abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 augustus 2011 @ 20:47:15 #26
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_101186552
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 19:23 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Nou de moraal die ik verkondig is die van samenwerking en het ons samen richten op de toekomst. Dat zou je een moraal kunnen noemen, maar het is ook gewoon heel simpel de enige manier waarop we kunnen overleven met zn 7 miljard op deze planeet. Het is dus niet zo dat ik bewust een moraal probeer te verkondigen.
Dit idee van 'ons samen richten op de toekomst' en 'samen overleven met zeven miljard' kleed je in de OT aan met 'altruïsme' en 'empathie'. De moraal zit hem dus niet in het 'samen richten op de toekomst', maar in hoe we dit moeten doen. En ik meende te zien dat je pretendeert dat het door altruïsme en empathie moet gebeuren.

Niet dat er noodzakelijk iets mis is met die moraal, dat beweer ik hier niet, maar weet dat het een subjectieve, persoonlijke kijk is op de zaken. Een tegenstander zou exact TT kunnen gebruiken, met exact dezelfde inhoud, om een egoïstische, individualistische (meer Adam Smith gerichte?) moraal te prediken. En ik dacht dat het misschien de moeite waard was aan te tonen dat je, volgens mij, mogelijk zonder het te weten een zekere moraal aanhangt in de topic, die in dezelfde topic niet onderbouwd wordt.
quote:
[..]

Dat is een verband dat ik niet heel goed heb onderzocht, maar bij veel mensen lijkt dat wel op te gaan. Niet bij alle nihilisen, maar bij een groot aantal. Dat is althans mijn ervaring.
Mijn kennis antropologie en psychologie is helaas te beperkt om hier een adequaat oordeel over te vellen; daarvoor heb ik immers kennis nodig over de (vaak irrationele) psyche van de mens. In die zin zou je dus gelijk kunnen hebben.

Wat me echter aanzet tot scepticisme jegens dit verband, is dat filosofisch gezien de twee quasi nooit samengaan. Grote optimistische filosofen waren meestal voor een egoïstische filosofie (zie bijvoorbeeld Nietzsche), terwijl de predikers van altruïsme er bijna altijd een pessimistische filosofie op nahouden (best zichtbaar bij het geval Schopenhauer). Er lijkt een rationeel, filosofisch verband te zijn tussen egoïsme en optimisme, en anderzijds tussen pessimisme en altruïsme - het omgekeerde verband dat jij insinueert dus.

Ik zeg een rationeel verband, want het kan prima zijn dat vele irrationele nihilisten, bijvoorbeeld zonder filosofische ambities, er een egoïstische moraal op nahouden.

quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 19:38 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

(...) En het is verstandiger voor ons om voedende overtuigingen te hebben dan steriele demotiverende overtuigingen.
Ben je bekend met de filosofie van Friedrich Nietzsche? Want op dit punt komen jullie overeen. Ik raad hem je alleszins aan. "Aldus sprak Zarathoestra" als je tijd en zin hebt, en anders "de genealogie van de moraal". Mogelijk heb je ze al gelezen, maar voor het geval dat dat niet het geval is, raad ik het even aan: volgens mij heeft zijn filosofie zekere raakpunten met de jouwe.
pi_101186681
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 19:38 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ik denk dat je de status moet bepalen aan het nut van het oordeel voor het overleven van de soort om de evolutie erbij te halen. En het is verstandiger voor ons om voedende overtuigingen te hebben dan steriele demotiverende overtuigingen.
maar dat zijn vaak dezelfde overtuigingen enkel op een andere manier toegepast.
  donderdag 25 augustus 2011 @ 20:56:04 #28
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_101186977
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 14:24 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het waardeoordeel komt van de mens. Als iemand ergens een waardeoordeel over heeft, dan is dat oordeel zelf een feit, met oorzaken en gevolgen. Een waardeoordeel maakt dus deel uit van een feitelijke ontwikkkeling, die je wetenschappelijk kunt onderzoeken. Daar ontstaat het probleem. Welke status heeft dat waardeoordeel?
Je vraagt je af welke waarde een waardeoordeel an sich heeft? Of zie ik dat verkeerd?
Nu, die vraag is op zichzelf weer een waardeoordeel. Zo kent dit probleem een ontwikkeling, analoog aan de leugenaarsparadox: "geen enkel waardeoordeel heeft waarde".
pi_101187572
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 20:47 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Dit idee van 'ons samen richten op de toekomst' en 'samen overleven met zeven miljard' kleed je in de OT aan met 'altruïsme' en 'empathie'. De moraal zit hem dus niet in het 'samen richten op de toekomst', maar in hoe we dit moeten doen. En ik meende te zien dat je pretendeert dat het door altruïsme en empathie moet gebeuren.

Niet dat er noodzakelijk iets mis is met die moraal, dat beweer ik hier niet, maar weet dat het een subjectieve, persoonlijke kijk is op de zaken. Een tegenstander zou exact TT kunnen gebruiken, met exact dezelfde inhoud, om een egoïstische, individualistische (meer Adam Smith gerichte?) moraal te prediken. En ik dacht dat het misschien de moeite waard was aan te tonen dat je, volgens mij, mogelijk zonder het te weten een zekere moraal aanhangt in de topic, die in dezelfde topic niet onderbouwd wordt.
Dat klopt idd wel. Maar ik ga er dan ook vanuit dat het een feit is dat we met samenwerking en altruisme beter weten te overleven. Dat is ook het succes geweest van de zoogdieren en uiteindelijk onze eigen opmars tot aan de top.

Veel mensen denken dat competitie de drijfkracht is achter de evolutie, maar tegelijkertijd is het samenwerking die ervoor heeft gezorgd dat wij als soort de wereld hebben veroverd.

quote:
Mijn kennis antropologie en psychologie is helaas te beperkt om hier een adequaat oordeel over te vellen; daarvoor heb ik immers kennis nodig over de (vaak irrationele) psyche van de mens. In die zin zou je dus gelijk kunnen hebben.

Wat me echter aanzet tot scepticisme jegens dit verband, is dat filosofisch gezien de twee quasi nooit samengaan. Grote optimistische filosofen waren meestal voor een egoïstische filosofie (zie bijvoorbeeld Nietzsche), terwijl de predikers van altruïsme er bijna altijd een pessimistische filosofie op nahouden (best zichtbaar bij het geval Schopenhauer). Er lijkt een rationeel, filosofisch verband te zijn tussen egoïsme en optimisme, en anderzijds tussen pessimisme en altruïsme - het omgekeerde verband dat jij insinueert dus.

Ik zeg een rationeel verband, want het kan prima zijn dat vele irrationele nihilisten, bijvoorbeeld zonder filosofische ambities, er een egoïstische moraal op nahouden.

[..]

Ben je bekend met de filosofie van Friedrich Nietzsche? Want op dit punt komen jullie overeen. Ik raad hem je alleszins aan. "Aldus sprak Zarathoestra" als je tijd en zin hebt, en anders "de genealogie van de moraal". Mogelijk heb je ze al gelezen, maar voor het geval dat dat niet het geval is, raad ik het even aan: volgens mij heeft zijn filosofie zekere raakpunten met de jouwe.
Nietzsche is me al vaker aangeraden. Alleen op het moment heb ik nog zo'n 20 boeken liggen die ik nog moet lezen :@
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_101187684
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 20:49 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

maar dat zijn vaak dezelfde overtuigingen enkel op een andere manier toegepast.
Ik ga er vanuit dat het eigenlijk al vaststaat dat samenwerking ons heeft gebracht tot waar wij nu als mensen staan vandaag de dag. Tuurlijk is een beetje competitie goed, maar het is juist de individualisering en het daaruitvolgende gebrek aan echte samenwerking die ertoe heeft geleid dat de sociale verbondenheid aan het afnemen is wat op zijn beurt weer grote invloed heeft op het huidige verval van onze maatschappij.
pi_101191723
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 20:56 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Je vraagt je af welke waarde een waardeoordeel an sich heeft? Of zie ik dat verkeerd?
Nu, die vraag is op zichzelf weer een waardeoordeel. Zo kent dit probleem een ontwikkeling, analoog aan de leugenaarsparadox: "geen enkel waardeoordeel heeft waarde".
Ik vind een naturalistische verklaring van moraal prima. Maar de status van deze moraal is wel anders de oude absolute moraal. Omdat het een 'emergent propertie' binnen een proces is deze moraal contingent. ( Zie hiervoor Wittgenstein's lecture on ethics ). Verder is de mogelijkheid van de mens de moraal na te leven onduidelijk geworden, omdat het idee van een (morele) keuze onduidelijk wordt.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 25-08-2011 22:33:24 ]
The view from nowhere.
pi_101191927
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 20:47 schreef yarnamc het volgende:

Waar baseer je dit op?
In dat boek vraagt Nietzsche zich af wat nog de zin van het menselijk bestaan is na de dood van God. Die is er niet, dus zou de mens zichzelf beter kunnen vernietigen (of elkaar vernietigen) om zo de übermensch te laten opdoemen als volgende schakel in de evolutie.

Nietzsche was nu juist zo iemand die enorm geplaagd werd door de verwetenschappelijking (door hem de dood van God genoemd) die de wereld van haar schone schijn (Apollinisch in zijn debuutwerk) ontdoet. Dat zijn toon steeds feller werd en hij steeds meer zich afkeerde van elke vorm van moraliteit of hoop op iets goeds in de wereld (behalve dan het sterke, woeste, intense als surrogaat) bevestigt dat nog 'ns.

Neemt niet weg dat het interessant is om je in zijn werk te verdiepen. Maar het lijkt me eerder nog dat het soort mensen waar PCP zich tegen afzet zich in Nietzsche zullen herkennen dan andersom.
pi_101192310
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 22:26 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ik vind een naturalistische verklaring van moraal prima. Maar de status van deze moraal is wel anders de oude absolute moraal. Omdat het een 'emergent propertie' binnen een proces is deze moraal contingent. ( Zie hiervoor Wittgenstein's lecture on ethics ). Verder is de mogelijkheid van de mens de moraal na te leven onduidelijk geworden, omdat het idee van een keuze onduidelijk wordt.
De dood van God, dus de implosie van de metafysica, betekent ook het einde van de vrije wil, de 'keuzes' en dus de moraal (zoals de hierboven al genoemde Nietzsche al suggereerde in de vrolijke wetenschap). Nu is het niet zo dat er dan geen moraal meer is, maar deze is wel ontdaan van haar heilige status. Er is weinig moreels aan het morele in het licht van het reductionisme; het is weinig anders dan de uitkomst van een belangenstrijd, van variatie en selectie.

Toch is er, vanuit een psychologische optiek gezien veel te zeggen voor de metafysica van de moraal, de vrije wil enz. Door erin te geloven sterk je je zelfdiscipline. De mens kan, of hij nu 'mechanisch' is of niet, gedragspatronen aan en afleren en daarbij speelt ook je manier van denken (die in de kern slechts semantisch van aard is) een voorname rol.
In dat opzicht zijn de cultuurkritieken van de Brit Theodore Dalrymple het lezen waard. Ondanks alle filosofische bezwaren tegen sommige van zijn uitspraken (verslaving is een keuze, bijv) dringt zich de gedachte op dat er een kern van waarheid in zijn werk zit. Dat zeg ik mede doordat ik merkte dat ikzelf anders ben gaan denken en uiteindelijk ook leven door zijn strenge boeken.

Hoe kan dit? Blijft het reductionisme en dus het wetenschappelijk paradigma overeind? Kan het naast het metafysische bestaan? Hoe hier te spreken?
In termen van causaliteit gezien is het natuurlijk helemaal niet onlogisch. Maar het zou in elk geval wel betekenen dat de wetenschappers die nu alles toeschrijven aan genen of hersenprocessen (en die schrijven bestsellers) zich lelijk vergissen.
pi_101199804
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 22:36 schreef sneakypete het volgende:

Hoe kan dit? Blijft het reductionisme en dus het wetenschappelijk paradigma overeind? Kan het naast het metafysische bestaan? Hoe hier te spreken?
In termen van causaliteit gezien is het natuurlijk helemaal niet onlogisch. Maar het zou in elk geval wel betekenen dat de wetenschappers die nu alles toeschrijven aan genen of hersenprocessen (en die schrijven bestsellers) zich lelijk vergissen.
Het kan helpen om het proces gelaagd voor te stellen. Een procesmodel is een bouwstenenmodel dat zich in de tijd ontwikkeld. Bouwstenen vormen bouwsels (zeg: atomen vormen moleculen). De bouwsels kunnen vervolgens gebruikt worden als de bouwstenen voor het samenstellen van hogere orde bouwsels (zeg: moleculen vormen cellen). Cellen worden vervolgens gebruikt om lichamen te vormen. Zenuwcellen worden gebruikt om hersenen te vormen. Zenuwverbindingen worden gebruikt om bewuste ideeen te vormen. Zo krijg je lagen van organisatie; de atomen zijn de eerste laag; de eerste orde bouwsels (moleculen) zijn de tweede laag; de tweede orde bouwsels (cellen) zijn de derde laag; etc.

De gebeurtenissen die op iedere laag van organisatie optreden, corresponderen met elkaar. Wat de moleculen doen, correspondeert met wat de atomen doen. Wat de cellen doen correspondeert met wat de moleculen doen. Daarom is er maar één proces.

De bewegingswet bepaald de loop van de gebeurtenissen van het proces; en deze heeft op iedere laag van organsatie een ander gezicht. Op het nivo van de atomen (moleculen) is de bewegingswet een natuurkundige (scheikundige) mechanica. Op het nivo van de cellen is het fysiologie. Op het nivo van mensen zijn het (morele) keuzes. Op het nivo van de soort is het natuurlijke selectie. Maar al deze gedaantes van de bewegingswet zijn 'equivalente beschrijvingen' van hetzelfde proces. Ze bijten elkaar niet.

In plaats van Oudemans reductie kun je ook een andere reductie kiezen. Je zou kunnen zeggen dat de evolutie van de mens het gevolg is van wat mensen doen en dat de atomen in je lichaam doen wat jij wilt. Dan reduceer je alles naar jezelf. Dat is wat Monolith bedoeld met 'omgekeerd reductionisme':

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 00:02 schreef Monolith het volgende:

Het betreft hier eerder het klassieke dualistische vraagstuk met daarbij de vraag of er mechanistisch gezien sprake is van een strikt reductionisme of dat je ook kunt spreken van een zekere terugkoppeling of omgekeerd reductionisme. Misschien is ons brein wel net zoveel ons als dat wij ons brein zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 26-08-2011 02:11:07 ]
The view from nowhere.
pi_101205222
Hoewel ik je stellingname onderschrijf blijft het onderscheid tussen feiten en waarden wat kunstzinnig. Ik denk ook dat je beiden dient te scheiden, maar dan blijft alsnog het probleem staan dat je ook vanuit een bepaalde waardegekleurdheid naar de wereld kijkt. Het is niet zo alsof je als wetenschapper enkel simpelweg observeert; je bent ook een mens met opvattingen en een conceptueel schema dat al impliciet ten grondslag ligt aan elke observatie.
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 12:59:17 #36
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_101212451
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 22:30 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Waar baseer je dit op?
"De onwaarheid van een oordeel is voor ons nog geen argument tegen een oordeel; hier klinkt onze nieuwe taal wellicht het vreemdst. De kwestie is in hoeverre het oordeel levensbevorderend, levensbehoudend, soortbehoudend en misschien zelfs soorttelend is."-Voorbij goed en kwaad, p.13, hoofdstuk één, paragraaf 4.
quote:
In dat boek vraagt Nietzsche zich af wat nog de zin van het menselijk bestaan is na de dood van God. Die is er niet, dus zou de mens zichzelf beter kunnen vernietigen (of elkaar vernietigen) om zo de übermensch te laten opdoemen als volgende schakel in de evolutie.

Nietzsche was nu juist zo iemand die enorm geplaagd werd door de verwetenschappelijking (door hem de dood van God genoemd) die de wereld van haar schone schijn (Apollinisch in zijn debuutwerk) ontdoet.
Neen, ik vrees dat je hem niet goed begrepen hebt. Nietzsche keerde zich nooit af van de wereld. Het idee dat Nietzsche zelf een nihilist was, is het grootste misverstand dat ooit over de filosoof verschenen is en is eigenlijk te vergelijken met laster, omdat hij zich boven alles afzette van het nihilisme. Zo zie ik het in ieder geval. Nu, alhoewel je vraag eenvoudig is, is het antwoord niet zo eenvoudig. Daarom mijn excuses voor het langere antwoord, maar zelfs in deze lengte kan ik niet volledig genuanceerd de filosofie weergeven.

Nu, je baseert je voor jouw oordeel op Aldus sprak Zarathoestra (denk ik). In dat boek vraagt hij zich inderdaad af wat de zin is van het bestaan, na de dood van God, maar zijn antwoord is niet dat die zin er niet is! Zijn boek predikt voornamelijk afkeer tegen de nihilisten, daar is het eigenlijk allemaal om te doen. Zijn amor fati, übermensch, ewige wiederkunft, ... is daar een gevolg van. Die übermensch moet je trouwens ook niet zien als 'omdat het leven geen zin heeft, laten we ons dan maar uitroeien en een übermensch maken'. Omdat het leven volgens Nietzsche wél zin heeft, moeten de 'zwakke naturen' -de nihilisten- de 'grote naturen' -de 'übermenschen', de 'hyperboreans'- voorbereiden. De zwakke nihilisten moeten volledig ten dienste staan van de übermensch. Mensen wiens leven zinloos is kunnen het zin geven door zich op te offeren voor een hogere mens, en het leven van die hogere mens is vanzelfsprekend zinvol. Dat wil dus niet zeggen dat het leven voor iedereen zinloos is.

De filosofie zegt dus dat er een hele hoop 'nihilisten' op aarde zijn, en dat die 'nihilisten' zich beter zouden geven voor 'groter leven', in plaats van anderen te vergiftigen met het nihilisme (zijn kritiek op het christendom moet je ook zo bekijken, want christenen zijn per definitie nihilisten).

-"De aarde krioelt van de overtolligen, bedorven is het leven door de veel-te-velen. Moge men hen met het 'eeuwige leven' uit dit leven weglokken!"-ASZ p.49 => walging tegenover de nihilisten.
-"Het leven is een bron van vreugde; doch daar waar het gepeupel meedrinkt zijn alle bronnen vergiftigd"ASZ p.85 => Zeer duidelijk: geen walging tegenover het leven, maar tegenover 'het gepeupel', of 'de nihilisten'. Nog duidelijker in volgend citaat.
-"En menigeen, die zich van het leven afkeerde, keerde zich enkel van het gepeupel af." ASZ p.86

In het vierde deel van ASZ wordt Zarathoestra geconfronteerd door een uiterst intellectuele nihilist ('de waarzegger' -> vergelijking Arthur Schopenhauer). Deze overrompelt Zarathoestra eerst, maar uiteindelijk naar het einde toe overwint Zarathoestra de waarzegger. Zarathoestra overwint het nihilisme. Zo is het trouwens ook in het leven van Nietzsche gelopen, als je de biografie doorneemt. Het boek verkondigt zeker geen nihilisme, het tegendeel is waar.

Ik kan me een schitterend citaat herinneren in de genealogie van de moraal, waar hij letterlijk zegt dat het leven voor de 'grote naturen', zeker zin heeft. Dat die zinloosheid en dat nihilisme iets nieuws is. Helaas kan ik het maar niet vinden (het is een naald zoeken in een hooiberg, ik zoek één zin in dat hele boek). Zo heeft hij nog heel vele uitspraken ook in ASZ, de antichrist, voorbij goed en kwaad en Ecce Homo. Het kost echter ongelooflijk veel moeite al deze uitspraken op te gaan zoeken, maar geloof me, ze zijn er zeker.

quote:
Dat zijn toon steeds feller werd en hij steeds meer zich afkeerde van elke vorm van moraliteit of hoop op iets goeds in de wereld (behalve dan het sterke, woeste, intense als surrogaat) bevestigt dat nog 'ns.

Neemt niet weg dat het interessant is om je in zijn werk te verdiepen. Maar het lijkt me eerder nog dat het soort mensen waar PCP zich tegen afzet zich in Nietzsche zullen herkennen dan andersom.
Zijn afkeer voor moraal is juist te danken aan het feit dat hij het leven zo hard bemint. De eeuwige wederkeer is trouwens een bewijs van het feit dat hij het leven bemint: hij wil dat het leven keer op keer terugkeert exact zoals het was. De amor fati trouwens ook. Nietzsche was allerminst een nihilist, maar volgens hem hangt moraliteit samen met het nihilisme. Daarom begint hij moraliteit, samen met het nihilisme te verafschuwen. Moraal knecht immers de 'grote natuur', en dat is een kenmerk van decadentie, van nihilisme.
pi_101216623
Hebben TS en anderen (Friek_) al eens Sam Harris' laatste boek The Moral Landscape: How Science Can Determine Human Values gelezen?
Daarin stelt hij expliciet in dat Hume's "You cannot derive an ought from an is" filosofisch bankroet is. Wetenschap is wel degelijk 'in the business' om morele uitspraken te doen, wat niet in de praktijk mogelijk is behoeft niet in principe onmogelijk te zijn.

Dus nee, we zijn niet 'slechts' een hoop atomen, dat is niet alleen moreel verwerpelijk, maar simpelweg ook in principe wetenschappelijk verwerpelijk.
De houding van de personen in de openingspost is dus gevaarlijk, juist omdat ze niet wetenschappelijk is in de volledige zin van het woord.
pi_101217001
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 12:59 schreef yarnamc het volgende:

Zijn afkeer voor moraal is juist te danken aan het feit dat hij het leven zo hard bemint. De eeuwige wederkeer is trouwens een bewijs van het feit dat hij het leven bemint: hij wil dat het leven keer op keer terugkeert exact zoals het was. De amor fati trouwens ook. Nietzsche was allerminst een nihilist, maar volgens hem hangt moraliteit samen met het nihilisme. Daarom begint hij moraliteit, samen met het nihilisme te verafschuwen. Moraal knecht immers de 'grote natuur', en dat is een kenmerk van decadentie, van nihilisme.
Volgens Nietzsche is de 'grote natuur' en zingever, een waardenbrenger. Maar ik betwijfel of Nietzsche daarbij de ondernemende mens van Ayn Rand op het oog had. Dat is het probleem met deze filosofie. Wie is de ubermensch? Dat bepaalt de ubermensch zelf natuurlijk. Is het dan slechts een kwestie van macht wie dat beslecht? Als het alleen om levenslust gaat, dan is een ruime meerderheid van de bevolking een ubermensch. Maar de term 'gepeupel' geeft al aan dat ubermenschen ver in de minderheid zijn. Volgens Nietsche gaat het om levenskunst. Wat bedoeld hij daarmee?

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 26-08-2011 16:15:33 ]
The view from nowhere.
pi_101217645
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 14:19 schreef NDAsilenced het volgende:
Hebben TS en anderen (Friek_) al eens Sam Harris' laatste boek The Moral Landscape: How Science Can Determine Human Values gelezen?
Daarin stelt hij expliciet in dat Hume's "You cannot derive an ought from an is" filosofisch bankroet is. Wetenschap is wel degelijk 'in the business' om morele uitspraken te doen, wat niet in de praktijk mogelijk is behoeft niet in principe onmogelijk te zijn.

Dus nee, we zijn niet 'slechts' een hoop atomen, dat is niet alleen moreel verwerpelijk, maar simpelweg ook in principe wetenschappelijk verwerpelijk.
De houding van de personen in de openingspost is dus gevaarlijk, juist omdat ze niet wetenschappelijk is in de volledige zin van het woord.
Een natuurlijke moraal is af te leiden uit wat mensen schaadt of juist doet floreren. Dan heb je wel een natuurlijke moraal. Maar als je dit natuurlijke pad verder doorloopt, dan blijkt dat verschillen van mening over de moraalinhoud meestal worden beslist door een machtspel. Het zou handig zijn, als er een manier was om de natuurlijke moraal ook objectief te kunnen vaststellen. En dat valt enorm tegen als je concreet wordt.
The view from nowhere.
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 15:44:24 #40
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_101219975
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 14:28 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Volgens Nietzsche is de 'grote natuur' en zingever, een waardenbrenger. Maar ik betwijfel of Nietzsche daarbij de ondernemende mens van Ayn Rand op het oog had. Dat is het probleem met deze filosofie. Wie is de ubermensch? Dat bepaalt de ubermensch zelf natuurlijk. Is het dan slecht een kwestie van macht wie dat beslecht? Als het alleen om levenslust gaat, dan is een ruime meerderheid van de bevolking een ubermensch. Maar de term 'gepeupel' geeft al aan dat ubermenschen ver in de minderheid zijn. Volgens Nietsche gaat het om levenskunst. Wat bedoeld hij daar mee?
Het gaat volgens mij inderdaad om levenslust. Dat dan de ruime meerderheid van de bevolking een übermensch zou zijn is volgens Nietzsche imo onzin. Het gepeupel, de overtolligen, de veel-te-velen, dat zijn de nihilisten, degenen zonder levenslust, en die zijn in de grote meerderheid. Want alle christenen, alle boeddhisten, alle joden, alle schopenhaueriaanse filosofen, alle kant-fanaten zijn allemaal nihilisten, volgens Nietzsche. Zelfs de wetenschappers, de stoïcijnen en de 'objectievelingen' zijn nihilisten, dat zijn 'contemplatieven', om met Nietzsches idioom te spreken.
Als je zoals Nietzsche deze mensen allemaal nihilisten noemt, dan is zowat iedereen nihilist, en is optimisme iets wat enkel in een utopie bestaat. Daarom is de übermensch in de minderheid.

Dat het een kwestie van macht is, is trouwens een feit. Daar heeft Nietzsche geen enkel probleem mee. Want mensen die beweren dat het niets met macht te maken heeft -zijn nihilisten! Zij verlasteren immers datgene wat essentieel in al het bestaan aanwezig is: der wille zur macht.
Levenskunst is dus louter het vitalisme cultiveren, en elke vorm van nihilisme mijden.
"Men moet immuun worden voor het nihilisme, men ruikt de stank van het pessimisme al van ver"
Deze levenskunst is niet zo eenvoudig, want in zowat elke filosofie tot Nietzsche zit, volgens hem althans, nihilisme verscholen.
pi_101222059
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 19:28 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Precies. Daarom pleit ik ook voor psychologie lessen op scholen, zodat wij op jonge leeftijd al leren omgaan met onze gedachten en onze overtuigingen, die geheel subjectief zijn natuurlijk. Het is het inzicht in je eigen psychologie die iemand kan losweken uit de slachtofferrol of kan voorkomen dat iemand in die rol belandt.
Een vak als psychologie gericht op persoonlijke ontwikkeling lijkt me een heel waardevolle toevoeging als vak. Gecombineerd met beetje levensbeschouwing. *O*
Gegroet
pi_101222843
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 19:36 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Hmm... misschien hebben jij en ik dan andere dingen van deze twee mannen gezien. Ik denk trouwens ook dat er niets mis is met rationalisme. Nemen we de twee voorbeelden uit de OP:
We zijn maar een verzameling atomen of de realiteit is adembenemend mooi en bizar. Rationeel gezien zijn beide stellingen geldig alleen er is maar 1 van de twee stellingen die een positieve bijdrage kan leveren aan jouw geluk als mens. De rationele keuze is dan optie 2.

Hier lijkt Dawkins ook zelf warm te lopen voor optie 2:

Als ik dit heb gezien ben ik echt blij dat ik gelovig ben.

We zijn voor het grootste gedeelte lucht (99%?) die onze hersenen waarnemen als vast.
En die 1 % bestaat dan voor 90 % uit quantumdeeltjes, en de overige 10 % is vaste materie die zich bij een beweging gedragen als een golf.

Pffffffffffffff.

[ Bericht 2% gewijzigd door De_Groene_Democraat op 26-08-2011 17:47:49 ]
Gegroet
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 17:19:13 #43
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_101223030
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 17:11 schreef De_Groene_Democraat het volgende:

[..]

Als ik dit heb gezien ben ik echt blij dat ik gelovig ben.

We zijn voor het grootste gedeelte lucht (99%?) die onze hersenen waarnemen als vast. Pffffffffffffff.
Dat is toch prachtig O+?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_101223668
Dit is toch mede de kritiek van Nietzsche, als ik me niet vergis?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_101223723
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 17:44 schreef naatje_1 het volgende:
Dit is toch mede de kritiek van Nietzsche, als ik me niet vergis?
Nietze geeft zeker geen interessante lezingen. :{
Gegroet
pi_101223924
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 17:46 schreef De_Groene_Democraat het volgende:

[..]

Nietze geeft zeker geen interessante lezingen. :{
Nietzsche, maar hij geeft wel degelijk interessante lezingen. Feit dat hij de Tweede Wereldoorlog heeft voorspelt doordat het nihilisme het absolute dieptepunt gaat krijgen, met vervaging van alle normen en waarden, vind ik vrij interessant. En de waanzinnige is natuurlijk alleen maar een onderschrijving van het feit dat mensen steeds meer naar de wetenschap kijken en minder naar het geloof en dat is dan weer een basis voor het nihilisme, wat hij uiterst bekritiseerd...
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_101224026
Het leven heeft geen doel. Daarom kunnen wij onze eigen doelen stellen. Dat niet doen is dom.
pi_101224292
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 14:19 schreef NDAsilenced het volgende:

Die heb ik hier thuis liggen! Moet hem alleen nog lezen :@
pi_101224297
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 15:44 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Het gaat volgens mij inderdaad om levenslust. Dat dan de ruime meerderheid van de bevolking een übermensch zou zijn is volgens Nietzsche imo onzin. Het gepeupel, de overtolligen, de veel-te-velen, dat zijn de nihilisten, degenen zonder levenslust, en die zijn in de grote meerderheid. Want alle christenen, alle boeddhisten, alle joden, alle schopenhaueriaanse filosofen, alle kant-fanaten zijn allemaal nihilisten, volgens Nietzsche. Zelfs de wetenschappers, de stoïcijnen en de 'objectievelingen' zijn nihilisten, dat zijn 'contemplatieven', om met Nietzsches idioom te spreken.
Als je zoals Nietzsche deze mensen allemaal nihilisten noemt, dan is zowat iedereen nihilist, en is optimisme iets wat enkel in een utopie bestaat. Daarom is de übermensch in de minderheid.

Dat het een kwestie van macht is, is trouwens een feit. Daar heeft Nietzsche geen enkel probleem mee. Want mensen die beweren dat het niets met macht te maken heeft -zijn nihilisten! Zij verlasteren immers datgene wat essentieel in al het bestaan aanwezig is: der wille zur macht.
Levenskunst is dus louter het vitalisme cultiveren, en elke vorm van nihilisme mijden.
"Men moet immuun worden voor het nihilisme, men ruikt de stank van het pessimisme al van ver"
Deze levenskunst is niet zo eenvoudig, want in zowat elke filosofie tot Nietzsche zit, volgens hem althans, nihilisme verscholen.
De meerderheid van de bevolking is levenslustig bezig met werk, geld verdienen, seks, gezin, etc. De contemplatieven zijn ver in de minderheid.

Filosofie is vaak een reaktie op een confrontatie met macht. De dialoog 'De staat' van Plato is een poging het machtsprobleem op te lossen. Tegenover macht zet Plato drie ideeen/waarden: schoonheid, waarheid en het goede. De stoicijnse filosofie is ook een reaktie op machtspel. Dat gaat zo de hele geschiedenis door. Tot en met de twee invloedrijkste liberale filosofen van de 20e eeuw, Karl Popper en Friedrich Hayek. Beide ontvluchten Oostenrijk na de Ansluss bij Nazi-Duitsland. Beide schreven een boek in de oorlogsjaren (Popper: Free society and its enemies; Hayek: The road to serfdom). Voor velen is juist het verheerlijken van macht de ontkenning van beschaving en waarden. Nietzsche, met zijn machtsfantasieen, is in hun ogen een nihilist.

Might is Right?

The view from nowhere.
pi_101225390
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 18:03 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De meerderheid van de bevolking is levenslustig bezig met werk, geld verdienen, seks, gezin, etc. De contemplatieven zijn ver in de minderheid.

[...]
In dat geval zou het zo moeten zijn dat Christenen dus niet nihilisten zijn, zoals Nietzsche beweerde. Niet alleen Christenen, maar ook andere geloven en religies die prediken dat men het ego moet onderdrukken (een klank die je tegenwoordig sterk hoort terugkomen de laatste tijd, denk aan de opkomst van 'De kracht van het nu' e.d.) gaan over het onderdrukken van die levenslust. Een onderdrukker van het ego zou dan juist geen nihilist moeten zijn, lijkt me.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')