abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_100876207


Voorgaande Investment Banking topics:
01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 |

Heb de titel van het topic even overgenomen van het zojuist door Walkerr geopende topic. Hoop dat je het niet vervelend vindt dat ik er nog een aanmaak, maar tegenwoordig kan je automatisch een vervolgtopic maken die gelinked wordt aan de voorgaande en dat ontbrak er aan (was mij ook onbekend tot de mods me erop wezen).

Edit: Grappig genoeg ontbreekt desondanks de koppeling ook in deze. :') Kan een mod dat misschien fixen?

[ Bericht 2% gewijzigd door Kaas- op 18-08-2011 00:06:49 ]
pi_100876495
Drive-r, heb je wellicht kennisen die ECM doen en indien ja, hoe ervaren zij dat over het algemeen? Zelf misschien ook een mening over? Heb persoonlijk momenteel eigenlijk meer interesse in ECM dan in de enorm populaire M&A-groepen, omdat ik graag wat meer met de financiele markten bezig zou zijn zonder direct een beurshandelaar of iets dergelijks te moeten worden.
pi_100876800
fixed!
Ja doei.
pi_100877792
Thanks!
pi_100943264
Ah oke, prima zo Kaas-
pi_100948284
ECM lijkt me persoonlijk leuker dan M&A. Bij laatstgenoemde kan je echter zeggen dat je aan een grote deal hebt meegewerkt.
pi_100951331
quote:
ECM lijkt me persoonlijk leuker dan M&A. Bij laatstgenoemde kan je echter zeggen dat je aan een grote deal hebt meegewerkt.
Ik zit wel weer te twijfelen tussen M&A en Equity Research.... ben znu zelf bezig met research om koopjes op de beurs te vinden. En het is toch allemaal wel interessant. Gelukkig heb ik nog even voordat ik "moet" kiezen.
pi_100958056
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 20:35 schreef Walkerr het volgende:

[..]

Ik zit wel weer te twijfelen tussen M&A en Equity Research.... ben znu zelf bezig met research om koopjes op de beurs te vinden. En het is toch allemaal wel interessant. Gelukkig heb ik nog even voordat ik "moet" kiezen.
Wil je bedrijven volgen of wil je deals sluiten? :P
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 04:34:11 #9
256829 Sokz
Livin' the life
pi_100964794
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 20:35 schreef Walkerr het volgende:

[..]

Ik zit wel weer te twijfelen tussen M&A en Equity Research.... ben znu zelf bezig met research om koopjes op de beurs te vinden. En het is toch allemaal wel interessant. Gelukkig heb ik nog even voordat ik "moet" kiezen.
"mag" kiezen!
pi_100965409
quote:
Wil je bedrijven volgen of wil je deals sluiten?
Dat is de vraag die ik mezelf ook stel :P. Ik zou het echt nog niet weten. Ik heb alleen geen zin om 80 u pw pitch-books aan te passen zonder, voor mij, enig zichtbaar resultaat. Het investeren zoals buffet en andere value-investors lijkt me wel erg leuk. Trading is minder weggelegd voor mij.

Rejected: jij zit nu aan de trading kant toch, hoe bevalt dat?
pi_100965652
Zit niet echt aan de trading kant, soms wel een beetje sales trading, dat is eigenlijk wel heel vet.
Soms echter wel heel druk omdat de traders vaak koppig zijn en alleen maar aan hun bonus denken.

[ Bericht 33% gewijzigd door Rejected op 20-08-2011 18:33:31 ]
pi_101046903
Zijn er al mensen bezig met het voorbereiden op de nieuwe ronde inschrijvingen die spoedig (of al?) open zijn? Ik heb me er nog niet mee bezig gehouden op het moment omdat ik nog een beetje in limbo zit.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_101064412
Wanneer begint de nieuwe ronde?
pi_101065240
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 23:38 schreef Rejected het volgende:
Wanneer begint de nieuwe ronde?
Is die niet al open? Dan zal het iig. niet lang meer duren!

(turbotijd! hehe! :P)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_101075564
Dat is nog best een zure timing. Wil volgend jaar applyen, maar ben dan om deze tijd als het goed is tot de jaarwisseling op uitwisselling en te ver van Londen vandaan om even een dagje assessment te komen doen of iets dergelijks.
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 10:48:36 #16
256829 Sokz
Livin' the life
pi_101076225
app.yen kan je vanuit elke windstreek .. Assesmentays zijn toch altijd pas voorjaar?
pi_101079098
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 10:48 schreef Sokz het volgende:
app.yen kan je vanuit elke windstreek .. Assesmentays zijn toch altijd pas voorjaar?
Je kunt het beste inderdaad al je applicaties zo voor komend december de deur uit doen en dan met een beetje mazzel heb je je 1e interviews December (als je vroeg bent) of beginning of jan/feb.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_101080486
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 23:53 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Is die niet al open? Dan zal het iig. niet lang meer duren!

Geen idee, iig nog niks van de studievereniging gezien.
Zie bij kleinere partijen wel een paar leuke posities vrijkomen trouwens.

Maar bij die bedrijfjes heb ik een beetje het net niet gevoel...

[ Bericht 9% gewijzigd door Rejected op 24-08-2011 09:32:35 ]
pi_101100619
Op het moment dat je je voeten binnen de deur hebt gaat het allemaal toch wat gemakkelijker. Ik heb nou ook al met meerdere HR gesproken bij verschillende bedrijven en ben eigenlijk nog geen enkele keer ook maar enigszins onder de indruk geweest van zo'n persoon op zo'n afdeling.

Geen enkele keer, geen uitzondering!

Als ik geen enkel interview zou krijgen wist ik het wel, zo'n HR dame daten scheelt een boel tijd :P
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_101100903
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 20:51 schreef sitting_elfling het volgende:
Op het moment dat je je voeten binnen de deur hebt gaat het allemaal toch wat gemakkelijker. Ik heb nou ook al met meerdere HR gesproken bij verschillende bedrijven en ben eigenlijk nog geen enkele keer ook maar enigszins onder de indruk geweest van zo'n persoon op zo'n afdeling.

Geen enkele keer, geen uitzondering!

Als ik geen enkel interview zou krijgen wist ik het wel, zo'n HR dame daten scheelt een boel tijd :P
Mag ik je vragen hoe het je is gelukt? Ik dacht dat ze alleen maar mensen aannamen die direct van het vwo de uni deden :{
pi_101104324
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 20:57 schreef neoCommand het volgende:

[..]

Mag ik je vragen hoe het je is gelukt? Ik dacht dat ze alleen maar mensen aannamen die direct van het vwo de uni deden :{
Ik heb vwo/uni gedaan. En ik heb gewoon lang geprobeerd om ergens binnen te komen. Dat is in al deze topics wel teruggekomen.

Hoorde van een vriend van me die intern is bij een financiele instelling dat ze daar ook een marketing internship hadden voor 1 bachelor student die de twitter/facebook/youtube mag updaten van 9 tot 5 van maandag tot vrijdag :'(
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_101118243
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 22:01 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik heb vwo/uni gedaan. En ik heb gewoon lang geprobeerd om ergens binnen te komen. Dat is in al deze topics wel teruggekomen.

Hoorde van een vriend van me die intern is bij een financiele instelling dat ze daar ook een marketing internship hadden voor 1 bachelor student die de twitter/facebook/youtube mag updaten van 9 tot 5 van maandag tot vrijdag :'(
Maar dat is natuurlijk marketing, die vindt onze finance related stuff waarschijnlijk net zo oninteressant.
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 20:57 schreef neoCommand het volgende:

[..]

Mag ik je vragen hoe het je is gelukt? Ik dacht dat ze alleen maar mensen aannamen die direct van het vwo de uni deden :{
Hahaha, vind je zijn posts van zulk laag niveau? B-)
pi_101143933
Het lijkt me leuk om na mijn PhD de finance in te gaan. Ik begin dit jaar met promoveren in de theoretische natuurkunde. Uiteraard ligt mijn focus daar nu op, maar als ik klaar ben wil met goede papieren van start gaan.

Ik overweeg om dit te gaan doen aan de University of London,om:
a) basiskennis op te doen
b) beter de (salaris- / positie- ) onderhandelingen in te kunnen gaan als het moment daar is
Als keuzevak lijkt macro economie me wel zinvol.

Nou is 'distance' learning natuurlijk niet je-van-het, maar ik heb al een mooie bachelor en master en dit 'online degree' zou dus aanvullend zijn, en de University of London is natuurlijk geen In-Holland. Ik vroeg me af wat jullie hiervan vinden. Mooi plan of volslagen zinloos? Alternatieven?

[ Bericht 3% gewijzigd door perseverance op 24-08-2011 21:33:45 ]
pi_101147445
Als je het aan mij vraagt: volslagen zinloos. Je bent al natuurkundige dat is alvast heel nuttig, je bent waarschijnlijk zelfs wat overgekwalificeerd na je PhD. Het enige wat je bereikt met zo'n online is dat je 'interesse in finance' aantoont, maar dat kun je op andere manieren doen, waar je veel meer aan hebt. En oh ja, UoL zegt heel weinig, maar dit wordt geleid door LSE, dat is dan wel weer wat

De meeste bedrijven geloven veel meer in hun inhouse training dan wat je in de schoolbanken hebt geleerd. Ze nemen daarom eerder gekwalificeerde mensen aan, dan mensen die de juiste studie hebben afgerond.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_101193979
PhD, zinloos niet. Maar denk dat het wat overbodig is.
  donderdag 1 september 2011 @ 11:23:46 #26
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
  donderdag 1 september 2011 @ 12:15:51 #27
256829 Sokz
Livin' the life
pi_101444416
quote:
Cijfers uit Augustus + huidige marktomstandigheden = vertekend imo.

Gister een soort van studieintro gehad en kwam aan de praat met twee van die typische chinezen. Wilden een master doen at lse en daarna de i'bank kant op 'because there you earn high money' :P Zal wel de laatste keer zijn dat ik die twee spreek met hun 20 uur per dag studeren.
  donderdag 1 september 2011 @ 12:26:39 #28
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_101444732
Duitsers zijn erger is mijn ervaring
pi_101446214
quote:
99s.gif Op donderdag 1 september 2011 12:15 schreef Sokz het volgende:

[..]

Cijfers uit Augustus + huidige marktomstandigheden = vertekend imo.

Gister een soort van studieintro gehad en kwam aan de praat met twee van die typische chinezen. Wilden een master doen at lse en daarna de i'bank kant op 'because there you earn high money' :P Zal wel de laatste keer zijn dat ik die twee spreek met hun 20 uur per dag studeren.
Die mentaliteit is natuurlijk wat overdreven maar de gemiddelde mentaliteit van een Nederlandse student vind ik vaak genoeg ook nog kortzichtig hoor. Op het moment dat je in pak komt rondlopen wordt je snel afgeschilderd als een shallow figuur zonder inhoud. Beetje overdreven. Zo'n doe maar normaal dan doe je al gek genoeg attitude.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  donderdag 1 september 2011 @ 14:04:29 #30
256829 Sokz
Livin' the life
pi_101447492
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 13:22 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Die mentaliteit is natuurlijk wat overdreven maar de gemiddelde mentaliteit van een Nederlandse student vind ik vaak genoeg ook nog kortzichtig hoor. Op het moment dat je in pak komt rondlopen wordt je snel afgeschilderd als een shallow figuur zonder inhoud. Beetje overdreven. Zo'n doe maar normaal dan doe je al gek genoeg attitude.
Nou ben ik ook wel meer van 't doe maar normaal. Een overhemd + nette pantalon is al voldoende om netjes voor de dag te komen. (hoewel dit weinig met mentaliteit heeft te maken)

Anyway, in een tut. groep met 2 russen, 2 chinezen, 4 duitsers, 1 bulgaar en 5 nederlanders. Van wie kwam de vraag 'welke colleges kun je skippen?' :P
pi_101448540
quote:
99s.gif Op donderdag 1 september 2011 14:04 schreef Sokz het volgende:

[..]

Nou ben ik ook wel meer van 't doe maar normaal. Een overhemd + nette pantalon is al voldoende om netjes voor de dag te komen. (hoewel dit weinig met mentaliteit heeft te maken)
Meer in de trend van dat het lang niet altijd gewaardeerd wordt dat je wat verder wilt komen als student zijnde. Toen ik naar Londen vertrok heb ik ook de nodige lading kritiek over me heen gekregen. Ik woonde in de buurt van Groningen en 90% van de studenten gingen naar de RUG.

quote:
Anyway, in een tut. groep met 2 russen, 2 chinezen, 4 duitsers, 1 bulgaar en 5 nederlanders. Van wie kwam de vraag 'welke colleges kun je skippen?' :P
Nederlander ..
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_101455223
Wat/waar ben je nu uiteindelijk gaan studeren Sokz?
  vrijdag 2 september 2011 @ 16:57:49 #33
256829 Sokz
Livin' the life
pi_101493888
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 18:24 schreef Kaas- het volgende:
Wat/waar ben je nu uiteindelijk gaan studeren Sokz?
Economics in Groningen. :P
pi_101494121
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 23:33 schreef Kaas- het volgende:
Drive-r, heb je wellicht kennisen die ECM doen en indien ja, hoe ervaren zij dat over het algemeen? Zelf misschien ook een mening over? Heb persoonlijk momenteel eigenlijk meer interesse in ECM dan in de enorm populaire M&A-groepen, omdat ik graag wat meer met de financiele markten bezig zou zijn zonder direct een beurshandelaar of iets dergelijks te moeten worden.
Sorry, heel het topic gemist... Ja, ik ken wel wat mensen bij ECM. Over het algemeen niet echt spannende business, er zijn tegenwoordig nu eenmaal vrij weinig IPOs. Wel veel equity uitgeven voor corporates, maar da's best simpel werk. Probleem is dat je vaak gezien wordt als ondersteunde functie van de M&A business, dus je moet vaak komen opdraven met je paar slides over de markt.

Maar goed, zeker op senior niveau wordt het wel weer interessant en je switched makkelijk naar M&A als het toch niks is.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_101597404
Bedankt voor je comments. Ik had verwacht dat je het merendeel van je dagen toch wel aan IPO-deals zou werken, maar dat valt in de werkelijkheid behoorlijk tegen begrijp ik? En zijn de financiele modellen die je gebruikt voor aandelenemissies echt zoveel simpeler dan die van M&A-deals dan? Als ze uberhaupt modelleren in het geval van die emissies..

@ Sokz
Waarom toch geen econometrie gaan doen?
pi_101597460
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 17:40 schreef Kaas- het volgende:
Bedankt voor je comments. Ik had verwacht dat je het merendeel van je dagen toch wel aan IPO-deals zou werken, maar dat valt in de werkelijkheid behoorlijk tegen begrijp ik? En zijn de financiele modellen die je gebruikt voor aandelenemissies echt zoveel simpeler dan die van M&A-deals dan? Als ze uberhaupt modelleren in het geval van die emissies..

@ Sokz
Waarom toch geen econometrie gaan doen?
ECM heeft weinig modellen volgens mij, voornamelijk wat benchmarking op andere deals, etc...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_101600802
Hmms, dat klinkt allemaal weinig spectaculair.
pi_101614294
Investment Banking Cycle begint weer.
pi_101629477
Is de Investment Banking Cycle nou ook wat voor tweedejaars? Als ik het zo lees lijkt het mij meer iets voor studenten die dit jaar afstuderen en een stage/werkplek zoeken voor na het afstuderen?
pi_101647661
Iemand enig idee op welke studies/faculteiten de Banking Cycle gericht is? Binnenkort te vinden op Erasmus, maar richt men zich dan vooral op de economische faculteit (ESE) of ook bedrijfskundige (RSM)? Iemand die eraan heeft meegedaan in het verleden?
pi_101658114
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 20:54 schreef lvw88 het volgende:
Iemand enig idee op welke studies/faculteiten de Banking Cycle gericht is? Binnenkort te vinden op Erasmus, maar richt men zich dan vooral op de economische faculteit (ESE) of ook bedrijfskundige (RSM)? Iemand die eraan heeft meegedaan in het verleden?
Alle, ik heb meegedaan als geneeskunde student.
pi_101671302
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 23:45 schreef Physics het volgende:

[..]

Alle, ik heb meegedaan als geneeskunde student.
Geneeskunde lijkt me een prachtig beroep en ik zou voor geen goud in het saaie financiële wereld willen werken als ik dat deed, of wil je je horizon verbreden?
pi_101682440
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 13:59 schreef EngineerA het volgende:

[..]

Geneeskunde lijkt me een prachtig beroep en ik zou voor geen goud in het saaie financiële wereld willen werken als ik dat deed, of wil je je horizon verbreden?
Geneeskunde is geen beroep, daarnaast is het helemaal niet zo'n mooie wereld als outsiders denken. Ik studeer nu econometrie en ga het combineren met wat extra vakken om een dubbele master te doen. Doen wat je leuk vind > doen wat je denkt dat je moet doen.
  zaterdag 10 september 2011 @ 18:33:31 #44
256829 Sokz
Livin' the life
pi_101789820
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 17:40 schreef Kaas- het volgende:
@ Sokz
Waarom toch geen econometrie gaan doen?
Verkies de economics » 'pre-master' » quantitative finance weg boven de standaard weg. Van EBE weet ik zeker dat ik alle vakken leuk ga vinden en bij Econometrics had ik soms mijn twijfels door vele non 'pure' economische vakken (richtingen OR).
Wellicht nu naast EBE alvast wat introducerende econometrie vakken volgen + wiskundige honours + summerschool '12 om dat pre-master jaar zo snel mogelijk te doen (of overslaan:P)
pi_101960778
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 22:41 schreef Physics het volgende:
Investment Banking Cycle begint weer.
Thanks! Lijkt me erg interessant. Ik ga denk ik gewoon de gok wagen en gewoon applyen.
Play hard, go pro.
pi_101968037
Investment Banking lijkt me erg interessant. Ik doe op het moment de bachelor Economics en vraag me eigenlijk af wat de beste keuze is voor een master als ik deze kant op wil gaan. Aan de ene kant zit ik te twijfelen tussen econometrics en een dubbele master Finance/Economics. Wat zouden jullie aanraden?
Burning bridges gives you so much more
pi_101968260
Ik als buitenstaander (beta student, wel werkzaam in IB) zou op een CV weinig onderscheid kunnen maken tussen die twee opties. Beide zien er trouwens goed uit op een CV, maar je moet nooit vergeten dat niemand alle studies uit zijn hoofd kent en dus mensen altijd vrij oppervlakkig er naar kijken. Een dubbele studie ziet er altijd wel goed uit, maar econometrie heeft weer een goeie beta component.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_102008490
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 09:50 schreef Drive-r het volgende:
Ik als buitenstaander (beta student, wel werkzaam in IB) zou op een CV weinig onderscheid kunnen maken tussen die twee opties. Beide zien er trouwens goed uit op een CV, maar je moet nooit vergeten dat niemand alle studies uit zijn hoofd kent en dus mensen altijd vrij oppervlakkig er naar kijken. Een dubbele studie ziet er altijd wel goed uit, maar econometrie heeft weer een goeie beta component.
En je lacht stapelaars zeker ook wel uit he :')
pi_102008530
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 09:40 schreef EngineerA het volgende:

[..]

En je lacht stapelaars zeker ook wel uit he :')
Ik lach nooit iemand uit om zijn CV. Ik zie graag mensen die hun best doen, maar niet iedereen redt het, iedereen heeft nu eenmaal andere talenten. Dus nee, ik lach stapelaars niet uit en de suggestie vind ik laag.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  vrijdag 16 september 2011 @ 12:06:40 #50
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102012538
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 09:42 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Ik lach nooit iemand uit om zijn CV. Ik zie graag mensen die hun best doen, maar niet iedereen redt het, iedereen heeft nu eenmaal andere talenten. Dus nee, ik lach stapelaars niet uit en de suggestie vind ik laag.
Heb je ook niet soms een glimlach op je gezicht als je van die typische 5,5 studenten onder je neus krijgt die 't tóch proberen? :P
pi_102013296
quote:
99s.gif Op vrijdag 16 september 2011 12:06 schreef Sokz het volgende:

[..]

Heb je ook niet soms een glimlach op je gezicht als je van die typische 5,5 studenten onder je neus krijgt die 't tóch proberen? :P
Nee, ik word eerder moe van al die studenten die het juist niet proberen. Van die lui met een goed stel hersens, maar die denken bij voorbaat al geen kans te maken. Da's echt een verspilling van talent, maar helaas.

Ik vind het juist leuk om mensen een beetje te helpen, met name studenten zijn leuk om mee te werken.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_102031715
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 12:33 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Nee, ik word eerder moe van al die studenten die het juist niet proberen. Van die lui met een goed stel hersens, maar die denken bij voorbaat al geen kans te maken. Da's echt een verspilling van talent, maar helaas.

Ik vind het juist leuk om mensen een beetje te helpen, met name studenten zijn leuk om mee te werken.
En het is erg leuk om als 'junior' met de seniors te werken :P

Ben er van overtuigd dat studenten met een beetje begeleiding, cv, cover letter en enige kennis omtrent de zaken echt wel ergens moet binnen komen na verloop van tijd. Blijf proberen, sta voor alles open en geef niet op bij de 1e tegenslag. En begin vooral niet te laat met solliciteren.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_102038566
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 09:50 schreef Drive-r het volgende:
Ik als buitenstaander (beta student, wel werkzaam in IB) zou op een CV weinig onderscheid kunnen maken tussen die twee opties. Beide zien er trouwens goed uit op een CV, maar je moet nooit vergeten dat niemand alle studies uit zijn hoofd kent en dus mensen altijd vrij oppervlakkig er naar kijken. Een dubbele studie ziet er altijd wel goed uit, maar econometrie heeft weer een goeie beta component.
Juist om de beta-component(die er ook wel bij de master Economics zit), leek Econometrie mij een erg goede optie. Maar vanuit mijn positie zou ik dan nog een pre-Master moeten volgen. De combinatie van Finance en Economics is dan sneller(hoewel drukker). Als jij zegt dat het er allebei goed uitziet neig ik dan wel naar Finance en Economics. Maar goed, hoe groot is eigenlijk de kans dat je in de City terecht komt?
Burning bridges gives you so much more
pi_102038657
36,235%
pi_102047712
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 22:49 schreef Gatenkaas het volgende:

[..]

Juist om de beta-component(die er ook wel bij de master Economics zit), leek Econometrie mij een erg goede optie. Maar vanuit mijn positie zou ik dan nog een pre-Master moeten volgen. De combinatie van Finance en Economics is dan sneller(hoewel drukker). Als jij zegt dat het er allebei goed uitziet neig ik dan wel naar Finance en Economics. Maar goed, hoe groot is eigenlijk de kans dat je in de City terecht komt?
Hangt van jezelf af en dat kan ik vanaf hier niet beoordelen... Je CV zal genoeg zijn voor wat interviews, maar meer hangt af van hoe je die doet.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  zaterdag 17 september 2011 @ 19:09:59 #56
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102063586
Applied voor commissie @ risk banking cycle, zal het wel niet worden (meestal ouderjaars) maar misschien heb ik geluk en mag ik de contacten oid doen. *)
pi_102066527
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 september 2011 10:35 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Hangt van jezelf af en dat kan ik vanaf hier niet beoordelen... Je CV zal genoeg zijn voor wat interviews, maar meer hangt af van hoe je die doet.
Het ging er mij dan ook vooral om of ik wat dat betreft in aanmerking kwam voor interviews. Heb overigens wel wat extra-culliculaire activiteiten op mijn cv staan(allerlei commissies), wat hopelijk ook helpt.
Burning bridges gives you so much more
pi_102071845
quote:
99s.gif Op zaterdag 17 september 2011 19:09 schreef Sokz het volgende:
Applied voor commissie @ risk banking cycle, zal het wel niet worden (meestal ouderjaars) maar misschien heb ik geluk en mag ik de contacten oid doen. *)
Ach ik had een vreemd CV en ik werd ook uitgenodigd.

edit: Oh niet gelezen dat het hier om een commissie gaat.
pi_102083373
Kom helaas niet voor in aanmerking maar wel leuk om het te volgen :)
pi_102089220
Gaat er nog iemand zich aanmelden voor een summer internship voor volgende zomer?
  zondag 18 september 2011 @ 13:15:40 #61
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102092525
Ik ga eens rondkijken voor een Spring-intern, was voor eerstejaars meende ik?
pi_102102063
Wanneer is het nou een geschikt moment om mee te doen aan zo'n internship? Ik zit nu in mijn 2e jaar van Business Analytics en ik wil heel graag de Investment Banking-kant op, maar weet zo snel niet waar ik moet beginnen.

Is die IBC ook iets waar ik profijt uit kan halen, of is dat meer voor bijna-afgestudeerden of master-studenten?
pi_102103259
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 16:58 schreef Yo_Yo het volgende:
Wanneer is het nou een geschikt moment om mee te doen aan zo'n internship? Ik zit nu in mijn 2e jaar van Business Analytics en ik wil heel graag de Investment Banking-kant op, maar weet zo snel niet waar ik moet beginnen.

Is die IBC ook iets waar ik profijt uit kan halen, of is dat meer voor bijna-afgestudeerden of master-studenten?
Bij twijfel altijd inschrijven!

Zit je in het 2e jaar? Nu aanmelden voor de zomer internships voor de zomer van 2012. Doe je dat goed krijg je een aanbieding om na je 3e jaar te starten als graduate.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_102104224
quote:
99s.gif Op zondag 18 september 2011 13:15 schreef Sokz het volgende:
Ik ga eens rondkijken voor een Spring-intern, was voor eerstejaars meende ik?
Niet meer naar de LSE Summer School volgend jaar?
  zondag 18 september 2011 @ 18:00:48 #65
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102104425
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 17:55 schreef GNT het volgende:

[..]

Niet meer naar de LSE Summer School volgend jaar?
staat ook op de planning .. Spring interns zijn voorjaar he
pi_102104858
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2011 18:00 schreef Sokz het volgende:

[..]

staat ook op de planning .. Spring interns zijn voorjaar he
Ah, natuurlijk. Heb er ook wel interesse in, alleen blijft het best prijzig voor drie weekjes...
  zondag 18 september 2011 @ 18:20:34 #67
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102105187
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 18:12 schreef GNT het volgende:

[..]

Ah, natuurlijk. Heb er ook wel interesse in, alleen blijft het best prijzig voor drie weekjes...
haha ik zal het geld ook bij elkaar moeten traden dus geen garanties dat ik op dat moment dat geld contant heb =P misschien met de profits van de spring-week? (is dat ook betaald?)
pi_102105207
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 17:30 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Bij twijfel altijd inschrijven!

Zit je in het 2e jaar? Nu aanmelden voor de zomer internships voor de zomer van 2012. Doe je dat goed krijg je een aanbieding om na je 3e jaar te starten als graduate.
Dankje voor de info :) . Dan ga ik maar eens effe rondkijken voor een internship.
pi_102107542
quote:
1s.gif Op zondag 18 september 2011 18:20 schreef Sokz het volgende:

[..]

haha ik zal het geld ook bij elkaar moeten traden dus geen garanties dat ik op dat moment dat geld contant heb =P misschien met de profits van de spring-week? (is dat ook betaald?)
ik dacht dat je onderdak en eten kreeg als je van buiten Londen kwam, anders alleen eten en transport.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_102108601
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 19:20 schreef miro86 het volgende:

[..]

ik dacht dat je onderdak en eten kreeg als je van buiten Londen kwam, anders alleen eten en transport.
Had het over collegegeld :P
pi_102121435
Maar zo'n summer-school is het wel waard, plus je hebt gelijk een goede reden waarom je naar London wilt. Je hebt immers de cultuur ermee gemaakt en die is je wel/niet bevallen..
pi_102121936
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 19:44 schreef GNT het volgende:

[..]

Had het over collegegeld :P
Ik had het meer tegen Sokz.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_102202022
Moet je voor een zomerstage de desbetreffende bank waar je graag zou willen werken een open sollicitatie sturen :?
Of zijn er bepaalde websites waar zomerstages voor investment banking aangeboden worden. Hoe hebben de meeste het hier gedaan met zo'n stage?
pi_102206942
De meeste fatsoenlijke banken hebben een online formulier die je invult (soort van Cv invullen met extra vragen etc). Gewoon naar elk "careers website" gaan en een beetje zoeken hoe het precies zit (en belangrijker: wanneer de deadline is, het zou eind oktober zijn, dacht ik?)
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_102289506
quote:
De meeste fatsoenlijke banken hebben een online formulier die je invult (soort van Cv invullen met extra vragen etc). Gewoon naar elk "careers website" gaan en een beetje zoeken hoe het precies zit (en belangrijker: wanneer de deadline is, het zou eind oktober zijn, dacht ik?)
Verschilt per bank en per land. In Frankrijk(dus franse banken) is de deadline half januari.

Wat me opvalt hier (ik studeer in Fr) is dat de coördinator van het programma erg "involved" is in de studenten. Ik had gister intro dag en de prof vroeg aan iedereen wat voor ervaring hij/zij heeft, wat hij/zij wil doen, in welke sector en welke locatie (europa, VS, Azië. Dat viel me op, maar wel erg prettig.
Wat hier ook veel meer meespeelt is het netwerk. De prof drong heel erg aan om het netwerk van de uni te gebruiken en zei dat alumni hier ook voor open staan (en dat ze ook "overal" alumni hebben).
pi_102289598
OT maar toch proberen:

Ik ben op zoek naar de bankiers zeggen sorry brief, maar dan de sarcastische versie.
Met teksten als: Lieve consument, sorry dat ik je krediet verschafte, het is onze schuld dat je een derde flatscreen voor je kinderkamer wilde.

Iemand?
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_102290701
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 09:12 schreef mister_popcorn het volgende:
OT maar toch proberen:

Ik ben op zoek naar de bankiers zeggen sorry brief, maar dan de sarcastische versie.
Met teksten als: Lieve consument, sorry dat ik je krediet verschafte, het is onze schuld dat je een derde flatscreen voor je kinderkamer wilde.

Iemand?
Dan zit je hier verkeerd.

IB heeft weinig te maken met waar jij het over hebt.
pi_102302004
Gaan er nog mensen naar die IBC M en A workshops omdat de 1e uitnodigingen verzonden zijn?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_102305179
Ik ben helaas niet uitgenodigd..
Niet dat ik het verwacht had overigens, maar niet geschoten is altijd mis :)

Jij wel dan sitting elfling?
pi_102307400
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 17:59 schreef Delicacy het volgende:
Ik ben helaas niet uitgenodigd..
Niet dat ik het verwacht had overigens, maar niet geschoten is altijd mis :)

Jij wel dan sitting elfling?
Volgens mij zijn er alleen nog maar voor de 1e drie uitnodigingen verstuurd, afwachten dus! Ik heb zelf al wel wat binnengekregen. Ben benieuwd.

[ Bericht 3% gewijzigd door sitting_elfling op 23-09-2011 19:15:31 ]
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_102313101
Franse banken in Frankrijk :')
Maar oké, je hebt gelijk. Het verschilt idd per land. Ik had het over Londen.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_102330032
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 10:04 schreef Physics het volgende:

[..]

Dan zit je hier verkeerd.

IB heeft weinig te maken met waar jij het over hebt.
nou dat lijkt mij niet. Maar bedankt voor je input.
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_102330435
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 13:31 schreef mister_popcorn het volgende:

[..]

nou dat lijkt mij niet. Maar bedankt voor je input.
Geen dank, dag :W .
pi_102332091
Ik heb m'n motivatie brief geschreven voor GS. Ik heb hier iemand leren kennen die daar werkt en zei dat hij me wel wilde helpen. Dus ik dacht: waarom ook niet?:P
  zaterdag 24 september 2011 @ 15:16:36 #85
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102332175
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 15:13 schreef Walkerr het volgende:
Ik heb m'n motivatie brief geschreven voor GS. Ik heb hier iemand leren kennen die daar werkt en zei dat hij me wel wilde helpen. Dus ik dacht: waarom ook niet?:P
Succes dan! 'Hier' is in Frankrijk? Of waar zat je ook alweer ?

[ Bericht 2% gewijzigd door Sokz op 24-09-2011 15:22:57 ]
pi_102332271
Ik zit in mijn derde jaar: heeft het dan nog veel nut om bepaalde banken aan te schrijven voor een stage in de zomer?
Burning bridges gives you so much more
  zaterdag 24 september 2011 @ 15:23:20 #87
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102332312
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2011 15:21 schreef Gatenkaas het volgende:
Ik zit in mijn derde jaar: heeft het dan nog veel nut om bepaalde banken aan te schrijven voor een stage in de zomer?
Kan prima.
pi_102332337
quote:
99s.gif Op zaterdag 24 september 2011 15:23 schreef Sokz het volgende:

[..]

Kan prima.
Nice, begin er vandaag nog mee. :)
Burning bridges gives you so much more
pi_102332341
quote:
Succes dan! 'Hier' is in Frankrijk? Of waar zat je ook alweer ?
Ja klopt in Frankrijk. Nooit verwacht dat ik hier iemand van GS zou leren kennen.
pi_102333149
Iemand een idee waar ik de meest recente rankings op M&A en Research kan vinden?
pi_102356884
Misschien wel interessant:
quote:
Bankers: an anthropological study
What happens in the City of London affects everyone, but most of us know very little about the people who work there – or what they do all day. The Guardian is launching a new project: an anthropological study of the Square Mile
http://www.guardian.co.uk(...)tudy-joris-luyendijk
pi_102404063
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 12:43 schreef GNT het volgende:
Misschien wel interessant:

[..]

http://www.guardian.co.uk(...)tudy-joris-luyendijk
Ziet er interessant uit :)

Zijn er mensen hier die de numerical test gedaan hebben van BNP Paribas? Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik daar dus gezakt voor ben (voel me nu echt dom :P ). Het was niet eens moeilijk, alleen het ging een beetje snel, en het was een zondagmiddag, niet echt wanneer ik veel concentratievermogen heb.
  maandag 26 september 2011 @ 18:04:26 #93
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102405797
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 17:13 schreef Yo_Yo het volgende:

[..]

Ziet er interessant uit :)

Zijn er mensen hier die de numerical test gedaan hebben van BNP Paribas? Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik daar dus gezakt voor ben (voel me nu echt dom :P ). Het was niet eens moeilijk, alleen het ging een beetje snel, en het was een zondagmiddag, niet echt wanneer ik veel concentratievermogen heb.
Dat zijn toch soort testen als dit:
TOTAAL 100
A = 20
B = 30
C = 15
D = 35

Welke combinatie is 45% :+


quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 12:43 schreef GNT het volgende:
Misschien wel interessant:

[..]

http://www.guardian.co.uk(...)tudy-joris-luyendijk
Leuk lees vermaak, representatief weet ik niet.
pi_102406379
quote:
Dat zijn toch soort testen als dit:
TOTAAL 100
A = 20
B = 30
C = 15
D = 35

Welke combinatie is 45% :+
Hahaha iets moeilijker, het duurt langer om een antwoord te kunnen geven. Het is meer een klein verhaaltje lezen, grafiek of tabel lezen met de info die je nodig hebt en dan een kleine berekening uitvoeren.
  maandag 26 september 2011 @ 22:28:01 #95
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102419255
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2011 18:22 schreef Yo_Yo het volgende:

[..]

Hahaha iets moeilijker, het duurt langer om een antwoord te kunnen geven. Het is meer een klein verhaaltje lezen, grafiek of tabel lezen met de info die je nodig hebt en dan een kleine berekening uitvoeren.
Ja bovenstaande was uit een grafiek, op me andere pc heb ik wel een voorbeeld staan. :P
pi_102459670
Ik moet zeggen dat zo'n M&A workshop me nou niet bepaald warm heeft gemaakt voor het werken in de M&A sector.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_102459840
quote:
9s.gif Op dinsdag 27 september 2011 22:28 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik moet zeggen dat zo'n M&A workshop me nou niet bepaald warm heeft gemaakt voor het werken in de M&A sector.
Waar heb jij rondgelopen?
pi_102561393
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 22:31 schreef Physics het volgende:

[..]

Waar heb jij rondgelopen?
Bij zo'n workshop. Maar dat viel me dus wel tegen. Valt ook op dat je bij elke workshop ongeveer weer dezelfde mensen ziet. Met andere woorden, als je een degelijke achtergrond hebt, krijg je direct 6/7 kansen om een baan bij een IB te pakken. Dat hebben ze hier toch wel goed aangepakt moet ik zeggen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_102570089
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 20:44 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Bij zo'n workshop. Maar dat viel me dus wel tegen. Valt ook op dat je bij elke workshop ongeveer weer dezelfde mensen ziet. Met andere woorden, als je een degelijke achtergrond hebt, krijg je direct 6/7 kansen om een baan bij een IB te pakken. Dat hebben ze hier toch wel goed aangepakt moet ik zeggen.
Ja dat laatste (steeds dezelfde mensen) was ik al bang voor eigenlijk.. Maar blijkbaar wel terecht dat zij uitgekozen zijn :)
pi_102574848
FYI: BNP en S&P (in LDN) recruiteren nog steeds voor 2011. Intesa San Paolo (BCIT MIL, hoe ze dan ook mogen heten) schijnbaar ook.

Ik hoor dit van vrienden; niet via mn werk.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_102578277
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 september 2011 23:36 schreef Delicacy het volgende:

[..]

Ja dat laatste (steeds dezelfde mensen) was ik al bang voor eigenlijk.. Maar blijkbaar wel terecht dat zij uitgekozen zijn :)
Naja, terecht weet ik niet. De HR van elke bank gaat gewoon een lijstje af en dan vallen er natuurlijk al snel mensen af. Solide werk ervaring was in ieder geval geen vereiste.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_102611252
Ik ben over het laatst de volgende vraag tegengekomen bij een online application. Aangezien ik geen finance/econ achtergrond heb, vroeg ik me af wat jullie ervan dachten.

Welke investering zou bedrijf X (physical commodity trading industrie) kunnen maken om zijn marktpositie te maximaliseren en tegelijk een verantwoord risicoprofiel te behouden?

Ikzelf had het volgende in gedachte: investeren in additionele storagecapacity van een bepaalde commodity (anticiperend op een groei in vraag op de markt) en het risico hedgen met een shortpositie op futures van dezelfde commodity (dus indien de vraag afneemt en de prijs gaat zakken, er winst gemaakt wordt met de shortpositie).

Dunno of dit een domme redenering is?
  zondag 2 oktober 2011 @ 15:09:57 #103
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102611683
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 14:56 schreef tictax het volgende:
Ik ben over het laatst de volgende vraag tegengekomen bij een online application. Aangezien ik geen finance/econ achtergrond heb, vroeg ik me af wat jullie ervan dachten.

Welke investering zou bedrijf X (physical commodity trading industrie) kunnen maken om zijn marktpositie te maximaliseren en tegelijk een verantwoord risicoprofiel te behouden?

Ikzelf had het volgende in gedachte: investeren in additionele storagecapacity van een bepaalde commodity (anticiperend op een groei in vraag op de markt) en het risico hedgen met een shortpositie op futures van dezelfde commodity (dus indien de vraag afneemt en de prijs gaat zakken, er winst gemaakt wordt met de shortpositie).

Dunno of dit een domme redenering is?
Klinkt niet onlogisch. ;)
pi_102611949
Ik volg dit topic al een tijd en heb er verder nog niet echt veel verstand van, maar als je zo hedget, dan is je netto winst toch altijd nul? Als de prijs stijgt maak je winst met de investering, maar je verliest tegelijkertijd toch net zo veel op die shortposities?
pi_102613726
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 15:17 schreef Pietarogras het volgende:
Ik volg dit topic al een tijd en heb er verder nog niet echt veel verstand van, maar als je zo hedget, dan is je netto winst toch altijd nul? Als de prijs stijgt maak je winst met de investering, maar je verliest tegelijkertijd toch net zo veel op die shortposities?
Is partieel hedgen geen optie? Dus bijvoorbeeld slechts 60-75% van de investering hedgen met shorts in futures?

Andere gedachte was aan hedgen met een shortpositie op een commodity/index die gecorreleerd is aan de investering.
  zondag 2 oktober 2011 @ 18:02:43 #106
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102618174
normaliter hedge je met leverage .. Dus een kleine investering met kans op grote ' winsten ' .. Zo kun je in principe 1/10 van de totale investering gebruiken om tegen 10x leverage short te gaan op commo's
pi_102621628
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 18:02 schreef Sokz het volgende:
normaliter hedge je met leverage .. Dus een kleine investering met kans op grote ' winsten ' .. Zo kun je in principe 1/10 van de totale investering gebruiken om tegen 10x leverage short te gaan op commo's
Dus om de winst te maximaliseren op deze investering zou je moeten hedgen met de grootst mogelijke leverage (bepaald door margin requirements)?

Ik denk eerder aan een praktisch voorbeeld. Stel bedrijf X koop 1M oil barrels tegen 100$/barrel, dus een investering van 100M $ en anticipeert op een potentieel grote prijsstijging. Om risico te hedgen shorten ze tegelijk voor 100M $ aan oil futures tegen 100$/barrel, maar gebruiken enkel de benodigde 10% margin (10M $).

Indien de prijs van olie zakt, heffen de verliezen uit de fysieke verkoop en de winsten uit de futures markt elkaar op. Indien de prijs stijgt, heffen ze elkaar ook op totdat de prijs op 110 $/barrel komt. Dan volgt er een margin call op de futures markt (short positie wordt geliquideerd) en bij elke prijs die hoger is dan 110$ maken we winst.

Dit zou betekenen dat hoe groter de leverage is, hoe eerder we winst beginnen te maken als de prijs stijgt, terwijl we geen verlies maken onafhankelijk van de prijsdaling (transactiekosten, arbitrage en spread niet meegerekend).

Klopt deze redenering of zie ik dat verkeerd?
pi_102622578
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 19:48 schreef tictax het volgende:

[..]

Dus om de winst te maximaliseren op deze investering zou je moeten hedgen met de grootst mogelijke leverage (bepaald door margin requirements)?

Ik denk eerder aan een praktisch voorbeeld. Stel bedrijf X koop 1M oil barrels tegen 100$/barrel, dus een investering van 100M $ en anticipeert op een potentieel grote prijsstijging. Om risico te hedgen shorten ze tegelijk voor 100M $ aan oil futures tegen 100$/barrel, maar gebruiken enkel de benodigde 10% margin (10M $).

Indien de prijs van olie zakt, heffen de verliezen uit de fysieke verkoop en de winsten uit de futures markt elkaar op. Indien de prijs stijgt, heffen ze elkaar ook op totdat de prijs op 110 $/barrel komt. Dan volgt er een margin call op de futures markt (short positie wordt geliquideerd) en bij elke prijs die hoger is dan 110$ maken we winst.

Dit zou betekenen dat hoe groter de leverage is, hoe eerder we winst beginnen te maken als de prijs stijgt, terwijl we geen verlies maken onafhankelijk van de prijsdaling (transactiekosten, arbitrage en spread niet meegerekend).

Klopt deze redenering of zie ik dat verkeerd?
Bedenk zelf:
Waarom hedge ik?
Waarom gebruik ik leverage?
Als je verwacht dat de prijs van X daalt, hoe hedge je dan? Waar zou je dan de meeste leverage gebruiken?
pi_102634985
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 20:09 schreef Physics het volgende:

[..]

Bedenk zelf:
Waarom hedge ik?
Waarom gebruik ik leverage?
Als je verwacht dat de prijs van X daalt, hoe hedge je dan? Waar zou je dan de meeste leverage gebruiken?
Dat wordt pas echt leuk als je aan de andere kant zit en die shit mag beoordelen :D. Het 1e wat je denkt is waarom er zo veel mensen een baan hebben gekregen in die sector want je komt er de meest gekke (en domme) dingen tegen wat betreft hedges etc.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  maandag 3 oktober 2011 @ 13:55:31 #110
256829 Sokz
Livin' the life
pi_102647805
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 23:24 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dat wordt pas echt leuk als je aan de andere kant zit en die shit mag beoordelen :D. Het 1e wat je denkt is waarom er zo veel mensen een baan hebben gekregen in die sector want je komt er de meest gekke (en domme) dingen tegen wat betreft hedges etc.
En ook wel eens geniale dingen? Zoiets lijkt me ook wel vet om in elkaar te draaien en dan kom je dus al gauw in de hedgefund bisnizz.
pi_102660200
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 20:09 schreef Physics het volgende:

[..]

Bedenk zelf:
Waarom hedge ik?
Waarom gebruik ik leverage?
Als je verwacht dat de prijs van X daalt, hoe hedge je dan? Waar zou je dan de meeste leverage gebruiken?
Volgens mij hedge je om risico en volatiliteit van een bepaalde trade/investering te beperken. Leverage gebruik je toch om de potentiele winsten hoog te houden met zo weinig mogelijk geinvesteerd kapitaal?

Verder kan ik echt niet op een hedge strategie komen waarin je verwacht dat de prijs van een commodity X daalt en je de marktpositie van een bedrijf maximaliseert.

Dus mss oorsponkelijke vraag herformuleerd:

Welke investering zou bedrijf X (physical commodity trader, vb olie) kunnen maken om zijn marktpositie te maximaliseren en tegelijk een verantwoord risicoprofiel te behouden?

A) als je verwacht dat prijs van commodity waarin X handelt, stijgt
B) als je verwacht dat prijs daalt
pi_102920088
Zojuist m'n application verstuurd voor de IBC 2011. Ben benieuwd. Moest toch maar eens een CV schrijven dus geheel verspilde moeite is het niet.. :P
Play hard, go pro.
pi_102946933
Moet je in een M&A transactie de tekoemstige synergies verdisconteren om erachter te komen welke synergie-waarde de bidder heeft geanticipeerd?

Thanks!
pi_103286536
Hallo allemaal,

Ik heb geen idee waar ik het anders moet voorleggen, dus ik gooi het maar in dit topic. Ik heb het topic wat doorgelezen en ik denk dat dit er wel in thuis past. :)

Ik ben 17 jaar, zit in het eerste jaar accountancy (hiervoor havo), maar ik krijg steeds meer de indruk dat ik een trader wil worden, of iets in die trend. Ik vind het erg leuk om de beurs/het nieuws te volgen en weet er dus ook wel wat vanaf.
Ik heb op m'n middelbare school ook een soort cursus beleggen gehad, en dat vond ik ook erg leuk (Gewoon aandelen tot optiestrategieën, en eencompetitie vorm, die ik nog won ook). Ook was ik wiskundig erg sterk (Ookal was het wiskunde-A), dit zegt toch wel iets?
Ik heb na mijn middelbare school het idee een beetje laten varen, omdat ik geen opleiding vond die daar daadwerkelijk op aansloot.
Ik lees de laatste weken alleen nog maar ebooks/artikelen over financiële markten en strategiën.

Nu is de vraag. Hoe word ik dat? Is het nog haalbaar ondanks dat ik nu accountancy doe? Of is het juist wel slim? Want er zijn keuzevakken op school die er goed bij passen denk ik. 'Stock Analyses' en 'Financial Markets' (beide Engels, maar dat lijkt me alleen maar goed voor me).

Vorig jaar heb ik al een topic over gestart, maar daar kwam ik, kan ik me herinneren, niet veel verder mee.

Hopelijk kunnen jullie me helpen :)

Mumford
  woensdag 19 oktober 2011 @ 17:47:55 #115
256829 Sokz
Livin' the life
pi_103288177
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 17:05 schreef Mumford het volgende:
(hiervoor havo)
Zo, en lees nu het topic eens terug.
pi_103288362
quote:
99s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 17:47 schreef Sokz het volgende:

[..]

Zo, en lees nu het topic eens terug.
Dus ik kan het nu al opgeven bedoel je?
  woensdag 19 oktober 2011 @ 17:55:22 #117
256829 Sokz
Livin' the life
pi_103288482
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 17:52 schreef Mumford het volgende:

[..]

Dus ik kan het nu al opgeven bedoel je?
Het wordt heel moeilijk voor je, dat wil ik zeggen. Maar als je het topic terugleest (alle 10 de delen) dan worden je vragen zeker beantwoord.
  woensdag 19 oktober 2011 @ 18:49:00 #118
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_103290595
Dit jaar propedeuse halen en daarna naar de universiteit. Dat lijkt mij het beste. Volgens mij maak je dan met jouw keuzes nog best kans bij een bedrijf als Optiver oid.
Bedankt Hans.
pi_103317019
quote:
99s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 17:55 schreef Sokz het volgende:

[..]

Het wordt heel moeilijk voor je, dat wil ik zeggen. Maar als je het topic terugleest (alle 10 de delen) dan worden je vragen zeker beantwoord.
Iedereen met WO maakt volgens mij wel kans bij bedrijven zoals Optiver/Flow traders/etc. Het is wel handig om je bachelor op WO-niveau voort te zetten.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 13:15:10 #120
256829 Sokz
Livin' the life
pi_103322229
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:59 schreef mies1983 het volgende:

[..]

Iedereen met WO maakt volgens mij wel kans bij bedrijven zoals Optiver/Flow traders/etc. Het is wel handig om je bachelor op WO-niveau voort te zetten.
Maybe .. ging er vanuit dat die I'bank trading kant op wilde. Bij Optiver etc. werken lijkt me dan ook echt waardeloos.
pi_103337485
quote:
99s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 13:15 schreef Sokz het volgende:

[..]

Maybe .. ging er vanuit dat die I'bank trading kant op wilde. Bij Optiver etc. werken lijkt me dan ook echt waardeloos.
Waarom lijkt dit je waardeloos? Dit soort bedrijven lijken mij dan weer geweldig om bij te werken.
pi_103352363
quote:
Maybe .. ging er vanuit dat die I'bank trading kant op wilde. Bij Optiver etc. werken lijkt me dan ook echt waardeloos.
Voor trading lijkt Shell(of een andere grote oliemaatschappij) me wel echt gaaf om te werken
pi_103423172
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 17:52 schreef Mumford het volgende:

[..]

Dus ik kan het nu al opgeven bedoel je?
Ik zou mij niet al teveel aantrekken van wat alle "experts" hier zeggen hoor Mumford. De meeste hier zijn ook nog gewoon studenten, zonder enige echte ervaring of kennis. Door al die negatieve verhalen die ik vaak hoor over stapelaars of dat je per se de VWO > Uni route zou moeten hebben doorlopen ben ikzelf ook onzeker geworden. Zo onzeker dat ik op beroependagen (van de FSA en dergelijke) na afloop altijd vroeg van "maak ik wel enige kans met de keuzes die ik heb gemaakt?". Ook heb ik een aantal grote en minder grote (internationale) banken benaderd met deze vraag.

Nog nooit, maar dan ook nooit, heb ik gehoord dat je PER SE de VWO > Uni route zou moet hebben doorlopen om in aanmerking te komen voor een investment/trading baan, niet in Nederland en niet in het buitenland. Natuurlijk, je moet WO geschoold zijn, maar wat telkens terugkeert als het daarna meest belangrijke punt om uitgenodigd te worden is: je motivatie en "echt" aantoonbare interesse. Uiteraard moet je wel over cijfermatig inzicht beschikken en dat ook daar laten zien.

Er zullen zat mensen zijn die voor IB de perfecte studie hebben gevolgd, met de daar bijbehorende perfecte cijfers, maar niet zullen worden uitgenodigd. Terwijl andere mensen met een veel minder CV dat wel worden. Ik ken iemand die de hoge hotelschool heeft gedaan, daarna een pre-master en daarna een master, en gewoon uitgenodigd wordt in the City. Natuurlijk zullen de meeste mensen daar VWO > Uni hebben gedaan, omdat dat ook de meest gebruikelijke route is, maar echt niet de enige. Natuurlijk komt ook de absolute top met perfecte opleiding en motivatie naar the City, dus zal het hoe dan ook moeilijk zijn om daar aan de bak te komen, maar niet onmogelijk. Laat je dromen niet varen vanwege wat een paar mensen in een topic zeggen.
pi_103424745
Lijkt mij handiger om gewoon na te gaan hoe intelligent je bent. Als je tot de conclusie komt dat je intelligent genoeg bent voor de top, gaaaaan.
Als je je eigen intelligentie al niet enigszins kan vaststellen dan heb je er niks te zoeken.
pi_103579214
Ik wil solliciteren op een vacature in Nederland voor begin 2012. Aangezien ik nu niet in Nederland woon heb ik een vraagje over welk adres ik in moet vullen: het buitenlandse (waar ik tot eind 2011 ben) of het Nederlandse(waar ik dus vanaf januari 2012 ben)?

Thanks
pi_103631248
Na de meeste delen te hebben gelezen, heb ik al wel een beter beeld van hoe de selectieprocedure werkt. Maar ik vraag me af hoe het in mijn specifieke geval zit. Op het moment ben ik bezig met twee bachelors; Economie en bedrijfskunde met de richting Finance & Organization en daarnaast Fiscale economie. Ik zit nu in het tweede jaar van beide studies en de resultaten zijn redelijk, maar begrijp dat ik die nog wat verder op moet krikken. Op het moment is mijn gecombineerde gemiddelde een 7.6, maar dit kan ik de komende twee jaren nog wel opkrikken naar een 8 of hoger.

Na het afronden van de twee bachelors ben ik naar alle waarschijnlijk 21 en heb ik er 3 jaar over gedaan. Daarna wil ik eerst mijn master in fiscale economie halen om vervolgens naar een buitenlandse universiteit in Europa te gaan voor een master in finance. Daarbij zit ik te denken aan universiteiten als HEC, LSE, St. Gallen en Stockholm. Alleen is het niet zeker dat je bij een van deze universiteiten binnenkomt. Stel dat het me wel lukt vraag ik me af of de grote banken (IB) je voor een interview vragen of dat je alsnog te kort komt in vergelijking met een econometrist of een natuurkundige.
pi_103642927
Tja hangt eraf wat je ernaast hebt gedaan, hoe goed je motivatiebrief is en wat je precies wilt doen (sommige functies zijn bijzonder quantitatief).
Uitgaand dat al die dingen goed zijn, zou je wss direct na je bachelor een baan kunnen krijgen.
En ow ja: internships. Zeker na je 2e jaar (de deadlines zijn over een maand, denk ik)
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_103661509
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 17:05 schreef Mumford het volgende:
Hallo allemaal,

Ik heb geen idee waar ik het anders moet voorleggen, dus ik gooi het maar in dit topic. Ik heb het topic wat doorgelezen en ik denk dat dit er wel in thuis past. :)

Ik ben 17 jaar, zit in het eerste jaar accountancy (hiervoor havo), maar ik krijg steeds meer de indruk dat ik een trader wil worden, of iets in die trend. Ik vind het erg leuk om de beurs/het nieuws te volgen en weet er dus ook wel wat vanaf.
Ik heb op m'n middelbare school ook een soort cursus beleggen gehad, en dat vond ik ook erg leuk (Gewoon aandelen tot optiestrategieën, en eencompetitie vorm, die ik nog won ook). Ook was ik wiskundig erg sterk (Ookal was het wiskunde-A), dit zegt toch wel iets?
Ik heb na mijn middelbare school het idee een beetje laten varen, omdat ik geen opleiding vond die daar daadwerkelijk op aansloot.
Ik lees de laatste weken alleen nog maar ebooks/artikelen over financiële markten en strategiën.

Nu is de vraag. Hoe word ik dat? Is het nog haalbaar ondanks dat ik nu accountancy doe? Of is het juist wel slim? Want er zijn keuzevakken op school die er goed bij passen denk ik. 'Stock Analyses' en 'Financial Markets' (beide Engels, maar dat lijkt me alleen maar goed voor me).

Vorig jaar heb ik al een topic over gestart, maar daar kwam ik, kan ik me herinneren, niet veel verder mee.

Hopelijk kunnen jullie me helpen :)

Mumford
Accountancy and beurshandel zijn 2 totaal verschillende werelden.

Accountancy is backoffice werk, en beurshandel wordt gezien als frontoffice werk.
Onthoud deze 2 begrippen, want op de arbeidsmarkt wordt daar zeer sterk onderscheid in gemaakt.
Veruit de meeste banen in finance zijn backoffice, en je wilt niet, ik herhaal, je wilt niet in de backoffice belanden.
Lees dit maar:
http://www.mergersandinqu(...)work-in-back-office/

Van backoffice naar frontoffice komt bijna nooit voor. Kortom, als jij de carriere gaat beginnen zorg ervoor dat je meteen aan de frontoffice begint. Deze banen zijn veel schaarser dan backoffice banen, dus goed zoeken.
pi_103810844
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 10:50 schreef Homey het volgende:

[..]

Accountancy and beurshandel zijn 2 totaal verschillende werelden.

Accountancy is backoffice werk, en beurshandel wordt gezien als frontoffice werk.
Onthoud deze 2 begrippen, want op de arbeidsmarkt wordt daar zeer sterk onderscheid in gemaakt.
Veruit de meeste banen in finance zijn backoffice, en je wilt niet, ik herhaal, je wilt niet in de backoffice belanden.
Lees dit maar:
http://www.mergersandinqu(...)work-in-back-office/

Van backoffice naar frontoffice komt bijna nooit voor. Kortom, als jij de carriere gaat beginnen zorg ervoor dat je meteen aan de frontoffice begint. Deze banen zijn veel schaarser dan backoffice banen, dus goed zoeken.
Heel informatief stukje, tnx. Nu weet ik dat ik met risk management niet zo makkelijk ga kunnen overstappen naar IB of iets dergelijks. Jammer, want risk management is ook wel leuk.
pi_104604009
Iemand enig idee wat ik kan verwachten op een sollicitatie gesprek bij een M&A boutique in Nederland? Technicals, fit etc?
pi_104803530
Het lijkt alsof iedereen naar London wil(Prachtige stad), maar er zijn toch ook andere financiele centra om de wereld. Ja tuurlijk London is de grootste, maar men kan ook goed leven in Signapore, Honk Kong, Frankfurt of Parijs. Niemand die hier naar toe wilt?

Ik zou het graag willen.

Wat vinden jullie?
pi_104811299
Ik zou overal wel eens willen kijken, helaas gaat dat vaak niet. Zou graag willen starten in Londen en vervolgens ook eens naar het midden oosten. New York lijkt me ook wel stoer, Wall Street is toch "waar het allemaal begon".
pi_104821325
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 21:12 schreef Walkerr het volgende:
Iemand enig idee wat ik kan verwachten op een sollicitatie gesprek bij een M&A boutique in Nederland? Technicals, fit etc?
Hoe zou je de broodjeszaak beneden waarderen?
pi_104832212
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 18:18 schreef Physics het volgende:
Ik zou overal wel eens willen kijken, helaas gaat dat vaak niet. Zou graag willen starten in Londen en vervolgens ook eens naar het midden oosten. New York lijkt me ook wel stoer, Wall Street is toch "waar het allemaal begon".
Idd. Londen ligt meer binnen handbereik. Daarnaast zijn de uren redelijk en e salarissen riant. Frankfurt en Parijs willen heel graag Londen zijn, maar zijn het "net" (lees: helemaal) niet. NY, HK, SG en TK zijn allemaal super tof. Echter, in HK, SG en TK draai je meer uren voor (vaak) minder geld en NY, tja... Daar wil ik ook heen....
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_104843091
Betreffende het verhaal back 2 frontoffice. Ik ken voorbeelden waar dat wel lukte. Als je slim genoeg bent kom je vanzelf bovendrijven
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_104843920
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 00:47 schreef miro86 het volgende:

[..]

Idd. Londen ligt meer binnen handbereik. Daarnaast zijn de uren redelijk en e salarissen riant. Frankfurt en Parijs willen heel graag Londen zijn, maar zijn het "net" (lees: helemaal) niet. NY, HK, SG en TK zijn allemaal super tof. Echter, in HK, SG en TK draai je meer uren voor (vaak) minder geld en NY, tja... Daar wil ik ook heen....
Ik weet er verder niet zo veel van, maar waarom is Frankfurt het helemaal niet? Ik heb bij Frankfurt eerder de associatie met het bankwezen dan bij Singapore bijvoorbeeld.

Wat is trouwens een goede manier om meer door te krijgen van IB? Elke dag de economie-pagina's in de krant lezen? Extra vakken volgen op de uni (ik doe nu rechten)? De hele Khan Academy doorspitten?
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_104847204
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 15:22 schreef wimjongil het volgende:

[..]

Ik weet er verder niet zo veel van, maar waarom is Frankfurt het helemaal niet? Ik heb bij Frankfurt eerder de associatie met het bankwezen dan bij Singapore bijvoorbeeld.
Ik vergeleek Frankfurt en Parijs met Londen. Die twee willen heel graag Londen zijn , maar het lukt ze niet. De grote IB hebben hun EMEA kantoor in Londen, niet in Parijs of FFM. De kantoren in Frankfurt zijn daarom meer Duitsland-gericht. (dit geldt natuurlijk niet voor de duitse banken die daar hun Home office hebben)
Singapore wil altijd een "hub" zijn. Een transport hub, een finance hub, een alles hub. Met hun locatie spelen ze vaak een leidende rol voor heel ZO Azie. Het is erg lang geleden sinds ik in SG ben geweest en durf daarom niet te oordelen of hun IB sector groter is dan die in FFM, maar het is iig een ander soort werk. Persoonlijk denk ik dat werken in SG of HK een stuk interessanter zou zijn dan in FFM.
quote:
Wat is trouwens een goede manier om meer door te krijgen van IB? Elke dag de economie-pagina's in de krant lezen? Extra vakken volgen op de uni (ik doe nu rechten)? De hele Khan Academy doorspitten?
Een internship doen. FT/Fd lezen. Kwantitatieve vakken doen om te laten zien dat je ook dat kunt. Goede cijfers halen. Een internship doen.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_104850113
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:23 schreef miro86 het volgende:

[..]

Ik vergeleek Frankfurt en Parijs met Londen. Die twee willen heel graag Londen zijn , maar het lukt ze niet. De grote IB hebben hun EMEA kantoor in Londen, niet in Parijs of FFM. De kantoren in Frankfurt zijn daarom meer Duitsland-gericht. (dit geldt natuurlijk niet voor de duitse banken die daar hun Home office hebben)
Singapore wil altijd een "hub" zijn. Een transport hub, een finance hub, een alles hub. Met hun locatie spelen ze vaak een leidende rol voor heel ZO Azie. Het is erg lang geleden sinds ik in SG ben geweest en durf daarom niet te oordelen of hun IB sector groter is dan die in FFM, maar het is iig een ander soort werk. Persoonlijk denk ik dat werken in SG of HK een stuk interessanter zou zijn dan in FFM.
Ah op die manier :) Een beetje het hub-and-spoke idee dus.

quote:
[..]

Een internship doen. FT/Fd lezen. Kwantitatieve vakken doen om te laten zien dat je ook dat kunt. Goede cijfers halen. Een internship doen.
Een internship is mij nu wat te rigoureus, aangezien ik pas in m'n eerste jaar zit en bovendien nog niet echt weet welke kant ik op wil. Kwantitatieve vakken zou ik in principe wel moeten kunnen, ik heb gymnasium NT gedaan. Wellicht ga ik in m'n tweede jaar extra vakken of zelfs een extra studie volgen. Goede cijfers halen is natuurlijk altijd handig ja. En ik zal eens die abonnementen op gaan schorren. Thanks iig!
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_104868481
Je bedoelt dat je al in je eerste jaar zit. Je hebt dus nog een week ofzo om je aan te melden voor een spring week internship. Er zijn ook van die jochies die een tussenjaar nemen en ipv te reizen een jaar rotklusjes gaan doen bij een IB (hoezo voet in deur)
Gymanium NT helpt, maar zegt nog lang niet genoeg. Ik deed ooit WiskundeB12, het hielp, maar dat is alles, wat ik bij WB1 in 3 jaar had gehad werd op de uni zo in 8 weekjes doorheen geramt. En dat was bij een flut studie. FT/Fd/WSJ zijn vaak gratis te krijgen op economie/bedrijfskunde faculteiten als je er vroeg bij bent.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_104871683
@Miro86

Ben je een IBer?

Kan je me uitleggen misschien hoe het zit met wiskunde, want ik hoor van sommige mensen dat je wiskundig erg sterk moet zijn om mee te kunnen. Terwijl ik ergens anders weer te horen krijg dat het niet uitmaakt wat je gedaan hebt als je maar inzicht hebt en met cijfertjes kan werken.

Zelf geloof ik meer in het laatste. Want je kan bijvoorbeeld nog zo goed zijn in wiskunde maar als je de cijfers niet kan verbinden met elkaar zonder de hulp van een boek of docent ben je eigenlijk niet veel beter dan iemand die geen wiskunde heeft gedaan. Universiteit en praktijk liggen volgens mij nog steeds best ver uit elkaar.
Tuurlijk zal het helpen als je wiskunde doet maar je moet de cijfers wel kunnen verbinden en een patroon herkennen.

Maar zo denk ik erover, ik weet niet of ik een beetje gelijk heb of niet.

Ikzelf zit nog te twijfelen tussen M&A en IB, wat is uitnodigender?
pi_104871972
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 12:23 schreef Djibril het volgende:
@Miro86

Ben je een IBer?

Kan je me uitleggen misschien hoe het zit met wiskunde, want ik hoor van sommige mensen dat je wiskundig erg sterk moet zijn om mee te kunnen. Terwijl ik ergens anders weer te horen krijg dat het niet uitmaakt wat je gedaan hebt als je maar inzicht hebt en met cijfertjes kan werken.

Zelf geloof ik meer in het laatste. Want je kan bijvoorbeeld nog zo goed zijn in wiskunde maar als je de cijfers niet kan verbinden met elkaar zonder de hulp van een boek of docent ben je eigenlijk niet veel beter dan iemand die geen wiskunde heeft gedaan. Universiteit en praktijk liggen volgens mij nog steeds best ver uit elkaar.
Tuurlijk zal het helpen als je wiskunde doet maar je moet de cijfers wel kunnen verbinden en een patroon herkennen.

Maar zo denk ik erover, ik weet niet of ik een beetje gelijk heb of niet.

Ikzelf zit nog te twijfelen tussen M&A en IB, wat is uitnodigender?
Dit komt volgens mij vooral van mensen die niet goed zijn in wiskunde.
Vraag aan een willekeurig iemand of hij goed is in wiskunde. Veel mensen zullen "nee" zeggen omdat wiskunde wordt gezien als moeilijk en nerderig en het geen schande is als je het niet kan.
Vraag nu aan dezelfde personen of zij goed verbanden kunnen leggen en logisch kunnen nadenken, dan zegt iedereen stellig dat hij daar wel goed in is.
Terwijl wiskunde juist puur logisch nadenken is...

[ Bericht 0% gewijzigd door JohnSpek op 27-11-2011 13:34:12 ]
pi_104880319
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 12:23 schreef Djibril het volgende:
@Miro86

Ben je een IBer?
...
Kort: Nee. Lang: Ik werk wel in de financiele sector in Londen, maar in een andere functie. Qua skills en kennis wordt bij ons precies hetzelfde verwacht, dus je zit vaak met dezelfde soort mensen. Ik heb veel te maken met IBers, via mijn werk, maar ook als vrienden enz. Ik zat zelf ook in het circuit van internships, graduate schemes en what nots, maar vooral omdat al mijn vrienden er zo over hype-ten. Uiteindelijk heb ik van twee boutiquejes een aanbod gehad, maar die heb ik naast me neer gelegd. Ik zou nimmer nooit mijn huidige baan inwisselen voor een IB baan, al verdienen IBers meer.

JohnSpek heeft gelijk. Voor een algemene baan in de financiele sector moet je aantonen dat je analytisch sterk bent. Wiskunde is daarvoor een vrij goede indicator. Voor sommige functies moet je echt goed zijn in wiskunde, maar voor de meeste moet je vooral scherp zijn. Als zwaar geschut hebben we PhD mensen (vaak met een achtergrond in wiskunde, natuurkunde, sterrenkunde)

Edit: Djibril, wat bedoel je met uitnodigender? Wat wil je later doen, wat wil je over 10 jaar zijn en waar ben je goed in?
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_104882550
kan je een voorbeeld geven van wat het 'zware geschut' voor taken krijgt?
pi_104884793
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:46 schreef Djibril het volgende:
Het lijkt alsof iedereen naar London wil(Prachtige stad), maar er zijn toch ook andere financiele centra om de wereld. Ja tuurlijk London is de grootste, maar men kan ook goed leven in Signapore, Honk Kong, Frankfurt of Parijs. Niemand die hier naar toe wilt?

Ik zou het graag willen.

Wat vinden jullie?
Het is al genoemd door enkel, maar hier nog wat bevestiging:
- Parijs & Frankfurt zijn slechts "outlets" voor de global banks. Natuurlijk heb je lokale hoofdkantoren, maar dat heb je aan de Zuidas ook. Wil je echt IB doen, dan kan je beter naar Londen gaan, aangezien dat een van de internationale centra is
- New York is inderdaad waar het allemaal begon, maar ook waar het steeds minder gebeurt. London biedt vaak interessanter werk, een betere link met Azie en als junior betere arbeidsomstandigheden. Je kunt beter na 2-3 jaar richting NY gaan, dan ben je daar snel een "superstar" en is het leven best ok
- Hong Kong and Singapore zijn beide internationale centra. Ik zou eerder voor Hong Kong kiezen, aangezien dit tenslotte toch de "gateway" voor China is. Het verschilt enigzins per bank, maar over het algemeen ligt het zwaartepunt voor meeste banken voor Azie toch in HK

Vergis je echter niet; Azie kom je niet zomaar in. Westerlingen denk en nog dat ze daar in Azie zitten te springen om goed opgeleide studenten/young professionals. Niks is minder waar, de selectie wordt daar ook breder, met steeds beter opgeleide Aziaten. Je moet als Westerling echt een "angle" hebben, met bijvoorbeeld ervaring in Azie, een Aziatische achtergrond, etc...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_104884874
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 05:26 schreef miro86 het volgende:
Je bedoelt dat je al in je eerste jaar zit. Je hebt dus nog een week ofzo om je aan te melden voor een spring week internship. Er zijn ook van die jochies die een tussenjaar nemen en ipv te reizen een jaar rotklusjes gaan doen bij een IB (hoezo voet in deur)

Overdrijven is ook een vak. Je hoeft echt niet op dag 1 al vooraan te staan. Studeer gewoon goed, ontwikkel je lekker breed (met andere woorden: zorg dat je naast je studie ook leuke dingen doet) en als je richting je master gaat moet je eens kijken naar een stage.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_104884987
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 12:23 schreef Djibril het volgende:
@Miro86

Ben je een IBer?

Kan je me uitleggen misschien hoe het zit met wiskunde, want ik hoor van sommige mensen dat je wiskundig erg sterk moet zijn om mee te kunnen. Terwijl ik ergens anders weer te horen krijg dat het niet uitmaakt wat je gedaan hebt als je maar inzicht hebt en met cijfertjes kan werken.

Zelf geloof ik meer in het laatste. Want je kan bijvoorbeeld nog zo goed zijn in wiskunde maar als je de cijfers niet kan verbinden met elkaar zonder de hulp van een boek of docent ben je eigenlijk niet veel beter dan iemand die geen wiskunde heeft gedaan. Universiteit en praktijk liggen volgens mij nog steeds best ver uit elkaar.
Tuurlijk zal het helpen als je wiskunde doet maar je moet de cijfers wel kunnen verbinden en een patroon herkennen.

Maar zo denk ik erover, ik weet niet of ik een beetje gelijk heb of niet.

Ikzelf zit nog te twijfelen tussen M&A en IB, wat is uitnodigender?
Goed zijn in wiskunde is niks anders dan cijfers met elkaar kunnen verbinden. Iemand met echt inzicht, doet wiskunde B met twee vingers in z'n neus. Als je dat niet lukt, heb je volgens mij gewoon geen bijzonder analytisch vermogen. Wiskunde is het meest logische vak dat er is, je kunt in principe alles zelf afleiden als je een beetje formules kunt lezen.

M&A en IB zijn twee termen voor hetzelfde...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_104886906
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 17:31 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Overdrijven is ook een vak. Je hoeft echt niet op dag 1 al vooraan te staan. Studeer gewoon goed, ontwikkel je lekker breed (met andere woorden: zorg dat je naast je studie ook leuke dingen doet) en als je richting je master gaat moet je eens kijken naar een stage.
Ik overdrijf liever. Toen ik in mijn eerste jaar zat, wist ik hier niet van. Ik dacht op zijn oud-Hollands: een stage doe je tijdens je master als je je scriptie aan het schrijven bent. Drie jaar later en je bent te laat. Als je een stage tussen je 2e en 3e jaar krijgt, dan zit je erg goed; je kunt vaak meteen na je bachelor beginnen.
Een spring week is een prima introductie, vooral als je het nog niet weet.
Maar luister liever naar Drive-r, hij zit er dieper in.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_104888010
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 17:33 schreef Drive-r het volgende:

[..]
..

M&A en IB zijn twee termen voor hetzelfde...
Reken je debt/equity underwriting niet tot IB? (i know, het is maar een klein deel). Ik dacht dat Djibril Big4 Advisory/Transactions bedoelde met "M&A".

quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 16:46 schreef bezemsteeltaart het volgende:
kan je een voorbeeld geven van wat het 'zware geschut' voor taken krijgt?
Denk aan HFT.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_104888846
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 05:26 schreef miro86 het volgende:
Je bedoelt dat je al in je eerste jaar zit. Je hebt dus nog een week ofzo om je aan te melden voor een spring week internship. Er zijn ook van die jochies die een tussenjaar nemen en ipv te reizen een jaar rotklusjes gaan doen bij een IB (hoezo voet in deur)
Gymanium NT helpt, maar zegt nog lang niet genoeg. Ik deed ooit WiskundeB12, het hielp, maar dat is alles, wat ik bij WB1 in 3 jaar had gehad werd op de uni zo in 8 weekjes doorheen geramt. En dat was bij een flut studie. FT/Fd/WSJ zijn vaak gratis te krijgen op economie/bedrijfskunde faculteiten als je er vroeg bij bent.
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 17:31 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Overdrijven is ook een vak. Je hoeft echt niet op dag 1 al vooraan te staan. Studeer gewoon goed, ontwikkel je lekker breed (met andere woorden: zorg dat je naast je studie ook leuke dingen doet) en als je richting je master gaat moet je eens kijken naar een stage.
Gelukkig, ik werd al haast bang van wat Miro86 zei... :P Bovendien weet ik niet eens zeker of ik wel de kant van IB op wil. Eerst maar eens m'n eerste jaar goed afronden en overal rondkijken naar wat ik wil. En natuurlijke de leuke dingen blijven doen.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_104890694
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 18:41 schreef miro86 het volgende:

[..]

Reken je debt/equity underwriting niet tot IB? (i know, het is maar een klein deel). Ik dacht dat Djibril Big4 Advisory/Transactions bedoelde met "M&A".

Punt is meer dat iedere bank weer andere aanduidingen gebruikt. Met M&A wordt in de meeste pure zin enkel fusies en overnames bedoeld, maar dan komen equity capital markets ofzo er ook vaak snel bij. In mijn ervaring zijn IB, M&A en CF allemaal termen die gebruikt worden om hetzelfde aan te duiden.

Als mensen specifiek willen zijn, beginnen ze wel over LevFin, ECM, DCM, en ga zo maar door. De mensen die dan echt focussen op transacties noemen zichzelf ook wel "pure M&A" of iets dergelijks.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_104892642
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 17:30 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Het is al genoemd door enkel, maar hier nog wat bevestiging:
- Parijs & Frankfurt zijn slechts "outlets" voor de global banks. Natuurlijk heb je lokale hoofdkantoren, maar dat heb je aan de Zuidas ook. Wil je echt IB doen, dan kan je beter naar Londen gaan, aangezien dat een van de internationale centra is
- New York is inderdaad waar het allemaal begon, maar ook waar het steeds minder gebeurt. London biedt vaak interessanter werk, een betere link met Azie en als junior betere arbeidsomstandigheden. Je kunt beter na 2-3 jaar richting NY gaan, dan ben je daar snel een "superstar" en is het leven best ok
- Hong Kong and Singapore zijn beide internationale centra. Ik zou eerder voor Hong Kong kiezen, aangezien dit tenslotte toch de "gateway" voor China is. Het verschilt enigzins per bank, maar over het algemeen ligt het zwaartepunt voor meeste banken voor Azie toch in HK

Vergis je echter niet; Azie kom je niet zomaar in. Westerlingen denk en nog dat ze daar in Azie zitten te springen om goed opgeleide studenten/young professionals. Niks is minder waar, de selectie wordt daar ook breder, met steeds beter opgeleide Aziaten. Je moet als Westerling echt een "angle" hebben, met bijvoorbeeld ervaring in Azie, een Aziatische achtergrond, etc...
Ik twijfel zelf nogal WAT ik precies wil gaan doen:
(1) IB
(2) Trading
(3) Quant (HFT/Algorithmic etc.)

Vind het alleen nogal moeilijk om nou ECHT een indruk te krijgen van wat je nou precies doet. Ik weet uiteraard alle basisdingen, wat het vak voor een groot deel inhoud, maar niet de specifieke details (of moet je daar nou net niet op afgaan?). Op het internet is veel bullshit te lezen (helaas). Internships zijn natuurlijk interessant, alleen ik krijg het idee dat je nogal zeker moet zijn van je zaak dat je daadwerkelijk die bepaalde kant op wil, dat weet ik dus nou net niet, daarom zou ik een internship willen. Ben nu eerstejaars dus heb nog wel tijd, dat wel.

Wat zouden jullie aanraden Drive-r/Miro?

PS:
Ik realiseer me wel dat vooral (2) en (3) heel erg veel risico met zich meebrengen. Je kunt natuurlijk een superstar trader/quant zijn en miljoenen verdienen per jaar, maar ook falen en roemloos afgaan na 2 jaar.
pi_104913054
Ik denk dat de dynamiek van beide werelden (IB versus Markets) heel anders is. Als IBer heb je meer uithoudingsvermogen nodig en werk je aan projecten die iets langer duren, terwijl je als Markets-man in een split second (oke, verschilt per afdeling) besluiten moet maken en het werk veel sneller gaat. Je hebt dan ook kortere, maar veel geconcentreerde uren. Al denk ik dat de uren het laatste zijn waarop je de keuze moet maken [Zeg ik als IB-er..]

Persoonlijk ben ik voor IB gegaan omdat ik het leuk vind met praktische dingen bezig te zijn (dus hoe werkt een bedrijf) en om niet teveel op te gaan in het specifieke van de markten. Ik denk dat je bij IB een veel bredere skill-set ontwikkeld waar je later meer aan hebt. Maar dit hangt totaal af van waar je uiteindelijk naar toe wilt...

Verder zou ik je als eerstejaars inderdaad de tip willen geven, zoals drive-r al zegt, om wel het leuke van je studententijd mee te pakken. Focus je niet teveel op een baan, werk wel hard voor mooie resultaten maar ik denk dat de sociale ontwikkeling als student zeker heel belangrijk is. En ik zie in London duidelijk het verschil tussen mensen van Britse uni's (3 jaar bachelor en op hun 20e beginnen) en Nederlandse mensen (5 jaar bachelor 1 jaar master maar lid geweest, commissies, besturen etc). De laatste komen veel 'zelfverzekerder' over, puur omdat je meer hebt meegemaakt. En als je dan ineens bij een MD langs mag komen durf jij wel wat te zeggen en zitten de Britten met knikkende knieën (ja ik overdrijf nu een beetje.)
pi_104914385
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 09:49 schreef Qwerty911 het volgende:
Ik denk dat de dynamiek van beide werelden (IB versus Markets) heel anders is. Als IBer heb je meer uithoudingsvermogen nodig en werk je aan projecten die iets langer duren, terwijl je als Markets-man in een split second (oke, verschilt per afdeling) besluiten moet maken en het werk veel sneller gaat. Je hebt dan ook kortere, maar veel geconcentreerde uren. Al denk ik dat de uren het laatste zijn waarop je de keuze moet maken [Zeg ik als IB-er..]

Persoonlijk ben ik voor IB gegaan omdat ik het leuk vind met praktische dingen bezig te zijn (dus hoe werkt een bedrijf) en om niet teveel op te gaan in het specifieke van de markten. Ik denk dat je bij IB een veel bredere skill-set ontwikkeld waar je later meer aan hebt. Maar dit hangt totaal af van waar je uiteindelijk naar toe wilt...

Verder zou ik je als eerstejaars inderdaad de tip willen geven, zoals drive-r al zegt, om wel het leuke van je studententijd mee te pakken. Focus je niet teveel op een baan, werk wel hard voor mooie resultaten maar ik denk dat de sociale ontwikkeling als student zeker heel belangrijk is. En ik zie in London duidelijk het verschil tussen mensen van Britse uni's (3 jaar bachelor en op hun 20e beginnen) en Nederlandse mensen (5 jaar bachelor 1 jaar master maar lid geweest, commissies, besturen etc). De laatste komen veel 'zelfverzekerder' over, puur omdat je meer hebt meegemaakt. En als je dan ineens bij een MD langs mag komen durf jij wel wat te zeggen en zitten de Britten met knikkende knieën (ja ik overdrijf nu een beetje.)
Ben geen échte eerstejaars, heb drie jaar lang Geneeskunde gedaan waar ik geen zak aan vond. Doe nu econometrie, bevalt een stuk beter. Ik kijk nu dus wel serieuzer tegen dingen aan, mag ook wel aangezien ik de wilde feesttijd al gehad heb :). Bij GNK kon het me nooit een bal interesseren wat ik haalde, ik begon altijd 3 dagen voor het tentamen, al heb ik nog best redelijke cijfers gehaald (top 25% I guess). Nu werk ik harder, maar sta ik ook 8.5~9 gemiddeld. Al ga ik meestal nog wel 2x per week uit.. altijd samen eten met huisgenoten/vrienden etc. Een echte boekenwurm zal ik nooit zijn.

Ik heb bij GNK al opleidingscommissie, jaarvertegenwoordiging (discussiëren met hoogleraren, niet altijd makkelijk..), en wat andere speciale dingen.. Ik hou echt van competitie dus stilzitten zal ik nooit.

Een keer heb ik een dagje zo'n IB workshop gedaan bij een BB. Dat vond ik wel leuk op zich (5 personen -> 60 minuten om een pak papier van 150 pagina's door te spitten, 10 vragen op te lossen, de markt in kaart te brengen, en oordeel uitbrengen over één kritieke eindvraag én een presentatie voorbereiden).
pi_105638231
@sitting_elfling, heb je een stage aangeboden gekregen? En hoe gaat het met de rest? Ben.. benieuwd :P
pi_105726265
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 23:12 schreef Maryn. het volgende:
@sitting_elfling, heb je een stage aangeboden gekregen? En hoe gaat het met de rest? Ben.. benieuwd :P
Het gaat prima. Ben bezig met een MSc op het moment. Heb verschillende mogelijkheden op tafel liggen. Financiële maar ook andere bedrijven. Weet nog niet wat ik ga doen maar klaag niet over de interesse. Moet wel zeggen dat motivatie voor de MSc niet altijd top is.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_105726518
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 15:20 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het gaat prima. Ben bezig met een MSc op het moment. Heb verschillende mogelijkheden op tafel liggen. Financiële maar ook andere bedrijven. Weet nog niet wat ik ga doen maar klaag niet over de interesse. Moet wel zeggen dat motivatie voor de MSc niet altijd top is.
Hoezo?
pi_105728316
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 15:24 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

Hoezo?
Ben veel in contact met mensen die aan het werk zijn. Als je dan aan het studeren bent voor een examen waarvan je weet dat je de stof toch niet meer nodig hebt is het niet altijd makkelijk om je blijven te motiveren. Helemaal als je ook nog eens weet dat je je MSc niet hoeft te voltooien om aan het werk te gaan na de zomer.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_105735153
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 16:04 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ben veel in contact met mensen die aan het werk zijn. Als je dan aan het studeren bent voor een examen waarvan je weet dat je de stof toch niet meer nodig hebt is het niet altijd makkelijk om je blijven te motiveren. Helemaal als je ook nog eens weet dat je je MSc niet hoeft te voltooien om aan het werk te gaan na de zomer.
Ben je van plan om weer terug naar London te gaan na de MSc, of vind je Nederland wel weer fijn?

[ Bericht 0% gewijzigd door JohnSpek op 18-12-2011 18:58:07 ]
pi_105744961
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 18:49 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

Ben je van plan om weer terug naar London te gaan na de MSc, of vind je Nederland wel weer fijn?
Zo spoedig mogelijk weer terug. Heb niet zo heel veel met Nederland. No offense voor iedereen die een carriere in de finance industry in Nederland zoekt, dat kan ik ook wel begrijpen. Het leven in Nederland is best top maar ik heb het meer naar m'n zin in een grotere stad zoals Londen. Het er bijna 4 jaar gezeten en vond het er toch echt wel tof!
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 18 december 2011 @ 22:03:01 #160
256829 Sokz
Livin' the life
pi_105746109
woon je nu ook in rotterdam of ga je op en neer (:P)
pi_105747970
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 22:03 schreef Sokz het volgende:
woon je nu ook in rotterdam of ga je op en neer (:P)
Ik zal vanaf Januari in Rotterdam gaan wonen voor een maand of 3. Voor de rest op en neer. Ik kijk uit om weer terug in Londen te zijn.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  maandag 19 december 2011 @ 12:15:43 #162
256829 Sokz
Livin' the life
pi_105766218
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 22:30 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik zal vanaf Januari in Rotterdam gaan wonen voor een maand of 3. Voor de rest op en neer. Ik kijk uit om weer terug in Londen te zijn.
Trouwens, het is weer het eind van 't jaar .. nog plannen kwa traden? :P
pi_105930995
SE, welke master ben je gaan doen in R'dam als ik vragen mag?

Ik ben net een paar dagen terug uit Frankrijk van m'n exchange, was echt fantastisch! Raar om weer in NL te zijn moet ik zeggen.
pi_106121871
Voor iedereen die overweegt te solliciteren voor een graduate positie bij Shell in de finance(!) trading hoek, hier wat tips omdat ik net een interview daar heb afgerond. Niet dat ik er expliciet wil werken maar ik had de mogelijkheid voor een finance interview en moet zeggen dat dit by far m'n lastigste interview was dat ik ooit heb gehad.

Begin is career preference, waar wil je werken, specifieke locatie? Waarom trading?

Second is enorm veel geleuter over de prestatie waar je het meest trots op bent, en daarna elaborate further op zaken zoals, waarom? Welke problemen kwam je tegen? Hoe was de connectie met je collega daar? Als er een probleem was hoe heb je dat opgelost? Als een senior je volblaft met kritiek, hoe anticipeer je hierop? Ga je in een hoekje zitten? Ga je terug schelden?

3e onderdeel en by far het lastigste. Er zijn 4 scenario's waar je uit kunt kiezen. Kies er 1 en dan gaat de recruiter daar vragen over stellen. Je bent CEO van een bedrijf en hoe anticipeer je op bepaalde zaken, outsourcing, offshoring, welke gevolgen kan dit hebben? Vakbonden? Hoe ga je daar mee om? Laat je de PR dit afhandelen? Doe je zelf een statement? Etc. Hoe onderzoek je of dit project winstgevend zal zijn, waarom kies je voor outsourcing en niet offshoring? Hoe werken de synergien? Hoe zit het qua wettelijke omstandigheden? Een PR lid geeft een volledig verkeerd beeld van je bedrijf hoe handel je met PR? Hoe handel je met de multiculturele issues tussen die 2 groepen? Hoe asses je de risico van een project wat betreft outsourcing/offshoring. Hoe asses je de winsten? Je bent CEO dus je kunt niet overal bij zijn, waar geef je voorkeur om ergens bij te zijn, wat wil je zelf doen en wat niet, en met name .. waarom niet? De recruiter legt je het vuur behoorlijk aan de schenen. Er is een probleem, hoe los je het op, kom je met een goed idee, komt ze er direct over heen met het gegeven dat er iets mis kan gaan. En hoe je dat dan oplost ... en dat zo lang... tot je geen idee meer over hebt.

Maar best een leuke ervaring. Het was dus echt 0% op de kennis ingaan maar het was een puur situational judgement interview. Analytisch nadenken.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  woensdag 28 december 2011 @ 14:19:34 #165
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_106125123
Komt een beetje over als een consulting interview
pi_106147564
1 ding wat ik eigenlijk niet snap is als iemand die de ambitie om bankier te worden beter een beta studie kan doen dan bijv. een algemene economie of misschien wel een studie geschiedenis?!

Waarom, ik denk dat zij beter field-research kunnen doen, en beter de gevolgen kunnen inzien op een bepaald aandeel. Vanwege dat zij in hun studie veel met oorzaak en gevolg te maken hebben. En dat heb je volgens mij niet in een studie Werktuigbouwkunde. ;)

Ik weet dat wat ik zeg niet klopt maar ik zou toch willen weten hoe het zit.
Believe that anything you can imagine, you can make real.
pi_106155536
quote:
11s.gif Op woensdag 28 december 2011 23:31 schreef kwaliteit. het volgende:
1 ding wat ik eigenlijk niet snap is als iemand die de ambitie om bankier te worden beter een beta studie kan doen dan bijv. een algemene economie of misschien wel een studie geschiedenis?!

Waarom, ik denk dat zij beter field-research kunnen doen, en beter de gevolgen kunnen inzien op een bepaald aandeel. Vanwege dat zij in hun studie veel met oorzaak en gevolg te maken hebben. En dat heb je volgens mij niet in een studie Werktuigbouwkunde. ;)

Ik weet dat wat ik zeg niet klopt maar ik zou toch willen weten hoe het zit.
Je hoeft niet "beter een beta" studie doen... Dit is ook al best vaak besproken hier. Dat er relatief veel beta's banking in gaan wil niet zeggen dat beta een sure-fire voor banking is of dat elke andere studie niet. Een persoon is geschikt, of niet. BLijkbaar doen de meeste geschikte mensen beta studies.

[ Bericht 5% gewijzigd door Physics op 29-12-2011 08:21:48 ]
pi_106162044
quote:
11s.gif Op woensdag 28 december 2011 23:31 schreef kwaliteit. het volgende:
1 ding wat ik eigenlijk niet snap is als iemand die de ambitie om bankier te worden beter een beta studie kan doen dan bijv. een algemene economie of misschien wel een studie geschiedenis?!

Waarom, ik denk dat zij beter field-research kunnen doen, en beter de gevolgen kunnen inzien op een bepaald aandeel. Vanwege dat zij in hun studie veel met oorzaak en gevolg te maken hebben. En dat heb je volgens mij niet in een studie Werktuigbouwkunde. ;)

Ik weet dat wat ik zeg niet klopt maar ik zou toch willen weten hoe het zit.
In zekere zin is 1 en 1 bij elkaar optellen de oorzaak, 2 is het gevolg. Maar inderdaad wat Physics zegt. Misschien trekken bètastudies slimmere mensen aan, of mensen die harder werken. Ik denk dat je de grootste kans hebt om in IB te komen als je een studie doet die je leuk vindt en waar je goed in bent (en dan geen communicatiewetenschappen oid), en interesse in het 'bankieren' hebt. Maar ik heb er verder geen ervaring mee.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_106304437
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 12:39 schreef sitting_elfling het volgende:
Voor iedereen die overweegt te solliciteren voor een graduate positie bij Shell in de finance(!) trading hoek, hier wat tips omdat ik net een interview daar heb afgerond. Niet dat ik er expliciet wil werken maar ik had de mogelijkheid voor een finance interview en moet zeggen dat dit by far m'n lastigste interview was dat ik ooit heb gehad.
(...)
Heb je je er nog een beetje goed doorheen geslagen voor je gevoel?
pi_106394149
kan iemand mij vertellen hoeveel je als Trader bij Optiver o.I.d. kunt verdienen? en over wat voor trader heb je het dan? ik verneem dat er aardig wat soorten en branches zijn..
ADHD ~ Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid Debiliteit
pi_106402962
Niemand kan je dat vertellen, omdat het niet vast staat. Het is geen baan als vuilnisman ofzo, je salaris hangt enorm van je prestaties af. Een ervaren, succesvolle trader kan wellicht miljoenen binnen harken in een goed jaar en zijn baan kwijt zijn in een slecht jaar.

Zinlose discussie, zeker in dit topic.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_106406718
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 17:17 schreef Drive-r het volgende:
Niemand kan je dat vertellen, omdat het niet vast staat. Het is geen baan als vuilnisman ofzo, je salaris hangt enorm van je prestaties af. Een ervaren, succesvolle trader kan wellicht miljoenen binnen harken in een goed jaar en zijn baan kwijt zijn in een slecht jaar.

Zinlose discussie, zeker in dit topic.
Goed. Maar welke vormen zijn er en wat zijn de verschillen? Ik las menig naam, o.a. Quant, Proprietary etc.
ADHD ~ Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid Debiliteit
pi_106407850
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 18:54 schreef Bitterdom het volgende:

[..]

Goed. Maar welke vormen zijn er en wat zijn de verschillen? Ik las menig naam, o.a. Quant, Proprietary etc.
Google.
pi_106410321
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 19:21 schreef ASR.N het volgende:

[..]

Google.
Dit ja. En:
- Wat zijn die beroepen ook al weer?
- Hoe trader worden, waar en salaris/bonus

Niet echt een goede reden om trader te willen worden. Misschien te voorbarig om te zeggen dat je geen interesse hebt in de financiële wereld, op een mogelijk goed salaris na, maar als ik deze topics zie begin ik toch lichte twijfel te krijgen.
pi_106410927
Van wat ik hoor verdien je bij optiver 50-60k vast per jaar. Weinig bonus in je eerste jaar, tweede jaar kan de bonus evenveel zijn als het vaste salaris. Daarna loopt het alleen nov maar op..
Het is natuurlijk wel sterk afhankelijk van je prestaties en de winst van optiver...
pi_106412958
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 18:54 schreef Bitterdom het volgende:

[..]

Goed. Maar welke vormen zijn er en wat zijn de verschillen? Ik las menig naam, o.a. Quant, Proprietary etc.
Als salaris het enige is dat je boeit, maken de verschillende vormen ook niet zo uit. De salaris verschillen tussen afdelingen verschillen van jaar tot jaar, maar zijn niet structureel.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_106413750
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 20:07 schreef ThomasV. het volgende:

[..]

Dit ja. En:
- Wat zijn die beroepen ook al weer?
- Hoe trader worden, waar en salaris/bonus

Niet echt een goede reden om trader te willen worden. Misschien te voorbarig om te zeggen dat je geen interesse hebt in de financiële wereld, op een mogelijk goed salaris na, maar als ik deze topics zie begin ik toch lichte twijfel te krijgen.
Ik krijg vrijwel alleen weerwoorden van mensen die er blijkbaar zelf inzitten.

Mijn mening: - je doet iets wat je enorm leuk vindt tegen een normaal salaris (Luchtmacht)
- je doet iets wat je vanzelfsprekend minder leuk vindt maar dan wel voor het hoogst haalbare (je werkt immers voor je salaris).

Ik heb interesse voor geldzaken. Dus lijkt het me logisch dat ik dan graag de functie van Trader o.i.d. begeer, in ieder geval meer dan de functie van financieel analist o.i.d. puur vanwege het salaris, en de prestatiegebonden werkomstandigheden / beloningen.
ADHD ~ Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid Debiliteit
pi_106413872
Hier trouwens het antwoord voor Optiver, voor zo ver dat bestaat. Het is op basis van 3 opgegeven salarissen, niet echt representatief dus. http://www.glassdoor.com/(...)eLevel=LESS_THEN_ONE
  woensdag 4 januari 2012 @ 21:24:08 #179
256829 Sokz
Livin' the life
pi_106414159
Als trader moet je gewoon twee jaar in loondienst en dan met 4 collega's zelf iets opzetten. Daar zit 't grote geld.
pi_106414563
quote:
99s.gif Op woensdag 4 januari 2012 21:24 schreef Sokz het volgende:
Als trader moet je gewoon twee jaar in loondienst en dan met 4 collega's zelf iets opzetten. Daar zit 't grote geld.
Na twee jaar? Meeste dergelijke onderneming falen jammerlijk. En hebben niet voldoende kapitaal om er bij succes echt aan te verdienen.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_106414649
quote:
99s.gif Op woensdag 4 januari 2012 21:24 schreef Sokz het volgende:
Als trader moet je gewoon twee jaar in loondienst en dan met 4 collega's zelf iets opzetten. Daar zit 't grote geld.
Na twee jaar weet je toch nog niet zo veel? Wat ik zie bij ondernemers (vrienden van ouders dan), en dat is niet specifiek voor Finance, is dat mensen met specifieke kennis/tools veel geld kunnen verdienen. Dus als je doel is om een onderneming te starten zoek naar iets unieks, kan van alles zijn dus... Of je moet gewoon sick goed zijn in bestaande technieken, een beetje als de #1 CounterStrike Sniper maar dan in derivatives :D
pi_106414691
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 21:14 schreef Bitterdom het volgende:

[..]

Ik krijg vrijwel alleen weerwoorden van mensen die er blijkbaar zelf inzitten.

Mijn mening: - je doet iets wat je enorm leuk vindt tegen een normaal salaris (Luchtmacht)
- je doet iets wat je vanzelfsprekend minder leuk vindt maar dan wel voor het hoogst haalbare (je werkt immers voor je salaris).

Ik heb interesse voor geldzaken. Dus lijkt het me logisch dat ik dan graag de functie van Trader o.i.d. begeer, in ieder geval meer dan de functie van financieel analist o.i.d. puur vanwege het salaris, en de prestatiegebonden werkomstandigheden / beloningen.
Hoe kom je tot die conclusie? Trader is een van de meeste saaie en inhoudsloze takken van sport binnen finance, het heeft zelfs bijna niks met "geldzaken" te maken. Waarom geen M&A, private equity, hedge fund, sales, etc etc?

Je snuffelt twee seconden rond en besluit dan dat trading je toekomst is? Succes!
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_106414899
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 18:54 schreef Bitterdom het volgende:

[..]

Goed. Maar welke vormen zijn er en wat zijn de verschillen? Ik las menig naam, o.a. Quant, Proprietary etc.
Dat boeit dus niet voor het punt dat ik probeer te maken.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_106420655
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2012 21:37 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Hoe kom je tot die conclusie? Trader is een van de meeste saaie en inhoudsloze takken van sport binnen finance, het heeft zelfs bijna niks met "geldzaken" te maken. Waarom geen M&A, private equity, hedge fund, sales, etc etc?

Je snuffelt twee seconden rond en besluit dan dat trading je toekomst is? Succes!
Eerlijk gezegd, ik heb geen idee wat die termen inhouden dan wel welke beroepen erbij horen.
ADHD ~ Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid Debiliteit
pi_106420838
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 23:41 schreef Bitterdom het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd, ik heb geen idee wat die termen inhouden dan wel welke beroepen erbij horen.
Daarom is het focussen op trading dus enorm voorbarig. Je hebt enorm veel keuzes als je "veel wilt verdienen", kies dan in ieder geval iets dat je echt leuk vindt...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_106421345
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 23:41 schreef Bitterdom het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd, ik heb geen idee wat die termen inhouden dan wel welke beroepen erbij horen.
Dus als je deze onbekende termen nou eens zou bestuderen, dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van google.
pi_106451864
Ik lees dat het lastig is om een IB-er te worden, heel lastig zelfs. Stel je waagt het en maar je blijkt niet goed genoeg te zijn o.i.d. wat zijn mogelijke beroepen waar je dan terecht komt?
Iedereen hier wil graag naar Londen, maar ik neem aan dat er in Nederland ook vraag is naar IB-ers, wat zijn redenen om dit beroep niet in Nederland te willen uitoefenen, de reden geld telt niet mee.
Tenslotte, waarmee zou je eventueel de meeste kans van slagen hebben HBO BE of HBO FSM

Bedankt!
pi_106455183
volgens mij heb je in Londen zegmaar echt zo´n banking sfeer, beetje lastig uit te leggen maar ik denk dat je ook zoiezo meer mensen tegenkomt die in hetzelfde schuitje als jouw zitten.

Enne HBO Propedeuse halen en dan naar uni, beta studie uitkiezen en die goed afsluiten. Maar volgens mij kom je in 90% al niet binnen als je havo hebt gedaan, met de rede dat iedereen die applied VWO heeft gedaan met (vaak) goede resultaten en jij dan onderop de stapel komt met Havo, no offence.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 01:29:47 #189
256829 Sokz
Livin' the life
pi_106468980
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 19:38 schreef CrownHill het volgende:

Tenslotte, waarmee zou je eventueel de meeste kans van slagen hebben HBO BE of HBO FSM

Als je enigszins interesse hebt in I-Banking en je komt in zo'n topic, dan lees je toch eerst deze reeks door? Of tenminste dit topic?
pi_106473634
Offtopic, maar toch wel met het hele bankgebeuren;

Ben er een beetje misselijk van geworden dat men ook hier in kleinere banken waar ze hbo-ers aannemen voor de financiele dienstverlening, met nadruk zeggen dat ze geen technici willen ;(

Ik vind het dan wel opvallend dat wo-ers hier met natuurkunde en werktuigbouwkunde WEL de financiele dienstverlening ingaan maar ze op hbo-niveau slechts hbo vragen, maar dan nog kiezen voor de favoriete keuzes van bedrijfskunde/bedrijfseconomie etc.

Ligt dit nou aan de beroepsopleiding of Nederland in het algemeen, dat je vooral in je eigen vakgebied moet blijven :?
pi_106476132
quote:
9s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 10:05 schreef Verwerker het volgende:
Offtopic, maar toch wel met het hele bankgebeuren;

Ben er een beetje misselijk van geworden dat men ook hier in kleinere banken waar ze hbo-ers aannemen voor de financiele dienstverlening, met nadruk zeggen dat ze geen technici willen ;(

Ik vind het dan wel opvallend dat wo-ers hier met natuurkunde en werktuigbouwkunde WEL de financiele dienstverlening ingaan maar ze op hbo-niveau slechts hbo vragen, maar dan nog kiezen voor de favoriete keuzes van bedrijfskunde/bedrijfseconomie etc.

Ligt dit nou aan de beroepsopleiding of Nederland in het algemeen, dat je vooral in je eigen vakgebied moet blijven :?
Ik denk dat dat er mee te maken heeft dat je op het hbo toch voor een beroep wordt opgeleid (vandaar de naam, hogere beroepsopleiding). Op het wo krijg je wellicht meer een (analystische, academische) denkwijze aangeleerd, wat je breder inzetbaar maakt.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_106479530
De enige studie waarbij je echt zekerheid hebt dat je flinke knaken gaat verdienen is geneeskunde met daarna een specialisme traject.
Ben je wel 10 jaar bezig, maar dan ga je wel minimaal 200k per jaar vangen.

Met studies als economie en bedrijfskunde enzo is het gewoonweg schipperen, de modale salarissen liggen rond de 50 a 60k, dan doe je het al best wel goed. De grootverdieners verdienen een ton. Maar een zeer klein percentage zit daarboven. Plus aanzienlijk risico op ontslag en onzekerheid waar je volgend jaar terechtkomt.
pi_106486278
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 13:12 schreef Homey het volgende:
De enige studie waarbij je echt zekerheid hebt dat je flinke knaken gaat verdienen is geneeskunde met daarna een specialisme traject.
Ben je wel 10 jaar bezig, maar dan ga je wel minimaal 200k per jaar vangen.

Met studies als economie en bedrijfskunde enzo is het gewoonweg schipperen, de modale salarissen liggen rond de 50 a 60k, dan doe je het al best wel goed. De grootverdieners verdienen een ton. Maar een zeer klein percentage zit daarboven. Plus aanzienlijk risico op ontslag en onzekerheid waar je volgend jaar terechtkomt.
Dat van Geneeskunde is niet waar. Er zijn tegenwoordig te veel studenten voor de arbeidsmarkt. Daarnaast word (peiling van enkele jaren geleden) 1 op de 3 maar specialist, zal in de toekomst dalen naar 1 op 4. Dan moet je nu al vaak eerst 4 jaar promotieonderzoek doen.

Dus 6 jaar basisarts, 4 jaar promotieonderzoek, 6 jaar specialiseren en dan inkopen in een maatschap. Vroeger (en nu voor bepaalde specialismen) was het mogelijk om min. met 29 specialist te zijn en 200~300K binnen te harken.

Arbo-artsen/verzekering etc. verdienen slecht. Als het 80-90K is is het veel. Ze werken vaak wel lousy uren. Huisarts worden word je ook niet rijk van.

Makkelijk rijk worden? Tandheelkunde!
pi_106486517
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 15:54 schreef Physics het volgende:

[..]

Arbo-artsen/verzekering etc. verdienen slecht. Als het 80-90K is is het veel. Ze werken vaak wel lousy uren. Huisarts worden word je ook niet rijk van.
Wellicht hanteer jij een andere definitie van rijk dan ik, ik ken een erg rijke huisarts namelijk (die er niets anders naast heeft gedaan). 80-90 duizend per jaar verdienen vind ik overigens ook niet slecht. Je zit wel lang in de schoolbanken en de coschappen zijn inderdaad afzien, maar het salaris dat daar tegenover staat is m.i. écht niet slecht.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_106486733
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 16:00 schreef wimjongil het volgende:

[..]

Wellicht hanteer jij een andere definitie van rijk dan ik, ik ken een erg rijke huisarts namelijk (die er niets anders naast heeft gedaan). 80-90 duizend per jaar verdienen vind ik overigens ook niet slecht. Je zit wel lang in de schoolbanken en de coschappen zijn inderdaad afzien, maar het salaris dat daar tegenover staat is m.i. écht niet slecht.
Dat is wel een eindpunt salaris hé, je start eerder met 3k per maand. De meeste zullen iets van 60K verdienen. En wat noem je "erg rijk".. Voor een huisarts is het tegenwoordig bijna onmogelijk om meer dan 100k/jaar te verdienen, of je moet een grote praktijk runnen met huisartsen in loondienst. Dan ben je echter meer ondernemer, dan kan je misschien wel meer verdienen.
pi_106487000
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 16:05 schreef Physics het volgende:

[..]

Dat is wel een eindpunt salaris hé, je start eerder met 3k per maand. De meeste zullen iets van 60K verdienen. En wat noem je "erg rijk".. Voor een huisarts is het tegenwoordig bijna onmogelijk om meer dan 100k/jaar te verdienen, of je moet een grote praktijk runnen met huisartsen in loondienst. Dan ben je echter meer ondernemer, dan kan je misschien wel meer verdienen.
Dan nog. Maar misschien komt het doordat mijn moeder lerares is, maximumsalaris in het onderwijs is zo'n 60k. Ik ben nooit iets tekort gekomen, heb zeker geen gevoel van armoe gehad (al is het studentenbestaan nu wel afzien natuurlijk ;) ). Wellicht heb ik dus een ander beeld bij rijk dan jij.

Meer dan een ton per jaar vind ik rijk.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 16:51:39 #197
256829 Sokz
Livin' the life
pi_106488811
Tot zover deze offtopic discussie.
pi_106489941
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 15:54 schreef Physics het volgende:

[..]

Dat van Geneeskunde is niet waar. Er zijn tegenwoordig te veel studenten voor de arbeidsmarkt. Daarnaast word (peiling van enkele jaren geleden) 1 op de 3 maar specialist, zal in de toekomst dalen naar 1 op 4. Dan moet je nu al vaak eerst 4 jaar promotieonderzoek doen.

Dus 6 jaar basisarts, 4 jaar promotieonderzoek, 6 jaar specialiseren en dan inkopen in een maatschap. Vroeger (en nu voor bepaalde specialismen) was het mogelijk om min. met 29 specialist te zijn en 200~300K binnen te harken.

Arbo-artsen/verzekering etc. verdienen slecht. Als het 80-90K is is het veel. Ze werken vaak wel lousy uren. Huisarts worden word je ook niet rijk van.

Makkelijk rijk worden? Tandheelkunde kont verkopen (achter het station)!
pi_106490307
Ik ben zelf wel geïnteresseerd in de financiële wereld. Ik ga volgend jaar mijn bachelor econometrie afronden.

Wat ik mij nu af vroeg is wat voor eigenschappen moet een goede bankier nu over beschikken? En wat houdt de functie precies in.

De studie econometrie is mij eigenlijk net wat te cijfermatig dus om nu mij hele leven daarmee verder te gaan zie ik niet zitten. Iets als een quant lijkt mij ook niks omdat de pure wiskundig mij te vaag is. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een baan waar je wel met cijfers moet werken, uitdaging in zit maar ook veel met mensen omgaat.
pi_106490980
@ Hattricker

Misschien Private Banking in gaan? Zul je veel met mensen in contact komen.
pi_106492043
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 17:38 schreef Djibril het volgende:
@ Hattricker

Misschien Private Banking in gaan? Zul je veel met mensen in contact komen.
Ja, vandaar dat ik ook hierop uitkwam. Ik vraag mij dus af over welke eigenschappen een bankier moet beschikken.

Hierboven ging het over traden. Ik heb zelf zo een rekentest gedaan, en een presentatie van een bekende trader bijgewoond. Als je trader wil worden moet je razendsnel en heel rationeel kunnen denken.
pi_106527564
Ik blijf het gevoel hebben dat de mensen teveel afvragen of ze wel de karakter eigenschappen hebben om te slagen in de financiele wereld. Probeer het een keer, en kijken hoe dat voelt. Ga er op die manier gewoon open in.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 16:33:14 #203
256829 Sokz
Livin' the life
pi_106527638
Beter zet je in de OP een soort FAQ met al dat soort vragen die al honderdmiljoen keer voorbij zijn gekomen.
pi_106639507
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 17:23 schreef hattricker het volgende:
Ik ben zelf wel geïnteresseerd in de financiële wereld. Ik ga volgend jaar mijn bachelor econometrie afronden.

Wat ik mij nu af vroeg is wat voor eigenschappen moet een goede bankier nu over beschikken? En wat houdt de functie precies in.

De studie econometrie is mij eigenlijk net wat te cijfermatig dus om nu mij hele leven daarmee verder te gaan zie ik niet zitten. Iets als een quant lijkt mij ook niks omdat de pure wiskundig mij te vaag is. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een baan waar je wel met cijfers moet werken, uitdaging in zit maar ook veel met mensen omgaat.
Zou ik zeggen Business Controller.
Veel met cijfers bezig, maar ook met strategie en vergaderingen met andere mensen. Je zit veel achter de PC, maar af en toe heb je wel contact buiten je PC om. Is ook een veelgevraagde functie, je kunt het overal doen, hoef je niet per se voor bij een bank te werken. Bij de IKEA werken ook business controllers om maar wat te noemen. Ander voordeel: betaalt best goed, na een aantal jaren werkervaring zit je zo op 60 a 70k op jaarbasis.

Nadeel: kans op hoge werkdruk en veel stress. Je hebt veel verantwoordelijkheden, moet je tegen kunnen. Ook heb je te maken met een politiek klimaat op de werkvloer wat lastig werken is.
pi_106773789
Iemand een idee hoeveel Rabo, ABN, Sequoia in Nederland betalen per maand voor een stage als je laatste jaar master bent en niet-NL bent?

thanks
pi_107928379
vanavond op Nederland 2 21:00, Tegenlicht dat gaat over de relatie tussen Goldman en de situatie van Griekenland nu.
pi_107928547
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 13:50 schreef bezemsteeltaart het volgende:
vanavond op Nederland 2 21:00, Tegenlicht dat gaat over de relatie tussen Goldman en de situatie van Griekenland nu.
Las er van het weekend wat over in de VPRO gids. Klonk niet helemaal netjes hoe Goldman Sachs alsnog geld kon lenen aan Griekenland terwijl Griekenland niet meer mocht lenen...
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_107980818
Wat is eigenlijk de rechtsvorm van zo´n grote bank als GS? NV, BV??
pi_107982102
De grootste bank ter wereld een BV?..
pi_107982526
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 20:32 schreef Pietarogras het volgende:
De grootste bank ter wereld een BV?..
GS was tot 1999 gewoon een 'V.O.F.-je'. Btw kan je dit soort vragen beter googelen.
pi_107997196
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 20:32 schreef Pietarogras het volgende:
De grootste bank ter wereld een BV?..
Grootste bank ter wereld?
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_107997300
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 20:32 schreef Pietarogras het volgende:
De grootste bank ter wereld een BV?..
De grootste bank ter wereld?
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_108063361
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 januari 2012 19:49 schreef Walkerr het volgende:
Iemand een idee hoeveel Rabo, ABN, Sequoia in Nederland betalen per maand voor een stage als je laatste jaar master bent en niet-NL bent?

thanks
Ik schat een 500,- de maand?

En dit topic loopt al een poosje niet meer zo vlot. Is de FOK! lichting door z'n studie heen en inmiddels (of bijna ;)) aan het werk?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 19 februari 2012 @ 18:38:44 #214
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_108157410
Niet geheel IB, maar ik heb binnenkort een gesprekje bij HAL Investments, iemand een goede bron om wat meer over ze in te lezen? Zijn nogal discreet en de site is bijzonder eenvoudig eigenlijk
pi_108172503
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 18:38 schreef Dandez92 het volgende:
Niet geheel IB, maar ik heb binnenkort een gesprekje bij HAL Investments, iemand een goede bron om wat meer over ze in te lezen? Zijn nogal discreet en de site is bijzonder eenvoudig eigenlijk
Wow wat een bijzonder slechte website voor zo'n club.

Klinkt misschien stom, maar als niemand informatie voor je heeft zou je ook informatie kunnen vragen. Al dan niet in persona.
pi_108172566
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 18:38 schreef Dandez92 het volgende:
Niet geheel IB, maar ik heb binnenkort een gesprekje bij HAL Investments, iemand een goede bron om wat meer over ze in te lezen? Zijn nogal discreet en de site is bijzonder eenvoudig eigenlijk
Misschien even via LinkedIn kijken of je een oud-werknemer in je netwerk hebt, dat helpt nogal. Het is een eigenaardige club, maar ik heb altijd wel een goeie indruk van ze.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_108181843
Eigenaardig hoe?
pi_108182159
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 12:23 schreef Kaas- het volgende:
Eigenaardig hoe?
Ze zijn officieel "PE", maar houden hun investeringen erg lang. Eigenlijk nemen ze view op een exit, wat ook zijn charme heeft. Pearl bijvoorbeeld zijn ze al jaren aan het uitbouwen, en daar lijken ze voorlopig niet mee op te houden. Het is wat meer een ouderwets "family office", maar voor zover ik kan zien succesvol en met goede mensen. Kan er verder echt niks zinnigs over zeggen.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  maandag 20 februari 2012 @ 23:37:36 #219
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_108211197
quote:
Ze zijn officieel "PE", maar houden hun investeringen erg lang. Eigenlijk nemen ze view op een exit, wat ook zijn charme heeft. Pearl bijvoorbeeld zijn ze al jaren aan het uitbouwen, en daar lijken ze voorlopig niet mee op te houden. Het is wat meer een ouderwets "family office", maar voor zover ik kan zien succesvol en met goede mensen. Kan er verder echt niks zinnigs over zeggen.
Dat is het inderdaad een beetje. Van wat ik gehoord heb een van de grootste PE spelers in Nederland, maar heel erg teruggetrokken. Ze hoeven door bepaalde constructies (Monaco/Bermuda, standaard) ook heel weinig jaargegevens uit te geven geloof ik. Maar komt wel interessant op me over, alleen lastig dus extra info te vinden.
pi_108216264
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 23:37 schreef Dandez92 het volgende:

[..]

Ze hoeven door bepaalde constructies (Monaco/Bermuda, standaard) ook heel weinig jaargegevens uit te geven geloof ik.
Die Bermuda entiteit is vrij oud en bepaald niet "standaard". Bermuda wordt tegenwoordig eigenlijk alleen nog gebruikt voor China/Canada transacties. Ze geven verder gewoon een jaarverslag uit, dus zo vreemd vind ik dat niet. Wat vind jij "standaard" aan Monaco/Bermuda?

Beursgenoteerde PE vehicles geven nooit enorm detail, dat hoeven ze ook niet (zie bijvoorbeeld oude jaarverslagen van Candover), want de bedrijven zijn slechts investeringen. Enfin, je kunt aardig wat vinden over hun bedrijven via publieke bronnen en hun jaarverslag.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_108308216
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 22:44 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik schat een 500,- de maand?

En dit topic loopt al een poosje niet meer zo vlot. Is de FOK! lichting door z'n studie heen en inmiddels (of bijna ;)) aan het werk?
Ben nog hard aan de weg aan het timmeren. Van de zomer waarschijnlijk wat open dagen van universiteiten in Engeland bezoeken (LSE, King's College, UCL etc.) als dat kan. Binnenkort eerst maar eens motivatiebrieven schrijven en afwachten wat de reacties daarop zijn.

Op dit moment gaat mijn voorkeur qua studies uit naar: technische wiskunde, econometrie en liberal arts of science. Technische wiskunde en econometrie spreken mij erg aan doordat de studie exact is, maar ook praktische onderdelen heeft. De liberal arts of science opleiding spreekt mij erg aan omdat je bij deze opleiding de mogelijkheid krijgt veel gebieden te ontdekken en dingen te doen waar je hoogst waarschijnlijk niet nog een keer de kans voor gaat krijgen. Het enige probleem aan deze studie vind ik dat het misschien té breed is, al lijken de cijfers dit tegen de spreken. Moeilijke keuzes dus nog.
"Fear is only as deep as the mind allows."
pi_108505457
Ik heb speciaal een account aangemaakt om ook wat vragen te kunnen stellen bij deze reeks!
Ik vraag me vooral af hoe jullie mijn kansen inschatten:
- ik heb een bachelor wiskunde van de ru nijmegen
- daarna master wiskunde van ecole polytechnique in Zwitserland, met richting statistiek & financiele wiskunde
- ik heb geen enkele ervaring wat betreft stages e.d., aangezien ik pas in mijn laatste jaar heb besloten deze kant op te willen.

Nu ben ik vooral geinteresseerd in quantitative risk management of andere quantitatieve stromingen..misschien ook wel eerst een PhD doen. Denken jullie dat dat veel toevoegd?
Ik heb wat rondgekeken op websites van veel banken, maar er lijken amper startersposities te zijn?
pi_108505571
Oh, en hoe formeel moet je je kleden voor interviews (ik ben een vrouw :P)?
  dinsdag 28 februari 2012 @ 16:29:36 #224
256829 Sokz
Livin' the life
pi_108506739
Kwa educatie zit je dan wel goed (mits je ook leuke cijfers haalt), een PhD zou ik alleen doen als je 't ook leuk vindt om te onderzoeken en niet om een aantrekkelijker cv te krijgen.
pi_108506904
Ik heb voor bachelor 7.3/10 (behoorlijk middelmatig dus..), maar voor mijn master 5.5/6.0 en ik hoop dat ze hier meer naar kijken, aangezien een polytechnische uni in Zwitserland er wel wat belangrijker uitziet dan de universiteit Nijmegen..
Een PhD lijkt me sowieso leuk, ik vroeg me gewoon af in hoeverre dit een pré is als je "quant" wil worden :).

Als ik nu rondkijk op internet is voor elke leuk uitziende baan 3-5 jaar werkervaring vereist, is een
traineeship dan de enige mogelijke starterspositie?
pi_108507223
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 16:34 schreef garnet_89 het volgende:
Ik heb voor bachelor 7.3/10 (behoorlijk middelmatig dus..), maar voor mijn master 5.5/6.0 en ik hoop dat ze hier meer naar kijken, aangezien een polytechnische uni in Zwitserland er wel wat belangrijker uitziet dan de universiteit Nijmegen..
Een PhD lijkt me sowieso leuk, ik vroeg me gewoon af in hoeverre dit een pré is als je "quant" wil worden :).

Als ik nu rondkijk op internet is voor elke leuk uitziende baan 3-5 jaar werkervaring vereist, is een
traineeship dan de enige mogelijke starterspositie?
Die 7.3 voor je bachelor is goed genoeg, die master helpt inderdaad. Ik weet niet waar je kijkt, maar banken nemen allemaal in de zomer mensen aan. Gewoon zoeken naar de "careers" sectie, en dan zoeken naar graduate positions. Een voorbeeldje is JP Morgan. Je grote probleem is eerder je timing. De volgende groep "analisten" bij de grote banken start in de zomer van 2012, maar die zijn eigenlijk allemaal al aangenomen. Na de zomer beginnen banken dan weer te recruiten voor de zomer van 2013.

Wanneer ben je klaar?

Voor vrouwen kom je snel uit op een nette mantelpak, met rok of pantalon. Het hoeft er niet enorm stijf uit te zien, maar daarmee kan je weinig fout doen.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_108509349
Ik ben sinds een week klaar, dus mijn timing is waardeloos. De laatste maanden van m'n scriptie had ik
het ook veel te druk om alvast te solliciteren :(
pi_108509916
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 17:48 schreef garnet_89 het volgende:
Ik ben sinds een week klaar, dus mijn timing is waardeloos. De laatste maanden van m'n scriptie had ik
het ook veel te druk om alvast te solliciteren :(
Je had al in augustus moeten beginnen, deze industrie vergt wat voorbereiding. Niet getreurd, ervaring leert dat er altijd wel een mogelijkheid is. Je hebt alleen niet de makkelijke optie genomen, dat is alles.

Ga jezelf nu gewoon verdiepen in de verschillende sites en probeer uit te vinden of er nog recruitment events zijn, desnoods events voor volgend jaar. Als je mensen te spreken krijgt, weet je sneller of er nog alternatieve ingangen zijn.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_108524518
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 15:49 schreef garnet_89 het volgende:
Ik heb speciaal een account aangemaakt om ook wat vragen te kunnen stellen bij deze reeks!
Ik vraag me vooral af hoe jullie mijn kansen inschatten:
- ik heb een bachelor wiskunde van de ru nijmegen
- daarna master wiskunde van ecole polytechnique in Zwitserland, met richting statistiek & financiele wiskunde
- ik heb geen enkele ervaring wat betreft stages e.d., aangezien ik pas in mijn laatste jaar heb besloten deze kant op te willen.

Nu ben ik vooral geinteresseerd in quantitative risk management of andere quantitatieve stromingen..misschien ook wel eerst een PhD doen. Denken jullie dat dat veel toevoegd?
Ik heb wat rondgekeken op websites van veel banken, maar er lijken amper startersposities te zijn?
als je echt quant wil worden dan helpt een PhD wel
Wil je het bij M & A houden dan is een PhD absoluut niet nodig
pi_108529322
Wat moet ik me eigenlijk voor stellen bij de dagelijkse werkzaamheden van iemand die in de "Finance" werkt? Is het een baan wat je doet omdat het je passie is of omdat het lekker verdient. Want het lijkt me eigenlijk vrij "droog."
Believe that anything you can imagine, you can make real.
  woensdag 29 februari 2012 @ 00:51:35 #231
256829 Sokz
Livin' the life
pi_108529589
Ik zou dit eigenlijk vooral als opstapje zien naar de door mij wel geambieerde Hedgefund/PE business. maar dat mag je eigenlijk niet zeggen .. :$
pi_108871237
Zodat hier af en toe gepost blijft worden:

ABN AMRO neemt delen RBS Nederland over [nu.nl]
Volgens de tabellen die je vrij kunt downloaden op www.overfusies.nl stelde ABN AMRO de laatste jaren maar heel weinig voor op de Nederlandse M&A-markt, maar ze hebben nu weer 70 zakenbankiers teruggehaald van RBS wat nogal een vergroting is t.o.v. hun huidige aantal. Wie weet vechten ze zich nu weer een heel klein beetje terug in de Nederlandse markt! ;)
Maar het zal wel even duren voordat ze die spot van #1 Nederlandse investment bank weer terugpakken, als dat uberhaupt al gebeurt...
pi_108871896
Ze moeten koste wat het kost in zakenbankieren actief zijn he. Slaat helemaal nergens op.
pi_108871978
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 23:11 schreef Setting_Sun het volgende:

[..]

als je echt quant wil worden dan helpt een PhD wel
Wil je het bij M & A houden dan is een PhD absoluut niet nodig
Je hebt niet eens een MSc nodig voor m&a of trading :P
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_108873651
Is de Abn Amro ooit nr 1 geweest dan? Wellicht onder de Nederlandse banken, maar anders kwamen ze nooit hoog in de ranking.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_108876872
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 19:25 schreef Bajskorv het volgende:
Is de Abn Amro ooit nr 1 geweest dan? Wellicht onder de Nederlandse banken
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 18:19 schreef Kaas- het volgende:
#1 Nederlandse investment bank
pi_108876969
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 18:36 schreef Setting_Sun het volgende:
Ze moeten koste wat het kost in zakenbankieren actief zijn he. Slaat helemaal nergens op.
Leg eens uit waarom je dat vindt.
pi_108894679
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 19:25 schreef Bajskorv het volgende:
Is de Abn Amro ooit nr 1 geweest dan? Wellicht onder de Nederlandse banken, maar anders kwamen ze nooit hoog in de ranking.
ABN Amro was begin deze eeuw een topper.


quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 18:36 schreef Setting_Sun het volgende:
Ze moeten koste wat het kost in zakenbankieren actief zijn he. Slaat helemaal nergens op.
Zijn ze al hoor. Daarnaast begrijp ik niet dat het nergens op slaat.
pi_108939636
[quote]0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 09:33 schreef Rejected het volgende:

[..]

ABN Amro was begin deze eeuw een topper.

[..]

Nee, juist omdat ze onder maat presteerden zochten ze zelf iemand om ze over te nemen (Barclays, maar ook daarvoor).
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_108940229
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 09:33 schreef Rejected het volgende:

[..]

ABN Amro was begin deze eeuw een topper.
Een lokale topper wellicht, maar de grote deals in Nederland werden toen ook gewoon door de grote global IBs gedaan. Check gewoon de league tables eens, dan zie je nauwelijks Nederlandse banken terug komen in de top 5 in die periode.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_108944217
quote:
Top 10 Financieel Adviseurs NL markt 2005 naar omvang

1 Goldman Sachs 15,35
2 UBS Limited 9,67
3 Lehman Brothers 9,26
4 ABN AMRO 7,8
5 Citigroup 7,32
6 JP Morgan 7,31
7 Credit Suisse First Boston 7
8 Deutche Bank 4,85 3
9 Morgan Stanley & Co 4,67
10 ING Bank 4,3

Bron: http://www.overfusies.nl/cust/paper?id=191
Behalve ABN AMRO dan. Dat het een lokale/Nederlandse topper is (was) zegt iedereen hier al de hele tijd, dus waarom praat je daar zo langs Bajskorv? :P
pi_108945161
Ik las de reactie van Rejected toch echt anders, Kaas. Jouw eerdere reactie was echter terecht, toen las ik ergens langs. En dit soort league tables zeggen me trouwens weinig, die zijn altijd vrij grof en geven niet weer hoe groot de rol van een bank bij een deal was.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_108966595
En in 2001/2002? Dacht dat het toen een hele grote was.
pi_108966732
Jammer genoeg kan je ze op die website pas vanaf 2004 inzien, maar ook in de periode 2004-2007 staat de ABN steeds erg hoog. Laatste comment van Bajskorv slaat overigens wel de spijker op zijn kop; voor een fairness opinion of iets dergelijks krijg je geloof ik exact dezelfde credits in die lijstjes als voor de leading advisor. Daarnaast had in bovenstaand lijstje ABN AMRO ook een paar meer deals nodig om tot dezelfde waarde te komen als Lehman, Citi etc. oftewel werkten ze gemiddeld aan iets kleinere deals.
pi_108989629
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 13:38 schreef Kaas- het volgende:
Jammer genoeg kan je ze op die website pas vanaf 2004 inzien, maar ook in de periode 2004-2007 staat de ABN steeds erg hoog. Laatste comment van Bajskorv slaat overigens wel de spijker op zijn kop; voor een fairness opinion of iets dergelijks krijg je geloof ik exact dezelfde credits in die lijstjes als voor de leading advisor. Daarnaast had in bovenstaand lijstje ABN AMRO ook een paar meer deals nodig om tot dezelfde waarde te komen als Lehman, Citi etc. oftewel werkten ze gemiddeld aan iets kleinere deals.
Weet jij inmiddels al welke kant je op wilt Kaas? Ga je IB proberen?
pi_108994494
Ik was rond aan het kijken voor een summer analyst program voor 2013. Dus net even die careers website van JP Morgan checken, en nu zie ik dat zij eigenlijk zonder uitzondering Investment Banking stages aanbieden van 3 maanden?! Dat past nooit in een normaal studieschema..
pi_108995127
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 22:03 schreef Finitio het volgende:

[..]

Weet jij inmiddels al welke kant je op wilt Kaas? Ga je IB proberen?
Ik ben er nog lang niet uit wat ik precies wil, maar door veel inhouse dagen, bedrijfspresentaties etc. te bezoeken en ook gewoon veel op internet te lezen en andere mensen te spreken begint het me thank God wel steeds duidelijker te worden wat ik ongeveer wil en wat vooral niet. Heb wel grote interesse in corporate finance/m&a, maar geloof er eigenlijk niet meer zo in dat ik zin heb in een baan waarbij ik veelal 's nachts pas thuis kom dus denk niet dat ik dat ga najagen.

Ben er wel aardig van overtuigd dat ik in de financiele sector wil werken omdat ik (macro-)financiele economie echt tof vindt, maar raak de laatste tijd vooral steeds geinteresseerder in risk management. Sommmigen zullen het ontzettend saai vinden, maar ik vind het (academisch gezien althans) best wel tof. :P Ook corporate banking in lokale regioteams lijkt me misschien wel erg leuk. Ook iets minder uitdagend wellicht voor de meeste mensen hier, maar vanaf het begin erg veel persoonlijk klantcontact en je eigen klanten wat me erg aantrekt! Beursgangen 'doen' in een ECM-team heeft ook wel aantrekkingskracht, maar ik weet daar nog te weinig van en denk dat je dan ook alweer die IB-80-urige werkweek zal benaderen, wat ik echt niet wil.

Jij al de knoop doorgehakt of je richting finance of corporate law wil? Of toch maar consulting of iets dergelijks. Ik schat zo in dat je bijna overal wel binnen kan komen nu. ;)

@Physics
Dat zal wel moeten lukken toch? Lopen behoorlijk wat Nederlanders stage elk jaar en die beginnen in september gewoon weer aan de studie. Is het btw ook niet 10 week en dus net iets minder dan 3 volle maanden?

[ Bericht 2% gewijzigd door Kaas- op 11-03-2012 23:57:13 ]
pi_108995202
nog mensen geïnteresseerd om bond trader te worden
pi_108997854
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 23:18 schreef Physics het volgende:
Ik was rond aan het kijken voor een summer analyst program voor 2013. Dus net even die careers website van JP Morgan checken, en nu zie ik dat zij eigenlijk zonder uitzondering Investment Banking stages aanbieden van 3 maanden?! Dat past nooit in een normaal studieschema..
Hoezo past dat niet in een normaal studieschema? Beetje doorbikkelen toch?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_108997948
quote:
5s.gif Op zondag 11 maart 2012 23:35 schreef Setting_Sun het volgende:
nog mensen geïnteresseerd om bond trader te worden
Lijkt me erg tof maar ben eigenlijk een andere kant in gerold. Wie weet voor de toekomst. Ik vind de wat meer ingewikkelde structured products eigenlijk toch leuker.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_109008533
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 00:52 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Lijkt me erg tof maar ben eigenlijk een andere kant in gerold. Wie weet voor de toekomst. Ik vind de wat meer ingewikkelde structured products eigenlijk toch leuker.
Kortom, te simpel als je sterk kwantitatief aangelegd bent?

Had je trouwens dit studieprogramma gezien:
http://www.utwente.nl/am/programme/fe/
helaas gaan ze het opdoeken maar toch mooi dat we zoiets hadden in Nederland, het was volgens mij uniek in Nederland

Wat vind je trouwens van actuariaat ?
pi_109015664
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 00:48 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Hoezo past dat niet in een normaal studieschema? Beetje doorbikkelen toch?
Nou dan zou ik linea recta na mijn laatste tentamens op het vliegtuig moeten stappen om vervolgens half september (als het eerste blok al een halve maand bezig is) terug te komen.
  maandag 12 maart 2012 @ 17:07:01 #253
256829 Sokz
Livin' the life
pi_109016574
Dacht ook dat het normaliter 10 weken was.
pi_109040534
Ja dat is het ook zie ik nu, alleen bij JPM heeft de IB afdeling blijkbaar de traditie om er 3 maanden van te maken, het kan dan wel weer 3 keer per jaar. Nog even mijn cijfers een schopje geven en dan eind dit jaar kijken of ik een internship kan score in Londen.
pi_109041364
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 13:38 schreef Kaas- het volgende:
Laatste comment van Bajskorv slaat overigens wel de spijker op zijn kop; voor een fairness opinion of iets dergelijks krijg je geloof ik exact dezelfde credits in die lijstjes als voor de leading advisor. Daarnaast had in bovenstaand lijstje ABN AMRO ook een paar meer deals nodig om tot dezelfde waarde te komen als Lehman, Citi etc. oftewel werkten ze gemiddeld aan iets kleinere deals.
Daarom zeggen league tables weinig. Grote deals zijn internationaal en dus scoort een "lokale" bank altijd minder goed, zodoende staat ABN nooit bovenaan. Echter, bij veel van dit soort deals wil men wel een lokale bank een rol geven, om zo toch toegang te hebben tot lokale netwerken, etc...

In league tables krijgt elke rol evenveel credit. Dus je ziet niet terug wie de "lead" had, en daarom zegt het niet altijd evenveel over de echte positie van de verschillende banken.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_109041398
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 16:45 schreef Physics het volgende:

[..]

Nou dan zou ik linea recta na mijn laatste tentamens op het vliegtuig moeten stappen om vervolgens half september (als het eerste blok al een halve maand bezig is) terug te komen.
Is dat zo'n issue met je studie? Verschilt natuurlijk voor iedereen.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_109051285
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 09:52 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Is dat zo'n issue met je studie? Verschilt natuurlijk voor iedereen.
Ja want dat zou betekenen dat ik in een jaar alleen 2 weken kerstvakantie heb, nogal extreem.
pi_109052261
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 15:59 schreef Physics het volgende:

[..]

Ja want dat zou betekenen dat ik in een jaar alleen 2 weken kerstvakantie heb, nogal extreem.
Ligt een beetje aan je studie. Volgens mij had ik vroeger wel vaker een weekje hier en daar vrij, of nam ik gewoon wat vrij. Ach, en een keertje maar 2 weken vakantie is ook geen ramp. Zo'n 12 weken Londen is druk, maar ook een ervaring.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_109053145
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 16:23 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Ligt een beetje aan je studie. Volgens mij had ik vroeger wel vaker een weekje hier en daar vrij, of nam ik gewoon wat vrij. Ach, en een keertje maar 2 weken vakantie is ook geen ramp. Zo'n 12 weken Londen is druk, maar ook een ervaring.
Wij hebben alleen kerst en zomer. Als ik vrij wil nemen is dat vrij lastig door de vele practica (Econometrie) en honours traject (100% verplichte aanwezigheid). Maar goed, ik ga sowieso solliciteren voor de SA2013 programma's. Moet alleen nog wat boeken lezen en research doen zodat ik weet naar welke positie(s).
pi_109053757
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 16:44 schreef Physics het volgende:

[..]

Wij hebben alleen kerst en zomer. Als ik vrij wil nemen is dat vrij lastig door de vele practica (Econometrie) en honours traject (100% verplichte aanwezigheid). Maar goed, ik ga sowieso solliciteren voor de SA2013 programma's. Moet alleen nog wat boeken lezen en research doen zodat ik weet naar welke positie(s).
In mijn ervaring is er met docenten ook altijd wel een mouw aan te passen, die zijn er tenslotte ook niet op uit om je dit soort ervaring te ontzeggen. En als je eenmaal een stageplek hebt, valt er met een bank ook wel te onderhandelen over de duur, etc...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_109083240
Vandaag op NYT.

Why I Am Leaving Goldman Sachs

By GREG SMITH

TODAY is my last day at Goldman Sachs. After almost 12 years at the firm — first as a summer intern while at Stanford, then in New York for 10 years, and now in London — I believe I have worked here long enough to understand the trajectory of its culture, its people and its identity. And I can honestly say that the environment now is as toxic and destructive as I have ever seen it.

To put the problem in the simplest terms, the interests of the client continue to be sidelined in the way the firm operates and thinks about making money. Goldman Sachs is one of the world’s largest and most important investment banks and it is too integral to global finance to continue to act this way. The firm has veered so far from the place I joined right out of college that I can no longer in good conscience say that I identify with what it stands for.
It might sound surprising to a skeptical public, but culture was always a vital part of Goldman Sachs’s success. It revolved around teamwork, integrity, a spirit of humility, and always doing right by our clients. The culture was the secret sauce that made this place great and allowed us to earn our clients’ trust for 143 years. It wasn’t just about making money; this alone will not sustain a firm for so long. It had something to do with pride and belief in the organization. I am sad to say that I look around today and see virtually no trace of the culture that made me love working for this firm for many years. I no longer have the pride, or the belief.
But this was not always the case. For more than a decade I recruited and mentored candidates through our grueling interview process. I was selected as one of 10 people (out of a firm of more than 30,000) to appear on our recruiting video, which is played on every college campus we visit around the world. In 2006 I managed the summer intern program in sales and trading in New York for the 80 college students who made the cut, out of the thousands who applied.
I knew it was time to leave when I realized I could no longer look students in the eye and tell them what a great place this was to work.
When the history books are written about Goldman Sachs, they may reflect that the current chief executive officer, Lloyd C. Blankfein, and the president, Gary D. Cohn, lost hold of the firm’s culture on their watch. I truly believe that this decline in the firm’s moral fiber represents the single most serious threat to its long-run survival.
Over the course of my career I have had the privilege of advising two of the largest hedge funds on the planet, five of the largest asset managers in the United States, and three of the most prominent sovereign wealth funds in the Middle East and Asia. My clients have a total asset base of more than a trillion dollars. I have always taken a lot of pride in advising my clients to do what I believe is right for them, even if it means less money for the firm. This view is becoming increasingly unpopular at Goldman Sachs. Another sign that it was time to leave.
How did we get here? The firm changed the way it thought about leadership. Leadership used to be about ideas, setting an example and doing the right thing. Today, if you make enough money for the firm (and are not currently an ax murderer) you will be promoted into a position of influence.
What are three quick ways to become a leader? a) Execute on the firm’s “axes,” which is Goldman-speak for persuading your clients to invest in the stocks or other products that we are trying to get rid of because they are not seen as having a lot of potential profit. b) “Hunt Elephants.” In English: get your clients — some of whom are sophisticated, and some of whom aren’t — to trade whatever will bring the biggest profit to Goldman. Call me old-fashioned, but I don’t like selling my clients a product that is wrong for them. c) Find yourself sitting in a seat where your job is to trade any illiquid, opaque product with a three-letter acronym.

Today, many of these leaders display a Goldman Sachs culture quotient of exactly zero percent. I attend derivatives sales meetings where not one single minute is spent asking questions about how we can help clients. It’s purely about how we can make the most possible money off of them. If you were an alien from Mars and sat in on one of these meetings, you would believe that a client’s success or progress was not part of the thought process at all.

It makes me ill how callously people talk about ripping their clients off. Over the last 12 months I have seen five different managing directors refer to their own clients as “muppets,” sometimes over internal e-mail. Even after the S.E.C., Fabulous Fab, Abacus, God’s work, Carl Levin, Vampire Squids? No humility? I mean, come on. Integrity? It is eroding. I don’t know of any illegal behavior, but will people push the envelope and pitch lucrative and complicated products to clients even if they are not the simplest investments or the ones most directly aligned with the client’s goals? Absolutely. Every day, in fact.
It astounds me how little senior management gets a basic truth: If clients don’t trust you they will eventually stop doing business with you. It doesn’t matter how smart you are.
These days, the most common question I get from junior analysts about derivatives is, “How much money did we make off the client?” It bothers me every time I hear it, because it is a clear reflection of what they are observing from their leaders about the way they should behave. Now project 10 years into the future: You don’t have to be a rocket scientist to figure out that the junior analyst sitting quietly in the corner of the room hearing about “muppets,” “ripping eyeballs out” and “getting paid” doesn’t exactly turn into a model citizen.
When I was a first-year analyst I didn’t know where the bathroom was, or how to tie my shoelaces. I was taught to be concerned with learning the ropes, finding out what a derivative was, understanding finance, getting to know our clients and what motivated them, learning how they defined success and what we could do to help them get there.
My proudest moments in life — getting a full scholarship to go from South Africa to Stanford University, being selected as a Rhodes Scholar national finalist, winning a bronze medal for table tennis at the Maccabiah Games in Israel, known as the Jewish Olympics — have all come through hard work, with no shortcuts. Goldman Sachs today has become too much about shortcuts and not enough about achievement. It just doesn’t feel right to me anymore.
I hope this can be a wake-up call to the board of directors. Make the client the focal point of your business again. Without clients you will not make money. In fact, you will not exist. Weed out the morally bankrupt people, no matter how much money they make for the firm. And get the culture right again, so people want to work here for the right reasons. People who care only about making money will not sustain this firm — or the trust of its clients — for very much longer
  woensdag 14 maart 2012 @ 12:05:01 #262
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_109084078
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 15:59 schreef Physics het volgende:

[..]

Ja want dat zou betekenen dat ik in een jaar alleen 2 weken kerstvakantie heb, nogal extreem.
Is dit nou juist niet het leven van een investment banker?
pi_109084901
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 11:43 schreef Rejected het volgende:
Vandaag op NYT.

Why I Am Leaving Goldman Sachs

Verhalen van mensen die na 12 jaar opstappen, zou ik altijd niet echt serieus nemen. Dan zit er namelijk behoorlijk wat frustratie in, vermoed ik. Ik begrijp uberhaupt niet hoe je het 12 jaar vol houdt, maar da's een andere vraag.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_109084912
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 12:05 schreef tfors het volgende:

[..]

Is dit nou juist niet het leven van een investment banker?
Een IB-er heeft normaliter gewoon zijn 5 weken vakantie per jaar.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
  woensdag 14 maart 2012 @ 12:44:09 #265
256829 Sokz
Livin' the life
pi_109085318
Gefrustreerd dat hij nog niet de zo begeerde promotie heeft gekregen omdat die niet genoeg geld in 't laatje brengt. :@

Hoewel er denk ik wel een kern van waarheid in zit.
pi_109086141
quote:
99s.gif Op woensdag 14 maart 2012 12:44 schreef Sokz het volgende:
Gefrustreerd dat hij nog niet de zo begeerde promotie heeft gekregen omdat die niet genoeg geld in 't laatje brengt. :@

Hoewel er denk ik wel een kern van waarheid in zit.
Natuurlijk zit er een kern van waarheid in, maar die had ik wel iets eerder uit kunnen vinden dan na 12 jaar...
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_109090670
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 12:30 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Verhalen van mensen die na 12 jaar opstappen, zou ik altijd niet echt serieus nemen. Dan zit er namelijk behoorlijk wat frustratie in, vermoed ik. Ik begrijp uberhaupt niet hoe je het 12 jaar vol houdt, maar da's een andere vraag.
quote:
99s.gif Op woensdag 14 maart 2012 12:44 schreef Sokz het volgende:
Gefrustreerd dat hij nog niet de zo begeerde promotie heeft gekregen omdat die niet genoeg geld in 't laatje brengt. :@

Hoewel er denk ik wel een kern van waarheid in zit.
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 13:10 schreef Bajskorv het volgende:

[..]

Natuurlijk zit er een kern van waarheid in, maar die had ik wel iets eerder uit kunnen vinden dan na 12 jaar...
Hij heeft het zelf tot directeur geschopt, dus genoeg geld verdiend en nu opeens is het wereldje fout en giftig :'). Dat er een hoop foute zaken gebeuren is niet nieuw noch uniek voor de finance industrie. Daar heb je zeker geen 12 jaar voor nodig om uit te vinden.

Kijkend naar de structuur van zijn verhaal en de feiten die hij over zichzelf (relevantie voor het verhaal?) uit kan je concluderen dat de beste man nogal van publiciteit en aandacht houdt.

Misschien kan hij nu door zijn NYT artikel een soort projectje a la KONY starten net als de jongens van dat "goede doel". Nog meer geld te verdienen, nog meer non-creatie van waarde.
pi_109091380
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 15:20 schreef Physics het volgende:

[..]

[..]

[..]

Hij heeft het zelf tot directeur geschopt, dus genoeg geld verdiend en nu opeens is het wereldje fout en giftig :'). Dat er een hoop foute zaken gebeuren is niet nieuw noch uniek voor de finance industrie. Daar heb je zeker geen 12 jaar voor nodig om uit te vinden.

Kijkend naar de structuur van zijn verhaal en de feiten die hij over zichzelf (relevantie voor het verhaal?) uit kan je concluderen dat de beste man nogal van publiciteit en aandacht houdt.

Misschien kan hij nu door zijn NYT artikel een soort projectje a la KONY starten net als de jongens van dat "goede doel". Nog meer geld te verdienen, nog meer non-creatie van waarde.
Over Kony gesproken http://www.borowitzreport(...)-from-goldman-sachs/
pi_109091709
Die is dan weer wat humoristischer, hoewel de link naar Kony juist het sarcastische er weer af haalt.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_109305251
Beste Fokkers,

De afgelopen tijd heb ik af en toe me goed ingelezen in de Investment Banking posts, en ben ik in ieder geval tot een conclusie gekomen: Mijn keuze voor WO Bedrijfskunde is een van de slechtste die ik had kunnen maken. Ik merk het op mijn opleiding ook wel dat het niet uitdagend is, en dat de gemiddelde student een motivatie van zesjes en lange studieduur geen probleem vindt.

Daarom heb ik besloten om volgend jaar naast Bedrijfskunde (veel theorie van dit vak vind ik wel erg interessant) WO Economics and Business Economics er naast te volgen. Hier kan ik dan na het eerste jaar een keuze maken in Economics, Business Economics en International Economics & Business.

Nou is mijn vraag, alhoewel de keuze vaststaat, maak ik met twee van deze Bachelor titels plus een master in Finance (en eventueel nog Economie er naast), meer kans op een carriere als (investment) bankier?
Mijn gemiddelde is nu een 7.6 na een slechte start van het eerste blok. Ik hoop Bedrijfskunde met een 8.0 gemiddeld af te ronden en ga hard werken om (Bedrijfs-) economie ook minstens met een 8.0 af te ronden.

Ik begrijp dat een vraag in deze trend vaker gesteld is, maar ik heb geen post of advies kunnen vinden mbt. twee bachelor titels.

Alvast bedankt voor jullie mening en advies.
pi_109305779
econometrie is the way to go, al moet het met economie ook wel kunnen denk ik. Misschien dat iemand hier echt een duidelijk antwoord heeft, wat ik weet is dat je met econometrie beter zit omdat dat gewoon meer beta is.
pi_109308265
Ik heb inderdaad gezien dat econometristen voornamelijk gezocht worden. Ik heb alleen Wiskunde A dus econometrie gaat het niet worden.
pi_109313985
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 10:39 schreef bezemsteeltaart het volgende:
econometrie is the way to go, al moet het met economie ook wel kunnen denk ik. Misschien dat iemand hier echt een duidelijk antwoord heeft, wat ik weet is dat je met econometrie beter zit omdat dat gewoon meer beta is.
Met economie kan je het zeker redden als je genoeg ernaast doet. Bestuurs/commissie bij de studievereniging, een stage, zelf beleggen en in het buitenland studeren zijn belangrijke dingen die je kunt doen.
Tweede bachelor zou ik niet doen..
pi_109316450
@Rejected
Twee bachelors staan eigenlijk al vast. Bedrijfskunde is een eitje, maar veel theorie vind ik wel interessant en geeft me naast de specifieke (bedrijfs-) economische kennis, een bredere basiskennis. Mag ik je vragen waarom je dit afraad?

Om even op te sommen wat ik qua voorbereiding doe:
Bestuurservaring bij een studievereniging bereid ik me al op voor, dmv. commissiewerk. In het buitenland studeren staat al vast, zit bij de top van de Bedrijfskunde studenten van mijn jaar dus dat is geeft me grote kans op een mooie locatie. Stage hoop ik tussen bachelor / master of na master te doen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan merk ik in de voorgaande topics wel. Goede voorbereiding en enorm veel solliciteren maakt de kans wel groter begreep ik.

Daarnaast lees ik me veel in, dmv. informatie op internet, kranten, en binnenkort een aantal boeken die gericht over banking gaan.
pi_109333678
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 15:58 schreef vinniewalker92 het volgende:
@Rejected
Twee bachelors staan eigenlijk al vast. Bedrijfskunde is een eitje, maar veel theorie vind ik wel interessant en geeft me naast de specifieke (bedrijfs-) economische kennis, een bredere basiskennis. Mag ik je vragen waarom je dit afraad?

Om even op te sommen wat ik qua voorbereiding doe:
Bestuurservaring bij een studievereniging bereid ik me al op voor, dmv. commissiewerk. In het buitenland studeren staat al vast, zit bij de top van de Bedrijfskunde studenten van mijn jaar dus dat is geeft me grote kans op een mooie locatie. Stage hoop ik tussen bachelor / master of na master te doen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan merk ik in de voorgaande topics wel. Goede voorbereiding en enorm veel solliciteren maakt de kans wel groter begreep ik.

Daarnaast lees ik me veel in, dmv. informatie op internet, kranten, en binnenkort een aantal boeken die gericht over banking gaan.
Weet je zeker dat je met dat gemiddelde bij de beste studenten hoort? De topstudenten hier staan ongeveer een 9 gemiddeld. Anyway, wat ik gemerkt heb is dat ze letten op bepaalde signalen die aangeven dat je eigenschappen hebt die ze vereisen. Intelligent, gemotiveerd, ambitieus, zelfverzekerd, communicatief sterk. Bedenk je ook dat ze vrij veel van dezelfde CV's binnen te krijgen, en dat iets unieks het altijd wel goed doet.
  dinsdag 20 maart 2012 @ 23:10:46 #276
256829 Sokz
Livin' the life
pi_109338239
Zit je in Groningen vinniewalker92?
pi_109345135
@Physics

Met top studenten bedoel ik hier de beste 10%. Simpelweg de freshmen ranking bekijken van de Bedrijfskunde studenten. Het hoogste gemiddelde na zes vakken is hier een 8.33. Er zijn slechts 8 studenten met een gemiddelde van 8.00+. Dus in dat opzicht doe ik het goed. Plus als je het gemiddelde niveau van de studenten ziet is de motivatie erg laag, en val ik daar tussen wel op.

Die eigenschappen die je noemt herken ik me wel in. En als ik in drie jaar tijd 2 bachelors afrond met wat nevenactiviteiten, en dan nog een master in Finance en/of in Economie, dan doe ik het al iets beter dan de gemiddelde Bedrijfskunde / (Bedrijfs-) economische student. Plus twee opleidingen afronden is al wat unieker + toont ook ambitie. Lijkt me ook niet verkeert.

En ik staar me er maar niet blind op als ik begrijp hoe moeilijk het is om een mooie functie als dit in Londen te krijgen. Als ik me opleidingen afrond en een mooie traineeship in het management of een Nederlandse bank kan krijgen ben ik al erg tevreden.

@ Sokz Ik zit in Groningen ja.
  woensdag 21 maart 2012 @ 12:33:00 #278
256829 Sokz
Livin' the life
pi_109345625
Ik zou ook gewoon overstappen naar E&BE. Eerste jaar redelijk veel overlap dus moet vrij gemakkelijk kunnen. Plus hier zit je bij gemotiveerde studenten (met je 7,6 ben je hier middenmoot).
pi_109345709
Bij een overstap of E&BE als tweede opleiding hoef ik alleen Macro- en Microeconomie, Wiskunde I en International Economics van het eerste jaar te volgen. Zou dan volgend jaar 2de jaar BDK, 2de jaar E&BE + de eerst drie genoemde vakken volgen. International Economics begin ik semester 2.2 al mee.

Jij volgt dus E&BE op de RUG begrijp ik Sokz? En ambieert ook een functie als investment bankier?
  woensdag 21 maart 2012 @ 12:49:10 #280
256829 Sokz
Livin' the life
pi_109346170
Dat zijn dan ook gelijk de leukste vakken Vind zelf de meer bedrijfskundige vakken van mijn opleiding wat minder (marketing -___-). Ben nu inderdaad eerste jaars E&BE. En ach, ambiëren. Zijn genoeg leuke financiële functies bijvoorbeeld in hf/pe, of voor multinationals, focus me nog niet op één specifieke richting.
Wat ambieer jij dan binnen een I-bank? En waarom?
pi_109346558
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:20 schreef vinniewalker92 het volgende:
@Physics

Met top studenten bedoel ik hier de beste 10%. Simpelweg de freshmen ranking bekijken van de Bedrijfskunde studenten. Het hoogste gemiddelde na zes vakken is hier een 8.33. Er zijn slechts 8 studenten met een gemiddelde van 8.00+. Dus in dat opzicht doe ik het goed. Plus als je het gemiddelde niveau van de studenten ziet is de motivatie erg laag, en val ik daar tussen wel op.

Die eigenschappen die je noemt herken ik me wel in. En als ik in drie jaar tijd 2 bachelors afrond met wat nevenactiviteiten, en dan nog een master in Finance en/of in Economie, dan doe ik het al iets beter dan de gemiddelde Bedrijfskunde / (Bedrijfs-) economische student. Plus twee opleidingen afronden is al wat unieker + toont ook ambitie. Lijkt me ook niet verkeert.

En ik staar me er maar niet blind op als ik begrijp hoe moeilijk het is om een mooie functie als dit in Londen te krijgen. Als ik me opleidingen afrond en een mooie traineeship in het management of een Nederlandse bank kan krijgen ben ik al erg tevreden.

@ Sokz Ik zit in Groningen ja.
Hoe moeilijk het daadwerkelijk is weet ik ook niet, maar ik weet wel dat de competitie venijnig is. Als ik hier om me heen kijk zou je moeten concurreren met econometrie studenten die een 9 gemiddeld staan en honours trajecten volgen, research projecten doen en lesgeven aan eerstejaars studenten. Al heb je het dan wel maar over 3-5 studenten per jaar, en die natuurlijk niet allemaal IBer willen worden.
pi_109346702
Zoals je aangeeft zijn er veel meer leuke (financiele) functies, en staar ik me ook niet blind op een specifieke functie. Ik ben het meest geinteresseerd in Corporate Finance, maar het algemeen management van organisaties interesseert me ook enorm. Daarom heb ik in eerste instantie bedrijfskunde gekozen met een zo financieel mogelijke invalshoek. Maar aangezien dat niet alles is, wil ik dus bedrijfseconomie ernaast volgen.

Na mijn opleiding werken bij een I bank in de corporate finance, dus M&A, advies mbt. investeringen, vermogensbehoefte lijkt me het meest interessant. Ik denk dat wanneer je zo'n functie een aantal jaren doet, en dus een aantal jaar keihard werk zoals ik begrijp, enorm veel kan leren van het financiele vaarwater waar (grote of kleinere) organisaties in verkeren. Mijn grootste ambitie is om me naar de top van een organisatie te werken, en ik denk dat dit werk een enorm leerzame en interessante periode is om dat te bereiken.

En (mede daarom) vind ik de bedrijfskundige vakken ook erg interessant en volg ik liever beide, dan alleen E&BE.

@Physics
Ja dat is wel waar ik wat bang voor ben. Ik ben nu al redelijk tevreden over de stijging van mijn resultaten, en zou de twee opleidingen ook best goed af kunnen ronden, hopelijk beide rond de 8.0. Maar dat kaliber Econometristen ben ik niet tegen opgewassen. Eerste jaars lesgeven kan ik trouwens ook doen later in de opleiding, maar dan alsnog.
De komende jaren maar hard werken en voorbereiden en maar zien als het een mogelijkheid is.
pi_109346835
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 13:02 schreef vinniewalker92 het volgende:
Zoals je aangeeft zijn er veel meer leuke (financiele) functies, en staar ik me ook niet blind op een specifieke functie. Ik ben het meest geinteresseerd in Corporate Finance, maar het algemeen management van organisaties interesseert me ook enorm. Daarom heb ik in eerste instantie bedrijfskunde gekozen met een zo financieel mogelijke invalshoek. Maar aangezien dat niet alles is, wil ik dus bedrijfseconomie ernaast volgen.

Na mijn opleiding werken bij een I bank in de corporate finance, dus M&A, advies mbt. investeringen, vermogensbehoefte lijkt me het meest interessant. Ik denk dat wanneer je zo'n functie een aantal jaren doet, en dus een aantal jaar keihard werk zoals ik begrijp, enorm veel kan leren van het financiele vaarwater waar (grote of kleinere) organisaties in verkeren. Mijn grootste ambitie is om me naar de top van een organisatie te werken, en ik denk dat dit werk een enorm leerzame en interessante periode is om dat te bereiken.

En (mede daarom) vind ik de bedrijfskundige vakken ook erg interessant en volg ik liever beide, dan alleen E&BE.

@Physics
Ja dat is wel waar ik wat bang voor ben. Ik ben nu al redelijk tevreden over de stijging van mijn resultaten, en zou de twee opleidingen ook best goed af kunnen ronden, hopelijk beide rond de 8.0. Maar dat kaliber Econometristen ben ik niet tegen opgewassen. Eerste jaars lesgeven kan ik trouwens ook doen later in de opleiding, maar dan alsnog.
De komende jaren maar hard werken en voorbereiden en maar zien als het een mogelijkheid is.
Ik vind het wel mooi om te zien dat je in ieder geval je ogen open houdt voor andere functies. Als je meerdere opties hebt die je echt leuk vind kun je nooit echt teleurgesteld worden!
pi_109347074
@Physics

Als je realistisch bent dan moet dat ook wel. In steden als Londen of New York komen jaarlijks vele duizenden sollicitaties binnen voor starter functies in deze sector. En ik weet van mezelf dat ik qua capaciteiten bij de betere studenten hoor, maar daar red je het niet alleen mee.

Jij bent zelf wel een econometrist die een baan als I-bankier ambieert?
pi_109348685
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 13:14 schreef vinniewalker92 het volgende:
@Physics

Als je realistisch bent dan moet dat ook wel. In steden als Londen of New York komen jaarlijks vele duizenden sollicitaties binnen voor starter functies in deze sector. En ik weet van mezelf dat ik qua capaciteiten bij de betere studenten hoor, maar daar red je het niet alleen mee.

Jij bent zelf wel een econometrist die een baan als I-bankier ambieert?
Ach ik kijk het allemaal rustig aan en neem mijn tijd om te ontdekken wat ik wil. Waar ik terecht kom weet ik nog niet, maar ik weet wel dat ik veel ambities heb. Ik wil eigenlijk niet zomaar in het diepe springen dus ik heb boeken gekocht over het leven van "quants" "IBers" "traders" etc. Ik sluit strategy consulting of ondernemen echter ook niet uit.

Ik wil tijdens mijn bachelor twee stages doen, één SC (McKinsey/BCG/Bain bvb) en één bij een BB (GS/MS/JPM bvb).
  woensdag 21 maart 2012 @ 14:24:10 #286
256829 Sokz
Livin' the life
pi_109349564
Hoe dan? :P Zomer 2»3 en Zomer 3 » M ?
pi_109357187
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 14:01 schreef Physics het volgende:

[..]

Ach ik kijk het allemaal rustig aan en neem mijn tijd om te ontdekken wat ik wil. Waar ik terecht kom weet ik nog niet, maar ik weet wel dat ik veel ambities heb. Ik wil eigenlijk niet zomaar in het diepe springen dus ik heb boeken gekocht over het leven van "quants" "IBers" "traders" etc. Ik sluit strategy consulting of ondernemen echter ook niet uit.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog nooit een boek heb gelezen waarvan ik dacht dat het 'wereldje' er ook zo daadwerkelijk uitzag.

Afgelopen maandag een dinner gehad met een aantal mensen van de trade afdeling (als onderdeel van case study) van een groot multinational (waren slechts met 8 personen). Eindigde in een discussie over de 'nuttigheid' van wiskunde binnen hun afdeling. Ze moesten er eigenlijk allemaal niks van hebben. Ze waren erg kritisch en pasten liever hun eigen methodes toe. Al gaven ze wel toe dat voor typische finance jobs steeds meer naar technische degrees werden gekeken ipv finance/investment BSc/MSc.

Ze hadden wel een 'kleine' quant afdeling maar die zat in Barbados :')
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_109360209
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 18:04 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog nooit een boek heb gelezen waarvan ik dacht dat het 'wereldje' er ook zo daadwerkelijk uitzag.

Afgelopen maandag een dinner gehad met een aantal mensen van de trade afdeling (als onderdeel van case study) van een groot multinational (waren slechts met 8 personen). Eindigde in een discussie over de 'nuttigheid' van wiskunde binnen hun afdeling. Ze moesten er eigenlijk allemaal niks van hebben. Ze waren erg kritisch en pasten liever hun eigen methodes toe. Al gaven ze wel toe dat voor typische finance jobs steeds meer naar technische degrees werden gekeken ipv finance/investment BSc/MSc.

Ze hadden wel een 'kleine' quant afdeling maar die zat in Barbados :')
Dan ben ik wel nieuwsgierig waar hun eigen methoden dan op gebaseerd zijn!
pi_109366778
quote:
99s.gif Op woensdag 21 maart 2012 14:24 schreef Sokz het volgende:
Hoe dan? :P Zomer 2»3 en Zomer 3 » M ?
Yep, zomer 2013 SC en 2014 IB (bijvoorbeeld)..

quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 18:04 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog nooit een boek heb gelezen waarvan ik dacht dat het 'wereldje' er ook zo daadwerkelijk uitzag.

Afgelopen maandag een dinner gehad met een aantal mensen van de trade afdeling (als onderdeel van case study) van een groot multinational (waren slechts met 8 personen). Eindigde in een discussie over de 'nuttigheid' van wiskunde binnen hun afdeling. Ze moesten er eigenlijk allemaal niks van hebben. Ze waren erg kritisch en pasten liever hun eigen methodes toe. Al gaven ze wel toe dat voor typische finance jobs steeds meer naar technische degrees werden gekeken ipv finance/investment BSc/MSc.

Ze hadden wel een 'kleine' quant afdeling maar die zat in Barbados :')
Er zijn dan ook veel boeken die "zogenaamd" het leven van IB trachten te beschrijven, maar de meeste zijn toch gewoon een hoop fictie (Liar's Poker..). Daarom heb ik ook boeken als "How I became a Quant" en "My life as a Quant, reflections on physics and finance" gekocht. Nu nog de tijd vinden om te lezen :')
pi_109448086
Ik ben nu ook bezig met een stage bij een M&A boutique in NL.

Vrijdag avond 21 uur thuis is niet helemaal mijn toppunt van de week maar ik moet zeggen dat ik M&A wel echt interessant vind! Ik doe veel markt- en bedrijfsanalyses, presentaties maken etc. Je leert veel verschillende industrieën kennen, wat het juist interessant maakt.

MIjn cijfers zijn echt niet denderend maar heb naar mijn idee wel aardige ervaring; meerjarige commissie, buitenland, part-time stage voordat ik deze begon. Dit allemaal om afgezeken te worden op de huidige stage dat je niet ambitieus genoeg bent :P. Meningen kunnen zo sterk verschillen.

De ambitie is toch nog steeds om naar het buitenland te gaan maar niet zozeer UK of US.
pi_109449297
je wordt afgezeken omdat je niet ambitieus genoeg bent?
pi_109503184
quote:
14s.gif Op maandag 12 maart 2012 13:42 schreef Setting_Sun het volgende:

[..]
Wat vind je trouwens van actuariaat ?
Iemand?

Ik weet er weinig van maar het schijnt een interessant richting voor econometristen te zijn.
pi_109508114
Artikel op intermediair.nl over een actuaris: http://www.intermediair.n(...)3800-euro-netto.html .
pi_109518719
quote:
0s.gif Op zondag 25 maart 2012 21:34 schreef Kaas- het volgende:
Artikel op intermediair.nl over een actuaris: http://www.intermediair.n(...)3800-euro-netto.html .
I know, het is echt de moeite waard om die kant op te gaan
In de USA is het eens de #1 job geweest (afweging was werkstress, salaris, etc)
Weet iemand trouwens welk cashflow-programma hij het over heeft??????

Inhoudelijk gezien lijkt het mij ook wel een stuk interessanter dan bankieren.
pi_109519283
Hm, het lijkt mij echt tergent saai. Daarnaast zit je altijd een overhead functie, je bent nooit 'revenue generating' en dat soort jobs zou ik sowieso altijd vermijden. Mensen vergeten dat vaak, maar het helpt vaak nogal.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_109519314
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 12:58 schreef Physics het volgende:

[..]

Hoe moeilijk het daadwerkelijk is weet ik ook niet, maar ik weet wel dat de competitie venijnig is. Als ik hier om me heen kijk zou je moeten concurreren met econometrie studenten die een 9 gemiddeld staan en honours trajecten volgen, research projecten doen en lesgeven aan eerstejaars studenten. Al heb je het dan wel maar over 3-5 studenten per jaar, en die natuurlijk niet allemaal IBer willen worden.
Venijnig is niet echt het juiste woord, dat laat het lijken alsof je direct met andere mensen concurreert en dat is niet zo. Maar goed, lastig is altijd, zeker momenteel. Maar uiteindelijk moet je niet vergeten dat er niet eens zo gek veel Nederlanders daadwerkelijk solliciteren in Londen. Wij krijgen, bij een grote IB, meestal 100 CVs ofzo binnen voor een nieuwe lichting Nederlanders. Daar zit echt ook een hoop prut tussen, en vaak waren er dan 2-3 plekken.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_109524837
Wat doe je dan ongeveer Bajskorv? Ik dacht altijd dat je niet in de financiele sector werkte, maar bij jouw organisatie wel regelmatig te maken had met IBs.
pi_109526619
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 01:42 schreef Setting_Sun het volgende:

[..]

I know, het is echt de moeite waard om die kant op te gaan
In de USA is het eens de #1 job geweest (afweging was werkstress, salaris, etc)
Weet iemand trouwens welk cashflow-programma hij het over heeft??????

Inhoudelijk gezien lijkt het mij ook wel een stuk interessanter dan bankieren.
De artikelen en lijstje klinken prachtig inderdaad. Nadeel lijkt mij dat je niet snel iets anders kan doen omdat je erg gespecialiseerd bent in verzekeringen.
pi_109526771
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 12:58 schreef hattricker het volgende:

[..]

De artikelen en lijstje klinken prachtig inderdaad. Nadeel lijkt mij dat je niet snel iets anders kan doen omdat je erg gespecialiseerd bent in verzekeringen.
ALM studies vinden ook bij banken plaats
daarnaast doe je ook pensioenfondsen
pi_109557125
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 11:54 schreef Kaas- het volgende:
Wat doe je dan ongeveer Bajskorv? Ik dacht altijd dat je niet in de financiele sector werkte, maar bij jouw organisatie wel regelmatig te maken had met IBs.
Sorry, dat had verleden tijd moeten zijn. Ik werkte vroeger bij een IB, maar da's al jaren geleden.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_109557155
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 13:02 schreef Setting_Sun het volgende:

[..]

ALM studies vinden ook bij banken plaats
daarnaast doe je ook pensioenfondsen
Dat is nog steeds allemaal vrij "nauw". Het voordeel van IB is de brede opleiding, je kan daarna ook gewoon op veel plekken bij corporates terecht. Ik heb oud collega's die werken bij corporate in finance functies, sales, operations, corporate M&A, business development, etc etc... Dat lukt je niet met een specialisatie vroeg in je carriere. Maar goed, als je het leuk vindt, is er niks op tegen natuurlijk!
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')