@Aether
quote:
Komt dat ook niet doordat het mavo is verdwenen en vmbo een combinatie van mavo en vbo is. M.a.w. de kans dat je in vmbo valt is groter?
Uit dat artikel blijkt dat het percentage leerlingen wat naar het VMBO gaat veel lager is geworden in vergelijking met vroeger (VMBO en VBO + MAVO).
De kans dat je nu als leerling uit groep 8 volgend jaar naar het VMBO gaat is dus juist gedaald.
Velen zijn van mening dat het niveau van het huidige VMBO-TL lager is dan dat van de vroegere MAVO. Ik heb eens een interessant krantenartikel gelezen over een VMBO-school die terug een categoriale MAVO-afdeling oprichtte en hieraan ook nog eens intensieve extra begeleiding koppelde voor die leerlingen die de overstap naar het HAVO wilden maken.
De directeur van deze school gaf aan dat de vroegere MAVO-scholen een hoger niveau hadden en dat hij merkte dat de leerlingen op de categoriale MAVO-afdeling beter presteerden. Volgens hem is dat omdat de MAVO-leerling een ander type leerling is dan de VBO-leerling, hij zou beter tot bloei komen tussen andere leerlingen die graag willen leren dan tussen leerlingen die niet kunnen leren of die niet willen leren.
Ik denk dat hier een flinke kern van waarheid in zit.
Het VMBO heeft daarnaast een zeer negatief imago gekregen doordat veel slechtere VMBO-scholen op een negatieve manier in het nieuws kwamen omwille van taalachterstanden, onveiligheid enzovoorts.
Een leerling van school sturen gebeurt niet snel, een leerling naar een lager niveau laten doorstromen binnen dezelfde school daarentegen is een reëel risico. Ik kan me voorstellen dat ouders bang zijn dat hun oogappeltje op een negatieve manier wordt beïnvloed door een deel van de VMBO-leerlingen en dat ze daarom liever het kind op het HAVO laten starten. Leraren van de lagere school lijken hiervoor gevoelig te zijn aangezien ze steeds meer leerlingen HAVO-advies zijn gaan geven. De HAVO-school wil graag de leerlingen behouden (levert meer geld op) met als gevolg dat het niveau aangepast moet worden.
Het bovenstaande is slechts hoe ik er tegenaan kijk, het kan dat mijn mening niet op alle punten correct is.
quote:
Ben zelf wat sceptisch; ik denk dat je op 12-jarige leeftijd een hoop mensen mist die een aantal jaar later juist wel in aanmerking zouden komen. (Mede hierom ben ik niet zo'n voorstander van de citotoets).
Dat denk ik ook, tegelijkertijd worden veel leerlingen die vroeg rijp zijn onterecht geselecteerd voor het HAVO en het VWO aangezien blijkt dat die zich in de jaren daarna trager ontwikkelen. Vandaar dat er veel mogelijkheden moeten zijn om een niveau te stijgen of te zakken.
Dat is echter het punt niet. We zitten in een situatie waarin er nu eenmaal wordt geselecteerd, dan is de relevante vraag hoe je op een zorvuldigere wijze kan selecteren. Mijn antwoord is dat dit kan door meer open vragen te gebruiken en door de selecteren toetsen per niveau te organiseren. Met de huidge rekenvraagjes van het CITO-toetsje kunnen bètatalenten zich niet bewijzen. Raad eens wat er gebeurt wanneer ze toevallig wat trager zijn in hun taalontwikkeling en koppel dit aan het gegeven dat jongens hier sowieso al trager in zijn dan meisjes terwijl ze meer over bètatalent beschikken. Deze selectiebias los je op met mijn voorstel.
Ook belangrijk, als je scholen zelf een toelatingsexamen laat organiseren dan zullen dit waarschijnlijk toelatingsexamens worden waar je je grondig op kan voorbereiden, de CITO-toetsjes lijken meer op intelligentietesten dan op testen die meten wat je concreet hebt geleerd (ik doel nu specifiek op de 'taal'vraagjes). Dat doet het CITO niet voor niets, het levert de best gestandaardiseerde testen op en dat levert het CITO goede statistische cijfers op.
Vergis je niet, het CITO is gewoon een commerciëel bedrijf wiens belang het is om zoveel mogelijk winst te maken. De toelatingsexamens die Nederland vroeger gebruikte om leerlingen te selecteren voor de HBS en het gymnasium waren enerzijds zwaarder maar anderzijds kon je je er veel beter op voorbereiden dankzij wat je minder afhankelijk was van de kwaliteit van je leraren (die in Nederland op de lagere scholen erg slecht is) en je thuismilieu.
@Swapore
Ik ben het zeker niet helemaal oneens met je maar je moet volgens mij wel wat meer onderscheid maken tussen de verschillende technische disciplines. Ik denk dat je als elektrotechnisch ingenieur bijvoorbeeld al heel wat meer mogelijkheden hebt dan als technisch natuurkundige (qua technisch werk en arbeidsvoorwaarden (vooral de combinatie van beiden)).
Het is ook niet ongebruikelijk dat je als ingenieur zelf op een gegeven moment manager wordt bij bedrijven als ASML. Bij Philips waren er in het verleden ook veel technici aan de top maar Philips is ook voor een groot deel een handelshuis dus daar heb je niet gegarandeerd een technicus aan de top. Als je rechten of economie gaat studeren dan heb je volgens mij ook niet automatische zo'n mooie baan al denk ik dat veel technische studenten wel de bagage hebben om bij die opleidingen hoge cijfers te halen.
Ik ben het met je eens dat technici ondergewaardeerd worden (belachelijk als je er bijvoorbeeld even bij stilstaat dat ze Nederland veel extra welvaart hebben opgeleverd en dat ze Nederland behoeden voor overstromingen) maar ik denk dat het verhaal wat genuanceerder is. Het ontslaan van technici in een technisch bedrijf en het aantal managers in stand houden is natuurlijk sowieso schandalig.
Zou het feit dat het aantal economen en juristen zoveel sterker is toegenomen dan het aantal technici hier invloed op hebben?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL