abonnement Unibet Coolblue
pi_101003487
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 15:41 schreef Yreal het volgende:

[..]

Dat gebeurd dan op basis van artikel 5 , omdat het onveilig gebeurd. Ik heb je net de wettelijke grondslag gegeven voor het inhalen van filles als motor.
Je hebt net aangegeven dat het niet wettelijk is geregeld, maar dat er een 'code' voor bestaat. Dat bevestig ik en vervolgens ga je vertellen dat het niet zo is. Je bent feitelijk dus met jezelf in discussie. Beetje schizofreen hoor...
pi_101003751
Oke, gaan we het nog een keer uitleggen.

Zolang iets niet in de wet staat, er geen jurisprudentie over bestaat die het verbied en er geen rare gewoontes zijn waar je je op kan beroep (deze werken in dit geval zelfs in het voordeel) mag iets.

Er zijn 2 zaken waar file rijden als motor afwijkt van de normale verkeersregels. Ten eerste haal je mogelijk rechts in. Dit is toegestaan volgens rvv artikel 13.

Daarnaast rij je over dezelfde strook als een andere auto. Dit artikel is geschrapt en dit is dus niet meer verboden.

Conclussie : Motorrijders mogen de file inhalen tussen de rijen door.

Dat er vervolgens door verschillende partijen een code word opgesteld zodat het veilig gebeurt, is iets anders.

Gedogen betekent iets dat wettelijk strafbaar is niet bestraffen.

:*
pi_101003932
Kun je bekeurd worden omdat je je niet aan die code houdt?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2011 15:54:59 ]
pi_101004176
Nee.

Je kan echter wel worden bekeurd omdat er onveilige situaties ontstaan omdat je je niet aan de code houd en iedereen daar rekening mee houd. In zowel theorie A als B word hier aandacht aan besteed.

Edit : Dit is dan meer vanwege de onveiligheid die het voortbrengt, dus artikel 5
pi_101004756
quote:
Sinds 1991 is het niet meer verboden voor een motorrijder om langzaam tussen de file door te rijden. Omdat passeren op vele manieren mogelijk is, zijn er spelregels afgesproken over hoe een motorrijder een autofile passeert. Voordelen: u kunt beter elkaars gedrag inschatten en via 'samenspel' kunt u irritatie en ongevallen zoveel mogelijk voorkomen.
Bron

Daar staat ook e.e.a. over de gedragscode :)
pi_101005181
quote:
18s.gif Op zondag 21 augustus 2011 15:50 schreef Yreal het volgende:
Oke, gaan we het nog een keer uitleggen.

Zolang iets niet in de wet staat, er geen jurisprudentie over bestaat die het verbied en er geen rare gewoontes zijn waar je je op kan beroep (deze werken in dit geval zelfs in het voordeel) mag iets.

Er zijn 2 zaken waar file rijden als motor afwijkt van de normale verkeersregels. Ten eerste haal je mogelijk rechts in. Dit is toegestaan volgens rvv artikel 13.

Daarnaast rij je over dezelfde strook als een andere auto. Dit artikel is geschrapt en dit is dus niet meer verboden.

Conclussie : Motorrijders mogen de file inhalen tussen de rijen door.

Dat er vervolgens door verschillende partijen een code word opgesteld zodat het veilig gebeurt, is iets anders.

Gedogen betekent iets dat wettelijk strafbaar is niet bestraffen.

:*
Het mooie is dat er een select groepje motorrijders schijnt te zijn wat die gedragscode wel als een wet lijkt te zien en dus ook maar hun eigen straffen gaat toepassen als een automobilist zich er niet aan houdt (van die helden is tralalala die denken je spiegel eraf te moeten slaan).
pi_101005749
Op de snelweg moet men niet zeuren, met draaiende motor stil gaan staan in de brandende zon/regen slaat nergens op als je er tussendoor past. Je hebt er in je auto geen last van, zit beter, hebt een radio en meestal airco en je kan drinken.

In de stad altijd maar vooraan moeten staan, alsof het je recht is als motorrijder irriteer ik me ook aan (nog meer aan scootertjes die dat doen.. die zijn sowieso niet snel genoeg weg).

Gelukkig zijn de automobilisten die (overdreven) ruimte maken (op de snelweg) in de meerderheid tov de blinde mongolen/kleuters. Klein beetje naar links als teken dat me gezien hebt is echt meer dan voldoende hoor ;) Als het even kan til ik mn voet ff op of steek ik mn hand op, iedereen blij.

Motorrijders die zich misdragen rond ander verkeer wordt doorgaans ook niet heel positief op gereageerd door andere motorrijders, dat zijn de knuppels die er voor zorgen dat veel mensen een schurfthekel aan motoren in het verkeer hebben.
  zondag 21 augustus 2011 @ 17:00:48 #158
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_101006782
quote:
6s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 18:37 schreef ikweethetookniet het volgende:
Gewoon groot licht aan 100Watt of Xenon en noodknipperlichten erbij en rijden maar :P
Als ze dan nog niet opzijgaan er zo dicht mogelijk naast gaan staan zodat hun deur niet open kan en dan de toeter vastklemmen _O_
Bij gebarentaal van hun kant als dank even de spiegeltjes platvouwen *O*
Vervolgens gas erop en een brede grijns weer verder rijden w/
Stoere meid zeg. De eerste de beste die met z'n fikken aan mijn spiegels komt laat ik helemaal kapot schrikken door even vol gas te geven en de koppeling ietsjes omhoog komen.

Je bent geen koning op de weg als motorrijder zijnde. Je moet ook niet denken dat je alles kan maken bij auto's. Laatst stond ik vooraan op de rechterbaan van een 2baansweg voor het stoplicht. Naast mij op de linkerbaan stopte een oudere heer in een vrij mooie Mercedes. Alles was wel. Toen kwamen er ff een zootje motortuig die Mercedes volledig omcirkelen 'om maar vooraan te staan, want wij trekken toch harder op'. Ik gaf een vinger-naar-het-voorhoofd gebaar naar 1 van de motorrijders die mij toevallig aankeek, waarna ik die motoren er uittrok toen het eenmaal groen was :W
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
pi_101006828
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 17:00 schreef Grielen het volgende:

[..]

Stoere meid zeg. De eerste de beste die met z'n fikken aan mijn spiegels komt laat ik helemaal kapot schrikken door even vol gas te geven en de koppeling ietsjes omhoog komen.

Je bent geen koning op de weg als motorrijder zijnde. Je moet ook niet denken dat je alles kan maken bij auto's. Laatst stond ik vooraan op de rechterbaan van een 2baansweg voor het stoplicht. Naast mij op de linkerbaan stopte een oudere heer in een vrij mooie Mercedes. Alles was wel. Toen kwamen er ff een zootje motortuig die Mercedes volledig omcirkelen 'om maar vooraan te staan, want wij trekken toch harder op'. Ik gaf een vinger-naar-het-voorhoofd gebaar naar 1 van de motorrijders die mij toevallig aankeek, waarna ik die motoren er uittrok toen het eenmaal groen was :W
Leuk dat je een Bugatti Veyron hebt
  zondag 21 augustus 2011 @ 17:03:39 #160
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_101006879
quote:
7s.gif Op zondag 21 augustus 2011 17:02 schreef thenxero het volgende:

[..]

Leuk dat je een Bugatti Veyron hebt
:? Mijn auto is wel sneller dan de gemiddelde auto, maar heb ik ergens gezegd dat die motorrijders een kawasaki onder de kont hadden?
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
  zondag 21 augustus 2011 @ 17:04:08 #161
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_101006893
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 17:00 schreef Grielen het volgende:
waarna ik die motoren er uittrok toen het eenmaal groen was :W
Was zeker een oldtimerclubje dan. _O-
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  zondag 21 augustus 2011 @ 17:07:42 #162
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_101007003
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 17:04 schreef mstx het volgende:

[..]

Was zeker een oldtimerclubje dan. _O-
Dikke snorremansen op een schreeuwerig apparaat. Maar ze hadden het acceleratievermogen van mn auto iets onderschat. Die weg mocht je 100, kwamen ze een halve minuut later met minimaal 140 voorbij (ik ging rond de 110-120). Aso's...
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
  zondag 21 augustus 2011 @ 17:41:53 #163
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_101008253
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 20:28 schreef tralalala het volgende:
Gewoon spiegel eraf slaan, ze kunnen toch niet achter je aan.
8-) bij mijn auto kunnen de spiegeltjes inklappen O+
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_101014779
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 17:41 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

8-) bij mijn auto kunnen de spiegeltjes inklappen O+
ook van onder naar boven of van boven naar onder? :')
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_101034024
Maar als je nou een Smart oid hebt, mag je dan ook tussen de file door omdat je smaller bent dan andere auto's? :?
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_101034585
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 11:18 schreef voederbietel het volgende:
Maar als je nou een Smart oid hebt, mag je dan ook tussen de file door omdat je smaller bent dan andere auto's? :?
Als jij je auto tussen 2 stroken auto's doorkrijgt... :')
pi_101034771
Als iedereen helemaal rechts of links op de baan gaat staan rijd ik m'n 205 ook nog wel door een file heen. :?
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_101035033
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 11:44 schreef voederbietel het volgende:
Als iedereen helemaal rechts of links op de baan gaat staan rijd ik m'n 205 ook nog wel door een file heen. :?
Dan ben je nog steeds geen motorrijder, en die worden expliciet genoemd in dit verhaal, het stapvoets door een file mogen rijden geldt niet algemeen voor alle motorvoertuigen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  maandag 22 augustus 2011 @ 12:04:48 #169
198371 Equites
Im going fucking oldschool!
pi_101035340
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 17:07 schreef Grielen het volgende:

[..]

Dikke snorremansen op een schreeuwerig apparaat. Maar ze hadden het acceleratievermogen van mn auto iets onderschat. Die weg mocht je 100, kwamen ze een halve minuut later met minimaal 140 voorbij (ik ging rond de 110-120). Aso's...
Hoor deze internetbaas.
------- House was our believe, House was our sanctuary, And the beating of the drum, The bottom of the bass, The pump and the snare, Made you throw your hands in the air, House was a way of life-------
pi_101035481
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 21:31 schreef Bootje84 het volgende:
In de vrachtwaggel ga ik altijd opzij voor motorrijders. Kunnen ze altijd wel waarderen.. Steken ze hun been uit en zo :P

En voor wat betreft autorijders die niet aan de kant gaan.. Spiegel omvouwen is eigenlijk wel een goeie. Laat die ratten maar ff schrikken.

Al heb ik ook een grafhekel aan automobilisten die op een 2-baans voorsorteervak naast mij gaan staan als ik in het midden sta. De reden dat ik nl. in het midden sta, is dat ik de bocht niet red binnen 1 rijstrook.. Die kneuzen snappen dat niet :/
Amen _O_
FH 420 eev Globetrotter XL
pi_101059501
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 11:52 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Dan ben je nog steeds geen motorrijder, en die worden expliciet genoemd in dit verhaal, het stapvoets door een file mogen rijden geldt niet algemeen voor alle motorvoertuigen.
In welk verhaal precies?
pi_101073505
quote:
5s.gif Op maandag 22 augustus 2011 22:17 schreef k_man het volgende:

[..]

In welk verhaal precies?
De richtlijnen die in de "filegedragscode" van het motorplatform genoemd worden, en door zowel verzekeraars als hun arbitrage commissies als bindend worden gezien. Die goed uitgewerkte gedragscode is als ik het goed heb ook de reden dat er hiervoor geen harde wetgeving is gemaakt, mede in het kader van de wens om minder regels te maken voor de burgers vanuit de overheid.

Nergens zijn er afspraken of gedragscodes van deze strekking voor een auto, nog afgezien van het feit dat die veel groter zijn, en het dus simpelweg niet past, tenzij andere auto's op de vluchtstrook of redresseerstrook gaan rijden, wat geen enkel motorvoertuig mag.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_101073544
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:35 schreef Yreal het volgende:

[..]

je mag er dan ook tot 40 km/u doorheen rijden |:(
Niet o|O
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_101073694
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 08:40 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Niet o|O
Ja dus echt 200% wel :W
pi_101073719
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 08:40 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Niet o|O
Idd, die richtlijn stelt dat het mag met 10 k/h verschil, en slechts stapvoets. Zodra een auto rijdt in de eerste versnelling hebben we het volgens mij over stapvoets, dus boven de 25 à 30 km/h (~15 km/h + 10 km/h verschil) moet je als motorrijder invoegen op een rijbaan, en weer met het verkeer meerijden op je normale plek op een rijbaan. Die 40 km/h is geen hard getal ergens, maar een inschatting van een motorrijder die dat wel best vond oid. Als automobilist vind ik het te hoog, maar dat is dan mijn mening.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_101073876
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 12:20 schreef Yreal het volgende:

[..]

De regels zijn er officieel niet, maar de code die ook door de verzekeringen gehanteerd word is rechts van de meest linkse strook, tot 40km/u en met 10km/u verschil.
Nou vooruit je hebt gelijk.

quote:
In Nederland hanteert Rijkswaterstaat voor de verkeersinformatie de definitie dat een file een verzamelbegrip is van drie soorten stagnerend verkeer:

langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer nergens sneller rijdt dan 50 km/h, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/h
stilstaand verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer vrijwel overal minder dan 25 km/h rijdt
langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over veelal wat grotere lengte met hierin op sommige stukken stilstaand verkeer
Feit blijft wel dat ik het vaak genoeg mee maak dat ze ook, wanneer het verkeer harder gaat dan 50 km/h moeten menen zich er nog tussen door te moeten wurmen.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_101073904
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 08:52 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Idd, die richtlijn stelt dat het mag met 10 k/h verschil, en slechts stapvoets. Zodra een auto rijdt in de eerste versnelling hebben we het volgens mij over stapvoets, dus boven de 25 à 30 km/h (~15 km/h + 10 km/h verschil) moet je als motorrijder invoegen op een rijbaan, en weer met het verkeer meerijden op je normale plek op een rijbaan. Die 40 km/h is geen hard getal ergens, maar een inschatting van een motorrijder die dat wel best vond oid. Als automobilist vind ik het te hoog, maar dat is dan mijn mening.
Stapsvoets is 15 km/h.
Kijk naar de definitie van file (zie hierboven)

Vraag is natuurlijk wel, krijgen motorrijders dan een bekeuring als de file geen 2 km was? :+
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_101073913
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 09:00 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Nou vooruit je hebt gelijk.

[..]

Feit blijft wel dat ik het vaak genoeg mee maak dat ze ook, wanneer het verkeer harder gaat dan 50 km/h moeten menen zich er nog tussen door te moeten wurmen.
Asso gedrag

En het verschil tussen 40 en 50 is ook wat moeilijk in te schatten als je tussen auto's door manoeuvreerd.
pi_101074367
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 09:02 schreef Yreal het volgende:

[..]

Asso gedrag

En het verschil tussen 40 en 50 is ook wat moeilijk in te schatten als je tussen auto's door manoeuvreerd.
Samen komen we er wel uit, maar dat betekend niet dat automobilisten al het aanpassen en aan de kant gaan maar moeten doen natuurlijk. En bij mij als automobilist wekken motorrijders die met 40+ door een oplossende file zigzaggen, net zoveel ergernis op, als chauffeurs die je geen ruimte geven in een file dat bij jou als motorrijder doen gok ik zo. ;)

Voeg gewoon in als het verkeer in de file weer begint met rijden, en jij zelf met ~30km/h rijdt, dan is iedereen blij. ^O^
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_101074999
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 09:29 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Samen komen we er wel uit, maar dat betekend niet dat automobilisten al het aanpassen en aan de kant gaan maar moeten doen natuurlijk. En bij mij als automobilist wekken motorrijders die met 40+ door een oplossende file zigzaggen, net zoveel ergernis op, als chauffeurs die je geen ruimte geven in een file dat bij jou als motorrijder doen gok ik zo. ;)

Voeg gewoon in als het verkeer in de file weer begint met rijden, en jij zelf met ~30km/h rijdt, dan is iedereen blij. ^O^
het gaat dus om het verschil he. Met 40 door een file rijden kan prima als auto's 20-30 rijden. Als ze stilstaan is 40 wel echt heel aso , en gevaarlijk.
pi_101075986
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 10:00 schreef Yreal het volgende:

[..]

het gaat dus om het verschil he. Met 40 door een file rijden kan prima als auto's 20-30 rijden. Als ze stilstaan is 40 wel echt heel aso , en gevaarlijk.
De gedragscode waar ik het over had, en die door alle partijen als handvat wordt gebruikt, stelt voor de vuist weg het volgende.

quote:
1. Gepaste snelheid
Rijd rustig tussen de file door. Dat wil zeggen dat het snelheidsverschil tussen de motor en de auto die u passeert, niet meer mag zijn dan 10 km/u. Houd deze vuistregel aan bij iedere auto die u passeert.Hoge snelheidsverschillen zijn de belangrijkste bron van irritatie bij automobilisten en zorgen voor gevaarlijke schrikreacties
en

quote:
6. Einde file
Zodra de file weer op gang komt, voeg dan in op de rijstrook tussen de auto's.
We kunnen nog een boom op gaan zetten over de definitie van een file, maar langzaam rijdend verkeer wordt overal apart genoemd, dus wat mij betreft is een file een bult stilstaande voertuigen, of een bult voertuigen die stapvoets (looptempo, ~5 km/h) stopt en weer stilstaat. Laten we >15 km/h (3x looptempo) constant rijdend verkeer een op gang komende/oplossende file nomen, en dan geeft de door jou genoemde 40km/h toch een verschil van 25 km/h, en geen 10 km/h.

Dan zit je wat mij betreft als automobilist redelijk in de zone van het laatste zinnetje van art.1, en ik vermoed bij meer automobilisten. Of jij, of welke andere motorrijder dan ook, zich daar wel/niet iets van aan trekt is uiteraard persoonlijk, maar die grens op zoeken als verreweg de meest kwetsbare partij in deze vergelijking, lijkt mij niet echt een goed idee.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_101076033
quote:
99s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 20:29 schreef Spouwerranger het volgende:
Zijn er mensen die dat doen? :') Dat is echt sneu.
Zijn volgens mij van die typische "hoge heren in Den Haag" zeikerds. Van dat volk wat denkt: "ik in de file, zij ook in de file." :') .
pi_101076067
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 10:39 schreef fruityloop het volgende:

[..]

De gedragscode waar ik het over had, en die door alle partijen als handvat wordt gebruikt, stelt voor de vuist weg het volgende.

[..]

en

[..]

We kunnen nog een boom op gaan zetten over de definitie van een file, maar langzaam rijdend verkeer wordt overal apart genoemd, dus wat mij betreft is een file een bult stilstaande voertuigen, of een bult voertuigen die stapvoets (looptempo, ~5 km/h) stopt en weer stilstaat. Laten we >15 km/h (3x looptempo) constant rijdend verkeer een op gang komende/oplossende file nomen, en dan geeft de door jou genoemde 40km/h toch een verschil van 25 km/h, en geen 10 km/h.

Dan zit je wat mij betreft als automobilist redelijk in de zone van het laatste zinnetje van art.1, en ik vermoed bij meer automobilisten. Of jij, of welke andere motorrijder dan ook, zich daar wel/niet iets van aan trekt is uiteraard persoonlijk, maar die grens op zoeken als verreweg de meest kwetsbare partij in deze vergelijking, lijkt mij niet echt een goed idee.
Zie de vorige pagina voor de definitie van file volgens het ministerie.
pi_101077997
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 08:37 schreef fruityloop het volgende:
De richtlijnen die in de "filegedragscode" van het motorplatform genoemd worden, en door zowel verzekeraars als hun arbitrage commissies als bindend worden gezien. Die goed uitgewerkte gedragscode is als ik het goed heb ook de reden dat er hiervoor geen harde wetgeving is gemaakt, mede in het kader van de wens om minder regels te maken voor de burgers vanuit de overheid.

Nergens zijn er afspraken of gedragscodes van deze strekking voor een auto, nog afgezien van het feit dat die veel groter zijn, en het dus simpelweg niet past, tenzij andere auto's op de vluchtstrook of redresseerstrook gaan rijden, wat geen enkel motorvoertuig mag.
Ja, ik vermoedde al dat je op die code doelde. :)

Daarmee kom je ook bij het punt dat ik jegens Yreal probeerde te maken over verboden / wettelijk toegestaan / gedoogd. In de wet wordt (op dit punt) namelijk geen onderscheid gemaakt tussen motoren en auto's. De artikelen die Yreal aangrijpt om te beargumenteren dat motoren tussen de file door mogen rijden, zou ik ook kunnen gebruiken om te bewijzen dat ik dat met de auto mag. Die artikelen gelden namelijk niet alleen voor motoren.

Toch weet iedereen dat ik dat met de auto niet mag. Als ik het wel doe, word ik ongetwijfeld bekeurd, ondanks dat in de wet niet expliciet vermeld staat dat het niet mag. Dan wordt het dus een gevalletje artikel 5. Motoren die zich gevaarlijk door een file begeven worden eveneens bekeurd op basis van artikel 5.

Nou is de vraag; wat is dan gevaarlijk? Daartoe is dus een code opgesteld. Die code is geen wetgeving, maar wel iets waaraan de betrokken partijen zich min of meer geconformeerd hebben, zodat het n de praktijk toch als een soort pseudo-wetgeving werkt. Zo lang je je als motorrijder aan die code houdt, zit je goed en zul je niet bekeurd worden, ondanks dat de code geen wettelijke basis heeft. Regeltjes die geen wet zijn, maar toch toegepast worden... dat komt dus neer op gedogen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_101080682
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 10:42 schreef Yreal het volgende:

[..]

Zie de vorige pagina voor de definitie van file volgens het ministerie.
Doe me dan even een quote van die post? Ik kan het nl niet terugvinden. Ik kan alleen iets vinden over het rechts mogen inhalen van een file, wat dan wel weer logisch is, anders zou je de uitvoegstroken niet meer mogen gebruiken als het stilstaat?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_101086416
Gedogen is iets strafbaars niet vervolgen..
pi_101086521
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 13:02 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Doe me dan even een quote van die post? Ik kan het nl niet terugvinden. Ik kan alleen iets vinden over het rechts mogen inhalen van een file, wat dan wel weer logisch is, anders zou je de uitvoegstroken niet meer mogen gebruiken als het stilstaat?
deze pagina bovenaan, sorry
pi_101086713
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 15:27 schreef Yreal het volgende:
Gedogen is iets strafbaars niet vervolgen..
Precies! ^O^

En aangezien er een code is, die geen wettelijke basis heeft, maar wel bepaalt wanneer het niet bestraft wordt...
pi_101095335
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 15:36 schreef k_man het volgende:

[..]

Precies! ^O^

En aangezien er een code is, die geen wettelijke basis heeft, maar wel bepaalt wanneer het niet bestraft wordt...
dus is er geen strafbaar feit.. Dus...
pi_101101382
Dus gedogen we. *O*

Yreal, weet jij hoe je een spoiler opent?
pi_101101770
Om iets te gedogen moet het eerst strafbaar zijn :{ :|W

http://www.woorden.org/woord/gedogen

File rijden is niet strafbaar dus word het ook niet gedoogd }:|
pi_101102246
Misschien moet je mijn uiteenzetting nog eens doorlezen. Zonder die code zou je er gewoon voor beboet worden. Op basis van artikel 5, net als met de auto. Daarvan staat ook niet letterlijk in de wet dat het verboden is om tussen de files door te rijden, maar niemand zou het in z'n hoofd halen te beweren dat dat mag.

En nogmaals: snap je hoe je een spoiler opent?
pi_101102608
quote:
10s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 21:21 schreef k_man het volgende:
Misschien moet je mijn uiteenzetting nog eens doorlezen. Zonder die code zou je er gewoon voor beboet worden. Op basis van artikel 5, net als met de auto. Daarvan staat ook niet letterlijk in de wet dat het verboden is om tussen de files door te rijden, maar niemand zou het in z'n hoofd halen te beweren dat dat mag.

En nogmaals: snap je hoe je een spoiler opent?
Ja. En ik ben het niet met je eens.

Tussen stilstaande auto's doorrijden is nou niet iets dat ik als onveilig zou zien, dus zou ik er ook niet voor veroordeeld worden.
pi_101102827
Ehm, als je zegt dat je het niet met me eens bent, doel je dan op wat in de spoiler stond? Je doet er namelijk ondertussen wel alles aan om te bewijzen dat het waar is. Iemand hoeft maar het woord 'gedogen' te fluisteren en je schiet in de verdediging. _O-

Overigens gaat het er natuurlijk helemaal niet om wat jij wel of niet onveilig vindt. Als dat je resterende argument is om aan te geven dat er geen sprake is van gedogen, is het treurig gesteld.
pi_101102952
Jij zegt dat het zonder de code bekeurd zou worden onder artikel 5, dat ben ik met je oneens.

Verder kan je lullen wat je wil, maar iets dat niet strafbaar is kan je niet gedogen.
pi_101105777
Jongens, hou op met die onzin.
Het is klip en klaar: opsodemieteren met die motorrijders. Dat ze maar met de bus of trein gaan.
Dat gejakker door de files heen en die verschrikkelijke koplampen die zo irritant flikkeren in je spiegel. Zet er shockproof lampen in ofzo.
5 Ferrari's op videoband!
pi_101105984
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 22:29 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Jongens, hou op met die onzin.
Het is klip en klaar: opsodemieteren met die motorrijders. Dat ze maar met de bus of trein gaan.
Dat gejakker door de files heen en die verschrikkelijke koplampen die zo irritant flikkeren in je spiegel. Zet er shockproof lampen in ofzo.
zit niet zo te zeiken, als iedereen motor ging rijden waren we zo van de files af
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 22:39:26 #198
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_101106358
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 22:33 schreef densmee het volgende:

[..]

zit niet zo te zeiken, als iedereen motor ging rijden waren we zo van de files af
Technisch gezien zijn een auto en motor gelijk. Motoren mogen niet naast elkaar op dezelfde baan rijden en moeten net zoveel afstand bewaren als een auto. Ook mogen motoren geen parkeerplaats delen.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_101106616
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 22:39 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Technisch gezien zijn een auto en motor gelijk. Motoren mogen niet naast elkaar op dezelfde baan rijden en moeten net zoveel afstand bewaren als een auto. Ook mogen motoren geen parkeerplaats delen.
technisch gezien klopt dat inderdaad, maar praktisch is toch zeker wel anders
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 22:50:51 #200
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_101107037
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 22:43 schreef densmee het volgende:

[..]

technisch gezien klopt dat inderdaad, maar praktisch is toch zeker wel anders
Motoren mogen de file passeren tussen de meest linkerbaan en de baan rechts daarvan (en alleen daar). Buiten de file horen zij in het midden van een baan te rijden, net als een auto (een normale auto vult nagenoeg de hele baan, maar een Smart mag niet kleven aan de kant van een baan)
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')