig verloren gaat. Dit geld kan dan in de rest van het onderwijs worden gestoken, waar veel meer studenten beter van kunnen worden opgeleid. Studenten die echt de techniek in willen kunnen altijd naar het buitenland. Nederland is een dienstenland en geen techniekland meer, dat moeten we gewoon accepteren.
Mensen bij de overheid in dienst is niet perse slecht, er zijn taken die gedaan moeten worden. Dat moet natuurlijk wel efficient gebeuren, maar ik zie niet in wat het met dit onderwerp te maken heeft. Zieke mensen moeten nou eenmaal beter gemaakt worden, of wil je ze dood laten gaan? Welvaart is belangrijk, maar is er ook zoiets als beschaving.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 11:48 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik vind het niet echt onderbouwd. Veel “volgens mij” en drogredenen waarbij een beroep op de autoriteit wordt gedaan, maar nergens een stuk over de economische tumble-down effecten van technisch onderzoek en de vooruitgang die geboekt worden door ondersteuning van de private sector.
Zou je ook onderwijskunde privatiseren, of economie, of bestuurskunde, of medische studies, omdat ze geen welvaart genereren, maar werknemers bij de overheid in dienst gaan of zieke mensen beter maken waardoor ze de samenleving netto geld kosten?
In dat geval kan je beredeneren dat bakkers de samenleving ook geld kost omdat zij een product leveren waarvoor betaalt moet worden. De rekening wordt alleen op een andere manier bij de burger gelegd dan bijvoorbeeld bij het onderwijs. Beide genereren echter wel welvaart. Diensten zijn misschien minder tastbaar (en dat vinden mensen al snel enger dan bijvoorbeeld een Ipod) maar kunnen de samenleving wel rijker maken.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 11:48 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik vind het niet echt onderbouwd. Veel “volgens mij” en drogredenen waarbij een beroep op de autoriteit wordt gedaan, maar nergens een stuk over de economische tumble-down effecten van technisch onderzoek en de vooruitgang die geboekt worden door ondersteuning van de private sector.
Zou je ook onderwijskunde privatiseren, of economie, of bestuurskunde, of medische studies, omdat ze geen welvaart genereren, maar werknemers bij de overheid in dienst gaan of zieke mensen beter maken waardoor ze de samenleving netto geld kosten?
Hiermee geef je zelf eigenlijk al aan hoe ontzettend breed iemand met een technische opleiding is. En dat niet alleen: een technicus kan het werk van een econoom blijkbaar beter uitvoeren dan een econoom dat zelf kan. Stel je voor dat al die mensen een economieopleiding waren gaan doen; dan waren het net zulke domme blaters als jij geworden.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 10:21 schreef OngeschiktX het volgende:
Een groot deel van de mensen met een technische studie belandt uiteindelijk niet eens in de techniek, maar vaak eindigen ze bij banken, consultancy-bedrijven, etc.
Waar leid je dat uit af? Er is een relatief tekort aan economen (i.t.t bedrijfskundigen, waar er erg veel van zijn. Een econoom is iemand anders dan een bedrijfskundige!) en de salarissen liggen binnen die sector waanzinnig hoog plus er zijn veel carrière kansen in te vinden. Voor een bèta kan het interessant zijn om de technische sector vaarwel te zeggen en het tekort aan economen in te gaan vullen. Wil niet meteen zeggen een bèta direct beter is (vaak hebben ze nog extra bijscholing nodig) alleen wel dat de sector meer kansen biedt.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 12:50 schreef thabit het volgende:
[..]
Hiermee geef je zelf eigenlijk al aan hoe ontzettend breed iemand met een technische opleiding is. En dat niet alleen: een technicus kan het werk van een econoom blijkbaar beter uitvoeren dan een econoom dat zelf kan. Stel je voor dat al die mensen een economieopleiding waren gaan doen; dan waren het net zulke domme blaters als jij geworden.
Ik denk dat je economie hier met econometrie verwart.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 12:55 schreef Ryon het volgende:
[..]
Er is een relatief tekort aan economen (i.t.t bedrijfskundigen, waar er erg veel van zijn. Een econoom is iemand anders dan een bedrijfskundige!)
Misschien niet zo zeer breed, maar technische mensen hebben vaak een goed analytisch vermogen. Echter, waarom zou je iemand via deze omweg in zo'n functie willen, ipv direct. Een technische studie duurt sowieso een jaar langer, bovendien is er meer uitloop en de opleiding is een stuk duurder dan een economische. Het zou me niets verbazen als zo'n traject de overheid drie keer zoveel kost dan iemand die een economische opleiding volgt aan de EUR. Bovendien kan iemand dan eerder beginnen, wat effectief ook weer inkomstenbelasting oplevert voor de overheid. Het zou een hoop geld besparen als mensen in dat soort functies de directe weg hadden gekozen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 12:50 schreef thabit het volgende:
[..]
Hiermee geef je zelf eigenlijk al aan hoe ontzettend breed iemand met een technische opleiding is. En dat niet alleen: een technicus kan het werk van een econoom blijkbaar beter uitvoeren dan een econoom dat zelf kan. Stel je voor dat al die mensen een economieopleiding waren gaan doen; dan waren het net zulke domme blaters als jij geworden.
Het is geen efficiente weg, dat ben je met me eens? Waarom moet de overheid het dan stimuleren? Daar gaat dit topic over, meer mensen naar technische studies trekken. Dat wil niet zeggen dat allerlei trajecten maar onmogelijk moet maken, over drogredenen gesproken..quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 14:38 schreef GSbrder het volgende:
Het zou de overheid ook een hoop geld schelen als ze HBO-schakel zouden afschaffen
Al die dure krachten die eigenlijk gewoon het VWO hadden moeten doen...
Ik ben het met je eens dat het niet de snelste weg is. In hoeverre het inefficient is, weet ik niet.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 14:54 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Het is geen efficiente weg, dat ben je met me eens? Waarom moet de overheid het dan stimuleren? Daar gaat dit topic over, meer mensen naar technische studies trekken. Dat wil niet zeggen dat allerlei trajecten maar onmogelijk moet maken, over drogredenen gesproken..
Jij veronderstelt dan dat elke WO-opleiding moeilijker is dan het VWO. Ik hoop dat jouw stelling klopt, ik heb er echter mijn twijfels over al hangt het natuurlijk ook sterk van het profiel en de school af.quote:Het zou de overheid ook een hoop geld schelen als ze HBO-schakel zouden afschaffen
Wederom beantwoord je je eigen vraag: omdat je via die omweg een beter analytisch vermogen ontwikkelt. En daarbij is iemand die van vakgebied switcht gewoon breder ontwikkeld dan iemand die hetzelfde doet als wat-ie daarvoor al deed.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 14:11 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Misschien niet zo zeer breed, maar technische mensen hebben vaak een goed analytisch vermogen. Echter, waarom zou je iemand via deze omweg in zo'n functie willen, ipv direct.
Waar begin ik met gaten te schieten?quote:Ik zou echt niet weten waarom de politiek technische studies aantrekkelijker moet maken. Volgens mij zijn het toch een van de minst nuttige studies voor Nederland, afgezien van excessen zoals kunstgeschiedenis, waar tot werkloze wordt opgeleid.
Gelukkig is er ook nog steeds veel R&D in de zogenaamde westerse landen. Onze zuiderburen hebben bijv. een zeer winstgevend R&D-bedrijf wat nog steeds jaarlijks groeit.quote:Lage lonen landen zoals India en China nemen niet alleen productiewerk over, maar ook R&D. Voorbeeldje: Boeing besteedt veel werk uit aan India in de ontwikkeling en het doorrekenen van vliegtuigen. Mensen daar kunnen dat veel goedkoper en dat zal alleen maar erger worden. Dan kan je hier wel een hoop mensen techniek willen laten studeren, maar wat schiet je daarmee op? Daarmee worden we echt niet concurrerent met India en China. Dan bieden we mensen een veel te dure opleiding, terwijl we er niets aan hebben.
Er zijn veel meer factoren die de hoogte van het salaris bepalen, juristen hebben het grote voordeel dat er voor hun klanten grote belangen op het spel staan, dan zijn mensen bereid om meer te betalen.quote:Dat zal echter altijd zo blijven, is een van de redenen waarom sommige juristen en medisch specialisten hoge salarissen opstrijken en is niet direct rampzalig.
Misschien omdat beta studenten echt waarde aan de economie toevoegen. Economiestudenten parasiteren alleen op werk van anderen en voegen geen echte waarde toe.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 09:47 schreef Compatibel het volgende:
Waarom moet de politiek technische opleidingen aantrekkelijker maken? Onderwijs in het algemeen, oke, maar waarom moeten er meer bèta's afstuderen? Ik zie het probleem niet hoor, genoeg afgestudeerde technici op de markt. Beter investeren we (meer) in opleidingen die iets betekenen voor Nederland, bijvoorbeeld hoogwaardige economische opleidingen of in het onderzoek dat in Wageningen wordt gedaan. Dat zijn immers de zaken waarin Nederland daadwerkelijk uitblinkt.
Natuurlijk zijn er zaken in het onderwijs die beter kunnen, bijvoorbeeld het outputgefinancierde systeem in combinatie met het stapelen van diploma's. Iedereen kan bedenken dat daardoor het niveau omlaag gaat. Overigens hebben bètaopleidingen hier natuurlijk minder last van, vanwege zelfselectie en hogere instroomeisen. Ik echter niet waarom bètastudies een speciale behandeling vereisen.
Dat is niet de belangrijkste reden.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 18:56 schreef thabit het volgende:
[..]
Het enige nadeel dat ik kan bedenken (en dat is in de praktijk wel echt een serieus nadeel) is dat een breed ontwikkelde technicus met sterk analytisch denkvermogen simpelweg overgekwalificeerd is voor het meeste werk. Hier ontstaat dan ook meteen een paradox: juist het feit dat een technicus in veel gebieden aan de slag kan, weerhoudt potentiële werkgevers ervan zo'n persoon aan te nemen.
Blegh, vroeger kon je zo instromen na mts de hts en dan 2 jaar de TU afmaken, nu kan je na hbo de schakelklas niet eens meer voltooien, ik werk me de tyfus uit mijn lijf om de vakken te halen die nog gemixt zijn uit allerlei jarenquote:Op dinsdag 11 oktober 2011 14:38 schreef GSbrder het volgende:
Het zou de overheid ook een hoop geld schelen als ze HBO-schakel zouden afschaffen
Je moet calculus en statistiek doen?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 17:09 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Blegh, vroeger kon je zo instromen na mts de hts en dan 2 jaar de TU afmaken, nu kan je na hbo de schakelklas niet eens meer voltooien, ik werk me de tyfus uit mijn lijf om de vakken te halen die nog gemixt zijn uit allerlei jarenklote stinkoord met hun raarsysteem
Ik denk dat het niet alleen het niveau van de opleiding is die lager is geworden. Het kan dat de technische opleidingen (en dan heb ik het niet over een opleiding als technische bedrijfskunde) een uitzondering zijn maar in het algemeen geldt dat veel leerlingen die nu een HBO-opleiding volgen vroeger een MBO-opleiding hadden gevolgd.quote:Blegh, vroeger kon je zo instromen na mts de hts en dan 2 jaar de TU afmaken, nu kan je na hbo de schakelklas niet eens meer voltooien, ik werk me de tyfus uit mijn lijf om de vakken te halen die nog gemixt zijn uit allerlei jarenklote stinkoord met hun raarsysteem
Hier zijn we het over eens al hebben we mogelijk andere motieven. Mijn motief is dat ik helemaal niet zit te wachten op medestudenten voor wie het niveau (in sommige wiskundigere en natuurkundigere gevallen nog verder) verlaagd moet worden. Liever 30 goede studenten dan 200 matige studenten.quote:Ik ga voor optie twee! Het heeft bijvoorbeeld geen nut om te proberen meer vrouwen in de techniek te krijgen (een potentiële markt, maar die pak je dan weg uit de medische sector) want daarmee verplaats je het probleem.
Waar baseer je het op dat een nog grotere groep jongeren onderwijs volgt? Heb jij het over onderwijs in het algemeen of over hoger onderwijs. Indien jij het over hoger onderwijs hebt dan plaats ik daar een flinke kanttekening bij: hoe meer jongeren dat hogere onderwijs volgen hoe minder hoog dat hogere onderwijs is.quote:Wat wel nut heeft is proberen een nog grotere groep jongeren onderwijs te laten volgen. Daar zijn wij nu mee bezig en dat werpt hopelijk spoedig al zijn vruchten af.
De medische sector is allesbehalve oververzadigd. De numerus fixus komt door het gebrek aan lesgevend medisch personeel (die zijn er te weinig en werken liever dan dat zij studenten begeleiden), niet door het overaanbod aan studenten. Het is niet voor niets dat het verhoogd collegegeld niet opgaat voor studenten in de gezondheidszorg. Ook binnen de juridisch wereld blijft er een gebrek aan gekwalificeerd personeel. Ondanks dat het aantal studenten relatief gezien sterk gestegen is door de jaren heen, blijft het absoluut gezien allemaal wat magertjes. Veel beroepen vragen om een zekere juridische kennis en daar schort het nog behoorlijk aan. Wat - ironisch genoeg - ook weer een boel extra werk oplevert.quote:Hier zijn we het over eens al hebben we mogelijk andere motieven. Mijn motief is dat ik helemaal niet zit te wachten op medestudenten voor wie het niveau (in sommige wiskundigere en natuurkundigere gevallen nog verder) verlaagd moet worden. Liever 30 goede studenten dan 200 matige studenten.
Het is m.i. niet zo dat voor alle sectoren een paar goede werknemers meer of minder even belangrijk is. De medische sector is bijv. oververzadigd (er is nog steeds een numerus fixus), de juridische wereld ook?
We hebben in al die sectoren goede mensen nodig ja, maar de verhoudingen liggen nu wat scheef.
Ik heb het in het onderwijs in het algemeen en over het hoger onderwijs. Van beide ben ik vrij zeker dat de aantallen de afgelopen tien jaar al flink gestegen zijn. Ook het aantal schoolverlaters daalt elk jaar in absolute zin.quote:Waar baseer je het op dat een nog grotere groep jongeren onderwijs volgt? Heb jij het over onderwijs in het algemeen of over hoger onderwijs. Indien jij het over hoger onderwijs hebt dan plaats ik daar een flinke kanttekening bij: hoe meer jongeren dat hogere onderwijs volgen hoe minder hoog dat hogere onderwijs is.
Mwah, volgens mij worden er vanzelf wel voldoende goede docenten aangetrokken wanneer het aantal studenten toeneemt. Ik denk dat er eerder een angst is dat er onvoldoende stageplaatsen gaan zijn maar dat moet toch ook wel op te lossen zijn. Wat mij betreft hoort het bij het vak van een arts dat hij mogelijk na X jaren ervaring eens stagiaire moet begeleiden en moet de arts dat maar doen, ofdat hij het wil of niet. Misschien zouden artsen maar eens in loondienst moeten gaan werken wanneer ze voor een Nederlands ziekenhuis werken? Dan kan direct de kostprijs van behandelingen sterk omlaag (en nee, ik pleit er niet voor dat de neurochirurg evenveel krijgt als de huisarts maar de huidige verschillen zijn exorbitant en te danken aan de maatschappen).quote:De medische sector is allesbehalve oververzadigd. De numerus fixus komt door het gebrek aan lesgevend medisch personeel (die zijn er te weinig en werken liever dan dat zij studenten begeleiden), niet door het overaanbod aan studenten
Bron naar teksten van politici hierover?quote:Het is niet voor niets dat het verhoogd collegegeld niet opgaat voor studenten in de gezondheidszorg.
Ik zou misschien toch eerder kiezen voor een MBO-diploma uit begin/mid jaren 90.quote:Daarnaast heb ik liever dat iemand een Inholland CE diploma heeft, dan helemaal geen hbo diploma.
Tjah, er wordt al een tijdje nagedacht over hoe ze dit probleem kunnen oplossen (binnenkort wordt de numerus fixus bij geneeskunde wellicht afgeschaft) maar de situatie is om allerlei verschillende en door elkaar heen lopende redenen erg lastig. Wij hebben wachtlijsten die moeten worden weggewerkt, meer tijd besteden aan onderwijs gaat ten koste van de zorg die geleverd kan worden. Het is een dilemma.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 15:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Mwah, volgens mij worden er vanzelf wel voldoende goede docenten aangetrokken wanneer het aantal studenten toeneemt. Ik denk dat er eerder een angst is dat er onvoldoende stageplaatsen gaan zijn maar dat moet toch ook wel op te lossen zijn. Wat mij betreft hoort het bij het vak van een arts dat hij mogelijk na X jaren ervaring eens stagiaire moet begeleiden en moet de arts dat maar doen, ofdat hij het wil of niet. Misschien zouden artsen maar eens in loondienst moeten gaan werken wanneer ze voor een Nederlands ziekenhuis werken? Dan kan direct de kostprijs van behandelingen sterk omlaag (en nee, ik pleit er niet voor dat de neurochirurg evenveel krijgt als de huisarts maar de huidige verschillen zijn exorbitant en te danken aan de maatschappen).
Ik heb het over de tweede bachelor/master verhoging (instellingscollegegeld) die niet opgaat voor opleidingen binnen de zorg en het onderwijs omdat daar chronisch tekorten zijn, niet over de studieboete. Die geldt volgens mij voor elke studie. Ook in de zorg en in het onderwijs moeten studenten een beetje tempo maken met studeren.quote:Bron naar teksten van politici hierover?
De onderwijsinspectie heeft als taak om een bepaald niveau in stand te houden. In de praktijk gebeurt dit ook. Daarnaast bleek uit de Inholland perikelen dat de media (Volkskrant en geenstijl voorop) prima instaat zijn om falende instellingen bekend te maken bij het grote publiek.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 15:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik zou misschien toch eerder kiezen voor een MBO-diploma uit begin/mid jaren 90.
Maar goed, inhakende op jouw stelling dat iets beter is dan niets, hoe bewaak je de kwaliteit van de ´echte` HBO-opleidingen als er zoveel pauper-HBO-opleidingen zijn?
Binnen mijn eigen segment van het onderwijs zie ik ook zo'n negatieve spiraal.
Wiskunde moeilijker maken?
Nee, dan trekken we nog minder studenten aan.
Natuurkunde afstemmen op de leerlingen die wiskunde volgen?
En wat dan met de leerlingen die geneeskunde willen gaan studeren.
...
Er wordt veel te veel vanuit de angst geredeneerd (het lijkt de politiek wel). Durf eens het niveau te verhogen: een goed niveau trekt goede mensen aan.
Ik heb wel moeite met die hoge salarissen omdat ze naar mijn smaak onevenredig hoog zijn in verhouding tot de zwaarte van de baan en de zwaarte van het traject om die baan te krijgen.quote:Persoonlijk heb ik helemaal geen moeite met de nogal riante salarissen die veel (specifiek geschoolde) medici ontvangen. Het werk dat verzet wordt rechtvaardigt dergelijke bedragen wel. Ook moet er flink gevochten worden om de betere mensen, aangezien er ook veel prutsers rondlopen. Die trouwens niet zomaar mooie bedragen op hun rekening gestort krijgen. Het is ook een vrij harde wereld.
Dank je voor de verheldering maar ik ben benieuwd naar de motieven waarom die zorgopleidingen anders worden behandeld.quote:Ik heb het over de tweede bachelor/master verhoging (instellingscollegegeld) die niet opgaat voor opleidingen binnen de zorg en het onderwijs omdat daar chronisch tekorten zijn, niet over de studieboete.
Het werd de media wel op een presenteerblaadje en in een mooie cadeauverpakking aangereikt aangezien werknemers van InHolland de klokken luidden.quote:Daarnaast bleek uit de Inholland perikelen dat de media (Volkskrant en geenstijl voorop) prima instaat zijn om falende instellingen bekend te maken bij het grote publiek.
Het zou mooi zijn als tieners zich wat meer zouden oriënteren maar helaas blijkt dat in de praktijk inderdaad vies tegen te vallen. De cruciale vraag: kunnen wij van hen verwachten dat ze dat doen of is dat onrealistisch en is het aan de volwassenen in hun omgeving (lees: de leraren op school) om te garanderen dat alle scholieren die voorlichting krijgen?quote:Een beetje oriëntatie op keuze van scholing voorkomt dat probleem en is echt iets wat best verwacht mag worden van een zeventienjarige. Daarnaast is het ook geen schande om buiten je eigen regio een opleiding te volgen, dus dat de studie CE in jouw stad ruk is, is geen excuus om daar dan toch maar die opleiding te volgen.
Verdacht laat dus.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 17:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het werd de media wel op een presenteerblaadje en in een mooie cadeauverpakking aangereikt aangezien werknemers van InHolland de klokken luidden.
Ik denk dat je groot gelijk hebt.quote:InHolland is waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg.
ik denk niet dat ze worden afgeschrikt, en zeker niet in het VMBO, MBO en HBO.quote:Ook ik hoop dat andere scholen nu afgeschrikt worden en dat ze toch maar weer wat meer voor de kwaliteit van de opleidingen gaan, ofdat dat ook daadwerkelijk zo gaat zijn zullen we hopelijk over een paar jaar weten.
Dit is de reden dat ik wil stoppen met mijn master en werken.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 19:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Gelukkig is er ook nog steeds veel R&D in de zogenaamde westerse landen. Onze zuiderburen hebben bijv. een zeer winstgevend R&D-bedrijf wat nog steeds jaarlijks groeit.
Maar inderdaad, langzaam maar zeker wordt ook meer R&D uitbesteed.
Je vergeet echter een belangrijk puntje. Naarmate landen als China meer winst maken dankzij die extra werkgelegenheid worden ze welvarender en dus ook minder concurrerend. Wat doen wij tegen die tijd? Al onze kennis zou verloren zijn gegaan als wij jouw voorstel zouden volgen.
Nu al dreigt er een crisis omdat veel kennis verloren dreigt te gaan t.g.v. de vergrijzing. In gamma-´wetenschappen` is dat niet zo'n ramp, die hebben rtoch maar zweverige theorietjes die om de haverklap veranderen. In de technische wereld ga je veel moeten investeren om die kennis terug te krijgen.
Wat betreft het ´lange` traject, ik vind het eerder kort en dat meen ik serieus.
Een ingenieur moet eerst een solide basis in wiskunde en natuurkunde opdoen alvorens hij zich in zijn eigen vakgebied kan bekwamen (verdergaande dan wat spielerei). Toch krijgen zij geen jaar langer dan dat wiskundigen en natuurkundigen krijgen die zich maar met 1 vakgebied hoeven bezig te houden.
Vergelijk eens de studieduur van de exacte toegepaste wetenschappen met die van een studierichting als geneeskunde of farmacie. Wie dat wil kan in Nederland een zesjarige farmaceutische opleiding volgen (3 voor de ba, 3 voor de ma), ambitieuze ingenieursstudenten krijgen die kans niet.
Wat betreft die uitloop, wanneer maar 4% van alle studenten in 4 jaar tijd een driejarige bachelor afrondt dan moet je niet alleen vragen stellen over het niveau van het VWO, er mag ook een lampje gaan branden dat de nominale studieduur niet overeenkomt met de werkelijke studiebelasting. Anders geformuleerd: technische studierichtingen hebben al lang een studiebelasting van zes jaar of meer, alleen krijgen ze van de samenleving niet dat extra jaar. Sterker nog, die technische studenten moeten dat uit eigen zak betalen. Zo ondankbaar is de samenleving t.o.v. ingenieurs.
Tja dat is het leven van een piping constructeur. Het punt is dat je vaak met een lagere technische opleiding moet beginnen en zo stap voor stap verder studeert. Je kunt niet verwachten dat degene die via de HAVO een HBO opleiding hebben genoten het praktisch inzicht hebben een installatie te ontwerpen. Als ik met ex collega's praat word de situatie steeds slechter. Schijnbaar schenkt men op het HBO meer tijd aan managen dan het leren van de techniek. Presentaties maken en slap lullen kunnen ze dan ook allemaal uitstekend. Maar goed je zult maar zo een manager boven je hebben staan die zelf nooit een installatie heeft ontworpen laat staan ooit in de werkplaats heeft rondgelopen. Dan zit je wel met een probleem. Dan kom je er al gauw achter dat je snel de techniek moet verlaten en zelf wat slap gaat lullen. Je hebt dan totaal geen eer van je werk maar je verdient wel een aardige duit en is makkelijker werk.quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:08 schreef Beardy het volgende:
Als het over management gaat maakt het geen reet uit wélke studie je hebt gevolgd; ik ken persoonlijk verschillende techneuten (chemici, bouwkundige - allemaal hbo of universiteit) die manager en directeur werden waarbij de afdeling / het bedrijf waar ze die functie kregen niet echt in die hoek zit.
Het probleem is wel dat er mensen zijn met een hogere opleiding die een manager pet op krijgen zonder dat ze PRAKTISCH INZICHT hebben. Ook op universiteiten kom je mensen tegen die theoretisch héél goed zijn maar totaal geen besef hebben van de invloed die praktische elementen hebben. En dan heb ik het nog maar niet over ERGONOMISCHE kennis (een installatie ontwerpen waar alleen dwergen van minstens 2 meter lang kunnen werken? Dat gebeurt vaak*).
DAT is dan ook gelijk wat ik hét probleem vind; er is veel te weinig aandacht voor de meest basale PRAKTISCHE techniek. Waarom beginnen we niet met een techniek les op de basis school, waarbij --- bijvoorbeeld --- iedereen leert hoe je een druppelende kraan kunt repareren? Gewoon heel eenvoudige 'dagelijkse' technische dingetjes. Een stop vervangen. Het water van een CV installatie bijvullen / radiator ontluchten.
* met een kooiladder ergens naar boven moeten (probeer dan maar eens gereedschap mee te nemen), boven aan de kooiladder een bordesje waar je eerst op je buik onder een leiding door moet kruipen om vervolgens daar achter op ruim twee meter hoogte bij een monsterpunt op een reactievat te moeten zien te komen
Als er een goede markt is voor technisch personeel worden de voorwaarden vanzelf beter. Het punt is eerder dat Nederland zich ontwikkelt tot een land dat zich liever specialiseert in dienstverlening/services inplaats van techniek. Alleen als Nederland besluit om meer te investeren in universiteiten en wetenschap is dat tij te keren.quote:Er is in NL nog steeds een groeiend tekort aan goede technici. En dat lijkt niet minder te worden hoe hard universiteiten en hogescholen hun best ook doen. En dat is voor onze economie erg jammer.
Wat kunnen we als NL doen om het beter te maken?
-De studies goedkoper maken en meer jaren studiefinanciering geven? Itt popi jopi studies.
-Campussen inrichten rondom technische onderwijsinstellingen?
-Baangaranties regelen voor mensen met een diploma?
Dat zorgt er niet echt voor dat je schulden worden ingelost, hm?quote:Op maandag 24 oktober 2011 17:08 schreef EngineerA het volgende:
Trouwens ik ga stoppen met de TU, niet omdat ik het niet aankan (want het kwartje is eindelijk gevallen) maar vanwege het feit dat ik een langstudeerboete krijg en ik al in de schulden zit
Meh, hij heeft zijn hts toch al? Dus een paar jaar schuld erbij of anders nu al stoppen en geld verdienen, what's the difference?quote:Op maandag 24 oktober 2011 18:10 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat zorgt er niet echt voor dat je schulden worden ingelost, hm?
Stoppen met je opleiding vanwege schulden is niet de beste reden.
Stoppen is soieso geen goed idee.quote:Op maandag 24 oktober 2011 18:10 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat zorgt er niet echt voor dat je schulden worden ingelost, hm?
Stoppen met je opleiding vanwege schulden is niet de beste reden.
Computers enzo?quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 12:19 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Stoppen is soieso geen goed idee.
Alhoewel ik zelf beter halverwege mijn PhD gestopt was, om een bedrijf te beginnen in de technologie waar ik aan werkte. Iedereen in mijn vakgebied die in die tijd een bedrijfje is begonnen, is nu multimiljonair.
die schuld kan hoger zijn je moet dan je ov en beurs terugbetalenquote:Op maandag 24 oktober 2011 17:08 schreef EngineerA het volgende:
Trouwens ik ga stoppen met de TU, niet omdat ik het niet aankan (want het kwartje is eindelijk gevallen) maar vanwege het feit dat ik een langstudeerboete krijg en ik al in de schulden zit
Yep, die gebruiken we ookquote:
Ik snap het zelf ook niet helemaal.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 16:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nu maak je me nieuwsgierig.
Wat voor spectaculaire ontwikkeling is er geweest in jouw vakgebied dat zoveel specialisten ineens bakken geld konden verdienen met produkten die met deze kennis zijn ontwikkeld?
Een mooi verhaal. Waarom kies je voor de US en niet NL? Jammer dat zovelen elders hun heil zoeken als het om techneuten gaat.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 17:27 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik snap het zelf ook niet helemaal.
De diagnostische apparatuur waar wij in 2004-2005 aan werkten, werd in verschillende labs in de wereld uitontwikkeld. Zoals gezegd zijn toen een aantal ingenieurs ieder een eigen bedrijfje begonnen, vaak samen met iemand met een medische achtergrond. Echt heel amateuristisch allemaal - tot ~2007 maakten wij in ons lab spul dat veel beter was dan wat zij verkochten.
Maar er werd behoorlijk wat risicokapitaal in die ontwikkeling gestoken, en uiteindelijk zijn al die kleine bedrijfjes door grotere bedrijven overgenomen. Laatst nog is zo'n bedrijfje opgekocht, voor zo'n 100 miljoen dollar. En nu ik er over nadenk, een ander bedrijf (iets groter en iets verder in het ontwikkelproces) is voor bijna een miljard (!) overgenomen. Maar die waren al verdiept in de technologie ver voor 2004.
Ik hoop die truuk zelf nog eens te doen - de patententeller staat tot zo ver op 3, dus wie weet...
Er zijn uitzonderingen (ASML, FEI), maar voor R&D moet je eigenlijk niet in Nederland zijn. Daar hebben Nederlanders over het algemeen wel de kennis en kunde, maar niet de juiste mentaliteit voor. Streven naar perfectie en werken met passie zit niet echt in ons. En als het wel in ons zit, dan wordt het niet gewaardeerd.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 18:27 schreef Cherna het volgende:
[..]
Een mooi verhaal. Waarom kies je voor de US en niet NL? Jammer dat zovelen elders hun heil zoeken als het om techneuten gaat.
Hiermee sla je dus de spijker op zijn kop. Het is dus niet alleen de overheid die een technische studie aantrekkelijk moet maken maar ook het bedrijfsleven.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 04:30 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Er zijn uitzonderingen (ASML, FEI), maar voor R&D moet je eigenlijk niet in Nederland zijn. Daar hebben Nederlanders over het algemeen wel de kennis en kunde, maar niet de juiste mentaliteit voor. Streven naar perfectie en werken met passie zit niet echt in ons. En als het wel in ons zit, dan wordt het niet gewaardeerd.
In de Nederlandse R&D is er veel waardering voor people managers en technisch managers die processen begeleiden, maar mensen die ideeen genereren, die ze uitwerken, tot het naadje gaan en afmaken, kunnen op veel minder waardering rekenen. Dit heeft ook als gevolg dat er oeverloos geouwehoerd wordt, omdat je daarmee wel kunt scoren, en dat maar weinig mensen nog de handen meer uit de mouwen steken.
Ik weet niet hoe het nu is, maar in mijn tijd was Nederland een soort van uber-Duitsland als het om titels ging. Bij alle bedrijven waar ik gewerkt heb, was mijn stekeblind voor talent en inzet, en telde alleen wat voor een opleiding iemand had genoten. Bizar.
Genoeg redenen dus om m'n geluk ergens anders te zoeken.
't Is me inderdaad weleens opgevallen dat toen Numbers op tv kwam, er opeens ook meer aanmeldingen waren bij de studie wiskunde.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 13:37 schreef Clondijk het volgende:
Komt dat ook niet gedeeltelijk door de waardering in de complete samenleving? Ik heb altijd gedacht dat een goede tv-serie met ingenieurs een hoop zou kunnen helpen ( mits goed uitgevoerd) om de sector een beter beeld te geven.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen tijdens mijn studie en een korte periode bij m'n tweede werkgever "genoten" heb van mijn vakgebied (WTB), tegenwoordig verveel en erger ik me vooral en ik betrap mezelf er op geregeld op m'n horloge te kijken of het nog geen tijd is om naar huis te gaan. Gemotiveerd en betrokken ben ik in ieder geval al lang niet meer.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 12:10 schreef Cherna het volgende:
[..]
Hiermee sla je dus de spijker op zijn kop. Het is dus niet alleen de overheid die een technische studie aantrekkelijk moet maken maar ook het bedrijfsleven.
Dit is dus de reden waardoor ik ben gestopt met mijn vak waar ik ooit van genoten heb. Geen waardering is daar een hoofdoorzaak van.
Wat MI erg belangrijk is voor plezier in het werk, is dat je zelf de belangrijke beslissingen mag maken, namelijk waar je aan werkt, hoe je dat doet en wat er verder mee gedaan wordt. Vaak mag je als ingenieur (gelukkig) wel zelf beslissen hoe je werkt, maar voor de rest heb je niet zo veel te vertellen. Ik heb te vaak met domme bazen en hoger management moeten werken, die geen lange termijn visie hadden, die ons van het ene project naar het andere project sleepten, en in de 6 jaar tijd dat ik in Nederland werkte, heeft mijn noeste arbeid niet tot een product geleid.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 13:52 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen tijdens mijn studie en een korte periode bij m'n tweede werkgever "genoten" heb van mijn vakgebied (WTB), tegenwoordig verveel en erger ik me vooral en ik betrap mezelf er op geregeld op m'n horloge te kijken of het nog geen tijd is om naar huis te gaan. Gemotiveerd en betrokken ben ik in ieder geval al lang niet meer.
Ik heb echter geen flauw idee in welke vakrichting/bedrijfstak ik het (ondanks een zeer breed interessegebied) wél naar m'n zin zou hebben en daar bovendien ook nog eens een fatsoenlijk salaris mee zou kunnen verdienen.
Je hebt niet echt te klagen, het kan nog nog veel erger...quote:Op woensdag 26 oktober 2011 13:52 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen tijdens mijn studie en een korte periode bij m'n tweede werkgever "genoten" heb van mijn vakgebied (WTB), tegenwoordig verveel en erger ik me vooral en ik betrap mezelf er op geregeld op m'n horloge te kijken of het nog geen tijd is om naar huis te gaan. Gemotiveerd en betrokken ben ik in ieder geval al lang niet meer.
Ik heb echter geen flauw idee in welke vakrichting/bedrijfstak ik het (ondanks een zeer breed interessegebied) wél naar m'n zin zou hebben en daar bovendien ook nog eens een fatsoenlijk salaris mee zou kunnen verdienen.
Te snel op de verkeerde plaats. Men laat te veel HBOers meteen op een manager stoel zitten. Ze hebben wel een technische opleiding genoten maar veelal de bedrijfskundige kant. Het zal niet in ieder vakgebied gelijk zijn maar in de WTB is dit wel het geval. Daar komt nog eens bij dat WTB een klassiek vak is. Maw je moet laag beginnen om gevoel van de materie te krijgen.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 18:35 schreef Clondijk het volgende:
Hoe kwamen die onbekwame mensen in die functies vraag ik me altijd af? Zijn dit lieden die niet uit de technische hoek komen en daardoor cruciaal inzicht missen? Hoe kom je zo snel mogelijk achter de werkelijke bedrijfscultuur, bieden bijvoorbeeld kleinere bedrijven een betere werkomgeving?
De wereld word geregeerd door mensen zonder inhoudelijke kennis en inzichten. Vandaar dat zoveel bedrijven ook niet meer kunnen innoveren, regels en procedures zijn belangrijker geworden dan daadwerkelijk mooie producten maken. Althans.. in veel bedrijven werkt het zo.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 02:42 schreef Cherna het volgende:
Dan nog maar niet te spreken over de kreet morgen moet het af. Dat hoorde je begin jaren 80 zelden. Daar kreeg je tijd voor een goed ontwerp mits onderbouwd. Kwaliteit stond voorop.
Opleiding tot managementquote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:17 schreef Clondijk het volgende:
Een voormalig systems engineer van ASML kwam eens vertellen dat hij niet in het management vak wilde per sé, maar vooral omdat de jongens die ervoor waren opgeleid er domweg niet goed genoeg in waren.
Natuurlijk ligt het niet alleen maar aan de cad-systemen en aan het iso2001 systeem. Feit is dat functies zijn uitgekleed. Het heeft er ook mee te maken dat het eind jaren 90 hip was dat je wekelijks een sessie moest volgen. Er werden mensen ingevlogen zoals bv Rattelband, Humberto Tan etc die ff hun peptalk gaven.Je moest sessies volgen hoe de neuzen dezelfde richting op, samen beter werken, survival en al dat soort nonsens. Gezellig een biertje drinken na werktijd(op de vrijdag) om de teamgeest te vormen was er niet meer bij. Vakgerichte cursussen waren niet meer interessant. Papieren produceren, lijstjes maken, vergaderen, een duur bureau inhuren voor allerhande sessies werd meer gewaardeerd dan vakmanschap.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:17 schreef Clondijk het volgende:
Aangezien ik zelf een WTB-er in opleiding ben, heb ik al veel van die verhalen opgevangen her en der. Het kan natuurlijk niet alleen door de CAD- systemen komen natuurlijk, het was een internationale trend volgens mij. Omdat ik geen fatsoenlijke bronnen op dit moment heb zal ik er niet over uitwijden, maar zoals ik het zie is er de afgelopen 25 jaar een bedrijfscultuur uitgerold over de technische sector die juist contraproductief is.
Een voormalig systems engineer van ASML kwam eens vertellen dat hij niet in het management vak wilde per sé, maar vooral omdat de jongens die ervoor waren opgeleid er domweg niet goed genoeg in waren. Voordat hij in die hoge functie kwam, had hij alle hoeken van het bedrijf al gezien. Ik denk dat de TU/e met zijn nieuwe bachelor structuur hier ook op wil inzetten, ze proberen studenten een bredere keus te bieden bovenop kernvakken.
http://www.tue.nl/studeren/bacheloropleidingen/bachelor-college/
Precies, zo iemand krijgt dan vaak ook waardering van de afdeling waarop hij werkt en hij wordt niet gezien als de man die op het WO 3 managementboekjes heeft gelezen en hun wel eens komt vertellen wat ze moeten doen. Deze managers zijn niet echt managers, maar meer mensen die de hoofdlijnen uitdenken en ook 'passie' voor techniek hebben.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:29 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Opleiding tot management![]()
Is wel even een verschil of je opzichter bent over de vakkenvullers of een afdeling specialisten moet aansturen![]()
Een goede manager is een meestal een 'afgeschreven' engineer die zelf van de hoed en de rand weet. Met 'afgeschreven' bedoel ik dat zijn geestelijke vermogens niet meer zo scherp zijn als die van een 20..30 jarige. Zo'n iemand is prima in staat om de grote verbanden te zien en de juiste beslissingen te nemen, het uitwerken van de details kan je beter overlaten aan de jonge honden. Als manager kan je dan prima via de wetenschappelijke methode hun werkzaamheden controleren
De ironie in de technische sector: de zwakkere studenten, op het inhoudelijke vlak, volgen de opleidingen waarmee je een dergelijke managementpositie krijgt en wanneer bedrijven zo verstandig zijn om een echte ingenieur te benoemen (dus bijv. niet een technisch bedrijfskundige, met alle respect voor wat zij doen) dan willen veel technici liever niet zo'n functie aannemen aangezien zij het uitvoeren interessanter vinden dan het leiden van die uitvoering met alles wat daarbij komt kijken (papieren, vergaderen).quote:Een voormalig systems engineer van ASML kwam eens vertellen dat hij niet in het management vak wilde per sé, maar vooral omdat de jongens die ervoor waren opgeleid er domweg niet goed genoeg in waren.
Ik weet niet wat precies de intenties zijn van de TU/e maar in ieder geval heeft de Zijlstrabelasting (lansgstudeerboete) dit op zijn minst gefaciliteerd: http://connect.newsletter(...)092&cHash=85d9ba09d3quote:Ik denk dat de TU/e met zijn nieuwe bachelor structuur hier ook op wil inzetten, ze proberen studenten een bredere keus te bieden bovenop kernvakken.
Ik had geruchten gehoord dat het slecht gaat met die bouwkundeopleidingen maar dat het zo erg is...quote:Ik studeer bouwkunde aan een TU. Sinds ik aan mijn master begonnen ben (2 jaar geleden); is het aantal docenten in mijn masterrichting gedaald van 6 naar 2; terwijl het aantal studenten is gestegen van 40 naar 100. Ik ken enkele tientallen afgestudeerden in mijn richting. Ongeveer 2/3 vindt binnen enkele maanden een baan.
Big Bang Theory?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 13:37 schreef Clondijk het volgende:
Komt dat ook niet gedeeltelijk door de waardering in de complete samenleving? Ik heb altijd gedacht dat een goede tv-serie met ingenieurs een hoop zou kunnen helpen ( mits goed uitgevoerd) om de sector een beter beeld te geven.
Met Tjjaaakkka en Ratelslang technologie ontwikkelen ? Hoe verzinnen ze het ..quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:42 schreef Cherna het volgende:
[..]
Natuurlijk ligt het niet alleen maar aan de cad-systemen en aan het iso2001 systeem. Feit is dat functies zijn uitgekleed. Het heeft er ook mee te maken dat het eind jaren 90 hip was dat je wekelijks een sessie moest volgen. Er werden mensen ingevlogen zoals bv Rattelband, Humberto Tan etc die ff hun peptalk gaven.
Big business voor die bureaus. ... Met z'n allen op de hei.quote:Je moest sessies volgen hoe de neuzen dezelfde richting op, samen beter werken, survival en al dat soort nonsens.
Zoiets als die gekke man van die cuppesoep reclame ? maar dan 10 x erger ?quote:Gezellig een biertje drinken na werktijd(op de vrijdag) om de teamgeest te vormen was er niet meer bij. Vakgerichte cursussen waren niet meer interessant. Papieren produceren, lijstjes maken, vergaderen, een duur bureau inhuren voor allerhande sessies werd meer gewaardeerd dan vakmanschap.
Numb3rs vond ik een geweldige serie. Ik denk dat het, zoals ziekenhuisseries en politieseries, niet altijd realistisch was (nog even los van het feit dat je niet zo vaak zulke extreme dingen meemaakt) maar het inspireerde wel, Het liet goed zien dat wiskunde verre van droge materie is en dat je veel kanten op kan met wiskunde en dat is m.i. waarheidsgetrouw.quote:Ik heb altijd gedacht dat een goede tv-serie met ingenieurs een hoop zou kunnen helpen ( mits goed uitgevoerd) om de sector een beter beeld te geven.
?quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 18:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is zonde dat de leraren wiskunde en natuurkunde HAVO-leerlingen hier niet voor waarschuwen, zij zouden de HBO-scholen in de buurt een beetje moeten kennen, inmiddels zullen de meeste van die leraren toch zeker wel doorhebben dat het aandeel van wiskunde en wetenschappen sterk is gedaald bij veel technische HBO-opleidingen?
Ik denk dat het hier vooral om de diepgang gaat: een oppervlakkige introductie vs. een fundamentele uiteenzetting en het automatiseren van technieken (wiskundetechnieken). Maar ik weet dat ook niet zeker. Zo hebben ze bij ons in 2 lesjes van een uur complexe getallen door onze strot geduwd (standaardbewerkingen, formule van Euler, harmonische trillingen, polynomen), we hebben het gehad maar ofdat dit de beste manier is om het te leren. In ieder geval kregen we er een fatsoenlijk, zij het een zwaarverteerbaar (erg hoge informatiedichtheid, en ik behoor tot de betere studenten wat betreft het vak calculus), dictaat bij.quote:?
als dit zo is, dan zijn die technische HBO opleidingen toch niet meer te volgen ?
Dat is niet helemaal waart. De sector natuur en techniek is wel degelijk erg gegroeid i.v.m 20 jaar geleden.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 20:16 schreef Clondijk het volgende:
@Bram_van_Loon: Tja het blijft mij altijd verbazen dat kleine aandeel vrouwen op de gemiddelde technische studie in Nederland vergeleken met buurlanden. Hun levens lijken op het eerste gezicht ontzettend overeen te komen. Maar er is vast al een studie gedaan in opdracht van de overheid omdat ze ongetwijfeld ook zeer geïnteresseerd zijn in de oorzaak (.pdf anyone?).
Ik heb vaker naar de cijfers van het CBS gekeken, waar je kunt zien welke studierichtingen gekozen worden. Iemand zin om enkele mooie grafiekjes in elkaar te knutselen? Wat mij op leek te vallen was dat het aantal technische studenten niet veel toegenomen was de afgelopen 20 jaar, maar bij andere studies namen de aantallen wel toe. Het is risicovol om hier meteen conclusies aan proberen te trekken natuurlijk, maar de stromen studenten in kaart te brengen is altijd mooi.
Wat is je richting want als het de richting is die ik denk dat het is dan is er nog maar 1 over aan het eind van de maand.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 13:41 schreef Axel1988 het volgende:
Ik studeer bouwkunde aan een TU. Sinds ik aan mijn master begonnen ben (2 jaar geleden); is het aantal docenten in mijn masterrichting gedaald van 6 naar 2; terwijl het aantal studenten is gestegen van 40 naar 100. Ik ken enkele tientallen afgestudeerden in mijn richting. Ongeveer 2/3 vindt binnen enkele maanden een baan. Er is echter ook een groep die na een jaar nog altijd werkzaam is bij hun vroegere bijbaantjes... erg triest na 7 of 8 jaar studie.
Hoe kan het beter? Ben op zijn minst eerlijk over de toekomstverwachtingen na je studie wanneer je aan een studie begint; en neem niet meer studenten aan dan wat het personeel (en de markt!)aankan.
Dit snap ik niet, wat je hier noemt is bij mij zowel op het vwo als op de tu/e aanbod gekomen.quote:Op zondag 30 oktober 2011 00:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb zelf al eens een kritische opmerking gemaakt (zowel bij docenten als ouderejaarsstudenten) over de grote hoeveelheid prakijk in het begin van de studie al (al dan niet technisch van aard) en de vermindering van de theoretiche diepgang. Concreet naar aanleiding van de vele niet-technische vaardigheden, het starten met projecten in het eerste semester van het eerste jaar en het zijn afgeschaft van aparte vakken voor differentiaalvergelijkingen.
Opmerking: we hebben al vrij weinig studenten die met een flinke achterstand naar de TU komen en we willen geen (potentiële) studenten afschrikken.
Het is regeren vanuit de angst. Let op, ik stel niet dat ze alles gemakkelijker maken, het niveau van wat wordt getoetst is volgens mij wel in orde. Het probleem zit hem meer in de verhouding tussen bepaalde fundamenten en zaken die toch wat minder belangrijk zijn (in die zin dat er best wel wat in gesneden kan worden zonder dat dat problemen geeft). Ook bij calculus zijn er wat dingen geschrapt waar ik mijn vraagtekens bij plaats: niets over rijen en reeksen, hyperbolische functies, differentiaalvergelijkingen (de meest basale basis). Ik weet dat in BelgIë rijen en reeksen standaard op de middelbare school worden behandeld, zowel op het ASO als op het TSO (in 1 of 2 richtingen binnen het TSO). Het lukt bijv. ook niet meer om de toepassingen van integralen te behandelen maar dat lijkt mij minder erg aangezien wij studenten het belangrijkste hiervan op het VWO nog wel hebben geleerd.
Het lijkt misschien alsof ik die calculusdocenten viseer, dat is misschien ook wel een beetje het geval (ik ben meer voorstander van een wat hoger tempo en dan maar meer onvoldoendes en meer herkansingen) maar het toont m.i. vooral aan hoe de wiskunde op het VWO onvoldoende voorbereidt op een WO-studie (zou monovariabele calculus niet al op het VWO kunnen zijn afgerond?) en hoe verkeerde prioriteiten worden gesteld. Ik ben een beetje een nerd, het liefst zou ik zien dat we bijv. ook algebra zouden krijgen maar dat is het punt niet. Bepaalde fundamenten moeten gewoon worden behandeld bij een van de meest wiskundige pak hem beet 10 studierichtingen van Nederland.
Ik geloof niet dat deze stelling klopt waarmee de redenering die op deze stelling is opgebouwd ook niet zou kloppen. Ik viseer hiermee jou niet, dit standaardriedeltje hoor je inderdaad binnen de sector zelf ook.quote:Alleen is het lastig om vrouwen te bereiken zonder het karakter van de opleiding aan te passen.
Ik heb bouwkunde gedaan en wij hadden 5 wiskunde vakken:quote:Op zondag 30 oktober 2011 13:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb het over het eerste deel van calculus, niet over het al dan niet aan bod komen in het verloop van de studie, eventueel geïntegreerd in een ander vak (altijd een slecht teken).
Je kan iets als rijen en reeksen of differentiaalvergelijkingen zeer oppervlakkig behandelen zoals bij wiskunde D normaal gesproken het geval is (introductie van introductie) en je kan het fatsoenlijk behandelen en we moeten kijken naar wat bij wiskunde B wordt behandeld, wiskunde D moet buiten beschouwing worden gelaten aangezien het een keuzevak is en het bovendien niet landelijk wordt getoetst (met als gevolg dat de universiteiten ervan uit moeten gaan dat het niet is behandeld.
Bij mijn studierichting worden bijv. ook nog Laplacetransformaties en Fouriertransformaties behandeld maar zoiets hoort in een apart vak te worden behandeld, niet JIT (just in time) en enkel datgeen wat op dat moment nodig is. Twintig jaar geleden werd dit in 2 of 3 aparte vakken behandeld, tegenwoordig in 0 aparte vakken maar geïntegreerd in andere vakken. Vroeger had je 4 trimestervakken calculus en twee trimestervakken lineaire algebran, tegenwoordig 1 kwartielvak (zij het met een grotere omvang, dat wel) voor lineaire algebra) en 2 voor calculus. Er is duidelijk gesneden in de fundamentele basis, hoe erg dat is daar kan je van mening over verschillen maar het lijkt mij toch hooguit bevordelijk om meer wiskunde en natuurkunde te geven en wat minder beroepsvaardigheden en projecten (door hier later mee te starten).
Voor alle duidelijkheid: het ging mij er ook om dat het iets zegt over het veel te lage ingangsniveau van de modale student dat datgeen wat op het VWO geleerd zou moeten worden op de TU nog herhaald moet worden en dan niet in een spoedtempo waardoor een fors deel van het vak niet afgerond kan worden.
Het lijkt overigens sterk dat hyperbolische functies bij jou op het VWO zijn behandeld. Zowel, dan heb jij geluk gehad met jouw leraar.
Veel "technische" mannen-studenten komen nu uit het buitenland m.n. Azie in vgl. met 25 jr. geleden...en na afstuderen keren ze terug naar hun geboorteland ...quote:Op zondag 30 oktober 2011 12:57 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waart. De sector natuur en techniek is wel degelijk erg gegroeid i.v.m 20 jaar geleden.
Zie bijvoorbeeld: (random link) http://www.hbo-raad.nl/component/content/article/28/609
Alleen zijn er sinds 1998 meer vrouwen dan mannen die studeren, en hoewel de technische studies bij de mannen (samen met economische studies) verreweg het populairst zijn, wordt dit door het gebrek aan vrouwen enigszins ingedamd.
Het lijkt me nou juist dat als je die CAD-systemen professioneel wilt toepassen, dat het vereiste niveau nog veel academischer moet zijn dan zonder CAD, ik denk bijv. aan theorie van mechanica en informatica.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 12:17 schreef Clondijk het volgende:
Aangezien ik zelf een WTB-er in opleiding ben, heb ik al veel van die verhalen opgevangen her en der. Het kan natuurlijk niet alleen door de CAD- systemen komen natuurlijk, het was een internationale trend volgens mij. Omdat ik geen fatsoenlijke bronnen op dit moment heb zal ik er niet over uitwijden, maar zoals ik het zie is er de afgelopen 25 jaar een bedrijfscultuur uitgerold over de technische sector die juist contraproductief is.
Daar kan ik het helaas niet mee eens zijn. Ja degene die de software ontwikkelen maar niet de gebruiker. Juist door de CAD systemen leert men niet te ontwerpen in de basis. Daar komt bij dat je juist veel theoretische en praktische kennis nooit zult leren. Ik ga hier niet verder op in want dan kan ik een heel A4 volschrijven en daar zal niemand op zitten te wachten. Laat ik het anders zeggen. Het omgaan met CAD is niet moeilijk. Maar een goed ontwerp maken is een heel ander verhaal. Want door alles te automatiseren rollen stuklijsten, berekeningen etc uit de PC. Maar wat doe je als je de materialen niet op tijd geleverd kan krijgen. Dan moet je een alternatief hebben.quote:Op maandag 31 oktober 2011 00:41 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Het lijkt me nou juist dat als je die CAD-systemen professioneel wilt toepassen, dat het vereiste niveau nog veel academischer moet zijn dan zonder CAD, ik denk bijv. aan theorie van mechanica en informatica.
Dus dan heb ik wel vraagtekens... bijv. welk niveau van CAD is in Nederland gemeengoed ?
Die zeggen maar dat je na de hbo de TU moet gaan doen want dat is makkelijk, ipv te adviseren het vwo te doenquote:Op vrijdag 28 oktober 2011 18:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is zonde dat de leraren wiskunde en natuurkunde HAVO-leerlingen hier niet voor waarschuwen, zij zouden de HBO-scholen in de buurt een beetje moeten kennen, inmiddels zullen de meeste van die leraren toch zeker wel doorhebben dat het aandeel van wiskunde en wetenschappen sterk is gedaald bij veel technische HBO-opleidingen?
Maar op hethbo krijg je ook geen bsc of ba, maar een bachelor titel zoals bachelor of architecture.quote:Op maandag 31 oktober 2011 15:10 schreef SM- het volgende:
Ik denk dat samenwerking met grote bedrijven en universiteiten in het buitenland ook wel een steentje bij kan dragen; onderzoeksstages worden bij mijn studie (Scheikunde, UU) vrijwel allemaal op de vakgroepen gedaan en als je een stage wil lopen bij een bedrijf (of andere universiteit) dan moet je alles zelf regelen. Opzich geen ramp, maar door dit soort dingen meer te stimuleren is het aantrekkelijker voor middelbare scholieren om een technische studie te kiezen.
Ook is de aansluiting HBO-bachelor op een master verdomde krom. De bedoeling was ooit dat een BSc overal gelijk was. Nu moet iemand met een BSc van een HLO eerst een jaar pre-master doen voor hij/zij uberhaubt aan een master kan beginnen; hop 3 jaar verder (research masters zijn 2 jaar).
De mensen die dat hebben bedacht zijn niet goed wijs.quote:Ook is de aansluiting HBO-bachelor op een master verdomde krom. De bedoeling was ooit dat een BSc overal gelijk was. Nu moet iemand met een BSc van een HLO eerst een jaar pre-master doen voor hij/zij uberhaubt aan een master kan beginnen; hop 3 jaar verder (research masters zijn 2 jaar).
Wie voor een dubbeltje geboren is, wordt kennelijk nooit een kwartje.quote:Op maandag 31 oktober 2011 16:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nog wel, ze willen die titels toch gaan harmoniseren?
[..]
De mensen die dat hebben bedacht zijn niet goed wijs.
Het is utopisch om te verwachten dat je van het gemiddelde dubbeltje een kwartje kan maken (er zijn dubbeltjes waarvoor dat geldt maar voor de meeste dubbeltjes geldt dat niet), dat een HBO-bachelor 1 jaar langer duurt doet in dat verband niet terzake, het gaat om het eindniveau wat iemand wel of niet kan bereiken. Net als dat de meesten na 4-VMBO niet de overstap aankunnen naar 4-HAVO en na 5-HAVO niet de overstap aankunnen naar 5-VWO kunnen ook de meeste HBO-bachelors niet de overstap aan naar de WO-masters.
Ongetwijfeld zullen het overwegend niet-exact geschoolden zijn die met dit lumineuze idee kwamen met als gevolg dat zij niet doorhadden dat voor exacte studierichtingen het niveauverschil nog veel groter is tussen het WO en het HBO.
Die schakel´jaren` (eerder schakelsemesters!) zijn er toch gekomen omdat in de praktijk bleek dat een naadloze overstap uitgesloten is? Iets wat iedere politicus van tevoren had kunnen en moeten bedenken. Maar ja, dat maakbaarheidsdenken van politici...
De duur van de schakelprogramma's is hier dan nog kort, in België duurt een schakeljaar 1-1,5 jaar als je voor alles in 1 keer slaagt (volgens mij bedraag de bachelorfase op hun hogescholen dan wel 3 jaar), hier een half jaar.
Er zijn gelukkig uitzonderingen.quote:Wie voor een dubbeltje geboren is, wordt kennelijk nooit een kwartje.
Er zijn inderdaad zeer aantrekkelijke opties buiten de techniek: accountancy, advocatuur, medische specailismes, psychologische specialismes (die mensen komen er blijkbaar ook mee weg om absurd hoge uurlonen te hanteren).quote:En dan gek vinden waarom men kiest voor niet-technische studies. Veelal wordt hun master al vergoed en kan men zelfs postmasters vergoed krijgen zoals in Accountancy.
Onzin. Juist tegenwoordig worden kinderen lager geplaatst terwijl ze veel meer aankunnen. Hoe komt het dat er op het vmbo k kinderen zitten met een citoscore van 538?!quote:Op dinsdag 1 november 2011 00:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Er zijn gelukkig uitzonderingen.
Vroeger was het inderdaad niet ongebruikelijk om via de MTS en de HTS aan het WO een diploma te behalen en eventueel zelfs nog te promoveren. Echter werden vroeger ook veel kinderen beneden hun niveau geplaatst aangezien we toen veel meer een standenmaatschappij hadden, zo was het niet ongebruikelijk dat iemand die goed presteerde op de lagere school toch naar de MULO werd toegestuurd omdat zij uit de ´lagere` klasse kwam en vice versa.
Nu worden juist veel kinderen op het HAVO geplaatst die vroeger zonder enige twijfel naar het MAVO werden gestuurd, het gaat om iets minder dan de helft van de huidige HAVO-leerlingen.
Het theoretische niveau is in alle geledingen van het tertiaire onderwijs gedaald maar nog veel meer in het HBO en het MBO dan in het WO.
Het lijkt mij dat je hiermee kunt verklaren dat de meeste leerlingen niet de overstap van het HBO naar het WO kunnen maken voor een technische studierichting.
Anderzijds, er zijn nog steeds leerlingen die daar wel in slagen, het kan dus wel als je het wil en wanneer jij over de vereiste capaciteiten beschikt.
Wat betreft de kosten geef ik je gelijk: de Nederlandse samenleving is pennywise en poundfoolish: alles om zo snel mogelijk de jongeren uit de schoolbankjes te krijgen zodat mensen niet eerder 1 of 2 jaartjes later met pensioen moeten, of zoiets.
[..]
Er zijn inderdaad zeer aantrekkelijke opties buiten de techniek: accountancy, advocatuur, medische specailismes, psychologische specialismes (die mensen komen er blijkbaar ook mee weg om absurd hoge uurlonen te hanteren).
Misschien heeft de techniek nog een achterstand, anderzijds zijn er sinds kort ontwerpopleidingen in Eindhoven voor afgestudeerde ingenieurs. Ik weet niet wat voor invloed het gevolgd hebben van zo'n opleiding heeft op je salaris.
Is studeren dan zo belangrijk? Uiteindelijk krijg je een diploma, maar heb je daar dan in al die jaren echt zo veel van opgestoken? Telt werkervaring niet?quote:Op maandag 31 oktober 2011 22:04 schreef Verwerker het volgende:
[..]
Wie voor een dubbeltje geboren is, wordt kennelijk nooit een kwartje.
Terzijde: vroeger kon iemand na de LTS, MTS, HTS de TU doen in 2 jaar, nu halen de meeste Hbo'ers heb niet eens in 3 jaar. Elk jaar werd vergoed. Wie slim was werd gesteund. Tegenwoordig zie ik letterlijk dat men op zijn 11e/12e voor zijn leven gedoemd is die richting te nemen. Het studeren is onbetaalbaar geworden, zeker met die nieuwe regelingen.
Zelf studeer ik ook niet door, omdat het mij financieel de kop kost. Niet omdat ik het niet aankan.
En dan gek vinden waarom men kiest voor niet-technische studies. Veelal wordt hun master al vergoed en kan men zelfs postmasters vergoed krijgen zoals in Accountancy.
5 maar? Ik heb er zeker 12 gehad, als het er niet meer waren.quote:Op zondag 30 oktober 2011 14:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik heb bouwkunde gedaan en wij hadden 5 wiskunde vakken:
wiskunde 1 t/m 3
Geometrie voor architectuur (vector berekeningen en dergelijke)
Statistiek.
En ik ben er vrij zeker van dat ik de door jouw genoemde dingen gewoon gehad heb op het vwo (wiskunde b1,2). Misschien niet zo uitgebreid maar ze zijn aan bod gekomen.
Werkervaring zou meer moeten tellen daar ben ik het mee eens, maar qua groei, mogelijkheden en salaris en natuurlijk de leukere functies worden tegenwoordig alleen maar Academen voor gevraagd, in ieder geval bij de grotere kantoren.quote:Op dinsdag 1 november 2011 04:43 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Is studeren dan zo belangrijk? Uiteindelijk krijg je een diploma, maar heb je daar dan in al die jaren echt zo veel van opgestoken? Telt werkervaring niet?
Dat Nederland uber-Duitsers zijn als het om academische titels gaat, wist ik wel, maar ik had gehoopt dat daar wat meer speling in was gekomen. Uiteindelijk gaat het om wat iemand kan, niet om welk diploma er achter zit.
Diplomas zeggen mij als werkgever vrij weinig. Ik wil output zien. Als iemand bij mij aanklopt zonder diploma, maar die kan laten zien dat hij of zij iets gepresteerd heeft, dan is dat belangrijker dan de titel.
Een tijd geleden is me dat nog overkomen, dat een software-engineer bij ons aanklopte. Die kerel was founder van twee startups, maar had alleen middelbare school. Toen hij zijn sollicitatieformulieren bij onze (Amerikaanse) universiteit probeerde te uploaden, werd het geweigerd, omdat hij het vakje voor de universiteit waar hij had gestudeerd, niet in kon vullen.
Nee, het was niet Steve Jobs, maar hij is een mooi voorbeeld van wat je kunt bereiken zonder dat je lang naar school bent geweest.
Je hebt het nu over de positieve kanten van een diploma, en daar ben ik het ook best wel mee eens. Iemand die een M.Sc. of een Ph.D. heeft, heeft ook best wel wat gerealiseerd, en dat moeten we niet onder het tafelkleed schuiven.quote:Op dinsdag 1 november 2011 10:25 schreef Ryon het volgende:
Een academische studie is meer dan alleen een vakopleiding. Je leert en je ontwikkelt je dan op een andere manier (ook een stuk breder!) dan als je dat doet wanneer je aan het werk bent. Meeste mensen volgen deze opleiding tussen hun 18e en hun 24e, de periode dat je persoonlijkheid het meest vatbaar is voor ontwikkeling.
Mensen die deze stap - om welke reden dan ook - overslaan ontberen letterlijk wat. Natuurlijk is het niet zaligmakend, maar als je het achterste van je tong wilt laten zien is het verdomd handig om wel even een academische graad te halen. Je hebt dan direct bewijs dat je over bepaalde capaciteiten beschikt, in staat bent om wat af te maken en je over een bepaald intellect beschikt.
Daarnaast zegt een diploma ook wat over wat voor een persoon je bent, waar je kwaliteiten liggen en wat je interesses zijn etc. Het is een onderdeel van je identiteit. Weet mensen meteen wat voor een vlees er in de kuip zit. Het leven is voor de meesten al lastig genoeg, een diploma kan het allemaal net een stukje simpeler te maken. Doodzonde om daar geen gebruik van te maken.
Ik denk dat dat nu juist wel meevalt. Alles wat academisch is, wordt juist helemaal niet serieus genomen in Nederland. Ik heb ook even bij een bedrijf gewerkt; het was daar echt een grote verzameling gesjeesde studenten. Als je als academicus serieus genomen wilt worden, moet je haast wel naar het buitenland.quote:Op dinsdag 1 november 2011 04:43 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat Nederland uber-Duitsers zijn als het om academische titels gaat, wist ik wel, maar ik had gehoopt dat daar wat meer speling in was gekomen. Uiteindelijk gaat het om wat iemand kan, niet om welk diploma er achter zit.
Die ervaring deel ik niet, maar ik heb maar een beperkt zicht op wat er in Nederland speel(de)t. Bij Philips werden ze helemaal wild van academische titels, maar ook bij OCE, ASML en FEI speelde dat.quote:Op dinsdag 1 november 2011 10:47 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik denk dat dat nu juist wel meevalt. Alles wat academisch is, wordt juist helemaal niet serieus genomen in Nederland. Ik heb ook even bij een bedrijf gewerkt; het was daar echt een grote verzameling gesjeesde studenten. Als je als academicus serieus genomen wilt worden, moet je haast wel naar het buitenland.
quote:The fundamental problem is that the skills required to pass todays industry-standard software interview are not the skills required to be a good software developer. Oh, theres some correlation, but its like the Oakland Raiders always drafting the fastest runners available, only to discover to their endless dismay that the NFL is not a foot race.
Actually its worse than that. At least wide receivers have to run, whereas I can guarantee you, without fear of contradiction, that no software engineer will ever have to write a binary search after they are hired. It’s like choosing a contractor because they know how to forge and cast steel using coal, iron, an oven and a bellows, when they actually need to know a) the address of the nearest Home Depot b) what to do with the steel once they buy it.
Joel Spolsky once correctly explained that youre generally looking for two things in an employee: Smart and Gets Things Done. (Academia is teeming with people who are the former but not the latter.) First, though, you have to establish something else: Not Completely Inept. Youd be amazed how many totally incompetent people show up for technical interviews. Googles binary search is presumably intended as their FizzBuzz a low bar you have to hurdle just to get in the door. But a FizzBuzz should take all of five minutes, before the real interview begins.
So what should a real interview consist of? Let me offer a humble proposal: dont interview anyone who hasnt accomplished anything. Ever. Certificates and degrees are not accomplishments; I mean real-world projects with real-world users. There is no excuse for software developers who dont have a site, app, or service they can point to and say, I did this, all by myself! in a world where Google App Engine and Amazon Web Services have free service tiers, and it costs all of $25 to register as an Android developer and publish an app on the Android Market.
Vroeger waren studies uitgesmeerd over 8 jaar. Dan had je hooguit 20 studiebelastingsuren per week. Nog veel vroeger kon je zo lang doen over je studie als je wilde. Onder die prettige omstandigheden hebben ouderen kunnen studeren en toevallig zijn ook zij degenen die janken over die mentaliteit dat het hbo slecht is geworden en opleidingen achteruit zijn gegaan.quote:Op dinsdag 1 november 2011 00:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Er zijn gelukkig uitzonderingen.
Vroeger was het inderdaad niet ongebruikelijk om via de MTS en de HTS aan het WO een diploma te behalen en eventueel zelfs nog te promoveren. Echter werden vroeger ook veel kinderen beneden hun niveau geplaatst aangezien we toen veel meer een standenmaatschappij hadden, zo was het niet ongebruikelijk dat iemand die goed presteerde op de lagere school toch naar de MULO werd toegestuurd omdat zij uit de ´lagere` klasse kwam en vice versa.
Nu worden juist veel kinderen op het HAVO geplaatst die vroeger zonder enige twijfel naar het MAVO werden gestuurd, het gaat om iets minder dan de helft van de huidige HAVO-leerlingen.
Het theoretische niveau is in alle geledingen van het tertiaire onderwijs gedaald maar nog veel meer in het HBO en het MBO dan in het WO.
Het lijkt mij dat je hiermee kunt verklaren dat de meeste leerlingen niet de overstap van het HBO naar het WO kunnen maken voor een technische studierichting.
Anderzijds, er zijn nog steeds leerlingen die daar wel in slagen, het kan dus wel als je het wil en wanneer jij over de vereiste capaciteiten beschikt.
Wat betreft de kosten geef ik je gelijk: de Nederlandse samenleving is pennywise en poundfoolish: alles om zo snel mogelijk de jongeren uit de schoolbankjes te krijgen zodat mensen niet eerder 1 of 2 jaartjes later met pensioen moeten, of zoiets.
[..]
Er zijn inderdaad zeer aantrekkelijke opties buiten de techniek: accountancy, advocatuur, medische specailismes, psychologische specialismes (die mensen komen er blijkbaar ook mee weg om absurd hoge uurlonen te hanteren).
Misschien heeft de techniek nog een achterstand, anderzijds zijn er sinds kort ontwerpopleidingen in Eindhoven voor afgestudeerde ingenieurs. Ik weet niet wat voor invloed het gevolgd hebben van zo'n opleiding heeft op je salaris.
Mijn pa heeft de HTS nog in 3 jaar afgemaakt.quote:Op dinsdag 1 november 2011 11:00 schreef Verwerker het volgende:
[..]
Vroeger waren studies uitgesmeerd over 8 jaar. Dan had je hooguit 20 studiebelastingsuren per week. Nog veel vroeger kon je zo lang doen over je studie als je wilde. Onder die prettige omstandigheden hebben ouderen kunnen studeren en toevallig zijn ook zij degenen die janken over die mentaliteit dat het hbo slecht is geworden en opleidingen achteruit zijn gegaan.
Na de MTS? Havisten mogen dat tegenwoordig niet doen, iets met projecten en stages enzo.quote:Op dinsdag 1 november 2011 11:03 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Mijn pa heeft de HTS nog in 3 jaar afgemaakt.
Nee, na de HBS. Hij is nu met pensioen. Het punt dat ik probeer te maken, is dat er indertijd ook best wel hard werd gestudeerd.quote:Op dinsdag 1 november 2011 11:04 schreef Verwerker het volgende:
[..]
Na de MTS? Havisten mogen dat tegenwoordig niet doen, iets met projecten en stages enzo.
Destijds waren er niet zoveel consequenties bij het langstuderen. Oke nu mag je ook een jaar uitlopen maar dan kan je het vergeten om een master te doen na HBO.quote:Op dinsdag 1 november 2011 11:07 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nee, na de HBS. Hij is nu met pensioen. Het punt dat ik probeer te maken, is dat er indertijd ook best wel hard werd gestudeerd.
Ik ben trouwens nog nooit een langstudeerder tegengekomen waarvan ik onder de indruk was.
Ga naar de VS. Daar kun je gratis en voor niets je M.Sc. of Ph.D. halen.quote:Op dinsdag 1 november 2011 11:12 schreef Verwerker het volgende:
[..]
Destijds waren er niet zoveel consequenties bij het langstuderen. Oke nu mag je ook een jaar uitlopen maar dan kan je het vergeten om een master te doen na HBO.
Zelf heb ik mij enorm ontwikkelt op de HTS, voornamelijk buiten mijn studie om. Op de TU zie ik dat ook gebeuren, maar die lui halen het niet binnen de gestelde tijd. Ik heb 4 jaar met ledematen in mijn neus kunnen halen. Zou ik de TU aankunnen? Ik denk met de juiste mentaliteit wel, helaas wordt het elk jaar bemoeilijkt (waarschijnlijk kijken ze neer op HTS-ers daar), maar het is vooral het financiële plaatje, iets waar men vroeger minder zorgen voor hoefde te maken.
Maar goed dan maar een pretstudie doen
Er zijn veel bekende voorbeelden van mensen die een boel hebben gepresteerd zonder een hogere (of soms zelfs middelbare!) opleiding af te ronden. Denk aan voetballers, muzikanten, ondernemers en zelfs ict'rs die hun jeugd in zijn geheel achter de pc hebben doorgebracht. Helaas zijn dit individuen en geen groepen mensen. Het is een 0.1% die erg tot de verbeelding spreekt, maar verder niet heel veel zegt. In de praktijk ben je helemaal niet de nieuwe Steve Jobs als je geen zin meer hebt om naar je hbo opleiding te gaan. Je bent dan nummertje zoveel die enkel met een middelbare schooldiploma de arbeidsmarkt betreed en zichzelf daarmee op 2-0 achterstand zet. Natuurlijk kan je door hard te werken en die extra meters te maken die achterstand wegpoetsen. Maar had dat dan al eerder gedaan..quote:Op dinsdag 1 november 2011 10:40 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Je hebt het nu over de positieve kanten van een diploma, en daar ben ik het ook best wel mee eens. Iemand die een M.Sc. of een Ph.D. heeft, heeft ook best wel wat gerealiseerd, en dat moeten we niet onder het tafelkleed schuiven.
Van de andere kanten wordt er MI echter veel te veel waarde aan zo'n papiertje gehecht, als je het vergelijkt met mensen die zichzelf in de praktijk bewezen hebben. Denk aan Steve Jobs of aan Jan Timmer, of Adam Savage van Mythbusters. Zij hebben laten zien dat zo'n titel niet zaligmakend is om heel veel succes te hebben.
De software engineer in kwestie had alles ongelofelijk snel door, en werkte keihard. Alleen middelbare school afgemaakt. Hij kon ook lekker meelullen als we academische aan het freewheelen waren (van die dingen waar je niks aan hebt, maar waar je wel wat van opsteekt, en wat gewoon leuk is om te doen).
Die man stelt dat enkel een papiertje halen geen prestatie genoeg is. Dat klopt ook wel denk ik en dat geldt overal wel. Maar goed, de meeste studenten zijn ondernemend genoeg om buiten hun studie om (of vlak daarna) nog wat neer te zetten. Hoeveel applications en websites zijn er wel niet opgestart vanuit een studentenkamertje?quote:Op dinsdag 1 november 2011 10:59 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Die ervaring deel ik niet, maar ik heb maar een beperkt zicht op wat er in Nederland speel(de)t. Bij Philips werden ze helemaal wild van academische titels, maar ook bij OCE, ASML en FEI speelde dat.
Misschien is het zo dat het fout gaat wat betreft het inhuren van verkeerde mensen zodra een bedrijf een HR afdeling heeft.
Ik ben trouwens niet de enige die er zo over denkt. Laatst nog een interessante analyse over gelezen:
http://techcrunch.com/2011/05/07/why-the-new-guy-cant-code/
[..]
Leen je een paar centen via DUO en studeer je wat harder. Het is onzin om te stellen dat je geen mogelijkheden krijgt in Nederland. Kansen moet je zien en kunnen pakken.quote:Op dinsdag 1 november 2011 11:00 schreef Verwerker het volgende:
[..]
Vroeger waren studies uitgesmeerd over 8 jaar. Dan had je hooguit 20 studiebelastingsuren per week. Nog veel vroeger kon je zo lang doen over je studie als je wilde. Onder die prettige omstandigheden hebben ouderen kunnen studeren en toevallig zijn ook zij degenen die janken over die mentaliteit dat het hbo slecht is geworden en opleidingen achteruit zijn gegaan.
Tegenwoordig eist men dat je vaart en snelheid maakt. Ik voel me dus gedwongen om heel snel en overhaast te leren en maar punten te scoren omdat ik anders in de problemen kom. Normen liggen heel strak, vakken liggen heel strak, eisen liggen heel strak en studielast ligt heel strak. Daarbij is alles duurder geworden en moet ik naast die minimaal 40 uren per week ook nog een aantal uren aan de arbeid om mezelf te onderhouden.
Laat staan als ik naar de TU moet en onbetaalbare kamers moet huren en langstudeerboetes moet dokken.
Das wel tof eigenlijk. Heb je dan geen BSc nodig? Zelf heb ik een B.eng titel...quote:Op dinsdag 1 november 2011 11:13 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ga naar de VS. Daar kun je gratis en voor niets je M.Sc. of Ph.D. halen.
Alleen al die berekening heel leuk maar de gemiddelde cad/cam/cae gebruiker weet bij god niet hoe hij de gegeven moet intrepeteren.quote:Op maandag 31 oktober 2011 03:09 schreef Cherna het volgende:
[..]
Daar kan ik het helaas niet mee eens zijn. Ja degene die de software ontwikkelen maar niet de gebruiker. Juist door de CAD systemen leert men niet te ontwerpen in de basis. Daar komt bij dat je juist veel theoretische en praktische kennis nooit zult leren. Ik ga hier niet verder op in want dan kan ik een heel A4 volschrijven en daar zal niemand op zitten te wachten. Laat ik het anders zeggen. Het omgaan met CAD is niet moeilijk. Maar een goed ontwerp maken is een heel ander verhaal. Want door alles te automatiseren rollen stuklijsten, berekeningen etc uit de PC.
Op zich is het waar dat de programmeervaardigheden van academici benedenmaats zijn. Zo kwam er laatst een student naar me toe die een project wilde doen. Ik vroeg hem of hij een meer theoretisch of een meer computationeel project wou. "Computationeel" was het antwoord, waarop m'n volgende vraag dan was welke programmeertalen hij kende. Hij zei dat hij niks van programmeren afwist. Ik liet hem duidelijk merken dat ik niet van een dergelijke houding gediend was en heb hem daarna ook niet meer teruggezien.quote:Op dinsdag 1 november 2011 10:59 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Die ervaring deel ik niet, maar ik heb maar een beperkt zicht op wat er in Nederland speel(de)t. Bij Philips werden ze helemaal wild van academische titels, maar ook bij OCE, ASML en FEI speelde dat.
Misschien is het zo dat het fout gaat wat betreft het inhuren van verkeerde mensen zodra een bedrijf een HR afdeling heeft.
Ik ben trouwens niet de enige die er zo over denkt. Laatst nog een interessante analyse over gelezen:
http://techcrunch.com/2011/05/07/why-the-new-guy-cant-code/
[..]
Bij bouwkunde?quote:Op dinsdag 1 november 2011 06:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
5 maar? Ik heb er zeker 12 gehad, als het er niet meer waren.
Bill gates mag zeker niet ontbreken in dat rijtje: 1 jaar Harvard.quote:Denk aan Steve Jobs of aan Jan Timmer, of Adam Savage van Mythbusters.
Alvorens een krachtterm als onzin te gebruiken zorg je er beter voor dat je de feiten op een rijtje hebt.quote:Onzin. Juist tegenwoordig worden kinderen lager geplaatst terwijl ze veel meer aankunnen. Hoe komt het dat er op het vmbo k kinderen zitten met een citoscore van 538?!
Meestal zijn allochtonen de sjaak, die kunnen toch al slecht Nederlands en hun ouders zijn primitieven, wordt er gedacht. Aan de andere kant kiezen allochtonen weer massaal voor economie (kan het hen niet kwalijk nemen), dus zo komen ze ook hogerop. Genoeg lui die mbo administratie deden en nu RA zijn, maar weinig lui die na hts de tu zijn gaan doen... jammer.
Nee geen bouwkunde, technische informatica. Ik heb daarnaast ook nog wel aan het vakgebied gerelateerde vakken gehad met een sterk wiskundige component, maar die 12 waren destijds geloof ik gewoon standaard onderdeel van het wiskunde curriculum van een Ir. studie.quote:Op dinsdag 1 november 2011 13:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Bij bouwkunde?
Dit waren de echte (verplichte) wiskundevakken dus zonder mechanica, fysica van de gebouwde omgeving, etc.
Zover ik weet waren er ook nog een aantal wiskunde keuzevakken maar die waren vooral voor constructeurs.
(en zover ik begrepen heb wordt er op de TU/e veel meer wiskunde gegeven dan op de TUD.)
Hoelang geleden is dat dan want bouwkunde, ID en bedrijfskunde verschillen nogal van de andere richtingen.quote:Op vrijdag 4 november 2011 20:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee geen bouwkunde, technische informatica. Ik heb daarnaast ook nog wel aan het vakgebied gerelateerde vakken gehad met een sterk wiskundige component, maar die 12 waren destijds geloof ik gewoon standaard onderdeel van het wiskunde curriculum van een Ir. studie.
Ik ben destijds in '99 begonnen. Was nog de pre-BaMa tijd.quote:Op vrijdag 4 november 2011 20:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Hoelang geleden is dat dan want bouwkunde, ID en bedrijfskunde verschillen nogal van de andere richtingen.
Nog niet maar ik ga er zeker later in de week nog naar kijken zogauw ik wat tijd heb (nogal een hectische week).quote:iemand hier de documentaire over Nederland kennisland vanavond gezien op VPRO NL-2 ? olv Dhr. Kamminga ?
Volgens deskundigen stevent Nederland m.n. de Nederlandse industrie af op een onderwijs/kennis-catastrofe w.b.t. techniek en exacte vakken dat z'n weerga niet kent ..
Daar ging het idd over in deze documentaire, o.a. ASML en Nucletronquote:Op dinsdag 8 november 2011 09:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nog niet maar ik ga er zeker later in de week nog naar kijken zogauw ik wat tijd heb (nogal een hectische week).
Ik heb gemengde gevoelens wanneer ik zo'n oproep hoor, het is zeer pijnlijk dat de politici al zolang liggen te slapen, anderzijds is het goed dat zo'n oproep wordt gedaan en dat het een podium krijgt via zo'n programma (politici willen voor dit soort programma's nog wel eens gevoelig zijn aangezien de publieke opinie hier gevoelig voor is), ik ben echter tegelijk bang dat hij een roepende in de woestijn is wat niet zou mogen zijn. Je zou toch mogen verwachten dat politici zeer geïnteresseerd luisteren naar kenniswerkers van bedrijven als ASML.
Het ligt niet zo zeer aan Nederland denk ik; het ligt wel aan de cultuur die in Nederland is ingebakken sinds de jaren '80 toen men als antwoord op Japanse technische superioriteit zich ging concentreren op protectionistische maatregelen en ontslagrecht i.p.v. een modernisering van de Nederlandse economie en arbeidsmarkt.quote:Ik vraag me de laatste jaren af ofdat Nederlanders niet te gemakszuchtig zijn geworden, ofdat zij succes uit het verleden niet vanzelfsprekend zijn gaan vinden en niet beseffen dat die successen niet vanzelf kwamen en dat ze ook niet zullen blijven komen als wij niet net zo hard werken als dat mensen in het verleden hebben gedaan.
Dat is korte termijn.quote:Op dinsdag 8 november 2011 13:34 schreef trancethrust het volgende:
Goedkope werkkracht gewoon; voor een dubbeltje eerste rang willen zitten, dat is de Nederlandse mentaliteit. Schijt dat die Chinezen gewoon weer teruggaan om vervolgens daar strak concurrerende bedrijven beginnen of versterken.
En Nasi Goreng is Indonesisch.
Als je er ooit achterkomt, vertel je het dan aan mij?quote:Tja als de Natuurkundigen en andere onderzoekers duurder worden dan moet het R&D budget natuurlijk ook weer omlaag.... maar goed iemand die hbo commerciële economie studeert (vandaag was er btw weer iemand die daar mee stopte ivm 'het moeilijke rekenen' ) zou in principe minder moeten verdienen, en ik ben benieuwd naar een reden waarom dat niet het geval zou zijn.
Ik denk dat je het hier fraai omschrijft maar laten we niet vergeten dat Nederlanders vroeger ook zeer goed opgeleid waren: zeer selectief onderwijs waarin hard moest worden gewerkt.quote:Iedere weldenkende ondernemer weet toch dat de kracht van Nederland zit in de directe & open Nederlandse cultuur, risico's durven nemen in internationale zaken, open handelsgeest en intelligente creativiteit in samenwerking w.b.t. techniek ?
Exact.quote:Op dinsdag 8 november 2011 14:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is korte termijn.
Overigens snap ik dat gejank ook niet, ze zouden ook eens meer kunnen gaan betalen want als afgestudeerde TU er in de richting van natuurkunde verdien je in verhouding met een hbo commerciele economie helemaal niet zo veel.
Tja moeilijk te voorspellen. Maar ik zie het donker in. Vooral het lager en midden segment heeft nu al enorm te lijden aan kwaliteit. Dat werkt in de toekomst ook door op het hoger segment.quote:Op dinsdag 8 november 2011 23:02 schreef kwaliteit. het volgende:
Hoe groot is/wordt het probleem van:"het technici" tekort? Als je bijv. over een tijdsperiode kijkt van ong. 20 jaar.
Ik vind eigenlijk dat natuurkundigen best wel vorstelijk betaald worden. Bij Philips en Oce had ik collega's met een natuurkundeachtergrond (PhD) die de hele dag koffie zaten te leuten en te ouwehoeren, op vrijdagochtend even het lab binnenliepen met de vraag of er nog resultaten waren, om die dan later op de dag te presenteren. Die lui kregen daar heel behoorlijk voor betaald, ongeveer net zo veel als een directeur van een Philipsfabriek (Maarheeze, Drachten, Delfzijl, etc.).quote:Op dinsdag 8 november 2011 14:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is korte termijn.
Overigens snap ik dat gejank ook niet, ze zouden ook eens meer kunnen gaan betalen want als afgestudeerde TU er in de richting van natuurkunde verdien je in verhouding met een hbo commerciele economie helemaal niet zo veel.
Volgens de Elsevier verdienen mensen met een bèta opleiding (starters) gemiddeld bijna 700 euro meer bruto per maand dan iemand met een CE cursus. Een behoorlijk verschil. Als je denkt dat je met een WO opleiding (welke dan ook) meteen 5000 euro netto in de maand mag binnenslepen kan dat nog een tegenvaller gaan worden.quote:Op dinsdag 8 november 2011 19:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als je er ooit achterkomt, vertel je het dan aan mij?
Dat bèta's een veel zwaardere opleiding moeten volgen is geen probleem, dat ze niet of nauwelijks extra Euro's hiervoor krijgen en dat de politici de bètastudenten onevenredig hard aanpakken (Zijlstra) vind ik erg spijtig.
Het (openbaar) bestuur is anders nog nooit zo ontwikkeld geweest als nu?quote:Ik denk dat je het hier fraai omschrijft maar laten we niet vergeten dat Nederlanders vroeger ook zeer goed opgeleid waren: zeer selectief onderwijs waarin hard moest worden gewerkt.
De Nederlandse politici laten helaas al heel erg lang merken dat ze het liefst geen kenniseconomie willen. Dat is tot daar aan toe (mijn keuze zou het niet zijn) maar kom daar als politicus dan ook eerlijk voor uit: niet mooi weer spelen en geen daad bij woord voegen.
Ik heb een theorietje bedacht die ongeveer als volgt is: meer onderwijs =>
- explosieve relatieve toename van gamma's en alpha's => sterke oververtegenwoordiging van hen in de politiek
- minder goede leraren (interpreteer het maar op beide manieren) wegens stijgende kosten en grotere schaarste => zwakkere gamma's en alpha's => zwakker bestuur en meer bureaucratie
Je kan dit natuurlijk ook andersom stellen: bij Nederlandse ondernemers ontbreekt het aan natuurkundekennis.quote:Op woensdag 9 november 2011 04:11 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Waar het 'm aan ontbreekt bij de Nederlandse jongens en meisjes die natuurkunde hebben gestudeerd, is ondernemerschap.
Dat natuurlijk ook - maar de heren en dames natuurkundigen moeten zelf niet zo zeuren dat ze slecht betaald worden. Die opleiding is goud waard, maar ga niet voor de een of andere multinational werken, want dan word je onderbetaald.quote:Op woensdag 9 november 2011 10:33 schreef thabit het volgende:
[..]
Je kan dit natuurlijk ook andersom stellen: bij Nederlandse ondernemers ontbreekt het aan natuurkundekennis.
Je zou het niet zeggen als je ziet met wat voor problemen dat bestuur ons de laatste decennia heeft opgescheept:quote:Het (openbaar) bestuur is anders nog nooit zo ontwikkeld geweest als nu?
Als ik zie wat advocaten, gespecialiseerde psychologen en bedrijfskundigen (ook technische bedrijfskunde) per maand krijgen dan denk ik niet dat je voor het geld een bètaopleiding moet volgen.quote:Volgens de Elsevier verdienen mensen met een bèta opleiding (starters) gemiddeld bijna 700 euro meer bruto per maand dan iemand met een CE cursus. Een behoorlijk verschil.
Een electricien heeft weinig te zoeken in het politieke bestuur, een elektrtechnicus (WO) daarentegen lijkt mij zeker niet minder geschikt dan een econoom of een jurist. Natuurlijk zijn er ook economen en juristen nodig maar net zo hard zijn er ingenieurs en wetenschappers nodig. De technische bedrijven vormen immers toch een belangrijke economische motor en persoonlijk vind ik dat je als middelgroot land de trots moet hebben om technologisch zelfstandig en onafhankelijk te zijn. Ingenieurs en wetenschappers kunnen op hoog niveau abstract denken, dit compenseert hun mindere kennis op het juridische, economische en sociologische vlak, lijkt mij.quote:Dat je meer economen, juristen en sociologen in de politiek en in het openbaar bestuur aantreft is logisch. Het gaat daar vaak om economische, juridische en sociologische taken die uitgevoerd of waarover beslist moet wordenMet een opleiding tot elektricien ontbreekt het je aan die competenties, hoewel dat geen slechte opleiding hoeft te zijn.
Is het zo ´gemakkelijk` om even een nieuwe technologie of een nieuwe applicatie van technologie te ontwikkelen? Nog even los van de creatieve en intellectuele uitdaging, heb je daar niet aardig wat startkapitaal voor nodig?quote:Dat natuurlijk ook - maar de heren en dames natuurkundigen moeten zelf niet zo zeuren dat ze slecht betaald worden. Die opleiding is goud waard, maar ga niet voor de een of andere multinational werken, want dan word je onderbetaald.
Verdiep je in iets, zorg er voor dat je tot de wereldtop behoort en het geld stroomt binnen.
Dit kreeg ik op de middelbare school bij techniek niet eensquote:Op donderdag 10 november 2011 00:57 schreef Kandijfijn het volgende:
Het huidige studiefinanciering een flink hard op de schop nemen. Of nog veel beter of keihard afschaffen.
Laat mensen gewoon zelf voor hun studie betalen. Maar zorg wel dat het voor iedereen mogelijk is om te gaan studeren d.m.v. van een (sociaal) leenstelsel. Dan gaan mensen waarschijnlijk veel beter nadenken of wat ze nu precies willen gaan studeren. En wat hun studie in hun latere leven gaat terug betalen. Dan blijven er sowieso al minder pretstudie's over.
En meer techniek op de lagere school. Op de lagere school hadden wij elke vrijdag techniek. Figuurzagen. Soms met zwakstroom wat dingen testen als kind zelf ontdekken dat 2 batterijen een veel feller licht geven dan 1. Het verschil leren tussen paralel en serie-geschakeld. Daarna eindelijk snappen waarom kerstboom lampjes uit gingen wanneer je 1 lampje verwijderde.
Auto'tjes bouwen met waarvan je de wielen ging vervangen. Daarna ondekken dat houten wielen veel minder hard gingen dan ijzeren wielen. Dat dunnere wielen grote wielen harder gingen dan kleine ronde dikke.
Zijn er überhaupt nog basisscholen die dit doen?
In ieder geval zeker minder mensen voor event/vrijetijdsmanagement en culturele antropologie.quote:Op donderdag 10 november 2011 01:00 schreef Verwerker het volgende:
[..]
Dit kreeg ik op de middelbare school bij techniek niet eens
Studiefinanciering afschaffen, zodat NOG minder mensen voor techniek kiezen? Want juist dan gaat men kosten/baten bekijken.
Hehe, 5 studiepunten voor een heel jaar, de rest van de tijd werken/slapen/chillen, EN nog eens een papier met hbo/wo eropquote:Op donderdag 10 november 2011 01:03 schreef GSbrder het volgende:
[..]
In ieder geval zeker minder mensen voor event/vrijetijdsmanagement en culturele antropologie.
Mean, wat een klote-middelbare school had je dan. Ik zat op op havo/vwo daarna havo in de 2e klas. Maar daar krijgen wij ook gewoon techniek.quote:Op donderdag 10 november 2011 01:00 schreef Verwerker het volgende:
[..]
Dit kreeg ik op de middelbare school bij techniek niet eens
Studiefinanciering afschaffen, zodat NOG minder mensen voor techniek kiezen? Want juist dan gaat men kosten/baten bekijken.
Hehe, bij ons op school kregen we wel techniek maar dat was meer handvaardigheidquote:Op donderdag 10 november 2011 01:07 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Mean, wat een klote-middelbare school had je dan. Ik zat op op havo/vwo daarna havo in de 2e klas. Maar daar krijgen wij ook gewoon techniek.
Muis-vriendelijke muizenval bouwen, Brievenhouder met koper gemaakt pootje ofzo, ooit een poging tot een weegschaal mogen maken.
En we moesten echt alles zelf maken vanuit het niks, staal om een cilinder buigen om zelf veren te maken. Waar je in eerste instantie natuurlijk het verkeerde staaldraad voor gepakt had. Zelf puntlassen, kolomboormachine's in het technieklokaal.
In onze praktijklokalen voor het vmbo weden zelfs halve huizen met electra en leidingen gebouwd.
-Edit-
Ik ben trouwens gewoon ge-eindigt in de horeca als leidinggevende met een managementstudie. Maar ergens diep in me zit nog wel een passie voor techniek
Ik heb nergens gezegd dat het gemakkelijk is. Maar een studie natuurkunde is zeker wel goud waard. Het komt ze zeker niet aanwaaien, maar ik heb veel collega's die op hun 45e - 50e met pensioen kunnen. Doen ze niet, maar het kan wel.quote:Op woensdag 9 november 2011 21:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Is het zo ´gemakkelijk` om even een nieuwe technologie of een nieuwe applicatie van technologie te ontwikkelen? Nog even los van de creatieve en intellectuele uitdaging, heb je daar niet aardig wat startkapitaal voor nodig?
Geraak je daar zomaar even aan wanneer je met een paar natuurkundige naar banken en bedrijven stapt?
?quote:Op donderdag 10 november 2011 04:24 schreef Schenkstroop het volgende:
Zeggen dat je veel geld kunt verdienen bij een corporatie door de boel te bedriegen. De NWO gaat je ook bedanken.
De politiek en het openbaar bestuur komt elke dag opnieuw in aanraking met nieuwe uitdagingen en problemen. Het maken van lange termijn beleid is lastig en kan per definitie eigenlijk niet perfect gaan, vandaar ook dat wij een nogal ingewikkeld systeem hanteren om te zorgen dat dit zo ideaal mogelijk gaat.quote:Op woensdag 9 november 2011 21:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je zou het niet zeggen als je ziet met wat voor problemen dat bestuur ons de laatste decennia heeft opgescheept:
- afbraak van het onderwijs
- afbraak van de wetenschap
- verwaarlozing van innovatie en R&D (het succes van de regio Eindhoven is voortgezet ondanks het politieke beleid, niet dankzij het politieke beleid)
- enorme kostenstijging voor de zorg en een nog forsere kostenstijging voor de schil omheen de zorg die parasiteert op de zorg + het nog steeds niet hebben aangepakt van de maatschappen (ik misgun niemand een goed salaris maar artsen zitten wel in een erg comfortabele onderhandelingspositie in een deels kunstmatige markt)
- explosieve stijging van de kosten voor OV, gas en sroom
- het faciliteren en verergeren van de schaarste op de huizenmarkt (voor een belangrijk deel het gevolg van het politieke beleid!)
- enorme kostenstijging bij het niet-primaire proces in het onderwijs doordat de overheid scholen heeft gestimuleerd om te fuseren (sinds de jaren 80) en minder goede leraren doordat de overheid de scholen heeft toegestaan om zelf te bepalen wat zij voor leraren betaalt en dit in combinatie met het loslaten van elementaire bevoegdheidsvereisten
Ik denk niet dat ik een zwartkijker ben maar ik moet erg mijn best doen om goede consequenties te zien van het gevoerde politieke beleid van de politici van de laatste paar decennia.
Een advocaat heeft een academische opleiding van 4 jaar achter de rug met civiel effect, daarna nog een advocaatberoeps opleiding van 3 jaar (a 60 uur in de week), en daarna ben je praktisch je leven lang aan het specialiseren.quote:Als ik zie wat advocaten, gespecialiseerde psychologen en bedrijfskundigen (ook technische bedrijfskunde) per maand krijgen dan denk ik niet dat je voor het geld een bètaopleiding moet volgen.
Nu ben ik niet zo naïef om te denken dat alleen van de zwaarte van de opleiding moet afhangen wat iemands salaris is, ik begrijp niet waarom op basis van die andere factoren de salarisverhoudingen zijn zoals ze zijn. Wat draagt meer bij aan de economie en de maatschappij? Een degelijke bèta of de zoveelste degelijke advocaat, econoom enz.?
Daar maak je een hele grote denkfout, die je wel vaker ziet terugkomen. Om het maar even op zijn hbo's te zeggen: het gaat om competenties.quote:Een electricien heeft weinig te zoeken in het politieke bestuur, een elektrtechnicus (WO) daarentegen lijkt mij zeker niet minder geschikt dan een econoom of een jurist. Natuurlijk zijn er ook economen en juristen nodig maar net zo hard zijn er ingenieurs en wetenschappers nodig. De technische bedrijven vormen immers toch een belangrijke economische motor en persoonlijk vind ik dat je als middelgroot land de trots moet hebben om technologisch zelfstandig en onafhankelijk te zijn. Ingenieurs en wetenschappers kunnen op hoog niveau abstract denken, dit compenseert hun mindere kennis op het juridische, economische en sociologische vlak, lijkt mij.
Klopt. Binnen een organisatie aan de slag gaan is mensenwerk. Softe competenties zijn dan goud waard, zeker als die gecombineerd worden met praktische vaardigheden zoals boekhouden, een jaarplan schrijven of contracten opstellen.quote:Op donderdag 10 november 2011 01:41 schreef Kandijfijn het volgende:
Ik denk trouwens dat een diepere oorzaak in het gebrek aan verdienen ook het ontbreken van bepaalde vaardigheden is bij beta-studenten.
Op heel veel opleidingen word terecht een enorme focus gelegd op communicatie. Waarom is jouw idee goed, waarom zou jouw manier doorgevoerd moeten worden. Of waarom zou jouw idee funding moeten krijgen. Dit slaat natuurlijk ook terug op je persoonlijkheid, hoe verkoop ik mezelf en waarom ben ik zoveel euro per maand waard!
Ik zeg niet dat beta-studenten dit niet kunnen. Maar wanneer je het gemiddeld pakt denk ik dat mensen met een commerciële en/of managementstudie zichzelf veel beter kunnen verkopen. Gevolg ze verdienen meer.
De wet van vraag en aanbod is gecompliceerder dan men denkt op de arbeidsmarkt. Er spelen veel meer factoren mee dan internetdenkers en 18e eeuwse filosofen beweren. Vandaar dat het ook een apart studiegebied is.quote:Wat ik echter apart vind is dat de wet van vraag en aanbod niet lijkt te werken. Bedrijven zouden moord en brand schreeuwen om technici en van managers e.d. zouden we veel teveel hebben. Waarom worden technici dan alsnog zo slecht betaald?
kontje achter stationquote:Op donderdag 10 november 2011 01:41 schreef Kandijfijn het volgende:
Ik denk trouwens dat een diepere oorzaak in het gebrek aan verdienen ook het ontbreken van bepaalde vaardigheden is bij beta-studenten.
Op heel veel opleidingen word terecht een enorme focus gelegd op communicatie. Waarom is jouw idee goed, waarom zou jouw manier doorgevoerd moeten worden. Of waarom zou jouw idee funding moeten krijgen. Dit slaat natuurlijk ook terug op je persoonlijkheid, hoe verkoop ik mezelf en waarom ben ik zoveel euro per maand waard!
Ik zeg niet dat beta-studenten dit niet kunnen. Maar wanneer je het gemiddeld pakt denk ik dat mensen met een commerciële en/of managementstudie zichzelf veel beter kunnen verkopen. Gevolg ze verdienen meer.
Wat ik echter apart vind is dat de wet van vraag en aanbod niet lijkt te werken. Bedrijven zouden moord en brand schreeuwen om technici en van managers e.d. zouden we veel teveel hebben. Waarom worden technici dan alsnog zo slecht betaald?
Flikker toch es op met je rechten-pretstudie met 6 contacturen per weekquote:Op donderdag 10 november 2011 12:32 schreef Ryon het volgende:
[..]
De politiek en het openbaar bestuur komt elke dag opnieuw in aanraking met nieuwe uitdagingen en problemen. Het maken van lange termijn beleid is lastig en kan per definitie eigenlijk niet perfect gaan, vandaar ook dat wij een nogal ingewikkeld systeem hanteren om te zorgen dat dit zo ideaal mogelijk gaat.
Dit systeem is continu aan verandering onderhevig. Hoewel er altijd mensen zijn die vinden dat het anders moet, kan er niet anders geconcludeerd worden dat hier steeds meer vooruitgang inzit. Dit is een proces dat nooit een einde zal kennen. Ook over 120 jaar zullen mensen aangeven niet tevreden te zijn met bepaald beleid en binnen 5 jaar het totale failliet van het dan huidige Nederland te voorspellen. Ik denk echter dat het openbaar bestuur dan wederom een factor 40x meer ontwikkeld is dan nu.
[..]
Een advocaat heeft een academische opleiding van 4 jaar achter de rug met civiel effect, daarna nog een advocaatberoeps opleiding van 3 jaar (a 60 uur in de week), en daarna ben je praktisch je leven lang aan het specialiseren.
Een gespecialiseerde psycholoog is hetzelfde verhaal. Na je master (5 jaar studie) ook nog een specialisatie volgen. Zowel voor de advocaat als de psycholoog geldt dat er een strenge selectie is en dat slechts een klein groepje daar in aanmerking voor komt.
Een econoom wordt regelmatig verward (om god weet welke reden) met een bedrijfskundige, maar is iets geheel anders. Studie is een stuk zwaarder, maar het verdient ook een stuk beter.
De voorbeelden die jij nu noemt zijn voorbeelden van mensen die langer en meer studeren dan de gemiddelde pipo met een technische knutselcursus. Naast het feit dat er in deze gevallen meer gestudeerd moet worden is de selectie ook nog eens hoger. Niet elke student is instaat om de eindstreep te halen of überhaupt een poging te mogen gaan doen.
Hoogwaardige en gespecialiseerde dienstverlening is van essentieel belang om de economie draaiend te houden en tot grote hoogten te doen stijgen. Zonder een geavanceerd juridisch stelsel of een hooggespecialiseerde gezondheidszorg zouden wij niet het huidige niveau kunnen bereiken binnen onze (zeer complexe) samenleving. Dat economen belangrijk zijn merken we in tijden van deze crisis (en in tijden van mondiale handel) ook wel.
[..]
Daar maak je een hele grote denkfout, die je wel vaker ziet terugkomen. Om het maar even op zijn hbo's te zeggen: het gaat om competenties.
Het 'politieke bestuur' vraagt in zijn ruimste vorm om bepaalde vaardigheden en kennis (de zogenaamde competenties) die ontwikkeld en aangeleerd worden binnen bepaalde studiegebieden zoals de economie, sociologie en het juridische. Mensen ''uit de praktijk'' die geen eens een studie hebben gedaan zie je vaak niet op dat soort functies terugkomen. Iemand die een technische achtergrond heeft beschikt ook over veel competenties. Alleen die zijn niet met elkaar inwisselbaar. Iemand die bijvoorbeeld vloeiend Japans spreekt en een muziek virtuoos is beschikt over twee (in Nederland) schaarse en waardevolle compententies en heeft daarnaast ook muzikaal en taalkundig inzicht. Competenties die helaas slechts binnen een zeer specifiek en beperkt kader ook daadwerkelijk nuttig zijn, daar buiten is het gewoon een Jan de burgerlul met een mening.
Het ''politieke bestuur'' bevat natuurlijk veel meer dan alleen wat men op tv ziet. Je hebt nog talloze commissies en belangengroepen die veel invloed hebben en waar je alleen in komt als je een bepaalde achtergrond hebt. Het is dan ook te kort door de bocht om te stellen dat op dit moment techneuten niet vertegenwoordigd zijn of geen invloed hebben. Dat hebben ze zeker wel, je moet alleen niet verwachten dat ze overal zitten, want dat werkt niet.
[..]
Klopt. Binnen een organisatie aan de slag gaan is mensenwerk. Softe competenties zijn dan goud waard, zeker als die gecombineerd worden met praktische vaardigheden zoals boekhouden, een jaarplan schrijven of contracten opstellen.
[..]
De wet van vraag en aanbod is gecompliceerder dan men denkt op de arbeidsmarkt. Er spelen veel meer factoren mee dan internetdenkers en 18e eeuwse filosofen beweren. Vandaar dat het ook een apart studiegebied is.
vooruitgang ?????quote:Op donderdag 10 november 2011 12:32 schreef Ryon het volgende:
[..]
De politiek en het openbaar bestuur komt elke dag opnieuw in aanraking met nieuwe uitdagingen en problemen. Het maken van lange termijn beleid is lastig en kan per definitie eigenlijk niet perfect gaan, vandaar ook dat wij een nogal ingewikkeld systeem hanteren om te zorgen dat dit zo ideaal mogelijk gaat.
Dit systeem is continu aan verandering onderhevig. Hoewel er altijd mensen zijn die vinden dat het anders moet, kan er niet anders geconcludeerd worden dat hier steeds meer vooruitgang inzit. Dit is een proces dat nooit een einde zal kennen. Ook over 120 jaar zullen mensen aangeven niet tevreden te zijn met bepaald beleid en binnen 5 jaar het totale failliet van het dan huidige Nederland te voorspellen. Ik denk echter dat het openbaar bestuur dan wederom een factor 40x meer ontwikkeld is dan nu.
sorry, maar de toegevoegde waarde van een psycholoog in een bedrijf is naar mijns inziens vrijwel overal nihil.quote:Een advocaat heeft een academische opleiding van 4 jaar achter de rug met civiel effect, daarna nog een advocaatberoeps opleiding van 3 jaar (a 60 uur in de week), en daarna ben je praktisch je leven lang aan het specialiseren.
Een gespecialiseerde psycholoog is hetzelfde verhaal. Na je master (5 jaar studie) ook nog een specialisatie volgen. Zowel voor de advocaat als de psycholoog geldt dat er een strenge selectie is en dat slechts een klein groepje daar in aanmerking voor komt.
Een econoom wordt regelmatig verward (om god weet welke reden) met een bedrijfskundige, maar is iets geheel anders. Studie is een stuk zwaarder, maar het verdient ook een stuk beter.
ik ben het eens dat die low-level technische knutselcursussen veel bedrijven de das om doen.quote:De voorbeelden die jij nu noemt zijn voorbeelden van mensen die langer en meer studeren dan de gemiddelde pipo met een technische knutselcursus. Naast het feit dat er in deze gevallen meer gestudeerd moet worden is de selectie ook nog eens hoger. Niet elke student is instaat om de eindstreep te halen of überhaupt een poging te mogen gaan doen.
een open deur, maar goed ..quote:Hoogwaardige en gespecialiseerde dienstverlening is van essentieel belang om de economie draaiend te houden en tot grote hoogten te doen stijgen. Zonder een geavanceerd juridisch stelsel of een hooggespecialiseerde gezondheidszorg zouden wij niet het huidige niveau kunnen bereiken binnen onze (zeer complexe) samenleving. Dat economen belangrijk zijn merken we in tijden van deze crisis (en in tijden van mondiale handel) ook wel.
[..]
Dit topic gaat veel verder dan techneuten, het gaat om technisch inzicht en ontwikkelingen die techniek kan betekenen voor de economie. Je mist de essentie van dit topic.quote:Daar maak je een hele grote denkfout, die je wel vaker ziet terugkomen. Om het maar even op zijn hbo's te zeggen: het gaat om competenties.
Het 'politieke bestuur' vraagt in zijn ruimste vorm om bepaalde vaardigheden en kennis (de zogenaamde competenties) die ontwikkeld en aangeleerd worden binnen bepaalde studiegebieden zoals de economie, sociologie en het juridische. Mensen ''uit de praktijk'' die geen eens een studie hebben gedaan zie je vaak niet op dat soort functies terugkomen. Iemand die een technische achtergrond heeft beschikt ook over veel competenties. Alleen die zijn niet met elkaar inwisselbaar. Iemand die bijvoorbeeld vloeiend Japans spreekt en een muziek virtuoos is beschikt over twee (in Nederland) schaarse en waardevolle compententies en heeft daarnaast ook muzikaal en taalkundig inzicht. Competenties die helaas slechts binnen een zeer specifiek en beperkt kader ook daadwerkelijk nuttig zijn, daar buiten is het gewoon een Jan de burgerlul met een mening.
Het ''politieke bestuur'' bevat natuurlijk veel meer dan alleen wat men op tv ziet. Je hebt nog talloze commissies en belangengroepen die veel invloed hebben en waar je alleen in komt als je een bepaalde achtergrond hebt. Het is dan ook te kort door de bocht om te stellen dat op dit moment techneuten niet vertegenwoordigd zijn of geen invloed hebben. Dat hebben ze zeker wel, je moet alleen niet verwachten dat ze overal zitten, want dat werkt niet.
[..]
helaas .. alleen in non-profit organisaties...gaat deze vlieger op.quote:Klopt. Binnen een organisatie aan de slag gaan is mensenwerk. Softe competenties zijn dan goud waard, zeker als die gecombineerd worden met praktische vaardigheden zoals boekhouden, een jaarplan schrijven of contracten opstellen.
[..]
net zoals er bij techniek veel meer aan de hand is dan techneuten en pipo's.quote:De wet van vraag en aanbod is gecompliceerder dan men denkt op de arbeidsmarkt. Er spelen veel meer factoren mee dan internetdenkers en 18e eeuwse filosofen beweren. Vandaar dat het ook een apart studiegebied is.
Waaruit zou die vooruitgang blijken?quote:Hoewel er altijd mensen zijn die vinden dat het anders moet, kan er niet anders geconcludeerd worden dat hier steeds meer vooruitgang inzit.
Voor ingenieurs, wiskundigen en wetenschappers is er al een sterke selectie aan de poort in plaats van dat er na 4 jaar eindelijk eens wordt geselecteerd, soms na 3 jaar voor bepaalde -kuch- masters (1 jaar is echt te kort voor een serieuze master).quote:Een advocaat heeft een academische opleiding van 4 jaar achter de rug met civiel effect, daarna nog een advocaatberoeps opleiding van 3 jaar (a 60 uur in de week), en daarna ben je praktisch je leven lang aan het specialiseren.
De voorbeelden die jij nu noemt zijn voorbeelden van mensen die langer en meer studeren dan de gemiddelde pipo met een technische knutselcursus. Naast het feit dat er in deze gevallen meer gestudeerd moet worden is de selectie ook nog eens hoger. Niet elke student is instaat om de eindstreep te halen of überhaupt een poging te mogen gaan doen.
Dat geldt natuurlijk minstens zo sterk voor economen, politicologen en juristen.quote:Iemand die bijvoorbeeld vloeiend Japans spreekt en een muziek virtuoos is beschikt over twee (in Nederland) schaarse en waardevolle compententies en heeft daarnaast ook muzikaal en taalkundig inzicht. Competenties die helaas slechts binnen een zeer specifiek en beperkt kader ook daadwerkelijk nuttig zijn, daar buiten is het gewoon een Jan de burgerlul met een mening.
Goed column, een zee van waarheid.quote:Op zaterdag 12 november 2011 16:59 schreef Clondijk het volgende:
Zijn er hier toevallig mensen met een abbo op het technisch weekblad? Ditmaal is er een arbeidsmarkt special, met mooie artikelen dit passen in dit topic. Een belangrijk punt dat voor bij komt is dat er in theorie genoeg ingenieurs zijn, echter zijn deze vooral naar banen gegaan waar ze een beter salaris kregen. Het beroep geniet in principe te weinig aanzien/waardering.
Voor degene die geen abbo hebben hier een column die ingaat op het salaris van een ingenieur:
http://www.technischweekb(...)eloning.169754.lynkx
Ga daarom ook na je beta-opleiding naar de VS. Daar verdien je al snel 2 keer zo veel. Je moet wel om kunnen gaan met andere culturen. Zo is in de VS de baas de baas, en die neemt de beslissingen, zonder dat er eerst dagen of weken overloos over geouwehoerd wordt. Maar dat kan ook verkeerd uitpakken, wat dan ook regelmatig gebeurt. Daar moet je dan dus wel tegen kunnen.quote:Op zondag 13 november 2011 10:03 schreef Clondijk het volgende:
Een studie rechten (die overigens lang niet zo eenvoudig is als sommige beweren!) heeft als voordeel dat ze opleiden voor de thuismarkt natuurlijk. Maar dat is ook gelijk hun bottleneck, een werktuigbouwer kan in principe solliciteren bij de buren (Duitsland, België of Engeland).
Echter doen velen dat niet, mensen zijn voor het grootste deel toch cultureel gebonden aan hun eigen land/omgeving. Om die reden is er ook meerwaarde voor lokale werknemers, die zijn het makkelijkste binnen het bedrijf te passen. Wat natuurlijk zorgt voor beter functionerende bedrijven, die wel kunnen concurreren tegen de aziatische concurrentie.
Dat ligt vooral aan de HBO-scholen in kwestie. Ook de TU's kunnen niet meer alles behandelen wat behandeld zou moeten en kunnen worden als het VWO goed zou voorbereiden op een technische studie (wiskunde B en natuurkunde). Voor mijn gevoel is het HBO veel meer richting het vroegere MBO afgegleden (50% volgt nu het HBO of hoger, twee decennia geleden was dit 30%) dan dat de TU is afgegleden richting HBO. Misschien zouden die leerlingen die voor het HBO zijn geslaaged eens collectief een juridisch proces moeten starten tegen zo'n school en geld terug moeten vorderen wegens een gebrekkig niveau? Dat gebrekkige niveau kan worden aangetoond indien bij een voldoende aantal leerlingen een te laag percentage zo'n schakeljaar ´overleeft`. Als je dat met tientallen of honderden mensen doet dan is zo'n advocaat best te beetalen, bovendien kan je misschien nog een advocaat op no-cure-no-pay-basis laten werken of wil een goede advocaat dat wel doen voor de publiciteit.quote:Alleen tegenwoordig is het gat tussen hbo en TU MIJLENVER
Ofdat ik het nu wel of niet doe, ik hoop vooral dat steeds meer ingenieurs ofwel in het buitenland gaan werken ofwel iets anders in eigen land gaan doen. Dan zullen vanzelf die salarissen op termijn omhoog gaan, tenzij de bedrijven zo dom gaan zijn om goedkope Aziaten en Indiërs hiernaar toe te halen, dat lijkt mij geen gezonde langetermijnsstrategie (continuïteit, culturele homogeniteit).quote:Ga daarom ook na je beta-opleiding naar de VS. Daar verdien je al snel 2 keer zo veel.
Meh, InHolland taferelen, nek ik mijzelf alleen maar meequote:Op zondag 13 november 2011 13:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Clondijk, heb jij toegang tot de gegevens waar ik naar vroeg? Ik vermoed dat ze in dat blad wat meer details geven dan op de openbare website.
Wat betreft zo'n rechtenstudie, het is dat de OU zoveel geld kost (voor een arme student), anders zou ik serieus overwegen om tegelijkertijd nog even een bachelor recht te halen. Misschien doe ik dat nog eens wanneer ik al werk.
[..]
Dat ligt vooral aan de HBO-scholen in kwestie. Ook de TU's kunnen niet meer alles behandelen wat behandeld zou moeten en kunnen worden als het VWO goed zou voorbereiden op een technische studie (wiskunde B en natuurkunde). Voor mijn gevoel is het HBO veel meer richting het vroegere MBO afgegleden (50% volgt nu het HBO of hoger, twee decennia geleden was dit 30%) dan dat de TU is afgegleden richting HBO. Misschien zouden die leerlingen die voor het HBO zijn geslaaged eens collectief een juridisch proces moeten starten tegen zo'n school en geld terug moeten vorderen wegens een gebrekkig niveau? Dat gebrekkige niveau kan worden aangetoond indien bij een voldoende aantal leerlingen een te laag percentage zo'n schakeljaar ´overleeft`. Als je dat met tientallen of honderden mensen doet dan is zo'n advocaat best te beetalen, bovendien kan je misschien nog een advocaat op no-cure-no-pay-basis laten werken of wil een goede advocaat dat wel doen voor de publiciteit.
Zo simpel, maar zo waar. lijkt verdomme het ei van columbus wel haha.quote:Op woensdag 14 september 2011 12:21 schreef VuilnisMetaal het volgende:
Wat weerhoudt jou ervan om een hoger loon (en/of betere arbeidsvoorwaarden) te bedingen dan iemand met HBO Communicatie? Je hoeft natuurlijk niet in te stemmen met het eerste aanbod dat een bedrijf jou doet.quote:Op maandag 14 november 2011 18:48 schreef Verwerker het volgende:
Vandaag nog een sollicitatiegesprek gehad. De voorwaarden waren mij al bekend, best wel goed vond ik. CAO metaal, 27 vrije dagen, 13 ATV dagen...
Terwijl ik in de kamer wachtte zag ik een formulier voor financieel medewerker, met PRECIES dezelfde voorwaarden, ook CAO metaal (wtf), 27 vrije dagen, 13 atv (oke dat laatste begrijp ik nog)
Mijn functie is Engineer die best verantwoordelijkheden krijgt in de maritieme en offshore techniek. De functie financieel medewerker is gewoon administratie. Nou heb ik wel een leukere functie en leer ook meer, maar of we dan evenveel betaald horen te krijgen ervoor... dat vind ik niet eerlijk
Je gaat mij toch niet vertellen dat je niet weet wat een CAO is en waarom die zowel geldt voor jou als voor je andere collega's binnen het bedrijf? Ik hoop dat je hier tijdens het gesprek geen opmerkingen over gemaakt hebt anders hebben een paar mensen flink kunnen lachen.quote:Op maandag 14 november 2011 18:48 schreef Verwerker het volgende:
Vandaag nog een sollicitatiegesprek gehad. De voorwaarden waren mij al bekend, best wel goed vond ik. CAO metaal, 27 vrije dagen, 13 ATV dagen...
Terwijl ik in de kamer wachtte zag ik een formulier voor financieel medewerker, met PRECIES dezelfde voorwaarden, ook CAO metaal (wtf), 27 vrije dagen, 13 atv (oke dat laatste begrijp ik nog)
Mijn functie is Engineer die best verantwoordelijkheden krijgt in de maritieme en offshore techniek. De functie financieel medewerker is gewoon administratie. Nou heb ik wel een leukere functie en leer ook meer, maar of we dan evenveel betaald horen te krijgen ervoor... dat vind ik niet eerlijk
Ik denk dat hij dat wel weet. Maar volgens mij vind hij het vreemd dat een engineer in dezelfde schaal word ingedeeld als een administratie klerk.quote:Op dinsdag 15 november 2011 12:26 schreef Ryon het volgende:
[..]
Je gaat mij toch niet vertellen dat je niet weet wat een CAO is en waarom die zowel geldt voor jou als voor je andere collega's binnen het bedrijf? Ik hoop dat je hier tijdens het gesprek geen opmerkingen over gemaakt hebt anders hebben een paar mensen flink kunnen lachen.
Als je het niet eens bent met de voorwaarden binnen de CAO kan je binnen jouw individuele overeenkomst hier altijd van afwijken. Wat er binnen je CAO staat heb je echter al binnen, meer kan altijd nog over onderhandeld worden afhankelijk van jouw functie en bijdrage.
Wij hebben het nu over een hbo starters functiequote:Op dinsdag 15 november 2011 12:28 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ik denk dat hij dat wel weet. Maar volgens mij vind hij het vreemd dat een engineer in dezelfde schaal word ingedeeld als een administratie klerk.
Het heeft inderdaad geen zin om over een CAO te gaan mekkeren.Onderhandelen is dan ook bijna niet te doen. Dan moet je een bedrijf nemen die een CAO nastreeft maar in principe geen CAO heeft. Ingenieursbureaus hanteren meestal geen CAO maar nemen de CAO als leidraad zodat onderhandelen daar goed mogelijk is.quote:Op dinsdag 15 november 2011 12:34 schreef Ryon het volgende:
[..]
Wij hebben het nu over een hbo starters functieEventuele significante inkomensverschillen tussen verschillende functies worden pas na een jaar of een paar jaar werkervaring zichtbaar.
Het heeft geen nut om dan te gaan lopen mekkeren over dat de CAO voor iedereen gelijk is
Niet zo gek dat CEO's geen technische achtergrond hebben. Voor een CTO (chief technology officer) ligt dat anders. Belangrijke taken voor een CEO zijn om investeerders tevreden en het schip op koers te houden. Misschien ook een middenlange termijn planning. Dit zijn allemaal zaken waarbij een technische opleiding geen pre is.quote:Op woensdag 30 november 2011 01:16 schreef Verwerker het volgende:
Hebben jullie Nobiles magazine al gelezen? Jaargang 20, #6
Het stuk bij 'ontbijten bij 20 CEO's), blz. 20/21
CEO Peter A.H. Bakker, bestuurslid van VNO-NCW v. Rotterdam:
Welke student (mijn voorkeur gaat uit naar een student Bedrijfskunde) wil een dag met mij meelopen?
Maar ook technische bedrijven doen gezellig mee:
Pedro Peters, CEO van RET: "Hij (Jeroen Rutten, organisatiewetenschappen) neemt mijn Agenda over."
Als zelfs technische bedrijven geen ingenieurs aan de top willen, hoe moet de politiek het dan stimuleren
Maar dan rijst de vraag: Waarom geen vraag in technische bedrijfskunde/bestuurskunde? Of iemand die een minor heeft gevolgd erin?quote:Op woensdag 30 november 2011 03:35 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Niet zo gek dat CEO's geen technische achtergrond hebben. Voor een CTO (chief technology officer) ligt dat anders. Belangrijke taken voor een CEO zijn om investeerders tevreden en het schip op koers te houden. Misschien ook een middenlange termijn planning. Dit zijn allemaal zaken waarbij een technische opleiding geen pre is.
Ik heb zelf verschillende bazen gehad die gepromoveerd waren, maar die vaak dramatisch waren als het ging om organiseren en met mensen omgaan. Dat zijn de zaken die er toe doen als je CEO wil worden. Het grootste probleem was dat ze een microscopische kijk op de (wetenschappelijke) wereld hadden, en geen interesse hadden in de grote lijnen.
Mijn ervaring was eigenlijk dat hoe slechter ze waren als wetenschapper, hoe beter ze waren als organisator en omgekeerd. Nou hoeft dat echt niet altijd samen te gaan; zo werken er op het Max Planck instituut heel wat wetenschappers die hun groepen tot in de puntjes georganiseerd hebben, maar dat zijn dan ook top-wetenschappers.
Gemiddeld genomen zullen technici echt wel talent hebben voor organisatie. Maar met mensen omgaan is niet iets dat van nature in technici zit. Ik denk dat de meeste wetenschappers daar ook te eerlijk voor zijn. Niet de eigenschappen waarmee een CEO geboren wordt.
QFTquote:Op woensdag 30 november 2011 03:35 schreef Lyrebird het volgende:
Gemiddeld genomen zullen technici echt wel talent hebben voor organisatie. Maar met mensen omgaan is niet iets dat van nature in technici zit. Ik denk dat de meeste wetenschappers daar ook te eerlijk voor zijn. Niet de eigenschappen waarmee een CEO geboren wordt.
Maarten van Rossem had een heel aardig stuk geschreven in het laatste nummer (jubileumnummer) van De Ingenieur. Hij stelt onder andere voor dat de overheid iedereen bij zijn 5e verjaardag een meccanodoos cadeau doet om interesse in de techniek te stimuleren.quote:Op woensdag 30 november 2011 23:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Waarom er zo weinig interesse is in bèta?
Ik had het daar vandaag toevallig nog over met iemand. Juist door het niveau te verlagen, wat zowel op het VWO als het WO gebeurt (wiskunde en natuurkunde) stoot je de talenten af. Verder helpt de onderwaardering (te lage salarissen gezien de zwaarte van de studierichting, de capaciteiten van de afgestudeerde en het belan van het werk) niet.
Ga voor kwaliteit en betaal ervoor en de interesse zal snel toenemen.
Geef een apart wiskundevak (1 vak, niet 2 vakken!) en een apart natuurkundevak voor toekomstige exacte studenten waarbij als doelgroep de toekomstige natuurkundestudenten en wiskundestudenten worden genomen. Dat zou al veel helpen, zowel met de voorbereiding als met het interessant maken al moet je natuurlijk daarom niet minder naar de arbeidsvoorwaarden kijken.
Het klopt dat techniek zwaar wordt ondergewaardeerd. Vooral hier in nl. Het is niet te begrijpen dat mensen nog gemotiveerd zijn om een (zware) technische studie te doen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 10:44 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Tegenargumenten?
De constateringen kloppen denk ik wel aardig. Ik zal eens kijken of ik cijfers kan vinden, maar ik weet niet hoe lastig dat is. Het laatste is misschien nu nog een stap te ver, maar technische studies aantrekkelijker maken is gewoon waanzin, als je kijkt naar kosten/baten. Prima dat je van je vak houdt, maar accepteer ook als minder mensen zo'n opleiding willen doen.
Het is nog waar ook.quote:Op donderdag 15 september 2011 02:24 schreef StefanP het volgende:
Alsof dat gaat lukken. De overheid is een totale mislukking die niks kan dat de vrije markt niet beter kan. De reden dat techniek in NL niet aantrekkelijk is, is dat de markt dat zo maakt. Waarom zou je een moeilijke technische studie volgen en daarna een baan nemen waar je continu op je vakgebied bij moet blijven, als de eerste de beste alfa- of gammakneus met een lachwekkende studie en een makkelijk baantje waar je nooit meer bij hoeft te leren niet alleen meer geld maar ook meer respect krijgt? Nee dus. Meer studenten in de techniek kun je dus vergeten. Het bedrijfsleven en de maatschappij kan het niets schelen, dus dan is de keuze voor aanstaande studenten makkelijk. De overheid kan een paar maatregelen nemen om techniek te stimuleren, zoals een hogere studiefinanciering en desgewenst een renteloze lening, maar dat zal weinig uitmaken als de rest van wat ik opnoemde hetzelfde blijft.
En buitenlandse studenten dan? Vergeet het maar. Er is een reden dat de Chinezen en Indiers in de rij staan om naar de VS te komen. Dacht je nou ooit dat je die naar NL kunt halen? Waarom zouden ze? Naar een land waar ze weten dat techniek gewaardeerd wordt; een land waar ze weten dat de belastingen torenhoog zijn; een land waar ze weten dat ze het riante pensioen van een omgekeerde bevolkingspiramide mogen bekostigen? Hah. Succes daarmee.
Eens, maar daarmee zal het aantal techniekstudenten aan de lage kant blijven.quote:Op woensdag 7 december 2011 11:51 schreef thabit het volgende:
Een technische studie moet je dan ook niet doen uit zelfkastijding, maar juist omdat je zo'n studie interessant vindt.
Genoeg Delftenaren die de consultancy invluchtenquote:Op woensdag 7 december 2011 12:38 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Eens, maar daarmee zal het aantal techniekstudenten aan de lage kant blijven.
Prima overigens - ik heb genoeg ingenieurs gezien die niet geschikt waren voor het vak. Doe het graag, of doe het niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |