Zie ookquote:Cape wordt vaak geraadpleegd door weerbureaus en stormchasers om een indicatie te krijgen van de beschikbare onstabiliteit.
De potentiële energie wordt uitgedrukt in de wiskundige term: Joule per kilogram.
Een hoge CAPE wordt door stormchasers vaak gezien als "hoge onstabiliteit". Wanneer chasers praten over een zeer onstabiele atmosfeer stijgen de cape waarden vaak boven de 2000J/KG wat als onderdeel gebruikt kan worden voor sterke stijgstromen en zware cellen als zij ontstaan.
Er zijn verschillende soorten cape, ik zal de 3 voornaamste even in het kort uitleggen, later voeg ik de overige toe!
MUCAPE is eigenlijk de meest gebruikte versie van cape maar zeker niet het effectiefst. Deze waarde geeft de maximaal haalbare potentiele energy van een most unstable parcel in de lucht in de laagste 300MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift wordt naar het LFC. Deze kun je o.a. vinden op de kaartjes van Wetterzentrale
SBCAPE is een indicator van de onstabiliteit in onze troposfeer. Deze waarde geeft de maximaal beschikbare potentiële energie aan voor een parcel dat vanaf de grond tot het LFC wordt gelift.
MLCAPE is eigenlijk het beste om te gebruiken. Deze geeft de waarden weer van de gemiddelde potentiële energie van parcels in de onderste 100MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift worden naar het LFC.
Meer specifiek, CAPE geeft de waarde van het energie wat beschikbaar is wanneer een luchtpakketje verticaal opstijgt. OF hoe een luchtpakketje veranderd in zijn omgeving. Onweerscellen hebben hoge cape waardes nodig, hoe hoger de cape waarde hoe meer energie er beschikbaar is om de cel te laten groeien. Cape is vooral belangrijk wanneer de luchtpakketjes hoog genoeg kunnen stijgen zodat ze in de LFC (layer of free convection, letterlijk vertaald: Laag van de vrije convectie).
Om de cape te vinden in een skew-t thermodynamisch diagram zoals degene die hieronder staat. Het is eigenlijk heel simpel, kijk naar de plaatsen op het diagram waar het pakketjes sounding (de dikke gele lijn) verder naar rechts staat (warmer) dan de rode lijn (de omgevings sounding). Het witgekleurde stuk in het diagram is de Cape!
Een cape waarde die hoger is in de onderste helft produceert een sterkere updraft dan dat deze dunner en langwerpiger is. Ook staat cape voor de maximum snelheid van de verticale stijgingen. Dit wordt vaak uitgesproken als MVV=(SQRT(2*CAPE)) De waarden die hieruit komt geeft een indicatie voor de maximale verticale bewegingen van de updraft in m/s. Snellere stijgingen betekenen krachtigere stijgingen, en krachtige stijgingen kunnen grote hagel veroorzaken, supercellen en gevaarlijke tornado's.
Het onderstaande overzicht kan gebruikt worden om te kijken welke onstabiliteit er bij een cape waarde hoort. Maar onthoud wel goed, CAPE is alleen de potentiele energie, Hoge cape waarden kunnen niet gebruikt worden om het weer te voorspellen.
CAPE waarde Atmosfeer
0 Stabiel
0-1000 Licht Onstabiel
1000-2500 Matig Onstabiel
2500-3500 Erg Onstabiel
3500 + Extreem Onstabiel
Er moet goed onthouden worden dat CAPE Potentieel beschikbare energie is, en alleen gebruikt wordt wanneer een luchtpakketje opgetild wordt en de laag van de vrije convectie bereikt. Wanneer cape waardes hoger zijn dan 2500j/kg en er ontstaan onweersbuien ontwikkelen ze in een rap tempo en kunnen het snel zware buien worden. In omgevingen met hoge cape kunnen buien zich zo snel ontwikkelen dat je ze met het blote oog ziet groeien.
(Met dank aan SevereWeather Kevin Broeren)
In omliggende dorpen wel wateroverlast, vooral in Tholen staat water in de huizen.quote:Op zaterdag 10 september 2011 21:39 schreef zoem het volgende:
[..]
Ook hagel gehad? Zelf geen wateroverlast? Dit was ongetwijfeld het onweer van het jaar, wat Zeeland betreft![]()
Inmiddels is het waterpeil weer al aardig gezakt.
Net even het weerstation gecheckt: 50.4 mmquote:Op zaterdag 10 september 2011 21:46 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
In omliggende dorpen wel wateroverlast, vooral in Tholen staat water in de huizen.
Hier maar 16mm aan neerslag, ondertussen onstaat er nog een onweersbui voor mijn neus.
Bliksem zit vooral in de wolken, niet zozeer wolk-grond. Gelukkig maar met die honderden ontladingenquote:Op zaterdag 10 september 2011 21:48 schreef Skitzofrenix het volgende:
zijn er al meldingen van inslagen??
Tussen Bergen op Zoom en Zeeland rijden al geen treinen meer i.v.m. een inslag.quote:Op zaterdag 10 september 2011 21:48 schreef Skitzofrenix het volgende:
Almere toevallig? Erg kansloos inderdaadquote:Op zaterdag 10 september 2011 21:48 schreef Beelzebufo het volgende:
OMFG!!! INEENS KNALT HET BUITEN!!!!
Jammer dat het een buurtmalloot is die vuurwerk meent te moeten afsteken... Ik bedoel, kom op zeg, het is september...
quote:Op zaterdag 10 september 2011 21:48 schreef Skitzofrenix het volgende:
Ik heb een wtf momentje, dacht dat we in `utrecht geen onweer kregen maar volgens mij gaat ie zometeen goed los, hoor flinke bulders aankomen en de flitsen zeggen nu al genoegquote:Op zaterdag 10 september 2011 21:48 schreef Sideshowbobbie het volgende:
Toch maar even de camera erbij pakken, de flitsen worden steeds mooier hier (Utrecht)
Helemaal geen treinen meer in Zeeland. Hopelijk is dat morgen gefixed, want dan moet ik met de treinquote:Op zaterdag 10 september 2011 21:49 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Tussen Bergen op Zoom en Zeeland Vlissingen rijden al geen treinen meer i.v.m. een inslag.
Dat valt mij ook op, niet gewoon een fotoflits, maar gewoon een seconde licht.quote:Op zaterdag 10 september 2011 21:52 schreef Kwaliteit het volgende:
wat een gek gezicht, het flits maar het stopt niet meer zelfs geen seconde... het blijft zowat 'daglicht' buiten
Ligt hier vlak in de buurt. Dat ziet er imposant uitquote:Op zaterdag 10 september 2011 21:53 schreef kepler het volgende:
Van iemand van Weerwoord.be
[ afbeelding ]
Was in Gent
In mn 3e foto lijkt er toch 1tje de grond te rakenquote:Op zaterdag 10 september 2011 21:52 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
@21:45 19392 bliksems waarvan 0 aan de grond??
Dit heb ik inderdaad nog nooit meegemaakt.. zoveel flitsenquote:Op zaterdag 10 september 2011 21:52 schreef Kwaliteit het volgende:
wat een gek gezicht, het flits maar het stopt niet meer zelfs geen seconde... het blijft zowat 'daglicht' buiten
Goede vraag, denk het welquote:Op zaterdag 10 september 2011 21:54 schreef zoem het volgende:
[..]
Ligt hier vlak in de buurt. Dat ziet er imposant uitIs-ie wel echt?
Kruiningen, Krabbendijke zijn ook flink geraakt door de regenbuien en onweer. Oftewel morgen een keertje extra naar de kerk, dit is duidelijk een straf van de almachtigequote:Op zaterdag 10 september 2011 21:53 schreef zoem het volgende:
[..]
Helemaal geen treinen meer in Zeeland. Hopelijk is dat morgen gefixed, want dan moet ik met de trein
Er lijkt nu meer vaart in de bui te zitten dan eerst.quote:Op zaterdag 10 september 2011 21:57 schreef Kwaliteit het volgende:
In Zwijndrecht is het gestopt met regenen, echter wel flitsen. alhoewel flitsen... ze komen achter elkaar met nog geen seconde ertussen
Al enige tijd laag gerommel inderdaad.quote:Op zaterdag 10 september 2011 21:53 schreef Againzender het volgende:
hoor een rommel in Amsterdam? of een uitwijkend vliegtuig, kan ook natuurlijk.
We gaan nog wel wat krijgen hier denk ik. Heb al wat mooie foto'squote:Op zaterdag 10 september 2011 21:52 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ik heb een wtf momentje, dacht dat we in `utrecht geen onweer kregen maar volgens mij gaat ie zometeen goed los, hoor flinke bulders aankomen en de flitsen zeggen nu al genoeg![]()
`quote:Op zaterdag 10 september 2011 21:55 schreef Green1 het volgende:
[..]
Dit heb ik inderdaad nog nooit meegemaakt.. zoveel flitsen
het zijn er wel meer ook dan één per secondequote:Op zaterdag 10 september 2011 21:57 schreef Kwaliteit het volgende:
In Zwijndrecht is het gestopt met regenen, echter wel flitsen. alhoewel flitsen... ze komen achter elkaar met nog geen seconde ertussen
idd gerommel!quote:Op zaterdag 10 september 2011 21:59 schreef zoem het volgende:
[..]
Er lijkt nu meer vaart in de bui te zitten dan eerst.
Ik heb alles van Rotterdam dus echt NET gemist. Hele avond langs de horizon aan de voorkant van het huis. Vervolgens langs de horizon achter het huis. Niets is eigenlijk hierover heen getrokken helaas...!quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:01 schreef Maver24 het volgende:
Wat heb ik genoten van het onweer in Rotterdam, volgens mij echt de volle laag gehad met regen en dikke onweersflitsen, wist gewoon niet meer waar ik moest kijken en waar te filmen, overal zag ik constant wel wat, dit heb ik echt nog nooit zo heftig gezien,
Op sommige plaatsen was het zeker een level 2 waard.quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:00 schreef zoem het volgende:
Estofex had weer eens gelijkAl had het misschien een kleine level 2 kunnen zijn boven Zeeland.
heel dom waarschijnlijk maar wat zijn mc's?quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:02 schreef Disorder het volgende:
Is er nog kans op een MCS? Die komen vaak 's nachts toch?
Holy fuck. Heb meer het idee dat ik naar een foto kijk uit tornado alley.quote:Op zaterdag 10 september 2011 21:53 schreef kepler het volgende:
Van iemand van Weerwoord.be
[ afbeelding ]
Was in Gent
wat is dat? Of moet ik me schamen nu Hahahaquote:Op zaterdag 10 september 2011 22:02 schreef Disorder het volgende:
Is er nog kans op een MCS? Die komen vaak 's nachts toch?
Zo danquote:Op zaterdag 10 september 2011 21:48 schreef zoem het volgende:
[..]
Net even het weerstation gecheckt: 50.4 mm
het komt nu pas aan, maar trekt oostelijk langs. Of over het oosten van de stad. Mooie lichtshow!quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:04 schreef FireFox1 het volgende:
Boven 020 gaat het echt behoorlijk los
Al 3 kwartier lang om de 5 seconden aardige flitsen. Maar weinig regen een geen donder.
Station ook online staan?quote:Op zaterdag 10 september 2011 21:48 schreef zoem het volgende:
[..]
Net even het weerstation gecheckt: 50.4 mm
Een buienlijn bestaande uit meerdere onweerscellen. Gaan vaak gepaard met flinke windstoten.quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:04 schreef fotostarter het volgende:
[..]
wat is dat? Of moet ik me schamen nu Hahaha
Nee, dat weer niet. Deze hoeveelheden zie je niet vaak zeg. Eigenlijk moet je het water van de hagelstenen er ook nog bij optellenquote:
hier ook zoquote:Op zaterdag 10 september 2011 22:11 schreef Bienelientjee het volgende:
Oeh, een verlaatte rommel in de lucht.....Tis hier echt dodelijk stil nu! Nog wat flitsjes in de verte, maar niets meer te horen verder....
Noh waarom nietquote:Op zaterdag 10 september 2011 22:10 schreef zoem het volgende:
[..]
Nee, dat weer niet. Deze hoeveelheden zie je niet vaak zeg. Eigenlijk moet je het water van de hagelstenen er ook nog bij optellen
Ik zag/hoorde niets, tot ik dit bericht las en donder hoorde. Even buiten gaan kijken en wat een geweldige luchtshow! Er zit af en toe letterlijk geen pauze tussen, bliksem continue. Prachtig om te zien.quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:04 schreef FireFox1 het volgende:
Boven 020 gaat het echt behoorlijk los
Al 3 kwartier lang om de 5 seconden aardige flitsen. Maar weinig regen een geen donder.
Jij krijgt alle fun!quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:17 schreef Frambozenpudding het volgende:
Jezus, wat een noodweer in Zeist, Zware neerslag, veel bliksems, wind. Lange tijd niet zo heftig meegemaakt!
Het weerstation heeft daar geen optie voor. Buiten staan de regen/temp/druk/wind meters en binnen een ontvanger.quote:
De extremen nemen toe. Denk dat dat mede te maken heeft met de klimaatverandering.quote:En ach de laatste tijden zien we wel vaker de 50+mm,zo bijzonder wordt het allemaal niet meer.
Er lijkt nog een staartje te komen van uit NW Frankrijk.quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:16 schreef marcel-o het volgende:
komt er nog meer btw? of was dit t?
zelfde als hier in utrecht dusquote:Op zaterdag 10 september 2011 22:17 schreef Frambozenpudding het volgende:
Jezus, wat een noodweer in Zeist, Zware neerslag, veel bliksems, wind. Lange tijd niet zo heftig meegemaakt!
http://www.buienradar.nl/h.aspx?jaar=-3&soort=tophoogtelb1x1quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:20 schreef Maver24 het volgende:
iemand een linkje met een wolkentoppen ??
http://www.buienradar.nl/h.aspx?jaar=-3&soort=tophoogtelb1x1quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:20 schreef Maver24 het volgende:
iemand een linkje met een wolkentoppen ??
We hebben zelfs even witte plek gezienquote:Op zaterdag 10 september 2011 22:20 schreef marcel-o het volgende:
[..]
http://www.buienradar.nl/h.aspx?jaar=-3&soort=tophoogtelb1x1
puntje met 13km
Hier Maartensdijk, das vlakbij, idd noodweer. Het flitst bijna aan een stuk door manquote:
kan ook 0 of 1 zijnquote:Op zaterdag 10 september 2011 22:21 schreef Sj0rSz het volgende:
[..]
We hebben zelfs even witte plek gezien
Neee, dit was een 15+quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:22 schreef marcel-o het volgende:
[..]
kan ook 0 of 1 zijn
die kleuren mogen ze wel eens aanpassen
Wow idd, dat is super hoog!!quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:21 schreef Sj0rSz het volgende:
[..]
We hebben zelfs even witte plek gezien
quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:20 schreef marcel-o het volgende:
[..]
http://www.buienradar.nl/h.aspx?jaar=-3&soort=tophoogtelb1x1
puntje met 13km
weet ikquote:
Klopt, maar goed.. Daar kunnen wij geen invloed op uitoefenen.quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:24 schreef marcel-o het volgende:
[..]
weet ik![]()
maar serieus, die kleuren zijn gaar
Mesoscale Convective System (MCS)quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:24 schreef Maver24 het volgende:
Wat is een MCS ??? sorry voor de vraag
ditquote:Op zaterdag 10 september 2011 22:25 schreef RiKe het volgende:
Troep avond!
De buien trokken allemaal langs Leiden heen, zoals altijd dus weer geen ene zak meegemaakt!
Alleen maar wat weerlicht en regen.
Scheit zooi...
Dit.quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:21 schreef Maver24 het volgende:
Wat betekent dat nou, hoe hoger de wolken hoe .....???
Hoe hoger de wolken, hoe heviger het onweer kan zijn. Volgens mij neemt dan ook de kans op hagel toe - al weet ik dat niet 100% zeker.quote:
Hoe erger de intensiteit kan zijn met kans op een Micro Cell Strom. Ofwel een een kleine tornado.quote:
lijkt me geen tornado toch? het was idd wel heftig maar als er een tornado is dan zie je alles door de lucht gaan , bijv auto's.quote:
MCC is niet hetzelfde als een tornado.quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:38 schreef Skitzofrenix het volgende:
[..]
lijkt me geen tornado toch? het was idd wel heftig maar als er een tornado is dan zie je alles door de lucht gaan , bijv auto's.
nou, stelde niet zoveel voor.quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:27 schreef marcel-o het volgende:
[ afbeelding ]
gaat zo hier overkomen!
Almeerder hier maar nou juist net vanavond niet in Almerequote:Op zaterdag 10 september 2011 22:36 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Hoe erger de intensiteit kan zijn met kans op een Micro Cell Strom. Ofwel een een kleine tornado.
Beetje in een notedop, maar je snap het wel, en anders heb je leesvoer.
Gooimeer gaat hij over, dus flevoland is de volgende bestemming.
Almere, Succes.
quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:35 schreef zoem het volgende:
[..]
Hoe hoger de wolken, hoe heviger het onweer kan zijn. Volgens mij neemt dan ook de kans op hagel toe - al weet ik dat niet 100% zeker.
Aha, bedankt. Niet zo heel spannend in Rotterdam dus.....quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:36 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Hoe erger de intensiteit kan zijn met kans op een Micro Cell Strom. Ofwel een een kleine tornado.
Beetje in een notedop, maar je snap het wel, en anders heb je leesvoer.
Gooimeer gaat hij over, dus flevoland is de volgende bestemming.
Almere, Succes.
quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:38 schreef Skitzofrenix het volgende:
[..]
lijkt me geen tornado toch? het was idd wel heftig maar als er een tornado is dan zie je alles door de lucht gaan , bijv auto's.
Ik denk dat jij doelt op een MCV? Daarbij heb je een lagedrukgebied binnenin de bui, die zorgt voor een circulatie/vortex.quote:Mesoscale Convective Complex (MCC)
A particular type of MCS, an MCC is a large, circular, long-lived cluster of showers and thunderstorms identified by satellite. It often emerges out of other storm types during the late-night and early-morning hours.
Jeuj...quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:13 schreef Resistor het volgende:
Ik ga weer lekker buiten zitten, als het gaat waaien moet ik rennen.
Niet naar binnen, maar naar het buurtfeest hier, om aan de tent te gaan hangen
(ik heb gewaarschuwd, maar als ze niet willen luisteren...)
mooi is dat hequote:Op zaterdag 10 september 2011 22:43 schreef appelsientje het volgende:
Lijkt hier wel een houseparty..... de lucht is continue verlicht..
gaaf en indrukwekkend...
om iets af te sluiten moet het toch wel ooit begonnen zijnquote:Op zaterdag 10 september 2011 22:44 schreef appelsientje het volgende:
een waardige afsluiting van de zomer
Hmmm goed puntquote:Op zaterdag 10 september 2011 22:46 schreef Againzender het volgende:
[..]
om iets af te sluiten moet het toch wel ooit begonnen zijn
Welke zomer ?quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:44 schreef appelsientje het volgende:
een waardige afsluiting van de zomer
Hier ging het zo snel dat we geen tijd hadden om de auto's te beschermen. Lakens helpen niet zo goed tegen hagelstenen, wel kussens en stevige luchtbedden (mits goed vastgemaakt).quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:47 schreef Staal het volgende:
Heel mooi allemaal en ineens liep ik met alle badlakens, kussens en een tweepersoonsdekbed naar buiten.
Onweer leuk, hagel ruk.
quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:49 schreef appelsientje het volgende:
Anyway... mijn dochter van 2 maanden vraagt aandacht... fijne avond nog
Hihi, daar woon ik preciesquote:Op zaterdag 10 september 2011 22:50 schreef Fredo55 het volgende:
TERNEUZEN - Een hevige hagelbui heeft zaterdagavond in Zeeuws-Vlaanderen voor flinke schade gezorgd aan huizen en auto's. In Terneuzen barstte rond 20.00 uur het onweer los, waarbij hagelstenen zo groot als pingpongballen vielen. In de Terneuzense wijken Katspolder en Oudelandse Hoeve bleef geen buiten geparkeerde auto gespaard van deuken.
Een inwoner zag de voorruit van zijn auto aan diggelen gaan. Bij een ander sneuvelden twee dakramen. Een derde inwoner moet binnenkort de glazen koepel op zijn serre vervangen. Rond kwart voor negen stonden veel straten in de wijken blank. Ook in de wijk Othene zorgde de hagel voor heel veel deuken en kapotte voorruiten. De hagel trof ook Axel en Sluiskil.
http://www.pzc.nl/regio/z(...)ZeeuwsVlaanderen.ece
KNMI kwam inderdaad veel te laat met code oranje.quote:
Wauw!quote:Op zaterdag 10 september 2011 21:45 schreef kepler het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, wij krijgen weer eens niet zo veel hierquote:Op zaterdag 10 september 2011 22:51 schreef Co_OL het volgende:
Hier in de kop van noord holland alleen maar flits flits flits en gedonder
Kom, we gaan naar Schagen. Daar blijkt het los te gaanquote:Op zaterdag 10 september 2011 22:52 schreef senesta het volgende:
[..]
Ja, wij krijgen weer eens niet zo veel hier
het was natuurlijk ook wel een beetje nowcasten, maar ietsje eerder had idd wel gekund.quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:51 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
KNMI kwam inderdaad veel te laat met code oranje.
Toen was het hier al een tijdje bezig, hoezo achter de feiten aanlopen
Handige tip die luchtbedjes. Nu kan ik namelijk de wasmachine twee dagen laten draaien voor die flauwekul.quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:48 schreef zoem het volgende:
[..]
Hier ging het zo snel dat we geen tijd hadden om de auto's te beschermen. Lakens helpen niet zo goed tegen hagelstenen, wel kussens en stevige luchtbedden (mits goed vastgemaakt).
Iets met ervaring opgedaan aan het Gardameer
Lokaal was het imho zwaar code rood. Als dit geen rood was, wat is het dan wel? Laatste keer dat ze rood deden was het volgens mij hevige sneeuwval?quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:51 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
KNMI kwam inderdaad veel te laat met code oranje.
Toen was het hier al een tijdje bezig, hoezo achter de feiten aanlopen
Zie je nou wel Senes! We hadden naar Schagen moeten rijdenquote:Op zaterdag 10 september 2011 22:53 schreef Co_OL het volgende:
hier nu ook net boven schagen wolkbreuk
Stuur je het door naar Den helder?quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:53 schreef Co_OL het volgende:
hier nu ook net boven schagen wolkbreuk
Kan nog!quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:54 schreef Qwea het volgende:
[..]
Zie je nou wel Senes! We hadden naar Schagen moeten rijden
Dik gevaarlijk gek! Echt niet buiten lopen met dit weer, krijg je nog een hersenschudding van. Waar ben jij (ongeveer) gestationeerd?quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:54 schreef Staal het volgende:
[..]
Handige tip die luchtbedjes. Nu kan ik namelijk de wasmachine twee dagen laten draaien voor die flauwekul.
Het was echt even heftig hier. Heb een grote blauwe plek op mijn hand en een beurs hoofd.. Geen golfballen maar wel heel grote knikkers.
Dat was dat ik dus zag vanuit NO-Eindhoven....snapte er niks van wat ik zie niks op de beelden.quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:51 schreef StateOfMind het volgende:
Nijmegen meldt veel geflits in de lucht. Zeer schitterend.
Verder geen regen, geen donder en ook geen zichtbare bliksemschichten.
denk dat het gebied te klein was voor een code rood. Maar misschien moet de definitie voor code rood eens nader bekeken wordenquote:Op zaterdag 10 september 2011 22:54 schreef zoem het volgende:
[..]
Lokaal was het imho zwaar code rood. Als dit geen rood was, wat is het dan wel? Laatste keer dat ze rood deden was het volgens mij hevige sneeuwval?
welke omroep is dat?quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:56 schreef Fredo55 het volgende:
De plaatselijke omroep is ook uit de lucht.
Noes!!!quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:56 schreef Fredo55 het volgende:
De plaatselijke omroep is ook uit de lucht.
Ah, de benaming is in Latijn ook 'boob cloud'. Van dit soort:quote:Op zaterdag 10 september 2011 22:55 schreef superworm het volgende:
Hier (Amersfoort) zag ik een paar minuten geleden tijdens een paar heftige flitsen zo'n 'tietjeswolken'-effect, ik weet de naam er niet voor, maar alsof de wolken bestaan uit van dat bubbeltjesplastic.
Ik zit er net tussen schagen en den helder inquote:Op zaterdag 10 september 2011 22:54 schreef senesta het volgende:
[..]
Stuur je het door naar Den helder?
Den Helderquote:Op zaterdag 10 september 2011 22:54 schreef senesta het volgende:
[..]
Stuur je het door naar Den helder?
20 min rijden, dan is het weer pleite daarquote:
''Omroep Tholen is uit de lucht door noodweer, 106.5FM is op dit moment ruis, technici gaan deze week kijken hoe het probleem te verhelpen''quote:
Mag ik meequote:Op zaterdag 10 september 2011 22:59 schreef Qwea het volgende:
[..]
20 min rijden, dan is het weer pleite daarAls we dan nu de afsluitdijk pakken heb je wel lol
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |