Ik voel je, broer. Ik heb dus inderdaad mijn horloge in het water laten pleuren toen. Nouja beter gezegd: ik werd er zelf ingegooid.quote:Op maandag 15 augustus 2011 14:07 schreef Rivalo het volgende:
Op de middelbare waren die ook kut. Ging je kanoën
En dan was je 'waterdichte' horloge vertyft, of had je van die gasten die op het einde van de dag nog maar met 1 schoen naar huis gingen_!
Whaha, zo zielig ben ik niet hoor.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 02:05 schreef tostitomaatkaas het volgende:
[..]
Ach meisje toch.. Wil je wat extra's bijverdienen?
Ja, ik weet het dus niet, want ik was er niet.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 08:15 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze op dat kamp alleen ranja drinken met een rietje maargoed.
Krijg je overigens wel een aanvullende beurs? Zo niet dan is jouw moeder erg fout bezig. Eigenlijk wordt ze geacht een bijdrage aan je studie te doen. Die AV beurs is er namelijk voor ouders die dat echt niet kunnen betalen.
Kinderen kosten geld, dat weet je van te voren. Op het moment dat je besluit een heel leger kroost op de wereld te zetten kan je er best rekening mee houden dat je die op zijn tijd financieel moet ondersteunen. Beetje lullig dat de rest van Nederland wel flink gesponsord wordt of een aanvullende beurs krijgt als diegene uit een bijstand gezin komt maar dat jouw moeder ''pedagogisch'' verantwoord bezig wil blijven, zelfs op het moment dat er geen reden meer voor is.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 12:34 schreef AlbinoBambi het volgende:
Krijg een aanvullende beurs van..... *drum roll* ..... 2 euro! Maar dat is dan wel als thuiswonende. Als het goed is gaat het deze jaarwisseling weer omhoog, want in 2008 heeft ze een eenmalig bedrag gekregen.
Maar het is niet zo dat ze niet wil meebetalen, maar dat het niet eerlijk is tegenover de rest. Ik ben de jongste van 4 en ze heeft bij niemand meebetaald. Bijvoorbeeld bij m'n zus verdiende mijn vader zoveel dat mijn zus nauwelijks aanvullende beurs kreeg, maar met alle kinders nog thuis konden mijn ouders echt geen maandelijkse bijdrage aan haar opleiding missen. Vind sowieso niet dat ze fout bezig is, want ze wil daar in gewoon één lijn trekken naar alle kinderen toe. En dat is heel pedagogisch verantwoord.
Dat hoor ik ook altijd alleen maar op FOK!. Hier zitten mensen die sociaal zo achterlijk zijn dat ze niet snappen dat gezamenlijke activiteiten ook gewoon echt gezellig kunnen zijn.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:15 schreef Piye het volgende:
"Geforceerd gezellig doen."
Wat ben je nou voor asociaal type, als je het niet gewoon leuk kan hebben met wat mensen die je net ontmoet?
Kinderen kosten geld, dat is waar. Maar op een bepaalde leeftijd zouden ze oud en wijs genoeg moeten zijn om voor zich zelf te zorgen. Als je na je 20e nog steeds financieel afhankelijk bent van je ouders moet je toch ernstig aan jezelf gaan twijfelen.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 12:58 schreef Ryon het volgende:
[..]
Kinderen kosten geld, dat weet je van te voren. Op het moment dat je besluit een heel leger kroost op de wereld te zetten kan je er best rekening mee houden dat je die op zijn tijd financieel moet ondersteunen. Beetje lullig dat de rest van Nederland wel flink gesponsord wordt of een aanvullende beurs krijgt als diegene uit een bijstand gezin komt maar dat jouw moeder ''pedagogisch'' verantwoord bezig wil blijven, zelfs op het moment dat er geen reden meer voor is.
Als je in een groep leeftijdsgenoten gegooid wordt en je kan het dan met geen mogelijkheid gezellig hebben, vind ik je niet heel sociaal nee.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 12:39 schreef Charie het volgende:
Waar slaat dit topic op met dat gezeik over wel sociaal niet sociaal. Laat ieder gewoon lekker doen wat hij of zij wilt. De een houdt er wel van en de ander niet.. Ligt er ook nog aan waaruit die week bestaat, een kamp of gewoon dagen in de stad oid. Hoeveel gaat het je kosten.. allemaal dingen die mee kunnen wegen in een besluit.
Het is eerder onsociaal dat je je niet kunt voorstellen dat er ook mensen zijn met andere gedachtes en doen en latens dan jij zelf..
Met een hoop woorden geef je eigenlijk aan dat de introweek verplicht is, tenzij je een verdomd goede reden hebt waarom je er niet bent.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:20 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Dat hoor ik ook altijd alleen maar op FOK!. Hier zitten mensen die sociaal zo achterlijk zijn dat ze niet snappen dat gezamenlijke activiteiten ook gewoon echt gezellig kunnen zijn.
De introweek missen is geen doodzonde, want inderdaad, als je een beetje sociaal vaardig bent lukt dat contacten zoeken ook wel in het schooljaar zelf. Maar het is wel een heel mooi moment om je klasgenoten buiten colleges te leren kennen.
Als je echt niet kan is het gewoon jammer, maar redenen als 'dan kan ik nog een weekje uitslapen' zijn gewoon kutexcuses om niet te gaan.
dat vind ik iig wel, het hoort gewoon bij het student wordenquote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:27 schreef cvboer het volgende:
[..]
Met een hoop woorden geef je eigenlijk aan dat de introweek verplicht is, tenzij je een verdomd goede reden hebt waarom je er niet bent.
Een sociale verplichting is iets anders dan een formele verplichting.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:38 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
dat vind ik iig wel, het hoort gewoon bij het student worden
het is een sociale verplichting
Dat inderdaad. Als je geen goede reden hebt om er niet naartoe te gaan, heb je ook geen enkele reden om er níet naartoe te gaan.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:27 schreef cvboer het volgende:
[..]
Met een hoop woorden geef je eigenlijk aan dat de introweek verplicht is, tenzij je een verdomd goede reden hebt waarom je er niet bent.
En daar is niet iedereen van gecharmeerd. Niet iedereen denkt/doet immers hetzelfde.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:38 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
dat vind ik iig wel, het hoort gewoon bij het student worden
het is een sociale verplichting
Dit dus.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:40 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Een sociale verplichting is iets anders dan een formele verplichting.
Dat jij te stom bent die twee verplichtingen van elkaar te onderscheiden...
Waar zie je dat hij die twee niet kan onderscheiden?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:40 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Een sociale verplichting is iets anders dan een formele verplichting.
Dat jij te stom bent die twee verplichtingen van elkaar te onderscheiden...
Dat is te herleiden aan z'n tekst.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:44 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Waar zie je dat hij die twee niet kan onderscheiden?
Ja, maar je bent wel een autist als je niet gaat. Hoewel thuis rukken op de nieuwe backroom couch casting natuurlijk ook een mooie vrijetijdsbesteding is.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:49 schreef cvboer het volgende:
[..]
Dat is te herleiden aan z'n tekst.
hij schrijft: dat vind ik iig wel, het hoort gewoon bij het student worden.
Waarmee hij aangeeft, je moet erheen, want het hoort erbij.
Derhalve is het nog steeds niet formeel verplicht, het is eigen vrije keuze om wel of niet te gaan.
ja natuurlijk is het een vrije keuze, maar dat wil nog niet zeggen dat je geen loser bent als je niet gaat omdat je liever uitslaaptquote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:49 schreef cvboer het volgende:
[..]
Derhalve is het nog steeds niet formeel verplicht, het is eigen vrije keuze om wel of niet te gaan.
Als ouder wil je dat je kind het ver schopt in het leven. Studeren en alle onzin die daar bij komt kijken helpt daarbij maar kost een boel centjes en je kan moeilijk van je kind verwachten dat die een paar keer modaal verdient tijdens zijn studententijd. Beetje sponsoring helpt dan ook behoorlijk.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:20 schreef cvboer het volgende:
[..]
Kinderen kosten geld, dat is waar. Maar op een bepaalde leeftijd zouden ze oud en wijs genoeg moeten zijn om voor zich zelf te zorgen. Als je na je 20e nog steeds financieel afhankelijk bent van je ouders moet je toch ernstig aan jezelf gaan twijfelen.
Zal best allemaal geld kosten, maar bied het DUO geen uitkomst in dit soort gevallen? of andere tegemoedkomingen van de overheid? Kan me niet voorstellen dat elke student gesponsord wordt door zijn/haar ouders.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:59 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als ouder wil je dat je kind het ver schopt in het leven. Studeren en alle onzin die daar bij komt kijken helpt daarbij maar kost een boel centjes en je kan moeilijk van je kind verwachten dat die een paar keer modaal verdient tijdens zijn studententijd. Beetje sponsoring helpt dan ook behoorlijk.
Daar gaat DUO bijvoorbeeld wel vanuit. Vandaar dat studenten die uit arme gezinnen komen ook een aanvullende beurs krijgen. Om het gebrek aan ouderlijke ondersteuning op te vangen.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:06 schreef cvboer het volgende:
[..]
Zal best allemaal geld kosten, maar bied het DUO geen uitkomst in dit soort gevallen? of andere tegemoedkomingen van de overheid? Kan me niet voorstellen dat elke student gesponsord wordt door zijn/haar ouders.
Alkmaar ?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:57 schreef Witbaard het volgende:
Nog mensen die aan de introweek in alkmaar mee gaan doen?
Wordt mijn eerste.
Daarmee zegt hij juist dat hij het ziet als een sociale verplichting, omdat hij zegt dat het erbij hoort. Hij zegt daar nergens dat het een formele verplichting is.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:49 schreef cvboer het volgende:
[..]
Natuurlijk ben je geen autist als je niet gaat. Als je niet wil, moet je niet gaan. Dit is weer zo'n typische vorm van groepsgedrag waar labielen met een honger om niet verder te kunnen nadenken vooral heen gaan.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 13:56 schreef Ryon het volgende:
Ja, maar je bent wel een autist als je niet gaat.
degene die niet gaat, maakt wel vrienden tijdens de studie.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:20 schreef CristinaYang het volgende:
Introweken verplicht maken (sociale verplichting of formele verplichting, either way) is in mijn ogen nogal gay, maar ik snap TS wel. Bij ons op de opleiding was het ook zo dat iedereen die niet naar de intro was geweest in het begin gewoon minder aanspraak had. Ik vond het iig wel fijn om op de eerste paar dagen als mensen te hebben met wie ik op kon trekken. Het maakt je naar mijn idee geen volstrekte loser als je niet gaat, maar ik vond het zelf wel heel lekker dat ik wil geweest was.
Ja true, het is niet zo dat je dan de rest van je studie alleen staat ofzo. Het is voor het begin alleen wel fijn. En ik heb mijn beste vriendin wel tijdens de intro leren kennenquote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:26 schreef cvboer het volgende:
[..]
degene die niet gaat, maakt wel vrienden tijdens de studie.
tuurlijk, een beetje normaal persoon zal ook wel vrienden maken zonder intro. Maar goed, er zijn ook mensen die ondanks deelname aan elke mogelijk intro het nog steeds niet lukt om vrienden te maken.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:26 schreef cvboer het volgende:
[..]
degene die niet gaat, maakt wel vrienden tijdens de studie.
Het is gewoon een ontspannen start van de studietijd.Voor degenen tenminste die zich met een drankje en wat leeftijdsgenoten kunnen ontspannenquote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:27 schreef CristinaYang het volgende:
[..]
Ja true, het is niet zo dat je dan de rest van je studie alleen staat ofzo. Het is voor het begin alleen wel fijn. En ik heb mijn beste vriendin wel tijdens de intro leren kennendaar zit ik nog steeds ieder college naast.
Die mensen kan je tenminste minder verwijten.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:30 schreef Joppy het volgende:
[..]
tuurlijk, een beetje normaal persoon zal ook wel vrienden maken zonder intro. Maar goed, er zijn ook mensen die ondanks deelname aan elke mogelijk intro het nog steeds niet lukt om vrienden te maken.
Inderdaad. De introductieweek is niet heilig. Maar wel gewoon een hele relaxte manier om het jaar te beginnen. Als sociaal ingestelde student of scholier pak je dat soort momenten aan. Niets te verliezen, veel mee te winnen en leuk is het sowieso.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:31 schreef Joppy het volgende:
[..]
Het is gewoon een ontspannen start van de studietijd.Voor degenen tenminste die zich met een drankje en wat leeftijdsgenoten kunnen ontspannen
Precies. En stel je ontmoet echt alleen maar mensen die je TOTAAL niet aanstaan kan je altijd nog naar huis. En moet je je trouwens ook afvragen of je studie wel echt bij je past.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:33 schreef Ryon het volgende:
[..]
Inderdaad. De introductieweek is niet heilig. Maar wel gewoon een hele relaxte manier om het jaar te beginnen. Als sociaal ingestelde student of scholier pak je dat soort momenten aan. Niets te verliezen, veel mee te winnen en leuk is het sowieso.
Dit had ik mij vorig jaar tijdens de intro van elektrotechniek moeten beseffenquote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:34 schreef CristinaYang het volgende:
[..]
Precies. En stel je ontmoet echt alleen maar mensen die je TOTAAL niet aanstaan kan je altijd nog naar huis. En moet je je trouwens ook afvragen of je studie wel echt bij je past.
Jij bent ook wel extreem verbitterd zeg,...quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:35 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Dit had ik mij vorig jaar tijdens de intro van elektrotechniek moeten beseffen.
Ik verwacht dat het dit jaar bij de intro van HRM wel een stuk beter gaat.
Hoezo?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:36 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Jij bent ook wel extreem verbitterd zeg,...
he? verband? que?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:36 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Jij bent ook wel extreem verbitterd zeg,...
Je loopt in elk topic af te geven op EL; en waarschijnlijk vond je de stof niet leuk. Maar het ligt ook gewoon aan jezelf; achteraf maar door blijven zeiken is mijn ogen dan ook verbitterd.quote:
Niks verbitterd aan hoor. Maar het is gewoon zo dat de mensen die die opleiding doen, over het algemeen niet echt sociaal vaardig zijn. Het was ook extreem lastig om mensen na colleges even mee te krijgen naar een terrasje (waar ze dan, als het eindelijk gelukt was, ook weer na één of twee biertjes weggingen).quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:41 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Je loopt in elk topic af te geven op EL; en waarschijnlijk vond je de stof niet leuk. Maar het ligt ook gewoon aan jezelf; achteraf maar door blijven zeiken is mijn ogen dan ook verbitterd.
*kijkt naar buiten en schuift gordijnen weer dicht*quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:44 schreef AciD_Nightmare het volgende:
Aaaah teveel mensen bij elkaar ! Kan ik niet tegen! Snel naar de zolderkamer Fok!ken
Een heel leger kroost. Pfft, 4 maar hoor. We zijn ook financieel ondersteund en als ik het echt niet zou redden springt ze heus wel bij. Maar ze wil dat ik het eerst zelf probeer, en ik vind dat ik op m'n 20ste ook wel zelfstandig moet kunnen zijn. Ik kan altijd geld van haar lenen, ipv DUO, maar ze wil het niet zomaar geven omdat de vorige 3 het ook zonder haar bijdrage gered hebben. Het moet dus kunnen.Vandaar dat ze wil dat ik het gewoon probeer.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 12:58 schreef Ryon het volgende:
[..]
Kinderen kosten geld, dat weet je van te voren. Op het moment dat je besluit een heel leger kroost op de wereld te zetten kan je er best rekening mee houden dat je die op zijn tijd financieel moet ondersteunen. Beetje lullig dat de rest van Nederland wel flink gesponsord wordt of een aanvullende beurs krijgt als diegene uit een bijstand gezin komt maar dat jouw moeder ''pedagogisch'' verantwoord bezig wil blijven, zelfs op het moment dat er geen reden meer voor is.
Ik ben het met je eens. Zelfde situatie hier ook. Gelukkig maakt het systeem het mogelijk om zonder geld een studie af te ronden!quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:50 schreef AlbinoBambi het volgende:
Om nog even hierop terug te komen.
[..]
Een heel leger kroost. Pfft, 4 maar hoor. We zijn ook financieel ondersteund en als ik het echt niet zou redden springt ze heus wel bij. Maar ze wil dat ik het eerst zelf probeer, en ik vind dat ik op m'n 20ste ook wel zelfstandig moet kunnen zijn. Ik kan altijd geld van haar lenen, ipv DUO, maar ze wil het niet zomaar geven omdat de vorige 3 het ook zonder haar bijdrage gered hebben. Het moet dus kunnen.Vandaar dat ze wil dat ik het gewoon probeer.
Sowieso wordt lang niet iedereen (flink) gesponsord hoor. Zou het verder waarderen als je mijn moeder en haar standpunten niet aanvalt wanneer ze zichzelf niet kan verdedigen. En zoals ik al gezegd heb, ik vind het niet leuk maar ik snap het wel heel goed en kan er zelf ook achter staan.
Daarnaast wil jij dus eigenlijk zeggen dat mijn moeder meer dan 20 jaar geleden al in had moeten schatten of ze bij kon dragen aan een eventuele studie, zonder dat ze enig idee had wat het kostte, alleen maar omdat ze niet kan verwaqchten dat een kind zelfstandig wordt tijdens de studie? Vind ik een beetje veel gevraagd, in die tijd kan veel gebeuren.
Op wie doel je? En geld krijgen na een bepaalde leeftijd is een gunst geen feit.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:55 schreef Witbaard het volgende:
Jaloerse mensen.
Wat is er verkeerd aan om soms wat van je ouders te krijgen? Normaalste zaak van de wereld, toch?
Nadeel ervan is alleen dat ouders het te vanzelfsprekend vinden. Verantwoordelijkheid leren noemen ze dat dan, maar waar blijft de verantwoordelijkheid om als ouders je kinderen zoveel mogelijk te helpen een fatsoenlijke toekomst te realiseren?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:52 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens. Zelfde situatie hier ook. Gelukkig maakt het systeem het mogelijk om zonder geld een studie af te ronden!
Ben het helemaal met je eens! Mijn ouders ondersteunen mij financieel ook niet. Domweg omdat ik een studie doe waarbij, als ik hem afrond, ik ongeveer 99% kans heb op een baan waarmee ik het makkelijk terug kan betalen. Als ik een studie met minder zekerheid had gedaan had het misschien anders gelegen, maar zij hebben zelf destijds ook moeten lenen en dat is helemaal goed gekomen. Als ik geld tekort kom kan ik altijd bij hun aankloppen, maar dit zal ik uit mezelf niet snel doen. Bij grote aankopen (bijv toen ik ging verhuizen) springen ze wel bij, maar verder stimuleren ze mijn financiele zelfstandigheid.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:50 schreef AlbinoBambi het volgende:
[..]
Een heel leger kroost. Pfft, 4 maar hoor. We zijn ook financieel ondersteund en als ik het echt niet zou redden springt ze heus wel bij. Maar ze wil dat ik het eerst zelf probeer, en ik vind dat ik op m'n 20ste ook wel zelfstandig moet kunnen zijn. Ik kan altijd geld van haar lenen, ipv DUO, maar ze wil het niet zomaar geven omdat de vorige 3 het ook zonder haar bijdrage gered hebben. Het moet dus kunnen.Vandaar dat ze wil dat ik het gewoon probeer.
Sowieso wordt lang niet iedereen (flink) gesponsord hoor. Zou het verder waarderen als je mijn moeder en haar standpunten niet aanvalt wanneer ze zichzelf niet kan verdedigen. En zoals ik al gezegd heb, ik vind het niet leuk maar ik snap het wel heel goed en kan er zelf ook achter staan.
Daarnaast wil jij dus eigenlijk zeggen dat mijn moeder meer dan 20 jaar geleden al in had moeten schatten of ze bij kon dragen aan een eventuele studie, zonder dat ze enig idee had wat het kostte, alleen maar omdat ze niet kan verwaqchten dat een kind zelfstandig wordt tijdens de studie? Vind ik een beetje veel gevraagd, in die tijd kan veel gebeuren.
Dat bedoel ik ook. Maar meteen complete verklaring van hierboven omdat ze het niet krijgt. "ze wil dat ik het gewoon probeer"quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:56 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Op wie doel je? En geld krijgen na een bepaalde leeftijd is een gunst geen feit.
Iedereen moet het natuurlijk aanpakken zoals zij zelf willen. Ik ga niet beweren dat er maar een manier is om het te doen.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:50 schreef AlbinoBambi het volgende:
[..]
Nee HRM danquote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:35 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Dit had ik mij vorig jaar tijdens de intro van elektrotechniek moeten beseffen.
Ik verwacht dat het dit jaar bij de intro van HRM wel een stuk beter gaat.
Hotel Restaurant Management of zo? Cookie zorgt dat het eten op tijd op de goede plek komt?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 15:35 schreef Yreal het volgende:
[..]
Nee HRM danLekker alle truusjes in opleiding bij elkaar
Wel veel kuikens. Maar ik zie het vanzelf wel.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 15:35 schreef Yreal het volgende:
[..]
Nee HRM danLekker alle truusjes in opleiding bij elkaar
Dat dacht ik op de PABO ook, maar dat werd echt een helquote:Op woensdag 17 augustus 2011 15:47 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Wel veel kuikens. Maar ik zie het vanzelf wel.
Hoezo jaloers? Ik krijg ook wel eens zomaar geld van mijn moeder, maar een vaste bijdrage doet ze niet. Zou het best willen, maar jaloers vind ik een groot woord en er is ook helemaal niks mis mee als je wel een vaste bijdrage krijgt. Kan er alleen wel slecht tegen als mensen die een hoge bijdrage krijgen dan gaan klagen dat ze geen geld hebben op elke week 3 keer uit te gaan. Ik heb zelf nauwelijks het geld om 1 keer per week uit te gaan en koop weinig nieuws. En daar klaag ik ook niet over.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:55 schreef Witbaard het volgende:
Jaloerse mensen.
Wat is er verkeerd aan om soms wat van je ouders te krijgen? Normaalste zaak van de wereld, toch?
Dat dus. Veel klasgenoten van mij kunnen echt nog niet met geld omgaan, omdat ze niet gewend zijn na te denken over de rest van de maand.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:58 schreef Piye het volgende:
[..]
Nadeel ervan is alleen dat ouders het te vanzelfsprekend vinden. Verantwoordelijkheid leren noemen ze dat dan, maar waar blijft de verantwoordelijkheid om als ouders je kinderen zoveel mogelijk te helpen een fatsoenlijke toekomst te realiseren?
quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:59 schreef CristinaYang het volgende:
[..]
Ben het helemaal met je eens! Mijn ouders ondersteunen mij financieel ook niet. Domweg omdat ik een studie doe waarbij, als ik hem afrond, ik ongeveer 99% kans heb op een baan waarmee ik het makkelijk terug kan betalen. Als ik een studie met minder zekerheid had gedaan had het misschien anders gelegen, maar zij hebben zelf destijds ook moeten lenen en dat is helemaal goed gekomen. Als ik geld tekort kom kan ik altijd bij hun aankloppen, maar dit zal ik uit mezelf niet snel doen. Bij grote aankopen (bijv toen ik ging verhuizen) springen ze wel bij, maar verder stimuleren ze mijn financiele zelfstandigheid.
Oh, maar die spaarrekening hebben ze ook geopend en gevuld. Alleen studeren is zo pokkeduur dat je na 1 jaar collegegeld daar ook wel doorheen bent. Maar ze hebben zeker wel vanaf mijn geboorte tot mijn 18de verjaardag maandelijks een bedrag weggezet voor mij.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 15:00 schreef Ryon het volgende:
[..]
Iedereen moet het natuurlijk aanpakken zoals zij zelf willen. Ik ga niet beweren dat er maar een manier is om het te doen.
Maar kinderen krijgen is niet een kwestie van een keer geen condoom gebruiken. Er komen een boel (financiële) verantwoordelijkheden bij kijken. Veel ouders openen een spaarrekening op het moment dat een kind geboren wordt. Daar storten ze elke maand een bedrag op (laten we zeggen: 20 euro) tot dat het kind 18 is en gaat studeren. Waarom doen ze dit? Om hun kroost een duwtje in de rug te geven als deze in wellicht de belangrijkste en meest bepalende fase in hun leven komt.
Op het moment dat je ouders teveel verdienen voor een aanvullende beurs en te principieel zijn om ondersteuning te geven ben je als kind gewoon flink genaaid. Het leven wordt dan weer een stukje moeilijker dan het eigenlijk hoeft te zijn,
quote:Op woensdag 17 augustus 2011 15:09 schreef debeterebob het volgende:
Hey Ryon je weet ook dat een gedeelte van de studenten het geld misbruikt door alleen maar keihard te zuipen. Op zich is het vanuit pedagogisch oogpunt misschien beter als je geld ook echt van jou is. Ik denk dat het bijdraagt aan zelfstandigheid. Verder heb ik niks tegen gunsten hoor; geniet er vooral van, maar wordt alsjeblieft niet verwaand en verwend. En als je ouders financieel voor je klaar staan als het echt nodig is, lijkt me genoeg. Dus ik vind jouw reactie met beter nadenken over kinderen en zulks een beetje overdreven.
Ik hoor ook dat mensen geld van hun ouders krijgen voor een rijbewijs, vind ik ook niet normaal. En als je dat als de normaalste zaak van de wereld beschouwd, dan ben je je studie niet eens waard.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:55 schreef Witbaard het volgende:
Jaloerse mensen.
Haterz gonna hate.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 16:21 schreef Deckard het volgende:
[..]
Ik hoor ook dat mensen geld van hun ouders krijgen voor een rijbewijs, vind ik ook niet normaal. En als je dat als de normaalste zaak van de wereld beschouwd, dan ben je je studie niet eens waard.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |