Zolang het binnen de wettelijke abortustermijn plaats vindt is er niks aan de hand. Dat jij de redenen van mensen om een abortus te laten plegen niks vindt is simpelweg pech voor jou. Als jij wel een kind met het Down-syndroom wilt dan laat je het niet weghalen, maar ga niet, om je eigen geweten gerust te stellen, dat anderen verbieden.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 13:50 schreef Lyrebird het volgende:
Het is geen echte eugenetica, maar het komt er wel akelig dicht bij: een interessant artikel over het aborteren van kinderen met het syndroom van Down. Nu de mogelijkheden om te testen voor Down steeds gemakkelijker worden, wordt de druk op ouders om te testen, en de druk om er 'iets aan te doen' steeds groter.
Maar deze nieuwe vrijheid die voor ethische problemen zorgt, speelt eigenlijk veel breder. Het wordt steeds gemakkelijker om te testen of 'het' een jongetje of een meisje wordt. De afgelopen jaren heeft er zich al een enorm drama in landen als India en China plaatsgehad, waar miljoenen meisjes geaborteerd zijn.
Er zullen hier veel mensen zijn die roepen dat dit toch moet kunnen, maar ik ben van mening dat dit veel te ver gaat. Hebben ouders het recht om dit te doen?
Gewerkt niet maar op mijn basisschool zat er 1tje en ik heb vrienden die een kind met down hebben.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:03 schreef Lyrebird het volgende:
Maar het is dus blijkbaar wel prima om kinderen met het Down syndroom te aborteren begrijp ik.
Heeft iemand hier wel eens met mensen/kinderen met het Down syndroom gewerkt?
Als dit al een argument zou zijn, wat vind je dan van India, waar ouders zo veel kinderen mogen hebben als ze willen, en waar ook miljoenen meisjes zijn geaborteerd?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:01 schreef fruityloop het volgende:
Dit is een beetje appels met peren vergelijken, de situatie in China is kunstmatig veroorzaakt door het 1 kind beleid, en wat sociaal-culturele eigenaardigheden, daar speelt het kunnen testen op eigenschap X, of ziekte Y geen bepalende rol, aangezien er op het platteland rustig meisjesbaby's verdronken worden na de geboorte.
De zwangere vrouw in kwestie kan dat als reden gebruiken om te kiezen voor een abortus ja, maar dat is zeker geen gemeengoed. En ook binnen het syndroom van down zijn er gradaties. Sommige kinderen hebben al meteen grote hartproblemen, maar een kind met down wat ik ken, heeft dat bijvoorbeeld helemaal niet, en is dus verder fysiek gezond. En over hoe hij zich voelt, tsja, daar heeft nog niemand een objectieve meetmethode voor bedacht volgens mij?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:03 schreef Lyrebird het volgende:
Maar het is dus blijkbaar wel prima om kinderen met het Down syndroom te aborteren begrijp ik.
Dat is het sociaal-culturele argument, welke voor beide landen grotendeels gelijk is?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:09 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Als dit al een argument zou zijn, wat vind je dan van India, waar ouders zo veel kinderen mogen hebben als ze willen, en waar ook miljoenen meisjes zijn geaborteerd?
Tsja, ik kan wel heel moreel verantwoord schreeuwen dat ik het ook niets vind en dat elk leven het waard is, maar als puntje bij paaltje komt wil ik ook geen kind met syndroom van Down (als ik tenminste zo'n keuze krijg voorgelegd). Op zich vind ik het aborteren van deze ongeboren mensen ook niet echt een ethisch probleem, dat zou iedereen voor zichzelf moeten weten (tenzij je abortus an sich gaat problematiseren).quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:03 schreef Lyrebird het volgende:
Deze klopt ook inderdaad. Zie ik erg vaak voorbij komen in euthanasie/abortus-debatten.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:00 schreef TNA het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden#Hellend_vlak-redenering
Waar worden drogredenen niet bij gebruikt. Ik denk dat het over grote deel van Nederland hier gevoelig voor is.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:15 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Deze klopt ook inderdaad. Zie ik erg vaak voorbij komen in euthanasie/abortus-debatten.
Dat zal meer te maken hebben met culturele positie van de vrouwquote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:09 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Als dit al een argument zou zijn, wat vind je dan van India, waar ouders zo veel kinderen mogen hebben als ze willen, en waar ook miljoenen meisjes zijn geaborteerd?
Hier sluit in mij bij aan.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:14 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Tsja, ik kan wel heel moreel verantwoord schreeuwen dat ik het ook niets vind en dat elk leven het waard is, maar als puntje bij paaltje komt wil ik ook geen kind met syndroom van Down (als ik tenminste zo'n keuze krijg voorgelegd). Op zich vind ik het aborteren van deze ongeboren mensen ook niet echt een ethisch probleem, dat zou iedereen voor zichzelf moeten weten (tenzij je abortus an sich gaat problematiseren).
Een ethisch probleem vind ik het eerder worden zodra men gaat afvragen of baby's met syndroom van Down geopereerd zouden moeten worden als zij een levensbedreigende aandoening of ziekte hebben. In zo'n geval zou ik wel zeggen dat het recht op leven heeft.
Dat zou kloppen als ik niet zou hebben geschreven: "Het is geen echte eugenetica, maar het komt er wel akelig dicht bij", of doel je op de titel?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:12 schreef Spouwerranger het volgende:
Eugenetica is het genetisch verbeteren van een ras. Syndroom van Down is geen genetisch overdraagbare ziekte (tenzij de ouders het ook hebben), dus je gebruikt de term verkeerd.
Is het een hellend vlak redenering tegen alle vormen van abortus, of hoe moet ik dit uitleggen?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:00 schreef TNA het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden#Hellend_vlak-redenering
Jij gaat van abortus op kinderen met het syndroom van down naar de extreem overtreffende trap naar aborteren van een bepaald geslacht kind.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:28 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Is het een hellend vlak redenering tegen alle vormen van abortus, of hoe moet ik dit uitleggen?
Dat begrijp je verkeerd. Er zijn mensen die het prima vinden. Er zijn ook mensen die het niet prima vinden. Dat gegeven zal ook nooit veranderen.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:03 schreef Lyrebird het volgende:
Die lelijke soort van wiskunde mogen we wat mij betreft als maatschappij proberen zo veel mogelijk te vermijden.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 15:43 schreef phpmystyle het volgende:
Ethisch gezien is het inderdaad erg discutabel, maar als je gehandicapte kinderen aborteert dan scheelt dat wel enorm in de kosten.
Waarom?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 16:07 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Die lelijke soort van wiskunde mogen we wat mij betreft als maatschappij proberen zo veel mogelijk te vermijden.
Volgens nogal wat mensen mag je de kosten en de waarde van een mensenleven niet tegen elkaar afzetten.quote:
Toch kun je er niet omheen.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 16:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Volgens nogal wat mensen mag je de kosten en de waarde van een mensenleven niet tegen elkaar afzetten.
Eenzelfde redenatie werd hierboven ook al gegeven voor meisjes in India. Ik snap waar de redenatie vandaan komt, maar van de andere kant weet je ook niet van te voren wat er gaat gebeuren. Het gaat nog altijd om mensen, en je zou hopen dat een ouder met liefde voor een kind zorgt, ook als dat kind niet binnen de normen valt van wat wij normaal vinden (dat is een aparte discussie - wat is normaal? Met de cultuurrelativisten die hier massaal reageren zou je denken dat er wat meer clementie is voor kinderen met het Down syndroom). Dat weet zo'n ouder van tevoren natuurlijk ook niet.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 17:10 schreef Montov het volgende:
De vraag is ook of de situatie voor het kind wel zo goed is, als je ouders hebt die dat kind liever hebben laten aborteren maar door wetgeving en vrees voor gevangenisstraf toch maar zo'n kind opvoeden.
Dus ook de kosten die daarbij komen kijken?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 17:17 schreef betyar het volgende:
Nu worden levens ook geselecteerd in waarde maar helaas de verkeerde waarde een waarde die er niet zou mogen zijn, kijk naar Schippers en haar kankermedicijn.
Ik ben misschien een keiharde eikel.
De keus ligt bij de ouders zelf. OOK de gevolgen dus, dat is een last die ze naar mijn idee zelf moeten dragen, als ze weten dat het kind down syndroom heeft en ze laten het ter wereld komen hoeft de gemeenschap niet op te draaien voor de keuze van de ouders.
Natuurlijk is het een moeilijke keuze, toen mijn vrouw zwanger werd hebben we onszelf die vraag ook gesteld: Wat doen we als..................?
Twee zwangerschappen twee keer de vraag en twee keer hetzelfde antwoord, we laten het weghalen. Gelukkig hoefde het niet.
Ik zie de ellende wel bij mijn zus en een kennis met hun down kinderen.
Ik kan alleen maar respect hebben voor mensen die het wel doen.
Als het binnen de geldende termijn geldt mag natuurlijk worden overwogen om de zwangerschap af te breken als blijkt dat het kindje down syndroom heeft.
Dit doet er allemaal niet toe. Het enige wat er toe doet is wat de ouders willen. Dat jou dat niet bevalt is niet van belang, want jij hebt niks met hun keuze te maken. Deze hele discussie is dan ook zinloos, tenzij het om je eigen kind gaat.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 17:38 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Eenzelfde redenatie werd hierboven ook al gegeven voor meisjes in India. Ik snap waar de redenatie vandaan komt, maar van de andere kant weet je ook niet van te voren wat er gaat gebeuren. Het gaat nog altijd om mensen, en je zou hopen dat een ouder met liefde voor een kind zorgt, ook als dat kind niet binnen de normen valt van wat wij normaal vinden (dat is een aparte discussie - wat is normaal? Met de cultuurrelativisten die hier massaal reageren zou je denken dat er wat meer clementie is voor kinderen met het Down syndroom). Dat weet zo'n ouder van tevoren natuurlijk ook niet.
Als de ouders in kwestie verwachten dat de samenleving opdraait voor de kosten, hebben we er wel degelijk iets mee te maken.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 17:52 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Dit doet er allemaal niet toe. Het enige wat er toe doet is wat de ouders willen. Dat jou dat niet bevalt is niet van belang, want jij hebt niks met hun keuze te maken. Deze hele discussie is dan ook zinloos, tenzij het om je eigen kind gaat.
Vind ik wel ja.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 17:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dus ook de kosten die daarbij komen kijken?
Ik ben het een keer met je eens, en ja ook inclusief alle kosten.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 17:17 schreef betyar het volgende:
Nu worden levens ook geselecteerd in waarde maar helaas de verkeerde waarde een waarde die er niet zou mogen zijn, kijk naar Schippers en haar kankermedicijn.
Ik ben misschien een keiharde eikel.
De keus ligt bij de ouders zelf. OOK de gevolgen dus, dat is een last die ze naar mijn idee zelf moeten dragen, als ze weten dat het kind down syndroom heeft en ze laten het ter wereld komen hoeft de gemeenschap niet op te draaien voor de keuze van de ouders.
Natuurlijk is het een moeilijke keuze, toen mijn vrouw zwanger werd hebben we onszelf die vraag ook gesteld: Wat doen we als..................?
Twee zwangerschappen twee keer de vraag en twee keer hetzelfde antwoord, we laten het weghalen. Gelukkig hoefde het niet.
Ik zie de ellende wel bij mijn zus en een kennis met hun down kinderen.
Ik kan alleen maar respect hebben voor mensen die het wel doen.
Als het binnen de geldende termijn geldt mag natuurlijk worden overwogen om de zwangerschap af te breken als blijkt dat het kindje down syndroom heeft.
Maar met Down-syndroom weet je vantevoren wél iets, en het heeft helemaal niets met culturrrelativisme te maken. En natuurlijk heb je altijd risico op lastige situaties, ook wanneer er geen Down is, maar met Down heb je de garantie, én het risico op zelfs meervoudige complicaties waardoor het nog erger wordt dan alleen die lieve mensen die extra zorg nodig hebben.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 17:38 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Eenzelfde redenatie werd hierboven ook al gegeven voor meisjes in India. Ik snap waar de redenatie vandaan komt, maar van de andere kant weet je ook niet van te voren wat er gaat gebeuren. Het gaat nog altijd om mensen, en je zou hopen dat een ouder met liefde voor een kind zorgt, ook als dat kind niet binnen de normen valt van wat wij normaal vinden (dat is een aparte discussie - wat is normaal? Met de cultuurrelativisten die hier massaal reageren zou je denken dat er wat meer clementie is voor kinderen met het Down syndroom). Dat weet zo'n ouder van tevoren natuurlijk ook niet.
Dat is zeldzaam.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik ben het een keer met je eens, en ja ook inclusief alle kosten.
Ik ben van mening dat dit inderdaad moet kunnen.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:03 schreef Lyrebird het volgende:
Tja, dat is iets wat we hebben geaccepteerd omdat we anders inderdaad naar van overheidswege verplichte abortussen moeten gaan.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als de ouders in kwestie verwachten dat de samenleving opdraait voor de kosten, hebben we er wel degelijk iets mee te maken.
Nee, de overheid mag nooit het recht krijgen te aborteren.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 20:32 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Tja, dat is iets wat we hebben geaccepteerd omdat we anders inderdaad naar van overheidswege verplichte abortussen moeten gaan.
Dat lijkt mij ook ja.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 20:41 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nee, de overheid mag nooit het recht krijgen te aborteren.
Ook als de ouders het niet verwachten, en rijk genoeg zijn..... iemand met down syndroom zal uiteindelijk vrijwel nooit zelfstandig de kost kunnen verdienen maar kunnen wel oud worden. En hoe ouder de ouders, hoe eerder kans dat ze niet meer kunnen zorgen voor hun "kind" van 30+ of ouder, en dan komt zo'n iemand vanzelf een keer terecht een tehuis of "projectwoning" of zoiets.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:11 schreef Janneke141 het volgende:
Als de ouders in kwestie verwachten dat de samenleving opdraait voor de kosten, hebben we er wel degelijk iets mee te maken.
Dat is ook niet zo vreemd, als het over individuele rechten gaatquote:Op donderdag 18 augustus 2011 20:44 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook ja.
Zie je, we kunnen het wel eens zijn. Soms.
En dat is een discussie die eigenlijk net zo goed gevoed wordt door de wetenschap. 15 jaar geleden wisten we ook pas bij de geboorte of het down was, of gezond. Diezelfde wetenschap die nu kan bepalen of een kind down is, en de discussie van wel of niet aborteren kan brengen, kan nu VOOR de geboorte ook de vraag stellen: Wie zal dat betalen?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 20:53 schreef GSbrder het volgende:
Zolang we het er niet over hebben wie financieel gezien moet opdraaien voor het kind.
Het antwoord is natuurlijk dat die arme ouder dat prima mag beslissen, zo lang hij/zij zich maar bewust is van de financiële gevolgen die ze zelf zal moeten dragen. De schatkist dient niet uit te betalen voor persoonlijke keuzes.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:06 schreef maartena het volgende:
[..]
En de zijdelingse discussie is dan: Mag een ARME ouder dan eigenlijk wel beslissen om het kind te behouden, als van te voren bekend is dat het kind de samenleving veel meer zal gaan kosten dan dat het oplevert? En hoe ethisch is dat, om de kosten voor de samenleving te laten meewegen? Tja...
Dat sowieso.quote:Het blijft moeilijke materie, waar iedereen een uitgesproken mening over heeft.
Dat brengt wederom de vraag met zich mee: Als de arme ouders van te voren WEET dat zij, en zij alleen de kosten moeten dragen voor een down syndroom kind.... zal dat de beslissing om WEL te aborteren meer beïnvloeden?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 02:25 schreef Janneke141 het volgende:
Het antwoord is natuurlijk dat die arme ouder dat prima mag beslissen, zo lang hij/zij zich maar bewust is van de financiële gevolgen die ze zelf zal moeten dragen. De schatkist dient niet uit te betalen voor persoonlijke keuzes.
Nergens stel ik dat ik de ultieme keuze bij de staat neerleg. Ik vraag me alleen af ouders het recht hebben om de beslissing te maken om een kind te aborteren dat niet "normaal" is. Voor lezers die moeite hebben met begrijpend lezen: je afvragen of ouders het recht hebben om een kind te aborteren dat zij niet normaal vinden, staat niet gelijk aan het recht op abortus bij de staat te leggen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 04:20 schreef GordonRamsay het volgende:
Ironisch trouwens dat TS pretendeert voor vrijheid te zijn, maar de ultieme keuze inzake abortus bij de ouders weg wil halen en in handen van de staat wil leggen.Typisch
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |