Dawkins is 1 van die grote wetenschappers die het snaptquote:
Precies. Die mensen bouwen een muur om zich heen om zich op die manier veilig te voelen, net zoals dogmatische gelovigen dat doen.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 19:42 schreef DeZoektocht het volgende:
Sowieso valt het me vaak op dat mensen het als een soort dooddoener gebruiken om maar niet over dingen na te denken.
En dat is precies wat gelovigen vaak verweten word, dat kan dus niet de bedoeling zijn lijkt me.
Volledig mee eens. Scherp inzicht.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 19:37 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Je kunt zeggen dat de wetenschap bewijst dat we maar verzamelingen van atomen zijn, maar je kunt net zo goed zeggen dat de wetenschap bewijst dat de realiteit waarin we leven nog veel adembenemender is dan we ooit hebben durven dromen. Met andere woorden, de wetenschap geeft alleen haar bevindingen maar het waardeoordeel komt van de mens. En als deze mens op een negatieve of ongelukkige manier in het leven staat en al langere tijd vastzit in dat patroon, welke van de twee hiervoor genoemde visies zou hij dan naar alle waarschijnlijkheid aanhangen?
quote:De reden dat ik dit topic open is omdat ik me afvraag of deze houding niet enigszins gevaarlijk is. Ik zie het nl. regelmatig om me heen, dat mensen er trots op zijn dat ze op een egoistische en apathische manier in het leven staan.
Nu loop ik een beetje vast in jouw redenatie. Het voorgaande werd immers droog, objectief en wetenschappelijk geobserveerd, maar vanaf nu wordt het subjectief en je begint een moraalfilosofie te verkondigen. Je predikt immers dat 'positief' samenhangt met 'empathie' en dat 'negatief, levensmoeheid, pessimisme' samenhangt met 'egoïsme en apathie'.quote:(...) omdat het deze mensen ervan excuseert om op een empatische en positieve manier in het leven te staan.
wat is een flink deel? (journalistenquote:Op woensdag 24 augustus 2011 21:08 schreef anonymoussie het volgende:
Wetenschappelijk bedrog
Binnenland Rinke van den Brink 10-4-2011 16:26
Een flink deel van ...
gelovigen hebben daar weer karma voorquote:Op woensdag 24 augustus 2011 19:37 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Waar ik me nogal aan stoor de laatste tijd is dat veel mensen die zeggen wetenschappelijk te zijn ingesteld, de wetenschap lijken te gebruiken als excuus voor hun eigen persoonlijke probleem van het niet helemaal gelukkig zijn.
eensquote:Een bepaalde groep lijkt te willen beweren dat de wetenschap bewijst dat er helemaal niets speciaals aan het leven is en dat we allemaal maar verzamelingen van atomen zijn zonder enig doel en die overgeleverd zijn aan de grillen van de realiteit.
Wat deze mensen lijken te vergeten is dat de wetenschap geen waarde uitspraken doet over de realiteit waarin we leven. De wetenschap is een instrument waarmee we de processen in onze realiteit beter kunnen begrijpen. Punt. Maar dat wil dus niet zeggen dat daarmee het leven zijn mysterie verliest.
maar ook dat vind je zowel onder gelovigen en ongelovigen, andersdenkenden zijn engquote:De reden dat ik dit topic open is omdat ik me afvraag of deze houding niet enigszins gevaarlijk is. Ik zie het nl. regelmatig om me heen, dat mensen er trots op zijn dat ze op een egoistische en apathische manier in het leven staan. Ze mogen van zichzelf op deze manier leven omdat ze zogenaamd wetenschappelijk en rationeel zijn en daarom dus weten dat er niets speciaals is aan het leven en dat je zoveel mogelijk lol moet zien te maken voor je eigen genoegdoening. Daarbij moeten andere mensen die iets meer in touch zijn met de mysterie van het leven uiteraard belachelijk gemaakt worden om hun eigen wereldbeeld te verdedigen met name tegenover zichzelf.
Maar dat komt niet door wetenschap of religie, het is dat bepaalde mensen zo willen denken en iedere levensvisie, geloof of ideologie kan zo gedraaid worden dat hij/zij zich daarin bevestigd zal voelen.quote:Mijn stelling is dus dat het aannemen dat de wetenschap een waardeoordeel velt over de uiteindelijke realiteit van ons universum, iets gevaarlijks kan zijn voor een bepaalde groep mensen binnen onze samenleving omdat het deze mensen ervan excuseert om op een empatische en positieve manier in het leven te staan.
Ik denk dat dit in populaire literatuur over wetenschap ook niet genoeg wordt benadrukt. Mensen zien wetenschap ook wel es als vervanging van een religieuze leemte, heb ik het idee.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 19:37 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Wat deze mensen lijken te vergeten is dat de wetenschap geen waarde uitspraken doet over de realiteit waarin we leven. De wetenschap is een instrument waarmee we de processen in onze realiteit beter kunnen begrijpen. Punt. Maar dat wil dus niet zeggen dat daarmee het leven zijn mysterie verliest.
Ik was blij toen ik je OP had gelezen, maar dit vind ik dan weer raar. Dat zijn juist twee die-hard scientisten die rationalisme verheerlijken. Ja ze doen wat romantisch over de evolutie, maar dat is slechts de nostaligsche echo van een mythisch verleden die tussen de door hen geschapen ruïnes weerklinkt.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 19:49 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dawkins is 1 van die grote wetenschappers die het snapt
Samen met Sam Harris is hij mijn favoriet
Het waardeoordeel komt van de mens. Als iemand ergens een waardeoordeel over heeft, dan is dat oordeel zelf een feit, met oorzaken en gevolgen. Een waardeoordeel maakt dus deel uit van een feitelijke ontwikkkeling, die je wetenschappelijk kunt onderzoeken. Daar ontstaat het probleem. Welke status heeft dat waardeoordeel?quote:Op woensdag 24 augustus 2011 19:37 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Je kunt zeggen dat de wetenschap bewijst dat we maar verzamelingen van atomen zijn, maar je kunt net zo goed zeggen dat de wetenschap bewijst dat de realiteit waarin we leven nog veel adembenemender is dan we ooit hebben durven dromen. Met andere woorden, de wetenschap geeft alleen haar bevindingen maar het waardeoordeel komt van de mens.
Dat klopt. Sommige mensen zijn harde reductionisten, die denken dat alleen de bouwstenen echt bestaan en de bouwsels niet.quote:Mijn stelling is dus dat het aannemen dat de wetenschap een waardeoordeel velt over de uiteindelijke realiteit van ons universum, iets gevaarlijks kan zijn voor een bepaalde groep mensen binnen onze samenleving omdat het deze mensen ervan excuseert om op een empatische en positieve manier in het leven te staan.
Nou de moraal die ik verkondig is die van samenwerking en het ons samen richten op de toekomst. Dat zou je een moraal kunnen noemen, maar het is ook gewoon heel simpel de enige manier waarop we kunnen overleven met zn 7 miljard op deze planeet. Het is dus niet zo dat ik bewust een moraal probeer te verkondigen.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 21:15 schreef yarnamc het volgende:
Nu loop ik een beetje vast in jouw redenatie. Het voorgaande werd immers droog, objectief en wetenschappelijk geobserveerd, maar vanaf nu wordt het subjectief en je begint een moraalfilosofie te verkondigen. Je predikt immers dat 'positief' samenhangt met 'empathie' en dat 'negatief, levensmoeheid, pessimisme' samenhangt met 'egoïsme en apathie'.
Immers: "(...) daarom dus weten dat er niets speciaals is aan het leven en dat je zoveel mogelijk lol moet zien te maken voor je eigen genoegdoening."
Het lijkt mij, mogelijk onterecht, dat het scherpe inzicht omtrent het misbruik van wetenschap nu misbruikt wordt om een moraal -mogelijk onbewust- te verkondigen. De christelijke/boeddhistische/kantiaanse/filantropische moraal, of zoiets. Zie ik dat juist?
Dat is een verband dat ik niet heel goed heb onderzocht, maar bij veel mensen lijkt dat wel op te gaan. Niet bij alle nihilisen, maar bij een groot aantal. Dat is althans mijn ervaring.quote:Verder vraag ik me af of je met "(...) daarom dus weten dat er niets speciaals is aan het leven en dat je zoveel mogelijk lol moet zien te maken voor je eigen genoegdoening." een zeker causaal verband insinueert.
Dus het nihilisme (er is niets speciaals aan het leven) hangt samen met het egoïsme (eigen genoegdoening)? Of zie ik hier een causaal verband dat er niet noodzakelijk is (volgens mij is het laatste dus van toepassing)?
Ik weet het niet, maar dit is misschien wel de laatste strijd die we als mensen moeten leveren. Ik geloof dat het rationalisme en de wetenschap het zullen winnen van het dogmatische geloof, dat is slechts een kwestie van tijd. Maar de laatste strijd is misschien die van de mensen die nog wel in staat zijn de mysterie van het leven te zien en aan de andere kant de klinische kijk van de nihilisten die vol zullen blijven houden dat er niets speciaals is aan het leven.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 23:27 schreef sneakypete het volgende:
Zou het mogelijk blijven de filosofie en haar metafysica te laten bestaan naast de harde wetenschappen, of is de strijd al bijna gestreden en lost alle metafysica op, als een mistbank die rond 10 uur 's morgens ineens wegtrekt?
Precies. Daarom pleit ik ook voor psychologie lessen op scholen, zodat wij op jonge leeftijd al leren omgaan met onze gedachten en onze overtuigingen, die geheel subjectief zijn natuurlijk. Het is het inzicht in je eigen psychologie die iemand kan losweken uit de slachtofferrol of kan voorkomen dat iemand in die rol belandt.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 00:53 schreef Mr.44 het volgende:
Maar dat komt niet door wetenschap of religie, het is dat bepaalde mensen zo willen denken en iedere levensvisie, geloof of ideologie kan zo gedraaid worden dat hij/zij zich daarin bevestigd zal voelen.
Dat is ook wel een goed punt idd. Want als je in discussie gaat met die mensen, dan blijkt vaak dat ze helemaal niet zo goed op de hoogte zijn van de nieuwste bevindingen binnen het vakgebied waar de discussie dan over gaat.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 09:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk dat dit in populaire literatuur over wetenschap ook niet genoeg wordt benadrukt. Mensen zien wetenschap ook wel es als vervanging van een religieuze leemte, heb ik het idee.
Mij verbaast de instelling van sommige mensen dat wanneer je zegt wetenschappelijk onderzoek te doen, ze ook aannemen dat je elk aspect van het leven rationeel onderzoekt, en bijvoorbeeld a priori bovennatuurlijke verschijnselen uitsluit. Ik ervaar zelf dan ook dat mensen die (veel) populair-wetenschappelijke literatuur lezen eerder de neiging hebben om de wetenschappelijke instelling tot in het extreme door te trekken, dan wetenschappers zelf.
Niet zo gek; hoe meer je zelf met wetenschap werkt, des te meer wordt je je bewust van de beperktheid van de methode en het wereldje. Het relativeert
Hmm... misschien hebben jij en ik dan andere dingen van deze twee mannen gezien. Ik denk trouwens ook dat er niets mis is met rationalisme. Nemen we de twee voorbeelden uit de OP:quote:Op donderdag 25 augustus 2011 11:24 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Ik was blij toen ik je OP had gelezen, maar dit vind ik dan weer raar. Dat zijn juist twee die-hard scientisten die rationalisme verheerlijken. Ja ze doen wat romantisch over de evolutie, maar dat is slechts de nostaligsche echo van een mythisch verleden die tussen de door hen geschapen ruïnes weerklinkt.
Ik denk dat je de status moet bepalen aan het nut van het oordeel voor het overleven van de soort om de evolutie erbij te halen. En het is verstandiger voor ons om voedende overtuigingen te hebben dan steriele demotiverende overtuigingen.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 14:24 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het waardeoordeel komt van de mens. Als iemand ergens een waardeoordeel over heeft, dan is dat oordeel zelf een feit, met oorzaken en gevolgen. Een waardeoordeel maakt dus deel uit van een feitelijke ontwikkkeling, die je wetenschappelijk kunt onderzoeken. Daar ontstaat het probleem. Welke status heeft dat waardeoordeel?
Dat meen je niet. Dat is de hond in de pot.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 19:38 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik denk dat je de status moet bepalen aan het nut van het oordeel voor het overleven van de soort om de evolutie erbij te halen. En het is verstandiger voor ons om voedende overtuigingen te hebben dan steriele demotiverende overtuigingen.
Ik begrijp je niet, kun je dit toelichten?quote:Op donderdag 25 augustus 2011 20:13 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat meen je niet. Dat is de hond in de pot.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |