En dan grijp je een kippenpoot in je handen. Je vingers druipen van het vet. En dan ruk je dat zachte, tere kippenvlees, met bruut geweld met je tanden van het bot af. En daarna kluif je de laatste restjes ook nog van de kleine botjes.quote:Op woensdag 7 september 2011 17:26 schreef waht het volgende:
Ik ga maar eens kip eten. Ben wel in een superieure, egoïstische bui die het slechtste in mij naar boven haalt.
Ik eet alleen de vleugeltjes, die zijn het lekkerstquote:Op woensdag 7 september 2011 17:30 schreef MaLo het volgende:
[..]
En dan grijp je een kippenpoot in je handen. Je vingers druipen van het vet. En dan ruk je dat zachte, tere kippenvlees, met bruut geweld met je tanden van het bot af. En daarna kluif je de laatste restjes ook nog van de kleine botjes.
Jij bent evil
Ik kan er niets aan doen, ik ben nu eenmaal een vleeseter.quote:Op woensdag 7 september 2011 17:30 schreef MaLo het volgende:
[..]
En dan grijp je een kippenpoot in je handen. Je vingers druipen van het vet. En dan ruk je dat zachte, tere kippenvlees, met bruut geweld met je tanden van het bot af. En daarna kluif je de laatste restjes ook nog van de kleine botjes.
Jij bent evil
Waarom zou dat?quote:Op woensdag 7 september 2011 18:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, eiwittekort vermoed ik
Inderdaad. Over 400 jaar zal de mensheid met walging terugkijken op deze periode, een periode waarin we levende wezens doodmaken om op te eten. Het gaat eigenlijk veel verder dan hufterigheid. Zelfs de nazi's hadden nog het fatsoen om de Joden niet op te eten (zoals de Zionisten zelf wel baby's eten, zie de protocollen van Sion).quote:Op zondag 4 september 2011 12:53 schreef Monidique het volgende:
Algemeen bekend. Vleeseters zijn hufters.
Ja, over 400 jaar kijken we vast met walging terug op de meer dan 100.000 jaar dat wij mensen dieren doodden om op te etenquote:Op woensdag 7 september 2011 21:41 schreef Montov het volgende:
[..]
Inderdaad. Over 400 jaar zal de mensheid met walging terugkijken op deze periode, een periode waarin we levende wezens doodmaken om op te eten. Het gaat eigenlijk veel verder dan hufterigheid. Zelfs de nazi's hadden nog het fatsoen om de Joden niet op te eten (zoals de Zionisten zelf wel baby's eten, zie de protocollen van Sion).
Klikquote:Omstreden vleesonderzoek gebaseerd op verzinsels
woensdag 7 september 2011 22:11
Een wetenschappelijk onderzoek waarin vleeseters als hufters worden neergezet, blijkt te berusten op fraude. Hoogleraar psychologie Diederik Stapel, die woensdag is ontslagen, blijkt de cijfers voor dit toch al omstreden onderzoek te hebben verzonnen.
Hoogleraar Stapel is per direct op non-actief gezet Hoogleraar Stapel is per direct op non-actief gezet
Dat meldt een van de onderzoekers, Roos Vonk, op haar website.
Assistent
'Vandaag (7 september) hoorde ik dat collega Stapel op grote schaal fraude heeft gepleegd. Dit is ontdekt naar aanleiding van ander onderzoek. Ik moet aannemen dat ook de 'vlees-data' berusten op fraude. Bij het bespreken van de resultaten vond ik het wel vreemd dat Diederik de naam van de assistent niet noemde, maar de gedachte aan fraude is geen moment in me opgekomen,' aldus Vonk.
In het onlangs gepresenteerde onderzoek wordt forse kritiek geuit op mensen die vlees eten. 'Vlees eten haalt het slechtste in de mens naar boven.' Het nuttigen van vlees zou mensen hufterig maken, aldus de onderzoekers.
Waardevrij?
Woensdag bleek dat Stapel, verbonden aan de Universiteit van Tilburg, wegens het verzinnen van gegevens op non-actief is gezet. Nu blijkt dat ook het omstreden 'vleesonderzoek' op verzinsels is gebaseerd.
Er was al veel kritiek op dit onderzoek, omdat het leek of de wetenschappers niet objectief in het onderzoek stonden. Vonk haalde bijvoorbeeld hard uit na een kritische vraag van een journalist: 'Ik vind deze vraag van u beledigend en insinuerend. Ik neem aan dat u dat doet omdat de resultaten u niet bevallen. Vermoedelijk zou u deze vraag niet stellen als de resultaten u meer aanspraken. Ik zou dan ook de wedervraag willen stellen of u als journalist wel waardevrij bent in uw werk?'
Afgang
Nu gaat Vonk diep door het stof. 'Terugkijkend is dit wel een afgang van mega-formaat. Niet alleen was het onderzoek niet waardevrij, de resultaten waren compleet fake! Ik wil dan ook iedereen tegen wie ik soortgelijke dingen heb gezegd mijn welgemeende excuses aanbieden,' zo schrijft ze woensdag op haar website.
Het onderzoek heeft wat haar betreft geen enkele waarde meer. 'Ik wil ook duidelijk maken dat er vermoedelijk helemaal geen onderzoeksresultaten bestaan over de effecten van denken aan vlees, en dat we hierover dus geen enkele uitspraak kunnen doen. We kunnen niet zeggen dat het denken aan vlees mensen hufterig of eenzaam maakt (zoals we zeiden), maar ook niet dat het omgekeerd is. We weten het niet.'
Lijkt me iemand die je als een hete aardappel laat vallen als het haar voordeel is eigenlijkquote:Op donderdag 8 september 2011 01:22 schreef Kees22 het volgende:
Roos Vonk lijkt me best wel een leuke juffrouw.
Los van haar bijdrage aan dit verhaal.
Wat een blunder voor iedereen hier die er direct op sprong om het te ondersteunen.quote:Op donderdag 8 september 2011 10:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klik
Dus zijn maatjes laten hem nu al gelijk vallen, ze wisten zogenaamd van niets en hebben de onderzoek data nooit gecheckt. Vegetariers zijn dus slordig, checken hun feiten niet en niet sociaal (laten hun vriendjes direct vallen).
Ik wed dat je nog jaaaaren van vegetariers het onderzoek te horen krijgt, maar niet dat het fraude was.quote:Op donderdag 8 september 2011 10:20 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Wat een blunder voor iedereen hier die er direct op sprong om het te ondersteunen.
Ik vind het niet van fatsoen getuigen om iets/iemand dood te maken puur om het doodmaken...quote:Op woensdag 7 september 2011 21:41 schreef Montov het volgende:
[..]
Inderdaad. Over 400 jaar zal de mensheid met walging terugkijken op deze periode, een periode waarin we levende wezens doodmaken om op te eten. Het gaat eigenlijk veel verder dan hufterigheid. Zelfs de nazi's hadden nog het fatsoen om de Joden niet op te eten (zoals de Zionisten zelf wel baby's eten, zie de protocollen van Sion).
Ik had de indruk dat Montov ravenzwart sarcasme bedreefquote:Op donderdag 8 september 2011 10:24 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik vind het niet van fatsoen getuigen om iets/iemand dood te maken puur om het doodmaken...
Ik ben nog niet wakker danquote:Op donderdag 8 september 2011 10:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik had de indruk dat Montov ravenzwart sarcasme bedreef
http://www.ru.nl/onderzoek/persberichten/@821285/vleeseters/quote:Vleeseters zijn egoïstischer en minder sociaal
Datum bericht: 25 augustus 2011
‘Vlees haalt het slechtste in mensen naar boven'. Dat concluderen psychologen van de Radboud Universiteit Nijmegen en Tilburg University uit verschillende studies naar de psychologische betekenis van vlees. Denken aan vlees maakt mensen minder sociaal en in diverse opzichten meer ‘hufterig'. Ook blijkt dat mensen eerder vlees kiezen wanneer ze zich onzeker voelen, wellicht omdat het een gevoel van superioriteit of status geeft, veronderstellen de onderzoekers.
De Tilburgse hoogleraren Marcel Zeelenberg (economische psychologie) en Diederik Stapel (consumentenwetenschap en decaan Tilburg School of Social and Behavioral Sciences) en de Nijmeegse hoogleraar Roos Vonk (sociale psychologie) onderzochten de psychologische betekenis van vlees. ‘Mensen zeggen: vlees is lekker, het is gezond. Maar net als veel andere producten heeft vlees ook een symbolische, expressieve waarde', licht Zeelenberg toe. ‘Denk aan rijden in een Hummer of een Panda. Met beide kom je er, maar een Hummer is stoerder. Net als de Hummer is vlees slecht voor het milieu en het klimaat. Het is ook slecht voor dieren, de derde wereld en onze eigen gezondheid. Maar mensen kunnen flink kwaad worden als je ze dat vertelt. Ze zijn blijkbaar erg gehecht aan hun biefstukje.'
Onzekere mensen kiezen voor vlees
Dat was voer voor de drie psychologen: wellicht voedt vlees ook belangrijke psychologische behoeften. In een serie onderzoeken werd een deel van de deelnemers onzeker gemaakt. Dat leidde tot een grotere voorkeur voor vlees wanneer men kon kiezen uit drie gerechten: vlees (biefstuk), vis of vegetarisch (omelet). In de onzeker gemaakte groep koos 60 procent van de deelnemers de biefstuk, in de controlegroep was dit slechts 20 procent. Vonk: ‘Dit wijst erop dat mensen niet in de eerste plaats vlees eten omdat ze het lekker of gezond vinden. Denk weer aan de Hummer, daar rijd je niet in omdat je moet overleven in de jungle. Net als de Hummer geeft vlees een oppepper aan je status en je ego.'
Eigen belang
In andere studies werd onderzocht wat er met mensen gebeurt als ze aan vlees denken. Ze kregen een plaatje te zien van een sappige biefstuk, terwijl een controlegroep een plaatje zag van een koe of een boom. Het denken aan vlees haalde niet bepaald het beste in mensen naar boven, constateert Roos Vonk. De mensen die naar de biefstuk hadden gekeken maakten egoïstischer keuzes bij een verdeelspel; ze kozen vaker voor eigenbelang. In denkbeeldige situaties vonden ze zichzelf belangrijker dan anderen en reageerden ze minder sociaal: bij een brand vonden ze vaker dat zij als eerste gered moesten worden; en ze waren minder bereid om iemand te helpen die van streek is. Ook bleek dat mensen na het denken aan vlees zich minder verbonden voelden met anderen, minder geliefd en eenzamer.
Vlees en ego
Roos Vonk, bekend van haar columns en boeken over hoe ons ego ons in de weg zit, kijkt hier niet van op: ‘Eerder onderzoek wees al uit dat vleeseters meer denken in termen van dominantie en hiërarchie (wie is de baas over wie) dan vegetariërs. Vlees eten is van oudsher ook geassocieerd met status; vlees was vroeger veel duurder en schaarser dan nu. Vlees eten is een manier om jezelf te verheffen boven anderen. Maar door jezelf te verheffen, verlies je ook de verbinding met anderen. Vlees kan blijkbaar ook die rol vervullen. Dat verklaart waarom onzekere mensen er meer behoefte aan hebben. Het maakt ook dat mensen hufteriger worden als ze aan vlees denken en zich eenzamer voelen.' Diederik Stapel voegt daar nog aan toe: ‘ Het lijkt erop dat vegetariërs en flexitariërs beter in hun vel zitten, en ze zijn ook nog socialer en minder eenzaam.'
Nou ja, persberichten zijn wel vaker van beroerde kwaliteit, maar als ik dit lees, dan mag daar op z'n zachtst gezegd nog wel enige nuancering in worden aangebracht:quote:Op donderdag 8 september 2011 13:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Hier trouwens het originele persbericht van de Radbout Uni
[..]
http://www.ru.nl/onderzoek/persberichten/@821285/vleeseters/
Het laat het hoge moralistische gehalte en het geringe wetenschappelijke gehalte al zien, het moralistische vol van waardeoordelen en veroordelingen druipt er van af.
Dat de Uni Nijmegen dit zo naar buiten heeft kunnen brengen laat een triest beeld ontstaan van het wetenschappelijke gehalte aan mijn oude Uni
Ik vind het nogal vreemd om een plaatje van een biefstuk af te zetten tegen een koe of boom en dan te concluderen dat 'aan vlees denken' het onderscheidend criterium is. Zet het ook eens af tegen een salade en een heerlijk stukje zalm, zet er een plaatje van een burger neer en zet er bij de ene groep 'sojaburger' en bij de ander 'hamburger' boven...enzovoort.quote:In andere studies werd onderzocht wat er met mensen gebeurt als ze aan vlees denken. Ze kregen een plaatje te zien van een sappige biefstuk, terwijl een controlegroep een plaatje zag van een koe of een boom. Het denken aan vlees haalde niet bepaald het beste in mensen naar boven, constateert Roos Vonk. De mensen die naar de biefstuk hadden gekeken maakten egoïstischer keuzes bij een verdeelspel; ze kozen vaker voor eigenbelang.
Dan was ik dat gisteravond ook niet meerquote:
En dan is daar ook nog fraude mee gepleegd.quote:Op donderdag 8 september 2011 13:35 schreef Monolith het volgende:
Dit is natuurlijk een lachwekkende conclusie op basis van de beschreven methodologie.
Dit gaat over 'andere studies'. Ik weet niet in hoeverre Stapel daar bij betrokken was.quote:Op donderdag 8 september 2011 13:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En dan is daar ook nog fraude mee gepleegd.
Kort samengevat:quote:Wetenschappers controleren elkaar niet
Datum bericht: 8 september 2011
Roos Vonk, hoogleraar sociale psychologie aan de Radboud Universiteit, deed onderzoek met de Tilburgse psychologiehoogleraar Diederik Stapel, die deze week op non-actief is gesteld. Stapel zou data fingeren. Ook de ‘vlees-data' zijn waarschijnlijk verzonnen. De vraag is of Vonk blaam treft. 'Je mag er toch van uitgaan dat collega's integer zijn'.
Het onderzoek naar de karaktertrekken van vleeseters van Vonk, Stapel en nog een andere Tilburgse hoogleraar (Marcel Zeelenberg) trok de afgelopen weken veel aandacht. Uit de resultaten zou blijken dat denken aan vlees mensen asociaal en eenzaam zou maken. Op haar website maakt Vonk duidelijk dat er vermoedelijk helemaal geen onderzoeksresultaten bestaan over de effecten van denken aan vlees, en dat ‘we hierover dus geen enkele uitspraak kunnen doen'. Ze gaat diep door het stof. Ze spreekt van een afgang van megaformaat. ‘Niet alleen was het onderzoek niet waardevrij, de resultaten waren compleet fake!'
Maar Vonk treft geen enkele blaam, vindt sociaal psycholoog en collega Ap Dijksterhuis. ‘Wetenschappers verzamelen data en schrijven daar - vaak in groepsverband - een artikel over. Maar je controleert elkaar niet. Soms doe je dat wel bij beginnende AIO's om te kijken of ze niet per ongeluk fouten hebben gemaakt, maar daar blijft het bij.'
Vertrouwen
Stapel stuurde Vonk een mail met de onderzoeksresultaten, op basis waarvan een persbericht werd gemaakt. Had Vonk de data niet eerst moeten checken? Nee, vindt ethicus Marcel Becker, die onderzoek doet naar integriteit van bestuurders. Wetenschap is een kwestie van specialisatie, het is alleen al daarom onmogelijk om het werk van collega's te doorgronden. Daarbij: wetenschap is een kwestie van vertrouwen. ‘Publicaties staan vol met verwijzingen naar het werk van andere wetenschappers. Je kunt niet anders dan ervan uitgaan dat dat werk van die anderen goed in elkaar steekt. Anders is het niet werkbaar. Vertrouwen speelt een ontzettend belangrijke rol in de wetenschap. Precies daarom zijn wetenschappelijke integriteitkwesties zo problematisch: iemand die de boel flest, vreet aan het fundament van de wetenschap.'
'Je moet ervan uit kunnen gaan dat collega's integer zijn en dat hun data kloppen', zegt ook Inge Rabeling, die psychologiestudenten doceert over ethiek en methoden van onderzoek. ‘Ik denk dat het in de praktijk heel moeilijk is om na te gaan of data zijn verzonnen. Je kunt elkaar toch niet voortdurend op de vingers gaan kijken, dat zou niet goed zijn voor de werksfeer.'
Aanbeveling
Toch had Vonk wel iets voorzichtiger kunnen zijn. Door de weg te bewandelen die wetenschappers past: eerst een artikel in een wetenschappelijk tijdschrift - dat de toets moet doorstaan van een kritische blik van peers - en dan pas een persbericht. ‘Dat is wel de gebruikelijke gang van zaken', zegt Becker, ‘een artikel in een wetenschappelijk tijdschrift bevestigt natuurlijk ook je wetenschappelijke kwaliteiten. Dus dat is wel een extra aanbeveling denk ik.'
Op haar website benadrukt Vonk dat het hier gaat ‘om een enkele uitzondering die voor mij en mijn vakgenoten waarschijnlijk nog schokkender en onthutsender is dan voor buitenstaanders, omdat wij allen tijdens onze opleiding doordrongen zijn van het belang van integriteit'./Tekst Martine Zuidweg
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |