abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101933464
quote:
Er is in NL nog steeds een groeiend tekort aan goede technici. En dat lijkt niet minder te worden hoe hard universiteiten en hogescholen hun best ook doen. En dat is voor onze economie erg jammer.

Wat kunnen we als NL doen om het beter te maken?

-De studies goedkoper maken en meer jaren studiefinanciering geven? Itt popi jopi studies.
-Campussen inrichten rondom technische onderwijsinstellingen?
-Baangaranties regelen voor mensen met een diploma?
Doorgaan :7
pi_101933749
-Meer vrouwen aantrekken, die trekken meer mannen aan.
HEBT U VUILNISMETAAL DIE U NIET MEER NODIG HEBT ?!
  woensdag 14 september 2011 @ 12:22:04 #3
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_101933776
- Nonsens studies NIET meer (volledig) vergoeden (theologie).
- Het onderwijs anders inrichten (inclusief VREEMDE TALEN op heel jonge leeftijd, gewoon omdat dat ontwikkelingstechnisch vele malen beter is)
- Op de lagere school de rekenmachine uitbannen
- Geen fröbelen in de klas (die lelijke tekeningen maak je maar thuis) maar een of ander veel gebruikt apparaat uit elkaar slopen om te leren hoe het werkt.
- Op de PABO meer aandacht voor techniek (ze hebben op de PABO al extra klasjes omdat de toekomstige juffen en meesters zó slecht zijn in taal en rekenen ..... treurig!).


Anderzijds betekent een tekort aan technici wel dat de technici die er zijn beter betaald worden. Persoonlijk vind ik dat een goede zaak.
  woensdag 14 september 2011 @ 12:25:17 #4
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_101933873
Alle technische universiteiten leiden tegenwoordig nog enkel “managers” op, omdat het niet sexy genoeg gevonden wordt door middelbare scholieren om een vak te leren.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_101933915
quote:
14s.gif Op woensdag 14 september 2011 12:21 schreef VuilnisMetaal het volgende:
-Meer vrouwen aantrekken, die trekken meer mannen aan.
Ben ik wel een voorstander van, maar voor de vrouwen is het minder leuk. Een uitzondering daargelaten (en die moeten we koesteren) hebben vrouwen moeite met techniek.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  woensdag 14 september 2011 @ 12:34:12 #6
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_101934118
Het gaat al mis bij het basisonderwijs. Daar wordt te weining gedaan aan techniek.

Ook het personeel op de basisschool vindt de techniek maar lastig en straalt dat dus ook uit naar de kinderen in de klas. Techniek moet een groter onderdeel worden in het onderwijs en ook het schoolpersoneel moet beter om leren gaan met techniek. Het basisonderwijs is richt zich nu vooral op Alpha gerelateerde zaken, waardoor Beta geörenteerde mensen zich niet goed kunnen ontwikkelen en dus de interesse voor techniek verliezen. Feitelijk is men teveel bezig met de zwakken, zodat er geen tijd is om de sterkere te stimuleren door te gaan in techniek.

Dat zelfde beeld zie je in het voortgezet onderwijs. Ook hier draait het er alleen maar om, om zo snel mogelijk mensen te laten slagen. De focus ligt vooral op de zwakkeren, of beter gezegd: door de tweede fase is het onderwijs zo gemaakt dat de zwakkere broeders het ook kunnen halen. De Beta vakken zijn helemaal uitgehold en sluiten totaal niet aan op technische studies.
Ook hier zie je dat het personeel techniek als lastig ervaart en dat ook uitstraalt naar de leerlingen.

Hierdoor wordt niemand gestimuleerd om met techniek verder te gaan.
Een eerste stap is het verder professionaliseren van de computer in de klas (wat dus ook inhoud dat elke docent verplicht (en gedwongen) wordt les te geven met de computer als ondersteuning.

En eigenlijk is het raar dat iedereen zich wel drukt om zijn pensioenen en AOW, maar niet over de mensen die dat moeten gaan betalen.
So we just called him Fred
pi_101934513
quote:
14s.gif Op woensdag 14 september 2011 12:21 schreef VuilnisMetaal het volgende:
-Meer vrouwen aantrekken, die trekken meer mannen aan.
Dit.

Je moet scholen combineren, zodat mensen op technische scholen ook nog vrouwen tegenkomen. Nu zit economie en techniek voornamelijk gesplitst.
Ik zou echt niemand aanraden om techniek te gaan doen, om deze reden alleen al.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  woensdag 14 september 2011 @ 12:55:05 #8
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_101934670
quote:
10s.gif Op woensdag 14 september 2011 12:48 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Dit.

Je moet scholen combineren, zodat mensen op technische scholen ook nog vrouwen tegenkomen. Nu zit economie en techniek voornamelijk gesplitst.
Ik zou echt niemand aanraden om techniek te gaan doen, om deze reden alleen al.
Ah, daarom zitten wij van journalistiek met techniek ;(
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_101935126
Niet doen. Technologisering = zijnsvergetelheid.
pi_101935654
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 13:11 schreef Louis22 het volgende:
Niet doen. Technologisering = zijnsvergetelheid.
Ja en? Een land vol filosofen is onwenselijk.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_101935744
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 13:30 schreef waht het volgende:

[..]

Ja en? Een land vol filosofen is onwenselijk.
Filosofie parasiteert op de domheden van andere mensen. Het enige nut van filosofie is het opruimen van de stupiditeiten van politici, economen, wetenschappers etc. Als daar een einde wordt gemaakt, hebben we ook geen behoefte meer aan filosofie.
pi_101936101
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 13:11 schreef Louis22 het volgende:
Niet doen. Technologisering = zijnsvergetelheid.
En zo wordt een prima topic kapot getrolld, jammer...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_101936105
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 13:33 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Filosofie parasiteert op de domheden van andere mensen. Het enige nut van filosofie is het opruimen van de stupiditeiten van politici, economen, wetenschappers etc. Als daar een einde wordt gemaakt, hebben we ook geen behoefte meer aan filosofie.
Ja ok, maar degene die mijn computer heeft gemaakt ben ik toch best dankbaar.

Dat was geen filosoof.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_101936384
Voor mij had het niet gehoeven. Natuurlijk, gegeven de behoefte aan informatie, gegeven een hele reeks sociaal-economisch-politiek-historische omstandigheden, is de computer reuzehandig. Maar op zich is het nogal een nutteloos ding.
pi_101936390
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 12:25 schreef GSbrder het volgende:
Alle technische universiteiten leiden tegenwoordig nog enkel “managers” op, omdat het niet sexy genoeg gevonden wordt door middelbare scholieren om een vak te leren.
En dat gaat op de TU/e alleen nog maar erger worden, aangezien er vanaf 2012 een gezamenlijke bachelor gaat komen.
pi_101936457
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 13:55 schreef Louis22 het volgende:
Voor mij had het niet gehoeven. Natuurlijk, gegeven de behoefte aan informatie, gegeven een hele reeks sociaal-economisch-politiek-historische omstandigheden, is de computer reuzehandig. Maar op zich is het nogal een nutteloos ding.
Je bedoelt dat computers voor minder nuttige zaken worden gebruikt?! Een computer doet zelf namelijk niets zonder dat een mens daartoe de opdracht geeft.
pi_101936766
quote:
3s.gif Op woensdag 14 september 2011 13:57 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Je bedoelt dat computers voor minder nuttige zaken worden gebruikt?! Een computer doet zelf namelijk niets zonder dat een mens daartoe de opdracht geeft.
Nee, dat het alleen nuttig is in een bepaalde situatie die niet noodzakelijk of eeuwig of anderszins gegeven is. Computers doen wel dingen waartoe mensen ze geen opdracht hebben gegeven, want het zijn ook gewoon fysische objecten, die onderworpen zijn aan natuurwetten die de mensen niet van A tot Z overzien. Als je zegt dat computers alleen doen waartoe wij ze opdracht geven, is dat of tautologisch, je sluit nl. datgene wat computers ook doen, maar waar we ze geen opdracht toe geven (overhit raken, slijten etc.) uit, of het is onwaar.
pi_101936929
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 14:06 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Nee, dat het alleen nuttig is in een bepaalde situatie die niet noodzakelijk of eeuwig of anderszins gegeven is. Computers doen wel dingen waartoe mensen ze geen opdracht hebben gegeven, want het zijn ook gewoon fysische objecten, die onderworpen zijn aan natuurwetten die de mensen niet van A tot Z overzien. Als je zegt dat computers alleen doen waartoe wij ze opdracht geven, is dat of tautologisch, je sluit nl. datgene wat computers ook doen, maar waar we ze geen opdracht toe geven (overhit raken, slijten etc.) uit, of het is onwaar.
Overhit raken en slijten is het gevolg van processen die computers ondergaan, niet van processen die computers zelf uitvoeren.

En laten we hieronder weer ontopic verder gaan. :)
pi_101937640
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 14:11 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Overhit raken en slijten is het gevolg van processen die computers ondergaan, niet van processen die computers zelf uitvoeren.

En laten we hieronder weer ontopic verder gaan. :)
Dat zeg ik dus. Je definieert 'computer' als een ding dat de bevelen van programmeurs opvolgt. Als je het zo definieert, voegt het niks toe te zeggen dat een computer alleen bevelen opvolgt. Of het is tautologisch, of het is onwaar. Net als bv. de notie van survival of the fittest.
pi_101937836
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 13:33 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Filosofie parasiteert op de domheden van andere mensen. Het enige nut van filosofie is het opruimen van de stupiditeiten van politici, economen, wetenschappers etc. Als daar een einde wordt gemaakt, hebben we ook geen behoefte meer aan filosofie.
Haha, nee.
I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
pi_101938196
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 13:30 schreef waht het volgende:

[..]

Ja en? Een land vol filosofen is onwenselijk.
Een land met alleen maar techneuten is ook onwenselijk.

Onderwijs wordt steeds meer gericht op vaardigheden die gevraagd worden in de economie (vandaar ook die manager types die worden uitgepoept), in plaats van geestelijke ontwikkeling.

Je kunt wel dom gaan roepen dat leerlingen "thuis maar lelijke tekeningen maken" (echt hoor...) maar ook in de techniek zijn degenen die uiteindelijk het beste werk afleveren degenen die creatief kunnen denken.
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_101938394
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 14:50 schreef MadScientist het volgende:
Je kunt wel dom gaan roepen dat leerlingen "thuis maar lelijke tekeningen maken" (echt hoor...) maar ook in de techniek zijn degenen die uiteindelijk het beste werk afleveren degenen die creatief kunnen denken.
Maar dat creatief denken in de techniek kan alleen op basis van kennis worden gedaan. Aan "lelijke uitvindingen" heeft niemand wat.

In de wetenschap & techniek zijn twee zaken erg belangrijk: dat je als eerste met een goed idee komt, of dat je de eerste bent die een idee goed implementeert. Het liefst zou je dat tegelijkertijd doen, maar meestal staan de sterren niet zo dat dit ook daadwerkelijk gebeurt: alleen als je een flinke voorsprong op je concurrentie hebt, goed in je vakgebied bent en van aanpakken weet, kun je in zo'n positie komen.

Met alleen creatief denken, kom je er tegenwoordig niet.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_101938403
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 14:50 schreef MadScientist het volgende:

[..]

Een land met alleen maar techneuten is ook onwenselijk.

Onderwijs wordt steeds meer gericht op vaardigheden die gevraagd worden in de economie (vandaar ook die manager types die worden uitgepoept), in plaats van geestelijke ontwikkeling.

Je kunt wel dom gaan roepen dat leerlingen "thuis maar lelijke tekeningen maken" (echt hoor...) maar ook in de techniek zijn degenen die uiteindelijk het beste werk afleveren degenen die creatief kunnen denken.
Exact, dus een bepaalde mix zal volstaan.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_101939378
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 12:26 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ben ik wel een voorstander van, maar voor de vrouwen is het minder leuk. Een uitzondering daargelaten (en die moeten we koesteren) hebben vrouwen moeite met techniek.
De vrouwen die er op zitten hebben anders aardig cum laudes...
pi_101939856
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 14:57 schreef Lyrebird het volgende:

Met alleen creatief denken, kom je er tegenwoordig niet.
Nee maar dat is ook niet wat ik zeg. Juist een combinatie van technisch inzicht en creatief denken is nuttig. Het onderwijs van tegenwoordig lijkt er meer op gericht om creativiteit uit de leerlingen te persen dan om het te stimuleren.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 14:57 schreef waht het volgende:

[..]

Exact, dus een bepaalde mix zal volstaan.
Klopt. Maar ik zie wel een trend (waar dit kabinet ook mee bezig is) dat er vooral wordt getrokken aan de economische kant van onderwijs. Dat vind ik een slechte trend (en dat is ook waar TS op inhaakt volgens mij).
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_101943140
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 14:06 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Nee, dat het alleen nuttig is in een bepaalde situatie die niet noodzakelijk of eeuwig of anderszins gegeven is.
Onzin. Er kan in de toekomst elektriciteit opgewekt worden en er moeten in de toekomst altijd dingen uitgerekend worden. Dus is een computer altijd nuttig.

Je werkt bovendien met een verkeerde definitie van een computer. Het filosofische begrip 'computer' had al in de oudheid opgeschreven kunnen worden, als ze met wiskunde ver genoeg waren. Dat filosofische begrip is al geschapen in de jaren 30-40 door Turing en von Neumann, enzo.
pi_101944524
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 15:39 schreef MadScientist het volgende:
Klopt. Maar ik zie wel een trend (waar dit kabinet ook mee bezig is) dat er vooral wordt getrokken aan de economische kant van onderwijs. Dat vind ik een slechte trend (en dat is ook waar TS op inhaakt volgens mij).
Dat was te verwachten. En tegen het licht van de bezuinigingen zou het dom zijn om die kant niet meer aandacht te geven.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_101950549
Ja, plus het wiskunde onderwijs in Nederland is niet best.
  woensdag 14 september 2011 @ 20:47:28 #29
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_101951998
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 13:30 schreef waht het volgende:
[..]
Ja en? Een land vol filosofen is onwenselijk.
Een land met enkel techneuten is eveneens onwenselijk.

==========================================

quote:
14s.gif Op woensdag 14 september 2011 12:21 schreef VuilnisMetaal het volgende:
-Meer vrouwen aantrekken, die trekken meer mannen aan.
Dit zou veel helpen. Maar naast het aantrekkelijk en bekend maken van de opleiding zou het ook wel aardig zijn om de beloning ná de opleiding te verbeteren (of die van anderen te verslechteren, effect is hetzelfde) Iemand die een heel gebouw doorrekent krijgt verhoudingsgewijs minder dan iemand die zijn geboekte uren controleert...
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_101952400
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 20:47 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Dit zou veel helpen. Maar naast het aantrekkelijk en bekend maken van de opleiding zou het ook wel aardig zijn om de beloning ná de opleiding te verbeteren (of die van anderen te verslechteren, effect is hetzelfde) Iemand die een heel gebouw doorrekent krijgt verhoudingsgewijs minder dan iemand die zijn geboekte uren controleert...
Niet alleen controleert zo iemand de uren van een constructeur, hij/zij heeft ook nog vaak het gore lef om te beweren dat het wel érg veel uren zijn en dat er bij het volgende project veel minder engineering-uren geschreven mogen worden... :')
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_101958713
Interessant topic!
Het belangrijkste wat de overheid m.i. kan doen is het wiskunde- en natuurkunde-onderwijs in ere herstellen en zelf goede arbeidsvoorwaarden aanbieden aan die ingenieurs en wetenschappers waar dat mogelijk is.
Als dat wiskunde-onderwijs weer abstract en to the point wordt (weg met al die teksten) en het natuurkunde-onderwijs wordt weer volledig aangepast aan de leerlingen die de zwaarste wiskundevariant volgen dan komen leerlingen op de middelbare school in aanraking met dezelfde wiskunde en natuurkunde die zij later krijgen wanneer ze zo'n studie volgen. De rest van de leerlingen mag ook natuurkunde volgen maar dan ofwel een slap aftreksel (hetgeen we nu hebben) ofwel moeten ze zelf maar zien dat zij de achterstand inhalen en dat zij het kunnen bijbenen.
Deze wiskunde en natuurkunde en de technische vakken die hierop steunen zijn interessant genoeg (voor deze groep studenten!) om de studierichtingen inhoudelijk aantrekkelijk te maken.

Natuurlijk moeten de arbeidsvoorwaarden voldoende goed zijn als je dat talent wil aantrekken, technici kunnen vaak vrij gemakkelijk voor een niet-technisch carrièrepad kiezen, de managers moeten zich afvragen ofdat ze die technici en wetenschappers wel voldoende betalen. In mijn ogen is de verticale organisatiestructuur een grote boosdoener voor de financiële onderwaardering van deze groep talentvolel werknemers. Voor al die managers zijn er ontzettend veel lagen in een organisatie waarbij voor elke laag het salaris weer hoger is dan voor de laag daaronder, voor technici en wetenschappers is het aantal lagen vaak veel lager: een grote groep uitvoerders in de laagste laag, een groepje afdelingshoofden en dan misschien nog 1 of 2 lagen daarboven voor hun technische bazen. Ik hoor graag van mensen die ervaring hebben in een dergelijk bedrijf ofdat zij dit herkennen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_101959163
quote:
En dat gaat op de TU/e alleen nog maar erger worden, aangezien er vanaf 2012 een gezamenlijke bachelor gaat komen.
Ik houd mijn hart vast.
Ik vind hetgeen tot nu toe is geopenbaard (ik heb ook op de TU/e het een en ander hierover gelezen) nogal vaag.
Wil de TU/e nu veel meer keuzevrijheid geven maar dan echt keuzevrijheid in twee richtingen (dus ook dat je alleen maar exacte en technische vakken kiest) of wil de TU/e al die kletsvakken verplicht houden en de vrijheid geven om meer exacte en technische vakken te laten vallen?
Het eerste is misschien niet zo'n ramp, de gemiddelde ingenieur zou wellicht slechter opgeleid zijn maar in ieder geval heb je ook de vrijheid om voor een meer wetenschappelijk traject te kiezen wat hopelijk wordt beloond met een toekomstige carrière in de academische wereld of in de top van het bedrijfsleven.
Het tweede zou ik een ramp vinden, dan zou je kwantiteit laten prevaleren boven kwaliteit: het niveau verlagen (minder exacte en technische vakken) om meer studenten aan te trekken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_101965755
_O-

Alsof dat gaat lukken. De overheid is een totale mislukking die niks kan dat de vrije markt niet beter kan. De reden dat techniek in NL niet aantrekkelijk is, is dat de markt dat zo maakt. Waarom zou je een moeilijke technische studie volgen en daarna een baan nemen waar je continu op je vakgebied bij moet blijven, als de eerste de beste alfa- of gammakneus met een lachwekkende studie en een makkelijk baantje waar je nooit meer bij hoeft te leren niet alleen meer geld maar ook meer respect krijgt? Nee dus. Meer studenten in de techniek kun je dus vergeten. Het bedrijfsleven en de maatschappij kan het niets schelen, dus dan is de keuze voor aanstaande studenten makkelijk. De overheid kan een paar maatregelen nemen om techniek te stimuleren, zoals een hogere studiefinanciering en desgewenst een renteloze lening, maar dat zal weinig uitmaken als de rest van wat ik opnoemde hetzelfde blijft.

En buitenlandse studenten dan? Vergeet het maar. Er is een reden dat de Chinezen en Indiers in de rij staan om naar de VS te komen. Dacht je nou ooit dat je die naar NL kunt halen? Waarom zouden ze? Naar een land waar ze weten dat techniek gewaardeerd wordt; een land waar ze weten dat de belastingen torenhoog zijn; een land waar ze weten dat ze het riante pensioen van een omgekeerde bevolkingspiramide mogen bekostigen? Hah. Succes daarmee.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_101967978
_O_
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_101986921
De overheid heeft hier geen taak in, de bal ligt nu bij het bedrijfsleven en zoals hierboven al is gezegd hoef je echt niet op veel technici te hopen als die zich na zich 4-6 jaar kapot gestudeerd te hebben voor een of ander hongerloontje moeten laten rond commanderen door Floris-Jan van Fleppenstein die een managerscursus bij de LOI heeft gevolgd en veel meer dan hen verdient.
pi_102008860
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 19:32 schreef Tocadisco het volgende:
De overheid heeft hier geen taak in, de bal ligt nu bij het bedrijfsleven en zoals hierboven al is gezegd hoef je echt niet op veel technici te hopen als die zich na zich 4-6 jaar kapot gestudeerd te hebben voor een of ander hongerloontje moeten laten rond commanderen door Floris-Jan van Fleppenstein die een managerscursus bij de LOI heeft gevolgd en veel meer dan hen verdient.
Ik vraag mij ook af of het niet slimmer is om mijn master Elektrotechniek te droppen voor Bedrijfskunde, weliswaar aan een laag aangeschreven universiteit, maar toch?

Elektrotechniek aan TU Delft of Bedrijfskunde aan de VU, moeilijke keuze. Ik word ook niet toegelaten tot Erasmus :{
pi_102009195
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 09:56 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Ik vraag mij ook af of het niet slimmer is om mijn master Elektrotechniek te droppen voor Bedrijfskunde, weliswaar aan een laag aangeschreven universiteit, maar toch?

Elektrotechniek aan TU Delft of Bedrijfskunde aan de VU, moeilijke keuze. Ik word ook niet toegelaten tot Erasmus :{
Met jouw houding kun je het beste Bedrijfskunde gaan doen.

Als electrotechneut kun je een leuke baan vinden, en als je je op de goede manier inspant kun je heel veel geld verdienen en een leuk leven leiden. Maar zonder de juiste houding blijf je vissen, en dan kan je loopbaan heel erg lastig worden. Je kunt je als electrotechnicus nl. niet zo gemakkelijk verschuilen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_102009277
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 10:10 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Met jouw houding kun je het beste Bedrijfskunde gaan doen.

Als electrotechneut kun je een leuke baan vinden, en als je je op de goede manier inspant kun je heel veel geld verdienen en een leuk leven leiden. Maar zonder de juiste houding blijf je vissen, en dan kan je loopbaan heel erg lastig worden. Je kunt je als electrotechnicus nl. niet zo gemakkelijk verschuilen.
Eerlijk gezegd weet ik zelf niet wat ik wil. Natuurlijk kan je aardig verdienen maar een plafond blijf je houden. Ook zie ik graag internationale mogelijkheden tegemoet.
  vrijdag 16 september 2011 @ 10:39:40 #39
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_102009910
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 09:56 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Ik vraag mij ook af of het niet slimmer is om mijn master Elektrotechniek te droppen voor Bedrijfskunde, weliswaar aan een laag aangeschreven universiteit, maar toch?

Elektrotechniek aan TU Delft of Bedrijfskunde aan de VU, moeilijke keuze. Ik word ook niet toegelaten tot Erasmus :{
Doe het allebei?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_102010122
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 10:39 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Doe het allebei?
Ik denk dat 1 afronden al moeilijk genoeg is (Naja Bedrijfskunde is niet de moeilijkste studie maar goed ik werk er dan ook 2 dagen naast, wil later uiteindelijk meer kunnen eisen met ervaring).
  vrijdag 16 september 2011 @ 10:49:55 #41
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_102010174
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 10:48 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Ik denk dat 1 afronden al moeilijk genoeg is (Naja Bedrijfskunde is niet de moeilijkste studie maar goed ik werk er dan ook 2 dagen naast, wil later uiteindelijk meer kunnen eisen met ervaring).
Heb je geen vrij deel bij Electrotechniek?
Bij bedrijfskunde waarschijnlijk wel, dit betekent dat je bij een eenjarige master met een schakelprogramma van misschien 30 - 40 punten je bij de ene studie 30 punten van de ander kan opgeven en vice versa. Om die reden bespaar je een studielast van 60 punten en eigenlijk hoef je dan maar 40 - 60 studiepunten meer te halen dan een 2-jarige master electrotechniek.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_102010290
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 10:49 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Heb je geen vrij deel bij Electrotechniek?
Bij bedrijfskunde waarschijnlijk wel, dit betekent dat je bij een eenjarige master met een schakelprogramma van misschien 30 - 40 punten je bij de ene studie 30 punten van de ander kan opgeven en vice versa. Om die reden bespaar je een studielast van 60 punten en eigenlijk hoef je dan maar 40 - 60 studiepunten meer te halen dan een 2-jarige master electrotechniek.
Elektrotechniek heeft een vrij deel maar dan ook alleen voor elektrotechnische vakken :r
Maar ik denk dat ik mij beter kan concentreren op 1 master, aangezien ik niet de type ben die 60 uur per week kan studeren helaas ;(
  vrijdag 16 september 2011 @ 10:56:31 #43
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_102010342
Hmm. Op de TU/e weet ik van electrical engineering-studenten dat ze hun vrije deel ook mochten vullen met certificaatvakken van andere TU-opleidingen zoals TBK en TIW. Daardoor kan je bepaalde electives bedrijfseconomie en organisatiekunde halen die geaccepteerd worden bij sommige andere universiteiten en vrijstellingen opleveren.

Maar ik heb geen weet van de studiedruk van EE, zelf ben ik maar een simpele bouwko :Y)
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_102010461
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 10:56 schreef GSbrder het volgende:
Hmm. Op de TU/e weet ik van electrical engineering-studenten dat ze hun vrije deel ook mochten vullen met certificaatvakken van andere TU-opleidingen zoals TBK en TIW. Daardoor kan je bepaalde electives bedrijfseconomie en organisatiekunde halen die geaccepteerd worden bij sommige andere universiteiten en vrijstellingen opleveren.

Maar ik heb geen weet van de studiedruk van EE, zelf ben ik maar een simpele bouwko :Y)
Dat al zeker de minor zijn, de master doet daar niet aan. Net zoals sommige master je naar het buitenland kunnen sturen en Elektro niet.

Das op TU/D dan.
  vrijdag 16 september 2011 @ 11:02:22 #45
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_102010490
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 11:01 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Dat al zeker de minor zijn, de master doet daar niet aan. Net zoals sommige master je naar het buitenland kunnen sturen en Elektro niet.

Das op TU/D dan.
Merkwaardig :)
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  vrijdag 16 september 2011 @ 11:08:22 #46
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_102010631
Als het over management gaat maakt het geen reet uit wélke studie je hebt gevolgd; ik ken persoonlijk verschillende techneuten (chemici, bouwkundige - allemaal hbo of universiteit) die manager en directeur werden waarbij de afdeling / het bedrijf waar ze die functie kregen niet echt in die hoek zit.

Het probleem is wel dat er mensen zijn met een hogere opleiding die een manager pet op krijgen zonder dat ze PRAKTISCH INZICHT hebben. Ook op universiteiten kom je mensen tegen die theoretisch héél goed zijn maar totaal geen besef hebben van de invloed die praktische elementen hebben. En dan heb ik het nog maar niet over ERGONOMISCHE kennis (een installatie ontwerpen waar alleen dwergen van minstens 2 meter lang kunnen werken? Dat gebeurt vaak*).

DAT is dan ook gelijk wat ik hét probleem vind; er is veel te weinig aandacht voor de meest basale PRAKTISCHE techniek. Waarom beginnen we niet met een techniek les op de basis school, waarbij --- bijvoorbeeld --- iedereen leert hoe je een druppelende kraan kunt repareren? Gewoon heel eenvoudige 'dagelijkse' technische dingetjes. Een stop vervangen. Het water van een CV installatie bijvullen / radiator ontluchten.


* met een kooiladder ergens naar boven moeten (probeer dan maar eens gereedschap mee te nemen), boven aan de kooiladder een bordesje waar je eerst op je buik onder een leiding door moet kruipen om vervolgens daar achter op ruim twee meter hoogte bij een monsterpunt op een reactievat te moeten zien te komen
pi_102010637
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 11:02 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Merkwaardig :)
Ja :)

Ik zie helaas geen succesvolle voorbeelden om mij heen die TU Delft hebben gedaan en nu hoger staan dan een bedrijfskundige. Als ik nou voorbeelden zag kon ik mijzelf ook doelen stellen :{
  vrijdag 16 september 2011 @ 11:10:57 #48
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_102010694
Ik zie dat wel en die voorbeelden zijn er ook, maar de bedrijfskundigen zijn relatief jonger, als vakgebied sowieso en veel meer bezig met oppimpen dan techneuten dat zijn. De generatie van onze ouders, daar waren de wiskundigen, natuurkundigen en chemici wel degelijk de bedrijfsmannen met de rekenkracht die hen hoog het bedrijf in kreeg. Door een stortvloed aan managementstudies zijn die uiteraard wat minder alomtegenwoordig.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_102010724
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 11:10 schreef GSbrder het volgende:
Ik zie dat wel en die voorbeelden zijn er ook, maar de bedrijfskundigen zijn relatief jonger, als vakgebied sowieso en veel meer bezig met oppimpen dan techneuten dat zijn. De generatie van onze ouders, daar waren de wiskundigen, natuurkundigen en chemici wel degelijk de bedrijfsmannen met de rekenkracht die hen hoog het bedrijf in kreeg. Door een stortvloed aan managementstudies zijn die uiteraard wat minder alomtegenwoordig.
Klopt, daarom vraag ik mij af of ik nog wel een jaar langer moet doorgaan of het in 2 jaar afronden met vrijwel dezelfde mogelijkheden...

Het voelt als een dode weg voor mij.
  vrijdag 16 september 2011 @ 11:14:12 #50
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_102010779
Ik zou gewoon electrotechniek afmaken.
Misschien heb je het gevoel dat dit onvoldoende gewaardeerd wordt, maar voor consultants zegt het echt wel meer dat jij de rekenkracht hebt een ingenieurstitel te halen dan een eenjarige master voor je drs. Probeer alleen een paar certificaten te halen die je de basisbeginselen van de bedrijfskunde bijleren.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_102011960
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 11:14 schreef GSbrder het volgende:
Ik zou gewoon electrotechniek afmaken.
Misschien heb je het gevoel dat dit onvoldoende gewaardeerd wordt, maar voor consultants zegt het echt wel meer dat jij de rekenkracht hebt een ingenieurstitel te halen dan een eenjarige master voor je drs. Probeer alleen een paar certificaten te halen die je de basisbeginselen van de bedrijfskunde bijleren.
Dat was dan ook mijn doel :Y
pi_102042546
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 10:14 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd weet ik zelf niet wat ik wil. Natuurlijk kan je aardig verdienen maar een plafond blijf je houden. Ook zie ik graag internationale mogelijkheden tegemoet.
Combinatie doen! Focus op je EL en zorg dat je een flinke dosis bedrijfskunde meekrijgt. Ik heb er spijt van dat ik dat niet gedaan heb (dan met chemische technologie). Alleen techniek is leuk, maar ik vind juist de combi van mensen aansturen + techniek leuk; bovendien bereidt de combi je voor op het starten van een eigen bedrijf :)
pi_102166096
quote:
* met een kooiladder ergens naar boven moeten (probeer dan maar eens gereedschap mee te nemen), boven aan de kooiladder een bordesje waar je eerst op je buik onder een leiding door moet kruipen om vervolgens daar achter op ruim twee meter hoogte bij een monsterpunt op een reactievat te moeten zien te komen
Geweldig! :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_102169197
Hier iets meer uitleg over dat nieuwe bachelorcollege aan de TU/e: http://www.tue.nl/studere(...)llege/standpunt-cvb/

* grotere onderwijselementen
* minder elementen parallel
* meer zelfstudie
* minder herkansingen
* compensatoire beoordelingsstrategieën
* intensieve coaching van studievoortgang
* keuzes en meer committment van studenten

* een gemeenschappelijke basis (30 EC), bestaande uit: wiskunde, natuurwetenschappen, engineering, design, humanities & social sciences en professionele vaardigheden
* een major in een richting die aansluiting geeft op tenminste één maar liefst meerdere van de masteropleidingen (90EC)
* keuzeruimte (60EC), waarvan tenminste 30 EC volledig vrij in te vullen door
student
* een substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen, aangeduid met 'USE', wat staat voor User Perspective, Societal Perspective en Enterprise Perspective (25 EC)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_102169557
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 08:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hier iets meer uitleg over dat nieuwe bachelorcollege aan de TU/e: http://www.tue.nl/studere(...)llege/standpunt-cvb/

* grotere onderwijselementen
* minder elementen parallel
* meer zelfstudie
* minder herkansingen
* compensatoire beoordelingsstrategieën
* intensieve coaching van studievoortgang
* keuzes en meer committment van studenten

* een gemeenschappelijke basis (30 EC), bestaande uit: wiskunde, natuurwetenschappen, engineering, design, humanities & social sciences en professionele vaardigheden
* een major in een richting die aansluiting geeft op tenminste één maar liefst meerdere van de masteropleidingen (90EC)
* keuzeruimte (60EC), waarvan tenminste 30 EC volledig vrij in te vullen door
student
* een substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen, aangeduid met 'USE', wat staat voor User Perspective, Societal Perspective en Enterprise Perspective (25 EC)
Dit programma geeft mij de kriebels. "design", "humanities & social sciences", "een substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen", WTF, worden onze ingenieurs nu ook al mietjes?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_102172349
Op zich vind ik het geen slechte ontwikkeling, mits studenten uit de geesteswetenschappen en sociale wetenschappen verplichte colleges wetenschapsgeschiedenis/-methoden, logica en wiskunde krijgen. Het grootste probleem is dat er vanuit beide kampen karikaturen worden gemaakt over elkaar, iets wat de samenwerking niet bevorderd.
pi_102175233
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 08:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hier iets meer uitleg over dat nieuwe bachelorcollege aan de TU/e: http://www.tue.nl/studere(...)llege/standpunt-cvb/

* grotere onderwijselementen
* minder elementen parallel
* meer zelfstudie
* minder herkansingen
* compensatoire beoordelingsstrategieën
* intensieve coaching van studievoortgang
* keuzes en meer committment van studenten

* een gemeenschappelijke basis (30 EC), bestaande uit: wiskunde, natuurwetenschappen, engineering, design, humanities & social sciences en professionele vaardigheden
* een major in een richting die aansluiting geeft op tenminste één maar liefst meerdere van de masteropleidingen (90EC)
* keuzeruimte (60EC), waarvan tenminste 30 EC volledig vrij in te vullen door
student
* een substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen, aangeduid met 'USE', wat staat voor User Perspective, Societal Perspective en Enterprise Perspective (25 EC)
Dit lijkt me een programma dat vooral bedoeld is om (met name vrouwelijke) studenten te lokken. De realiteit is dat veel studiekiezers zich laten afschrikken door een technische studie en op deze manier hoopt men vast die mensen binnen te halen. Als basis voor een technische master lijkt het me in ieder geval nogal mager.
pi_102176390
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 08:32 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dit programma geeft mij de kriebels. "design", "humanities & social sciences", "een substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen", WTF, worden onze ingenieurs nu ook al mietjes?
Mwoah, een beetje verbreding kan geen kwaad. De snoeiharde bèta autisten die worden afgeleverd door sommige universiteiten functioneren ook niet altijd even lekker in het bedrijfsleven.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 20 september 2011 @ 13:49:41 #59
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_102178142
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 13:55 schreef Louis22 het volgende:
Voor mij had het niet gehoeven. Natuurlijk, gegeven de behoefte aan informatie, gegeven een hele reeks sociaal-economisch-politiek-historische omstandigheden, is de computer reuzehandig. Maar op zich is het nogal een nutteloos ding.
Wat een gelul.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_102181578
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 12:52 schreef Monolith het volgende:

[..]

Mwoah, een beetje verbreding kan geen kwaad. De snoeiharde bèta autisten die worden afgeleverd door sommige universiteiten functioneren ook niet altijd even lekker in het bedrijfsleven.
Een student heeft zeker wat aan een persoonlijke effectiviteit cursus, een assertiviteitscursus, leren presenteren of een sollicitatiecursus (kortom: leren werken met de praktijk). Maar dit programma staat juist weer verder van de praktijk af, of heb ik dat mis? Zoals lyolyrc al aangeeft, is dit pakket opgesteld om meer vrouwen de techniek in te krijgen (daar stond al eerder iets over op deze site). Dat doen ze door de scherpe randjes van de techniek af te halen, en er meer zachte prutzooi bij te doen. Want het moet ten slotte wel leuk blijven.

Prima, die vrouwen in de techniek, maar niet als ze mij aan m'n kop komen zeuren over hoe het zit met mijn substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen, terwijl het werk toch echt af moet.

In een ver verleden kwam er een dame die net was afgestudeerd van het beroemde (of moet ik zeggen beruchte - over snoeiharde bèta autisten gesproken) MIT, en die ging ons tijdens haar sollicitatiegesprek uitleggen dat we het allemaal verkeerd deden, onze compliance was drie keer niks, en als zij bij ons zou komen werken, dan zou het allemaal anders worden.

Die heeft het gelukkig niet gered, maar hoe lang houden we dit soort onzin nog tegen?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_102200055
Het lijkt me duidelijk dat de voornaamste motivatie van dit nieuwe Bachelorcollege is om studenten aan te trekken die nu voor een niet-technische universiteit en een niet- of weinig exacte studierichting kiezen. Waarschijnlijk zijn er inderdaad veel potentiële vrouwelijke studenten die aan te trekken zijn maar ik vermoed dat er ook veel talentvolle studenten kiezen voor een economische studierichting (anders dan econometrie).

Ik deel de scepsis van Lyrebird, dit lijkt mij zeker een verkeerde manier om die studenten aan te trekken, als ik een analogie met de geneeskunde maak dan stel ik dat ze symptomen bestrijden in plaats van de oorzaken van een ziekte of syndroom aan te pakken.
De belangrijkste oorzaak lijkt mij duidelijk: te weinig meisjes kiezen voor de vakken wiskunde B en wiskunde D en teveel leerlingen die deze vakken aankunnen vallen af.
We moeten ons afvragen hoe het komt dat in andere landen, waaronder ons buurland (het Vlaamse deel van België), ongeveer de helft van de studenten wiskunde een vrouw is (in het secundair onderwijs iets minder) terwijl hier zo'n 5% van de studenten bij de exacte studierichtingen een vrouw is.
Als dit probleem op onze HAVO's en VWO's wordt opgelost dan zal het aantal studenten wat voor een echt exacte studierichting kiest volgens mij sterk toenemen.
De grote vraag: zijn onze meisjes zo verschrikkelijk ongeëmancipeerd en/of is ons wiskunde-onderwijs dermate slecht dat meisjes hier nog meer moeite mee hebben dan jongens. Sowieso ben ik ervan overtuigd dat met betere schoolmethodes (abstracter, meer to the point, afleidingen etc.) velen minder moeite zouden hebben om wiskunde te leren.
Wanneer onthoud je, om maar een simpel voorbeeld te noemen, beter waar een differentiaal voor dient, wanneer je zelf vanuit de limieten die differentialen hebt afgeleid of wanneer je een serie formules krijgt die je nog niet eens hoeft toe te passen?
Wanneer begrijp je beter hoe je de wortelformule gebruikt, wanneer je via het kwadraatsplitsen zelf die wortelformule hebt afgeleid of wanneer voor de leerlingen die formule ´op een magische wijze` uit de lucht komt vallen?
Zou het misschien helpen als juist die meetkunde zou worden overgeheveld naar wiskunde D terwijl andere onderdelen, de typische calculus-onderdelen, terug een onderdeel van wiskunde B worden? Het is juist die calculus die je nodig hebt voor veel exacte studierichtingen.

Ik heb liever een relatief kleine groep exacte studenten die een goede kwaliteit heeft dan een grote groep exacte studenten die een matige kwaliteit heeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bram_van_Loon op 20-09-2011 22:43:04 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_102201274
quote:
6s.gif Op dinsdag 20 september 2011 15:32 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Een student heeft zeker wat aan een persoonlijke effectiviteit cursus, een assertiviteitscursus, leren presenteren of een sollicitatiecursus (kortom: leren werken met de praktijk). Maar dit programma staat juist weer verder van de praktijk af, of heb ik dat mis? Zoals lyolyrc al aangeeft, is dit pakket opgesteld om meer vrouwen de techniek in te krijgen (daar stond al eerder iets over op deze site). Dat doen ze door de scherpe randjes van de techniek af te halen, en er meer zachte prutzooi bij te doen. Want het moet ten slotte wel leuk blijven.

Prima, die vrouwen in de techniek, maar niet als ze mij aan m'n kop komen zeuren over hoe het zit met mijn substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen, terwijl het werk toch echt af moet.

In een ver verleden kwam er een dame die net was afgestudeerd van het beroemde (of moet ik zeggen beruchte - over snoeiharde bèta autisten gesproken) MIT, en die ging ons tijdens haar sollicitatiegesprek uitleggen dat we het allemaal verkeerd deden, onze compliance was drie keer niks, en als zij bij ons zou komen werken, dan zou het allemaal anders worden.

Die heeft het gelukkig niet gered, maar hoe lang houden we dit soort onzin nog tegen?
Schattig riedeltje hoor, maar feit blijft dat bedrijven meer gebaat zijn bij technische die ook wat breder geörienteerd zijn. Enig commercieel inzicht en toepassingsgericht denken zijn zeker geen overbodige luxe. Genoeg technologisch oplossingen die het afleggen tegen technologisch gezien inferieure oplossingen op basis van dat soort gronden. In mijn tijd op de UT werden dergelijk vakken gewoon aangevuld met harde wiskunde en overige technologische vakken.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_102202342
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 22:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De belangrijkste oorzaak lijkt mij duidelijk: te weinig meisjes kiezen voor de vakken wiskunde B en wiskunde D en teveel leerlingen die deze vakken aankunnen vallen af.
De belangrijkste vraag lijkt me of dat erg is. Zolang jongens en meisjes dezelfde keuzevrijheid hebben, is het niet erg dat er een statistisch verschil is.
quote:
Zou het misschien helpen als juist die meetkunde zou worden overgeheveld naar wiskunde D terwijl andere onderdelen, de typische calculus-onderdelen, terug een onderdeel van wiskunde B worden? Het is juist die calculus die je nodig hebt voor veel exacte studierichtingen.
Oneens. Meetkunde is het mooiste onderdeel van wiskunde B, want meetkunde is de perfecte introductie voor bewijstechniek. Geen manipulaties, maar bewijzen in de eenvoudigste vorm. Voorts biedt meetkunde een aanknopingspunt voor lineaire algebra, een vak dat ook overal terugkomt. Qua calculus is wiskunde B goed genoeg gevuld, want differentiëren en integreren worden m.i. redelijk volledig behandeld. Natuurlijk kun je altijd meer doen, maar dat zullen maar losse flarden blijven, terwijl differentiëren en integreren een mooi geheel vormen.
pi_102207741
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 22:47 schreef Monolith het volgende:

[..]

Schattig riedeltje hoor, maar feit blijft dat bedrijven meer gebaat zijn bij technische die ook wat breder geörienteerd zijn. Enig commercieel inzicht en toepassingsgericht denken zijn zeker geen overbodige luxe. Genoeg technologisch oplossingen die het afleggen tegen technologisch gezien inferieure oplossingen op basis van dat soort gronden. In mijn tijd op de UT werden dergelijk vakken gewoon aangevuld met harde wiskunde en overige technologische vakken.
Als zaken als een substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen bovenop een degelijke en stevige studie worden gedaan, dan mag het wat mij betreft. Maar ik ben bang dat het in plaats van de moeilijkere vakken gaat, waardoor het niveau omlaag wordt getrokken. Dat zou toch wel het laatste moeten zijn wat we willen.

Dan krijg je dus ingenieurs die in het lab tekort komen, en die dat dan gaan verbloemen met lulverhalen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_102215380
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 06:38 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Als zaken als een substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen bovenop een degelijke en stevige studie worden gedaan, dan mag het wat mij betreft. Maar ik ben bang dat het in plaats van de moeilijkere vakken gaat, waardoor het niveau omlaag wordt getrokken. Dat zou toch wel het laatste moeten zijn wat we willen.

Dan krijg je dus ingenieurs die in het lab tekort komen, en die dat dan gaan verbloemen met lulverhalen.
Deels is dat wel wenselijk ja, maar deels is het ook eigenlijk een stukje voorbereiding op een bredere oriëntatie. Het betreft niet voor niets een bachelorfase. De motivatie voor de verbreding stond ook vermeld in het linkje:

quote:
Ingenieurs van de toekomst vervullen verschillende rollen

Met de Taskforce deelt het College van Bestuur de volgende overwegingen. Er is niet één ingenieur van de toekomst. Ingenieurs moeten een rol kunnen spelen in verschillende toekomstscenario's en in hun professionele leven verschillende rollen kunnen vervullen. Het bacheloronderwijs zal aantrekkelijk moeten zijn voor zowel 'concrete bèta's' als voor 'carrièrebèta's' en 'mensgerichte generalisten'. Gezien de ervaringen met rendementsverbeterende maatregelen elders vraagt het probleem van de tekortschietende rendementen om:

-grotere onderwijselementen
-minder elementen parallel
-meer zelfstudie
-minder herkansingen
-compensatoire beoordelingsstrategieën
-intensieve coaching van studievoortgang
-keuzes en meer committment van studenten
Na je bachelorfase kun je natuurlijk alsnog de 'keiharde' bèta'-kant op, maar zoals terecht opgemerkt wordt is de ingenieur niet meer kan volstaan met het stereotype 'opsluiten in een laboratorium met een koffieautomaat en wachten tot ie naar buiten komt met een oplossing'.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_102249124
Een paar opmerkingen.

Veel technische opleidingen zijn al sterk verbreed. Zo heb ik bijvoorbeeld dit jaar 6 EC's aan niet-technische beroepsvaardigheden: 10 procent van de tijd zou ik dus, op papier, moeten besteden aan deze zachte competenties zoals presenteren, rapporteren, vergaderen, blablabla.
Verder moeten we nog ongeveer evenveel tijd besteden aan projecten waarbij overleggen etc. toch ook erg belangrijk zijn.

Wat wil je doen met de hiaten die in de bachelor ontstaan t.g.v. die verbreding?
Niet dichten? In dat geval een vervolgvraag: welke vakken die nu zijn gesneuveld ten faveure van die bachelorsverbreding zijn naar jouw mening overbodig?
Wel dichten? Ten koste van wat tijdens de master? Ten koste van de specialisatie (toch al zeer beperkt) of de thesis?

Ik vraag me af ofdat het wel zo verstandig is om de wereldvreemde autist te weren. Kunnen we niet beter de talenten van deze mensen optimaal benutten door hun talenten te koesteren in plaats van hen te belasten met zaken die zij niet zo goed kunnen. Ik volg een studie waarvan het imago is dat die vol zit met wereldvreemde autisten, mijn ervaring tot nu toe is dat dat stereotype nogal overdreven is. Ja, er zijn minder sociale studenten maar er zijn ook genoeg studenten tussen die wel sociaal zijn.
Het lijkt me juist verstandig om twee trajecten aan te bieden: een traject voor de echte talentvolle (en ijverige maar minder talentvolle) studenten en een traject wat een combinatie van bedrijfskunde en techniek geeft maar dan met meer techniek dan een opleiding als technische bedrijfskunde (waarmee ik niet suggereer dat tbk moet verdwijnen!).

Ik hoop dat ik het correct begrijp dat die verbreding slechts een nieuwe opleiding wordt en dat de huidige studierichtingen als informatica, werktuigkunde, elektrotechniek, natuurkunde en wiskunde niet (verder?) worden geërodeerd.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_102250197
quote:
Ingenieurs van de toekomst vervullen verschillende rollen

Met de Taskforce deelt het College van Bestuur de volgende overwegingen. Er is niet één ingenieur van de toekomst. Ingenieurs moeten een rol kunnen spelen in verschillende toekomstscenario's en in hun professionele leven verschillende rollen kunnen vervullen. Het bacheloronderwijs zal aantrekkelijk moeten zijn voor zowel 'concrete bèta's' als voor 'carrièrebèta's' en 'mensgerichte generalisten'. Gezien de ervaringen met rendementsverbeterende maatregelen elders vraagt het probleem van de tekortschietende rendementen om:

-grotere onderwijselementen
-minder elementen parallel
-meer zelfstudie
-minder herkansingen
-compensatoire beoordelingsstrategieën
-intensieve coaching van studievoortgang
-keuzes en meer committment van studenten
Dit komt van de TU/E, niet? Heeft Philips daar geen flinke vinger in de pap? Bij Philips was mijn ervaring dat ze altijd op zoek waren naar "brede techneuten" ('carrièrebèta's' en 'mensgerichte generalisten'), dwz techneuten die een goed verhaal konden houden, die zichzelf niet autistisch opsloten in hun lab, die de wereld in gingen om samenwerkingen aan te gaan, etc.

Misschien heb je de beurskoers van het bedrijf gevolgd, en gezien hoe ze het doen in vergelijking met de internationale concurrentie (Samsung, Apple), of met hardcore technologiebedrijven in de regio (ASML, FEI company). De conclusie lijkt me duidelijk, en ik wijt dat voor een groot deel aan het gebrek aan echte nerds, die meer dan 100% geven om tot het naadje te gaan.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_102250201
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 01:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het lijkt me juist verstandig om twee trajecten aan te bieden: een traject voor de echte talentvolle (en ijverige maar minder talentvolle) studenten en een traject wat een combinatie van bedrijfskunde en techniek geeft maar dan met meer techniek dan een opleiding als technische bedrijfskunde (waarmee ik niet suggereer dat tbk moet verdwijnen!).
Als ik het goed begrijp uit het stukje worden er idd verschillende programma's opgezet: Het bacheloronderwijs zal aantrekkelijk moeten zijn voor zowel 'concrete bèta's' als voor 'carrièrebèta's' en 'mensgerichte generalisten'. Voor de hardcore beta's, en voor de zachtere beta's. Het blijft een beetje gissen, maar mijn indruk is dat dit voor een deel komt door vraag uit het bedrijfsleven, maar ook om de programma's interessanter te maken voor (vrouwlijke) studenten. Een kei-harde beta opleiding is gewoonweg erg taai en moeilijk, en als je tijdens je cariere ook nog eens minder verdient dan de manager boven je, die een veel minder moeilijkere studie heeft gedaan, dan kan dat nog wel eens zuur zijn. Op deze manier worden studenten gewapend tegen die situatie. Ik heb mijn twijfels.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_102255796
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 05:59 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dit komt van de TU/E, niet? Heeft Philips daar geen flinke vinger in de pap? Bij Philips was mijn ervaring dat ze altijd op zoek waren naar "brede techneuten" ('carrièrebèta's' en 'mensgerichte generalisten'), dwz techneuten die een goed verhaal konden houden, die zichzelf niet autistisch opsloten in hun lab, die de wereld in gingen om samenwerkingen aan te gaan, etc.

Misschien heb je de beurskoers van het bedrijf gevolgd, en gezien hoe ze het doen in vergelijking met de internationale concurrentie (Samsung, Apple), of met hardcore technologiebedrijven in de regio (ASML, FEI company). De conclusie lijkt me duidelijk, en ik wijt dat voor een groot deel aan het gebrek aan echte nerds, die meer dan 100% geven om tot het naadje te gaan.
Philips is natuurlijk ook geen hardcore technologiebedrijf meer, want sinds een aantal jaren profileert men zich als marketingbedrijf. Zulk soort bedrijven hebben daarom ook geen behoefte aan "nerds", maar juist aan carrière-beta's. Unilever is ook zo'n bedrijf.

Het is in ieder geval te hopen dat de studenten die behoefte hebben aan een moeilijk/specialistisch pakket daarvoor ook de kans krijgen in het nieuwe programma.
pi_102257000
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 01:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vraag me af ofdat het wel zo verstandig is om de wereldvreemde autist te weren. Kunnen we niet beter de talenten van deze mensen optimaal benutten door hun talenten te koesteren in plaats van hen te belasten met zaken die zij niet zo goed kunnen. Ik volg een studie waarvan het imago is dat die vol zit met wereldvreemde autisten, mijn ervaring tot nu toe is dat dat stereotype nogal overdreven is. Ja, er zijn minder sociale studenten maar er zijn ook genoeg studenten tussen die wel sociaal zijn.
Het lijkt me juist verstandig om twee trajecten aan te bieden: een traject voor de echte talentvolle (en ijverige maar minder talentvolle) studenten en een traject wat een combinatie van bedrijfskunde en techniek geeft maar dan met meer techniek dan een opleiding als technische bedrijfskunde (waarmee ik niet suggereer dat tbk moet verdwijnen!).
Dat kan m.i. prima in de masterfase. In de bachelorfase kun je wellicht nog wat keuzeruimte bieden. Ik weet niet hoe het tegenwoordige gesteld is met de vakken in de bachelorfase, maar in mijn tijd was het gros van de verplichte technische vakken in P / 1e 2 jaar doctoraal overbodig in de latere fase van je doctoraal omdat ze simpelweg niet of nauwelijks raakvlakken hadden met je specialisatie.

quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 05:59 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dit komt van de TU/E, niet? Heeft Philips daar geen flinke vinger in de pap? Bij Philips was mijn ervaring dat ze altijd op zoek waren naar "brede techneuten" ('carrièrebèta's' en 'mensgerichte generalisten'), dwz techneuten die een goed verhaal konden houden, die zichzelf niet autistisch opsloten in hun lab, die de wereld in gingen om samenwerkingen aan te gaan, etc.
Het komt van de TU/E, maar dit is bijvoorbeeld in mindere mate al jarenlang de visie van de UT.

quote:
Misschien heb je de beurskoers van het bedrijf gevolgd, en gezien hoe ze het doen in vergelijking met de internationale concurrentie (Samsung, Apple), of met hardcore technologiebedrijven in de regio (ASML, FEI company). De conclusie lijkt me duidelijk, en ik wijt dat voor een groot deel aan het gebrek aan echte nerds, die meer dan 100% geven om tot het naadje te gaan.
Je wilt zeggen dat Apple en Samsung hun succes te danken hebben aan 'echte nerds'? :D
Het succes daar ligt nu juist aan de marketingaspecten en de user interface / gebruikersvriendelijkheid van de producten.
Afgezien daarvan lijkt het me bovendien ook vrij absurd om bedrijven die grotendeels in verschillende sectoren opereren te willen vergelijken en daarnaast de beurskoers te bekijken voor het evalueren van het succes van een lange-termijn strategie.
Als je daar iets zinnigs over zou willen zeggen, dan moet je even aantonen dat Philips technologisch inferieure oplossingen aflevert t.o.v. die andere bedrijven.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_102270357
Apple is natuurlijk een geval apart. Apple mag dan technologisch weinig presteren (Apple betaalt god weet hoeveel bedrijven voor alle componenten), zij weet die technologie op een buitengewoon goede manier te benutten, dermate goed dat mensen extreem veel geld betalen voor die extra gebruiksvriendelijkheid en dat zij het ervoor over hebben om veel software minder soepel te kunnen draaien in het geval van pc's en laptops.
Wat dat betreft heb ik zeker niets tegen Apple.

Philips daarentegen...wat voegt Philips nog toe? Is het nu nog meer dan een handelshuis? Philips was als gloeilampenfabriek uitgegroeid tot een bedrijf wat pretty much een eigen universiteit runde (NatLab werd beschouwd als soort van universiteit) en wat zodoende TL-verlichting, stadionlampen, videorecorders, scheerapparaten enz. uitvond. Wat vindt Philips nu nog uit? NatLab is enorm sterk afgeslankt en de laatste wapenfeiten van Philips die ik ken zijn een zeer bescheiden bijdrage aan Bluray en het niet steunen van een spinoff die zeer succesvol had kunnen worden (ebookreaders die technisch superieur waren).
Misschien ben ik iets te romantisch, misschien is het voor bedrijven wel niet meer voldoende lonend om zelf van alles uit te vinden en moeten ze wel samenwerken.
Hoe dan ook, voor nieuwe technologie zijn we gelukkig altijd nog afhankelijk van geniale invallen van individuen, een belangrijk verschil met vroeger is dat die individuen tegenwoordig een team nodig hebben om iets te kunnen met die geniale invallen. Ik zou het talent van de echte nerds dan ook maar koesteren, ofdat die nerds nu wel of niet sociaal zijn.
Wordt Philips niet teveel geleid door economen en te weinig door ingenieurs?
Ik begrijp de verlokking van het grote geld wel (met handel kan zo ongelofelijk gemakkelijk zoveel geld worden verdiend) maar stel dat op een gegeven moment niemand meer iets bijdraagt en alleen maar handelt, het zou me wat zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_102270747
quote:
Dat kan m.i. prima in de masterfase.
In die masterfase is nu al amper ruimte voor theoretische vorming!
Concreet voorbeeld (technische master, niet zo'n halve gammastudie): 20% van de master voor de stage, 20% voor de thesis en dan ook nog eens bijna 10% voor beroepsvorming.
Die thesis is natuurlijk onmisbaar maar met daarbovenop ook nog eens twee stages en een voortzetting van de zachte competenties (in dit geval het leiden van een projectgroepje van bachelorstudenten (wel lekker goedkoop voor de universiteit)) blijft er weinig ruimte meer over voor specialisatie, helemaal wetende dat er ook nog wat aan algemene academische vorming moet worden gedaan, zowel technisch (de verplichte technische vakken) als wetenschappelijk (complexe analyse en numerieke wiskunde bijvoorbeeld).
Mijn voorstel: verleng de nominale studieduur met 1 jaar en benut dat ene jaar volledig voor alle zachte competenties, stages en gammavakken. Maar dan ook enkel dat ene jaar, de rest van de jaren staat volledig in het teken van de theoretische vorming.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_102292061
De bachelorfase is ENORM taai vergeleken met de masterfase, dit is de reden dat velen ook afhaken, terwijl de master vrijwel nominaal wordt gelopen.

Ik begrijp dat wiskundig inzicht vaak belangrijk is maar kom op; 80% heb je nauwelijks nodig.
pi_102293743
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 10:58 schreef EngineerA het volgende:
De bachelorfase is ENORM taai vergeleken met de masterfase, dit is de reden dat velen ook afhaken, terwijl de master vrijwel nominaal wordt gelopen.
Klopt als een bus. Ook een PhD stelt eigenlijk weinig voor tov de bachelorfase. Misschien dat dit ook een van de redenen is om die bachelorfase uit te kleden, en op te leuken met, hoe noemde ze het ook al weer, een substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen. Daarmee trek je het niveau wel omlaag, zodat er meer mensen door die bachelorfase rollen.

quote:
Ik begrijp dat wiskundig inzicht vaak belangrijk is maar kom op; 80% heb je nauwelijks nodig.
Ik ken hoogleraren die alleen maar VWO wiskunde gebruiken...

Desondanks ben ik een voorstander van een zware bachelorfase: engineering die op een flinke buitengewoon substantiële component wiskunde gebaseerd is. Maak het die jongens en meisjes maar moeilijk, daar hebben ze later alleen maar profijt van.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_102294415
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 11:55 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Klopt als een bus. Ook een PhD stelt eigenlijk weinig voor tov de bachelorfase. Misschien dat dit ook een van de redenen is om die bachelorfase uit te kleden, en op te leuken met, hoe noemde ze het ook al weer, een substantiële component geestes- en maatschappijwetenschappen. Daarmee trek je het niveau wel omlaag, zodat er meer mensen door die bachelorfase rollen.

[..]

Ik ken hoogleraren die alleen maar VWO wiskunde gebruiken...

Desondanks ben ik een voorstander van een zware bachelorfase: engineering die op een flinke buitengewoon substantiële component wiskunde gebaseerd is. Maak het die jongens en meisjes maar moeilijk, daar hebben ze later alleen maar profijt van.
Heb tijdens mijn bachelor ook de master gevolgd (elektrotechniek)

De master is stukken makkelijker... dit hoort eigenlijk niet zo te zijn... bovendien is de tijdsdruk in de bachelor van abnormaal hoog niveau; ligt je moeder in het ziekenhuis en je mist een practicum? Pech, oprotten. Had je maar iets makkelijks moeten studeren... ;(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')