Er staat niet in de wet wat mag, dat is ondoenlijke. Er staat niet in de wet dat het niet mag, dus het mag wel.quote:
Er staat volgens mij wel in de wet dat het niet mag: je mag niet met meerdere voertuigen naast elkaar rijden op dezelfde rijstrook. Je mag zodoende ook niet met twee motorrijders naast elkaar rijden, dat moet achter elkaar.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 17:36 schreef Yreal het volgende:
Er staat niet in de wet wat mag, dat is ondoenlijke. Er staat niet in de wet dat het niet mag, dus het mag wel.
Laat jij het artikel eens zien waarin staat dat je niet door de file heen mag rijden. Dat bestaat niet.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 17:43 schreef k_man het volgende:
[..]
Er staat volgens mij wel in de wet dat het niet mag: je mag niet met meerdere voertuigen naast elkaar rijden op dezelfde rijstrook. Je mag zodoende ook niet met twee motorrijders naast elkaar rijden, dat moet achter elkaar.
Bovendien zeg je zelf dat het in de ene omstandigheid wel mag (file) en in de andere omstandigheid niet. Daar moet dan toch expliciet iets over in de wet staan, zou je denken.
Aangezien dat niet zo is, wordt het slechts gedoogd.
Ja, doei!quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 17:46 schreef Yreal het volgende:
[..]
Laat jij het artikel eens zien waarin staat dat je niet door de file heen mag rijden. Dat bestaat niet.
Dus mag het.
OK, draaien we het om; waar staat dan in de wet dat het buiten files niet mag?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 17:49 schreef Yreal het volgende:
Als het niet in de wet staat , mag het.
Iddquote:[b]Op vrijdag 19 augustus 2011 15:11 schreef wise het volgende:[/b
ik ga altijd een stukje links en of rechts rijden zodat ze er makkelijker door kunnen. Krijg vaak een duim hoog
Oh, ik veroorzaak ook geen files met m'n vrachtwagen. Mag ik nu ook stapvoets tussen de rijen door? Ik weet, het is krap maar als ik het gas erop hou, schuif ik die auto's wel aan de kant hoorquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 16:26 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Filerijden wordt zelfs geadviseerd omdat dit veiliger is voor de motorrijder dan achteraan in de file blijven plakken. Bovendien veroorzaken wij de file's niet
Yeah, right...quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 19:50 schreef glasbak het volgende:
Oh, ik veroorzaak ook geen files met m'n vrachtwagen.
Als je gaat kijken van 6 uur in de morgen tot 8 uur in de avond dan is het aantal vrachtwagens op de weg over die hele periode gelijk. Maar juist als de grote groep personenauto's de weg opkomt, loopt de hele boel vast. Zelfs in het weekend, als het aantal vrachtwagens behoorlijk verminderd is, staan er her en der files die uitsluitend uit personenauto's bestaan.quote:
Vrachtwagens, want die zorgen ervoor dat die extra personenauto's niet door kunnen rijden.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 20:48 schreef glasbak het volgende:
[..]
Als je gaat kijken van 6 uur in de morgen tot 8 uur in de avond dan is het aantal vrachtwagens op de weg over die hele periode gelijk. Maar juist als de grote groep personenauto's de weg opkomt, loopt de hele boel vast. Zelfs in het weekend, als het aantal vrachtwagens behoorlijk verminderd is, staan er her en der files die uitsluitend uit personenauto's bestaan.
Dus wie veroorzaakt het nu?
Neen, want ook al zijn er geen vrachtwagens, zoals in het weekend, dan staan er toch nog files.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 20:52 schreef thenxero het volgende:
[..]
Vrachtwagens, want die zorgen ervoor dat die extra personenauto's niet door kunnen rijden.
Omdat er dan abrupt geen vrachtwagens zijn moet men weer wennen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 21:00 schreef glasbak het volgende:
[..]
Neen, want ook al zijn er geen vrachtwagens, zoals in het weekend, dan staan er toch nog files.
Dus veroorzaken ze het nog steeds, die personenauto's dus. Je kan lullen wat je wilt, vrachtwagens veroorzaken het niet. Klaar.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 21:05 schreef thenxero het volgende:
[..]
Omdat er dan abrupt geen vrachtwagens zijn moet men weer wennen.
want vrachtwaggels halen elkaar niet in met 80 op de teller ....quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 21:13 schreef glasbak het volgende:
[..]
Dus veroorzaken ze het nog steeds, die personenauto's dus. Je kan lullen wat je wilt, vrachtwagens veroorzaken het niet. Klaar.
80 rijden in een filequote:Op vrijdag 19 augustus 2011 21:14 schreef Bastiaan.V het volgende:
[..]
want vrachtwaggels halen elkaar niet in met 80 op de teller ....(waar ik 50 kmh harder mag!)
Nee, automobilisten die vrachtwagens gaan inhalen met 95.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 20:52 schreef thenxero het volgende:
[..]
Vrachtwagens, want die zorgen ervoor dat die extra personenauto's niet door kunnen rijden.
Mensen met sleurhutten die 79 gaan rijden terwijl ze 90 mogenquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 21:23 schreef CasB het volgende:
[..]
Nee, automobilisten die vrachtwagens gaan inhalen met 95.
een file veroorzaken terwijl je in een file staatquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 21:18 schreef glasbak het volgende:
[..]
80 rijden in een file
Tegenwoordig is op 80 a 90 % van alle snelwegen een inhaalverbod. Dus met dat inhalen valt het wel mee tegenwoordig.
Je maakt een grap..quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:30 schreef Yreal het volgende:
Berichtje gehad van timur of ik erover wil komen praten op de radio
Geef het maar op. Deze gast denkt het beter te weten met zijn beperkte visie.. Daar is geen zee mee te bezeilen..quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 20:48 schreef glasbak het volgende:
[..]
Als je gaat kijken van 6 uur in de morgen tot 8 uur in de avond dan is het aantal vrachtwagens op de weg over die hele periode gelijk. Maar juist als de grote groep personenauto's de weg opkomt, loopt de hele boel vast. Zelfs in het weekend, als het aantal vrachtwagens behoorlijk verminderd is, staan er her en der files die uitsluitend uit personenauto's bestaan.
Dus wie veroorzaakt het nu?
Proberen kan geen kwaadquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 21:47 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Geef het maar op. Deze gast denkt het beter te weten met zijn beperkte visie.. Daar is geen zee mee te bezeilen..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 21:49 schreef glasbak het volgende:
[..]
Proberen kan geen kwaad
Zodra hij een keer meerijdt in een vrachtwagen zal hij misschien besef krijgen hoe het werkt. Daarbij is het altijd een lachertje als mensen zeggen "hmm, alweer een ongeluk met een vrachtwagen; wat en kneuzen".. Alleen beseffen ze niet dat de veroorzaker vaak een auto is..SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
Ik geloof nooit dat hij het aandurft om bij een vrachtwagenchauffeur in te stappen, want daar voelt hij zich vast te goed voor.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 21:50 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Zodra hij een keer meerijdt in een vrachtwagen zal hij misschien besef krijgen hoe het werkt. Daarbij is het altijd een lachertje als mensen zeggen "hmm, alweer een ongeluk met een vrachtwagen; wat en kneuzen".. Alleen beseffen ze niet dat de veroorzaker vaak een auto is..
Ik heb recentelijk een aanrijding gehad, terwijl ik tussen auto's door reed. De bijrijder vond het een goed idee om zijn deur open te doen op het moment dat ik langskwam. Schuldvraag: mag ik daar rijden en zo ja, is het dan zijn fout, omdat hij niet keek, of mijn fout, omdat ik niet voldoende afstand heb gehouden? Antwoord: mijn schade is na uitspraak rechtbank door hem vergoed.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 15:52 schreef Mangoworks2002 het volgende:
[..]
Gedogen is iets anders als volgens de wet mogen... Maar ik het het idee dat veel motorrijders die regels even vergeten in hun voordeel. In veel gevallen is het levensgevaarlijk, maar er wel over lopen bitchen als je geen ruimte krijgt: Je hoort geen ruimte te krijgen. Plaats op de weg is in het midden van de rijbaan, niet ertussen. Ook tijdens files...
De regels zijn er officieel niet, maar de code die ook door de verzekeringen gehanteerd word is rechts van de meest linkse strook, tot 40km/u en met 10km/u verschil.quote:Op zondag 21 augustus 2011 02:32 schreef NoBody122 het volgende:
Motorrijders mogen, bij files die langzamer rijden dan 50 KM/u, deze met een beperkt snelheidsverschil (max 30 KM/u, meen ik, correct me if I'm wrong) voorbijrijden, tussen de 2 meest rechter rijstroken.
Zij die zich daar netjes aan houden, moeten gewoon de ruimte krijgen. De rest overtreedt de regels simpelweg en is daarmee in dit geval asociaal bezig -> die mag je daar dus best even goed- of kwaadschiks op wijzen.
quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 17:01 schreef Yreal het volgende:
In het midden rijden is voor motorrijders veiliger, het MAG (niks gedoogd),
quote:
10km/h is wel erg weinig, de meeste doen het wel met 30km/hquote:Op zondag 21 augustus 2011 12:20 schreef Yreal het volgende:
[..]
De regels zijn er officieel niet, maar de code die ook door de verzekeringen gehanteerd word is rechts van de meest linkse strook, tot 40km/u en met 10km/u verschil.
Dat er officieel in de wet niet meer staat dat je niet op dezelfde rijstrook mag inhalen. Dat is bewust geschrapt. In combinatie met rvv art 13 is in de file inhalen dus toegestaan.quote:
Natuurlijk. Dan zou ik met de auto ook tussen de andere auto's door mogen rijden.quote:Op zondag 21 augustus 2011 14:59 schreef Yreal het volgende:
[..]
Dat er officieel in de wet niet meer staat dat je niet op dezelfde rijstrook mag inhalen. Dat is bewust geschrapt. In combinatie met rvv art 13 is in de file inhalen dus toegestaan.
Een code. Oftewel; het wordt gedoogd.quote:Vervolgens bestaat er een code , opgesteld door politie, mag en weet ik het wat. Deze zegt rechts van de linkerrijstrook, met een minimaal verschil
Dat past alleen niet héquote:Op zondag 21 augustus 2011 15:19 schreef k_man het volgende:
[..]
Natuurlijk. Dan zou ik met de auto ook tussen de andere auto's door mogen rijden.
[..]
Zie het meer als een adviessnelheidquote:Een code. Oftewel; het wordt gedoogd.
Met de motor soms ook niet, anders was dit topic er niet geweest.quote:
Oh ja. Wat jij wil. Goh, het kost wel een hoop moeite voor je toe wilt geven dat het wettelijk niet geregeld is, maar vooruit.quote:Zie het meer als een adviessnelheid
Ik zie ook nergens in de wet geregeld dat jij op fok mag postenquote:Op zondag 21 augustus 2011 15:31 schreef k_man het volgende:
[..]
Met de motor soms ook niet, anders was dit topic er niet geweest.
[..]
Oh ja. Wat jij wil. Goh, het kost wel een hoop moeite voor je toe wilt geven dat het wettelijk niet geregeld is, maar vooruit.
Tjemig. Ik word daar niet voor bekeurd. Jij wordt wel bekeurd als je met hoge snelheid tussen een file rijdt. Snap je al waarom je domme voorbeelden gaf?quote:Op zondag 21 augustus 2011 15:35 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ik zie ook nergens in de wet geregeld dat jij op fok mag postenOf dat jij adem mag halen
Of dat jij kaas op je brood mag doen
Dat gebeurd dan op basis van artikel 5 , omdat het onveilig gebeurd. Ik heb je net de wettelijke grondslag gegeven voor het inhalen van filles als motor.quote:Op zondag 21 augustus 2011 15:39 schreef k_man het volgende:
[..]
Tjemig. Ik word daar niet voor bekeurd. Jij wordt wel bekeurd als je met hoge snelheid tussen een file rijdt. Snap je al waarom je domme voorbeelden gaf?
Dan had die bijrijder bij mij toch wel een hele goede reden moeten hebben om zijn deur open te doen. Anders had hij net zoveel schade gehad als ik.quote:Op zondag 21 augustus 2011 01:51 schreef incompetente-palpeerder het volgende:
[..]
Ik heb recentelijk een aanrijding gehad, terwijl ik tussen auto's door reed. De bijrijder vond het een goed idee om zijn deur open te doen op het moment dat ik langskwam. Schuldvraag: mag ik daar rijden en zo ja, is het dan zijn fout, omdat hij niet keek, of mijn fout, omdat ik niet voldoende afstand heb gehouden? Antwoord: mijn schade is na uitspraak rechtbank door hem vergoed.
Mischien is dit ook interressant:
Uit het RVV: Artikel 10
1.Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.
2.Andere bestuurders dan fietsers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig mogen fietsstroken met doorgetrokken strepen niet gebruiken.
Artikel 13
1.Bij fileverkeer behoeft, indien de rijbaan is verdeeld in rijstroken in dezelfde richting, niet de meest rechts gelegen rijstrook te worden gevolgd.
2.Files mogen aan de rechterzijde worden ingehaald
----------
Dus: - het is niet verboden met meerdere voortuigen op 1 baan te rijden
en - het is bij file toegestaan rechts in te halen
Je hebt net aangegeven dat het niet wettelijk is geregeld, maar dat er een 'code' voor bestaat. Dat bevestig ik en vervolgens ga je vertellen dat het niet zo is. Je bent feitelijk dus met jezelf in discussie. Beetje schizofreen hoor...quote:Op zondag 21 augustus 2011 15:41 schreef Yreal het volgende:
[..]
Dat gebeurd dan op basis van artikel 5 , omdat het onveilig gebeurd. Ik heb je net de wettelijke grondslag gegeven voor het inhalen van filles als motor.
Bronquote:Sinds 1991 is het niet meer verboden voor een motorrijder om langzaam tussen de file door te rijden. Omdat passeren op vele manieren mogelijk is, zijn er spelregels afgesproken over hoe een motorrijder een autofile passeert. Voordelen: u kunt beter elkaars gedrag inschatten en via 'samenspel' kunt u irritatie en ongevallen zoveel mogelijk voorkomen.
Het mooie is dat er een select groepje motorrijders schijnt te zijn wat die gedragscode wel als een wet lijkt te zien en dus ook maar hun eigen straffen gaat toepassen als een automobilist zich er niet aan houdt (van die helden is tralalala die denken je spiegel eraf te moeten slaan).quote:Op zondag 21 augustus 2011 15:50 schreef Yreal het volgende:
Oke, gaan we het nog een keer uitleggen.
Zolang iets niet in de wet staat, er geen jurisprudentie over bestaat die het verbied en er geen rare gewoontes zijn waar je je op kan beroep (deze werken in dit geval zelfs in het voordeel) mag iets.
Er zijn 2 zaken waar file rijden als motor afwijkt van de normale verkeersregels. Ten eerste haal je mogelijk rechts in. Dit is toegestaan volgens rvv artikel 13.
Daarnaast rij je over dezelfde strook als een andere auto. Dit artikel is geschrapt en dit is dus niet meer verboden.
Conclussie : Motorrijders mogen de file inhalen tussen de rijen door.
Dat er vervolgens door verschillende partijen een code word opgesteld zodat het veilig gebeurt, is iets anders.
Gedogen betekent iets dat wettelijk strafbaar is niet bestraffen.
Stoere meid zeg. De eerste de beste die met z'n fikken aan mijn spiegels komt laat ik helemaal kapot schrikken door even vol gas te geven en de koppeling ietsjes omhoog komen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 18:37 schreef ikweethetookniet het volgende:
Gewoon groot licht aan 100Watt of Xenon en noodknipperlichten erbij en rijden maar![]()
Als ze dan nog niet opzijgaan er zo dicht mogelijk naast gaan staan zodat hun deur niet open kan en dan de toeter vastklemmen![]()
Bij gebarentaal van hun kant als dank even de spiegeltjes platvouwen![]()
Vervolgens gas erop en een brede grijns weer verder rijden
Leuk dat je een Bugatti Veyron hebtquote:Op zondag 21 augustus 2011 17:00 schreef Grielen het volgende:
[..]
Stoere meid zeg. De eerste de beste die met z'n fikken aan mijn spiegels komt laat ik helemaal kapot schrikken door even vol gas te geven en de koppeling ietsjes omhoog komen.
Je bent geen koning op de weg als motorrijder zijnde. Je moet ook niet denken dat je alles kan maken bij auto's. Laatst stond ik vooraan op de rechterbaan van een 2baansweg voor het stoplicht. Naast mij op de linkerbaan stopte een oudere heer in een vrij mooie Mercedes. Alles was wel. Toen kwamen er ff een zootje motortuig die Mercedes volledig omcirkelen 'om maar vooraan te staan, want wij trekken toch harder op'. Ik gaf een vinger-naar-het-voorhoofd gebaar naar 1 van de motorrijders die mij toevallig aankeek, waarna ik die motoren er uittrok toen het eenmaal groen was
quote:Op zondag 21 augustus 2011 17:02 schreef thenxero het volgende:
[..]
Leuk dat je een Bugatti Veyron hebt
Was zeker een oldtimerclubje dan.quote:Op zondag 21 augustus 2011 17:00 schreef Grielen het volgende:
waarna ik die motoren er uittrok toen het eenmaal groen was
Dikke snorremansen op een schreeuwerig apparaat. Maar ze hadden het acceleratievermogen van mn auto iets onderschat. Die weg mocht je 100, kwamen ze een halve minuut later met minimaal 140 voorbij (ik ging rond de 110-120). Aso's...quote:
quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:28 schreef tralalala het volgende:
Gewoon spiegel eraf slaan, ze kunnen toch niet achter je aan.
ook van onder naar boven of van boven naar onder?quote:Op zondag 21 augustus 2011 17:41 schreef ouderejongere het volgende:
[..]bij mijn auto kunnen de spiegeltjes inklappen
Als jij je auto tussen 2 stroken auto's doorkrijgt...quote:Op maandag 22 augustus 2011 11:18 schreef voederbietel het volgende:
Maar als je nou een Smart oid hebt, mag je dan ook tussen de file door omdat je smaller bent dan andere auto's?
Dan ben je nog steeds geen motorrijder, en die worden expliciet genoemd in dit verhaal, het stapvoets door een file mogen rijden geldt niet algemeen voor alle motorvoertuigen.quote:Op maandag 22 augustus 2011 11:44 schreef voederbietel het volgende:
Als iedereen helemaal rechts of links op de baan gaat staan rijd ik m'n 205 ook nog wel door een file heen.
Hoor deze internetbaas.quote:Op zondag 21 augustus 2011 17:07 schreef Grielen het volgende:
[..]
Dikke snorremansen op een schreeuwerig apparaat. Maar ze hadden het acceleratievermogen van mn auto iets onderschat. Die weg mocht je 100, kwamen ze een halve minuut later met minimaal 140 voorbij (ik ging rond de 110-120). Aso's...
Amenquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 21:31 schreef Bootje84 het volgende:
In de vrachtwaggel ga ik altijd opzij voor motorrijders. Kunnen ze altijd wel waarderen.. Steken ze hun been uit en zo
En voor wat betreft autorijders die niet aan de kant gaan.. Spiegel omvouwen is eigenlijk wel een goeie. Laat die ratten maar ff schrikken.
Al heb ik ook een grafhekel aan automobilisten die op een 2-baans voorsorteervak naast mij gaan staan als ik in het midden sta. De reden dat ik nl. in het midden sta, is dat ik de bocht niet red binnen 1 rijstrook.. Die kneuzen snappen dat niet :/
In welk verhaal precies?quote:Op maandag 22 augustus 2011 11:52 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dan ben je nog steeds geen motorrijder, en die worden expliciet genoemd in dit verhaal, het stapvoets door een file mogen rijden geldt niet algemeen voor alle motorvoertuigen.
De richtlijnen die in de "filegedragscode" van het motorplatform genoemd worden, en door zowel verzekeraars als hun arbitrage commissies als bindend worden gezien. Die goed uitgewerkte gedragscode is als ik het goed heb ook de reden dat er hiervoor geen harde wetgeving is gemaakt, mede in het kader van de wens om minder regels te maken voor de burgers vanuit de overheid.quote:
Nietquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 13:35 schreef Yreal het volgende:
[..]
je mag er dan ook tot 40 km/u doorheen rijden
Idd, die richtlijn stelt dat het mag met 10 k/h verschil, en slechts stapvoets. Zodra een auto rijdt in de eerste versnelling hebben we het volgens mij over stapvoets, dus boven de 25 à 30 km/h (~15 km/h + 10 km/h verschil) moet je als motorrijder invoegen op een rijbaan, en weer met het verkeer meerijden op je normale plek op een rijbaan. Die 40 km/h is geen hard getal ergens, maar een inschatting van een motorrijder die dat wel best vond oid. Als automobilist vind ik het te hoog, maar dat is dan mijn mening.quote:
Nou vooruit je hebt gelijk.quote:Op zondag 21 augustus 2011 12:20 schreef Yreal het volgende:
[..]
De regels zijn er officieel niet, maar de code die ook door de verzekeringen gehanteerd word is rechts van de meest linkse strook, tot 40km/u en met 10km/u verschil.
Feit blijft wel dat ik het vaak genoeg mee maak dat ze ook, wanneer het verkeer harder gaat dan 50 km/h moeten menen zich er nog tussen door te moeten wurmen.quote:In Nederland hanteert Rijkswaterstaat voor de verkeersinformatie de definitie dat een file een verzamelbegrip is van drie soorten stagnerend verkeer:
langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer nergens sneller rijdt dan 50 km/h, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/h
stilstaand verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer vrijwel overal minder dan 25 km/h rijdt
langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over veelal wat grotere lengte met hierin op sommige stukken stilstaand verkeer
Stapsvoets is 15 km/h.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 08:52 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Idd, die richtlijn stelt dat het mag met 10 k/h verschil, en slechts stapvoets. Zodra een auto rijdt in de eerste versnelling hebben we het volgens mij over stapvoets, dus boven de 25 à 30 km/h (~15 km/h + 10 km/h verschil) moet je als motorrijder invoegen op een rijbaan, en weer met het verkeer meerijden op je normale plek op een rijbaan. Die 40 km/h is geen hard getal ergens, maar een inschatting van een motorrijder die dat wel best vond oid. Als automobilist vind ik het te hoog, maar dat is dan mijn mening.
Asso gedragquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 09:00 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Nou vooruit je hebt gelijk.
[..]
Feit blijft wel dat ik het vaak genoeg mee maak dat ze ook, wanneer het verkeer harder gaat dan 50 km/h moeten menen zich er nog tussen door te moeten wurmen.
Samen komen we er wel uit, maar dat betekend niet dat automobilisten al het aanpassen en aan de kant gaan maar moeten doen natuurlijk. En bij mij als automobilist wekken motorrijders die met 40+ door een oplossende file zigzaggen, net zoveel ergernis op, als chauffeurs die je geen ruimte geven in een file dat bij jou als motorrijder doen gok ik zo.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 09:02 schreef Yreal het volgende:
[..]
Asso gedrag
En het verschil tussen 40 en 50 is ook wat moeilijk in te schatten als je tussen auto's door manoeuvreerd.
het gaat dus om het verschil he. Met 40 door een file rijden kan prima als auto's 20-30 rijden. Als ze stilstaan is 40 wel echt heel aso , en gevaarlijk.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 09:29 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Samen komen we er wel uit, maar dat betekend niet dat automobilisten al het aanpassen en aan de kant gaan maar moeten doen natuurlijk. En bij mij als automobilist wekken motorrijders die met 40+ door een oplossende file zigzaggen, net zoveel ergernis op, als chauffeurs die je geen ruimte geven in een file dat bij jou als motorrijder doen gok ik zo.![]()
Voeg gewoon in als het verkeer in de file weer begint met rijden, en jij zelf met ~30km/h rijdt, dan is iedereen blij.
De gedragscode waar ik het over had, en die door alle partijen als handvat wordt gebruikt, stelt voor de vuist weg het volgende.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 10:00 schreef Yreal het volgende:
[..]
het gaat dus om het verschil he. Met 40 door een file rijden kan prima als auto's 20-30 rijden. Als ze stilstaan is 40 wel echt heel aso , en gevaarlijk.
enquote:1. Gepaste snelheid
Rijd rustig tussen de file door. Dat wil zeggen dat het snelheidsverschil tussen de motor en de auto die u passeert, niet meer mag zijn dan 10 km/u. Houd deze vuistregel aan bij iedere auto die u passeert.Hoge snelheidsverschillen zijn de belangrijkste bron van irritatie bij automobilisten en zorgen voor gevaarlijke schrikreacties
We kunnen nog een boom op gaan zetten over de definitie van een file, maar langzaam rijdend verkeer wordt overal apart genoemd, dus wat mij betreft is een file een bult stilstaande voertuigen, of een bult voertuigen die stapvoets (looptempo, ~5 km/h) stopt en weer stilstaat. Laten we >15 km/h (3x looptempo) constant rijdend verkeer een op gang komende/oplossende file nomen, en dan geeft de door jou genoemde 40km/h toch een verschil van 25 km/h, en geen 10 km/h.quote:6. Einde file
Zodra de file weer op gang komt, voeg dan in op de rijstrook tussen de auto's.
Zijn volgens mij van die typische "hoge heren in Den Haag" zeikerds. Van dat volk wat denkt: "ik in de file, zij ook in de file."quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:29 schreef Spouwerranger het volgende:
Zijn er mensen die dat doen?Dat is echt sneu.
Zie de vorige pagina voor de definitie van file volgens het ministerie.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 10:39 schreef fruityloop het volgende:
[..]
De gedragscode waar ik het over had, en die door alle partijen als handvat wordt gebruikt, stelt voor de vuist weg het volgende.
[..]
en
[..]
We kunnen nog een boom op gaan zetten over de definitie van een file, maar langzaam rijdend verkeer wordt overal apart genoemd, dus wat mij betreft is een file een bult stilstaande voertuigen, of een bult voertuigen die stapvoets (looptempo, ~5 km/h) stopt en weer stilstaat. Laten we >15 km/h (3x looptempo) constant rijdend verkeer een op gang komende/oplossende file nomen, en dan geeft de door jou genoemde 40km/h toch een verschil van 25 km/h, en geen 10 km/h.
Dan zit je wat mij betreft als automobilist redelijk in de zone van het laatste zinnetje van art.1, en ik vermoed bij meer automobilisten. Of jij, of welke andere motorrijder dan ook, zich daar wel/niet iets van aan trekt is uiteraard persoonlijk, maar die grens op zoeken als verreweg de meest kwetsbare partij in deze vergelijking, lijkt mij niet echt een goed idee.
Ja, ik vermoedde al dat je op die code doelde.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 08:37 schreef fruityloop het volgende:
De richtlijnen die in de "filegedragscode" van het motorplatform genoemd worden, en door zowel verzekeraars als hun arbitrage commissies als bindend worden gezien. Die goed uitgewerkte gedragscode is als ik het goed heb ook de reden dat er hiervoor geen harde wetgeving is gemaakt, mede in het kader van de wens om minder regels te maken voor de burgers vanuit de overheid.
Nergens zijn er afspraken of gedragscodes van deze strekking voor een auto, nog afgezien van het feit dat die veel groter zijn, en het dus simpelweg niet past, tenzij andere auto's op de vluchtstrook of redresseerstrook gaan rijden, wat geen enkel motorvoertuig mag.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Doe me dan even een quote van die post? Ik kan het nl niet terugvinden. Ik kan alleen iets vinden over het rechts mogen inhalen van een file, wat dan wel weer logisch is, anders zou je de uitvoegstroken niet meer mogen gebruiken als het stilstaat?quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 10:42 schreef Yreal het volgende:
[..]
Zie de vorige pagina voor de definitie van file volgens het ministerie.
deze pagina bovenaan, sorryquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 13:02 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Doe me dan even een quote van die post? Ik kan het nl niet terugvinden. Ik kan alleen iets vinden over het rechts mogen inhalen van een file, wat dan wel weer logisch is, anders zou je de uitvoegstroken niet meer mogen gebruiken als het stilstaat?
Precies!quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 15:27 schreef Yreal het volgende:
Gedogen is iets strafbaars niet vervolgen..
dus is er geen strafbaar feit.. Dus...quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 15:36 schreef k_man het volgende:
[..]
Precies!![]()
En aangezien er een code is, die geen wettelijke basis heeft, maar wel bepaalt wanneer het niet bestraft wordt...
Ja. En ik ben het niet met je eens.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 21:21 schreef k_man het volgende:
Misschien moet je mijn uiteenzetting nog eens doorlezen. Zonder die code zou je er gewoon voor beboet worden. Op basis van artikel 5, net als met de auto. Daarvan staat ook niet letterlijk in de wet dat het verboden is om tussen de files door te rijden, maar niemand zou het in z'n hoofd halen te beweren dat dat mag.
En nogmaals: snap je hoe je een spoiler opent?
zit niet zo te zeiken, als iedereen motor ging rijden waren we zo van de files afquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:29 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Jongens, hou op met die onzin.
Het is klip en klaar: opsodemieteren met die motorrijders. Dat ze maar met de bus of trein gaan.
Dat gejakker door de files heen en die verschrikkelijke koplampen die zo irritant flikkeren in je spiegel. Zet er shockproof lampen in ofzo.
Technisch gezien zijn een auto en motor gelijk. Motoren mogen niet naast elkaar op dezelfde baan rijden en moeten net zoveel afstand bewaren als een auto. Ook mogen motoren geen parkeerplaats delen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:33 schreef densmee het volgende:
[..]
zit niet zo te zeiken, als iedereen motor ging rijden waren we zo van de files af
technisch gezien klopt dat inderdaad, maar praktisch is toch zeker wel andersquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:39 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Technisch gezien zijn een auto en motor gelijk. Motoren mogen niet naast elkaar op dezelfde baan rijden en moeten net zoveel afstand bewaren als een auto. Ook mogen motoren geen parkeerplaats delen.
Motoren mogen de file passeren tussen de meest linkerbaan en de baan rechts daarvan (en alleen daar). Buiten de file horen zij in het midden van een baan te rijden, net als een auto (een normale auto vult nagenoeg de hele baan, maar een Smart mag niet kleven aan de kant van een baan)quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:43 schreef densmee het volgende:
[..]
technisch gezien klopt dat inderdaad, maar praktisch is toch zeker wel anders
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |