Klopt, dat ben ik helemaal met je eensquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:25 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Wat bedoel je met extreem? De opmerking dat Jezus geleefd heeft en precies hetzelfde gezegd heeft wat erin de bijbel staat is net zo "extreem".
Dan zou je dat ook in de teksten terug moeten kunnen lezen, dus dat scenario kun je moeilijk vergelijken met het onze.quote:Het is net waar je mee bent opgegroeid lijkt me. Als er vanaf de derde eeuw tot nu de mening zou zijn opgegaan dat Jezus niet leefde en je het mythisch moest bekijken dan was een historische Jezus weer "extreem".
En de vraag is nu: hoe ga je met die bronnen om?quote:Feit blijft dat men buiten de Bijbel om geen mensen is tegengekomen die iets over HEM heeft verteld. Behalve dan in de tweede en eind eerste eeuw. Dat hebben die mensen weer van horen zeggen. Dat is een FEIT, en dan kunnen mensen hoog en laag springen maar dat blijft staan.
Nee, want hoe conservatief je ook bent als wetenschapper, je gaat altijd van argumenten uit. Je kijkt naar wat voor methodologie mensen toepassen, en vervolgens wat voor conclusies ze daar uit trekken.quote:En als je conservatief bent, dan houd je al snel op met ZELF nadenken maar blijf je mensen herhalen die er een doel mee hadden. Dit begrijp je toch wel?
Als mensen hun standpunt, hoe extreem ook, goed kunnen onderbouwen, dan wordt het wel degelijk serieus genomenquote:Alle mensen die iets ontdekken worden nu in het verdomhoekje geplaatst omdat het niet in die conservatieve straatje te pas komt. En daar is niks positiefs aan, enkel negatief.
Ik begrijp jou ook niet goed, hoe kan stilstand in denken nou goed zijn?
Met hetzelfde argument kunnen we jou als Christen bestempelen en dus a priori te biased om hier betrouwbaar onderzoek naar te doen.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 02:01 schreef Kingdom34 het volgende:
Elaine Pagels, zij is een regelrechte atheïst als ik zo de verhalen leest over haar, ik respecteer haar onderzoek, maar ze mis een groot punt net als Richard Dawkins dat deed.
Volgens mij snap je niet wat ik daarmee bedoeld?quote:Op woensdag 24 augustus 2011 13:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Met hetzelfde argument kunnen we jou als Christen bestempelen en dus a priori te biased om hier betrouwbaar onderzoek naar te doen.
Slaat nergens op.
Omdat jezus volgens de overleveringen bij zijn 30e begon met "preken" tot zijn 33e en de vermoedelijke geboortedatum van christus is zo rond 6 BCE als ik me niet vergis.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 21:51 schreef Cognitor het volgende:
[..]
De site is inderdaad peop, maar waarom is het ongeloofwaardig de kruisiging in 30 CE te plaatsen? Dat is, met enige marge, de meest waarschijnlijke kandidaat.
Nee, idd geef je argumentatie maar. Die had je er trouwens ook wel meteen onder kunnen zetten.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 13:41 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Volgens mij snap je niet wat ik daarmee bedoeld?
Mijn punt is is dat mensen die geen geestelijke leven heeft geleid, en amper de Bijbelboeken heeft gelezen wat meer critici doen dan mis je bepaalde punten.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 13:44 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nee, idd geef je argumentatie maar. Die had je er trouwens ook wel meteen onder kunnen zetten.
Je hoeft niet alle bijbelboeken tot in den treure gelezen te hebben om een godsbeeld te destilleren.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 13:50 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Mijn punt is is dat mensen die geen geestelijke leven heeft geleid, en amper de Bijbelboeken heeft gelezen wat meer critici doen dan mis je bepaalde punten.
Dawkins streefde naar precies de soort god die het gevaarlijkst om is te geloven in, en de overweldigende meerderheid van anti-scientists anti-vrolijke dwepers zich waaraan vastklampt en dat is de punt waar gelovige niet doen.
"Elaine Pagels, née Hiesey (born February 13, 1943), is the Harrington Spear Paine Professor of Religion at Princeton University. The recipient of a MacArthur Fellowship, she is best known for her studies and writing on the Gnostic Gospels. "quote:Op woensdag 24 augustus 2011 13:50 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Mijn punt is is dat mensen die geen geestelijke leven heeft geleid, en amper de Bijbelboeken heeft gelezen wat meer critici doen dan mis je bepaalde punten.
Dawkins streefde naar precies de soort god die het gevaarlijkst om is te geloven in, en de overweldigende meerderheid van anti-scientists anti-vrolijke dwepers zich waaraan vastklampt en dat is de punt waar gelovige niet doen.
Nou ja, dan heeft ze hem niet gelezen zoals je hem volgens kingdom34 zou moeten lezenquote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:01 schreef TerryStone het volgende:
Jij denkt dat die amper de bijbel heeft gelezen, really?
Buitengewoon zwak argument is dat, naast de onzinnige gedachtengang dat critici geen "geestelijk leven" hebben geleid. (alsof er onder die critici geen ex-christenen zittenquote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:04 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nou ja, dan heeft ze hem niet gelezen zoals je hem volgens kingdom34 zou moeten lezen
Oei, nu was ik even van m'n stoel gevallen... http://en.wikipedia.org/wiki/Elaine_Pagelsquote:Mijn punt is is dat mensen die geen geestelijke leven heeft geleid, en amper de Bijbelboeken heeft gelezen wat meer critici doen dan mis je bepaalde punten.
Daarom zijn er profeten gekomen om juist Gods woord en bedoeling uit te leggen, want die hebben namelijk de gave van God gekregen om de juiste woorden te interpreteren.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 13:58 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
[quote]Je hoeft niet alle bijbelboeken tot in den treure gelezen te hebben om een godsbeeld te destilleren.
In "The god delusion" noemt Dawkins genoeg valide argumenten tegen god.
Ook al is dat zijn sterkste kant niet.
Ik nuanceer helemaal niets, dat doe ik ook net. Ik erken zowel de Thora en de Evangelie, wat is daaraan te nuanceren? De Thora kent strenge en gruwelijkheden, daar hoeft je niet te nuanceren, vervolgens gaat dit meestal over de Joden en niet volgelingen van Jezus.quote:Maar ik kan mij er niet aan onttrekken dat hij zijn godsbeeld heeft gebaseerd op de bijbel.
Dan dan kun jij voor jezelf het godsbeeld misschien nuanceren. Maar dat is volledig jouw interpretatie. De bijbel geeft juist en zeker ook alle ruimte voor een extremere godsbeeld
Laat maar eens zien waar ik zulke teksten hebt gepost dan, want je zult het niet vinden.quote:
Lezen en interpreteren zijn twee verschillende dingenquote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:01 schreef TerryStone het volgende:
[..]
"Elaine Pagels, née Hiesey (born February 13, 1943), is the Harrington Spear Paine Professor of Religion at Princeton University. The recipient of a MacArthur Fellowship, she is best known for her studies and writing on the Gnostic Gospels. "
Jij denkt dat die amper de bijbel heeft gelezen, really?
Duidelijk dat King dom34 nog geen enkel boek van haar gelezen heeft. Soms doet ze me wat té religieus overkomen. Die dame verdient meer respect omdat ze ook gelovigen respect geeft, mijn gedacht !!quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:11 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Buitengewoon zwak argument is dat, naast de onzinnige gedachtengang dat critici geen "geestelijk leven" hebben geleid. (alsof er onder die critici geen ex-christenen zitten)
Vandaar ook al die stromingen binnen het christendom waarbinnen iedereen ook weer verschillende interpretaties heeft. Maar gelukkig ben jij er met de enige juiste interpretatie om het voor de rest van de mensheid wat makkelijker te maken is het niet.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:15 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Lezen en interpreteren zijn twee verschillende dingen
Wat jij duidelijk helemaal niet begrepen hebt. Al eens iets gelezen buiten de bijbel over de bijbel ??quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:15 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Lezen en interpreteren zijn twee verschillende dingen
Mooi gebruik van de true scotsman fallacy, http://en.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsmanquote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:14 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Laat maar eens zien waar ik zulke teksten hebt gepost dan, want je zult het niet vinden.
En die foto betreft, dat zijn geen Christenen, want een Christen kent namelijk liefde van Jezus en God, tevens weten Christenen dat mensen een eigen wil hebben, wat die mensen doen wat je kunt zien op de foto, oordelen alleen maar en dat is juist gevaarlijker want Satan kan makkelijk deze mensen beïnvloeden
Ik per ongeluk een foutje gemaakt, heb per ongeluk naar de mod verstuurd met antwoord en al .quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:18 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat jij duidelijk helemaal niet begrepen hebt. Al eens iets gelezen buiten de bijbel over de bijbel ??
TR bij deze opgeruimd.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:26 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Ik per ongeluk een foutje gemaakt, heb per ongeluk naar de mod verstuurd met antwoord en al
Wat wil je nou met dit aantonen? wat heeft dit nou met mijn citaat ermee te-makenquote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:20 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Mooi gebruik van de true scotsman fallacy, http://en.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsman
Precies, die mensen baseren zich op exact dezelfde bijbel als Kingdom34. Ze cherry picken alleen wat andere teksten er uit.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:20 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Mooi gebruik van de true scotsman fallacy, http://en.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsman
Een hoop, als je dat nog niet ziet.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:29 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Wat wil je nou met dit aantonen? wat heeft dit nou met mijn citaat ermee te-maken
Vind het nogal vaag die link, ik wordt ergens in verband gelegd dat ik zou zijn als die mensen op die foto.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:30 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Een hoop, als je dat nog niet ziet.
Geef dan voorbeelden dan? En welk Bijbel zou ik dan hebben? Katholieke Bijbel of Protestante Bijbel of ander Bijbelquote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:30 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Precies, die mensen baseren zich op exact dezelfde bijbel als Kingdom34. Ze cherry picken alleen wat andere teksten er uit.
Nee nee, dan snap je het niet. Ik vergelijk je nergens met die mensen. Maar jullie hebben zeker wel iets gemeen! Jullie basis is dezelfde bijbel. En zij hebben zeker bijbelteksten als argumentatie.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:32 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Vind het nogal vaag die link, ik wordt ergens in verband gelegd dat ik zou zijn als die mensen op die foto.
Dus welke hoop?
Zoals gebruikelijk mis je het punt weer compleet. Niemand zegt dat jij bent als die mensen op die foto.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:32 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Vind het nogal vaag die link, ik wordt ergens in verband gelegd dat ik zou zijn als die mensen op die foto.
Dus welke hoop?
Okee okee. Hoe tik jij je topics precies? Met 2 handen? Of heb je je rechter hand al afgehakt omdat deze jou naar zonde kan leiden? Haat je je pa en je ma al?quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:34 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Geef dan voorbeelden dan? En welk Bijbel zou ik dan hebben? Katholieke Bijbel of Protestante Bijbel of ander BijbelIK lees juist dat vooral Atheïsten dat doen om hun punt te krijgen, ik heb dat niet nodig.
...gemeten naar huidige logische en moderne maatstaven. Ook niet zo gek, natuurlijk, want de boeken waren niet a priori bedoeld om gebundeld te worden.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:38 schreef Daniel1976 het volgende:
Das ook logisch want het stuk proza is zo tegenstrijdig als de pest...
Deze mensen wat zij uit hun argumentatie halen uit de Bijbel, leg meteen bloot dat deze mensen zijn vergeten dat een mens een eigen wil heeft en een keuzen mag maken, je accepteert Jezus of je verwerp Jezus als de Messias, ik doe dat niet en dat is wat ik jou even duidelijk wilt maken.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 13:58 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Je hoeft niet alle bijbelboeken tot in den treure gelezen te hebben om een godsbeeld te destilleren.
In "The god delusion" noemt Dawkins genoeg valide argumenten tegen god.
Ook al is dat zijn sterkste kant niet.
Maar ik kan mij er niet aan onttrekken dat hij zijn godsbeeld heeft gebaseerd op de bijbel.
Dan dan kun jij voor jezelf het godsbeeld misschien nuanceren. Maar dat is volledig jouw interpretatie. De bijbel geeft juist en zeker ook alle ruimte voor een extremere godsbeeld.
Deze mensen halen hun argumentatie uit dezelfde bijbel als jij:
[ afbeelding ]
Ik heb even jou citaat gepakt, heb het al boven uitgelegd.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:35 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nee nee, dan snap je het niet. Ik vergelijk je nergens met die mensen. Maar jullie hebben zeker wel iets gemeen! Jullie basis is dezelfde bijbel. En zij hebben zeker bijbelteksten als argumentatie.
Degene waar jij misschien overheen leest en door scrollt naar de stukken die jij wel op jouw leven van toepassing vindt, maar dat doet niets af aan het feit dat ze dezelfde bijbel gebruiken en dat die bijbel die ruimte biedt voor die extreme interpretatie.
En het is veel te makkelijk om te zeggen dat die mensen geen christenen zijn.
Daarom geldt de no true scotsman fallacy.
Wat heeft dit nou met mijn citaat te-maken?quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:38 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Okee okee. Hoe tik jij je topics precies? Met 2 handen? Of heb je je rechter hand al afgehakt omdat deze jou naar zonde kan leiden? Haat je je pa en je ma al?
Tsja dan ben je ook geen ware christen dus. Iedereen en vooral gelovigen pickt delen uit de bijbel.
Das ook logisch want het stuk proza is zo tegenstrijdig als de pest.
Je snapt geloof ik niet helemaal dat ongeveer elke christen zijn interpretatie op deze manier probeert te verklaren, dat de andere stromingen ernaast zitten en dan 1 of andere verwijzing naar een bijbelgerelateerd iets. Die andere stromingen zijn altijd fout en zijn dus geen ware christen en dus geen echte Schot.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:44 schreef Kingdom34 het volgende:
Ik heb even jou citaat gepakt, heb het al boven uitgelegd.
Het is ook makkelijk om mensen te oordelen dat zij geen Christenen zijn, eigenlijk mag ik dat ook niet doen, maar ik doe het toch, want zij vergeten dat Jezus mensen nergens ertoe dwong, wat je kunt zien op de foto dat mensen met borden dit en dat andere mensen in zekere zin bang maken en valse teksten gaat plaatsen op de borden, God heeft mensen lief, God haar geen Mensen en ieder Christen zelf Jood moet dat weten, daarom heb ik ook gezegd dat deze mensen geen Christenen zijn, ze weten niet eens wat Jezus gezegd heeft.
En bijvoorbeeld in het OT zijn er nog veel meer profeten geweest. Die hebben na lang vergaderen lang niet allemaal de thora gehaald.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:45 schreef Modus het volgende:
En sowieso, als profeten blijkbaar de enigen kunnen zijn die de juiste interpretatie hebben (want rechtstreeks lijntje met god), waar baseert Kingdom34 zijn interpretatie dan op?
Wat maakt dat precies uit dan?quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:47 schreef Kingdom34 het volgende:
Wat heeft dit nou met mijn citaat te-maken?
Ik vroeg voorbeelden van verschillende Bijbels die ik zo hebben volgens jou
Je ontwijkt steeds bepaalde vragen die ik stel, maar goed.
Wij van Kingdom34 adviseren Kingdom34. Want ons geloof is het enige ware (natuurlijk)quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:48 schreef Modus het volgende:
[..]
Je snapt geloof ik niet helemaal dat ongeveer elke christen zijn interpretatie op deze manier probeert te verklaren, dat de andere stromingen ernaast zitten en dan 1 of andere verwijzing naar een bijbelgerelateerd iets. Die andere stromingen zijn altijd fout en zijn dus geen ware christen en dus geen echte Schot.
Uit de Bijbel haal ik mijn inspiratie, door veel te lezen en denken samen met mijn broedersquote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:45 schreef Modus het volgende:
En sowieso, als profeten blijkbaar de enigen kunnen zijn die de juiste interpretatie hebben (want rechtstreeks lijntje met god), waar baseert Kingdom34 zijn interpretatie dan op?
Waarom ga je nou op deze tour? Ik heb dat wel eens vaker meegemaakt hier op FOK dat mensen die niets meer kunnen zeggen dan op een ander tactiek gaan toepassen, dit is er een van.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:50 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Wij van Kingdom34 adviseren Kingdom34. Want ons geloof is het enige ware (natuurlijk)
Laatste keer, ik geef je advies, lees het nog een keer maar neem de tijd even voordat je te vlug gaat antwoordenquote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:48 schreef Modus het volgende:
[..]
Je snapt geloof ik niet helemaal dat ongeveer elke christen zijn interpretatie op deze manier probeert te verklaren, dat de andere stromingen ernaast zitten en dan 1 of andere verwijzing naar een bijbelgerelateerd iets. Die andere stromingen zijn altijd fout en zijn dus geen ware christen en dus geen echte Schot.
En al die stromingen doen precies dát en komen blijkbaar toch tot zulke grote verschillen dat ze onoverkomelijk zijn. Allemaal door de bijbel te lezen, bijbelstudie te doen, na te denken, te interpreteren, net zoals jij. Hoe bepaalt men dan wie er gelijk heeft?quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:52 schreef Kingdom34 het volgende:
Uit de Bijbel haal ik mijn inspiratie, door veel te lezen en denken samen met mijn broeders
Die religieuze discussie met Kingdom34 snap ik dan ook niet.quote:Hoe betrouwbaar zijn de vier evangeliën?
Dit is een beknopte versie van de vraag waarom jij wel authoriteit toekent aan jouw vorm vanquote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:53 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Waarom ga je nou op deze tour? Ik heb dat wel eens vaker meegemaakt hier op FOK dat mensen die niets meer kunnen zeggen dan op een ander tactiek gaan toepassen, dit is er een van.
Ik vind het heel jammer.
Ik zal mijn vraag daarom nogmaals herhalen: Al eens iets gelezen buiten de bijbel over de bijbel ??quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:26 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Ik per ongeluk een foutje gemaakt, heb per ongeluk naar de mod verstuurd met antwoord en al .
Wat jij duidelijk niet begrijpt, tussen een Bijbel lezen en vervolgens daarover schrijven waar veel zonder kennis en interpretatie uitleggen, maar slechts alleen bepaalde stukken rippen en gelijk als voorbeeld tonen.
O, hier ben je duidelijk aan het eind van de discussie en de pedalen kwijt.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:52 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Uit de Bijbel haal ik mijn inspiratie, door veel te lezen en denken samen met mijn broeders
Een profeet is dor God gekozen, en krijgt de wijsheid van God want een profeet ben je een boodschapper, dus men beschikt over bepaalde kennis en wijsheid die God hen geeft.
Zoals elk interpretatie uitleggen wat in de Bijbel staat, nu heb je geen profeten meer dus vandaar allemaal verwarrend. Jezus is de zoon van God, hij heeft al de kennis en de wijsheid al en sta boven alle profeten die door God is gekozen.
Een exacte datum vaststellen is inderdaad niet met zekerheid mogelijk. Maar 30 n.C. kan wel kandidaat zijn, omdat Lucas zegt "ongeveer 30 jaar oud" en omdat het nergens op gebaseerd is dat zijn openbaar optreden 3 jaar duurde.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 13:42 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Omdat jezus volgens de overleveringen bij zijn 30e begon met "preken" tot zijn 33e en de vermoedelijke geboortedatum van christus is zo rond 6 BCE als ik me niet vergis.
Het jaar 30 aanwijzen voor de kruisiging is iets teveel christelijke traditie als je het mij vraagt.
-edit- ja maar het gaat hier niet om de marge, dan wel om de exacte datum.
Ik heb daar al een antwoord op gegeven, alleen ik krijg achter geen antwoord terug.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 15:52 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik zal mijn vraag daarom nogmaals herhalen: Al eens iets gelezen buiten de bijbel over de bijbel ??
Grappig om dat van jou te lezen, zeker in dit topic. Alleen jammer dat het topic nou weer dreigt te verzanden in een algemeen "onderbouw hier je Christelijke opvatting" en "welke literatuur heb je gelezen".quote:Op woensdag 24 augustus 2011 16:00 schreef ATON het volgende:
O, hier ben je duidelijk aan het eind van de discussie en de pedalen kwijt.
Grappig dat jij hier enkel commentaar kan leveren maar zelf niks ( nada ) inbreng gegeven hebt. Is dit in opdracht van FoK of is dat je aard ? "Sta aan de kant en kijk naar de schepen die voorbij varen" - houding ?quote:Op donderdag 25 augustus 2011 10:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Grappig om dat van jou te lezen, zeker in dit topic. Alleen jammer dat het topic nou weer dreigt te verzanden in een algemeen "onderbouw hier je Christelijke opvatting" en "welke literatuur heb je gelezen".
Dat is jouw probleem ook; je ziet in kritische vragen stellen geen inbreng.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 11:12 schreef ATON het volgende:
[..]
Grappig dat jij hier enkel commentaar kan leveren maar zelf niks ( nada ) inbreng gegeven hebt. Is dit in opdracht van FoK of is dat je aard ? "Sta aan de kant en kijk naar de schepen die voorbij varen" - houding ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |