abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 2 september 2011 @ 12:45:20 #76
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101484760
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 12:29 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

"slechts een gevoel"? Mensen zijn geen puur rationele wezens, integendeel zelfs. Gevoel is een groot deel van de menselijke identiteit.
Emoties zijn het middel van je onderbewustzijn om te communiceren met je bewustzijn.
Dat je zenuwachtig wordt gaat onderbewust. Je bewustzijn stelt aan de hand van je emoties vast dat je zenuwachtig bent.
Gevoel is dan ook een hulpmiddel om situaties snel te kunnen beoordelen zonder er bewust over na te denken. Veel gevoelens zijn namelijk te herleiden tot ervaringen uit het verleden, waardoor het bepaalde gevoelens opwekt.

Maar je hebt wel gelijk in die zin dat bijna niemand bewust een auto koopt of een huis of een baan neemt of een partner. Dit zijn allemaal dingen die onbewust worden besloten en je bewustzijn verzint er de argumenten bij om het logisch te maken.
pi_101484990
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 20:43 schreef Modus het volgende:

[..]

Volgens mij is dit nou een duidelijk voorbeeld van wat HH bedoelt met dat die waarheidsclaim best wat meer gerelativeerd zou mogen worden door menig gelovige.

En zij die gezocht hebben en een andere heilige entiteit gevonden hebben? Die waarschijnlijk dezelfde methodiek gebruikt hebben als jij? Als er daar dan blijkbaar zoveel verschillende conclusies uit te trekken zijn, kan je denk ik sterke vraagtekens zetten bij de betrouwbaarheid van deze methodiek.
Dat kan. Of men heeft een ander deel gevonden. Ik hoorde dat voorbeeld van die ene olifant: er zijn een paar blinden bij een olifant, die hebben alle een lichaamsdeel vast van de olifant. De ene heeft het been vast en zegt dat dat de olifant is, de ander heeft de kop vast en dat moet toch zeker wel de olifant. Maar nee, het zijn allen slechts onderdelen van de olifant. Ik denk dat elke religie op zich wel een onderdeel is van die olifant.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_101485023
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 20:57 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Neen, de bewijslast ligt bij degene die de claim doet.
Ik claim helemaal niets.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  vrijdag 2 september 2011 @ 13:03:39 #79
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101485325
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 september 2011 12:54 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Ik claim helemaal niets.
Jawel, of je hangt een geloof aan dat die claim voor je doet.
't Is wel erg christelijk om de verantwoording af te schuiven.
Maar als jij iets stelt / claimt dan moet je het ook kunnen bewijzen en je claimt en stelt hier genoeg de afgelopen maanden. Ik ga het niet recappen, maar het zal een bonte verzameling claims van jou opleveren.
Het maakt niet uit of een ander het heeft verzonnen, als jij het aanhangt dan ondersteun jij die claim en dus moet je het dan hard kunnen maken.
  vrijdag 2 september 2011 @ 13:11:06 #80
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_101485587
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 13:03 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Jawel, of je hangt een geloof aan dat die claim voor je doet.
't Is wel erg christelijk om de verantwoording af te schuiven.
Maar als jij iets stelt / claimt dan moet je het ook kunnen bewijzen en je claimt en stelt hier genoeg de afgelopen maanden. Ik ga het niet recappen, maar het zal een bonte verzameling claims van jou opleveren.
Het maakt niet uit of een ander het heeft verzonnen, als jij het aanhangt dan ondersteun jij die claim en dus moet je het dan hard kunnen maken.
Als je de wetenschappelijke methode wilt volgen wel ja, maar methafysische zaken daarmee bewijzen wordt wat lastig.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  vrijdag 2 september 2011 @ 13:13:18 #81
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101485680
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 13:11 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Als je de wetenschappelijke methode wilt volgen wel ja, maar methafysische zaken daarmee bewijzen wordt wat lastig.
Ja maar naatje neemt de vlucht in het irrieële maar gedeeltelijk. Hij claimt waarneembare interventie van god in onze werkelijkheid. Daarmee moet die interventie dus wetenschappelijk toetsbaar zijn. Laat ik daarbij nog even verwijzen naar de TT en de originele OP.
pi_101485788
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 12:13 schreef Daniel1976 het volgende:
Dat ontkrachten is toch al voldoende gebeurd?
God als natuurwetenschappelijke verklaring wel, maar daarbuiten zie ik niet echt hoe het bestaan van God "ontkracht" is :)

quote:
Anders was jij bijvoorbeeld wel een volgeling van de letterlijke bijbel geweest zoals in alle pinkster een christengemeentes gebruikelijk is.
Die gevolgtrekking zie ik niet helemaal.
  vrijdag 2 september 2011 @ 13:18:27 #83
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_101485899
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 13:13 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ja maar naatje neemt de vlucht in het irrieële maar gedeeltelijk. Hij claimt waarneembare interventie van god in onze werkelijkheid. Daarmee moet die interventie dus wetenschappelijk toetsbaar zijn. Laat ik daarbij nog even verwijzen naar de TT en de originele OP.
Dat is ook zo, maar dat heeft dan een wetenschappelijke toetsing nodig op het moment dat een bepaalde interventie zichtbaar gebeurt.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  vrijdag 2 september 2011 @ 13:27:35 #84
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_101486258
Het is trouwens murw, niet murv
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_101486326
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 13:18 schreef Murvgeslagen het volgende:
Dat is ook zo, maar dat heeft dan een wetenschappelijke toetsing nodig op het moment dat een bepaalde interventie zichtbaar gebeurt.
Wel wanneer je regels gebaseerd op dat soort ideeën de wereld in wil helpen omdat je graag ziet dat iedereen zich ernaar gaat gedragen.
  vrijdag 2 september 2011 @ 13:33:57 #86
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_101486530
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 september 2011 12:53 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Dat kan. Of men heeft een ander deel gevonden. Ik hoorde dat voorbeeld van die ene olifant: er zijn een paar blinden bij een olifant, die hebben alle een lichaamsdeel vast van de olifant. De ene heeft het been vast en zegt dat dat de olifant is, de ander heeft de kop vast en dat moet toch zeker wel de olifant. Maar nee, het zijn allen slechts onderdelen van de olifant. Ik denk dat elke religie op zich wel een onderdeel is van die olifant.
gelukkig heb je door dat die gelovigen allen "blind" zijn. ^O^
pi_101486798
quote:
Dan ga je voor het gemak maar even voorbij aan dat men verschillende entiteiten waarneemt die volgens de regels elkaar zouden moeten uitsluiten.
pi_101486847
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 13:33 schreef hoatzin het volgende:

[..]

gelukkig heb je door dat die gelovigen allen "blind" zijn. ^O^
En dat ze aan de hand van één onderdeel denken te erkennen, te maken hebben met een olifant.
  vrijdag 2 september 2011 @ 14:23:27 #89
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_101488145
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 13:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Je vergeet het onderschrift, de v is voor de taalnazi ;)
  vrijdag 2 september 2011 @ 14:25:20 #90
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_101488212
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 13:27 schreef Pietverdriet het volgende:
is het niet smurf?

smurfgeslagen? (klinkt niet zo symphatiek btw... :{ zo'n klein smurfje..)
  vrijdag 2 september 2011 @ 14:26:27 #91
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101488253
quote:

[..]

Hmm ik weet niet. Ik probeer me in de analogie te verplaatsen en dan kom ik op het volgende uit,
in de ene religie lijkt god op een olifantenpoot, in een andere op een schapenpoot, in een andere op een kippenpoot, in een andere op een walvisvin, in een andere op een koeienromp, in een andere op een giraffennek en in een andere op een varkensstaart.
Probeer dat nou maar eens te combineren tot één olifant.

[ Bericht 0% gewijzigd door Daniel1976 op 02-09-2011 15:47:17 ]
  vrijdag 2 september 2011 @ 14:27:17 #92
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101488293
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 14:25 schreef hoatzin het volgende:

[..]

is het niet smurf?

smurfgeslagen? (klinkt niet zo symphatiek btw... :{ zo'n klein smurfje..)
Die potige kan anders best agressief zijn hoor!
pi_101492746

[ Bericht 34% gewijzigd door Mathemaat op 02-09-2011 16:30:57 ]
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
  zondag 4 september 2011 @ 12:52:38 #94
332698 galtfactory
RIP 08-12-2011
pi_101550054
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 17:34 schreef Bolderkar het volgende:
Het is meer zo dat de aanhangers nogal kieskeurig zijn welke teksten ze wel of niet serieus nemen.
Is dat niet inherent aan het aanhanger zijn?
  zondag 4 september 2011 @ 12:53:58 #95
45206 Pietverdriet
pi_101550101
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 14:23 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Je vergeet het onderschrift, de v is voor de taalnazi ;)
Zie ik niet op de ipad
  donderdag 8 september 2011 @ 13:18:06 #96
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_101706789
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 08:59 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat heb ik hier nou uiteengezet, dan moet je even teruglezen :)
quote:
Ik geloof niet bepaald in een God, erken Jezus niet als de Messias, hang geen enkele dogmatiek aan
vertel je dat ook in die kerken waar je meehelpt, dat je er geen zier van gelooft maar gewoon meedoet voor de gezelligheid?
  donderdag 8 september 2011 @ 13:20:39 #97
45206 Pietverdriet
pi_101706872
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:18 schreef hoatzin het volgende:

vertel je dat ook in die kerken waar je meehelpt, dat je er geen zier van gelooft maar gewoon meedoet voor de gezelligheid?
Zat laatst de uitstekende serie van de EO te kijken over de kerkgeschiedenis van Nederland en was nogal verbaasd over dat er flink wat dominees zijn die openlijk niet in god geloven
pi_101708088
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:18 schreef hoatzin het volgende:
Mensen weten dat ik er "geen zier van geloof", maar zoals ik zei: ik ben lang niet de enige die er zo over denkt, dus ik ben niet bepaald een uitzondering. De pastors die er diensten doen kunnen ook weinig met de meeste dogmatiek omtrent het Christendom. Het zijn vaak ook meer filosofisch of poëtisch ingestelde mensen :)

"Meedoen" voor de gezelligheid is trouwens dan weer een baggatelisering waar ik me niet in kan vinden. Het is voor mij meer dan gezelligheid, maar dat lijkt niet helemaal door te willen dringen, geloof ik.
  donderdag 8 september 2011 @ 14:09:36 #99
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_101708434
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zat laatst de uitstekende serie van de EO te kijken over de kerkgeschiedenis van Nederland en was nogal verbaasd over dat er flink wat dominees zijn die openlijk niet in god geloven
Ja shocking. Ik ken een christelijke gereformeerde dominee, ooit streng in de leer, tot hij rond de geboorte van zijn zoveelste kind een relatie kreeg met een jonge deerne, zijn (overigens graflelijke) vrouw verliet, uit zijn ambt werd gezet (beste rel in de chr.geref.kerk) en aan lager wal geraakte.

Inmiddels gelooft hij ook niet meer in de Scheppert.

De schellen zijn hem van de ogen gevallen.

[ Bericht 2% gewijzigd door hoatzin op 08-09-2011 14:25:42 ]
  donderdag 8 september 2011 @ 14:10:36 #100
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_101708465
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:58 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Mensen weten dat ik er "geen zier van geloof", maar zoals ik zei: ik ben lang niet de enige die er zo over denkt, dus ik ben niet bepaald een uitzondering. De pastors die er diensten doen kunnen ook weinig met de meeste dogmatiek omtrent het Christendom. Het zijn vaak ook meer filosofisch of poëtisch ingestelde mensen :)

"Meedoen" voor de gezelligheid is trouwens dan weer een baggatelisering waar ik me niet in kan vinden. Het is voor mij meer dan gezelligheid, maar dat lijkt niet helemaal door te willen dringen, geloof ik.
ah, het gaat over een Roomse instelling. Nee, die zijn over't algemeen niet zo kritisch in tijden waarin de kerken leeglopen. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')