abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:31:11 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_101197591
quote:
Vleeseters zijn egoïstischer'
NIJMEGEN - Mensen die graag vlees eten zijn egoïstischer, minder sociaal en 'hufteriger'. „Vlees eten haalt het slechtste in de mens naar boven.”

Foto: CORBIS

Dat concluderen drie hoogleraren uit Tilburg en Nijmegen, die verschillende onderzoeken hebben gedaan naar de psychologische betekenis van vlees en vlees eten. Carnivoren voelen zich superieur aan anderen, zeggen de professoren; zij denken dat vegetariërs en flexitariërs beter in hun vel zitten en minder eenzaam zijn.

De onderzoeken zijn gedaan door economisch psycholoog Marcel Zeelenberg, consumentenwetenschapper Diederik Stapel van de Universiteit van Tilburg en sociaal psycholoog Roos Vonk van de Radboud Universiteit, die overigens tevens lid is van de Partij voor de Dieren en voormalig voorzitter van de actiegroep Wakker Dier.

In een studie werd een groep proefpersonen onzeker gemaakt. Daarna moesten zij kiezen of ze een biefstuk, een omelet of vis wilden eten. In de onzekere groep koos 60 procent voor de biefstuk, terwijl in een controlegroep maar 20 procent het vlees prefereerde. Bij een ander onderzoek kregen sommige mensen een plaatje van een biefstuk te zien en anderen een afbeelding van een koe of een boom. Degenen die de biefstuk hadden gezien, reageerden daarna bij meerkeuzevragen egoïstischer, aldus de hoogleraren.

„Vleeseters denken meer in termen van dominantie en de baas zijn. Vlees eten is een manier om je te verheffen boven anderen”, zo stelt Vonk.
Ooit zo een triest vooringenomen onderzoek resultaat gelezen?
Triest dit. En dat onderzoeksgeld had ook besteed kunnen worden aan wiegedood, dementie, taaislijmziekte, malaria, etc etc
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_101197732
quote:
Carnivoren voelen zich superieur aan anderen
Vreemd, ik zie toch echt bij de supermarkt geen briefjes hangen over carnivorenclubs, of politieke partijen die zichzelf beter vinden omdat ze vlees eten (in tegenstelling tot vegetariërs).
pi_101197885
Dit topic en (het merendeel van) de reacties bewijzen nog meer het gelijk van dit onderzoek.
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:42:58 #4
45206 Pietverdriet
pi_101197939
quote:
6s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 00:41 schreef DJKoster het volgende:
Dit topic en (het merendeel van) de reacties bewijzen nog meer het gelijk van dit onderzoek.
Kritische wetenschappers zoeken naar falsificatie, niet naar bevestiging
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:43:23 #5
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_101197960
Vreemde stelling en manier van onderzoeken. Voorbeeld: het groeiende aantal vegetariers die de meeste geitenkaas afnemen en totaal geen benul hebben dat er geen bokkenkaas is en wat het lot van die jonge bokjes is. Wat je niet ziet is er niet, blijkbaar.

Ik vind het juist te waarderen dat vleeseters in Nederland langzaam steeds meer bewust raken van waar hun vlees vandaan komt en ook vaker besluiten geen kiloknallervlees meer te kopen.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_101198017
ow ja:

quote:
Roos Vonk van de Radboud Universiteit, die overigens tevens lid is van de Partij voor de Dieren en voormalig voorzitter van de actiegroep Wakker Dier
Wij van Wc-eend...
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:47:40 #7
42366 Staal
pi_101198074
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 00:45 schreef Tocadisco het volgende:
ow ja:

[..]

Wij van Wc-eend...
Daar heb ik overheen gelezen. Duidelijk gekleurd onderzoekje.
Un certain jeune homme
pi_101198219
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 00:43 schreef Staal het volgende:
Vreemde stelling en manier van onderzoeken. Voorbeeld: het groeiende aantal vegetariers die de meeste geitenkaas afnemen en totaal geen benul hebben dat er geen bokkenkaas is en wat het lot van die jonge bokjes is. Wat je niet ziet is er niet, blijkbaar.

Ik vind het juist te waarderen dat vleeseters in Nederland langzaam steeds meer bewust raken van waar hun vlees vandaan komt en ook vaker besluiten geen kiloknallervlees meer te kopen.
Je hebt wel een punt, maar ik zou van jou graag (heel graag zelfs) willen weten hoe jij denkt dat je bokkenkaas kunt maken. :P
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:54:12 #9
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_101198262
Dikke onzin, netzoals de meeste onderzoeken naar dit soort dingen.
En dan vinden ze het gek als er geen geld meer is voor andere onderzoeken.
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:59:18 #10
45206 Pietverdriet
pi_101198397
Net als bij die Psychologe uit Maastricht met haar vergelijking van Wilders met een TBS patient moeten deze psychologen zich diep schamen dat ze dit soort kul naar buiten brengen. Dit doet de naam van wetenschap geen goed.
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 01:14:29 #11
42366 Staal
pi_101198845
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 00:52 schreef bas-beest het volgende:

[..]

Je hebt wel een punt, maar ik zou van jou graag (heel graag zelfs) willen weten hoe jij denkt dat je bokkenkaas kunt maken. :P
Ik ben geen vegetarier en eet alles met mate. Ik schreef juist dat die vegetariers niet beseffen dat er geen bokkenkaas is. Bokkenvlees is overigens ook niet te vinden bij slagers. Dus dat is wel een probleem voor die geitenboeren.
Un certain jeune homme
pi_101199004
Er zit toch wel een kern van waarheid in hoor. Vegetariërs zijn minder eenzaam omdat ze vaak ook een stuk of 20 katten als huisdier hebben. 8-)
pi_101199150
Ze laten mensen een plaatje zien van een biefstuk een koe en een boom? De biefstuk is dan toch het enige etenswaar. Het lijkt mij evolutionair best te verklaren dat het zien van voedsel onze instincten activeert en ons daardoor tijdelijk egoistischer maakt. Als het onderzoek daadwerkelijk op die manier is uitgevoerd moeten die mensen zich kapot schamen.
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 01:26:35 #14
42366 Staal
pi_101199189
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 01:19 schreef Pulzzar het volgende:
Er zit toch wel een kern van waarheid in hoor. Vegetariërs zijn minder eenzaam omdat ze vaak ook een stuk of 20 katten als huisdier hebben. 8-)
Die allemaal vlees eten. :').
Un certain jeune homme
pi_101200650
Typisch een vleeseterreactie. Je ziet het altijd als het ergens over vegetariers gaat dat er een paar vleeseters komen die met idiote argumenten in de aanval gaan, ookal is er geen discussie. Zo onzeker die gasten. Ze denken niet echt positief over zichzelf.

Psychologie is geen wetenschap. Dus de kritiek is onterecht en deze thread in het verkeerde forum.
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 02:42:02 #16
42366 Staal
pi_101200684
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 02:40 schreef Harunobu het volgende:
Typisch een vleeseterreactie. Je ziet het altijd als het ergens over vegetariers gaat dat er een paar vleeseters komen die met idiote argumenten in de aanval gaan, ookal is er geen discussie. Zo onzeker die gasten. Ze denken niet echt positief over zichzelf.
:').

Reageer eens concreet?
Un certain jeune homme
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 02:45:23 #17
42366 Staal
pi_101200722
Overigens klopt de term vleeseter al niet. Je hebt onder de mensen alleseters en vegetariers.
Un certain jeune homme
pi_101200841
quote:
Roos Vonk van de Radboud Universiteit, die overigens tevens lid is van de Partij voor de Dieren en voormalig voorzitter van de actiegroep Wakker Dier.

In een studie werd door de onderzoeker een lading data verzonnen om z'n standpunt te bevestigen. De resultaten van het onderzoek bevestigden dat vlees eten voor onzekere stommerts is en iedereen vegetarisch moet eten om nirwana te bereiken.
In een studie werd een groep proefpersonen onzeker gemaakt. Daarna moesten zij kiezen of ze een biefstuk, een omelet of vis wilden eten. In de onzekere groep koos 60 procent voor de biefstuk, terwijl in een controlegroep maar 20 procent het vlees prefereerde. Bij een ander onderzoek kregen sommige mensen een plaatje van een biefstuk te zien en anderen een afbeelding van een koe of een boom. Degenen die de biefstuk hadden gezien, reageerden daarna bij meerkeuzevragen egoïstischer, aldus de hoogleraren.
Fixed.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 03:40:15 #19
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_101201281
quote:
Psychologie is geen wetenschap.
Dat gaat wat ver, maar de conclusie van dit artikel is zeker niet wetenschappelijk te noemen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 03:54:41 #20
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_101201338
quote:

Psychologie is geen wetenschap. Dus de kritiek is onterecht en deze thread in het verkeerde forum.
Misschien moet je de OP eerst eens lezen.

Wat een slecht onderzoek. En dan ook nog eens door iemand die lid is van de Partij van de Dieren.
En sinds wanneer noemt men viseters nog steeds vegetariër?
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_101205021
Ik ben benieuwd wat echte psychologen concluderen over deze "onderzoekers", of zouden ze gelijk door kunnnen naar een psychiater. Ik vermoed iets van asperger, narcisme, grootheidswaan en superioriteitsdenken, zeg maar het Volkert van der G syndroom :r :r
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 11:07:48 #22
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_101207789
Correlatie is geen causaliteit!

En daarbij twijfel ik aan de objectiviteit van dit onderzoek.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 11:09:17 #23
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_101207846
De conclusie is idd lekker in hun eigen straatje.

Ze noemen het hufterig, ik noem het assertief, mondig, voor jezelf opkomen.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_101208414
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 01:26 schreef Staal het volgende:

[..]

Die allemaal vlees eten. :').
Heb wel eens gelezen dat er gestoorden zijn die hun kat (of ander huisdier) op een vegetarisch dieet zetten.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_101208458
quote:
13s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 03:54 schreef Madame_Paon het volgende:

En sinds wanneer noemt men viseters nog steeds vegetariër?
Dat dus... pescatariër is daar een mooie term voor. :)
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 11:33:46 #26
45206 Pietverdriet
pi_101208637
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 11:26 schreef bas-beest het volgende:

[..]

Heb wel eens gelezen dat er gestoorden zijn die hun kat (of ander huisdier) op een vegetarisch dieet zetten.
Kweekzalm wordt tegenwoordig veel gefokt met plantaardig eiwit begreep ik uit de wilde keuken, vismeel wordt vervangen door paardenboon
pi_101212223
Maar sowieso, vegetariër zijn is nog veel zieliger voor de dieren. Worden ze geslacht, en hun vlees dan uiteindelijk weggegooid omdat een vegetariër het niet hoeft... Hebben ze helemaal voor niets geleefd.
pi_101213290
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 11:26 schreef bas-beest het volgende:

[..]

Precies! Dat gebeurt serieus en ik vind het egoïstisch dat die huisdieren daarom ook maar vegetarisch moeten eten, terwijl ze in het wild jagen op levende dieren. Dat vegetarische voer is voor die beesten zelfs ongezond.

Het is misschien wreed dat in de natuur dieren leven door te jagen op andere dieren, maar dat is de natuur en je kan het niet veranderen. Mensen zijn omnivoor, dus we eten zowel plantaardig voedsel als dierlijk voedsel en daar is ons spijsverteringskanaal ook naar gemaakt. We halen essentiële voedingsstoffen uit dierlijk voedsel.

Waar ik wel moeite mee heb, zijn de leefomstandigheden van de dieren in de bio-industrie. Dat vind ik tegennatuurlijk. Maar ik geef toe dat het voor mij geen reden is te stoppen met vlees eten. Maar ik zou het niet erg vinden als het vlees duurder gaat worden wanneer de dieren betere leefomstandigheden krijgen.
pi_101213375
quote:
Ik heb nog wel wat methodologische bedenkingen bij dit experimentje. :')

Is er ook een bron en wellicht iets meer informatie dan in de OP?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_101225100
Ik ga niet concreet reageren. Dit is geen wetenschap topic.

Verder is de term 'vleeseter' niet hetzelfde als 'carnivoor'.
pi_101225195
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 11:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kweekzalm wordt tegenwoordig veel gefokt met plantaardig eiwit begreep ik uit de wilde keuken, vismeel wordt vervangen door paardenboon
Daar lijkt me dan ook niks op tegen, maar het ging me om mensen die hun huisdier echt alleen maar vegetarisch te eten geven (dus helemaal geen vlees etc.).
pi_101225274
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 18:32 schreef Harunobu het volgende:
Ik ga niet concreet reageren. Dit is geen wetenschap topic.

Verder is de term 'vleeseter' niet hetzelfde als 'carnivoor'.
Wat is volgens jou dan het verschil tussen 'vleeseter' en 'vleesetend dier'?
pi_101238002
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 18:37 schreef bas-beest het volgende:

[..]

Wat is volgens jou dan het verschil tussen 'vleeseter' en 'vleesetend dier'?
In dit verband wordt met een vleeseter iemand bedoeld die onder andere vlees eet. Een carnivoor in de natuur is een dier dat uitsluitend of voornamelijk vlees eet om in leven te blijven. De mens is van nature een omnivoor, een diersoort die zowel planten als vlees eet.
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 08:43:06 #34
45206 Pietverdriet
pi_101246223
Edit
pi_101267996
Ja.

Maar je ziet gek genoeg ook zat mensen die het zo rood voor de ogen wordt als ze een paar vegetariers op het internet tegen komen dat ze claimen carnivoor te zijn.
pi_101268077
What the fuck moet ik me voorstellen bij 'onzeker worden gemaakt'?
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 23:27:14 #37
45206 Pietverdriet
pi_101271691
quote:
15s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 21:44 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
What the fuck moet ik me voorstellen bij 'onzeker worden gemaakt'?
Jij stinkt, weet je dat?
  zondag 28 augustus 2011 @ 00:35:53 #38
42366 Staal
pi_101274062
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 23:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jij stinkt, weet je dat?
Je moet niet zo lullig doen want het was onwijs warm op die meet. Maar hij stonk inderdaad echt verschrikkelijk.
Un certain jeune homme
pi_101284111
Typisch topic. In de politiek zie je dat ook helaas steeds meer, als de uitkomst van een onderzoek je niet aanstaat dat je tegen die wetenschappers gaat ageren, of over 'weggegooid' belastinggeld gaat jammeren.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_101284419
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 23:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jij stinkt, weet je dat?
Zegt degene met stront aan z'n lul, vieze flikker :').
  zondag 28 augustus 2011 @ 13:31:07 #41
45206 Pietverdriet
pi_101285138
quote:
2s.gif Op zondag 28 augustus 2011 13:03 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

[..]

Zegt degene met stront aan z'n lul, vieze flikker :').
Zucht, ik gaf antwoord op je vraag. En het mag duidelijk zijn dat her werkt

[ Bericht 3% gewijzigd door Pietverdriet op 28-08-2011 13:46:31 ]
pi_101285463
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 12:55 schreef Sicstus het volgende:
Typisch topic. In de politiek zie je dat ook helaas steeds meer, als de uitkomst van een onderzoek je niet aanstaat dat je tegen die wetenschappers gaat ageren, of over 'weggegooid' belastinggeld gaat jammeren.
Je kunt natuurlijk wel enige vraagtekens zetten bij het wetenschappelijke karakter van dit onderzoek. Het lijkt er hier sterk op dat de (gewenste) conclusie vooraf ging aan dit nogal eenzijdige onderzoek.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_101285511
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 13:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je kunt natuurlijk wel enige vraagtekens zetten bij het wetenschappelijke karakter van dit onderzoek. Het lijkt er hier sterk op dat de (gewenste) conclusie vooraf ging aan dit nogal eenzijdige onderzoek.
Er valt sowieso heel weinig zinnigs te zeggen op basis van zo'n beknopt stukje in de media.
pi_101289258
quote:
1s.gif Op zondag 28 augustus 2011 13:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zucht, ik gaf antwoord op je vraag. En het mag duidelijk zijn dat her werkt
Gezien het subforum waar we in zitten verwachtte ik gewoon een serieus antwoord, ja?!
  zondag 28 augustus 2011 @ 18:13:21 #45
45206 Pietverdriet
pi_101296813
quote:
9s.gif Op zondag 28 augustus 2011 15:18 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

[..]

Gezien het subforum waar we in zitten verwachtte ik gewoon een serieus antwoord, ja?!
Dat was het ook, en je werd onzeker en daardoor boos. Staal had het direct door. Maar je weet nu hoe het werkt, niet meer boos zijn, hmmm?
pi_101297962
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 18:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat was het ook, en je werd onzeker en daardoor boos. Staal had het direct door. Maar je weet nu hoe het werkt, niet meer boos zijn, hmmm?
Oh wacht, er wordt letterlijk 'onzeker gemaakt' bedoeld? Ik dacht dat het één of andere term was waarvan ik de betekenis nog niet wist. Ik dacht dat je me wou uitschelden om een reactie van mij uit een ander topic ofzo, weet ik veel. Tuurlijk counter ik dan meteen :'). Ik heb gister wel biefstuk gegeten, klopt het onderzoek nu?

Maar wat is dat nou weer voor onderzoeksmethode dan? Of mist er een belangrijk deel in het nieuwsbericht? Ik snap 't niet. Of je neemt me in het ootje (hihi, pun intented :@) of ik snap er écht geen bal van.

Overigens, ik ben gewoon succesvol getrolled door Pietverdriet ;(.
  zondag 28 augustus 2011 @ 18:47:14 #47
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_101298118
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 12:55 schreef Sicstus het volgende:
Dit onderzoek is niet eens serieus te nemen.
"sociaal psycholoog Roos Vonk van de Radboud Universiteit, die overigens tevens lid is van de Partij voor de Dieren en voormalig voorzitter van de actiegroep Wakker Dier".
Die is dus al duidelijk niet objectief.
pi_101301404
Ik was toch benieuwd wie die Roos Vonk is, dus heb ff geGoogled.

http://www.roosvonk.nl/homepage.html
pi_101311171
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 18:47 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

"sociaal psycholoog Roos Vonk van de Radboud Universiteit, die overigens tevens lid is van de Partij voor de Dieren en voormalig voorzitter van de actiegroep Wakker Dier".
Wetenschappers hoeven ook helemaal niet objectief te zijn. Of het onderzoek serieus te nemen valt hangt af van b.v. de gehanteerde methodiek, maar daar valt niets over te zeggen op basis van het beknopte stukje in de OP.
pi_101314237
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 18:47 schreef Madame_Paon het volgende:

[..]

Akkoord. Maar dan geldt volgens diezelfde logica ook dat bijvoorbeeld geen enkele econoom lid kan zijn van een politieke partij. Immers, elke politieke partij heeft standpunten over de economie. Als een econoom die lid is van zo'n partij, uitspraken doet over de economie, zijn die uitspraken als vanzelfsprekend gekleurd door de partijstandpunten en dus waardeloos.
Hetzelfde geldt voor onderwijs. Als een docent of rector iets over het onderwijs te melden heeft, moeten we allereerst kijken of hij misschien lid is van een politieke partij. Zo ja, dan kunnen we hem niet meer serieus nemen, want hij blaat ongetwijfeld het partijstandpunt na.
Of neem een arts: als die een medisch noodzakelijke doch niet door de verzekering vergoedde test laat uitvoeren, moet het wel een socialist zijn. En anderzijds zal het een VVD'er zijn.

Kortom: deze redenering is funest. We kunnen dan niemand die lid is van een politieke partij meer vertrouwen, puur om het feit dat hij/zij lid is van zo'n partij. Dat is een onhoudbaar standpunt.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
  maandag 29 augustus 2011 @ 00:28:40 #51
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_101317265
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 23:17 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Akkoord. Maar dan geldt volgens diezelfde logica ook dat bijvoorbeeld geen enkele econoom lid kan zijn van een politieke partij. Immers, elke politieke partij heeft standpunten over de economie. Als een econoom die lid is van zo'n partij, uitspraken doet over de economie, zijn die uitspraken als vanzelfsprekend gekleurd door de partijstandpunten en dus waardeloos.
Hetzelfde geldt voor onderwijs. Als een docent of rector iets over het onderwijs te melden heeft, moeten we allereerst kijken of hij misschien lid is van een politieke partij. Zo ja, dan kunnen we hem niet meer serieus nemen, want hij blaat ongetwijfeld het partijstandpunt na.
Of neem een arts: als die een medisch noodzakelijke doch niet door de verzekering vergoedde test laat uitvoeren, moet het wel een socialist zijn. En anderzijds zal het een VVD'er zijn.

Kortom: deze redenering is funest. We kunnen dan niemand die lid is van een politieke partij meer vertrouwen, puur om het feit dat hij/zij lid is van zo'n partij. Dat is een onhoudbaar standpunt.
Ze is niet alleen lid van een politieke partij, maar ook voorzitter van Wakker Dier.
En dan kun je haar absoluut niet meer onpartijdig noemen, want men weet hoe Wakker Dier over vegetariërs denkt.
  maandag 29 augustus 2011 @ 03:20:37 #52
45206 Pietverdriet
pi_101320456
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 23:17 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Onzin, ik vertrouw een lid van het cda prima als ie onderzoek doet naar de invloed van zwaartekracht op halfwaarde tijd van radioactieve middelen. Maar als een sgp lid, sercretaris van de intelligent design vereniging en voorzitter van de EO zegt dat uit zijn onderzoek blijkt dat evolutiebiologen hun vrouwen slaan dan ben ik geneigd wat commentaar te hebben op de wetenschappelijke insteek van deze mensen..
pi_101515610
quote:
6s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 00:41 schreef DJKoster het volgende:
Om dat in reactie nr 3 te stellen, vind ik wel gewaagd.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_101515998
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 00:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Triest dit. En dat onderzoeksgeld had ook besteed kunnen worden aan wiegedood, dementie, taaislijmziekte, malaria, etc etc
Oh jawel hoor, ik heb het wel eens erger gezien. Serieus!
Wat me verbaast is dat de religie van de heer Zeelenberg en de hobbies van die andere gast niet genoemd worden, maar wel kenmerken van Roos Vonk.

Ik heb het onderzoek zelf niet gelezen en ik vind het ook niet daverend interessant en verder heb ik begrepen dat de ondezoeksopzet tamelijk zwak was.
Maar ik denk dat ze wel een mogelijk gelijk hebben, al zie ik er de (maatschappelijke) relevantie niet meteen van.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zondag 4 september 2011 @ 12:50:44 #55
332698 galtfactory
RIP 08-12-2011
pi_101549988
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 00:31 schreef Pietverdriet het volgende:

Triest dit. En dat onderzoeksgeld had ook besteed kunnen worden aan wiegedood,
dementie, taaislijmziekte, malaria, etc etc
Ja, maar je weet dat " de wetenschap " ook afhankelijk is van allerlei subsidies en dus
af en toe met dit soort onzin op de proppen komt en de massa over het algemeen dit
voor waarheid aanziet.
pi_101550065
Algemeen bekend. Vleeseters zijn hufters.
  zondag 4 september 2011 @ 12:58:26 #57
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_101550275
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 12:53 schreef Monidique het volgende:
Nee, die doorgeslagen veganisten zijn zo gezellig :D
Half bezopen is weggegooid geld.
pi_101550310
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2011 12:58 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Nee, die doorgeslagen veganisten zijn zo gezellig :D
Non sequitur.
pi_101672465
Onderzoek kan ook de prullenbak in. Diederik Stapel is dus een fraudeur en inmiddels uit zijn functie ontheven.
  woensdag 7 september 2011 @ 14:58:02 #60
45206 Pietverdriet
pi_101673220
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 14:34 schreef NeedNoUserName het volgende:
Onderzoek kan ook de prullenbak in. Diederik Stapel is dus een fraudeur en inmiddels uit zijn functie ontheven.
?
  † In Memoriam † woensdag 7 september 2011 @ 15:36:21 #61
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_101674382
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 00:48 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Om dat in reactie nr 3 te stellen, vind ik wel gewaagd.
Toont aan dat vegetariërs hufterig, vooringenomen en arrogant zijn.

Trouwens, van vlees wordt je wel dik. En van varkensvlees krijg je puistjes.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_101674627
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 14:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

?
Altijd handig wanneer mensen dergelijke zaken zonder vermelding van bron neerpleuren. Google vindt dit.
pi_101675206
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 15:43 schreef Monolith het volgende:

[..]

Altijd handig wanneer mensen dergelijke zaken zonder vermelding van bron neerpleuren. Google vindt dit.
Omdat er toen nog geen bron was :')

Of zie je dat 15u36 niet staan in je linkje?
  woensdag 7 september 2011 @ 16:01:22 #64
45206 Pietverdriet
pi_101675289
WHAHAHAHAHAHAHAHAHA
Dit is zoooo grappig.
Als het om het vleeseters onderzoek gaat heb ik schoon ondergoed nodig
  woensdag 7 september 2011 @ 16:02:28 #65
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_101675329
Als je mij laat kiezen tussen een biefstuk, een omelet en vis kies ik ook voor de biefstuk.
Laat je me echter kiezen tussen biefstuk, een gekookt eitje en een aardbei, dan kies ik voor de aardbei. Smaak is zó persoonlijk en heeft imo niets te maken met superioriteitsgevoelens :').
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  woensdag 7 september 2011 @ 16:03:42 #66
45206 Pietverdriet
pi_101675371
quote:
Hoogleraar Stapel uit Tilburg op non-actief

Gepubliceerd: vandaag 15:36

De Universiteit van Tilburg heeft woensdag met onmiddellijke ingang hoogleraar Diederik Stapel op non-actief gesteld. De hoogleraar cognitieve sociale psychologie heeft in zijn publicaties gebruikgemaakt van gefingeerde gegevens, aldus het college van bestuur in een verklaring.

Een speciale commissie gaat onderzoeken bij welke publicaties van Stapel valse data zijn gebruikt.
We hebben dus een fraudeur en een sociaal psycholoog Roos Vonk van de Radboud Universiteit, die tevens lid is van de Partij voor de Dieren en voormalig voorzitter van de actiegroep Wakker Dier.
Jaaa dit onderzoek wekt vertrouwen..
  woensdag 7 september 2011 @ 16:04:10 #67
42366 Staal
pi_101675385
Leuke wending. :).
Un certain jeune homme
  woensdag 7 september 2011 @ 16:05:34 #68
45206 Pietverdriet
pi_101675449
Geniale wending, dit verzin je niet!
  woensdag 7 september 2011 @ 16:06:01 #69
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_101675461
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

We hebben dus een fraudeur en een sociaal psycholoog Roos Vonk van de Radboud Universiteit, die tevens lid is van de Partij voor de Dieren en voormalig voorzitter van de actiegroep Wakker Dier.
Jaaa dit onderzoek wekt vertrouwen..
Doet je eerder vermoeden dat het tegenovergestelde waar is: vleeseters zijn sociale mensen en vegetariërs voelen zich superieur :P.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  † In Memoriam † woensdag 7 september 2011 @ 16:07:25 #70
341203 3-voud
pi_101675524
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:06 schreef MaLo het volgende:

[..]

Doet je eerder vermoeden dat het tegenovergestelde waar is: vleeseters zijn sociale mensen en vegetariërs voelen zich superieur :P.
Is het ooit anders geweest?
Aan tafel zijn het de vegetariërs met de grootste vooroordelen. bij de bqq is het altijd gezellig.
  woensdag 7 september 2011 @ 16:19:27 #71
45206 Pietverdriet
pi_101676049
quote:
WHAHAHAHHAHAHAH
_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Ik moet om je lachen

WHAHAHAHHAHAHAH

:W :W :W :W :W :W :W :W :W :W :W :W :W

Vegetariers zijn achterbakse fraudeurs dus

[ Bericht 34% gewijzigd door Pietverdriet op 08-09-2011 10:07:45 ]
pi_101676467
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 15:59 schreef NeedNoUserName het volgende:

[..]

Omdat er toen nog geen bron was :')

Of zie je dat 15u36 niet staan in je linkje?
Een bron hoeft geen linkje te zijn hoor. Als ik zeg dat ik dat zojuist in een krant heb gelezen, op de radio heb gehoord, via een collega hoorde, enzovoort dan is dat ook een bron.
  † In Memoriam † woensdag 7 september 2011 @ 16:49:24 #73
341203 3-voud
pi_101677278
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:28 schreef Monolith het volgende:

[..]

Een bron hoeft geen linkje te zijn hoor. Als ik zeg dat ik dat zojuist in een krant heb gelezen, op de radio heb gehoord, via een collega hoorde, enzovoort dan is dat ook een bron.
Voor het eerst op Fok? :')
pi_101678000
*gniffel*

:D
  woensdag 7 september 2011 @ 17:11:19 #75
45206 Pietverdriet
pi_101678394
Ik had het idee vandaag een vleesloze dag te hebben, maar ik ga zo maar eens een steak bakken
pi_101679032
Ik ga maar eens kip eten. Ben wel in een superieure, egoïstische bui die het slechtste in mij naar boven haalt.
  woensdag 7 september 2011 @ 17:30:00 #77
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_101679168
quote:
2s.gif Op woensdag 7 september 2011 17:26 schreef waht het volgende:
Ik ga maar eens kip eten. Ben wel in een superieure, egoïstische bui die het slechtste in mij naar boven haalt.
En dan grijp je een kippenpoot in je handen. Je vingers druipen van het vet. En dan ruk je dat zachte, tere kippenvlees, met bruut geweld met je tanden van het bot af. En daarna kluif je de laatste restjes ook nog van de kleine botjes.
Jij bent evil :(
  woensdag 7 september 2011 @ 17:30:52 #78
45206 Pietverdriet
pi_101679204
quote:
12s.gif Op woensdag 7 september 2011 17:30 schreef MaLo het volgende:

[..]

En dan grijp je een kippenpoot in je handen. Je vingers druipen van het vet. En dan ruk je dat zachte, tere kippenvlees, met bruut geweld met je tanden van het bot af. En daarna kluif je de laatste restjes ook nog van de kleine botjes.
Ik eet alleen de vleugeltjes, die zijn het lekkerst
pi_101679266
quote:
12s.gif Op woensdag 7 september 2011 17:30 schreef MaLo het volgende:

[..]

Ik kan er niets aan doen, ik ben nu eenmaal een vleeseter. ;(
  woensdag 7 september 2011 @ 17:33:04 #80
45206 Pietverdriet
pi_101679317
Kikkerbilletjes
mmmm
pi_101680615
Hahaha, grappige ontwikkelingen _O-
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_101682106
Mijn wereld stort in.
  woensdag 7 september 2011 @ 18:46:53 #83
45206 Pietverdriet
pi_101682150
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 18:45 schreef Monidique het volgende:
Mijn wereld stort in.
Tja, eiwittekort vermoed ik
pi_101682169
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 18:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tja, eiwittekort vermoed ik
Waarom zou dat?
  woensdag 7 september 2011 @ 21:41:50 #85
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_101690541
quote:
Inderdaad. Over 400 jaar zal de mensheid met walging terugkijken op deze periode, een periode waarin we levende wezens doodmaken om op te eten. Het gaat eigenlijk veel verder dan hufterigheid. Zelfs de nazi's hadden nog het fatsoen om de Joden niet op te eten (zoals de Zionisten zelf wel baby's eten, zie de protocollen van Sion).
Géén kloon van tvlxd!
  woensdag 7 september 2011 @ 21:47:42 #86
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_101690802
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 21:41 schreef Montov het volgende:

[..]

Inderdaad. Over 400 jaar zal de mensheid met walging terugkijken op deze periode, een periode waarin we levende wezens doodmaken om op te eten. Het gaat eigenlijk veel verder dan hufterigheid. Zelfs de nazi's hadden nog het fatsoen om de Joden niet op te eten (zoals de Zionisten zelf wel baby's eten, zie de protocollen van Sion).
Ja, over 400 jaar kijken we vast met walging terug op de meer dan 100.000 jaar dat wij mensen dieren doodden om op te eten :'). Gelukkig zijn wij mensen de enige levende wezens op aarde die andere levende wezens doden en opeten. Dieren doen dat niet, dat zijn allemaal planteneters :{w.
pi_101698204
Roos Vonk lijkt me best wel een leuke juffrouw.
Los van haar bijdrage aan dit verhaal.
  donderdag 8 september 2011 @ 10:10:23 #88
45206 Pietverdriet
pi_101701421
quote:
Omstreden vleesonderzoek gebaseerd op verzinsels

woensdag 7 september 2011 22:11

Een wetenschappelijk onderzoek waarin vleeseters als hufters worden neergezet, blijkt te berusten op fraude. Hoogleraar psychologie Diederik Stapel, die woensdag is ontslagen, blijkt de cijfers voor dit toch al omstreden onderzoek te hebben verzonnen.

Hoogleraar Stapel is per direct op non-actief gezet Hoogleraar Stapel is per direct op non-actief gezet

Dat meldt een van de onderzoekers, Roos Vonk, op haar website.

Assistent
'Vandaag (7 september) hoorde ik dat collega Stapel op grote schaal fraude heeft gepleegd. Dit is ontdekt naar aanleiding van ander onderzoek. Ik moet aannemen dat ook de 'vlees-data' berusten op fraude. Bij het bespreken van de resultaten vond ik het wel vreemd dat Diederik de naam van de assistent niet noemde, maar de gedachte aan fraude is geen moment in me opgekomen,' aldus Vonk.

In het onlangs gepresenteerde onderzoek wordt forse kritiek geuit op mensen die vlees eten. 'Vlees eten haalt het slechtste in de mens naar boven.' Het nuttigen van vlees zou mensen hufterig maken, aldus de onderzoekers.

Waardevrij?
Woensdag bleek dat Stapel, verbonden aan de Universiteit van Tilburg, wegens het verzinnen van gegevens op non-actief is gezet. Nu blijkt dat ook het omstreden 'vleesonderzoek' op verzinsels is gebaseerd.

Er was al veel kritiek op dit onderzoek, omdat het leek of de wetenschappers niet objectief in het onderzoek stonden. Vonk haalde bijvoorbeeld hard uit na een kritische vraag van een journalist: 'Ik vind deze vraag van u beledigend en insinuerend. Ik neem aan dat u dat doet omdat de resultaten u niet bevallen. Vermoedelijk zou u deze vraag niet stellen als de resultaten u meer aanspraken. Ik zou dan ook de wedervraag willen stellen of u als journalist wel waardevrij bent in uw werk?'

Afgang
Nu gaat Vonk diep door het stof. 'Terugkijkend is dit wel een afgang van mega-formaat. Niet alleen was het onderzoek niet waardevrij, de resultaten waren compleet fake! Ik wil dan ook iedereen tegen wie ik soortgelijke dingen heb gezegd mijn welgemeende excuses aanbieden,' zo schrijft ze woensdag op haar website.

Het onderzoek heeft wat haar betreft geen enkele waarde meer. 'Ik wil ook duidelijk maken dat er vermoedelijk helemaal geen onderzoeksresultaten bestaan over de effecten van denken aan vlees, en dat we hierover dus geen enkele uitspraak kunnen doen. We kunnen niet zeggen dat het denken aan vlees mensen hufterig of eenzaam maakt (zoals we zeiden), maar ook niet dat het omgekeerd is. We weten het niet.'
Klik

Dus zijn maatjes laten hem nu al gelijk vallen, ze wisten zogenaamd van niets en hebben de onderzoek data nooit gecheckt. Vegetariers zijn dus slordig, checken hun feiten niet en niet sociaal (laten hun vriendjes direct vallen).

donderdag 8 september 2011 @ 10:11:42 #89
45206 Pietverdriet
pi_101701453
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 01:22 schreef Kees22 het volgende:
Roos Vonk lijkt me best wel een leuke juffrouw.
Los van haar bijdrage aan dit verhaal.
Lijkt me iemand die je als een hete aardappel laat vallen als het haar voordeel is eigenlijk
  † In Memoriam † donderdag 8 september 2011 @ 10:20:07 #90
341203 3-voud
pi_101701618
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 10:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Klik

Dus zijn maatjes laten hem nu al gelijk vallen, ze wisten zogenaamd van niets en hebben de onderzoek data nooit gecheckt. Vegetariers zijn dus slordig, checken hun feiten niet en niet sociaal (laten hun vriendjes direct vallen).

Wat een blunder voor iedereen hier die er direct op sprong om het te ondersteunen.
  donderdag 8 september 2011 @ 10:22:31 #91
45206 Pietverdriet
pi_101701663
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 10:20 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Wat een blunder voor iedereen hier die er direct op sprong om het te ondersteunen.
Ik wed dat je nog jaaaaren van vegetariers het onderzoek te horen krijgt, maar niet dat het fraude was.
  Licht Ontvlambaar donderdag 8 september 2011 @ 10:24:22 #92
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_101701696
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 21:41 schreef Montov het volgende:

[..]

Ik vind het niet van fatsoen getuigen om iets/iemand dood te maken puur om het doodmaken...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  donderdag 8 september 2011 @ 10:25:54 #93
45206 Pietverdriet
pi_101701725
quote:
14s.gif Op donderdag 8 september 2011 10:24 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ik vind het niet van fatsoen getuigen om iets/iemand dood te maken puur om het doodmaken...
Ik had de indruk dat Montov ravenzwart sarcasme bedreef
  Licht Ontvlambaar donderdag 8 september 2011 @ 10:39:10 #94
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_101702005
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 10:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik had de indruk dat Montov ravenzwart sarcasme bedreef
Ik ben nog niet wakker dan :P
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  donderdag 8 september 2011 @ 13:01:47 #95
45206 Pietverdriet
pi_101706202
Hier trouwens het originele persbericht van de Radbout Uni
quote:
Vleeseters zijn egoïstischer en minder sociaal
Datum bericht: 25 augustus 2011

‘Vlees haalt het slechtste in mensen naar boven'. Dat concluderen psychologen van de Radboud Universiteit Nijmegen en Tilburg University uit verschillende studies naar de psychologische betekenis van vlees. Denken aan vlees maakt mensen minder sociaal en in diverse opzichten meer ‘hufterig'. Ook blijkt dat mensen eerder vlees kiezen wanneer ze zich onzeker voelen, wellicht omdat het een gevoel van superioriteit of status geeft, veronderstellen de onderzoekers.

De Tilburgse hoogleraren Marcel Zeelenberg (economische psychologie) en Diederik Stapel (consumentenwetenschap en decaan Tilburg School of Social and Behavioral Sciences) en de Nijmeegse hoogleraar Roos Vonk (sociale psychologie) onderzochten de psychologische betekenis van vlees. ‘Mensen zeggen: vlees is lekker, het is gezond. Maar net als veel andere producten heeft vlees ook een symbolische, expressieve waarde', licht Zeelenberg toe. ‘Denk aan rijden in een Hummer of een Panda. Met beide kom je er, maar een Hummer is stoerder. Net als de Hummer is vlees slecht voor het milieu en het klimaat. Het is ook slecht voor dieren, de derde wereld en onze eigen gezondheid. Maar mensen kunnen flink kwaad worden als je ze dat vertelt. Ze zijn blijkbaar erg gehecht aan hun biefstukje.'

Onzekere mensen kiezen voor vlees
Dat was voer voor de drie psychologen: wellicht voedt vlees ook belangrijke psychologische behoeften. In een serie onderzoeken werd een deel van de deelnemers onzeker gemaakt. Dat leidde tot een grotere voorkeur voor vlees wanneer men kon kiezen uit drie gerechten: vlees (biefstuk), vis of vegetarisch (omelet). In de onzeker gemaakte groep koos 60 procent van de deelnemers de biefstuk, in de controlegroep was dit slechts 20 procent. Vonk: ‘Dit wijst erop dat mensen niet in de eerste plaats vlees eten omdat ze het lekker of gezond vinden. Denk weer aan de Hummer, daar rijd je niet in omdat je moet overleven in de jungle. Net als de Hummer geeft vlees een oppepper aan je status en je ego.'

Eigen belang
In andere studies werd onderzocht wat er met mensen gebeurt als ze aan vlees denken. Ze kregen een plaatje te zien van een sappige biefstuk, terwijl een controlegroep een plaatje zag van een koe of een boom. Het denken aan vlees haalde niet bepaald het beste in mensen naar boven, constateert Roos Vonk. De mensen die naar de biefstuk hadden gekeken maakten egoïstischer keuzes bij een verdeelspel; ze kozen vaker voor eigenbelang. In denkbeeldige situaties vonden ze zichzelf belangrijker dan anderen en reageerden ze minder sociaal: bij een brand vonden ze vaker dat zij als eerste gered moesten worden; en ze waren minder bereid om iemand te helpen die van streek is. Ook bleek dat mensen na het denken aan vlees zich minder verbonden voelden met anderen, minder geliefd en eenzamer.

Vlees en ego
Roos Vonk, bekend van haar columns en boeken over hoe ons ego ons in de weg zit, kijkt hier niet van op: ‘Eerder onderzoek wees al uit dat vleeseters meer denken in termen van dominantie en hiërarchie (wie is de baas over wie) dan vegetariërs. Vlees eten is van oudsher ook geassocieerd met status; vlees was vroeger veel duurder en schaarser dan nu. Vlees eten is een manier om jezelf te verheffen boven anderen. Maar door jezelf te verheffen, verlies je ook de verbinding met anderen. Vlees kan blijkbaar ook die rol vervullen. Dat verklaart waarom onzekere mensen er meer behoefte aan hebben. Het maakt ook dat mensen hufteriger worden als ze aan vlees denken en zich eenzamer voelen.' Diederik Stapel voegt daar nog aan toe: ‘ Het lijkt erop dat vegetariërs en flexitariërs beter in hun vel zitten, en ze zijn ook nog socialer en minder eenzaam.'
http://www.ru.nl/onderzoek/persberichten/@821285/vleeseters/
Het laat het hoge moralistische gehalte en het geringe wetenschappelijke gehalte al zien, het moralistische vol van waardeoordelen en veroordelingen druipt er van af.
Dat de Uni Nijmegen dit zo naar buiten heeft kunnen brengen laat een triest beeld ontstaan van het wetenschappelijke gehalte aan mijn oude Uni
pi_101707402
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Hier trouwens het originele persbericht van de Radbout Uni

[..]

http://www.ru.nl/onderzoek/persberichten/@821285/vleeseters/
Het laat het hoge moralistische gehalte en het geringe wetenschappelijke gehalte al zien, het moralistische vol van waardeoordelen en veroordelingen druipt er van af.
Dat de Uni Nijmegen dit zo naar buiten heeft kunnen brengen laat een triest beeld ontstaan van het wetenschappelijke gehalte aan mijn oude Uni
Nou ja, persberichten zijn wel vaker van beroerde kwaliteit, maar als ik dit lees, dan mag daar op z'n zachtst gezegd nog wel enige nuancering in worden aangebracht:

quote:
In andere studies werd onderzocht wat er met mensen gebeurt als ze aan vlees denken. Ze kregen een plaatje te zien van een sappige biefstuk, terwijl een controlegroep een plaatje zag van een koe of een boom. Het denken aan vlees haalde niet bepaald het beste in mensen naar boven, constateert Roos Vonk. De mensen die naar de biefstuk hadden gekeken maakten egoïstischer keuzes bij een verdeelspel; ze kozen vaker voor eigenbelang.
Ik vind het nogal vreemd om een plaatje van een biefstuk af te zetten tegen een koe of boom en dan te concluderen dat 'aan vlees denken' het onderscheidend criterium is. Zet het ook eens af tegen een salade en een heerlijk stukje zalm, zet er een plaatje van een burger neer en zet er bij de ene groep 'sojaburger' en bij de ander 'hamburger' boven...enzovoort.

Dit is natuurlijk een lachwekkende conclusie op basis van de beschreven methodologie.
  donderdag 8 september 2011 @ 13:35:26 #97
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_101707407
quote:
10s.gif Op donderdag 8 september 2011 10:39 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ik ben nog niet wakker dan :P
Dan was ik dat gisteravond ook niet meer :P
  donderdag 8 september 2011 @ 13:37:06 #98
45206 Pietverdriet
pi_101707461
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:35 schreef Monolith het volgende:

Dit is natuurlijk een lachwekkende conclusie op basis van de beschreven methodologie.
En dan is daar ook nog fraude mee gepleegd.
pi_101707959
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En dan is daar ook nog fraude mee gepleegd.
Dit gaat over 'andere studies'. Ik weet niet in hoeverre Stapel daar bij betrokken was.
pi_101709818
quote:
Wetenschappers controleren elkaar niet
Datum bericht: 8 september 2011
Roos Vonk, hoogleraar sociale psychologie aan de Radboud Universiteit, deed onderzoek met de Tilburgse psychologiehoogleraar Diederik Stapel, die deze week op non-actief is gesteld. Stapel zou data fingeren. Ook de ‘vlees-data' zijn waarschijnlijk verzonnen. De vraag is of Vonk blaam treft. 'Je mag er toch van uitgaan dat collega's integer zijn'.

Het onderzoek naar de karaktertrekken van vleeseters van Vonk, Stapel en nog een andere Tilburgse hoogleraar (Marcel Zeelenberg) trok de afgelopen weken veel aandacht. Uit de resultaten zou blijken dat denken aan vlees mensen asociaal en eenzaam zou maken. Op haar website maakt Vonk duidelijk dat er vermoedelijk helemaal geen onderzoeksresultaten bestaan over de effecten van denken aan vlees, en dat ‘we hierover dus geen enkele uitspraak kunnen doen'. Ze gaat diep door het stof. Ze spreekt van een afgang van megaformaat. ‘Niet alleen was het onderzoek niet waardevrij, de resultaten waren compleet fake!'

Maar Vonk treft geen enkele blaam, vindt sociaal psycholoog en collega Ap Dijksterhuis. ‘Wetenschappers verzamelen data en schrijven daar - vaak in groepsverband - een artikel over. Maar je controleert elkaar niet. Soms doe je dat wel bij beginnende AIO's om te kijken of ze niet per ongeluk fouten hebben gemaakt, maar daar blijft het bij.'

Vertrouwen

Stapel stuurde Vonk een mail met de onderzoeksresultaten, op basis waarvan een persbericht werd gemaakt. Had Vonk de data niet eerst moeten checken? Nee, vindt ethicus Marcel Becker, die onderzoek doet naar integriteit van bestuurders. Wetenschap is een kwestie van specialisatie, het is alleen al daarom onmogelijk om het werk van collega's te doorgronden. Daarbij: wetenschap is een kwestie van vertrouwen. ‘Publicaties staan vol met verwijzingen naar het werk van andere wetenschappers. Je kunt niet anders dan ervan uitgaan dat dat werk van die anderen goed in elkaar steekt. Anders is het niet werkbaar. Vertrouwen speelt een ontzettend belangrijke rol in de wetenschap. Precies daarom zijn wetenschappelijke integriteitkwesties zo problematisch: iemand die de boel flest, vreet aan het fundament van de wetenschap.'

'Je moet ervan uit kunnen gaan dat collega's integer zijn en dat hun data kloppen', zegt ook Inge Rabeling, die psychologiestudenten doceert over ethiek en methoden van onderzoek. ‘Ik denk dat het in de praktijk heel moeilijk is om na te gaan of data zijn verzonnen. Je kunt elkaar toch niet voortdurend op de vingers gaan kijken, dat zou niet goed zijn voor de werksfeer.'

Aanbeveling

Toch had Vonk wel iets voorzichtiger kunnen zijn. Door de weg te bewandelen die wetenschappers past: eerst een artikel in een wetenschappelijk tijdschrift - dat de toets moet doorstaan van een kritische blik van peers - en dan pas een persbericht. ‘Dat is wel de gebruikelijke gang van zaken', zegt Becker, ‘een artikel in een wetenschappelijk tijdschrift bevestigt natuurlijk ook je wetenschappelijke kwaliteiten. Dus dat is wel een extra aanbeveling denk ik.'

Op haar website benadrukt Vonk dat het hier gaat ‘om een enkele uitzondering die voor mij en mijn vakgenoten waarschijnlijk nog schokkender en onthutsender is dan voor buitenstaanders, omdat wij allen tijdens onze opleiding doordrongen zijn van het belang van integriteit'./Tekst Martine Zuidweg

Kort samengevat:
'Iemand stuurde ons foute informatie, wij hebben niks fout gedaan.'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')