Je hebt net aangegeven dat het niet wettelijk is geregeld, maar dat er een 'code' voor bestaat. Dat bevestig ik en vervolgens ga je vertellen dat het niet zo is. Je bent feitelijk dus met jezelf in discussie. Beetje schizofreen hoor...quote:Op zondag 21 augustus 2011 15:41 schreef Yreal het volgende:
[..]
Dat gebeurd dan op basis van artikel 5 , omdat het onveilig gebeurd. Ik heb je net de wettelijke grondslag gegeven voor het inhalen van filles als motor.
Bronquote:Sinds 1991 is het niet meer verboden voor een motorrijder om langzaam tussen de file door te rijden. Omdat passeren op vele manieren mogelijk is, zijn er spelregels afgesproken over hoe een motorrijder een autofile passeert. Voordelen: u kunt beter elkaars gedrag inschatten en via 'samenspel' kunt u irritatie en ongevallen zoveel mogelijk voorkomen.
Het mooie is dat er een select groepje motorrijders schijnt te zijn wat die gedragscode wel als een wet lijkt te zien en dus ook maar hun eigen straffen gaat toepassen als een automobilist zich er niet aan houdt (van die helden is tralalala die denken je spiegel eraf te moeten slaan).quote:Op zondag 21 augustus 2011 15:50 schreef Yreal het volgende:
Oke, gaan we het nog een keer uitleggen.
Zolang iets niet in de wet staat, er geen jurisprudentie over bestaat die het verbied en er geen rare gewoontes zijn waar je je op kan beroep (deze werken in dit geval zelfs in het voordeel) mag iets.
Er zijn 2 zaken waar file rijden als motor afwijkt van de normale verkeersregels. Ten eerste haal je mogelijk rechts in. Dit is toegestaan volgens rvv artikel 13.
Daarnaast rij je over dezelfde strook als een andere auto. Dit artikel is geschrapt en dit is dus niet meer verboden.
Conclussie : Motorrijders mogen de file inhalen tussen de rijen door.
Dat er vervolgens door verschillende partijen een code word opgesteld zodat het veilig gebeurt, is iets anders.
Gedogen betekent iets dat wettelijk strafbaar is niet bestraffen.
Stoere meid zeg. De eerste de beste die met z'n fikken aan mijn spiegels komt laat ik helemaal kapot schrikken door even vol gas te geven en de koppeling ietsjes omhoog komen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 18:37 schreef ikweethetookniet het volgende:
Gewoon groot licht aan 100Watt of Xenon en noodknipperlichten erbij en rijden maar
Als ze dan nog niet opzijgaan er zo dicht mogelijk naast gaan staan zodat hun deur niet open kan en dan de toeter vastklemmen
Bij gebarentaal van hun kant als dank even de spiegeltjes platvouwen
Vervolgens gas erop en een brede grijns weer verder rijden
Leuk dat je een Bugatti Veyron hebtquote:Op zondag 21 augustus 2011 17:00 schreef Grielen het volgende:
[..]
Stoere meid zeg. De eerste de beste die met z'n fikken aan mijn spiegels komt laat ik helemaal kapot schrikken door even vol gas te geven en de koppeling ietsjes omhoog komen.
Je bent geen koning op de weg als motorrijder zijnde. Je moet ook niet denken dat je alles kan maken bij auto's. Laatst stond ik vooraan op de rechterbaan van een 2baansweg voor het stoplicht. Naast mij op de linkerbaan stopte een oudere heer in een vrij mooie Mercedes. Alles was wel. Toen kwamen er ff een zootje motortuig die Mercedes volledig omcirkelen 'om maar vooraan te staan, want wij trekken toch harder op'. Ik gaf een vinger-naar-het-voorhoofd gebaar naar 1 van de motorrijders die mij toevallig aankeek, waarna ik die motoren er uittrok toen het eenmaal groen was
Mijn auto is wel sneller dan de gemiddelde auto, maar heb ik ergens gezegd dat die motorrijders een kawasaki onder de kont hadden?quote:Op zondag 21 augustus 2011 17:02 schreef thenxero het volgende:
[..]
Leuk dat je een Bugatti Veyron hebt
Was zeker een oldtimerclubje dan.quote:Op zondag 21 augustus 2011 17:00 schreef Grielen het volgende:
waarna ik die motoren er uittrok toen het eenmaal groen was
Dikke snorremansen op een schreeuwerig apparaat. Maar ze hadden het acceleratievermogen van mn auto iets onderschat. Die weg mocht je 100, kwamen ze een halve minuut later met minimaal 140 voorbij (ik ging rond de 110-120). Aso's...quote:
bij mijn auto kunnen de spiegeltjes inklappenquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:28 schreef tralalala het volgende:
Gewoon spiegel eraf slaan, ze kunnen toch niet achter je aan.
ook van onder naar boven of van boven naar onder?quote:Op zondag 21 augustus 2011 17:41 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
bij mijn auto kunnen de spiegeltjes inklappen
Als jij je auto tussen 2 stroken auto's doorkrijgt...quote:Op maandag 22 augustus 2011 11:18 schreef voederbietel het volgende:
Maar als je nou een Smart oid hebt, mag je dan ook tussen de file door omdat je smaller bent dan andere auto's?
Dan ben je nog steeds geen motorrijder, en die worden expliciet genoemd in dit verhaal, het stapvoets door een file mogen rijden geldt niet algemeen voor alle motorvoertuigen.quote:Op maandag 22 augustus 2011 11:44 schreef voederbietel het volgende:
Als iedereen helemaal rechts of links op de baan gaat staan rijd ik m'n 205 ook nog wel door een file heen.
Hoor deze internetbaas.quote:Op zondag 21 augustus 2011 17:07 schreef Grielen het volgende:
[..]
Dikke snorremansen op een schreeuwerig apparaat. Maar ze hadden het acceleratievermogen van mn auto iets onderschat. Die weg mocht je 100, kwamen ze een halve minuut later met minimaal 140 voorbij (ik ging rond de 110-120). Aso's...
Amenquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 21:31 schreef Bootje84 het volgende:
In de vrachtwaggel ga ik altijd opzij voor motorrijders. Kunnen ze altijd wel waarderen.. Steken ze hun been uit en zo
En voor wat betreft autorijders die niet aan de kant gaan.. Spiegel omvouwen is eigenlijk wel een goeie. Laat die ratten maar ff schrikken.
Al heb ik ook een grafhekel aan automobilisten die op een 2-baans voorsorteervak naast mij gaan staan als ik in het midden sta. De reden dat ik nl. in het midden sta, is dat ik de bocht niet red binnen 1 rijstrook.. Die kneuzen snappen dat niet :/
In welk verhaal precies?quote:Op maandag 22 augustus 2011 11:52 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dan ben je nog steeds geen motorrijder, en die worden expliciet genoemd in dit verhaal, het stapvoets door een file mogen rijden geldt niet algemeen voor alle motorvoertuigen.
De richtlijnen die in de "filegedragscode" van het motorplatform genoemd worden, en door zowel verzekeraars als hun arbitrage commissies als bindend worden gezien. Die goed uitgewerkte gedragscode is als ik het goed heb ook de reden dat er hiervoor geen harde wetgeving is gemaakt, mede in het kader van de wens om minder regels te maken voor de burgers vanuit de overheid.quote:
Nietquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 13:35 schreef Yreal het volgende:
[..]
je mag er dan ook tot 40 km/u doorheen rijden
Idd, die richtlijn stelt dat het mag met 10 k/h verschil, en slechts stapvoets. Zodra een auto rijdt in de eerste versnelling hebben we het volgens mij over stapvoets, dus boven de 25 à 30 km/h (~15 km/h + 10 km/h verschil) moet je als motorrijder invoegen op een rijbaan, en weer met het verkeer meerijden op je normale plek op een rijbaan. Die 40 km/h is geen hard getal ergens, maar een inschatting van een motorrijder die dat wel best vond oid. Als automobilist vind ik het te hoog, maar dat is dan mijn mening.quote:
Nou vooruit je hebt gelijk.quote:Op zondag 21 augustus 2011 12:20 schreef Yreal het volgende:
[..]
De regels zijn er officieel niet, maar de code die ook door de verzekeringen gehanteerd word is rechts van de meest linkse strook, tot 40km/u en met 10km/u verschil.
Feit blijft wel dat ik het vaak genoeg mee maak dat ze ook, wanneer het verkeer harder gaat dan 50 km/h moeten menen zich er nog tussen door te moeten wurmen.quote:In Nederland hanteert Rijkswaterstaat voor de verkeersinformatie de definitie dat een file een verzamelbegrip is van drie soorten stagnerend verkeer:
langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer nergens sneller rijdt dan 50 km/h, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/h
stilstaand verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer vrijwel overal minder dan 25 km/h rijdt
langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over veelal wat grotere lengte met hierin op sommige stukken stilstaand verkeer
Stapsvoets is 15 km/h.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 08:52 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Idd, die richtlijn stelt dat het mag met 10 k/h verschil, en slechts stapvoets. Zodra een auto rijdt in de eerste versnelling hebben we het volgens mij over stapvoets, dus boven de 25 à 30 km/h (~15 km/h + 10 km/h verschil) moet je als motorrijder invoegen op een rijbaan, en weer met het verkeer meerijden op je normale plek op een rijbaan. Die 40 km/h is geen hard getal ergens, maar een inschatting van een motorrijder die dat wel best vond oid. Als automobilist vind ik het te hoog, maar dat is dan mijn mening.
Asso gedragquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 09:00 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Nou vooruit je hebt gelijk.
[..]
Feit blijft wel dat ik het vaak genoeg mee maak dat ze ook, wanneer het verkeer harder gaat dan 50 km/h moeten menen zich er nog tussen door te moeten wurmen.
Samen komen we er wel uit, maar dat betekend niet dat automobilisten al het aanpassen en aan de kant gaan maar moeten doen natuurlijk. En bij mij als automobilist wekken motorrijders die met 40+ door een oplossende file zigzaggen, net zoveel ergernis op, als chauffeurs die je geen ruimte geven in een file dat bij jou als motorrijder doen gok ik zo.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 09:02 schreef Yreal het volgende:
[..]
Asso gedrag
En het verschil tussen 40 en 50 is ook wat moeilijk in te schatten als je tussen auto's door manoeuvreerd.
het gaat dus om het verschil he. Met 40 door een file rijden kan prima als auto's 20-30 rijden. Als ze stilstaan is 40 wel echt heel aso , en gevaarlijk.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 09:29 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Samen komen we er wel uit, maar dat betekend niet dat automobilisten al het aanpassen en aan de kant gaan maar moeten doen natuurlijk. En bij mij als automobilist wekken motorrijders die met 40+ door een oplossende file zigzaggen, net zoveel ergernis op, als chauffeurs die je geen ruimte geven in een file dat bij jou als motorrijder doen gok ik zo.
Voeg gewoon in als het verkeer in de file weer begint met rijden, en jij zelf met ~30km/h rijdt, dan is iedereen blij.
De gedragscode waar ik het over had, en die door alle partijen als handvat wordt gebruikt, stelt voor de vuist weg het volgende.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 10:00 schreef Yreal het volgende:
[..]
het gaat dus om het verschil he. Met 40 door een file rijden kan prima als auto's 20-30 rijden. Als ze stilstaan is 40 wel echt heel aso , en gevaarlijk.
enquote:1. Gepaste snelheid
Rijd rustig tussen de file door. Dat wil zeggen dat het snelheidsverschil tussen de motor en de auto die u passeert, niet meer mag zijn dan 10 km/u. Houd deze vuistregel aan bij iedere auto die u passeert.Hoge snelheidsverschillen zijn de belangrijkste bron van irritatie bij automobilisten en zorgen voor gevaarlijke schrikreacties
We kunnen nog een boom op gaan zetten over de definitie van een file, maar langzaam rijdend verkeer wordt overal apart genoemd, dus wat mij betreft is een file een bult stilstaande voertuigen, of een bult voertuigen die stapvoets (looptempo, ~5 km/h) stopt en weer stilstaat. Laten we >15 km/h (3x looptempo) constant rijdend verkeer een op gang komende/oplossende file nomen, en dan geeft de door jou genoemde 40km/h toch een verschil van 25 km/h, en geen 10 km/h.quote:6. Einde file
Zodra de file weer op gang komt, voeg dan in op de rijstrook tussen de auto's.
Zijn volgens mij van die typische "hoge heren in Den Haag" zeikerds. Van dat volk wat denkt: "ik in de file, zij ook in de file." .quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:29 schreef Spouwerranger het volgende:
Zijn er mensen die dat doen? Dat is echt sneu.
Zie de vorige pagina voor de definitie van file volgens het ministerie.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 10:39 schreef fruityloop het volgende:
[..]
De gedragscode waar ik het over had, en die door alle partijen als handvat wordt gebruikt, stelt voor de vuist weg het volgende.
[..]
en
[..]
We kunnen nog een boom op gaan zetten over de definitie van een file, maar langzaam rijdend verkeer wordt overal apart genoemd, dus wat mij betreft is een file een bult stilstaande voertuigen, of een bult voertuigen die stapvoets (looptempo, ~5 km/h) stopt en weer stilstaat. Laten we >15 km/h (3x looptempo) constant rijdend verkeer een op gang komende/oplossende file nomen, en dan geeft de door jou genoemde 40km/h toch een verschil van 25 km/h, en geen 10 km/h.
Dan zit je wat mij betreft als automobilist redelijk in de zone van het laatste zinnetje van art.1, en ik vermoed bij meer automobilisten. Of jij, of welke andere motorrijder dan ook, zich daar wel/niet iets van aan trekt is uiteraard persoonlijk, maar die grens op zoeken als verreweg de meest kwetsbare partij in deze vergelijking, lijkt mij niet echt een goed idee.
Ja, ik vermoedde al dat je op die code doelde.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 08:37 schreef fruityloop het volgende:
De richtlijnen die in de "filegedragscode" van het motorplatform genoemd worden, en door zowel verzekeraars als hun arbitrage commissies als bindend worden gezien. Die goed uitgewerkte gedragscode is als ik het goed heb ook de reden dat er hiervoor geen harde wetgeving is gemaakt, mede in het kader van de wens om minder regels te maken voor de burgers vanuit de overheid.
Nergens zijn er afspraken of gedragscodes van deze strekking voor een auto, nog afgezien van het feit dat die veel groter zijn, en het dus simpelweg niet past, tenzij andere auto's op de vluchtstrook of redresseerstrook gaan rijden, wat geen enkel motorvoertuig mag.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Doe me dan even een quote van die post? Ik kan het nl niet terugvinden. Ik kan alleen iets vinden over het rechts mogen inhalen van een file, wat dan wel weer logisch is, anders zou je de uitvoegstroken niet meer mogen gebruiken als het stilstaat?quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 10:42 schreef Yreal het volgende:
[..]
Zie de vorige pagina voor de definitie van file volgens het ministerie.
deze pagina bovenaan, sorryquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 13:02 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Doe me dan even een quote van die post? Ik kan het nl niet terugvinden. Ik kan alleen iets vinden over het rechts mogen inhalen van een file, wat dan wel weer logisch is, anders zou je de uitvoegstroken niet meer mogen gebruiken als het stilstaat?
Precies!quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 15:27 schreef Yreal het volgende:
Gedogen is iets strafbaars niet vervolgen..
dus is er geen strafbaar feit.. Dus...quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 15:36 schreef k_man het volgende:
[..]
Precies!
En aangezien er een code is, die geen wettelijke basis heeft, maar wel bepaalt wanneer het niet bestraft wordt...
Ja. En ik ben het niet met je eens.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 21:21 schreef k_man het volgende:
Misschien moet je mijn uiteenzetting nog eens doorlezen. Zonder die code zou je er gewoon voor beboet worden. Op basis van artikel 5, net als met de auto. Daarvan staat ook niet letterlijk in de wet dat het verboden is om tussen de files door te rijden, maar niemand zou het in z'n hoofd halen te beweren dat dat mag.
En nogmaals: snap je hoe je een spoiler opent?
zit niet zo te zeiken, als iedereen motor ging rijden waren we zo van de files afquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:29 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Jongens, hou op met die onzin.
Het is klip en klaar: opsodemieteren met die motorrijders. Dat ze maar met de bus of trein gaan.
Dat gejakker door de files heen en die verschrikkelijke koplampen die zo irritant flikkeren in je spiegel. Zet er shockproof lampen in ofzo.
Technisch gezien zijn een auto en motor gelijk. Motoren mogen niet naast elkaar op dezelfde baan rijden en moeten net zoveel afstand bewaren als een auto. Ook mogen motoren geen parkeerplaats delen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:33 schreef densmee het volgende:
[..]
zit niet zo te zeiken, als iedereen motor ging rijden waren we zo van de files af
technisch gezien klopt dat inderdaad, maar praktisch is toch zeker wel andersquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:39 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Technisch gezien zijn een auto en motor gelijk. Motoren mogen niet naast elkaar op dezelfde baan rijden en moeten net zoveel afstand bewaren als een auto. Ook mogen motoren geen parkeerplaats delen.
Motoren mogen de file passeren tussen de meest linkerbaan en de baan rechts daarvan (en alleen daar). Buiten de file horen zij in het midden van een baan te rijden, net als een auto (een normale auto vult nagenoeg de hele baan, maar een Smart mag niet kleven aan de kant van een baan)quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:43 schreef densmee het volgende:
[..]
technisch gezien klopt dat inderdaad, maar praktisch is toch zeker wel anders
Stel je eens een file voor met alleen maar motors. Met zijn 15en naast elkaar op de A2 .quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:39 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Technisch gezien zijn een auto en motor gelijk. Motoren mogen niet naast elkaar op dezelfde baan rijden en moeten net zoveel afstand bewaren als een auto. Ook mogen motoren geen parkeerplaats delen.
Als auto's konden vliegen stondhing er een file in de lucht.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:50 schreef thenxero het volgende:
[..]
Stel je eens een file voor met alleen maar motors. Met zijn 15en naast elkaar op de A2 .
En vooral bij versperringen kan je gewoon veel vloeiender doorrijdenquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:50 schreef thenxero het volgende:
[..]
Stel je eens een file voor met alleen maar motors. Met zijn 15en naast elkaar op de A2 .
En als er wegwerkzaamheden zijn kan je altijd tussen de pionnetjes doorslalommenquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:55 schreef Yreal het volgende:
[..]
En vooral bij versperringen kan je gewoon veel vloeiender doorrijden
En dan al die auto's die er tussendoor inhalen. En al die motorrijders maar huilen over dat dat asociaal en onveilig is.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:50 schreef thenxero het volgende:
[..]
Stel je eens een file voor met alleen maar motors. Met zijn 15en naast elkaar op de A2 .
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tevens -purist.
Tja. Zal ik met me auto dan ook maar af en toe een fietspaadje meenemen?quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:51 schreef Yreal het volgende:
Dat het niet mag, wil niet zeggen dat het niet kan
Je kan gigantisch besparen door af en toe door wat paaltjes te rijden of 4 meter fietspad mee te pakken.
http://maps.google.nl/map(...)cbp=12,44.68,,0,2.57quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 23:38 schreef Modus het volgende:
[..]
Tja. Zal ik met me auto dan ook maar af en toe een fietspaadje meenemen?
Als het zonder die code zonder meer toegestaan zou zijn, was die code overbodig geweest. Die code geeft aan in welke situaties het gedoogd wordt.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 21:36 schreef Yreal het volgende:
Jij zegt dat het zonder de code bekeurd zou worden onder artikel 5, dat ben ik met je oneens.
Verder kan je lullen wat je wil, maar iets dat niet strafbaar is kan je niet gedogen.
Je hebt daar niks te zoeken als motorrijder. En nee, dat bepaal jij niet zelf.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 23:44 schreef Yreal het volgende:
http://maps.google.nl/map(...)cbp=12,44.68,,0,2.57
Veel plezier
Bluf.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 13:20 schreef Snever het volgende:
Gister weer 2 idiote motorchappies die het nodig vonden om op een veel te smalle 2 baansweg waar je amper met auto's naast elkaar kan rijden toch nog even ertussendoor proberen te knallen. Volgende keer een lifehammer in z'n nek.
klopt, maar met je auto lukt dat niet.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 12:57 schreef Modus het volgende:
[..]
Je hebt daar niks te zoeken als motorrijder. En nee, dat bepaal jij niet zelf.
Anders had hij dat al gedaan, ipv 'volgende keer'. 'volgende keer' gebeurt er ook niks.quote:
Dus? Dat was de insteek van mijn post ook helemaal niet.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 13:34 schreef Yreal het volgende:
klopt, maar met je auto lukt dat niet.
Nee had hem niet in de buurt liggen en het verkeer kwam net weer op gang dus moest weer rijden. Heb al maatregelen getroffen. Hij ligt nu in de buurt, zoals het hoort eigenlijk.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 13:52 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Anders had hij dat al gedaan, ipv 'volgende keer'. 'volgende keer' gebeurt er ook niks.
Dat is een goede insteek. Ik hoop alleen niet dat je een gelijkdenkende automobilist tegenkomt, want dan trek je als motorrijder toch aan het pijnlijke kortste eind.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:51 schreef Yreal het volgende:
Dat het niet mag, wil niet zeggen dat het niet kan
Je kan gigantisch besparen door af en toe door wat paaltjes te rijden of 4 meter fietspad mee te pakken. Verder kan ik behoorlijk wat straatjes die verboden zijn voor auto's, maar niet voor motoren
Spijtig genoeg zijn er plenty bestuurders van motorvoertuigen (twee- én vierwielers) die veel van het geleerde tijdens de rijlessen al snel overboord gooien.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 15:27 schreef JX het volgende:
Gelukkig komen er nauwelijks files voor waar ik rij en hoef ik dus praktisch nooit tussen auto's te rijden Als ik de keus en mogelijkheid heb dan blijf ik ook altijd liever "netjes" op mijn plek in de rij.
Wel grappig dat niemand lijkt in te zien dat er een goede reden is dat motorrijders inhalen bij file/stapvoets, wat niets te maken heeft met "eerder de file uit zijn":
Filerijden is erg lastig voor motorrijders omdat je dan voortdurend met je hand de koppeling in moet knijpen, en dat kan simpelweg niet zo lang volgehouden worden als bijv. met de voet op de koppeling in een auto. Of je moet telkens stoppen en de motor in neutraal zetten en daarmee stapvoets rijdend verkeer ophouden. Een stilstaande file is minder probleem omdat je de koppeling gemakkelijk lang kunt loslaten, maar bij stapvoets is het gewoon nodig om zo door te kunnen rijden dat je de koppeling regelmatig los kunt laten.
Dat gezegd zijn er natuurlijk ook motorrijders die er misbruik van maken en bij de minste of geringste snelheidsverlaging tussenin gaan rijden of geen rekening houden met dode hoeken, dan ben je gewoon hartstikke verkeerd bezig. En als een auto per ongeluk of expres in de weg staat dan zijn er socialere manieren om daarmee om te gaan dan een spiegel wegtikken. Je wilt als motorrijder toch ook niet dat iemand een vinger op je bezit legt? Er is al genoeg frictie tussen autorijders en motorrijders, een beetje begrip van beide kanten mag best
Wordt dit nou nog steeds niet opgenomen in autorijlessen? Tijdens mijn motorrijlessen werd hier best diep op ingegaan.
En je kan amper evenwicht houden met 5km/h.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 15:27 schreef JX het volgende:
Gelukkig komen er nauwelijks files voor waar ik rij en hoef ik dus praktisch nooit tussen auto's te rijden Als ik de keus en mogelijkheid heb dan blijf ik ook altijd liever "netjes" op mijn plek in de rij.
Wel grappig dat niemand lijkt in te zien dat er een goede reden is dat motorrijders inhalen bij file/stapvoets, wat niets te maken heeft met "eerder de file uit zijn":
Filerijden is erg lastig voor motorrijders omdat je dan voortdurend met je hand de koppeling in moet knijpen, en dat kan simpelweg niet zo lang volgehouden worden als bijv. met de voet op de koppeling in een auto. Of je moet telkens stoppen en de motor in neutraal zetten en daarmee stapvoets rijdend verkeer ophouden. Een stilstaande file is minder probleem omdat je de koppeling gemakkelijk lang kunt loslaten, maar bij stapvoets is het gewoon nodig om zo door te kunnen rijden dat je de koppeling regelmatig los kunt laten.
Dat gezegd zijn er natuurlijk ook motorrijders die er misbruik van maken en bij de minste of geringste snelheidsverlaging tussenin gaan rijden of geen rekening houden met dode hoeken, dan ben je gewoon hartstikke verkeerd bezig. En als een auto per ongeluk of expres in de weg staat dan zijn er socialere manieren om daarmee om te gaan dan een spiegel wegtikken. Je wilt als motorrijder toch ook niet dat iemand een vinger op je bezit legt? Er is al genoeg frictie tussen autorijders en motorrijders, een beetje begrip van beide kanten mag best
Wordt dit nou nog steeds niet opgenomen in autorijlessen? Tijdens mijn motorrijlessen werd hier best diep op ingegaan.
quote:
Of je leest het topic even helemaal doorquote:
srry meneerquote:Op zondag 28 augustus 2011 10:52 schreef glasbak het volgende:
[..]
[..]
Of je leest het topic even helemaal door
Moet zijn:quote:Ze komen met 120 of 130 kilometer per uur aanblazen
quote:Ze komen met 140 of 150 kilometer per uur aanblazen
Koos Speequote:Op donderdag 1 september 2011 12:51 schreef glasbak het volgende:
Eindelijk iemand met verstand van verkeer die mij gelijk geeft
http://telegraaf.mobi/tel(...)and/1010467002_1.xml
gij bent ook niet helemaal honderd zekerquote:
Hee, hij bedoeld dat je je oogkleppen af moet zetten en eens wat vaker om je heen moet kijken om te zien wat het andere verkeer doet en gaat doen zodat je eerder kunt reageren op een verandering in de situatie en niet op het laatste moment in de ankers moet.quote:Op donderdag 1 september 2011 17:53 schreef thenxero het volgende:
120 rijden op de snelweg "komen aanblazen" noemen . Alsof je preventief zachter moet gaan rijden omdat misschien een vrachtwagen zijn bak misschien wel eens naar links gaat gooien om met 95 in te gaan halen.
Ik hoef eigenlijk bijna nooit in de ankers op de snelwegquote:Op zondag 4 september 2011 00:42 schreef glasbak het volgende:
[..]
Hee, hij bedoeld dat je je oogkleppen af moet zetten en eens wat vaker om je heen moet kijken om te zien wat het andere verkeer doet en gaat doen zodat je eerder kunt reageren op een verandering in de situatie en niet op het laatste moment in de ankers moet.
Geen moeite met motorrijders, maar er rijden mongolen tussen die niet afremmen, en met 35 / 50km/u tussen de auto's doorschietenquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:26 schreef Yreal het volgende:
Wat een jaloers kut volk, dat het liefste alle motorrijders dood ziet...
1: als motoren in de file gaan staan word het alleen maar langer
2: bij een kopstaart botsing word ik dan gesandwiched..
Respect voor iedereen die wel sociaal doet
dat dusquote:Op zondag 4 september 2011 13:49 schreef Spartagek het volgende:
[..]
Geen moeite met motorrijders, maar er rijden mongolen tussen die niet afremmen, en met 35 / 50km/u tussen de auto's doorschieten
Filestaan is voor niemand leuk, maar als je dan ook nog 'rekening' moet houden met idioten die niet het fatsoen van stapvoets rijden kennen, krijg je nog meer ongelukken.
de motorrijder die 'rustig' voorbij knort merk ik niet eens op, maar die opgefokte racekakkers zorgen voor veel irritatie
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |