abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 09:18:50 #176
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_103532932
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 23:22 schreef wonderer het volgende:
Je kunt later wel gaan snoeien, laat nu lekker wildgroeien!
goede uitspraak! :Y
Wat betreft mijn verhaal neem ik deze uitspraak ter harte en laat ik het er gewoon in.

Maar wat betreft het wegleggen en later lezen met de ogen van de ideale lezer: werkt dat wel? Ik denk dat je als schrijver toch wel bevooroordeeld bent en er misschien meer aan hebt als een ander het leest.
Gisteren kwam ik er iig wel achter dat ik soms nooit tevreden lijk te worden over sommige dingen en dat ik het beste maar mensen het kan laten lezen en kijken wat hun feedback is, want misschien zijn dingen waar ik me druk over maak wel helemaal geen punt.

Ik vind alleen dialogen nog een persoonlijke zwakte. Regelmatig blijft het toch bij een :
"bla," zei de een.
"huppeldepup," zei de ander.

Ik gooi er wel gevoelens bij of soms als ik het duidelijk kan plaatsen een handeling of gedachtegang maar het lukt me niet altijd. En als je dan voorbeelden ziet waar er veel meer inhoud aan een dialoog gegeven wordt met handelingen en gedachten/gevoelens etc dan heb ik het gevoel dat ik daarin tekort blijf schieten.
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
pi_103533202
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 09:18 schreef najazeg het volgende:

[..]

Ik vind alleen dialogen nog een persoonlijke zwakte. Regelmatig blijft het toch bij een :
"bla," zei de een.
"huppeldepup," zei de ander.

Ik gooi er wel gevoelens bij of soms als ik het duidelijk kan plaatsen een handeling of gedachtegang maar het lukt me niet altijd. En als je dan voorbeelden ziet waar er veel meer inhoud aan een dialoog gegeven wordt met handelingen en gedachten/gevoelens etc dan heb ik het gevoel dat ik daarin tekort blijf schieten.
Dat is denk ik een kwestie van oefenen. En je hoeft het niet áltijd helemaal aan te kleden.
Er zijn ook boeken over 'dialogen schrijven' te vinden, misschien helpt dat je wel.
Ja, die met de ballen in de bek.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 10:11:39 #178
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_103533969
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 09:34 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Dat is denk ik een kwestie van oefenen. En je hoeft het niet áltijd helemaal aan te kleden.
Er zijn ook boeken over 'dialogen schrijven' te vinden, misschien helpt dat je wel.
thanx, mss moet ik daar eens naar zoeken :)
en misschien moet ik me ook niet te druk maken, lol. Mijn dialogen zijn al beter dan dat ze in het begin waren.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 16:49:43 #179
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_103547044
Ik had juist het tegenovergestelde: mijn dialogen bevatten altijd zo veel randversierselen dat ik mijn best moest doen om een "kaal" stukje erin te stoppen zodat het inderdaad vlot bleef lezen. Dat heeft me ook moeite gekost.

Als je je bewust bent van een tekortkoming, kun je eraan werken, dus je bent al een heel eind!
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 18:29:25 #180
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_103550609
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 16:49 schreef wonderer het volgende:
Ik had juist het tegenovergestelde: mijn dialogen bevatten altijd zo veel randversierselen dat ik mijn best moest doen om een "kaal" stukje erin te stoppen zodat het inderdaad vlot bleef lezen. Dat heeft me ook moeite gekost.
lol, teveel is dus ook niet goed :D :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 16:49 schreef wonderer het volgende:

Als je je bewust bent van een tekortkoming, kun je eraan werken, dus je bent al een heel eind!
thanx :D
pi_103677097
Haha, als ik ergens een verhaal instuur krijg ik standaard een reactie die al snel het woord "helaas" opvoert.
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 18:23:30 #182
71919 wonderer
pi_103677728
Kwestie van "past neit in het fonds" of laten ze ook nog weten waarom dan?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
pi_103679092
Oh, nee ik bedoel korte verhalen. Had net weer een mailtje over een verhaal dat ik ingestuurd had. Zover dat ik een roman geschreven heb, ben ik nog niet.

Het was elke keer gewoon niet goed (dat weet ik ook wel). Paar keer motivatie gehad, paar keer alleen afwijzing. Twee keer paste het inderdaad niet bij het tijdschrift, maar wilde ik gewoon horen wat zij er van vonden. Beetje gevalletje "past niet in het fonds" idd, plus dat het gewoon gebrekkig proza is.
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 19:58:10 #184
71919 wonderer
pi_103681746
Hm, paar competente proeflezers inschakelen dan maar?
pi_103683151
Misschien dat ik af en toe wat op internet moet voorleggen op een schrijversforum, daar kun je wel goede feedback krijgen merk ik.

Maar IRL zou ik niemand weten om wat aan voor te leggen. En dat zou ik ook niet willen, denk ik.

Ben nu trouwens Bestseller: wat welke beginnende schrijver moet weten van Paul Sebes aan het lezen. Vind het heel prettig en er staan goede dingen in. :)
pi_103734025
Naar wat voor tijdschriften had je opgestuurd?

Ik ga niet meedoen met Nanowrimo, heb te veel andere dingen aan mijn hoofd. Voor 2011 wil ik de kinderverhalen waar ik mee begonnen ben afmaken, maar in 2012 wil ik weer een langer verhaal gaan schrijven. In maart wil ik dan meedoen met de ZZ-marathon.
Het wordt echt weer tijd dat ik me weer ga toeleggen op het schrijven van een langer manuscript, de korte (kinder)verhalen tussendoor zijn leuk, maar ik wil weer ergens helemaal 'inzitten', alleen dat lukt niet als ik nog te veel andere dingen heb die mijn aandacht opeisen, zoals nu.

[ Bericht 85% gewijzigd door Biancavia op 30-10-2011 10:04:09 ]
  dinsdag 8 november 2011 @ 14:38:52 #187
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_104120545
Hallo schrijvende FOK!kers! De Volkskrant presenteert deze maand 20 debuutromans van populaire schrijvers onder de noemer 'De Beste Debuutromans'. N.a.v. daarvan vragen wij ons af welk thema de schrijvende FOK!ker kiest voor zijn of haar debuutroman.
Graag zien we jullie input dan ook inde poll op de frontpage:
http://frontpage.fok.nl/p(...)k-zou-schrijven.html
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  dinsdag 8 november 2011 @ 18:32:12 #188
71919 wonderer
pi_104130151
Wat een kutpoll, zeg, tering... Kon je echt niet meer genres verzinnen??
  dinsdag 8 november 2011 @ 19:38:38 #189
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_104133360
das wel heel erg beperkt. Bij de bibliotheek had je altijd zo'n kaart met de uitleg van pictogrammen voor allerlei genres, daar stonden er volgens mij minstens twintig op ofzo. Is Roman trouwens niet een verzamelnaam voor allerlei genres?
pi_104138349
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 22:14 schreef Nadine26 het volgende:

Wat mij erg heeft geholpen - al is het erg tijdrovend - is het verhaal helemaal opnieuw opschrijven, met de printversie ernaast, zodat je het ritme kunt 'voelen' onder je vingers. Dit klinkt misschien vaag, maar ik geloof wel dat een roman eigenlijk moet voldoen aan de wetten van een goed verteld (mondeling) verhaal.
De laatste keer heb ik mijn verhaal hardop gelezen. Dit helpt echt goed om de laatste niet goed lopende stukjes en kromme zinnen eruit te krijgen.

Ik heb alleen nog een harde noot te kraken. Het begin vond ik erg goed, maar daarna begint de hoofdpersoon te vertellen. Die vertelling begin ik chronolgisch; dus bij de geboorte van de hoofdpersoon. Het eerste deel van de vertelling was echt het saaiste van het boek. Ik ga daar sowieso een deel van schrappen. Hier komt nog bij dat de hoofdpersoon niet kan weten wat er in haar eerste levensjaren heeft afgespeeld. Dus het klopt ook niet eens. Als dit zo naar de uitgever gaat vrees ik dat de redacteur bij deze pagina's afhaakt. Probleem is echter dat in dit stuk de belangrijkste personages geïntroduceerd worden. Dit wordt nog een stevige dobber; ik moet dit creatief zien op te loseen, maar het valt me zwaar. Voor de rest hoef ik gelukkig alleen nog wat taalkundige correcties; dus geen denkwerk meer.

Positief bij de laatste leesronde was dat ik tranen in mijn ogen kreeg bij het slot. Hopelijk werkt het bij de lezers ook.
pi_104139140
Wat me ook parten speelt bij dat stuk is dat de hoofdpersoon aankondigt dat ze een verhaal gaat vertellen over zichzelf. En dan moet je bijna wel met ik-perspectief beginnen. Terwijl ik de rest van het boek in hij/zij-perspectief schrijf.
  dinsdag 8 november 2011 @ 23:20:00 #192
71919 wonderer
pi_104145596
Waarom kondigt de hoofdpersoon dat dan aan? Heb je daar bewust voor gekozen?
pi_104149829
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 november 2011 14:38 schreef MPG het volgende:
Hallo schrijvende FOK!kers! De Volkskrant presenteert deze maand 20 debuutromans van populaire schrijvers onder de noemer 'De Beste Debuutromans'. N.a.v. daarvan vragen wij ons af welk thema de schrijvende FOK!ker kiest voor zijn of haar debuutroman.
Graag zien we jullie input dan ook inde poll op de frontpage:
http://frontpage.fok.nl/p(...)k-zou-schrijven.html
Met zo'n poll kunnen we inderdaad vrij weinig :{ Bij gebrek aan fantasy heb ik maar gewoon "anders" gekozen. Als je iets als "horror" erbij zet kan je ook zeker wel fantasy, detective, business, crime etc. erbij zetten.

@wonderer, het is inmiddels alweer ruim 3 weken geleden, is er inmiddels ergens een linkje waar we het fragment van jou op tv kunnen nakijken? :s)
  woensdag 9 november 2011 @ 05:28:12 #194
71919 wonderer
pi_104150661
Nee. Tenminste, technisch gezien kun je de uitzendingen van out.tv wel online terugkijken, maar die site zit zo raar in elkaar dat ik de juiste aflevering niet kan vinden. Ik heb alleen de aankondiging op youtube gevonden:
Hier staan ook wat foto's die gemaakt zijn tijdens de opnames trouwens, ergens in het fotoboek (ik weet nooit zo goed hoe je facebookalbums moet linken dat iedereen ze ziet en alles :')).

https://www.facebook.com/pages/Micha-Meinderts/211911725526968
  woensdag 9 november 2011 @ 08:17:35 #195
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_104151200
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 21:18 schreef hetzwartegat het volgende:

[..]

De laatste keer heb ik mijn verhaal hardop gelezen. Dit helpt echt goed om de laatste niet goed lopende stukjes en kromme zinnen eruit te krijgen.

... Hier komt nog bij dat de hoofdpersoon niet kan weten wat er in haar eerste levensjaren heeft afgespeeld. Dus het klopt ook niet eens. ...
Je zou ervan kunnen maken dat haar moeder (oid) belangrijke dingen uit haar eerste levensjaren aan haar heeft verteld.
En ik-perspectief hoeft niet verkeerd te zijn imo. Zelf gebruik ik het ook als het karakter in kwestie iets over zichzelf vertelt of in een brief. En in die context is dat dan prima, als je het tenminste boeiend kan vertellen.

[ Bericht 0% gewijzigd door najazeg op 09-11-2011 15:33:40 (spellingsfout omg grmbl 3$#@$) ]
pi_104158415
Ik heb dat ''van horen zeggen" ook overwogen, maar vind dat te gekunsteld. Uiteindelijk besloten om het verhaal wat later te beginnen. Als ze al bij bewustzijn is. Daarbij probeer ik de sfeerbepalende beelden die ik eerst had gebruikt zoveel mogelijk te handhaven.

Het ik-perspectief blijft een probleem. Ik wil bij de opzet blijven dat de hoofdpersoon een verhaal vertelt. Ik denk dat ik het ik-perspectief wat afstandelijk probeer te maken, dus niet te dicht op de hoofdpersoon en dan gewoon op een gegeven moment 'sneaky' overga in hij/zij, zoals ik nu ook al doe.
  woensdag 9 november 2011 @ 13:11:03 #197
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_104158523
Even een vraagje, zijn er hier ook mensen die een 'informatief' boek schrijven, of schrijven jullie allemaal een roman? Ik heb namelijk ook al een tijd in mijn hoofd dat ik een boek wil schrijven, maar dan geen roman. Zoals het er nu uit ziet, heb ik in 2012 tijd om daar daadwerkelijk aan te beginnen, en tips zijn natuurlijk welkom ;).
KuikenGuppy
pi_104158922
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 05:28 schreef wonderer het volgende:
Nee. Tenminste, technisch gezien kun je de uitzendingen van out.tv wel online terugkijken, maar die site zit zo raar in elkaar dat ik de juiste aflevering niet kan vinden. Ik heb alleen de aankondiging op youtube gevonden:
Hier staan ook wat foto's die gemaakt zijn tijdens de opnames trouwens, ergens in het fotoboek (ik weet nooit zo goed hoe je facebookalbums moet linken dat iedereen ze ziet en alles :')).

https://www.facebook.com/pages/Micha-Meinderts/211911725526968
Ik kan ook alleen aflevering 1, 2 en 3 terugvinden. Misschien staat het er gewoon nog niet op?
  woensdag 9 november 2011 @ 13:37:51 #199
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_104159383
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 18:32 schreef wonderer het volgende:
Wat een kutpoll, zeg, tering... Kon je echt niet meer genres verzinnen??
Ik heb ze zelf niet verzonnen, helaas. Als het aan mij had gelegen, hadden er fors meer gestaan.
De optie 'anders' geeft natuurlijk altijd de mogelijkheid om in de reacties aan te geven wat jouw eigen genre is ;) .
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  woensdag 9 november 2011 @ 15:37:07 #200
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_104163523
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 13:11 schreef Burdie het volgende:
Even een vraagje, zijn er hier ook mensen die een 'informatief' boek schrijven, of schrijven jullie allemaal een roman? Ik heb namelijk ook al een tijd in mijn hoofd dat ik een boek wil schrijven, maar dan geen roman. Zoals het er nu uit ziet, heb ik in 2012 tijd om daar daadwerkelijk aan te beginnen, en tips zijn natuurlijk welkom ;).
informatief op welke manier? In de trant van bijv. leren te programmeren of met excel werken, of een boek over een bepaald dier of plant ofzo?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')