Nou, dat doet ze toch ook, zo af en toe? En zo af en toe ook niet.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 13:54 schreef spuitje het volgende:
[..]
Ach, een vriendelijk woord voor al die mensen die haar met geld en goederen en lieve woorden bijstaan moet toch af en toe kunnen?
Dat zegt niemand. Ik zeg juist dat ze het niet is. En daarmee sluit ik me bij de andere reacties aan: het is wel heel onhandig als je je door sponsors en medezeilers laat onderhouden. Nu werkt het nog omdat ze een kind is, maar over een paar jaar zie ik mensen nog wel zeggen 'ja doei!'.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 13:45 schreef OllieA het volgende:
Waarom zou Laura Dekker hartelijk moeten zijn?
Maar laura wist niet dat dat echtpaar haar wilde helpen bij het schoonmaken van het onderwaterschip en ook niet dat ze een bedrag wilden doneren! Hadden ze dat nu eerst verteld dan hadden ze vast een foto mogen maken, misschien zelfs wel twee.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 13:13 schreef Disana het volgende:
Huh, ik post de woorden van Abby en iedereen schiet gelijk uit zijn panty?![]()
Dat Dekker niet hartelijk is, is algemeen bekend. Denk maar aan de journalist die ze liet wachten om uiteindelijk te melden dat hij geen gesprek met haar kreeg, of het zeilende echtpaar dat bruusk te verstaan kreeg dat ze geen foto van haar mochten maken toen ze er vriendelijk om vroegen. Dekker is vooral toeschietelijk als ze dingen gratis kan krijgen.
Dat ze voor de verandering ook eens even aandacht heeft voor een concurrent, doet daar niets van af. Sowieso zou het me niet verbazen als Mercer haar aangespoord heeft.
Ja, als je minimaal ¤ 10,-- op haar rekening stortquote:Op woensdag 31 augustus 2011 14:00 schreef OllieA het volgende:
[..]
Nou, dat doet ze toch ook, zo af en toe? En zo af en toe ook niet.
Ik snap jullie probleem niet hoor. Ze moet vooral goed zeilen, en tot nu toe maakt ze dat waar.
Ik kan me niet herinneren ooit geld aan haar gedoneerd te hebben, toch zie ik haar tot nu toe een uitstekende zeilprestatie neerzetten.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 14:19 schreef spuitje het volgende:
[..]
Ja, als je minimaal ¤ 10,-- op haar rekening stort
Die zeilprestatie doe ik ook niets aan af. Behalve natuurlijk dat ze regelmatig de motor gebruikt en records claimt die ze niet heeft gehaald. Maar een kniesoor die daar op let.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 14:25 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ik kan me niet herinneren ooit geld aan haar gedoneerd te hebben, toch zie ik haar tot nu toe een uitstekende zeilprestatie neerzetten.
Dus: wat jouw reactie met mijn post te maken heeft begrijp ik niet.
Haar vader is er nog niet...quote:Op woensdag 31 augustus 2011 12:36 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ze zullen wel druk om de onderhandelingstafel zitten, Mercer, pappie en zij.. Althans haar blog is al een paar dagen niet bijgehouden.
Tot nu toe gebruikten alle solowereldomzeilers hun motor als er geen wind was. Maar ze kunnen niet zoveel brandstof meenemen en zullen dus liever de zeilen gebruiken. Alleen bij de gewone zeilwedstrijden wordt geen motor gebruikt.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 14:40 schreef spuitje het volgende:
[..]
Die zeilprestatie doe ik ook niets aan af. Behalve natuurlijk dat ze regelmatig de motor gebruikt en records claimt die ze niet heeft gehaald. Maar een kniesoor die daar op let.
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat Laura het heel normaal lijkt te vinden dat anderen maar met geld en goederen voor haar klaar staan zodat zij haar trip kan maken. En daar hoeft van haar kant wat haar betreft niets tegenover te staan.
Zac Sunderland denkt daar anders over:quote:Op woensdag 31 augustus 2011 16:20 schreef Tide het volgende:
[..]
Tot nu toe gebruikten alle solowereldomzeilers hun motor als er geen wind was. Maar ze kunnen niet zoveel brandstof meenemen en zullen dus liever de zeilen gebruiken. Alleen bij de gewone zeilwedstrijden wordt geen motor gebruikt.
Abby had het op 23 augustus gepost maar toen was Laura nog niet in Darwin en had geen internet. Laura is inderdaad terughoudender en heeft een zekere arwaan naar sommige mensen toe in tegenstelling tot Abby en Jessica. Maar die werden de hemel in geprezen en volop gesteund dus dan is het wel makkelijker om je open op te stellen. Ook zijn amerikanen en australiërs veel extraverter dan nederlanders!quote:Op woensdag 31 augustus 2011 12:45 schreef Disana het volgende:
Een criticaster:
Laura Dekker news
Posted on August 25th, 2011 by James Higham
She hasn’t disappeared off the face of the earth – I just lost interest with her attitude to anyone but herself. Abby Sunderland was gracious enough to wish her well yesterday and people are certainly falling over themselves to help her, which is a good thing in that it keeps her safe and sound.
She’s made it across the pacific and is about to reach Darwin, which is quite a feat but not as big a feat as crossing the Indian Ocean the wrong way. That’s going to be a huge test.
Volgens mij waren de beste wensen van Abby ook nog niet gepost:
For those of you following Laura Dekker, it looks like she's dong great! Congrats to her for making it through the Torres Strait in northern Australia!! Laura, keep up the great work, you're doing amazing, and making me insanely jealous with all those pictures of where you've been! Couldn't help smiling at her excitement at making it through the Torres Strait. It reminded me of the feeling of just accomplished something huge to you, crossing another ocean, rounding Cape Horn, that feeling of being on top of the world, like nothing can stop you. They're the best times, the times you live for.
Kijk, dat is nou een hartelijke meid. En die criticaster? Die voelt goed aan wat veel users hier ook steeds waarnemen: Dekker is niet hartelijk.
Klopt, maar het is niet toegestaan als je een record wilt vestigen of verbreken. Dan mag je alleen gebruik maken van wind en water.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 16:20 schreef Tide het volgende:
[..]
Tot nu toe gebruikten alle solowereldomzeilers hun motor als er geen wind was. Maar ze kunnen niet zoveel brandstof meenemen en zullen dus liever de zeilen gebruiken. Alleen bij de gewone zeilwedstrijden wordt geen motor gebruikt.
Ik heb al uitgelegd dat ik niet specifiek op hartelijkheid jegens Abby doel.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 16:32 schreef Tide het volgende:
[..]
Abby had het op 23 augustus gepost maar toen was Laura nog niet in Darwin en had geen internet. Laura is inderdaad terughoudender en heeft een zekere arwaan naar sommige mensen toe in tegenstelling tot Abby en Jessica. Maar die werden de hemel in geprezen en volop gesteund dus dan is het wel makkelijker om je open op te stellen. Ook zijn amerikanen en australiërs veel extraverter dan nederlanders!
Leg me dan eens uit welk record Laura wil verbreken of vestigen.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 16:49 schreef svetan het volgende:
@spuitje
voor de zoveelste keer - dat is jouw definitie van Laura's recordpoging!
De buitenlandse pers spreekt over een recordpoging "solo circumnavigate" ..... en het woord "sail" word gebruikt in de zin van varen.
quote:"She wants to circumnavigate the globe – a massive aspiration for a young girl."
Nee in dit geval gaat het om het record om de jongste te zijn die een solowereldreis met een zeilboot maakt. Zowel Abby als Jessica hebben met windstilte gebruik gemaakt van hun motor.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 16:45 schreef spuitje het volgende:
[..]
Klopt, maar het is niet toegestaan als je een record wilt vestigen of verbreken. Dan mag je alleen gebruik maken van wind en water.
Buiten dat. Er is geen officieel record te behalen en ze zal voorlopig wel bekend blijven staan als de jongste solozeilster om de wereld.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 17:05 schreef Tide het volgende:
[..]
Nee in dit geval gaat het om het record om de jongste te zijn die een solowereldreis met een zeilboot maakt. Zowel Abby als Jessica hebben met windstilte gebruik gemaakt van hun motor.
Heb je er bewijzen voor dat met name Jessica tijdens haar record poging de motor heeft gebruikt? Die zou ik dan wel graag willen zien!quote:Op woensdag 31 augustus 2011 17:05 schreef Tide het volgende:
[..]
Nee in dit geval gaat het om het record om de jongste te zijn die een solowereldreis met een zeilboot maakt. Zowel Abby als Jessica hebben met windstilte gebruik gemaakt van hun motor.
Nee ik heb hun nieuws en blogs gevolgd en heb toen geen "bewijzen" bewaard...quote:Op woensdag 31 augustus 2011 17:35 schreef spuitje het volgende:
[..]
Heb je er bewijzen voor dat met name Jessica tijdens haar record poging de motor heeft gebruikt? Die zou ik dan wel graag willen zien!
Ik vind dan ook dat ze een vreemde weg bewandeld. Ze had beter haar wereldreis kunnen uitstellen en sparen totdat ze het zelf kon bekostigen.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 13:55 schreef MrFoureyes het volgende:
Nee, dat is waar - ze heeft het recht om te zijn wie ze is. En dan hebben we het waarschijnlijk over iemand die vlak is in emoties, niet veel behoefte heeft aan menselijk contact, vooral instrumenteel denkt in relaties met anderen, etc. En dat kun je dan wel of niet sympathiek vinden, maar dat is gewoon haar karakter - zo is ze gewoon. Een dergelijke persoonlijkheid kan best van pas komen als je een paar weken alleen op zee zit, je wat kritische situaties voor je kiezen krijgt waarin het niet helpt als je je laat meeslepen door angst, en je steeds weer afscheid moet nemen van je nieuw verworven "vrienden" om dan in de volgende plaats weer opnieuw te beginnen.
Het wordt pas lastig als je een rol moet spelen die je niet ligt: de ster met het warme hart voor haar fans, de vlotte communicator, de boeiende verteller, etc. En helaas voor Laura moet ze wel in die rol stappen, want anders verdient ze niets. Ik voel regelmatig spijt voor haar.
Laura legt makkelijk contact met mensen die ze onderweg tegenkomt en met wie het klikt. Sociaal genoeg in mijn ogen....quote:Op woensdag 31 augustus 2011 20:07 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik vind dan ook dat ze een vreemde weg bewandeld. Ze had beter haar wereldreis kunnen uitstellen en sparen totdat ze het zelf kon bekostigen.
Voordeel is dat het het op je eigen manier kunt doen, niet afhankelijk bent van sponsors (dus ook niet sociaal hoeft te doen terwijl ze dat kennelijk niet is.) en geen lastige persmuskieten om je heen hebt.
Een persoonlijk record is het toch in ieder geval wel, want ze heeft hetimmers nooit eerder gedaan.
Ze zou dan ook geen last hebben gehad met instanties. Iedereen blij, toch?
Met dit verschil dat je als jongere een dergelijke trip moeilijk uit eigen middelen kunt betalen. Want het kost nogal wat, dat heb je niet zomaar bijelkaar gespaard. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te weten dat de trip van Laura inmiddels in de 10 duizenden loopt, inmiddels misschien zelfs meer dan een ton heeft gekost.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 20:07 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik vind dan ook dat ze een vreemde weg bewandeld. Ze had beter haar wereldreis kunnen uitstellen en sparen totdat ze het zelf kon bekostigen.
Voordeel is dat het het op je eigen manier kunt doen, niet afhankelijk bent van sponsors (dus ook niet sociaal hoeft te doen terwijl ze dat kennelijk niet is.) en geen lastige persmuskieten om je heen hebt.
Een persoonlijk record is het toch in ieder geval wel, want ze heeft hetimmers nooit eerder gedaan.
Ze zou dan ook geen last hebben gehad met instanties. Iedereen blij, toch?
Maar je weet dat je het hebt gelezen en waar, dus het moet voor jou niet moeilijk zijn om terug te vinden. We hechten er hier namelijk nogal aan dat wanneer je een bewering doet je komt met bewijzen, een link naar een site byvoorbeeld. Het is heel gemakkelijk om te zeggen dat Jessica de motor heeft gebruikt tijdens haar reis, maar ik wil daar graag het bewijs van.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 19:07 schreef Tide het volgende:
[..]
Nee ik heb hun nieuws en blogs gevolgd en heb toen geen "bewijzen" bewaard...
Echter dit artikel is van de sponsor die de Yanmar en klapschoef heeft geleverd, dus de quote van Jessica zou ook nog van voor de reis kunnen zijn, maar zoals het is opgeschreven is lijkt het of ze het tijdens de reis heeft gezegd.quote:21st Mar 2010
Jessica Watson’s voyage and record breaking attempt to be the youngest person to sail solo around the world is gathering pace.
She is now on the final leg of her voyage as she sails past the 16,500 nautical mile mark of her trip. With only 5000nm remaining, it is now destination Sydney with Jessica aiming to sail into Sydney Harbour in early May. This is quite a feat in itself, as prior to her journey Jessica had only clocked up some 10,000 nm in sailing experience in total.
She is currently heading east across the Indian Ocean. This region is a notorious section of open seas and has challenged many a seasoned sailor. With this in mind, Jessica continues to show the strength and courage which has taken her this far.
“I know it might sound a bit cliché, but I’m just taking it one day at time and taking each challenge as it presents itself ”, said Jessica.
This recent milestone is yet another feather in the cap of 16 year old Jessica, who was both pleased and surprised at how fast and how far she has come in just over 5 months.
And of the little Yanmar engine at the heart of Ella’s Pink Lady, Jessica says "The Yanmar engine has really proved itself and has never once not fired up first go”.
Additional to the Yanmar 3YM30 powering the vessel, it also has a two blade Gori folding propeller, which has more than impressed Jessica with its performance. When speaking with her shore crew, Jessica said “The Gori propeller just handles so well, it doesn’t matter how big or small the seas are, it just gives me great peace of mind knowing I have such a strong propeller under me”.
As Jessica’s journey continues, the next big milestone will be Cape Leeuwin, which is located on the most Southern Westerly tip of Australia, where the Indian and Southern Oceans meet. From there it’s on to Sydney Harbour, her own bed and a home cooked meal.
Jessica’s journey is expected to conclude in May this year, but this is highly dependent on conditions. Either way, she has achieved a great deal more than most at 16 years.
Ik geloof niet dat er staat dat ze de motor ook daadwerkelijk gebruikt heeft tijdens haar recordpoging. Alleen dat ze het een geruststellend idee vond dat ze gebruik kan maken van een krachtige motor en schroef.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 20:36 schreef wich het volgende:
[..]
Echter dit artikel is van de sponsor die de Yanmar en klapschoef heeft geleverd, dus de quote van Jessica zou ook nog van voor de reis kunnen zijn, maar zoals het is opgeschreven is lijkt het of ze het tijdens de reis heeft gezegd.
Veel doet het er niet toe met dit soort officieuze recordpogingen, aangezien je moet afgaan van wat de betreffende zeilers zelf melden, en er verder niets gemonitord of gecontroleerd wordt. Waarschijnlijk heeft Jessica geen motor gebruikt -afgezien van voor stroomopwekking- tijdens haar tocht, maar ze had geen voorzieningen (verzegeling keerkoppeling of zo) waarmee achteraf te controleren was of ze op de motor gevaren heeft.
Ja, maar als je dan kiest voor sponsoring, moet je je ook rekenschap geven van de consequenties. En dat is in dit geval media-aandacht.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 20:26 schreef spuitje het volgende:
[..]
Met dit verschil dat je als jongere een dergelijke trip moeilijk uit eigen middelen kunt betalen. Want het kost nogal wat, dat heb je niet zomaar bijelkaar gespaard. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te weten dat de trip van Laura inmiddels in de 10 duizenden loopt, inmiddels misschien zelfs meer dan een ton heeft gekost.
Ik denk dat je je daarin vergist. Volwassenen die een buitenlands kind in haar eentje zien, zijn van nature beleefd, gastvrij en hoffelijk. Dit zegt verder helemaal niets over Dekker. Van haar kun je hooguit zeggen dat ze inmiddels zonder schroom op deze weldoeners afstevent, zoals valt te lezen in haar blog waarin ze haar aankomst in Darwin beschrijft.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 20:22 schreef Tide het volgende:
Laura legt makkelijk contact met mensen die ze onderweg tegenkomt en met wie het klikt. Sociaal genoeg in mijn ogen....
quote:Maar dat probleem heb ik nu even naast mij neergelegd want vanmorgen is mijn vriendin Jillian gearriveerd, die ook mijn reis filmt.
bron
Nee daar vergis ik mij niet in. Laura legt makkelijk contact en dat was al lang voordat ze in het nieuws kwam met haar soloreis.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 21:10 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik denk dat je je daarin vergist. Volwassenen die een buitenlands kind in haar eentje zien, zijn van nature beleefd, gastvrij en hoffelijk. Dit zegt verder helemaal niets over Dekker. Van haar kun je hooguit zeggen dat ze inmiddels zonder schroom op deze weldoeners afstevent, zoals valt te lezen in haar blog waarin ze haar aankomst in Darwin beschrijft.
Klopt ik denk dan ook niet dat Laura de consequentie's daarvan heeft kunnen overzien. Toen haar ouders op wereldreis gingen verscheen er ook regelmatig een artikel in de Woerdense Courant maar dat tastte hun priveleven niet aan. Maar ja dat is 20 jaar geleden en de tijden zijn veranderd.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 20:58 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ja, maar als je dan kiest voor sponsoring, moet je je ook rekenschap geven van de consequenties. En dat is in dit geval media-aandacht.
quote:Op woensdag 31 augustus 2011 22:27 schreef Tide het volgende:
[..]
Klopt ik denk dan ook niet dat Laura de consequentie's daarvan heeft kunnen overzien. Toen haar ouders op wereldreis gingen verscheen er ook regelmatig een artikel in de Woerdense Courant maar dat tastte hun priveleven niet aan. Maar ja dat is 20 jaar geleden en de tijden zijn veranderd.
.quote:De oude zeilen heb ik ondertussen weggebracht naar de zeilmaker om op te lappen en als reserve zeilen te dienen
Ow! Ik dacht dat ze de jongste solozeilster wilde zijn die solo=alleen rond de wereld wilde varen.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 14:00 schreef OllieA het volgende:
[..]
Nou, dat doet ze toch ook, zo af en toe? En zo af en toe ook niet.
Ik snap jullie probleem niet hoor. Ze moet vooral goed zeilen, en tot nu toe maakt ze dat waar.
Ja natuurlijk zijn er zeilmakers in Darwin! Waarom dacht je van niet?quote:Op woensdag 31 augustus 2011 23:22 schreef spuitje het volgende:
En er is dus wel degelijk een zeilmaker in Darwin
[..]
.
Afzien is het echt wel hoor. Ik wil jou wel horen als je een paar weken op zee hebt gewerkt met iedere keer maar 2 uur slapen tussendoor. En als je dan een paar dagen op een eiland verblijft moet je ook aan het werk voorraden aanvullen, de boot schoonmaken van binnen buiten en onder water, repareren enz.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 23:28 schreef paddy het volgende:
[..]
Ow! Ik dacht dat ze de jongste solozeilster wilde zijn die solo=alleen rond de wereld wilde varen.
Nooit vermoed dat het eigenlijk alleen maar ging om het goed kunnen zeilen. (ik twijfelde geen seconde aan haar kunnen zeilen hoor) Ik dacht alleen dat dat zeilen een doel had en ze daar sponsors voor nodig had, en vol voor zou gaan. Mja, fout gedacht dus
Er is weinig solo aan, en afzien is het ook niet echt met al die uitstapjes/feestjes/ vakanties naar huis etc. Maar ze weet de mensen zo ver te krijgen dat ze dit allemaal kan doen op hun kosten.
Menig volwassen mens die dit als hun beroep hebben gekozen zullen nog wat van haar kunnen leren..
.
Dat probeer ik de hele tijd al duidelijk te maken. Het is echt geen vakantie maar hard werken. Dat ze tussendoor een pauze heeft mag dan ook wel!quote:Op donderdag 1 september 2011 00:08 schreef svetan het volgende:
@paddy
Reken eens even de vrije tijd voor een tiener van haar leeftijd bij elkaar..... school+ huiswerk.... wel altijd vrije weekeinden, schoolvacancies etc.
Als Laura onderweg is ze 24/7 bezig en als ze ergens in een haven is dan heeft ze minstens twee dagen nodig om in te klaren en de voorraden aan te vullen. Het water op de Guppy komt niet gewoon uit de kraan en de stroom uit het stopcontact moet eerst opgewekt worden en daarvoor moet de diesel ook voor aan boord gehaald worden.
Ik denk dat vele tieners die een zogenaamd "normaal" leven lijden in het afgelopen jaar meer uitstapjes gemaakt hebben en meer gefeest hebben dan Laura. Ook als ze in de haven ligt moet ze haar "huisje" zelf in orde houden en voor eten zorgen want in tegenstelling tot de meeste tieners woont ze niet in "Hotel Mamma".
ja, het is immers een wonderkind.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 22:17 schreef Tide het volgende:
[..]
Nee daar vergis ik mij niet in. Laura legt makkelijk contact en dat was al lang voordat ze in het nieuws kwam met haar soloreis.
Tjonge ben ik ff blij dat mijn kinderen jouw kinderen niet zijn !!!! Net als Laura gun ik mijn kinderen een toekomst!quote:Op donderdag 1 september 2011 00:31 schreef dawg het volgende:
[..]
ja, het is immers een wonderkind.ze legt makkelijk contact, ze werkt hard, ze is bezig een record te vestigen, ze is wereldwijs, kan makkelijk zonder scholing, maar wel met drank, of drugs, en zonder ouderlijk gezag en alles wat daarbij hoort haar toekomst tegemoet gaan. mijn god zeg.
sorry hoor, maar het is echt debiel om te zien hoeveel mensen haar de hoogte in proberen te praten terwijl het gewoon een kind is wat doet wat ze zelf wil ongeacht wat anderen (zoals instanties bijv) daarvan vinden. oh, en haar vaders wil.
en ik denk dat kinderen die gewoon naar school gaan en een bijbaan hebben het zwaarder hebben dan zij, zeker gezien de hoge sociaal-maarschappelijk druk die in de hedendaagse samenleving veel invloed heeft op bijna iedereen maar vooral op kinderen.
een kind blijft een kind blijft een kind.
ik heb geen kinderen. als ik wel kinderen had zouden die lekker naar school gaan, daarna een vervolgstudie, om zo verzekerd te zijn van een stabiele toekomst.quote:Op donderdag 1 september 2011 00:38 schreef Tide het volgende:
[..]
Tjonge ben ik ff blij dat mijn kinderen jouw kinderen niet zijn !!!! Net als Laura gun ik mijn kinderen een toekomst!
Ik /wij hebben samen 6 kinderen en gunnen ze alle levenservaringquote:Op donderdag 1 september 2011 00:42 schreef dawg het volgende:
[..]
ik heb geen kinderen. als ik wel kinderen had zouden die lekker naar school gaan, daarna een vervolgstudie, om zo verzekerd te zijn van een stabiele toekomst.
laura heeft zo geen toekomst maar een gigantische achterstand. en ook geen levenservaring waar ze echt wat aan heeft, zeilen over zo'n lange periode doe je niet elke dag, of elk jaar, of elke tien jaar. het gefeest op haar leeftijd zal alleen maar vragen oproepen over verantwoordelijkheid kunnen tonen. maar stuur jij jouw kinderen maar lekker naar de pacific, net als je -kennelijk- grootste idool, stuur ik mijn hypothetische kinderen naar de universiteit.
ik geef gewoon mijn mening, dat mag in dit land.quote:Op donderdag 1 september 2011 00:48 schreef svetan het volgende:
@dawg:
Word zelf eerst eens volwassen!
ik mijn hypothetische kinderen ook. wat heeft dat er nu mee te maken dan?quote:Op donderdag 1 september 2011 00:50 schreef Tide het volgende:
[..]
Ik /wij hebben samen 6 kinderen en gunnen ze alle levenservaring
quote:Op donderdag 1 september 2011 00:56 schreef svetan het volgende:
Dan blijf maar mooi in je land zitten. Jij schijnt een van die Nederlanders te zijn waarom Laura het helemaal met Nederland gehad heeft. Mijn eigen kinderen heb ik ook tot zelfstandigheid opgevoed en die waren met 14 en 12 ook alleen met het vliegtuig vanuit de USA naar de grootouders in Europa onderweg. Ze zijn er alleen maar beter van geworden.
http://maidentrip.com/quote:Op donderdag 1 september 2011 01:21 schreef svetan het volgende:
Heeft iemand eigenlijk al eerder van deze Jillian gehoord waar Laura het in haar blog van 8/31 over heeft? Heb ik wat gemist?
Toen wij nog in Nederland woonden kregen onze kinderen op de basisschool al engelse les.quote:Op donderdag 1 september 2011 03:20 schreef dawg het volgende:
tja, op de middelbare school heb je 3 of 4 keer per week engelse les, zowel in schrift, spraak, en leesvaardigheid.
Ze heeft het grootste deel van de tijd aan land doorgebracht met feesten en bij anderen eten en wat uitstapjes naar de binnenlanden.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 23:56 schreef Tide het volgende:
[..]
Afzien is het echt wel hoor. Ik wil jou wel horen als je een paar weken op zee hebt gewerkt met iedere keer maar 2 uur slapen tussendoor. En als je dan een paar dagen op een eiland verblijft moet je ook aan het werk voorraden aanvullen, de boot schoonmaken van binnen buiten en onder water, repareren enz.
Ik heb zo'n idee dat je beter eerst behoorlijk Engels geleerd kunt hebben, zodat je een helder gesprek kan voeren met allerlei mensen, zoals in dit geval een exploitant.quote:Op donderdag 1 september 2011 01:45 schreef svetan het volgende:
Bedankt.... was me even ontgaan.
Laura heeft dus nu weer even gelegenheid haar gesproken (us)english te perfectioneren met een "native speaker". Ik heb zo'n idee dat dit voor haar schooltoekomst (en verdere leven) wel eens belangrijker zou kunnen zijn dan Nederlands.
Is dat zo? Mij maakt het verder geen lor uit hoor, echt niet! Maar voorlopig heeft het kind nog steeds meer tijd in havens door gebracht dan op zee. Ook nu verblijft ze weer weken in Darwin. Vriendin op bezoek, vader op bezoek. En om maar uit haar laatste weblog te citeren:quote:Op donderdag 1 september 2011 00:32 schreef Tide het volgende:
Wisten jullie dat Laura de jongste mens is die ooit de pacific solo overgestoken is?
Waarom plaatsen jullie hier alleen negatieve publiciteit? Mogen wij er niet zijn als nederlanders???
Die klussen hebben dus echt niet de hoogste prioriteit!quote:Nu alle honderd kleine en grote klussen nog. Daar moet ik echt tijd voor maken, naja…
quote:Op donderdag 1 september 2011 12:11 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Top post! Het kind wordt ook wel LD genoemd om het zo abstract mogelijk te houden. Het is niet de bedoeling dat je je slachtoffer als mens neerzet natuurlijk.
Buiten dat heeft ze ook nog eens 0,0 ervaring met zeilen ze heeft geen flauw idee wat er bij komt kijken. Achtloos wordt er bijvoorbeeld voorbijgegaan aan een prestatie van 48 uur niet slapen tussen de riffen. Elk klein dingetje wordt aangegrepen om Laura af te zeiken.
Zie mijn analogie over de eerste mens die over de alpen ging.
Volgens mij wordt er niets over de prestatie gezegd.quote:
Jij uit hier voortdurend beweringen die je niet laat staven door verwijzingen (links). Dekker zou vroeger al makkelijk socialiseren, Jessica en Abby zouden op de motor heben gevaren, en nu zou Dekker de jongste solo sail circumnavigator zijn. Ik kan daar allemaal niets over vinden als ik ga zoeken?quote:Op donderdag 1 september 2011 00:32 schreef Tide het volgende:
Wisten jullie dat Laura de jongste mens is die ooit de pacific solo overgestoken is?
Waarom plaatsen jullie hier alleen negatieve publiciteit? Mogen wij er niet zijn als nederlanders???
Mobbing? Laat me eens kijken: twee of drie mensen hebben een mening die de jouwe niet is, en enkele mensen weten meer dan eens jouw beweringen te weerleggen - waar je dan weer heel slim over zwijgt. Verder is men gewoon gezond kritisch over iets dat wordt neergezet als een megaprestatie met nota bene nog een record ook, dat alles uit de zak van vreemden.quote:
Ja solo te zeilen daar door die riffen. En dan 48 uur niet slapen. Ik had het niet over 48 uur lam op een feestje hangen. En wat heb je precies gezeild in je leven?quote:Op donderdag 1 september 2011 12:47 schreef spuitje het volgende:
[..]
![]()
Ik heb wel degelijk ervaring met zeilen. En ook heb ik weleens langer dan 48 uur niet geslapen en ja, dat is zwaar! Verder nog iets?
het ging er mij om dat svetan het zo bracht alsof laura zo ontzettend veel leert, en vooral doordat ze nu met een native spreekt. en dat vind ik je reinste onzin, zie ook mijn andere reacties op de vorige pagina.quote:Op donderdag 1 september 2011 08:28 schreef spuitje het volgende:
[..]
Toen wij nog in Nederland woonden kregen onze kinderen op de basisschool al engelse les.
dat klopt, maar wederom gaat dit niet op voor laura. onzinargument dus. en laura krijgt geen cursussen, geen scholing, ze spreekt alleen zo nu en dan met een native. en daar leer je een taal echt niet beter door dan op een school met boeken en begeleiding. derhalve achterstand, niet alleen op taalgebied. waar leert ze wiskunde, of geschiedenis, of economie, of nederlands zelf (gezien de vele spelfouten ed op haar blog)?quote:Op donderdag 1 september 2011 14:07 schreef svetan het volgende:
@dawg
Mijn eigen kinderen (native us- english speakers) zijn in de vakantie door hun zwitserse grootouders achter de toonbank van een winkel gezet om hun Duits en Frans in de praktijk te leren. Ik had voor ze op de high school speciale cursussen in deze talen laten volgen zodat ze zich tenminste wat vrijer in Europa konden bewegen. Door deze praktische oefening konden ze deze taalexamens een jaar vroeger afleggen zodat er meer tijd was voor de andere vakken. Het heeft dus wel degelijk zin.
Wij lezen niets over haar scholing. Dat geeft jou de indruk dat ze het niet doet.quote:Op donderdag 1 september 2011 14:12 schreef dawg het volgende:
[..]
dat klopt, maar wederom gaat dit niet op voor laura. onzinargument dus. en laura krijgt geen cursussen, geen scholing, ze spreekt alleen zo nu en dan met een native. en daar leer je een taal echt niet beter door dan op een school met boeken en begeleiding. derhalve achterstand, niet alleen op taalgebied. waar leert ze wiskunde, of geschiedenis, of economie, of nederlands zelf (gezien de vele spelfouten ed op haar blog)?
Wat een leuk onzin argument. Stel voor dat men alle taalkundige opleidingen voor mensen ouder dan 12 afschaft. Heeft toch geen zin volgens jou.quote:overigens leren kinderen het beste een nieuwe taal voor het 12e levensjaar, daarna gaat het al aanzienlijk langzamer.
ik heb toch echt gelezen dat ze gestopt is met de wereldschool, dus dan lees jij niet goed.quote:Op donderdag 1 september 2011 14:25 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Wij lezen niets over haar scholing. Dat geeft jou de indruk dat ze het niet doet.
Feit is dat wij geen van allen dit weten.
[..]
Wat een leuk onzin argument. Stel voor dat men alle taalkundige opleidingen voor mensen ouder dan 12 afschaft. Heeft toch geen zin volgens jou.
Daarom krijgen ze volwassenen in een taalbad ook zo ver om binnen 1 maand vloeiend frans te spreken. Ik snap het helemaal. Weer een argument enkel om het afkraken.
Stel dat ze idd een achterstand heeft? Who cares.....zij heeft ervaringen die anderen weer niet hebben (en wrs. nooit zullen krijgen, dus uniek!) en die eventuele achterstand kun je wel weer inhalen...alsof Geschiedenis en Wiskunde zo belangrijk zouden zijn. De dwang van de gelijkheidsdictatuur waar we de laatste decennia aan ten prooi zijn gevallen. Iedereen moet precies hetzelfde doen, vooral niet uniek zijn of uit de pas lopen.quote:Op donderdag 1 september 2011 14:25 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Wij lezen niets over haar scholing. Dat geeft jou de indruk dat ze het niet doet.
Feit is dat wij geen van allen dit weten.
[..]
Wat een leuk onzin argument. Stel voor dat men alle taalkundige opleidingen voor mensen ouder dan 12 afschaft. Heeft toch geen zin volgens jou.
Daarom krijgen ze volwassenen in een taalbad ook zo ver om binnen 1 maand vloeiend frans te spreken. Ik snap het helemaal. Weer een argument enkel om het afkraken.
Helemaal mee eens!quote:Op donderdag 1 september 2011 14:29 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Stel dat ze idd een achterstand heeft? Who cares.....zij heeft ervaringen die anderen weer niet hebben (en wrs. nooit zullen krijgen, dus uniek!) en die eventuele achterstand kun je wel weer inhalen...alsof Geschiedenis en Wiskunde zo belangrijk zouden zijn. De dwang van de gelijkheidsdictatuur waar we de laatste decennia aan ten prooi zijn gevallen. Iedereen moet precies hetzelfde doen, vooral niet uniek zijn of uit de pas lopen.
Tuurlijk is dat zo maar idd irrelevant en het is niet zo dat het na je 12e zinloos is.quote:Overigens is het wel zo dat je vreemde talen makkelijker leert als (klein) kind, maar dat lijkt me verder niet zo relevant.
dat heb ik dan ook nergens gezegd. wel dat het beter is als je het met boeken en begeleiding op alle vlakken (taalkundig, leesvaardigheid, spreekvaardigheid) leert, dan af en toe met een native op je 15e.quote:Op donderdag 1 september 2011 14:31 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens!
[..]
Tuurlijk is dat zo maar idd irrelevant en het is niet zo dat het na je 12e zinloos is.
Uiteraard is het niet zinloos....ik heb ook pas Engels geleerd na mijn twaalfde en dat is prima gelukt. Pas als je echt ouder wordt gaat het een heel stuk langzamer, maar nog steeds te doen en ook dan heeft het nog nut.quote:Op donderdag 1 september 2011 14:31 schreef Daniel1976 het volgende:
Tuurlijk is dat zo maar idd irrelevant en het is niet zo dat het na je 12e zinloos is.
Nou nee. Wat je meer ziet is dat mensen zich afvragen hoe ze zich gaat redden nadat ze twee jaar lang op haar hele levensonderhoud, zeilescapade en feesten is getrakteerd. Het zal niet meevallen terug te vallen op het karige inkomen van haar vader en zelf moeite te moeten doen om dingen te krijgen of bereiken.quote:Op donderdag 1 september 2011 14:40 schreef Kingstown het volgende:
Wat me opvalt is dat er mensen zijn die de hele tijd doemscenarios beschrijven....alsof ze in de goot belandt of geen toekomst meer zou hebben doordat ze een tijdje aan het zeilen is. Het is de angst die regeert en dat is een karaktertrekje wat heel remmend kan werken op hoe je in het leven komt te staan.
Ja hoor svetan. De vorige keer was het nog op een Duits opleidingsschipquote:Op donderdag 1 september 2011 14:51 schreef svetan het volgende:
Ik kan het niet bewijzen...... maar ik heb zo'n vaag idee dat Laura na het einde van haar reis in het angelsachsische schoolsysteem terecht komt en
plus dat ik persoonlijk een bepaalde mate van algemene kennis en ontwikkeling ook heel belangrijk vind. maar svetan blijkbaar niet.quote:Op donderdag 1 september 2011 14:54 schreef Disana het volgende:
[..]
Ja hoor svetan. De vorige keer was het nog op een Duits opleidingsschip
Dit zou kunnen, maar zelfs zonder opleiding ziet haar toekomst er best rooskleurig uit door haar prestatie nu. Dat zie je bij allerlei bekende mensen.quote:Op donderdag 1 september 2011 14:51 schreef svetan het volgende:
Ik kan het niet bewijzen...... maar ik heb zo'n vaag idee dat Laura na het einde van haar reis in het angelsachsische schoolsysteem terecht komt en binnen een jaar via een "prep school" of een college techt komt waar zeilen als hoofd leervak en de rest maritime studies zijn.
In tegenstelling tot het nederlandse schoolsysteem is dit mogelijk indien men reeds praktische kennis en ervaring heeft.
Als buitenlandse hoeft ze dan bv in de USA vakken die betrekking hebben op lokale geschiedenis, politiek enz. niet te volgen en kan ze zich concentreren op de zaken die echt belangrijk voor haar zijn.
Ach, svetan laat hele fantasieën los op het kind. Dan is het weer zus, dan is het weer zo.quote:Op donderdag 1 september 2011 14:55 schreef dawg het volgende:
plus dat ik persoonlijk een bepaalde mate van algemene kennis en ontwikkeling ook heel belangrijk vind. maar svetan blijkbaar niet.
Nu lig ik helemaal krom: Dekker vergelijken met de groten der aardequote:Op donderdag 1 september 2011 15:01 schreef svetan het volgende:
@Daniel1976
Voordat je hier weer vragen over bewijzen krijgt geef ik hier meteen maar een paar bekende namen van mensen die hun school vroegtijdig hebbe verlaten: Steve Jobs; Bill Gates; Joschka Fischer (voormalig minister van buitenlandse zaken en vizekanselier van Duitsland) ...... en, en, en.....
en steve jobs heeft apple samen met steve wozniak opgericht, die laatste heeft gestudeerd aan berkeley.quote:Op donderdag 1 september 2011 15:12 schreef sp3c het volgende:
Gates heeft gewoon zijn school afgemaakt hoor, zijn universitaire opleiding (Harvard) is hij mee gestopt ivm Microsoft
lijkt me niet helemaal hetzelfde
En alweer zat je er dubbel en dwars naast. Hoe lang was Mercer ook alweer voor Dekker bezig? Naar welk land zou ze ook alweer gaan na deze vakantie? Wie moest er ook alweer zeilen overvliegen omdat er in Darwin geen zeilmakerij zit? Enzovoort enzovoort.quote:Op donderdag 1 september 2011 15:10 schreef svetan het volgende:
@Disana..... het ging over de kansen van schoolafbrekers..... maar als hier iedereen bewijzen zo belangrijk vind moet je ook wel eens bekende namen noemen.
onzin, zie:quote:Op donderdag 1 september 2011 15:41 schreef svetan het volgende:
@sp3c
In nederland misschien een achterstand...... maar bv in het amerikaanse schoolsysteem zou ze kunnen doorstarten met een passende opleiding. Internationaal echter zijn de nederlandse examens niet echt erkend en als Laura wat in het buitenland wil beginnen dus onbelangrijk.
Voor een baan in de zeilwereld is haar ervaring van de huidige tocht het belangrijkste entré kaartje.
kom maar met een bron, net zoals ik doe.quote:Op donderdag 1 september 2011 15:51 schreef svetan het volgende:
@dawg:
Binnen Europa heb je gelijk (maar pas sinds een paar jaar) maar buiten Europa niet. Dit was een van de redenen waarom mijn kinderen in de USA hun schoolopleiding hebben afgesloten en niet zoals de bedoeling was gedeeltelijk in Europa.
En hier zit je dus opnieuw te kletsen, want onlangs moest Dekker maar op een Duits opleidingsschip gaan zitten volgens jou. Nu blijkt dat een HAVO-examen (ik moet haar dat nog zien halen) niet toereikend is maar een VWO-examen wel. Beide wist je niet.quote:Op donderdag 1 september 2011 15:51 schreef svetan het volgende:
@dawg:
Binnen Europa heb je gelijk (maar pas sinds een paar jaar) maar buiten Europa niet. Dit was een van de redenen waarom mijn kinderen in de USA hun schoolopleiding hebben afgesloten en niet zoals de bedoeling was gedeeltelijk in Europa.
jouw persoonlijke ervaringen die je gebruikt in je vergelijkingen zijn compleet anders van aard dan bij laura. je vergelijkingen lopen daarom nogal scheef en het is jammer dat je dat of negeert of gewoon weer met een nieuw ding aan komt zetten. dat maakt dat ik je ongeloofwaardig vind, nofi.quote:Op donderdag 1 september 2011 15:58 schreef svetan het volgende:
@dawg
Gewoon mijn eigen, persoonlijke ervaring! Ik heb een deel van mijn examens in Nederland, Duitsland en de USA gedaan. De nederlandse papieren waren onbekend en ik moest daarom voor verdere studie in een ander land zware toelatingsexamens doen.
Van decennia geleden.quote:Op donderdag 1 september 2011 15:58 schreef svetan het volgende:
@dawg
Gewoon mijn eigen, persoonlijke ervaring! Ik heb
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |