Helemaal geen inbreng. Ik zie dit als elke user in het defensief drijven en zelf buiten schot én ook kritiek blijven. Veilig aan de kant naar de bootjes kijken.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 11:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is jouw probleem ook; je ziet in kritische vragen stellen geen inbreng.![]()
Heb ik aan jou die vraag gesteld ?quote:Ik wil wel allemaal hypothesen uit literatuur die ik gelezen heb voor je oplepelen hoor, inclusief hele lijsten met bronvermeldingen, als dat je veel gelukkiger maakt.
Als je wil mee voetbal spelen, mogen de spelers dan de vraag niet stellen of je de spelregels kent ?quote:Vervolgens kom je zelf wel weer met "wat heb jij allemaal gelezen", wat in mijn ogen nogal irrelevant is. Kingdom34 geeft duidelijk de indruk dat hij niet uit is op een wetenschappelijke discussie, dus ik snap überhaupt niet waarom je dan die vraag stelt.
Dat is omdat ik geen opmerkelijke claims maak. Ik kan me tot nu toe redelijk tot goed vinden in de visie omtrent het vroege Christendom en de historische Jezus zoals deze in literatuur als die van Bock, Sanders of Ehrmann wordt beschreven. Jij bent in mijn ogen degene die opmerkelijke claims maakt die op bepaalde punten nogal afwijken van de consensus*. Dan is het aan jou om dat te onderbouwen, en ik ben dan ook oprecht geïnteresseerd. Jij ziet het ook als aanvallen op je persoon, maar dat komt vooral door de manier waarop jij op vragen reageert en de ad hominems waar je je nogal es toe wendt. Persoonlijk vind ik dat irritant, en erg jammer.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 11:38 schreef ATON het volgende:
Helemaal geen inbreng. Ik zie dit als elke user in het defensief drijven en zelf buiten schot én ook kritiek blijven. Veilig aan de kant naar de bootjes kijken.
Alles mag, het is de vraag of het zinvol is.quote:Als je wil mee voetbal spelen, mogen de spelers dan de vraag niet stellen of je de spelregels kent ?
Dan moet er een centraal reekstopic komen 'Bestaat god en waarom wel/niet' o.i.d. en zou er voor alle andere topics een verbod moeten komen voor opmerkingen van die aard.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 10:26 schreef Haushofer het volgende:
Alleen jammer dat het topic nou weer dreigt te verzanden in een algemeen "onderbouw hier je Christelijke opvatting" en "welke literatuur heb je gelezen".
Is het dat wat men onder consensus moet verstaan ? : ( quote H.H.)quote:Op donderdag 25 augustus 2011 11:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is omdat ik geen opmerkelijke claims maak. Ik kan me tot nu toe redelijk tot goed vinden in de visie omtrent het vroege Christendom en de historische Jezus zoals deze in literatuur als die van Bock, Sanders of Ehrmann wordt beschreven. Jij bent in mijn ogen degene die opmerkelijke claims maakt die op bepaalde punten nogal afwijken van de consensus*.
' iemand die individuele verlossing ' geeft. Dit wil zeggen dat je uit gaat van de geredigeerde versie van het N.T. en er van uit gaat dat dit een historische weergave is. Kun je dit onderbouwen ???quote:De Messias heeft in het OT veel meer de rol van een politiek persoon die het volk Israël zal redden, in plaats van iemand die individuele verlossing geeft. Het is volgens mij ook erg lastig om een 1, consistent plaatje van "de Messias" uit het OT te halen.
Ik ook naar jou onderbouw.quote:Dan is het aan jou om dat te onderbouwen, en ik ben dan ook oprecht geïnteresseerd.
Tja, mijn bronnen heb ik al ten moede gegeven, maar waarvan jij kennelijk niet de inhoud ervan kent. En die ene visie is mijn besluitvorming na alle pistes bekeken te hebben. Aan jou om daar een betere visie van te maken ( wat ik al zeer betwijfel ).quote:Het wekt bij mij persoonlijk wel de indruk dat je je boude claims domweg niet fatsoenlijk kunt onderbouwen, en dat je je teveel hebt toegespitst op 1 bepaalde visie
Kan ik volkomen begrijpen. Zeker als ik zie met welke bronnen jij komt aanzetten.quote:-edit: ik heb trouwens een tijdje geleden wel een topic geopend over Shabbetai Tzvi, met wat vragen in de OP, zie hier, maar daar reageerde je wat mij betreft nogal vreemd en nietszeggend.
Die zijn er al genoeg naar mijn mening. Inhoudelijk zie ik niks verschijnen betreft uw visie, maar ben je wél benieuwd naar andermans visie, om die dan weer naar de prullemand te verwijzen zogezegd bij gebrek aan bronmateriaal. Bekijk het maar !quote:Ik open inderdaad weinig topics meer de laatste tijd, en ik zet ook mijn eigen visie omtrent het Christendom niet meer zo vaak uiteen, dus wat dat betreft snap ik je kritiek ook wel. Het is wmb alleen geen excuus om dan maar bepaalde vragen met drogredenen weg te zetten
Euh, ik stel daar slechts vast dat er een verschil staat tussen het Messiasbeeld in het OT en in het NT, of dat nou "later geredigeerd" is of niet. Moet ik je dat verschil nog gaan uitleggen? Teksten aangrijpen uit het OT waar eerder over de verlossing van het volk Israël wordt gesproken, in plaats van de individuele verlossing die in het NT wordt beschreven?quote:Op donderdag 25 augustus 2011 13:41 schreef ATON het volgende:
[..]
Is het dat wat men onder consensus moet verstaan ? : ( quote H.H.)
[..]
' iemand die individuele verlossing ' geeft. Dit wil zeggen dat je uit gaat van de geredigeerde versie van het N.T. en er van uit gaat dat dit een historische weergave is. Kun je dit onderbouwen ???
Nee, bij gebrek aan goede onderbouwingquote:Die zijn er al genoeg naar mijn mening. Inhoudelijk zie ik niks verschijnen betreft uw visie, maar ben je wél benieuwd naar andermans visie, om die dan weer naar de prullemand te verwijzen zogezegd bij gebrek aan bronmateriaal. Bekijk het maar !
Dat had ik al begrepen. Je maakt veiligheidshalve géén claims.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 11:48 schreef Haushofer het volgende:
Dat is omdat ik geen opmerkelijke claims maak.
En ik kan me tot nu toe redelijk tot goed vinden in de visie omtrent het vroege Christendom en de historische Jezus zoals deze in literatuur als die van Phillips, Finkelstein, Silberman,Picknett, Prince, Freke, Gandy, Fox, Pagels en Tabor wordt beschreven.quote:Ik kan me tot nu toe redelijk tot goed vinden in de visie omtrent het vroege Christendom en de historische Jezus zoals deze in literatuur als die van Bock, Sanders of Ehrmann wordt beschreven.
Jou ogen en jou consensus. Juist !quote:Jij bent in mijn ogen degene die opmerkelijke claims maakt die op bepaalde punten nogal afwijken van de consensus*.
Ben je volgens mij helemaal niet.quote:Dan is het aan jou om dat te onderbouwen, en ik ben dan ook oprecht geïnteresseerd.
Nu kun je al zien in mijn plaats ? Waw !quote:Jij ziet het ook als aanvallen op je persoon,
Zeker als je meer oog hebt voor de vorm dan voor de inhoud. Kan ik begrijpen.quote:... maar dat komt vooral door de manier waarop jij op vragen reageert en de ad hominems waar je je nogal es toe wendt. Persoonlijk vind ik dat irritant, en erg jammer.
Zo bout zijn die ook weer niet hoor. ( zie bovengenoemde schrijvers ). En zoals ik al schreef:quote:Het wekt bij mij persoonlijk wel de indruk dat je je boude claims domweg niet fatsoenlijk kunt onderbouwen, en dat je je teveel hebt toegespitst op 1 bepaalde visie![]()
En zoals ik ook al schreef:quote:-edit: ik heb trouwens een tijdje geleden wel een topic geopend over Shabbetai Tzvi, met wat vragen in de OP, zie hier, maar daar reageerde je wat mij betreft nogal vreemd en nietszeggend.
Goed zo, doe vooral zo verder.quote:*Dat zegt overigens weinig over of de consensus ook waar is; ik pas slechts de wetenschappelijke methode toe.
Dit is wat jij verstond onder de consensus, m'n beste. Verder geen opmerkingen ?quote:Op donderdag 25 augustus 2011 15:29 schreef Haushofer het volgende:
Er bestaat niet zoiets als "mijn consensus", ATON, dat is een contradictio in terminis. Maar dit is verspilde moeite
Interessant. Wat hebben Finkelstein en Silberman over Jezus en het vroege christendom geschreven?quote:En ik kan me tot nu toe redelijk tot goed vinden in de visie omtrent het vroege Christendom en de historische Jezus zoals deze in literatuur als die van Phillips, Finkelstein, Silberman,Picknett, Prince, Freke, Gandy, Fox, Pagels en Tabor wordt beschreven.
Om de geschiedenis van het christendom te reconstrueren heb je ook de voorgeschiedenis nodig. Als er in het N.T. sprake is van bv. een Johannes de Doper moet je ook uitzoeken wat die te verkondigen had. Als er sprake is van een Messias in het N.T. moet je ook weten wat dit voor de joden betekenden. En dit is bv. niet wat we zien in het huidige N.T. Vandaar.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 17:52 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Interessant. Wat hebben Finkelstein en Silberman over Jezus en het vroege christendom geschreven?
Als je dát niet weet heb je ook hun werken niet gelezen. O, en vergeet Freke en Gandy niet. Tabor was bv. aanwezig bij de inventarisatie van de Talpiot-tombe in 1980. Toevallig was ie daar ook bezig met het uitgraven van de Suba-grot waar Johannes de Doper heeft verbleven. Vandaar. Tja, het zijn allemaal schakeltjes uit een eeuwenlange geschiedenis. Niet elke door mij opgenoemden hebben over het vroege christendom geschreven, maar geven wél een mooi overzicht. E.Pagels heeft dan wel uitsluitend over het vroege christendom geschreven, net zoals Freke en Gandy. Deze laatsten kunnen het zelfs stellen zonder een historische Jezus, waar ik hen niet in volg.quote:Hoe komt het dat de wetenschappelijke experts op dit terrein uit het door jou genoemde rijtje (nl. Pagels, Fox, Tabor) juist niet de visie hebben die jij hier naar voren brengt?
Maar je schreef dat je het met ze eens was m.b.t. hun visie op Jezus en het vroege chistendom. Maar die hebben ze niet in hun wetenschappelijke werk, want ze werken in het vakgebied van het Oude Israël, dus kun je het moeilijk met ze eens zijn wat betreft een visie die ze niet hebben.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 18:26 schreef ATON het volgende:
[..]
Om de geschiedenis van het christendom te reconstrueren heb je ook de voorgeschiedenis nodig. Als er in het N.T. sprake is van bv. een Johannes de Doper moet je ook uitzoeken wat die te verkondigen had. Als er sprake is van een Messias in het N.T. moet je ook weten wat dit voor de joden betekenden. En dit is bv. niet wat we zien in het huidige N.T. Vandaar.
Je ontwijkt mijn punt.quote:[..]
Als je dát niet weet heb je ook hun werken niet gelezen. O, en vergeet Freke en Gandy niet. Tabor was bv. aanwezig bij de inventarisatie van de Talpiot-tombe in 1980. Toevallig was ie daar ook bezig met het uitgraven van de Suba-grot waar Johannes de Doper heeft verbleven. Vandaar. Tja, het zijn allemaal schakeltjes uit een eeuwenlange geschiedenis. Niet elke door mij opgenoemden hebben over het vroege christendom geschreven, maar geven wél een mooi overzicht. E.Pagels heeft dan wel uitsluitend over het vroege christendom geschreven, net zoals Freke en Gandy. Deze laatsten kunnen het zelfs stellen zonder een historische Jezus, waar ik hen niet in volg.
En verder heb ik geen zin om met jou hierover verder te discussiëren. Hopelijk kun je daar begrip voor opbrengen.
Weet je wat ? Kruip terug onder je steen waar je vandaan komt.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 19:24 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Maar je schreef dat je het met ze eens was m.b.t. hun visie op Jezus en het vroege chistendom. Maar die hebben ze niet in hun wetenschappelijke werk, want ze werken in het vakgebied van het Oude Israël, dus kun je het moeilijk met ze eens zijn wat betreft een visie die ze niet hebben.
[..]
Je ontwijkt mijn punt.
Wat ik constateer is dat je met veel bombarie een visie presenteert en daarbij anderen min of meer uitlacht. Gevraagd naar je bronnen noem je dan een reeks namen. Maar de namen die ertussen zitten van erkende wetenschappers zijn het helemaal niet met je eens. Dat kan twee dingen betekenen: a. je maakt een vergissing of b. je bent een leugenaar.
1 - ik had het niet tegen jou !quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 11:56 schreef Haushofer het volgende:
Communiceer jij wel es met wetenschappers in het veld, ATON? Of is posten op fora en boeken lezen de enige manier waarop jij "onderzoek" doet (zoals je het zelf zou willen noemen, denk ik)?
En als je inderdaad ook met wetenschappers communiceert, slaat je dan ook zo'n toon aan?
Zoek een andere pispaal !quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:10 schreef Haushofer het volgende:
Nou nou, wat zijn we weer op onze teentjes getrapt. Cognitor stelt dat de visie van de auteurs die jij aanhaalt als onderbouwing voor je claim niet strookt met wat je beweert. Is dat zo, of niet?
Als ik me herinner hoe jij andere mensen nogal es bestempelt, en dat vergelijk met hoe kleinzerig je hier reageert, dan kan ik alleen maar verbaasd zijn, ATON
Late reactie, maar, mag een mens tegenwoordig niet meer nadenken alvorens hij wederom argumenten aanbrengt? Bovendien wil ik nog wat dingen lezen over deze kwesties, voor ik weer in discussie treed en daarnaast is school weer begonnen, waar ik nu liever even mijn tijd aan besteed.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 04:29 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Goed om te zien dat je nog leeft, minder goed om te zien dat je alle andere topics momenteel weer links laat liggen.
Aton, ook volgens mij heb je ontwijkend gedrag. Bovenstaande opmerking is er één van. Ga nou is serieus in op een vraag ipv je eigen verhaaltje te doen zonder te communiceren.quote:
Lijkt er erg op alsof hij de waarheid heeft gevonden en er geen enkele andere mogelijkheid is... Iets wat de gelovige soort ook vaak verweten wordt...quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 19:15 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
[..]
Aton, ook volgens mij heb je ontwijkend gedrag. Bovenstaande opmerking is eens er één van. Ga nou is eens serieus in op een vraag ipv je eigen verhaaltje te doen zonder te communiceren.
Dat is het echte probleem. Ik probeer je hier niet mee aan te vallen maar je te helpen.
Verder niks inhoudelijks te melden naatje ?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 19:41 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Lijkt er erg op alsof hij de waarheid heeft gevonden en er geen enkele andere mogelijkheid is... Iets wat de gelovige soort ook vaak verweten wordt...
quote:Om de geschiedenis van het christendom te reconstrueren heb je ook de voorgeschiedenis nodig. Als er in het N.T. sprake is van bv. een Johannes de Doper moet je ook uitzoeken wat die te verkondigen had. Als er sprake is van een Messias in het N.T. moet je ook weten wat dit voor de joden betekenden. En dit is bv. niet wat we zien in het huidige N.T.
Een overzicht:quote:En kingdom34, wat je zegt klopt gewoon niet. Volgens het NT is homoseksualiteit een gruwel in gods ogen. Dus die mensen zijn heel bijbels bezig.
Je moet de bijbel ook zien als iets geschreven in een tijd waarin de maatschappij anders was. Er zijn ook vrijzinnige geloven die de bijbel heel goed onderbouwd kunnen interpreteren waarmee homoseksualiteit niet als een gruwel in gods ogen word gezien.quote:Op zaterdag 3 september 2011 09:39 schreef ATON het volgende:
Daniel1976:
[..]
Een overzicht:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Christendom_en_homoseksualiteit
Ja dat kan ik heb wel meer vormen van cherry picking gezien.quote:Op zaterdag 3 september 2011 22:18 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
[..]
Je moet de bijbel ook zien als iets geschreven in een tijd waarin de maatschappij anders was. Er zijn ook vrijzinnige geloven die de bijbel heel goed onderbouwd kunnen interpreteren waarmee homoseksualiteit niet als een gruwel in gods ogen word gezien.
O jawel hoor. Die kijk bestaat wel.quote:Maar het bestaan van zo een moderne kijk op de bijbel onderschrijf jij niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |