Emoties zijn het middel van je onderbewustzijn om te communiceren met je bewustzijn.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:29 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
"slechts een gevoel"? Mensen zijn geen puur rationele wezens, integendeel zelfs. Gevoel is een groot deel van de menselijke identiteit.
Dat kan. Of men heeft een ander deel gevonden. Ik hoorde dat voorbeeld van die ene olifant: er zijn een paar blinden bij een olifant, die hebben alle een lichaamsdeel vast van de olifant. De ene heeft het been vast en zegt dat dat de olifant is, de ander heeft de kop vast en dat moet toch zeker wel de olifant. Maar nee, het zijn allen slechts onderdelen van de olifant. Ik denk dat elke religie op zich wel een onderdeel is van die olifant.quote:Op donderdag 1 september 2011 20:43 schreef Modus het volgende:
[..]
Volgens mij is dit nou een duidelijk voorbeeld van wat HH bedoelt met dat die waarheidsclaim best wat meer gerelativeerd zou mogen worden door menig gelovige.
En zij die gezocht hebben en een andere heilige entiteit gevonden hebben? Die waarschijnlijk dezelfde methodiek gebruikt hebben als jij? Als er daar dan blijkbaar zoveel verschillende conclusies uit te trekken zijn, kan je denk ik sterke vraagtekens zetten bij de betrouwbaarheid van deze methodiek.
Ik claim helemaal niets.quote:Op donderdag 1 september 2011 20:57 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Neen, de bewijslast ligt bij degene die de claim doet.
Jawel, of je hangt een geloof aan dat die claim voor je doet.quote:
Als je de wetenschappelijke methode wilt volgen wel ja, maar methafysische zaken daarmee bewijzen wordt wat lastig.quote:Op vrijdag 2 september 2011 13:03 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Jawel, of je hangt een geloof aan dat die claim voor je doet.
't Is wel erg christelijk om de verantwoording af te schuiven.
Maar als jij iets stelt / claimt dan moet je het ook kunnen bewijzen en je claimt en stelt hier genoeg de afgelopen maanden. Ik ga het niet recappen, maar het zal een bonte verzameling claims van jou opleveren.
Het maakt niet uit of een ander het heeft verzonnen, als jij het aanhangt dan ondersteun jij die claim en dus moet je het dan hard kunnen maken.
Ja maar naatje neemt de vlucht in het irrieële maar gedeeltelijk. Hij claimt waarneembare interventie van god in onze werkelijkheid. Daarmee moet die interventie dus wetenschappelijk toetsbaar zijn. Laat ik daarbij nog even verwijzen naar de TT en de originele OP.quote:Op vrijdag 2 september 2011 13:11 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Als je de wetenschappelijke methode wilt volgen wel ja, maar methafysische zaken daarmee bewijzen wordt wat lastig.
God als natuurwetenschappelijke verklaring wel, maar daarbuiten zie ik niet echt hoe het bestaan van God "ontkracht" isquote:Op vrijdag 2 september 2011 12:13 schreef Daniel1976 het volgende:
Dat ontkrachten is toch al voldoende gebeurd?
Die gevolgtrekking zie ik niet helemaal.quote:Anders was jij bijvoorbeeld wel een volgeling van de letterlijke bijbel geweest zoals in alle pinkster een christengemeentes gebruikelijk is.
Dat is ook zo, maar dat heeft dan een wetenschappelijke toetsing nodig op het moment dat een bepaalde interventie zichtbaar gebeurt.quote:Op vrijdag 2 september 2011 13:13 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja maar naatje neemt de vlucht in het irrieële maar gedeeltelijk. Hij claimt waarneembare interventie van god in onze werkelijkheid. Daarmee moet die interventie dus wetenschappelijk toetsbaar zijn. Laat ik daarbij nog even verwijzen naar de TT en de originele OP.
Wel wanneer je regels gebaseerd op dat soort ideeën de wereld in wil helpen omdat je graag ziet dat iedereen zich ernaar gaat gedragen.quote:Op vrijdag 2 september 2011 13:18 schreef Murvgeslagen het volgende:
Dat is ook zo, maar dat heeft dan een wetenschappelijke toetsing nodig op het moment dat een bepaalde interventie zichtbaar gebeurt.
gelukkig heb je door dat die gelovigen allen "blind" zijn.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:53 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Dat kan. Of men heeft een ander deel gevonden. Ik hoorde dat voorbeeld van die ene olifant: er zijn een paar blinden bij een olifant, die hebben alle een lichaamsdeel vast van de olifant. De ene heeft het been vast en zegt dat dat de olifant is, de ander heeft de kop vast en dat moet toch zeker wel de olifant. Maar nee, het zijn allen slechts onderdelen van de olifant. Ik denk dat elke religie op zich wel een onderdeel is van die olifant.
Dan ga je voor het gemak maar even voorbij aan dat men verschillende entiteiten waarneemt die volgens de regels elkaar zouden moeten uitsluiten.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:53 schreef naatje_1 het volgende:
Dat kan. Of men heeft een ander deel gevonden. Ik hoorde dat voorbeeld van die ene olifant: er zijn een paar blinden bij een olifant, die hebben alle een lichaamsdeel vast van de olifant. De ene heeft het been vast en zegt dat dat de olifant is, de ander heeft de kop vast en dat moet toch zeker wel de olifant. Maar nee, het zijn allen slechts onderdelen van de olifant. Ik denk dat elke religie op zich wel een onderdeel is van die olifant.
En dat ze aan de hand van één onderdeel denken te erkennen, te maken hebben met een olifant.quote:Op vrijdag 2 september 2011 13:33 schreef hoatzin het volgende:
[..]
gelukkig heb je door dat die gelovigen allen "blind" zijn.![]()
Je vergeet het onderschrift, de v is voor de taalnaziquote:
Hmm ik weet niet. Ik probeer me in de analogie te verplaatsen en dan kom ik op het volgende uit,quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:53 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Die potige kan anders best agressief zijn hoor!quote:Op vrijdag 2 september 2011 14:25 schreef hoatzin het volgende:
[..]
is het niet smurf?
smurfgeslagen? (klinkt niet zo symphatiek btw...zo'n klein smurfje..)
Is dat niet inherent aan het aanhanger zijn?quote:Op donderdag 1 september 2011 17:34 schreef Bolderkar het volgende:
Het is meer zo dat de aanhangers nogal kieskeurig zijn welke teksten ze wel of niet serieus nemen.
Zie ik niet op de ipadquote:Op vrijdag 2 september 2011 14:23 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je vergeet het onderschrift, de v is voor de taalnazi
quote:Op vrijdag 2 september 2011 08:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat heb ik hier nou uiteengezet, dan moet je even teruglezen
vertel je dat ook in die kerken waar je meehelpt, dat je er geen zier van gelooft maar gewoon meedoet voor de gezelligheid?quote:Ik geloof niet bepaald in een God, erken Jezus niet als de Messias, hang geen enkele dogmatiek aan
Zat laatst de uitstekende serie van de EO te kijken over de kerkgeschiedenis van Nederland en was nogal verbaasd over dat er flink wat dominees zijn die openlijk niet in god gelovenquote:Op donderdag 8 september 2011 13:18 schreef hoatzin het volgende:
vertel je dat ook in die kerken waar je meehelpt, dat je er geen zier van gelooft maar gewoon meedoet voor de gezelligheid?
Mensen weten dat ik er "geen zier van geloof", maar zoals ik zei: ik ben lang niet de enige die er zo over denkt, dus ik ben niet bepaald een uitzondering. De pastors die er diensten doen kunnen ook weinig met de meeste dogmatiek omtrent het Christendom. Het zijn vaak ook meer filosofisch of poëtisch ingestelde mensenquote:Op donderdag 8 september 2011 13:18 schreef hoatzin het volgende:
vertel je dat ook in die kerken waar je meehelpt, dat je er geen zier van gelooft maar gewoon meedoet voor de gezelligheid?
Ja shocking. Ik ken een christelijke gereformeerde dominee, ooit streng in de leer, tot hij rond de geboorte van zijn zoveelste kind een relatie kreeg met een jonge deerne, zijn (overigens graflelijke) vrouw verliet, uit zijn ambt werd gezet (beste rel in de chr.geref.kerk) en aan lager wal geraakte.quote:Op donderdag 8 september 2011 13:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zat laatst de uitstekende serie van de EO te kijken over de kerkgeschiedenis van Nederland en was nogal verbaasd over dat er flink wat dominees zijn die openlijk niet in god geloven
ah, het gaat over een Roomse instelling. Nee, die zijn over't algemeen niet zo kritisch in tijden waarin de kerken leeglopen.quote:Op donderdag 8 september 2011 13:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mensen weten dat ik er "geen zier van geloof", maar zoals ik zei: ik ben lang niet de enige die er zo over denkt, dus ik ben niet bepaald een uitzondering. De pastors die er diensten doen kunnen ook weinig met de meeste dogmatiek omtrent het Christendom. Het zijn vaak ook meer filosofisch of poëtisch ingestelde mensen![]()
"Meedoen" voor de gezelligheid is trouwens dan weer een baggatelisering waar ik me niet in kan vinden. Het is voor mij meer dan gezelligheid, maar dat lijkt niet helemaal door te willen dringen, geloof ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |