Doorgaanquote:Er is in NL nog steeds een groeiend tekort aan goede technici. En dat lijkt niet minder te worden hoe hard universiteiten en hogescholen hun best ook doen. En dat is voor onze economie erg jammer.
Wat kunnen we als NL doen om het beter te maken?
-De studies goedkoper maken en meer jaren studiefinanciering geven? Itt popi jopi studies.
-Campussen inrichten rondom technische onderwijsinstellingen?
-Baangaranties regelen voor mensen met een diploma?
Ben ik wel een voorstander van, maar voor de vrouwen is het minder leuk. Een uitzondering daargelaten (en die moeten we koesteren) hebben vrouwen moeite met techniek.quote:Op woensdag 14 september 2011 12:21 schreef VuilnisMetaal het volgende:
-Meer vrouwen aantrekken, die trekken meer mannen aan.
Dit.quote:Op woensdag 14 september 2011 12:21 schreef VuilnisMetaal het volgende:
-Meer vrouwen aantrekken, die trekken meer mannen aan.
Ah, daarom zitten wij van journalistiek met techniekquote:Op woensdag 14 september 2011 12:48 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Dit.
Je moet scholen combineren, zodat mensen op technische scholen ook nog vrouwen tegenkomen. Nu zit economie en techniek voornamelijk gesplitst.
Ik zou echt niemand aanraden om techniek te gaan doen, om deze reden alleen al.
Ja en? Een land vol filosofen is onwenselijk.quote:Op woensdag 14 september 2011 13:11 schreef Louis22 het volgende:
Niet doen. Technologisering = zijnsvergetelheid.
Filosofie parasiteert op de domheden van andere mensen. Het enige nut van filosofie is het opruimen van de stupiditeiten van politici, economen, wetenschappers etc. Als daar een einde wordt gemaakt, hebben we ook geen behoefte meer aan filosofie.quote:Op woensdag 14 september 2011 13:30 schreef waht het volgende:
[..]
Ja en? Een land vol filosofen is onwenselijk.
En zo wordt een prima topic kapot getrolld, jammer...quote:Op woensdag 14 september 2011 13:11 schreef Louis22 het volgende:
Niet doen. Technologisering = zijnsvergetelheid.
Ja ok, maar degene die mijn computer heeft gemaakt ben ik toch best dankbaar.quote:Op woensdag 14 september 2011 13:33 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Filosofie parasiteert op de domheden van andere mensen. Het enige nut van filosofie is het opruimen van de stupiditeiten van politici, economen, wetenschappers etc. Als daar een einde wordt gemaakt, hebben we ook geen behoefte meer aan filosofie.
En dat gaat op de TU/e alleen nog maar erger worden, aangezien er vanaf 2012 een gezamenlijke bachelor gaat komen.quote:Op woensdag 14 september 2011 12:25 schreef GSbrder het volgende:
Alle technische universiteiten leiden tegenwoordig nog enkel “managers” op, omdat het niet sexy genoeg gevonden wordt door middelbare scholieren om een vak te leren.
Je bedoelt dat computers voor minder nuttige zaken worden gebruikt?! Een computer doet zelf namelijk niets zonder dat een mens daartoe de opdracht geeft.quote:Op woensdag 14 september 2011 13:55 schreef Louis22 het volgende:
Voor mij had het niet gehoeven. Natuurlijk, gegeven de behoefte aan informatie, gegeven een hele reeks sociaal-economisch-politiek-historische omstandigheden, is de computer reuzehandig. Maar op zich is het nogal een nutteloos ding.
Nee, dat het alleen nuttig is in een bepaalde situatie die niet noodzakelijk of eeuwig of anderszins gegeven is. Computers doen wel dingen waartoe mensen ze geen opdracht hebben gegeven, want het zijn ook gewoon fysische objecten, die onderworpen zijn aan natuurwetten die de mensen niet van A tot Z overzien. Als je zegt dat computers alleen doen waartoe wij ze opdracht geven, is dat of tautologisch, je sluit nl. datgene wat computers ook doen, maar waar we ze geen opdracht toe geven (overhit raken, slijten etc.) uit, of het is onwaar.quote:Op woensdag 14 september 2011 13:57 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Je bedoelt dat computers voor minder nuttige zaken worden gebruikt?! Een computer doet zelf namelijk niets zonder dat een mens daartoe de opdracht geeft.
Overhit raken en slijten is het gevolg van processen die computers ondergaan, niet van processen die computers zelf uitvoeren.quote:Op woensdag 14 september 2011 14:06 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Nee, dat het alleen nuttig is in een bepaalde situatie die niet noodzakelijk of eeuwig of anderszins gegeven is. Computers doen wel dingen waartoe mensen ze geen opdracht hebben gegeven, want het zijn ook gewoon fysische objecten, die onderworpen zijn aan natuurwetten die de mensen niet van A tot Z overzien. Als je zegt dat computers alleen doen waartoe wij ze opdracht geven, is dat of tautologisch, je sluit nl. datgene wat computers ook doen, maar waar we ze geen opdracht toe geven (overhit raken, slijten etc.) uit, of het is onwaar.
Dat zeg ik dus. Je definieert 'computer' als een ding dat de bevelen van programmeurs opvolgt. Als je het zo definieert, voegt het niks toe te zeggen dat een computer alleen bevelen opvolgt. Of het is tautologisch, of het is onwaar. Net als bv. de notie van survival of the fittest.quote:Op woensdag 14 september 2011 14:11 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Overhit raken en slijten is het gevolg van processen die computers ondergaan, niet van processen die computers zelf uitvoeren.
En laten we hieronder weer ontopic verder gaan.
Haha, nee.quote:Op woensdag 14 september 2011 13:33 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Filosofie parasiteert op de domheden van andere mensen. Het enige nut van filosofie is het opruimen van de stupiditeiten van politici, economen, wetenschappers etc. Als daar een einde wordt gemaakt, hebben we ook geen behoefte meer aan filosofie.
Een land met alleen maar techneuten is ook onwenselijk.quote:Op woensdag 14 september 2011 13:30 schreef waht het volgende:
[..]
Ja en? Een land vol filosofen is onwenselijk.
Maar dat creatief denken in de techniek kan alleen op basis van kennis worden gedaan. Aan "lelijke uitvindingen" heeft niemand wat.quote:Op woensdag 14 september 2011 14:50 schreef MadScientist het volgende:
Je kunt wel dom gaan roepen dat leerlingen "thuis maar lelijke tekeningen maken" (echt hoor...) maar ook in de techniek zijn degenen die uiteindelijk het beste werk afleveren degenen die creatief kunnen denken.
Exact, dus een bepaalde mix zal volstaan.quote:Op woensdag 14 september 2011 14:50 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Een land met alleen maar techneuten is ook onwenselijk.
Onderwijs wordt steeds meer gericht op vaardigheden die gevraagd worden in de economie (vandaar ook die manager types die worden uitgepoept), in plaats van geestelijke ontwikkeling.
Je kunt wel dom gaan roepen dat leerlingen "thuis maar lelijke tekeningen maken" (echt hoor...) maar ook in de techniek zijn degenen die uiteindelijk het beste werk afleveren degenen die creatief kunnen denken.
De vrouwen die er op zitten hebben anders aardig cum laudes...quote:Op woensdag 14 september 2011 12:26 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ben ik wel een voorstander van, maar voor de vrouwen is het minder leuk. Een uitzondering daargelaten (en die moeten we koesteren) hebben vrouwen moeite met techniek.
Nee maar dat is ook niet wat ik zeg. Juist een combinatie van technisch inzicht en creatief denken is nuttig. Het onderwijs van tegenwoordig lijkt er meer op gericht om creativiteit uit de leerlingen te persen dan om het te stimuleren.quote:Op woensdag 14 september 2011 14:57 schreef Lyrebird het volgende:
Met alleen creatief denken, kom je er tegenwoordig niet.
Klopt. Maar ik zie wel een trend (waar dit kabinet ook mee bezig is) dat er vooral wordt getrokken aan de economische kant van onderwijs. Dat vind ik een slechte trend (en dat is ook waar TS op inhaakt volgens mij).quote:Op woensdag 14 september 2011 14:57 schreef waht het volgende:
[..]
Exact, dus een bepaalde mix zal volstaan.
Onzin. Er kan in de toekomst elektriciteit opgewekt worden en er moeten in de toekomst altijd dingen uitgerekend worden. Dus is een computer altijd nuttig.quote:Op woensdag 14 september 2011 14:06 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Nee, dat het alleen nuttig is in een bepaalde situatie die niet noodzakelijk of eeuwig of anderszins gegeven is.
Dat was te verwachten. En tegen het licht van de bezuinigingen zou het dom zijn om die kant niet meer aandacht te geven.quote:Op woensdag 14 september 2011 15:39 schreef MadScientist het volgende:
Klopt. Maar ik zie wel een trend (waar dit kabinet ook mee bezig is) dat er vooral wordt getrokken aan de economische kant van onderwijs. Dat vind ik een slechte trend (en dat is ook waar TS op inhaakt volgens mij).
Een land met enkel techneuten is eveneens onwenselijk.quote:Op woensdag 14 september 2011 13:30 schreef waht het volgende:
[..]
Ja en? Een land vol filosofen is onwenselijk.
Dit zou veel helpen. Maar naast het aantrekkelijk en bekend maken van de opleiding zou het ook wel aardig zijn om de beloning ná de opleiding te verbeteren (of die van anderen te verslechteren, effect is hetzelfde) Iemand die een heel gebouw doorrekent krijgt verhoudingsgewijs minder dan iemand die zijn geboekte uren controleert...quote:Op woensdag 14 september 2011 12:21 schreef VuilnisMetaal het volgende:
-Meer vrouwen aantrekken, die trekken meer mannen aan.
Niet alleen controleert zo iemand de uren van een constructeur, hij/zij heeft ook nog vaak het gore lef om te beweren dat het wel érg veel uren zijn en dat er bij het volgende project veel minder engineering-uren geschreven mogen worden...quote:Op woensdag 14 september 2011 20:47 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dit zou veel helpen. Maar naast het aantrekkelijk en bekend maken van de opleiding zou het ook wel aardig zijn om de beloning ná de opleiding te verbeteren (of die van anderen te verslechteren, effect is hetzelfde) Iemand die een heel gebouw doorrekent krijgt verhoudingsgewijs minder dan iemand die zijn geboekte uren controleert...
Ik houd mijn hart vast.quote:En dat gaat op de TU/e alleen nog maar erger worden, aangezien er vanaf 2012 een gezamenlijke bachelor gaat komen.
Ik vraag mij ook af of het niet slimmer is om mijn master Elektrotechniek te droppen voor Bedrijfskunde, weliswaar aan een laag aangeschreven universiteit, maar toch?quote:Op donderdag 15 september 2011 19:32 schreef Tocadisco het volgende:
De overheid heeft hier geen taak in, de bal ligt nu bij het bedrijfsleven en zoals hierboven al is gezegd hoef je echt niet op veel technici te hopen als die zich na zich 4-6 jaar kapot gestudeerd te hebben voor een of ander hongerloontje moeten laten rond commanderen door Floris-Jan van Fleppenstein die een managerscursus bij de LOI heeft gevolgd en veel meer dan hen verdient.
Met jouw houding kun je het beste Bedrijfskunde gaan doen.quote:Op vrijdag 16 september 2011 09:56 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Ik vraag mij ook af of het niet slimmer is om mijn master Elektrotechniek te droppen voor Bedrijfskunde, weliswaar aan een laag aangeschreven universiteit, maar toch?
Elektrotechniek aan TU Delft of Bedrijfskunde aan de VU, moeilijke keuze. Ik word ook niet toegelaten tot Erasmus
Eerlijk gezegd weet ik zelf niet wat ik wil. Natuurlijk kan je aardig verdienen maar een plafond blijf je houden. Ook zie ik graag internationale mogelijkheden tegemoet.quote:Op vrijdag 16 september 2011 10:10 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Met jouw houding kun je het beste Bedrijfskunde gaan doen.
Als electrotechneut kun je een leuke baan vinden, en als je je op de goede manier inspant kun je heel veel geld verdienen en een leuk leven leiden. Maar zonder de juiste houding blijf je vissen, en dan kan je loopbaan heel erg lastig worden. Je kunt je als electrotechnicus nl. niet zo gemakkelijk verschuilen.
Doe het allebei?quote:Op vrijdag 16 september 2011 09:56 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Ik vraag mij ook af of het niet slimmer is om mijn master Elektrotechniek te droppen voor Bedrijfskunde, weliswaar aan een laag aangeschreven universiteit, maar toch?
Elektrotechniek aan TU Delft of Bedrijfskunde aan de VU, moeilijke keuze. Ik word ook niet toegelaten tot Erasmus
Ik denk dat 1 afronden al moeilijk genoeg is (Naja Bedrijfskunde is niet de moeilijkste studie maar goed ik werk er dan ook 2 dagen naast, wil later uiteindelijk meer kunnen eisen met ervaring).quote:
Heb je geen vrij deel bij Electrotechniek?quote:Op vrijdag 16 september 2011 10:48 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Ik denk dat 1 afronden al moeilijk genoeg is (Naja Bedrijfskunde is niet de moeilijkste studie maar goed ik werk er dan ook 2 dagen naast, wil later uiteindelijk meer kunnen eisen met ervaring).
Elektrotechniek heeft een vrij deel maar dan ook alleen voor elektrotechnische vakkenquote:Op vrijdag 16 september 2011 10:49 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Heb je geen vrij deel bij Electrotechniek?
Bij bedrijfskunde waarschijnlijk wel, dit betekent dat je bij een eenjarige master met een schakelprogramma van misschien 30 - 40 punten je bij de ene studie 30 punten van de ander kan opgeven en vice versa. Om die reden bespaar je een studielast van 60 punten en eigenlijk hoef je dan maar 40 - 60 studiepunten meer te halen dan een 2-jarige master electrotechniek.
Dat al zeker de minor zijn, de master doet daar niet aan. Net zoals sommige master je naar het buitenland kunnen sturen en Elektro niet.quote:Op vrijdag 16 september 2011 10:56 schreef GSbrder het volgende:
Hmm. Op de TU/e weet ik van electrical engineering-studenten dat ze hun vrije deel ook mochten vullen met certificaatvakken van andere TU-opleidingen zoals TBK en TIW. Daardoor kan je bepaalde electives bedrijfseconomie en organisatiekunde halen die geaccepteerd worden bij sommige andere universiteiten en vrijstellingen opleveren.
Maar ik heb geen weet van de studiedruk van EE, zelf ben ik maar een simpele bouwko
Merkwaardigquote:Op vrijdag 16 september 2011 11:01 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Dat al zeker de minor zijn, de master doet daar niet aan. Net zoals sommige master je naar het buitenland kunnen sturen en Elektro niet.
Das op TU/D dan.
Jaquote:
Klopt, daarom vraag ik mij af of ik nog wel een jaar langer moet doorgaan of het in 2 jaar afronden met vrijwel dezelfde mogelijkheden...quote:Op vrijdag 16 september 2011 11:10 schreef GSbrder het volgende:
Ik zie dat wel en die voorbeelden zijn er ook, maar de bedrijfskundigen zijn relatief jonger, als vakgebied sowieso en veel meer bezig met oppimpen dan techneuten dat zijn. De generatie van onze ouders, daar waren de wiskundigen, natuurkundigen en chemici wel degelijk de bedrijfsmannen met de rekenkracht die hen hoog het bedrijf in kreeg. Door een stortvloed aan managementstudies zijn die uiteraard wat minder alomtegenwoordig.
Dat was dan ook mijn doelquote:Op vrijdag 16 september 2011 11:14 schreef GSbrder het volgende:
Ik zou gewoon electrotechniek afmaken.
Misschien heb je het gevoel dat dit onvoldoende gewaardeerd wordt, maar voor consultants zegt het echt wel meer dat jij de rekenkracht hebt een ingenieurstitel te halen dan een eenjarige master voor je drs. Probeer alleen een paar certificaten te halen die je de basisbeginselen van de bedrijfskunde bijleren.
Combinatie doen! Focus op je EL en zorg dat je een flinke dosis bedrijfskunde meekrijgt. Ik heb er spijt van dat ik dat niet gedaan heb (dan met chemische technologie). Alleen techniek is leuk, maar ik vind juist de combi van mensen aansturen + techniek leuk; bovendien bereidt de combi je voor op het starten van een eigen bedrijfquote:Op vrijdag 16 september 2011 10:14 schreef EngineerA het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd weet ik zelf niet wat ik wil. Natuurlijk kan je aardig verdienen maar een plafond blijf je houden. Ook zie ik graag internationale mogelijkheden tegemoet.
Geweldig!quote:* met een kooiladder ergens naar boven moeten (probeer dan maar eens gereedschap mee te nemen), boven aan de kooiladder een bordesje waar je eerst op je buik onder een leiding door moet kruipen om vervolgens daar achter op ruim twee meter hoogte bij een monsterpunt op een reactievat te moeten zien te komen
Dit programma geeft mij de kriebels. "design", "humanities & social sciences", "een substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen", WTF, worden onze ingenieurs nu ook al mietjes?quote:Op dinsdag 20 september 2011 08:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hier iets meer uitleg over dat nieuwe bachelorcollege aan de TU/e: http://www.tue.nl/studere(...)llege/standpunt-cvb/
* grotere onderwijselementen
* minder elementen parallel
* meer zelfstudie
* minder herkansingen
* compensatoire beoordelingsstrategieën
* intensieve coaching van studievoortgang
* keuzes en meer committment van studenten
* een gemeenschappelijke basis (30 EC), bestaande uit: wiskunde, natuurwetenschappen, engineering, design, humanities & social sciences en professionele vaardigheden
* een major in een richting die aansluiting geeft op tenminste één maar liefst meerdere van de masteropleidingen (90EC)
* keuzeruimte (60EC), waarvan tenminste 30 EC volledig vrij in te vullen door
student
* een substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen, aangeduid met 'USE', wat staat voor User Perspective, Societal Perspective en Enterprise Perspective (25 EC)
Dit lijkt me een programma dat vooral bedoeld is om (met name vrouwelijke) studenten te lokken. De realiteit is dat veel studiekiezers zich laten afschrikken door een technische studie en op deze manier hoopt men vast die mensen binnen te halen. Als basis voor een technische master lijkt het me in ieder geval nogal mager.quote:Op dinsdag 20 september 2011 08:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hier iets meer uitleg over dat nieuwe bachelorcollege aan de TU/e: http://www.tue.nl/studere(...)llege/standpunt-cvb/
* grotere onderwijselementen
* minder elementen parallel
* meer zelfstudie
* minder herkansingen
* compensatoire beoordelingsstrategieën
* intensieve coaching van studievoortgang
* keuzes en meer committment van studenten
* een gemeenschappelijke basis (30 EC), bestaande uit: wiskunde, natuurwetenschappen, engineering, design, humanities & social sciences en professionele vaardigheden
* een major in een richting die aansluiting geeft op tenminste één maar liefst meerdere van de masteropleidingen (90EC)
* keuzeruimte (60EC), waarvan tenminste 30 EC volledig vrij in te vullen door
student
* een substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen, aangeduid met 'USE', wat staat voor User Perspective, Societal Perspective en Enterprise Perspective (25 EC)
Mwoah, een beetje verbreding kan geen kwaad. De snoeiharde bèta autisten die worden afgeleverd door sommige universiteiten functioneren ook niet altijd even lekker in het bedrijfsleven.quote:Op dinsdag 20 september 2011 08:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dit programma geeft mij de kriebels. "design", "humanities & social sciences", "een substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen", WTF, worden onze ingenieurs nu ook al mietjes?
Wat een gelul.quote:Op woensdag 14 september 2011 13:55 schreef Louis22 het volgende:
Voor mij had het niet gehoeven. Natuurlijk, gegeven de behoefte aan informatie, gegeven een hele reeks sociaal-economisch-politiek-historische omstandigheden, is de computer reuzehandig. Maar op zich is het nogal een nutteloos ding.
Een student heeft zeker wat aan een persoonlijke effectiviteit cursus, een assertiviteitscursus, leren presenteren of een sollicitatiecursus (kortom: leren werken met de praktijk). Maar dit programma staat juist weer verder van de praktijk af, of heb ik dat mis? Zoals lyolyrc al aangeeft, is dit pakket opgesteld om meer vrouwen de techniek in te krijgen (daar stond al eerder iets over op deze site). Dat doen ze door de scherpe randjes van de techniek af te halen, en er meer zachte prutzooi bij te doen. Want het moet ten slotte wel leuk blijven.quote:Op dinsdag 20 september 2011 12:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Mwoah, een beetje verbreding kan geen kwaad. De snoeiharde bèta autisten die worden afgeleverd door sommige universiteiten functioneren ook niet altijd even lekker in het bedrijfsleven.
Schattig riedeltje hoor, maar feit blijft dat bedrijven meer gebaat zijn bij technische die ook wat breder geörienteerd zijn. Enig commercieel inzicht en toepassingsgericht denken zijn zeker geen overbodige luxe. Genoeg technologisch oplossingen die het afleggen tegen technologisch gezien inferieure oplossingen op basis van dat soort gronden. In mijn tijd op de UT werden dergelijk vakken gewoon aangevuld met harde wiskunde en overige technologische vakken.quote:Op dinsdag 20 september 2011 15:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Een student heeft zeker wat aan een persoonlijke effectiviteit cursus, een assertiviteitscursus, leren presenteren of een sollicitatiecursus (kortom: leren werken met de praktijk). Maar dit programma staat juist weer verder van de praktijk af, of heb ik dat mis? Zoals lyolyrc al aangeeft, is dit pakket opgesteld om meer vrouwen de techniek in te krijgen (daar stond al eerder iets over op deze site). Dat doen ze door de scherpe randjes van de techniek af te halen, en er meer zachte prutzooi bij te doen. Want het moet ten slotte wel leuk blijven.
Prima, die vrouwen in de techniek, maar niet als ze mij aan m'n kop komen zeuren over hoe het zit met mijn substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen, terwijl het werk toch echt af moet.
In een ver verleden kwam er een dame die net was afgestudeerd van het beroemde (of moet ik zeggen beruchte - over snoeiharde bèta autisten gesproken) MIT, en die ging ons tijdens haar sollicitatiegesprek uitleggen dat we het allemaal verkeerd deden, onze compliance was drie keer niks, en als zij bij ons zou komen werken, dan zou het allemaal anders worden.
Die heeft het gelukkig niet gered, maar hoe lang houden we dit soort onzin nog tegen?
De belangrijkste vraag lijkt me of dat erg is. Zolang jongens en meisjes dezelfde keuzevrijheid hebben, is het niet erg dat er een statistisch verschil is.quote:Op dinsdag 20 september 2011 22:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De belangrijkste oorzaak lijkt mij duidelijk: te weinig meisjes kiezen voor de vakken wiskunde B en wiskunde D en teveel leerlingen die deze vakken aankunnen vallen af.
Oneens. Meetkunde is het mooiste onderdeel van wiskunde B, want meetkunde is de perfecte introductie voor bewijstechniek. Geen manipulaties, maar bewijzen in de eenvoudigste vorm. Voorts biedt meetkunde een aanknopingspunt voor lineaire algebra, een vak dat ook overal terugkomt. Qua calculus is wiskunde B goed genoeg gevuld, want differentiëren en integreren worden m.i. redelijk volledig behandeld. Natuurlijk kun je altijd meer doen, maar dat zullen maar losse flarden blijven, terwijl differentiëren en integreren een mooi geheel vormen.quote:Zou het misschien helpen als juist die meetkunde zou worden overgeheveld naar wiskunde D terwijl andere onderdelen, de typische calculus-onderdelen, terug een onderdeel van wiskunde B worden? Het is juist die calculus die je nodig hebt voor veel exacte studierichtingen.
Als zaken als een substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen bovenop een degelijke en stevige studie worden gedaan, dan mag het wat mij betreft. Maar ik ben bang dat het in plaats van de moeilijkere vakken gaat, waardoor het niveau omlaag wordt getrokken. Dat zou toch wel het laatste moeten zijn wat we willen.quote:Op dinsdag 20 september 2011 22:47 schreef Monolith het volgende:
[..]
Schattig riedeltje hoor, maar feit blijft dat bedrijven meer gebaat zijn bij technische die ook wat breder geörienteerd zijn. Enig commercieel inzicht en toepassingsgericht denken zijn zeker geen overbodige luxe. Genoeg technologisch oplossingen die het afleggen tegen technologisch gezien inferieure oplossingen op basis van dat soort gronden. In mijn tijd op de UT werden dergelijk vakken gewoon aangevuld met harde wiskunde en overige technologische vakken.
Deels is dat wel wenselijk ja, maar deels is het ook eigenlijk een stukje voorbereiding op een bredere oriëntatie. Het betreft niet voor niets een bachelorfase. De motivatie voor de verbreding stond ook vermeld in het linkje:quote:Op woensdag 21 september 2011 06:38 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Als zaken als een substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen bovenop een degelijke en stevige studie worden gedaan, dan mag het wat mij betreft. Maar ik ben bang dat het in plaats van de moeilijkere vakken gaat, waardoor het niveau omlaag wordt getrokken. Dat zou toch wel het laatste moeten zijn wat we willen.
Dan krijg je dus ingenieurs die in het lab tekort komen, en die dat dan gaan verbloemen met lulverhalen.
Na je bachelorfase kun je natuurlijk alsnog de 'keiharde' bèta'-kant op, maar zoals terecht opgemerkt wordt is de ingenieur niet meer kan volstaan met het stereotype 'opsluiten in een laboratorium met een koffieautomaat en wachten tot ie naar buiten komt met een oplossing'.quote:Ingenieurs van de toekomst vervullen verschillende rollen
Met de Taskforce deelt het College van Bestuur de volgende overwegingen. Er is niet één ingenieur van de toekomst. Ingenieurs moeten een rol kunnen spelen in verschillende toekomstscenario's en in hun professionele leven verschillende rollen kunnen vervullen. Het bacheloronderwijs zal aantrekkelijk moeten zijn voor zowel 'concrete bèta's' als voor 'carrièrebèta's' en 'mensgerichte generalisten'. Gezien de ervaringen met rendementsverbeterende maatregelen elders vraagt het probleem van de tekortschietende rendementen om:
-grotere onderwijselementen
-minder elementen parallel
-meer zelfstudie
-minder herkansingen
-compensatoire beoordelingsstrategieën
-intensieve coaching van studievoortgang
-keuzes en meer committment van studenten
Dit komt van de TU/E, niet? Heeft Philips daar geen flinke vinger in de pap? Bij Philips was mijn ervaring dat ze altijd op zoek waren naar "brede techneuten" ('carrièrebèta's' en 'mensgerichte generalisten'), dwz techneuten die een goed verhaal konden houden, die zichzelf niet autistisch opsloten in hun lab, die de wereld in gingen om samenwerkingen aan te gaan, etc.quote:Ingenieurs van de toekomst vervullen verschillende rollen
Met de Taskforce deelt het College van Bestuur de volgende overwegingen. Er is niet één ingenieur van de toekomst. Ingenieurs moeten een rol kunnen spelen in verschillende toekomstscenario's en in hun professionele leven verschillende rollen kunnen vervullen. Het bacheloronderwijs zal aantrekkelijk moeten zijn voor zowel 'concrete bèta's' als voor 'carrièrebèta's' en 'mensgerichte generalisten'. Gezien de ervaringen met rendementsverbeterende maatregelen elders vraagt het probleem van de tekortschietende rendementen om:
-grotere onderwijselementen
-minder elementen parallel
-meer zelfstudie
-minder herkansingen
-compensatoire beoordelingsstrategieën
-intensieve coaching van studievoortgang
-keuzes en meer committment van studenten
Als ik het goed begrijp uit het stukje worden er idd verschillende programma's opgezet: Het bacheloronderwijs zal aantrekkelijk moeten zijn voor zowel 'concrete bèta's' als voor 'carrièrebèta's' en 'mensgerichte generalisten'. Voor de hardcore beta's, en voor de zachtere beta's. Het blijft een beetje gissen, maar mijn indruk is dat dit voor een deel komt door vraag uit het bedrijfsleven, maar ook om de programma's interessanter te maken voor (vrouwlijke) studenten. Een kei-harde beta opleiding is gewoonweg erg taai en moeilijk, en als je tijdens je cariere ook nog eens minder verdient dan de manager boven je, die een veel minder moeilijkere studie heeft gedaan, dan kan dat nog wel eens zuur zijn. Op deze manier worden studenten gewapend tegen die situatie. Ik heb mijn twijfels.quote:Op donderdag 22 september 2011 01:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het lijkt me juist verstandig om twee trajecten aan te bieden: een traject voor de echte talentvolle (en ijverige maar minder talentvolle) studenten en een traject wat een combinatie van bedrijfskunde en techniek geeft maar dan met meer techniek dan een opleiding als technische bedrijfskunde (waarmee ik niet suggereer dat tbk moet verdwijnen!).
Philips is natuurlijk ook geen hardcore technologiebedrijf meer, want sinds een aantal jaren profileert men zich als marketingbedrijf. Zulk soort bedrijven hebben daarom ook geen behoefte aan "nerds", maar juist aan carrière-beta's. Unilever is ook zo'n bedrijf.quote:Op donderdag 22 september 2011 05:59 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dit komt van de TU/E, niet? Heeft Philips daar geen flinke vinger in de pap? Bij Philips was mijn ervaring dat ze altijd op zoek waren naar "brede techneuten" ('carrièrebèta's' en 'mensgerichte generalisten'), dwz techneuten die een goed verhaal konden houden, die zichzelf niet autistisch opsloten in hun lab, die de wereld in gingen om samenwerkingen aan te gaan, etc.
Misschien heb je de beurskoers van het bedrijf gevolgd, en gezien hoe ze het doen in vergelijking met de internationale concurrentie (Samsung, Apple), of met hardcore technologiebedrijven in de regio (ASML, FEI company). De conclusie lijkt me duidelijk, en ik wijt dat voor een groot deel aan het gebrek aan echte nerds, die meer dan 100% geven om tot het naadje te gaan.
Dat kan m.i. prima in de masterfase. In de bachelorfase kun je wellicht nog wat keuzeruimte bieden. Ik weet niet hoe het tegenwoordige gesteld is met de vakken in de bachelorfase, maar in mijn tijd was het gros van de verplichte technische vakken in P / 1e 2 jaar doctoraal overbodig in de latere fase van je doctoraal omdat ze simpelweg niet of nauwelijks raakvlakken hadden met je specialisatie.quote:Op donderdag 22 september 2011 01:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vraag me af ofdat het wel zo verstandig is om de wereldvreemde autist te weren. Kunnen we niet beter de talenten van deze mensen optimaal benutten door hun talenten te koesteren in plaats van hen te belasten met zaken die zij niet zo goed kunnen. Ik volg een studie waarvan het imago is dat die vol zit met wereldvreemde autisten, mijn ervaring tot nu toe is dat dat stereotype nogal overdreven is. Ja, er zijn minder sociale studenten maar er zijn ook genoeg studenten tussen die wel sociaal zijn.
Het lijkt me juist verstandig om twee trajecten aan te bieden: een traject voor de echte talentvolle (en ijverige maar minder talentvolle) studenten en een traject wat een combinatie van bedrijfskunde en techniek geeft maar dan met meer techniek dan een opleiding als technische bedrijfskunde (waarmee ik niet suggereer dat tbk moet verdwijnen!).
Het komt van de TU/E, maar dit is bijvoorbeeld in mindere mate al jarenlang de visie van de UT.quote:Op donderdag 22 september 2011 05:59 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dit komt van de TU/E, niet? Heeft Philips daar geen flinke vinger in de pap? Bij Philips was mijn ervaring dat ze altijd op zoek waren naar "brede techneuten" ('carrièrebèta's' en 'mensgerichte generalisten'), dwz techneuten die een goed verhaal konden houden, die zichzelf niet autistisch opsloten in hun lab, die de wereld in gingen om samenwerkingen aan te gaan, etc.
Je wilt zeggen dat Apple en Samsung hun succes te danken hebben aan 'echte nerds'?quote:Misschien heb je de beurskoers van het bedrijf gevolgd, en gezien hoe ze het doen in vergelijking met de internationale concurrentie (Samsung, Apple), of met hardcore technologiebedrijven in de regio (ASML, FEI company). De conclusie lijkt me duidelijk, en ik wijt dat voor een groot deel aan het gebrek aan echte nerds, die meer dan 100% geven om tot het naadje te gaan.
In die masterfase is nu al amper ruimte voor theoretische vorming!quote:Dat kan m.i. prima in de masterfase.
Klopt als een bus. Ook een PhD stelt eigenlijk weinig voor tov de bachelorfase. Misschien dat dit ook een van de redenen is om die bachelorfase uit te kleden, en op te leuken met, hoe noemde ze het ook al weer, een substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen. Daarmee trek je het niveau wel omlaag, zodat er meer mensen door die bachelorfase rollen.quote:Op vrijdag 23 september 2011 10:58 schreef EngineerA het volgende:
De bachelorfase is ENORM taai vergeleken met de masterfase, dit is de reden dat velen ook afhaken, terwijl de master vrijwel nominaal wordt gelopen.
Ik ken hoogleraren die alleen maar VWO wiskunde gebruiken...quote:Ik begrijp dat wiskundig inzicht vaak belangrijk is maar kom op; 80% heb je nauwelijks nodig.
Heb tijdens mijn bachelor ook de master gevolgd (elektrotechniek)quote:Op vrijdag 23 september 2011 11:55 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Klopt als een bus. Ook een PhD stelt eigenlijk weinig voor tov de bachelorfase. Misschien dat dit ook een van de redenen is om die bachelorfase uit te kleden, en op te leuken met, hoe noemde ze het ook al weer, een substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen. Daarmee trek je het niveau wel omlaag, zodat er meer mensen door die bachelorfase rollen.
[..]
Ik ken hoogleraren die alleen maar VWO wiskunde gebruiken...
Desondanks ben ik een voorstander van een zware bachelorfase: engineering die op een flinke buitengewoon substantiële component wiskunde gebaseerd is. Maak het die jongens en meisjes maar moeilijk, daar hebben ze later alleen maar profijt van.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |