Wat bedoel je in godsnaam?quote:Op maandag 22 augustus 2011 15:24 schreef Eartling het volgende:
Weet je wat het is met zulke onderwerpen/dingen, het begint met zware aandoeningen, dan komen alle minder zware aan bod, en uiteindelijk wordt ook zelfs de anders denkende FOK! mentaliteit er keurig uitgefilterd.
Sorry, keek even in de glazen bol. Ik heb het al verwijderd.quote:
Hij heeft last van glijdende vlakken. Misschien moet Eartling maar even doorglijden naar ONZ.quote:
Want het is mogelijk een ongeboren kind wat nog binnen de abortustermijn zit te misbruiken?quote:Op maandag 22 augustus 2011 15:07 schreef mlg het volgende:
[..]
Moet de keuze altijd bij de ouders liggen? Ook als ze hun kinderen (seksueel) misbruiken?
Sommige mensen geloven nog dat ze een kind in de baarmoeder kunnen "meeneuken".quote:Op maandag 22 augustus 2011 17:59 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Want het is mogelijk een ongeboren kind wat nog binnen de abortustermijn zit te misbruiken?
Dat is een algemene afweging in de gezondheidszorg. Het zelfde heb je met zeldzame ziekten.quote:Op maandag 22 augustus 2011 14:40 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Op een gegeven moment moeten er keuzes gemaakt worden, of je het nu leuk vindt of niet.
In de gezondheidszorg is nu al en straks zeker, vrijwel alles mogelijk.
De keuze is dan of je heel veel geld aan 1 kind wil uitgeven waar je met dezelfde middelen ook 5 andere mensen zou kunnen genezen, of 1000 3e wereld kinderen zou kunnen voeden., etc.
Nee inderdaad. Maar wat China betreft zou dat nog wel eens het door Mao gewenste effect hebben: Er is onder kinderen een ratio-verschil, er zijn veel meer jongens dan meisjes. Normaal is zo'n 105 jongens tegenover 100 meisjes. (Uiteindelijk blijven er in een normale situatie meer vrouwen over, omdat vrouwen langer leven, maar onder de 20 zijn mannen in de meerderheid).quote:Op woensdag 7 september 2011 15:54 schreef -Strawberry- het volgende:
Om een kindje met down te aborteren? Ja.
Geslachtsbepaling vind ik al veel verder gaan en is als je kijkt naar bijv China ook niet wenselijk.
Nu worden er dames uit Laos, Birma en Vietnam gekidnapt, om in China als 'bruid' verkocht te worden. Een druppel op de gloeiende plaat, maar dat het zaakje daar van de kook aan het raken is, lijkt me duidelijk.quote:Op woensdag 7 september 2011 16:47 schreef maartena het volgende:
Alleen zit je nu wel met een meerderheid aan testosteron- En het zou me dus niet verbazen dat over 15 jaar China zich in een conventionele oorlog stort met een groot buurland, Rusland, India, etc, om van wat manvolk af te komen zeg maar.
Maar dat is een sociologisch heel ander verhaal.
Dit is misschien nu een cultureel taboe, maar als straks de zorg echt onbetaalbaar wordt, dan gaan er echt wel prijsetiketjes op mensen komen. Een 80jarige krijgt dan geen 2e chemo meer bijv. als de kanker terugkomt. Een onherroepelijk proces. Als het geld op is, moeten er keuzes gemaakt worden.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 16:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Volgens nogal wat mensen mag je de kosten en de waarde van een mensenleven niet tegen elkaar afzetten.
India heeft hetzelfde probleem hoor.quote:Op woensdag 7 september 2011 16:47 schreef maartena het volgende:
Alleen zit je nu wel met een meerderheid aan testosteron- En het zou me dus niet verbazen dat over 15 jaar China zich in een conventionele oorlog stort met een groot buurland, Rusland, India, etc, om van wat manvolk af te komen zeg maar.
Maar dat is een sociologisch heel ander verhaal.
Een heel groot deel van de Japanse vrouwen is om die reden niet getrouwd. Ook in Zuid-Korea zie je dezelfde patronen, maar wel wat minder. De oplossing: trouw met een buitenlandse man.quote:Op woensdag 7 september 2011 18:44 schreef Monolith het volgende:
Daarnaast kampen ze in Azië nog met een ander probleem, namelijk dat steeds meer vrouwen niet trouwen omdat enerzijds een carrière niet goed te combineren valt met zorgen voor de hele familie van grootouders t/m kinderen en het feit dat mannen daar nogal wat moeite hebben met vrouwen die meer verdienen of hoger opgeleid zijn dan zij.
Dat kan, punt is wel dat de geboortecijfers sinds de jaren 60 enorm snel gedaald zijn. The Economist had er nog wel een aardig stuk over laatst.quote:Op woensdag 7 september 2011 19:51 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Een heel groot deel van de Japanse vrouwen is om die reden niet getrouwd. Ook in Zuid-Korea zie je dezelfde patronen, maar wel wat minder. De oplossing: trouw met een buitenlandse man.
Jaren. En juist daarom ben ik vóór aborteren van een kind met Down. Niet dat die kinderen (jongvolwassenen waren het, 16 tot 18 jaar, IQs tussen 40 en 65) niet leuk en lief waren of dat hun familie niet blij met ze was, maar omdat ten eerste zéker die hogere Downers zeer zeker wel door hebben dat ze anders zijn dan anderen en daar last van hadden en ten tweede de ouders onnodig zwaar belast worden met een kind met zo'n afwijking. Het is ook geen keuze die je kan maken nadat het kind er al is, het is een discussie die je moet voeren voordat een kindje niet meer abortabel is (is dat wel een woord?). WIL je die zware zorg, WIL je die extra moeite, WIL je dat extra ziekenhuisbezoek en de zekerheid dat je nóóit ouder van een uitgevlogen kind zal zijn? Ik heb zoveel ouders gezien die ontzettend veel moeite hadden met het aanvaarden van de handicap van hun kind dat ik de mogelijkheid die er is om, als je grote kans hebt op een Downkind, dat niet geboren te laten worden een hele goede vind. En dat heeft helemaal níets met kosten te maken.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:03 schreef Lyrebird het volgende:
Maar het is dus blijkbaar wel prima om kinderen met het Down syndroom te aborteren begrijp ik.
Heeft iemand hier wel eens met mensen/kinderen met het Down syndroom gewerkt?
Duidelijk. Mijn echtgenote - die dezelfde ervaring heeft - denkt er precies hetzelfde over. Met name het idee dat je kind er nog kan zijn als jij dood bent, is fnuikend, omdat je niet weet wie er dan voor de zorg van een volwassene met Down kan zorgen.quote:Op woensdag 7 september 2011 20:36 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Jaren. En juist daarom ben ik vóór aborteren van een kind met Down. Niet dat die kinderen (jongvolwassenen waren het, 16 tot 18 jaar, IQs tussen 40 en 65) niet leuk en lief waren of dat hun familie niet blij met ze was, maar omdat ten eerste zéker die hogere Downers zeer zeker wel door hebben dat ze anders zijn dan anderen en daar last van hadden en ten tweede de ouders onnodig zwaar belast worden met een kind met zo'n afwijking. Het is ook geen keuze die je kan maken nadat het kind er al is, het is een discussie die je moet voeren voordat een kindje niet meer abortabel is (is dat wel een woord?). WIL je die zware zorg, WIL je die extra moeite, WIL je dat extra ziekenhuisbezoek en de zekerheid dat je nóóit ouder van een uitgevlogen kind zal zijn? Ik heb zoveel ouders gezien die ontzettend veel moeite hadden met het aanvaarden van de handicap van hun kind dat ik de mogelijkheid die er is om, als je grote kans hebt op een Downkind, dat niet geboren te laten worden een hele goede vind. En dat heeft helemaal níets met kosten te maken.
Als 90% van de mensen de keuze maakt om te aborteren, als ze weten dat het kind Down heeft, dan is maar de vraag hoe hartverscheurend het is. Tot abortus overgaan zonder het kind in de ogen te hoeven kijken lijkt mij iig minder hartverscheurend.quote:Op woensdag 7 september 2011 22:38 schreef mrspoeZ het volgende:
Waarom zou een ouder die die verantwoordelijkheid wél aangaat meer respect verdienen dan degenen die, ondanks de hartverscheurende keuze die ze maken, er voor kiezen dat kindje niet te krijgen?
Dit vind ik nou weer zo'n typisch cultuurrelativistisch D66 standpunt dat er geen verkeerde keuzes zijn. Als je nou eens diep in je hart keek, welke keus vind je dan dat het meeste respect verdient?quote:Beide keuzes zijn verdedigbaar en uit te leggen, beide keuzes leveren verdriet (hetzij wegens het niet krijgen van het kind, hetzij wegens de moeilijkheden die het oplevert) en geluk (hetzij wegens het niet krijgen van het kind (dubbel he?), hetzij wegens de mooie momenten die je met je kind ervaart) op. Ik vind het ene niet beter of eervoller dan het andere.
Ik zie niet in wat daar nou zo 'cultuurrelativistisch D66' aan is. Conservatievelingetjes mogen dan denken dat ze zo geweld moreel consequent en rechtlijning zijn, maar als het op zaken als moord aan komt, dan mag dat vaak wel weer in het geval van zelfverdediging, moet het zelfs worden opgelegd door een rechter of anders worden uitgevoerd door een menigte met hooivorken wanneer iemand 15 kindertjes heeft verkracht, enzovoort.quote:Op woensdag 7 september 2011 22:47 schreef Lyrebird het volgende:
Dit vind ik nou weer zo'n typisch cultuurrelativistisch D66 standpunt dat er geen verkeerde keuzes zijn. Als je nou eens diep in je hart keek, welke keus vind je dan dat het meeste respect verdient?
wut??quote:Op woensdag 7 september 2011 16:07 schreef Sloeber94 het volgende:
Wat trouwens ook een punt is:
Een kind kan wel een levend wezen zijn, en emotioneel doet een kloppend hart wel wat met je, maar een kind heeft nagenoeg nog geen bewustzijn tot zijn 2de ofzo?
Het lijkt mij daarom helemaal geen probleem om nog een baby te aborteren als hij 6 maanden oud is. Dat mensen er nou zo'n beeld bij hebben van: Aah, maar hij heeft al vingertjes, dat zou niks uit hoeven te maken omtrent een abortus.
Ik vraag me af hoe mensen met zo'n mening er zelf tegenaan kijken als bij hun op hun 80e hun kanker weer terugkomt. Denk je dan zelf ook "ach, zo'n 2e chemo is zo duur, laat ik de samenleving niet langer tot last zijn". Of sterker nog, wat je eigenlijk bepleit, dat je zelf die keuze niet mag maken maar dat het electoraat dat alvast voor je heeft gedaan...quote:Op woensdag 7 september 2011 17:38 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Dit is misschien nu een cultureel taboe, maar als straks de zorg echt onbetaalbaar wordt, dan gaan er echt wel prijsetiketjes op mensen komen. Een 80jarige krijgt dan geen 2e chemo meer bijv. als de kanker terugkomt. Een onherroepelijk proces. Als het geld op is, moeten er keuzes gemaakt worden.
Ik werk met mensen die een verstandelijke handicap hebben, dus ook met Downers. Ja, het is een hele opgave voor ouders van een kind met een verstandelijke handicap. Ze hebben een zorgenkind voor hun hele leven, maar aan de andere kant kan een mens met een verstandelijke handicap een prima leven leiden, mits de handicap niet heel heftig is zoals een open ruggetje o.i.d. Ik denk en dit zeg ik in de wetenschap dat ik geen ouder ben, dat het heel moeilijk is om een kind te aborteren, terwijl je weet dat het kind wel een menswaardig bestaan zou kunnen leiden, aangezien dat met Down prima mogelijk is. Tenminste, ik denk dat ik zo zou denken. Inderdaad, ouders die een Down kind opvoeden verdienen heel veel respect.quote:Op woensdag 7 september 2011 21:09 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Duidelijk. Mijn echtgenote - die dezelfde ervaring heeft - denkt er precies hetzelfde over. Met name het idee dat je kind er nog kan zijn als jij dood bent, is fnuikend, omdat je niet weet wie er dan voor de zorg van een volwassene met Down kan zorgen.
Zelf ben ik er minder zeker over. Het uit de weg gaan van zaken, omdat ze minder plezierig zijn, vind ik eigenlijk geen argument meer. Of zijn we allemaal watjes geworden? Ik sluit me aan bij wat een andere user hier eerder aangaf, dat ouders die de verantwoordelijkheid wel aangaan, veel respect verdienen.
ALs dat zo is dan is het toch ook respectabel om ervoor te kiezen het wél te laten weghalen, zodat jij, je partner en eventuele andere kinderen zonder die extra zorg kunnen leven? Beide keuzes zijn egoïstisch, een abortus laat je niet voor het kind doen maar een kind wordt ook niet voor zichzelf geboren.quote:Op donderdag 8 september 2011 08:51 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Ik werk met mensen die een verstandelijke handicap hebben, dus ook met Downers. Ja, het is een hele opgave voor ouders van een kind met een verstandelijke handicap. Ze hebben een zorgenkind voor hun hele leven, maar aan de andere kant kan een mens met een verstandelijke handicap een prima leven leiden, mits de handicap niet heel heftig is zoals een open ruggetje o.i.d. Ik denk en dit zeg ik in de wetenschap dat ik geen ouder ben, dat het heel moeilijk is om een kind te aborteren, terwijl je weet dat het kind wel een menswaardig bestaan zou kunnen leiden, aangezien dat met Down prima mogelijk is. Tenminste, ik denk dat ik zo zou denken. Inderdaad, ouders die een Down kind opvoeden verdienen heel veel respect.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |