abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 september 2011 @ 19:05:26 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101641356
quote:
Premier Mark Rutte moet vandaag nog opheldering verschaffen over de uitspraken van minister Hans Hillen van Defensie over de politietrainingsmissie in Kunduz. Hillen had in een interview met Vrij Nederland onder meer gezegd dat dit vooral een militaire, in plaats van een civiele missie is.

GroenLinks en D66 eisen dat Rutte afstand neemt van de uitlatingen en de 'blunder' van Hillen herstelt. "Hillen veroorzaakt steeds opnieuw onrust", stelt D66-leider Alexander Pechtold. "Een minister van Defensie die de medeverantwoordelijkheid draagt voor de uitvoering van een missie en een forse bezuinigingsoperatie moet leiden, doet er goed aan zo veel mogelijk de rust te bewaren. Het is niet de eerste keer dat Hillen wordt teruggefloten. We kunnen zijn verbale uitglijders missen als kiespijn."

GroenLinks

In een reactie stelde Hillen dat hij niet doelde op het karakter van de missie, maar op de samenstelling ervan. Fractievoorzitter Jolande Sap van GroenLinks vindt dat niet genoeg. "Die uitleg is veel te makkelijk. Hillen krijgt van ons nog het voordeel van de twijfel, maar hij zal in een Kamerdebat echt moeten laten zien dat hij leert van zijn fouten. Afhankelijk daarvan bekijken we of we hem nog kunnen steunen, maar we wegen dit niet licht. Ons geduld begint op te raken." Door de steun van GroenLinks kon de missie in Kunduz door de Kamer worden geloodst. Een eis van Sap was dat het expliciet niet om een militaire missie zou gaan.

PvdA

Ook de PvdA, de grootste oppositiepartij, vindt dat het misverstand snel moet worden weggenomen. Fractievoorzitter Job Cohen wil weten hoe het zit. "Dit is iets waar we altijd bang voor zijn geweest en dat was voor ons dan ook de reden om de missie niet te steunen." Ook de PVV, gedoogpartner van het minderheidskabinet van VVD en CDA, is tegen de missie. Hero Brinkman van die partij noemt het 'goed' dat Hillen heeft gezegd dat het een militaire missie is. "Het is een oorlogsmissie in oorlogsgebied."

Coalitie

De regeringspartijen VVD en CDA zien geen probleem in de woorden van Hillen. Volgens de partijen heeft Hillen er slechts op gewezen dat de missie door voornamelijk militairen wordt uitgevoerd en dat er geen onduidelijkheid is over het doel ervan: het opleiden van Afghaanse agenten.

Voor een debat met Hillen en Rutte over de kwestie, kreeg Sap nog onvoldoende steun. De fracties willen eerst de brief van Rutte afwachten.
http://www.powned.tv/nieu(...)tglijders_hille.html

Hillen vertelt gewoon hoe het is, duidelijk, transparant en eerlijk. Nu worden de oppositiepartijen (GL, PVDA) boos. Zij willen graag in hun multikulturele Afghanistansprookje blijven geloven, waar militairen en burgers van alle rassen en geloven samen macrameeën onder de regenboog.
The End Times are wild
pi_101641450
Tja, ze hebben natuurlijk ook een probleem. Vertelt Hillen de waarheid (het ís een militaire missie), dan hebben ze een probleem want dan houden ze zich niet aan de afspraken met de oppositie. Liegt Hillen, dan hebben ze ook een probleem want dan liegt ie.

Ben helaas bang dat GL c.s. zich laten afschepen met een Roodkapjeverhaal dat iedereen schiet behalve wij.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_101641474
Het is niet dat ze sprookjes willen horen, het is een politieke strategie om ervoor te zorgen dat het publiek denkt dat de regering iedereen erin geluisd heeft. Technisch gezien klopt dat natuurlijk, maar al die onzin zouden we sowieso niet hebben gehad als de partijen bij het begin al hadden gezegd: wij steunen de zinloze oorlog in Afghanistan niet.
  dinsdag 6 september 2011 @ 19:08:59 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101641541
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 19:07 schreef Monidique het volgende:
Het is niet dat ze sprookjes willen horen, het is een politieke strategie om ervoor te zorgen dat het publiek denkt dat de regering iedereen erin geluisd heeft. Technisch gezien klopt dat natuurlijk, maar al die onzin zouden we sowieso niet hebben gehad als de partijen bij het begin al hadden gezegd: wij steunen de zinloze oorlog in Afghanistan niet.
Interessante stelling. Maar dan hebben ze zich er toch bewust in laten luizen, dan telt het niet vind ik. Ik kan niet geloven, zeker niet na Uruzgan, dat iemand werkelijk geloofde dat dit geen militaire missie zou worden. Als ze dat nu eens zouden toegeven.
The End Times are wild
  dinsdag 6 september 2011 @ 19:10:58 #5
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_101641641
Het is vooral gedoe voor de eigen achterban. De aanhang van Groen Links dacht heel anders over de Kunduz-missie dan de fractie. Sap raakte dan ook aardig beschadigd door het besluit van de fractie om de regering te steunen. Nu moeten ze af en toe stoer doen om die schade te herstellen.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_101641653
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 19:08 schreef LXIV het volgende:

[..]

Interessante stelling. Maar dan hebben ze zich er toch bewust in laten luizen, dan telt het niet vind ik. Ik kan niet geloven, zeker niet na Uruzgan, dat iemand werkelijk geloofde dat dit geen militaire missie zou worden. Als ze dat nu eens zouden toegeven.
Ik snap het zelf ook niet.
pi_101641757
Het zou me toch echt niet verbazen als sommige Groenlinksers daadwerkelijk zo naief zijn dat ze denken dat je een stel agenten een oorlogsgebied in kan sturen zonder dat ze gaan vechten.
Sap van de andere kant lijkt me wel weer een type die dit puur uit politieke overwegingen zo heeft gespeeld, en niet uit idealistische.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
  dinsdag 6 september 2011 @ 19:19:48 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101642103
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 19:13 schreef hooibaal het volgende:
Het zou me toch echt niet verbazen als sommige Groenlinksers daadwerkelijk zo naief zijn dat ze denken dat je een stel agenten een oorlogsgebied in kan sturen zonder dat ze gaan vechten.
Sap van de andere kant lijkt me wel weer een type die dit puur uit politieke overwegingen zo heeft gespeeld, en niet uit idealistische.
Ja, diezelfde GL-ers die dachten dat we met het importeren van honderdduizenden kansarme 3e-wereldbewoners een permanent multikultureel buurtfeest zouden creeren in onze achterbuurten.
The End Times are wild
  dinsdag 6 september 2011 @ 19:29:55 #9
262 Re
Kiss & Swallow
pi_101642731
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 19:19 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, diezelfde GL-ers die dachten dat we met het importeren van honderdduizenden kansarme 3e-wereldbewoners een permanent multikultureel buurtfeest zouden creeren in onze achterbuurten.
't zit je wel hoog he :')
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_101642841
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 19:05 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hillen vertelt gewoon hoe het is, duidelijk, transparant en eerlijk.
Ja, nu wel, als die dat had gedaan toen er een kamermeerderheid werd gezocht was de missie nooit doorgegaan.

Daarentegen is het wel degelijk een verschrikkelijke blunder.

"Ik vind het nog steeds raar dat het geen militaire missie mag heten terwijl het bijna alleen maar militairen zijn"

Mijn god en dat is dan Minister van Defensie :')
Dan bestaan vredesmissies ook niet zeker _O-

De aard van de missie bepaald de benaming, niet wie of wat er mee gaat, er is een groot verschil tussen een militaire missie en een civiele missie, als de Minister van Defensie dat niet weet moet hij per direct een andere baan gaan zoeken.
Free speech?....... Yeah about as free as a Ferrari!!
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
pi_101642913
quote:

[..]

GL heeft nog nooit in het kabinet gezeten, wil je partijen op het migratie beleid aankijken moet je toch echt bij het CDA en de VVD zijn.

Maar dat is weer een heel andere zaak.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
pi_101642990
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 19:13 schreef hooibaal het volgende:
Eh... ja :?

Of weet niet waar het over gaat?
Laboro te salutante
  dinsdag 6 september 2011 @ 19:37:12 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_101643142
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 19:31 schreef BasOne het volgende:

[..]

Ja, nu wel, als die dat had gedaan toen er een kamermeerderheid werd gezocht was de missie nooit doorgegaan.

Daarentegen is het wel degelijk een verschrikkelijke blunder.

"Ik vind het nog steeds raar dat het geen militaire missie mag heten terwijl het bijna alleen maar militairen zijn"

Mijn god en dat is dan Minister van Defensie :')
Dan bestaan vredesmissies ook niet zeker _O-

Wat mij betreft bestaan vredesmissies ook niet, maar het beestje moet natuurlijk een naam hebben en het klinkt wat vriendelijker voor de pacifistjes in de kamer.

Fighting for peace is like fucking for virginity.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_101643651
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 19:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat mij betreft bestaan vredesmissies ook niet, maar het beestje moet natuurlijk een naam hebben en het klinkt wat vriendelijker voor de pacifistjes in de kamer.

Leuk, maar zoals ik al zei, de aard van de missie bepaald de benaming.
Een militaire missie is specifiek om oorlog te voeren.
Een Vredesmissie is om de orde te handhaven eventueel met geweld.

Dat is niet zomaar het beestje een naam geven, maar de aard van de missie aangeven in de naam.

Niemand verwacht van 'onze' jongens dat ze niet terugschieten als ze aangevallen worden, daar gaat het ook helemaal niet om.

Er was met de Afghanen afgesproken dat wij puur civiele agenten op zouden leiden en geen paramilitairen.
Als we dat hadden willen doen hadden we er ook geen politietrainers naar toe gestuurd maar militaire trainers.

De aard van de missie is dus civiel, de militairen die daar zijn zijn er alleen ter bescherming van het burgerpersoneel.

Dan maak je als minister een blunder door het een militaire missie te noemen 'omdat de meeste mensen die er zitten militairen zijn'.

Maar dergelijke nuances zijn schijnbaar aan een hoop mensen niet besteed, in de politiek zijn ze wel degelijk van belang.
Laboro te salutante
  dinsdag 6 september 2011 @ 19:49:39 #15
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_101643849
Hmm.

Kennelijk zijn er een hoop mensen die deze politieke bullshit wel voor waarheid slikken.

Wat ik wil zeggen is dat je er nog zo'n lang lulverhaal van kan maken, maar het blijft een oorlogsgebied. Dus dat wordt vechten, want het is oorlog.

Maar dat was niet de afspraak.

We hebben daar niks te zoeken. Op geen enkele manier.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_101645113
ik vind dat je geen politiemensen op moet leiden daar, stuur gewoon ervaren politie mensen uit holland ;) , zal geen burger daar meer te hardrijden , bumperkleven, huftergedrag meer vertonen.

hier in holland zijn we toch ook zo bang van het duidelijk overmacht positie die agenten hebben op ondeugende burgers
pi_101649686
Haha, zijn die Groen-Linksers nu echt zo naïef of doen ze alleen maar alsof? De hardcore pacifisten binnen de partij zullen zich in ieder geval wel bedonderd voelen. :')
pi_101650122
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 19:33 schreef BasOne het volgende:

[..]

GL heeft nog nooit in het kabinet gezeten
Dat is niet helemaal waar (zie kabinet-Den Uyl). :+

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 19:10 schreef Dwersdriever het volgende:
Het is vooral gedoe voor de eigen achterban. De aanhang van Groen Links dacht heel anders over de Kunduz-missie dan de fractie. Sap raakte dan ook aardig beschadigd door het besluit van de fractie om de regering te steunen. Nu moeten ze af en toe stoer doen om die schade te herstellen.
Dit zal ongetwijfeld wel door blijven etteren binnen GroenLinks. In elk geval tot aan de eerstvolgende verkiezingen.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_101660634
Ik las Kanker hoort in sprookjes

Bedtijd lijkt me :')
Nieuw is niet altijd beter.
pi_101660912
Dachten sommige mensen dat we de politie daar leerden hoe ze een parkeerbon konden uitschrijven of de administratie bijwerken? :')

Natuurlijk gaat het vooral om schieten, schieten en nog eens schieten.
  woensdag 7 september 2011 @ 01:09:18 #21
287899 Smoofie
Duikeendje? Duikeendje!!
pi_101660933
De russen had beter hun werk moeten doen in afganistian door gewoon iedereen daar neer te knallen :r
AFCA
Qui audet adipiscitur
  woensdag 7 september 2011 @ 06:36:05 #22
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_101662613
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 19:45 schreef BasOne het volgende:

-blabla-

Een hoop onzin, gelieg en gedraai om onze F16s daar te houden.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_101663495
quote:

[..]

Ho Ho wel je feiten kennen het waren toch echt de VVD en de CDA die goedkope arbeiders het land binnen gehaald hebben. En juist vanuit links kwam er toen verzet vanwege het wegkapen van werkgelegenheid. Dat daarna er gezinsherenigingen zijn geweest kan dan wel weer door sociale partijen gebeurd zijn.

En groen links bestond nog niet eens toen de emigatie begon, toendertijd hadden we nog de PSP, CPN en nog wat van zulke linkse splinterpartijen die zich samengevoegd hebben tot groen links.

Maar het maakt het wel makkelijk voor jou om links maar van alles de schuld te geven en niet eens kritisch naar de rechtse partijen te kijken. Diezelfde partijen die nu ook de polen en roemenen enz naar binnen loodsen met de belofte dat ze dadelijk weer zullen vertrekken. :X
  woensdag 7 september 2011 @ 08:56:09 #24
324665 meth77
to do or not to do
pi_101663632
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 19:49 schreef Janneke141 het volgende:
Wat ik wil zeggen is dat je er nog zo'n lang lulverhaal van kan maken, maar het blijft een oorlogsgebied. Dus dat wordt vechten, want het is oorlog.

Maar dat was niet de afspraak.

We hebben daar niks te zoeken. Op geen enkele manier.
Juist, volstrekte zinloze missie weer.
En allemaal vanwege de ouwe jonges krentebrood en het volgende EU of NAVO baantje
  woensdag 7 september 2011 @ 08:56:58 #25
324665 meth77
to do or not to do
pi_101663642
quote:
7s.gif Op woensdag 7 september 2011 01:09 schreef Smoofie het volgende:
De russen had beter hun werk moeten doen in afganistian door gewoon iedereen daar neer te knallen :r
Ieder land moet gewoon eens lekker thuis blijven met hun Offensie
pi_101663699
quote:

[..]

Hillen vertelt gewoon hoe het is, duidelijk, transparant en eerlijk. Nu worden de oppositiepartijen (GL, PVDA) boos. Zij willen graag in hun multiculturele Afghanistansprookje blijven geloven, waar militairen en burgers van alle rassen en geloven samen macrameeën onder de regenboog.
Is Afghanistan dan een multiculturele samenleving, volgens GL, PvdA? En leidt een multiculturele samenleving alleen tot oorlog? Ik begrijp niet wat je bedoelt?
I´m back.
  woensdag 7 september 2011 @ 09:06:54 #27
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_101663839
Het ligt natuurlijk heel gevoelig, zeker voor Sap. Die heeft haar (reeds morrende over de civiele missie) met een definitie kwestie proberen gerust te stellen. Als je dan de definitie civiel verandert in militair, waar nog veel meer tegenstand voor was, heb je stront aan de politieke knikker.

Voor de betrokkenen in het verre buitenland zou het netjes zijn als Hillen gewoon voet bij stuk zou houden en zou zeggen waar het op stond, maar ik zie hem al wel weer excuses maken. Om de politieke vrede te bewaren.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_101665100
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 19:37 schreef Janneke141 het volgende:

Vertel dat eens aan de geallieerden in de Tweede Wereldoorlog, muts.

Tjongejonge. :N
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
pi_101665218
quote:
15s.gif Op woensdag 7 september 2011 10:08 schreef Karrs het volgende:

[..]

Idd. Oorlogen leiden tot vrede en vice versa.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_101665306
Ik stoor me aan de naïviiteit van met name GroenLinks en D66. Alsof van tevoren niet was te voorzien dat deze zinloze missie een sterk militair karakter zou hebben. Eigenlijk is Hillen gewoon goudeerlijk en duidelijk geweest. Zijn woorden spreken boekdelen. De realiteit ter plekke is een heel andere dan die van goedbedoelende Nederlandse idealisten.
pi_101665422
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 10:20 schreef Elfletterig het volgende:
Ik stoor me aan de naïviiteit van met name GroenLinks en D66. Alsof van tevoren niet was te voorzien dat deze zinloze missie een sterk militair karakter zou hebben. Eigenlijk is Hillen gewoon goudeerlijk en duidelijk geweest. Zijn woorden spreken boekdelen. De realiteit ter plekke is een heel andere dan die van goedbedoelende Nederlandse idealisten.
Ja, idd, daarom was ca. 2/3 van de bevolking ook tegen deze missie. Maar nu Rutje dit prestige-project voor hem er toch doorheen heeft gesleept, onder voorwaarde o.a. dat het geen militaire missie zou worden, afgedwongen door GL, is er dus een probleem voor voornoemde Rutje. En dus gaat Rutje verklaren dat Hillen het zo niet bedoeld heeft, dat zijn woorden uit verband zijn getrokken, GL sputtert nog wat en we gaan dus verder met die zogenaamde niet militaire misse die idd gewoon een militaire missie is... Het is om droef van te worden, want je kunt gewoon voorspellen wat er gaat gebeuren.
I´m back.
  woensdag 7 september 2011 @ 10:30:37 #32
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_101665534
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 19:45 schreef BasOne het volgende:

[..]

Leuk, maar zoals ik al zei, de aard van de missie bepaald de benaming.
Een militaire missie is specifiek om oorlog te voeren.
Een Vredesmissie is om de orde te handhaven eventueel met geweld.
Dan zit je er fijn naast. :)
Een gevechtsmissie is specifiek om oorlog te voeren.
Een vredesmissie is om de orde te handhaven (peace keeping), eventueel met geweld (peace enforcing).
Beiden zijn militaire missies, om de doodsimpele reden dat je burgers niet kunt uitzenden.

quote:
Dat is niet zomaar het beestje een naam geven, maar de aard van de missie aangeven in de naam.

Niemand verwacht van 'onze' jongens dat ze niet terugschieten als ze aangevallen worden, daar gaat het ook helemaal niet om.

Er was met de Afghanen afgesproken dat wij puur civiele agenten op zouden leiden en geen paramilitairen.
Als we dat hadden willen doen hadden we er ook geen politietrainers naar toe gestuurd maar militaire trainers.
Over die afspraak gaat het ook helemaal niet, het gaat om de vraag of dit een mililtaire missie is. Het antwoord is 'Ja". Het is geen gevechtsmissie, en dat is wat de Tweede Kamer ook niet wilde. Dus is er aan alle voorwaarden voldaan. GL is aan het mierenneuken.
quote:
De aard van de missie is dus civiel, de militairen die daar zijn zijn er alleen ter bescherming van het burgerpersoneel.
Burgerpersoneel dat er (vrijwel) niet is. De trainers zijn voor het grootste deel leden van de KMar, en niet van de civiele politie. Die kun je namelijk (zoals gezegd) niet verplicht uitzenden. De KMar (militairen) wel. Het is dus nog steeds een militaire missie, zij het met een civiel karakter.
quote:
Dan maak je als minister een blunder door het een militaire missie te noemen 'omdat de meeste mensen die er zitten militairen zijn'.

Maar dergelijke nuances zijn schijnbaar aan een hoop mensen niet besteed, in de politiek zijn ze wel degelijk van belang.
De nuances zoals ze zijn heb ik hierboven aangegeven. Mevr. Sap maakt van een niet bestaande mug een olifant. De Minister heeft gewoon gelijk.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_101665630
quote:
Het is geen zinloze missie.
pi_101666920
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 10:34 schreef waht het volgende:

Dat kun je elke morgen weer tegen jezelf zeggen als NLP training, maar dat gaat je niet helpen.
In 1948 hadden wij ook een politie inzet, de politionele actie. Waarom durven politici niet digen bij hun naam te noemen?
Vroeger heette het gewoon oorlog, we hadden een minister van Oorlog, dat was duidelijk.
Nu heet het Defensie, oorlog heet nu een gewapend conflict of een opbouwmissie.
Militairen zijn het zat om als een soort buurtwerker te worden afgeschilderd, terwijl er gewoon oorlog gevoerd moet worden, vandaar dat Hillen dit moest zeggen, voor zijn eigen organisatie.

Voor de rest is de missie natuurlijk zinloos:
- het kost veel geld
- het gaat mensenlevens kosten van Nederlanders en Afganen.
Hoe ga je het dan straks uitleggen als de body bags terugkomen?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  woensdag 7 september 2011 @ 11:34:45 #35
38496 Perrin
pi_101667151
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 11:27 schreef Oud_student het volgende:

- het kost veel geld
Dat 't veel geld kost en er gemoord wordt, maakt de oorlog niet per definitie zinloos. Sterker nog, dat 't geld kost en er doden vallen geldt voor elke oorlog..

Of 't zinloos of niet is, kun je pas beoordelen als je weet wat 't doel is van dat geld uitgeven en moorden.
pi_101667216
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 11:34 schreef Perrin het volgende:

[..]

Dat 't veel geld kost en er gemoord wordt, maakt de oorlog niet per definitie zinloos. Sterker nog, dat geldt voor elke oorlog..

Of 't zinloos of niet is, kun je pas beoordelen als je weet wat 't doel is van dat geld uitgeven en moorden.
Exact.
pi_101667257
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 11:27 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Dat kun je elke morgen weer tegen jezelf zeggen als NLP training, maar dat gaat je niet helpen.
Hoho, niet de boel gaan omdraaien. De missie heeft een gedefinieerde doelstelling, een gedefinieerd nut en een gedefinieerde duur. Punt uit.

De missie (nu al) benoemen als "zinloos" is een stokpaardje; één die door de tegenstanders maar al te vaak wordt herhaald.
quote:
In 1948 hadden wij ook een politie inzet, de politionele actie. Waarom durven politici niet digen bij hun naam te noemen?
Vroeger heette het gewoon oorlog, we hadden een minister van Oorlog, dat was duidelijk.
Nu heet het Defensie, oorlog heet nu een gewapend conflict of een opbouwmissie.
Militairen zijn het zat om als een soort buurtwerker te worden afgeschilderd, terwijl er gewoon oorlog gevoerd moet worden, vandaar dat Hillen dit moest zeggen, voor zijn eigen organisatie.
Voorzover ik begrepen heb, wordt er door de aanwezige Nederlanders geen "oorlog gevoerd", op de inzet van de F-16's na dan.

En dat van die naamgeving, ja, dat heb ik ook altijd gevonden... maar dat is een probleem van alle tijden, natuurlijk.
quote:
- het kost veel geld
Dat maakt het niet zinloos
quote:
Dat maakt het niet zinloos
quote:
Hard: "Risico van het vak."

Zinloos is het pas als de Afghanen met de opgedane kennis en ervaring fuck-all uitvoeren.
pi_101667777
quote:
Dit dus. En of die grenzeloze naiviteit nu veroorzaakt wordt door pure domheid, of cynisch politiek opportunisme, het zorgt nu dus wel weer voor een treurig stemmende vertoning, en een soort verraad aan de troepen aldaar die wel hun leven wagen en zelf dondersgoed weten dat ze daar niet zitten om bonnen uit te schrijven.

Die Sap moet maar gauw opzouten samen met haar vriendinnetje Peters.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
  woensdag 7 september 2011 @ 11:59:58 #39
38496 Perrin
pi_101667937
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 11:54 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Dit dus. En of die grenzeloze naiviteit nu veroorzaakt wordt door pure domheid, of cynisch politiek opportunisme, het zorgt nu dus wel weer voor een treurig stemmende vertoning, en een soort verraad aan de troepen aldaar die wel hun leven wagen en zelf dondersgoed weten dat ze daar niet zitten om bonnen uit te schrijven.

Wie houden ze eigenlijk voor de gek, behalve zichzelf?
pi_101668254
quote:
15s.gif Op woensdag 7 september 2011 10:08 schreef Karrs het volgende:

Alsof die voor de vrede vochten.
pi_101668344
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 11:54 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Rutte en CO hadden dan wel gewoon moeten stellen dat het geen vredesmissie kan en zal zijn. Het is nogal goedkoop om de partij die alleen mee wou doen als er garanties gegeven konden worden dat er niet gevochten zou gaan worden nu aan te vallen op hun naieviteit. Dan moeten we ook realistisch zijn en gewoon de VVD gaan aanvallen om hun liegen en bedriegen alleen maar om een meerderheid voor deze missie te krijgen.
pi_101668386
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 12:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Rutte en CO hadden dan wel gewoon moeten stellen dat het geen vredesmissie kan en zal zijn. Het is nogal goedkoop om de partij die alleen mee wou doen als er garanties gegeven konden worden dat er niet gevochten zou gaan worden nu aan te vallen op hun naieviteit. Dan moeten we ook realistisch zijn en gewoon de VVD gaan aanvallen om hun liegen en bedriegen alleen maar om een meerderheid voor deze missie te krijgen.
Ze hebben gelogen ja, of waren net zo kortzichtig als GL. Ik weet niet wat erger is.
pi_101668430
quote:
7s.gif Op woensdag 7 september 2011 11:38 schreef Karrs het volgende:

Zinloos is het pas als de Afghanen met de opgedane kennis en ervaring fuck-all uitvoeren.
Zoals de mudhaheddin opleiden en voorzien van wapens door de cia die vervolgens dan zich transformeren tot de taliban. 8-)

Afghanistan is een wespennest wat al zolang onder bezetting heeft geleefd maar nog zo goed als niets veranderd is. Alleen de opium productie is sinds de val van de taliban wel weer op topniveau gekomen.
pi_101668494
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 12:16 schreef waht het volgende:

[..]

Ze hebben gelogen ja, of waren net zo kortzichtig als GL. Ik weet niet wat erger is.
Ik ben dan liever kortzichtig dan dat ik door liegen en bedriegen door het leven moet gaan, en dan heb ik niet eens een moralistische opvoeding gehad.

Maar bij de VVD is het natuurlijk heel bonton om met liegen en bedriegen door het leven te gaan, anders kom je ook niet in de top bij bedrijven. ;)
pi_101668503
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 12:17 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zoals de mudhaheddin opleiden en voorzien van wapens door de cia die vervolgens dan zich transformeren tot de taliban. 8-)

Afghanistan is een wespennest wat al zolang onder bezetting heeft geleefd maar nog zo goed als niets veranderd is. Alleen de opium productie is sinds de val van de taliban wel weer op topniveau gekomen.
De rest van de economie groeit ook hard. En veel van die kleine zaken die wij vanzelfsprekend vinden hebben Afghanen nu ook. Vrijheid op bepaalde gebieden, hoe klein ook, is veel waard.

Het moge overigens duidelijk zijn dat een land wat van het niveau van Afghanistan moet komen niet binnen tien jaar helemaal perfect is. Dat gaat eeuwen duren, net zoals het in Nederland eeuwen heeft geduurd.
pi_101668784
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 12:19 schreef waht het volgende:

[..]

De rest van de economie groeit ook hard. En veel van die kleine zaken die wij vanzelfsprekend vinden hebben Afghanen nu ook. Vrijheid op bepaalde gebieden, hoe klein ook, is veel waard.

Het moge overigens duidelijk zijn dat een land wat van het niveau van Afghanistan moet komen niet binnen tien jaar helemaal perfect is. Dat gaat eeuwen duren, net zoals het in Nederland eeuwen heeft geduurd.
Vrijheid klinkt heel leuk, maar er is nog steeds geen veiligheid in de meeste gebieden daar, wat heeft een afghaan aan vrijheid dat hij nu wel een radio mag luisteren als hij nog niet naar de winkel kan gaan zonder de kans te hebben om tijdens een aanslag om te komen.

Maar moeten we daar dan eeuwen gaan blijven zitten.

Verder vind ik het opvallend hoe rechts fok wel in de maakbaarheid van een land gelooft onder militaire dwang maar links altijd van utopische denkbeelden beschuldigd als het op de maakbaarheid van een samenleving aankomt. ;)
pi_101668790
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 12:19 schreef waht het volgende:

De grote vraag is of zij ook zo over vrijheid denken als wij.
pi_101668804
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 12:31 schreef Basp1 het volgende:

Vrijheid klinkt heel leuk, maar er is nog steeds geen veiligheid in de meeste gebieden daar, wat heeft een afghaan aan vrijheid dat hij nu wel een radio mag luisteren als hij nog niet naar de winkel kan gaan zonder de kans te hebben om tijdens een aanslag om te komen.

Verder vind ik het opvallend hoe rechts fok wel in de maakbaarheid van een land gelooft onder militaire dwang maar links altijd van utopische denkbeelden beschuldigd als het op de maakbaarheid van een samenleving aankomt. ;)
Wat heeft rechts en links hier nou weer mee te maken?
pi_101668877
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 12:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zo leeft men daar niet. Aanslagen komen veel voor en het leven gaat gewoon door. Kleine dingen zoals radio, muziek en andere vrijheden die onder de taliban ondenkbaar waren maken het leven dan leuker en makkelijker.
quote:
Moeilijke discussie.
pi_101669155
En om dan weer terug te komen op afghanistan.

Hebben we onderstaand bericht al gelezen:

quote:
'Martelingen op grote schaal in Afghaanse gevangenissen' woensdag 07 september 2011, 07u35Bron: bbc Auteur: rvs Automatisch afspelen

EPA

Vorige 1 van 1Volgende ADHESE IMU (in artikel) - 2K - NIET VERWIJDEREN
ADHESE TEXTLINK - NIET VERWIJDEREN
Alles over

BuitenlandMartelingen zijn schering in Afghaanse gevangenissen. Dat stelt een nog niet uitgegeven rapport van de Verenigde Naties, meldt de BBC woensdag. De internationale troepenmacht zal daarom voorlopig geen gevangenen meer uitleveren aan lokale gevangenissen in de provincies Kunduz en Uruzgan.
'De International Security and Assistance Force (Isaf) nam de voorwaardelijke maatregel om de uitlevering van gevangenen aan bepaalde faciliteiten te schorsen tot we de observaties van een onuitgegeven rapport kunnen verifiëren', verklaarde een Navo-medewerker aan de BBC. Eerder stopte de Isaf om dezelfde redenen al met het uitleveren van gevangenen aan gevangenissen in Kandahar.

De betrokken gevangenissen staan onder het bewind van Afghaanse Nationale Departement van de Veiligheid (NDS). Het gaat om gevangenissen in Herat, Khost, Lagman, Kapisa en Takhar en om de speciale anti-terrorisme gevangenis van de NDS, die bekendstaat als 'Departement 124'. Ook de uitleveringen aan twee gevangenissen in Kunduz en Tarin Kowt, geleid door de Afghaanse politie, zijn voorlopig geschorst.

Het rapport beschrijft de martelingen als 'gebruikelijk' en 'systematisch'. Gevangenen worden onder andere geslagen met rubberen slangen en bedreigd met seksueel geweld. De meeste gevangenen uit de onderzochte faciliteiten werden vastgehouden omdat ze ervan verdacht werden opstandelingen te zijn, en sommigen werden zelfs nog nergens van beschuldigd.

'Geen regeringsbeleid'

De VN-missie in Afghanistan deelde de bevindingen van het rapport al met de Afghaanse regering. 'Wij begrepen dat ze de resultaten zeer serieus namen en ze hebben een reeks oplossingen voorgesteld', zei Dan McNorton, de woordvoerder van de missie.

'Het rapport toont ook aan dat de mishandeling van gevangenen geen institutioneel- of regeringsbeleid van de Afghaanse overheid is', aldus McNorton. Het rapport betekent in elk geval een zware slag voor de Navo, dat de internationale troepenmacht zo snel mogelijk wilt wilhalen uit het land.
De afghaanse regering maakt afspraken dat het niet mag, maar de autonome gevangenissen gaan gewoon lekker door met martelingen. En wij dan maar denken dat we met wat missies daar de bevolking wel kunnen opleiden en tot een westerse moraal qau mensenrechten kunnen gaan bekeren. Alhoewel die westerse moraal qau mensenrechten natuurlijk ook nogal door onze westerse broeder genaamd de VS opgerekt is door sommige mensonterende en martelende verhoormethodes opeens wel toe te staan.
  woensdag 7 september 2011 @ 13:09:56 #51
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_101669757
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 12:45 schreef Basp1 het volgende:
En om dan weer terug te komen op afghanistan.

Hebben we onderstaand bericht al gelezen:

[..]

De afghaanse regering maakt afspraken dat het niet mag, maar de autonome gevangenissen gaan gewoon lekker door met martelingen. En wij dan maar denken dat we met wat missies daar de bevolking wel kunnen opleiden en tot een westerse moraal qau mensenrechten kunnen gaan bekeren. Alhoewel die westerse moraal qau mensenrechten natuurlijk ook nogal door onze westerse broeder genaamd de VS opgerekt is door sommige mensonterende en martelende verhoormethodes opeens wel toe te staan.
Die hele missie was gedoemd om te mislukken op het moment dat de wereld besloot dat de Afghanen zichzelf zo snel mogelijk moesten kunnen besturen. Je kunt geen nation-building doen als er geen natie is. De meest elementaire zaken ontbreken daar al 40 jaar. Te beginnen met onderwijs. Wil je van Afghanistan een normaal functionerend land maken, of daar in ieder geval een goede poging voor doen, dan moet je bereid zijn om er tenminste 2, maar liever 3 generaties te blijven zitten. Het land moet onderwezen worden, er moet zich een middenklasse vormen, en de bevolking moet allemaal onderwijs hebben genoten, zodat ze zelf informatie kunnen verzamelen, in plaats van dat door een warlord of een geestelijke gevoerd te krijgen.

Dan waren gevangenissen ook niet bevolkt met bewakers die handelen zoals omschreven, en dan waren er ook geen para-militaire politiemensen geweest. Maar goed: een oorlog beginnen en zeggen dat als je gewonnen hebt je nog zeker 50 jaar moet blijven is nooit populair. :')
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_101669972
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 12:11 schreef thumbnail het volgende:

[..]

Alsof die voor de vrede vochten.
WTF...? Waar vochten ze dán voor? :D :'( :D
pi_101670793
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 10:34 schreef waht het volgende:
Dat die missie zinvol is, is vooral iets wat een bepaalde groep Nederlanders zichzelf wil wijsmaken en daarom voortdurend tegen zichzelf vertelt. Wat we in werkelijkheid doen, is een groep analfabete Afghanen opleiden tot agent, volgens onze opvattingen van wat een agent moet zijn en doen. De 'studenten' kennen bij aankomst gangbare vormen van basishygiëne niet eens; alleen dat kost al dagen om ze dat bij te brengen. Verder is ze theoretisch bijna niks bij te brengen, dus draait het alleen maar om de praktijk. Wat gevechtsoefeningen en -simulaties; veel meer is het niet.
  woensdag 7 september 2011 @ 14:03:38 #54
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_101671448
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 13:44 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Dat die missie zinvol is, is vooral iets wat een bepaalde groep Nederlanders zichzelf wil wijsmaken en daarom voortdurend tegen zichzelf vertelt. Wat we in werkelijkheid doen, is een groep analfabete Afghanen opleiden tot agent, volgens onze opvattingen van wat een agent moet zijn en doen. De 'studenten' kennen bij aankomst gangbare vormen van basishygiëne niet eens; alleen dat kost al dagen om ze dat bij te brengen. Verder is ze theoretisch bijna niks bij te brengen, dus draait het alleen maar om de praktijk. Wat gevechtsoefeningen en -simulaties; veel meer is het niet.
Je vergat nog iets: die agenten worden geen agent omdat ze graag iets willen betekenen, maar omdat ze een baan en inkomen zoeken. Ze hebben niets met het politievak.
- Privacy Matters
pi_101671572
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 14:03 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Je vergat nog iets: die agenten worden geen agent omdat ze graag iets willen betekenen, maar omdat ze een baan en inkomen zoeken. Ze hebben niets met het politievak.
Dat is helaas in de rest van de wereld bij de meeste banen niet anders. ;)
pi_101672006
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 13:44 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Zoals eerder gezegd is de situatie in Afghanistan de afgelopen tien jaar op bepaalde vlakken sterk verbeterd.

Maar dat is niet het enige punt. Net zo belangrijk is dat dit een NAVO-missie is en Nederland lid is van de NAVO. Dan moet je meedoen. Dat is niet anders dan als er een EU-leger zou zijn, daar zullen ook anderen voor ons bepalen waar de krijgsmacht wordt ingezet. Nederland mag meebeslissen maar als er eenmaal een beslissing is moeten we ons daar ook bij neerleggen en gaan. Dus wen maar aan dit soort missies. Nu is het de VS die het voortouw neemt, later worden dat wellicht de grotere Europese landen.
pi_101672125
quote:

[..]

Hillen vertelt gewoon hoe het is, duidelijk, transparant en eerlijk. Nu worden de oppositiepartijen (GL, PVDA) boos. Zij willen graag in hun multikulturele Afghanistansprookje blijven geloven, waar militairen en burgers van alle rassen en geloven samen macrameeën onder de regenboog.
Het is Ruttes sprookje. Als die een sprookje heeft verteld aan de kamer dan is dat zijn probleem.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_101672497
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 14:21 schreef waht het volgende:

[..]

Zoals eerder gezegd is de situatie in Afghanistan de afgelopen tien jaar op bepaalde vlakken sterk verbeterd.

Maar dat is niet het enige punt. Net zo belangrijk is dat dit een NAVO-missie is en Nederland lid is van de NAVO. Dan moet je meedoen. Dat is niet anders dan als er een EU-leger zou zijn, daar zullen ook anderen voor ons bepalen waar de krijgsmacht wordt ingezet. Nederland mag meebeslissen maar als er eenmaal een beslissing is moeten we ons daar ook bij neerleggen en gaan. Dus wen maar aan dit soort missies. Nu is het de VS die het voortouw neemt, later worden dat wellicht de grotere Europese landen.
En wat zouden de NAVO sancties zijn als we als NL een middelvinger getoond hadden omdat we onze buik vol hebben van de VS met zijn neo imperialistisch gedrag. 8-)
pi_101672733
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 14:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En wat zouden de NAVO sancties zijn als we als NL een middelvinger getoond hadden omdat we onze buik vol hebben van de VS met zijn neo imperialistisch gedrag. 8-)
Dan worden we het buitenbeentje. Maar gaat niet gebeuren want de gevestigde politieke partijen weten hoe het moet.
pi_101672947
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 14:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik denk dat die sancties vooral de internationale carriereopties van de betrokken politici en hun partijgenoten betreffen, en niet het landsbelang. Maar dat maakt ze des te effectiever.
pi_101672966
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 14:41 schreef waht het volgende:

[..]

Dan worden we het buitenbeentje. Maar gaat niet gebeuren want de gevestigde politieke partijen weten hoe het moet.
Het buitenbeentje :') We willen gewoon een dikke bruine arm halen bij de VS, een typisch cda mentaliteit wat slijmen om hogerop te komen lukt het niet dan komt de vvd om de hoek kijken om te liegen en bedriegen vervolgens wordt als het mislukt is toch nog de schuld in de pvda schoenen geschoven omdat ooit een keer kok een kwartje accijns heeft ingevoerd. Niet dat er dan enig causaal verband in zit maar zo werkte het ongeveer de afgelopen 15 jaar. :D
pi_101673152
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 14:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het buitenbeentje :') We willen gewoon een dikke bruine arm halen bij de VS, een typisch cda mentaliteit wat slijmen om hogerop te komen lukt het niet dan komt de vvd om de hoek kijken om te liegen en bedriegen vervolgens wordt als het mislukt is toch nog de schuld in de pvda schoenen geschoven omdat ooit een keer kok een kwartje accijns heeft ingevoerd. Niet dat er dan enig causaal verband in zit maar zo werkte het ongeveer de afgelopen 15 jaar. :D
Mwah, dat is wat overdreven. Je snapt zelf ook wel waarom het fijn is om op goede voet te staan met andere landen. Daar hoeven we niet moeilijk over te doen.
pi_101673211
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 14:55 schreef waht het volgende:

[..]

Mwah, dat is wat overdreven. Je snapt zelf ook wel waarom het fijn is om op goede voet te staan met andere landen. Daar hoeven we niet moeilijk over te doen.
Ja dan krijgen we korting bij de aanschaf van de JSF die wel minstens een factor 4 te duur wordt, maar dat is een ander verhaal. :D

We hoeven niet altijd het braafste jongetje van de klas te zijn.
pi_101673401
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 14:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja dan krijgen we korting bij de aanschaf van de JSF die wel minstens een factor 4 te duur wordt, maar dat is een ander verhaal. :D

We hoeven niet altijd het braafste jongetje van de klas te zijn.
Zijn we ook niet. Zie alle deelnemers bij de NAVO-missie te Afghanistan.
pi_101674414
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 13:09 schreef RonaldV het volgende:
Wil je van Afghanistan een normaal functionerend land maken, of daar in ieder geval een goede poging voor doen, dan moet je bereid zijn om er tenminste 2, maar liever 3 generaties te blijven zitten.
Jammer dat niemand daar van te voren aan heeft gedacht. Of misschien ook wel, maar dat wilde toen niemand horen. Het is ook niet echt een heel realistische gedachte, een commitment van meerdere generaties.
Ja, ik generaliseer.
pi_101674535
Sommige cartoons slaan de spijker op z'n kop.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_101675199
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 15:41 schreef Resistor het volgende:
[ afbeelding ]
_O-
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
  woensdag 7 september 2011 @ 16:12:23 #68
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_101675745
Wat een naief schepsel is die Sap toch :') GL is alleen voor een missie als de benaming maar zacht genoeg is....
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
  woensdag 7 september 2011 @ 16:14:36 #69
324665 meth77
to do or not to do
pi_101675850
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:12 schreef -Techno- het volgende:
Wat een naief schepsel is die Sap toch :') GL is alleen voor een missie als de benaming maar zacht genoeg is....
Tja ze wil toch een keer minister worden he
  woensdag 7 september 2011 @ 16:15:59 #70
38496 Perrin
pi_101675912
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:14 schreef meth77 het volgende:

[..]

Tja ze wil toch een keer minister worden he
Kunnen we politiek in de 21e eeuw niet eens zo organiseren dat het eigenbelang van politici niet doorslaggevend is voor de koers van het land?
pi_101676111
Waarom blijven D66 en groenlinks zichzelf belachelijk maken? Realisme staat niet echt hoog in het vaandel als het om de Kunduz missie gaat. Maar ze hebben makkelijk praten daar in de tweede kamer.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_101676151
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 15:41 schreef Resistor het volgende:
[ afbeelding ]
Toch niet helemaal de spijker op zijn kop. Ik ben het er wel mee eens dat Sap hierin wat naief en dom heeft geopereerd, maar het is toch echt Rutte geweest die zijn missie verkocht als civiele missie.

Maar omdat Sap niet zo'n groot licht is en het politieke spel ook nogal dom en naief speelt, en de publieke opinie ook niet heel erg snugger is, komt het op haar bord terwijl het uiteindelijk toch echt op dat van Rutte hoort.
  woensdag 7 september 2011 @ 16:25:11 #73
38496 Perrin
pi_101676299
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:22 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Toch niet helemaal de spijker op zijn kop. Ik ben het er wel mee eens dat Sap hierin wat naief en dom heeft geopereerd, maar het is toch echt Rutte geweest die zijn missie verkocht als civiele missie.

Maar omdat Sap niet zo'n groot licht is en het politieke spel ook nogal dom en naief speelt, en de publieke opinie ook niet heel erg snugger is, komt het op haar bord terwijl het uiteindelijk toch echt op dat van Rutte hoort.
Kweenie hoor, had Rutte/de VVD een probleem met een puur militaire missie? Dat hele verhaal van opbouwen, knuffelen en samen gezellig doen is toch alleen opgetuigd om een meerderheid voor uberhaupt een nieuwe missie naar Afghanistan voor elkaar te boksen?
  woensdag 7 september 2011 @ 16:27:47 #74
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_101676430
quote:

[..]

Ja dat klopt wel maar de oppositie eiste zowat een sprookjesversie anders gingen ze niet akkoord. Hierdoor dwing je dus bullshit af. En om daar maanden later over te vallen is gewoon triest. GL had nooit moeten toestemmen met de missie, ook niet als het in een onrealistische vorm als een politiemissie wordt gegoten. GL vind het schijnbaar acceptabel om mensen voor de gek te houden of zijn ze gewoon echt zo naïef?
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
pi_101676465
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:25 schreef Perrin het volgende:

[..]

Kweenie hoor, had Rutte/de VVD een probleem met een puur militaire missie? Dat hele verhaal van opbouwen, knuffelen en samen gezellig doen is toch alleen opgetuigd om een meerderheid voor uberhaupt een nieuwe missie naar Afghanistan voor elkaar te boksen?
Als het een puur militaire missie was geweest had rutte geen meerderheid gehad en was de missie nooit doorgegaan. Dus dan had rutte idd een probleem gehad om deze missie doorgang te laten vinden. Dus ja het was een probleem van rutte dat hij concessies moest doen dat we alleen maar met hippies naar afghanistan zouden gaan.
pi_101676520
quote:

[..]

Het is een politiemissie en zo is die ook verkocht. En zoals al eerder is gepost kun je geen burgers uitzenden dus is de Kmar uitgezonden. Militaire politiemensen. Civiele missies hebben nooit bestaan. Alle missies waar defensiepersoneel bij zijn betrokken zijn militair.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_101676523
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:15 schreef Perrin het volgende:
Kunnen we politiek in de 21e eeuw niet eens zo organiseren dat het eigenbelang van politici niet doorslaggevend is voor de koers van het land?
Sowieso, waar is het 'regeren in het belang van de burger' gebleven?
Ja, ik generaliseer.
pi_101676536
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:25 schreef Perrin het volgende:

[..]

Hij heeft steun gevraagd en gekregen voor een civiele missie, en ook nog eens uitdrukkelijk beloofd dat het een civiele missie zou worden. Als het dat dan niet wordt dan heeft hij of gefaald en moet dat herstellen, of de boel belazerd.

Ik vind de voorwaarden die GL heeft gesteld voor steun inhoudelijk niet erg goed, maar Rutte heeft gezegd dat de missie daaraan voldeed. Dan moet hij ook woord houden.
  woensdag 7 september 2011 @ 16:31:29 #79
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_101676565
Zijn er geen richtlijnen voor het gebruiken van subjectieve topic-titels in het nieuws-forum? Serieuze vraag, ik weet het echt niet. Maar ik zou het wel prettig vinden als topic-titels in dit subforum allemaal feitelijk zijn.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  woensdag 7 september 2011 @ 16:35:41 #80
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_101676739
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hij heeft steun gevraagd en gekregen voor een civiele missie, en ook nog eens uitdrukkelijk beloofd dat het een civiele missie zou worden. Als het dat dan niet wordt dan heeft hij of gefaald en moet dat herstellen, of de boel belazerd.

Ik vind de voorwaarden die GL heeft gesteld voor steun inhoudelijk niet erg goed, maar Rutte heeft gezegd dat de missie daaraan voldeed. Dan moet hij ook woord houden.
Rutte heeft inderdaad dingen gezegd die niet kloppen. Echter werkte GL hier gewoon aan mee. Ze weten toch ook wel dat zoiets als een "politie" missie niet realistisch is?
pi_101676901
Dan zou het dus een bewuste tijdbom van GL onder het kabinet zijn geweest ('wij weten dat Rutte dingen beloofd die hij nooit kan waarmaken, als we nu ja zeggen kunnen we hem daar straks eens lekker op pakken')?
Ja, ik generaliseer.
pi_101677106
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:27 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Ja dat klopt wel maar de oppositie eiste zowat een sprookjesversie anders gingen ze niet akkoord. Hierdoor dwing je dus bullshit af. En om daar maanden later over te vallen is gewoon triest.
Onzin natuurlijk, als Rutte bullshit heeft verkocht dan deed hij dat geheel vrijwillig.

quote:
GL had nooit moeten toestemmen met de missie, ook niet als het in een onrealistische vorm als een politiemissie wordt gegoten. GL vind het schijnbaar acceptabel om mensen voor de gek te houden of zijn ze gewoon echt zo naïef?
Op zich was het natuurlijk niet zo'n raar plan om het leger na 2 vechtmissies (ook valselijk verkocht als opbouwmissies) rust te geven maar wel het commitment aan Afghanistan te behouden en in te vullen met een andersoortige missie. En er moet natuurlijk ook een civiele politie komen in dat land. Dus je kunt ook best een heel ander soort missie doen. Alleen bij het afgrenzen van die missie is de politiek realiteit bepalend geweest en niet de Afghaanse realiteit. Dat mag je GL best aanrekenen, het is toch echt Rutte die het toegezegd heeft. Hij heeft de verantwoordelijkheid daarvoor en dus ook voor alle gedachtenkronkels van GL en andere betrokkenen inclusief hemzelf op zich genomen. Dat is zijn keuze geweest waarop hij moet worden afgerekend.
pi_101677108
quote:

[..]

... maar Hillen zegt gewoon wat het is.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  woensdag 7 september 2011 @ 16:47:41 #84
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_101677206
Nou ben ik toch nieuwsgierig: Waar heeft Rutte gezegd dat het een civiele missie zou zijn? Kan iemand me hier aantonen dat er burgers bij elkaar gebracht zouden worden om die politiemannen daar op te gaan leiden, en de opleiders te beveiligen?

Heel simpel: Nee, dat kan niet, niemand hier, en niemand in de Tweede Kamer. Ook mevrouw Sap niet. Het is een militaire missie, met een civiele taak. Iedereen heeft de mond vol van nuances, maar DIE nuance kan blijkbaar niemand maken. Is het woord 'militair' ergens ondeerweg besmet geraakt of zo?
- Privacy Matters
  woensdag 7 september 2011 @ 16:48:49 #85
38496 Perrin
pi_101677257
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:39 schreef Northside het volgende:
Dan zou het dus een bewuste tijdbom van GL onder het kabinet zijn geweest ('wij weten dat Rutte dingen beloofd die hij nooit kan waarmaken, als we nu ja zeggen kunnen we hem daar straks eens lekker op pakken')?
En Hillen is alvast door dat mijnenveld gestuurd om die bom onschadelijk te maken. Smakelijke kijk op 't gebeuren :)
pi_101677797
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:39 schreef Northside het volgende:
Dan zijn het goede acteurs. Met die typische GL-verontwaardiging over het leven en "hoe dit kon gebeuren".
pi_101677821
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:45 schreef Resistor het volgende:

[..]

... maar Hillen zegt gewoon wat het is.
Prima, maar dan moet wat hij zegt wat het is hetzelfde zijn als wat Rutte de kamer beloofd heeft. Niet alleen omdat het kabinet met één mond spreekt, maar ook omdat Rutte moet opstappen als hij de kamer een sprookje heeft verteld.
pi_101677895
Dat is het mooie aan mensen: je ziet niet wat er in het hoofd gebeurt. Dus Rutte komt hier zonder kleerscheuren vanaf.
pi_101677990
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 17:00 schreef Weltschmerz het volgende:
Prima, maar dan moet wat hij zegt wat het is hetzelfde zijn als wat Rutte de kamer beloofd heeft. Niet alleen omdat het kabinet met één mond spreekt, maar ook omdat Rutte moet opstappen als hij de kamer een sprookje heeft verteld.
Je weet dat het niet zo werkt. Dan krijg je de 'met de kennis van achteraf bla bla'- verhalen. 'De weerbarstige realiteit bleek anders dan de toch heel realistische inschatting vooraf...'. Ik zie het persbericht al voor me.
Ja, ik generaliseer.
pi_101680608
Gaat het GroenLinks & D66 nu om de benaming van de missie of over de inhoud van de missie?

Het is een militaire missie. Het zijn voornamelijk militairen die deelnemen en het vind plaats in een oorlogsgebied. Als we het een civiele missie noemen is het wel goed? Dat is flauwekul.

De Kamerleden zijn toch niet achterlijk? Al die mensen die lopen te huilen dat Rutte of Hillen moeten opstappen kunnen hun pijlen beter richten op incompetente Kamerleden die zich wat op de mouw hebben laten spelden. :{w
How'd you like to scrape the barnacles off of me rudder?
pi_101680687
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 17:03 schreef Northside het volgende:

[..]

Je weet dat het niet zo werkt. Dan krijg je de 'met de kennis van achteraf bla bla'- verhalen. 'De weerbarstige realiteit bleek anders dan de toch heel realistische inschatting vooraf...'. Ik zie het persbericht al voor me.
Ga naar de site van de Tweede Kamer en pak de handelingen van het debat erbij. Rutte doet keiharde beloftes.
pi_101681349
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 18:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Ga naar de site van de Tweede Kamer en pak de handelingen van het debat erbij. Rutte doet keiharde beloftes.
Niet de eerste keer, niet de laatste keer.
Ja, ik generaliseer.
  woensdag 7 september 2011 @ 19:27:20 #93
38496 Perrin
pi_101683921
quote:
0s.gif [b]Op woensdag 7 september 2011 18:06

De Kamerleden zijn toch niet achterlijk? Al die mensen die lopen te huilen dat Rutte of Hillen moeten opstappen kunnen hun pijlen beter richten op incompetente Kamerleden die zich wat op de mouw hebben laten spelden. :{w
Voor de zoveelste keer.
pi_101684930
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 14:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hulde. _O- _O_
pi_101685572
LOL. :D

Ik zie net dat loeder van Groen-Links op het journaal.

Ze zegt letterlijk: Nu zien we een minister van defensie die niet snapt wat zijn eigen mensen aan het doen zijn? :o

Zou zij echt zó gruwelijk naïef zijn, of alleen de schijn ophouden om het pacifistische deel van haar achterban niet kwijt te raken?
pi_101685723
Ik vind het meer bizar dat de oppositie zich zo laat kennen. Hans Hillen speeltje een spelletje 'tot hoe ver mag ik gaan?'. Ik zou als GroenLinks gewoon een daad stellen: of de minister stopt, of de missie stopt.
pi_101689357
quote:
13s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:07 schreef skrn het volgende:
Ik vind het meer bizar dat de oppositie zich zo laat kennen. Hans Hillen speeltje een spelletje 'tot hoe ver mag ik gaan?'. Ik zou als GroenLinks gewoon een daad stellen: of de minister stopt, of de missie stopt.
Het is niet belangrijk genoeg om een crisis voor te veroorzaken. Zeker niet omdat GL er niet beter uit zou komen.
Ja, ik generaliseer.
pi_101693876
Jongens dit is gewoon politiek voeren, hebben jullie dat dan niet in de gaten?
Rutte kan en mag niet de kille waarheid spreken, ook al zou hij dat willen. Linkse partijen moeten te vriend worden gehouden voor eventuele toekomstige samenwerking om de volgende motie erdoor te krijgen. En ligt Afganistan uiteraard gevoelig bij de kiezers, die de VVD graag houdt tot na de volgende verkiezingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')