Moet nog aan ze beginnenquote:
quote:Op zondag 23 oktober 2011 11:50 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Update2: de mail naar de uitgeverij die hem per mail wou in plaats van fysiek is de deur uit. Nu duimendraaien (en morgen voor 2e verzenden)![]()
Helpt dat bij jou, een schrijver als personage? Of was dat toevallig (en welk werk was het?)quote:Op maandag 24 oktober 2011 00:12 schreef Complexiteit het volgende:
![]()
Inspiratie, motivatie en ambitie om een roman te schrijven zijn er weer! Komt (natuurlijk) door het lezen van een mooi werk waarin toevallig ook nog eens een schrijver als personage opgevoerd wordt.
Goede instelling, op beide vlakkenquote:De gedachte dat ik er niet genoeg tijd en aandacht aan kan besteden is er wel, maar die tijd en aandacht komen nooit als ik zo doorga, dus ik ga er toch maar een lopend project van maken, waar ik vanaf nu weer aan werk.Heb een pracht van een idee voor een ander begin van de roman, waarvoor ik de steigers zeker nu al kan gaan bouwen, verbreding en verdieping kunnen altijd nog volgen.
ik persoonlijk vind dat als de stukken bijdragen aan de vormgeving van het karakter dat ze erin moeten blijven zitten, ook al hebben ze niets met het plot te maken. Maar door de manier hoe je "direct" tussen haakjes zet, impliceer je dat het wel degelijk bijdraagt met het plot. Misschien kun je overwegen om de hoofdstukken wat later te plaatsen, aangezien dat karakter nu toch nog niet belangrijk is. Als het wel degelijk wat bijdraagt aan het plot zou ik ze echter gewoon lekker laten zitten. Als het echter een paar hoofdstukken achter elkaar zijn (aangezien je het enkelvoud en meervoud door elkaar gebruikt in je vraagstelling is mij dat niet echt duidelijk) kun je ze misschien opsplitsen zodat de lezer zich niet teveel gaat vervelen en om en om laten wisselen door de spannende hoofdstukken.quote:Op maandag 24 oktober 2011 13:36 schreef najazeg het volgende:
in hoeverre is eigenlijk een hoofdstuk dat niet (direct) bijdraagt aan een plot een probleem? Ik heb in mijn verhaal een paar hoofdstukken die over een persoon gaan die later in het verhaal belangrijker wordt, maar in het begin van het verhaal nog niet zo belangrijk is. Mijn doel met die hoofdstukken is om zijn karakter te beschrijven en ook zijn ze een contrast met de hoofdverhaallijn die op dat punt ernstiger en spannender is dan die paar hoofdstukken.
Oh dat helpt zeker. Ik kan me ermee identificeren en bovendien denk ik van ja, dat kan ik ook wel. Deels wat het personage doet, maar zeker wat de schrijver doet. En natuurlijk kan ik dat nu nog helemaal niet, maar oefening baart kunst, dus als ik het wil, en me er goed voor inzet, kan ik het ook. Ik denk dat ik wat ideeën betreft genoeg heb, het is voornamelijk de techniek die ik moet leren. (en die techniek, dat behelst natuurlijk ontieglijk veel, dat kan ik me indenken, maar als een ander mens het kan, dan kan ik het ook)quote:Op maandag 24 oktober 2011 00:21 schreef wonderer het volgende:
Helpt dat bij jou, een schrijver als personage? Of was dat toevallig (en welk werk was het?)
Cheers, fijn om zoiets te horenquote:
Uiteindelijk was ik niet in Amsterdam... herfstvakantiequote:Op donderdag 13 oktober 2011 00:50 schreef wonderer het volgende:
Ik word steeds handiger in het promoten van mezelf. De brutalen hebben de halve wereld en dat klopt ook best wel. Misschien kom ik op tv
Overigens wil ik Sebes ook proberen voor mijn volgende manuscript, mag ik je tzt daar even over mailen, Nadine? En kom je nog naar mijn signeren vrijdag, dat zou tof zijn
Ligt eraan hoe goed het is geschrevenquote:Op maandag 24 oktober 2011 13:36 schreef najazeg het volgende:
in hoeverre is eigenlijk een hoofdstuk dat niet (direct) bijdraagt aan een plot een probleem?
Ik zou het verhaal - inclusief de 'overbodige' hoofdstukken - eerst helemaal opschrijven zoals het zich nu aandient. Als het af is, leg je het een tijdje weg. Daarna lees je het met de ogen van je 'ideale lezer' (die term heb ik gepikt van Stephen King), en dan kun je beoordelen of die stukken inderdaad overbodig zijn/de vaart eruit halen etc.quote:Ik heb in mijn verhaal een paar hoofdstukken die over een persoon gaan die later in het verhaal belangrijker wordt, maar in het begin van het verhaal nog niet zo belangrijk is. Mijn doel met die hoofdstukken is om zijn karakter te beschrijven en ook zijn ze een contrast met de hoofdverhaallijn die op dat punt ernstiger en spannender is dan die paar hoofdstukken.
Ah, dan denk ik dat ik snap wat mijn probleem is. Als 20.000 woorden ongeveer 60 pagina's zijn denk ik dat ik erg weinig boeken in de kast heb staan van minder dan 100.000 woorden. Ik pak over het algemeen in de winkel een boek pas op als het minstens een bladzijde of vier- a vijfhonderd is, en dan nog liefst deel 1 van een serie. Dus misschien wel een logisch gevolg dat ik wat traag op gang kom;)quote:Op maandag 24 oktober 2011 18:35 schreef p-etr-a het volgende:
Kalinzar, ik vind inderdaad dat er na 20.000 woorden wel wat schot in mag zitten. Dat is ongeveer 60 pagina's in een boek. Een compleet verhaal van 150.000 woorden is al veel; het minimum voor een roman is 60.000 en het dubbele al een goed dik boek. Je kunt het trouwens ook met herschrijven indikken. Ik ken schrijvers die eerste versies schrijven van 200.000 woorden en uiteindelijk de helft publiceren.
Mee eens.quote:Op maandag 24 oktober 2011 23:22 schreef wonderer het volgende:
Je kunt later wel gaan snoeien, laat nu lekker wildgroeien!
goede uitspraak!quote:Op maandag 24 oktober 2011 23:22 schreef wonderer het volgende:
Je kunt later wel gaan snoeien, laat nu lekker wildgroeien!
Dat is denk ik een kwestie van oefenen. En je hoeft het niet áltijd helemaal aan te kleden.quote:Op dinsdag 25 oktober 2011 09:18 schreef najazeg het volgende:
[..]
Ik vind alleen dialogen nog een persoonlijke zwakte. Regelmatig blijft het toch bij een :
"bla," zei de een.
"huppeldepup," zei de ander.
Ik gooi er wel gevoelens bij of soms als ik het duidelijk kan plaatsen een handeling of gedachtegang maar het lukt me niet altijd. En als je dan voorbeelden ziet waar er veel meer inhoud aan een dialoog gegeven wordt met handelingen en gedachten/gevoelens etc dan heb ik het gevoel dat ik daarin tekort blijf schieten.
thanx, mss moet ik daar eens naar zoekenquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 09:34 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Dat is denk ik een kwestie van oefenen. En je hoeft het niet áltijd helemaal aan te kleden.
Er zijn ook boeken over 'dialogen schrijven' te vinden, misschien helpt dat je wel.
lol, teveel is dus ook niet goedquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 16:49 schreef wonderer het volgende:
Ik had juist het tegenovergestelde: mijn dialogen bevatten altijd zo veel randversierselen dat ik mijn best moest doen om een "kaal" stukje erin te stoppen zodat het inderdaad vlot bleef lezen. Dat heeft me ook moeite gekost.
thanxquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 16:49 schreef wonderer het volgende:
Als je je bewust bent van een tekortkoming, kun je eraan werken, dus je bent al een heel eind!
De laatste keer heb ik mijn verhaal hardop gelezen. Dit helpt echt goed om de laatste niet goed lopende stukjes en kromme zinnen eruit te krijgen.quote:Op maandag 24 oktober 2011 22:14 schreef Nadine26 het volgende:
Wat mij erg heeft geholpen - al is het erg tijdrovend - is het verhaal helemaal opnieuw opschrijven, met de printversie ernaast, zodat je het ritme kunt 'voelen' onder je vingers. Dit klinkt misschien vaag, maar ik geloof wel dat een roman eigenlijk moet voldoen aan de wetten van een goed verteld (mondeling) verhaal.
Met zo'n poll kunnen we inderdaad vrij weinigquote:Op dinsdag 8 november 2011 14:38 schreef MPG het volgende:
Hallo schrijvende FOK!kers! De Volkskrant presenteert deze maand 20 debuutromans van populaire schrijvers onder de noemer 'De Beste Debuutromans'. N.a.v. daarvan vragen wij ons af welk thema de schrijvende FOK!ker kiest voor zijn of haar debuutroman.
Graag zien we jullie input dan ook inde poll op de frontpage:
http://frontpage.fok.nl/p(...)k-zou-schrijven.html
Je zou ervan kunnen maken dat haar moeder (oid) belangrijke dingen uit haar eerste levensjaren aan haar heeft verteld.quote:Op dinsdag 8 november 2011 21:18 schreef hetzwartegat het volgende:
[..]
De laatste keer heb ik mijn verhaal hardop gelezen. Dit helpt echt goed om de laatste niet goed lopende stukjes en kromme zinnen eruit te krijgen.
... Hier komt nog bij dat de hoofdpersoon niet kan weten wat er in haar eerste levensjaren heeft afgespeeld. Dus het klopt ook niet eens. ...
Ik kan ook alleen aflevering 1, 2 en 3 terugvinden. Misschien staat het er gewoon nog niet op?quote:Op woensdag 9 november 2011 05:28 schreef wonderer het volgende:
Nee. Tenminste, technisch gezien kun je de uitzendingen van out.tv wel online terugkijken, maar die site zit zo raar in elkaar dat ik de juiste aflevering niet kan vinden. Ik heb alleen de aankondiging op youtube gevonden:
Hier staan ook wat foto's die gemaakt zijn tijdens de opnames trouwens, ergens in het fotoboek (ik weet nooit zo goed hoe je facebookalbums moet linken dat iedereen ze ziet en alles).
https://www.facebook.com/pages/Micha-Meinderts/211911725526968
Ik heb ze zelf niet verzonnen, helaas. Als het aan mij had gelegen, hadden er fors meer gestaan.quote:Op dinsdag 8 november 2011 18:32 schreef wonderer het volgende:
Wat een kutpoll, zeg, tering... Kon je echt niet meer genres verzinnen??
informatief op welke manier? In de trant van bijv. leren te programmeren of met excel werken, of een boek over een bepaald dier of plant ofzo?quote:Op woensdag 9 november 2011 13:11 schreef Burdie het volgende:
Even een vraagje, zijn er hier ook mensen die een 'informatief' boek schrijven, of schrijven jullie allemaal een roman? Ik heb namelijk ook al een tijd in mijn hoofd dat ik een boek wil schrijven, maar dan geen roman. Zoals het er nu uit ziet, heb ik in 2012 tijd om daar daadwerkelijk aan te beginnen, en tips zijn natuurlijk welkom.
Zoiets, jaquote:Op woensdag 9 november 2011 15:37 schreef najazeg het volgende:
[..]
informatief op welke manier? In de trant van bijv. leren te programmeren of met excel werken, of een boek over een bepaald dier of plant ofzo?
Maar dan is het toch geen handige poll, moet je bij 90% van de stemmen alsnog met de hand tellenquote:Op woensdag 9 november 2011 13:37 schreef MPG het volgende:
[..]
Ik heb ze zelf niet verzonnen, helaas. Als het aan mij had gelegen, hadden er fors meer gestaan.
De optie 'anders' geeft natuurlijk altijd de mogelijkheid om in de reacties aan te geven wat jouw eigen genre is.
Waar ik fan van ben zijn dialogen met 1 of 2 vertellers en 1 of 2 luisteraars. Zo heb je aardige controle over wat er uitgelegd wordt zonder dat dit onnatuurlijk aanvoelt en kun je met gerust hart iemand een aantal alinea's achter elkaar laten vertellen zonder dat dit heel erg gaat vervelen of dat het onnatuurlijk lijkt. De hoofdvoordelen voor mij op een rijtje:quote:Op woensdag 30 november 2011 22:19 schreef kalinzar het volgende:
Klein vraagje, ik had op een bepaald moment een situatie waarin ik de ontstaansgeschiedenis van een bepaalde groep even naar voren wilde brengen. Uiteindelijk heb ik er maar voor gekozen om dat via een soort hoorcollege setting te doen waarbij de persoon wiens perspectief we volgen zo vriendelijk is hier en daar wat weg te dutten en naar buiten te staren tijdens de 'saaie' stukjes![]()
Heeft iemand toevallig een briljante tip hoe je een aardige hoeveelheid informatie in een meer natuurlijke manier in je verhaal kunt verwerken? Misschien een onmogelijke vraag zo zonder de context te kennen, maar het valt te proberen toch?
Leukquote:Op zaterdag 3 december 2011 10:31 schreef Biancavia het volgende:
Pakketbezorger kwam net een heel zware doos brengen met de auteursexemplaren van mijn kinderboekje!
Ik heb in juni een manuscript opgestuurd naar een kleine uitgeverij. De beste man zou het in september lezen, maar hij heeft er nog steeds geen tijd voor gehad. Op basis van de synopsis wilde hij er wel een optie op nemen, dus ik wacht maar weer af.quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:51 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Feli Biancavia![]()
Ik leef met je mee DaMart. Pff, 3 maanden. Ik zit pas op 6 weken en ik word al gek. Wil niet weten hoe 14 weken zijn
Herkenbaarquote:Op zaterdag 3 december 2011 10:57 schreef Biancavia het volgende:
Ik vind het vooral spannend! Straks gaan mensen het lezen en er een mening over hebben...
En ik durf het dus niet terug te lezen, bang dat ik foutjes tegenkom, of dingetjes die beter hadden gekund. Hoewel, foutjes kan bijna niet, er zijn zoveel redactie- en correctierondes overheen gegaan!
Er zat trouwens een fles champagne in de doos, omdat het mijn eerste boekje is!
Als er minimaal twee maanden staat zou ik inderdaad nog even afwachten. Dan misschien in januari eens een voorzichtig mailtje erachteraan sturen.
quote:Amanda Hocking (born July 12, 1984) is an American writer of paranormal romance young-adult fiction.
Hocking lives in Austin, Minnesota. Employed as an assisted living worker until 2010, she wrote 17 novels in her spare time. In April 2010, she began self-publishing them as e-books. By March 2011, she had sold over a million copies of nine books and earned two million dollars from sales, something previously unheard of for self-published authors. In early 2011, Hocking averaged 9,000 book sales each day.
Ik las dat ook, ja. Daar ben ik best wel jaloers op... en ik vraag me af of ik dat niet ook zou kunnenquote:Op dinsdag 6 december 2011 19:03 schreef DeHovenier het volgende:
Vandaag een berichtje in De Pers over Amanda Hocking:
[..]
http://www.usatoday.com/l(...)09-ebooks09_ST_N.htm
Feit is wel dat die romantische shit met vampieren, weerwolven en wat al niet meer nogal populair is deze tijd, waar zij dus handig op inspeelt.quote:Op dinsdag 6 december 2011 19:07 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik las dat ook, ja. Daar ben ik best wel jaloers op... en ik vraag me af of ik dat niet ook zou kunnen.
En dan houd je genoeg tijd over voor het schrijven van nieuwe boekenquote:Op dinsdag 6 december 2011 19:34 schreef wonderer het volgende:
En da's over een paar jaar weer over. Maar goed, dan kun je lekker rentenieren verder
Romantische shit is van alle tijdenquote:Op dinsdag 6 december 2011 19:10 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Feit is wel dat die romantische shit met vampieren, weerwolven en wat al niet meer nogal populair is deze tijd, waar zij dus handig op inspeelt.
Voordat ik hier uitgebreid op ga reageren wil ik toch even voorkomen dat ik op iets inga wat ik misschien uit jouw post haal maar dat gewoon aan mijn eigen interpretatie van jouw post te wijten valt:quote:Op dinsdag 6 december 2011 22:56 schreef Nadine26 het volgende:
Misschien is het 'e-book'-gebeuren wel specifiek interessant voor genreschrijvers, omdat genreboeken weinig recensies krijgen. Terecht, want het gaat bij die boeken niet om literaire kwaliteit of vernieuwing (en dat zijn dingen die in recensies worden gesignaleerd en beoordeeld) maar veel meer om de entertainmentwaarde en het verhaaltje. Daar kunnen gewone lezers net zo goed (of zelfs beter) over oordelen dan recensenten.
totdat je haar daadwerkelijke schrijfwerk op haar blog ziet staan. Daar gaan je literaire haren van overeind staan, en niet omdat het zo geniaal is.quote:Op dinsdag 6 december 2011 19:03 schreef DeHovenier het volgende:
Vandaag een berichtje in De Pers over Amanda Hocking:
[..]
http://www.usatoday.com/l(...)09-ebooks09_ST_N.htm
Ja, dit is altijd een ingewikkelde discussie omdat het al snel gaat over: "wat is dan literaire kwaliteit en wie bepaalt dat?" en: "waarom moeten boeken überhaupt vernieuwend zijn?" Vooropgesteld: van mij moet niks. Maar je kunt wel stellen dat literaire recensies niet (alleen) bedoeld zijn om lezers te bedienen, ze zijn vooral bedoeld om - kuch - de literaire kwaliteit te beoordelen, en dan wordt ook gelet op vernieuwing of het experiment (als in: zoiets hebben we nog niet eerder gezien, of eventueel: zoiets hebben we nog niet eerder gezien bij deze schrijver).quote:Op dinsdag 6 december 2011 23:15 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Voordat ik hier uitgebreid op ga reageren wil ik toch even voorkomen dat ik op iets inga wat ik misschien uit jouw post haal maar dat gewoon aan mijn eigen interpretatie van jouw post te wijten valt:
• Wat versta je precies onder genres als in "genreschrijvers" en "genreboeken"? Doel je dan bijvoorbeeld op genres zoals fantasy en sciencefiction of bedoel je het nog en stap specifieker (en dus ook met een kleinere doelgroep)?
• Wat kenmerk jij als "literaire kwaliteit" en "vernieuwing"?
Nee hoor, het komt niet cynisch over, ik denk alleen wel dat ik voel waar bij jou de pijn zit, en die pijn hoeft er niet te zijnquote:Begrijp me niet verkeerd, die vragen kunnen misschien cynisch overkomen maar zo bedoel ik het niet, ik vraag het oprecht![]()
(Je weet dat je verkeerde zinnen maakt als je naderhand moet benadrukken dat het juist niet cynisch bedoelt is.)
Tais Teng schrijft toch duidelijk meer richting het kindergenre (niet dat daar iets mis mee is) en Peter Schaap en Adrian Stone ken ik beide niet, waarvoor mijn excuses. Dat ik W. J. Maryson ben vergeten is simpelweg ronduit schandalig van me, ik heb nog wel twee boeken van hem in mijn kast hier staan.quote:Op woensdag 7 december 2011 13:29 schreef DeHovenier het volgende:
Geen fantasytalent? We hebben wel diverse fantasy-auteurs, zoals Tais Teng, Thomas Olde Heuvelt, Peter Schaap, Adrian Stone, W.J. Maryson, Alex de Jong.
quote:Op zaterdag 10 december 2011 20:22 schreef wonderer het volgende:
Zo, eerste versie van mijn nieuwe boek is af. Nu komt het leuke gedeelte
Yep, thriller. In feite denk ik dat het best literaire thriller genoemd kan worden, als je tenminste een literaire thriller kunt schrijven zonder een labiele huisvrouw in de hoofdrolquote:Op zondag 11 december 2011 02:47 schreef Nadine26 het volgende:
[..]![]()
Knap zeg!
Is dit het thriller-achtige boek? Hoe is het schrijven bevallen, ik bedoel: was het heel anders (of moeilijker of juist gemakkelijker) dan een 'gewone' roman? Met het 'leuke gedeelte' bedoel je waarschijnlijk het redigeren - dat vind ik inderdaad het leuke gedeelte, maar jij dus niet? Hoe dan ook: gefeliciteerd met de mijlpaal![]()
Het waarom: omdat alle literaire recensenten die vooroordelen hebben en het dus niet eens willen proberenquote:Wat betreft het 'fantasy'-gebeuren: ik ken geen van de genoemde schrijvers/titels, behalve Harry Potter maar dat zijn jeugdboeken en bovendien vind ik er niks aan. Maar ik neem van jullie aan dat het onterecht is dat dit genre zo ondergewaardeerd wordt, ik begrijp alleen nog steeds niet waarom dat zo is (ervan uitgaande dat het goede boeken zijn, dus). Vreemd genoeg krijg ik hier op Fok vaak het idee dat fantasy-achtige boeken juist enorm veel gelezen worden, maar omdat ik er nooit iets over lees (of hoor), dacht ik dat het een soort mannelijk equivalent was van de bouquetreeks. Ik heb het dan natuurlijk niet over fantasy- of science fiction-klassiekers, maar over... nou ja: die boeken die jullie hierboven noemen. Het is toch vreemd dat ik nog nooit van die schrijvers heb gehoord? Niet omdat ik nou alles weet, maar de gemiddelde Nederlander kan (zelfs als hij nooit een boek leest) toch minstens drie bekende schrijversnamen noemen, als het moet. Dus ik blijf het een beetje eigenaardig vinden
quote:Op zondag 11 december 2011 05:46 schreef wonderer het volgende:
[..]
Yep, thriller. In feite denk ik dat het best literaire thriller genoemd kan worden, als je tenminste een literaire thriller kunt schrijven zonder een labiele huisvrouw in de hoofdrolHoewel Daniel zo'n beetje de mannelijke equivalent daarvan is, maar goed.
Het schrijven was wel anders. Ik vond het vooral moeilijk om een ritme te vinden tussen de spannende gedeeltes en de rustpauzes/verdieping, en ik weet ook helemaal niet of ik dat goed heb gedaan. Ik denk dat ik verschillende scenes verschillende kleuren ga geven en dan met kleine paginaatjes op het scherm ga kijken of het een beetje evenwichtig in elkaar zit of zo. Ook de tijd bijhouden vond ik moeilijk. Regelmatig liet ik mijn hoofdpersoon op zaterdag werken, dat soort dingen. Dat had ik allemaal veel minder met de trilogie (vooral omdat Arthur bij de politie zit en dus wisselende diensten had).
Herschrijven vind ik ook leuk, maar enorm tijdrovend: 5 pagina's per dag is mijn gemiddelde, dus dat is dan wel serieus herschrijvenquote:Volgens mij klopt de tijdlijn nog steeds niet helemaal (het speelt zich in ongeveer anderhalve a twee maanden af) maar dat komt bij het herschrijven wel (wat ik dus WEL leuk vind - die eerste versie is shit om eruit te krijgen, een hele bevalling. Het tweaken is leuker).
Ja, ik denk dat dit soort (plotgedreven) verhalen heel veel baat hebben bij proeflezers. Dat is pure noodzaak. Ik heb er niet zo veel, daarom heb ik me voorgenomen om heel zuinig met mijn proeflezers om te springen - ik ga er sowieso vanuit dat ik nog aan het verhaal moet sleutelen (scènes eruit, misschien wel hele plotlijnen eruit) en dan heb je elke keer weer een lezer nodig die het verhaal onbevangen kan 'ondergaan', zonder enige voorkennis. Bij mij heeft het trouwens ook lang geduurd voordat de hoofdpersoon - tevens de verteller - eindelijk een bepaalde karakterontwikkeling doormaakte.quote:Qua "gewone" roman, ja, dit was VEEL moeilijker. Mijn kracht ligt in karakterontwikkeling, en bij een thriller is dat hartstikke ondergeschikt aan het plot, en dat vind ik echt moeilijk. Ik weet ook niet of ik het echt goed gedaan heb nu, dat zullen mijn proeflezers moeten vertellen. Ik merkte ook dat na zes jaar Arthur het even wennen was om weer een nieuw personage op te bouwen, die zwabbert dus ook nog alle kanten op. Maar ook dat komt goed in de herschrijf.
Ja, doe ik! Laat maar weten wanneer je klaar bent met deze versiequote:Ik vond het in ieder geval erg leuk om eens te doen en ik hoop dat ik een goeie uitgever kan vinden. Ik ga het eerst bij Sebes proberen, dus doe vast een goed woordje voor me?
Dat van die seks ben ik dan weer niet met je eensquote:[..]
Het waarom: omdat alle literaire recensenten die vooroordelen hebben en het dus niet eens willen proberenEn ja, er zit ook veel "bouquetreeks" shit tussen, maar dat definitieert niet het hele genre. Als je een beetje uit de buurt blijft van de LotR-klonen, kom je heel wat moois tegen, IMO. Uiteindelijk worden die boeken nog altijd bevolkt door mensen met dezelfde streken als de personages die de literaire wereld bevolken. Alleen wat minder seks, over het algemeen
Jij had natuurlijk de luxe dat je al een uitgeverij had. Ik moet het eerst helemaal perfect hebben voor ik het uberhaupt op kan sturen...quote:Op zondag 11 december 2011 12:02 schreef Nadine26 het volgende:
[..]Hoe herkenbaar
Hoewel mijn verhaal zeker geen thriller is, heb ik wel gebruik gemaakt van allerlei thrillerelementen en -verteltechnieken, omdat ik graag een plotgedreven verhaal wilde schrijven. Dat experiment is me ook zwaar gevallen, omdat het zo moeilijk is om zelf te beoordelen of het 'werkt'. Zelf ken je de afloop, tenslotte. Die truc met de gekleurde papiertjes had ik bij wijze van spreken zelf kunnen bedenken, omdat ik precies dezelfde twijfel heb: gebeurt er niet teveel, en zit er tussen al die gebeurtenissen wel genoeg rust? Ik heb uiteindelijk besloten het maar gewoon in te leveren bij de uitgeverij
[..]
Dit is eigenlijk mijn tweede versie. Ik heb in maart dit jaar in een maand tijd de eerste versie geschreven: 30.000 woorden. In september ben ik opnieuw begonnen met een leeg document, want ik wilde minstens twee keer zoveel woorden en ik ken mezelf, als ik in bestaande tekst ga wroeten, vind ik alles geweldig en blijft het allemaal zoals het was. Dus toen heb ik in totaal in vijf weken 73000 woorden geschreven voor de nieuwe versie, plotlijnen en personages toegevoegd en het geheel meer body gegeven. Dus nu komt het echte herschrijven en ik weet gelukkig al waar sowieso aan gesleuteld moet worden. Maar dat gaat wel een stuk langer duren dan het eigenlijke schrijven. Het is ook zo irritant dat als je in het begin iets verandert dat doorwerkt in de rest van het verhaal, uiteindelijk niks meer kloptquote:Herschrijven vind ik ook leuk, maar enorm tijdrovend: 5 pagina's per dag is mijn gemiddelde, dus dat is dan wel serieus herschrijvenEigenlijk heb ik het boek helemaal opnieuw geschreven, zo voelt het tenminste, maar ik ben nu wel tevreden. Ik blijf alleen zitten met de twijfels over het ritme en de geloofwaardigheid.
[..]
Kunnen we niet iets voor elkaar betekenen qua proeflezen? Ik doe het sowieso semi-professioneel, heb al behoorlijk wat onder ogen gehad en sommige schrijvers komen met elk boek terug bij me...quote:Ja, ik denk dat dit soort (plotgedreven) verhalen heel veel baat hebben bij proeflezers. Dat is pure noodzaak. Ik heb er niet zo veel, daarom heb ik me voorgenomen om heel zuinig met mijn proeflezers om te springen - ik ga er sowieso vanuit dat ik nog aan het verhaal moet sleutelen (scènes eruit, misschien wel hele plotlijnen eruit) en dan heb je elke keer weer een lezer nodig die het verhaal onbevangen kan 'ondergaan', zonder enige voorkennis. Bij mij heeft het trouwens ook lang geduurd voordat de hoofdpersoon - tevens de verteller - eindelijk een bepaalde karakterontwikkeling doormaakte.
Mijn trilogie draaide om karakterontwikkeling, dat was het doel ervan. Dus nu voelt het bijna alsof mijn personage geen karakterontwikkeling doormaakt, want vergeleken bij Arthur is het heel subtiel. Maar ik moet er sowieso nog even goed naar kijken.quote:Het grappige is dat ik ooit in mijn synopsis had vastgelegd dat mijn verteller aan het eind van het verhaal wraak zou nemen. Maar al schrijvende kwam ik erachter dat deze verteller dat nooit zou doen. Het klopte gewoon niet. Zij (de verteller dus) was een toeschouwer: bedeesd, initiatiefloos, tamelijk naïef. Zo'n verteller is in mijn verhaal heel functioneel, omdat zij een nieuwe wereld betreedt en zich probeert aan te passen; ze wil erbij horen, deel uitmaken van die familie die ze zo bewondert - kortom: de klassieke buitenstaander.
Daarom heb ik er in de eerste versie voor gekozen om een ander personage die wraak in de maag te splitsen, zeg maar, zodat mijn verteller er met schone handen vanaf kwam. Toch vond ik dat een beetje slap. Nu, in de tweede versie, heeft zij een ontwikkeling doorgemaakt die een wraakactie wel mogelijk maakt (in elk geval is het nu geloofwaardig) - het is altijd leuker als de verteller/hoofdpersoon als een 'ander mens' uit het verhaal stapt - meestal gedesillusioneerd, of sadder but wiser - omdat die karakterontwikkeling eigenlijk de kern van het verhaal is. Meestal, dan. Bij mij is dat nu wel gelukt, geloof ik.
[..]
quote:Ja, doe ik! Laat maar weten wanneer je klaar bent met deze versie
[..]
I know. Ik liet even zien hoe vervelend het is om te moeten kampen met die vooroordelen over bepaalde genresquote:Dat van die seks ben ik dan weer niet met je eensDat is een oude koe, in zo verre dat het vroeger misschien een belangrijk thema was (Wolkers, anyone?), en dat had toen natuurlijk alles te maken met de benepen tijdsgeest, maar inmiddels doet een schrijver allang geen stof meer opwaaien met seksscènes.
Gefeliciteerdquote:Op zaterdag 10 december 2011 20:22 schreef wonderer het volgende:
Zo, eerste versie van mijn nieuwe boek is af. Nu komt het leuke gedeelte
Nieuwe uitgever? Waarom niet gewoon de uitgeverij waar je al bij zat?quote:Op zondag 11 december 2011 17:00 schreef wonderer het volgende:
Jij had natuurlijk de luxe dat je al een uitgeverij had. Ik moet het eerst helemaal perfect hebben voor ik het uberhaupt op kan sturen...![]()
Maar ik heb er wel echt zin in.
Ja, maar het is een schijn-luxe: ik heb geen redacteurquote:Op zondag 11 december 2011 17:00 schreef wonderer het volgende:
[..]
Jij had natuurlijk de luxe dat je al een uitgeverij had. Ik moet het eerst helemaal perfect hebben voor ik het uberhaupt op kan sturen...![]()
Maar ik heb er wel echt zin in.
Ik heb nog nooit manuscripten beoordeeld, alleen gepubliceerde boeken, maar dat komt waarschijnlijk op hetzelfde neer. Ik zou dan ook met jouw aanbod zuinig om willen springen, in zo verre dat ik het pas wil laten lezen na de huidige leesronde (door de theejuffrouw van de uitgeverij, dus). Ik hoop dat ze een beetje opschiet, maar het zal wel januari worden. Wanneer denk jij zo ver te zijn?quote:Dit is eigenlijk mijn tweede versie. Ik heb in maart dit jaar in een maand tijd de eerste versie geschreven: 30.000 woorden. In september ben ik opnieuw begonnen met een leeg document, want ik wilde minstens twee keer zoveel woorden en ik ken mezelf, als ik in bestaande tekst ga wroeten, vind ik alles geweldig en blijft het allemaal zoals het was. Dus toen heb ik in totaal in vijf weken 73000 woorden geschreven voor de nieuwe versie, plotlijnen en personages toegevoegd en het geheel meer body gegeven. Dus nu komt het echte herschrijven en ik weet gelukkig al waar sowieso aan gesleuteld moet worden. Maar dat gaat wel een stuk langer duren dan het eigenlijke schrijven. Het is ook zo irritant dat als je in het begin iets verandert dat doorwerkt in de rest van het verhaal, uiteindelijk niks meer kloptEn ik haal ook in mijn hoofd vaak oude en nieuwe versies door elkaar waardoor ik helemaal in de war raak.
Kunnen we niet iets voor elkaar betekenen qua proeflezen? Ik doe het sowieso semi-professioneel, heb al behoorlijk wat onder ogen gehad en sommige schrijvers komen met elk boek terug bij me...Lees jij mijn manuscript en ik de jouwe.
En ik dus ookquote:[..]
Mijn trilogie draaide om karakterontwikkeling, dat was het doel ervan. Dus nu voelt het bijna alsof mijn personage geen karakterontwikkeling doormaakt, want vergeleken bij Arthur is het heel subtiel. Maar ik moet er sowieso nog even goed naar kijken.
quote:
I know. Ik liet even zien hoe vervelend het is om te moeten kampen met die vooroordelen over bepaalde genres
Ander genre. En ik wil wat groters, als het even kan.quote:Op zondag 11 december 2011 19:58 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Nieuwe uitgever? Waarom niet gewoon de uitgeverij waar je al bij zat?
You're kidding me, right?! Kijkt er helemaal niemand naar dan met verstand van zaken??quote:Op zondag 11 december 2011 22:08 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ja, maar het is een schijn-luxe: ik heb geen redacteurDie hebben ze wegbezuinigd omdat redactiewerk nu eenmaal heel onbelangrijk is
Dus voor mijn idee moest het ook helemaal perfect zijn voordat ik het opstuurde, tot ik besefte dat ik daar niet genoeg afstand voor had. Dus nu maar wachten op het oordeel van de theejuffrouw
[..]
Oh, als ik mazzel heb ergens in februari, ik moet ook nog even van werelddeel wisselen, daar gaat ook welwat tijd en stress inzittenquote:Ik heb nog nooit manuscripten beoordeeld, alleen gepubliceerde boeken, maar dat komt waarschijnlijk op hetzelfde neer. Ik zou dan ook met jouw aanbod zuinig om willen springen, in zo verre dat ik het pas wil laten lezen na de huidige leesronde (door de theejuffrouw van de uitgeverij, dus). Ik hoop dat ze een beetje opschiet, maar het zal wel januari worden. Wanneer denk jij zo ver te zijn?
De uitgeefster zelf heeft wel enig verstand van zaken natuurlijk (vooral van andere zaken) maar echt redactiewerk is toch iets anders. Als ik iets van haar hoor, zal ik eens informeren of ik een externe redacteur mag inschakelen, dat was ooit de belofte. Sowieso had ik het manuscript graag in perfecte staat aan de uitgeefster gestuurd, maar goed, je kunt niet alles hebbenquote:Op maandag 12 december 2011 07:55 schreef wonderer het volgende:
[..]
You're kidding me, right?! Kijkt er helemaal niemand naar dan met verstand van zaken??
Oké, dealquote:Oh, als ik mazzel heb ergens in februari, ik moet ook nog even van werelddeel wisselen, daar gaat ook welwat tijd en stress inzittenIk denk dat het verschil met gepubliceerde boeken is dat je in gedachten moet houden dat het verhaal dat je aan het proeflezen bent nog verbeterd kan worden, dus dat je daar op focust.
Maar daar hebben we het volgend jaar nog wel even over dan. Mijn aanbod staat in ieder geval.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |