Waarom nog landsgrenzen hebben als je mensen van buiten die landgrenzen massaal binnen laat? Wat is dan het nut nog? De hele defintie van natie-staten is dat je inwoners met speciale rechten en niet-inwoners met minder rechten hebt.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:16 schreef t-8one het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat ik landsgrenzen op wil heffen.
Dus de moraal bestaat eruit dat het in je eigenbelang is dat die regels er zijn? Interessant. Dus als iemand het eigenbelang anders inschat, is er ook een andere moraal?quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:09 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Als niemand zich aan de wet en simpele principes zou houden zouden ze zelf ook hun huizen verliezen.
Als het niet verslechteren van je leven het hoogst haalbare is, dan is twee nachten adrenaline plus nieuwe kleren en bruingoed natuurlijk een welkome afleiding. Overigens zal hun leven de laatste 3 jaar wel verslechterd zijn, net als het uitzicht op een beter leven. En niet door hen zelf maar door andere mensen hun hebzucht.quote:Nu is het dus puur opportunisme. Als ze zich aan de wet, of in ieder geval de simpele principes als 'blijf van andermans spullen af' zouden houden zou hun leven wellicht niet verbeteren, maar in ieder geval niet verslechteren.
Nee, dat lijkt me niet. Ik beweer dan ook niet dat de rellen een poging waren tot een structurele oplossing van hun probleem te komen.quote:De verbetering moet zitten in dat stukje moeite dat ze er zelf voor moeten doen. Wat is de toegevoegde waarde van die flatscreen TV? Die rellen komen vast niet voort uit het feit dat ze een TV missen in hun leven, of wel dan.
Onzin natuurlijk. Er is al eeuwen een onderklasse en er is al eeuwen werkloosheid, en dat is natuurlijk niet omdat ze er zo hard aan een oplossing is gewerkt, maar omdat mensen belang hebben bij werkloosheid van een ander.quote:Alleen maar zeggen dat er van alles mist maar er niets aan doen is gewoon triest.
Ten eerste zullen de banen er echt wel zijn, al is het maar het simpele economische cirkeltje van meer mensen die verdienen -> meer mensen die geld te spenderen hebben -> meer werkgelegenheid om te zorgen dat het geld weer door anderen binnengehaald kan worden.
Dat gebeurt ook, en die mensen komen ook verder dan de rest omdat ze zich daarvan onderscheiden, maar dan heb je de rest nog.quote:Desnoods gaan ze hun eigen groente telen en op die manier werken. Zorg dat je je tijd kunt besteden op een nuttige manier, en wellicht iets aan kunt verdienen en in ieder geval je beste beentje voor zet.
Dat zag ik pas later maar sowieso goed als burgers die pubers aanpakken.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:18 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Wat is er goed aan een gifje dat uit Vancouver komt?
Er zijn verschillende redenen waarom mensen zich aan wetten houden. Dat is verdeeld is verschillende niveaus. Het eerste niveau is wat je bij kinderen ziet. Ze weten niet precies wat wel en niet kan. Daarna weten ze dat ze voor bepaalde dingen gestraft worden en zullen ze dat uit eigen belang niet meer doen of in ieder geval niet als de kans op straf groot is. Als je verder ontwikkelt, komen de oordelen van anderen om de hoek kijken. Daarna een beter algeheel moreel besef. Ik weet de exacte definities niet, maar dit is het globaal.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 10:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik stel de vraag waarom mensen zich aan de wet houden, en waarom ze ophouden dat te doen zodra er geen sanctie van overtreding te verwachten is.
Dat soort dingen is gewoon dagelijkse kost in die wijken.quote:
Het jaren 70 idee dat spreiding van kennis, macht en inkomen het doel moet zijn in onze samenleving is een gepasseerd station.quote:
Nee, ik ben blank namelijk.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:12 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Die komt door je opvoeding, als je die gehad hebt.
Maar jij zou dus aan het verkrachten slaan als de politie je daar niet voor zou straffen?
http://thestar.com.my/new(...)9272131&sec=nationerquote:
Dat is geen reden om het normaal te vinden.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:20 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat soort dingen is gewoon dagelijkse kost in die wijken.
Maar waar bestaat die ontwikkeling van die moraal dan uit? Wat is die moraal buiten eigenbelang?quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:20 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Er zijn verschillende redenen waarom mensen zich aan wetten houden. Dat is verdeeld is verschillende niveaus. Het eerste niveau is wat je bij kinderen ziet. Ze weten niet precies wat wel en niet kan. Daarna weten ze dat ze voor bepaalde dingen gestraft worden en zullen ze dat uit eigen belang niet meer doen of in ieder geval niet als de kans op straf groot is. Als je verder ontwikkelt, komen de oordelen van anderen om de hoek kijken. Daarna een beter algeheel moreel besef. Ik weet de exacte definities niet, maar dit is het globaal.
Die groepen mensen die nu gaan rellen zijn, door gebrek aan opvoeding, in de lagere 'stages' blijven hangen. Ze zien nu dat het geen consequenties heeft en dat anderen het ook doen, dus dat rechtvaardigt het stelen in hun ogen. Ontwikkelde en beschaafde mensen doen dat niet, omdat ze een ver genoeg ontwikkeld moraal hebben.
Het is realiteit.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:23 schreef SteveBudin het volgende:
[..]
Dat is geen reden om het normaal te vinden.
De definitie van de maakbare samenleving is dus spreiding van kennis, macht en inkomen? Ik heb hele andere beelden bij een "maakbare samenleving" maar goed dat zal wel aan mij liggen.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:21 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Het jaren 70 idee dat spreiding van kennis, macht en inkomen het doel moet zijn in onze samenleving is een gepasseerd station.
Mensen zijn kuddedieren, naast het eigenbelang is er ook nog iets als groepsbelang.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar waar bestaat die ontwikkeling van die moraal dan uit? Wat is die moraal buiten eigenbelang?
quote:NohaSalah NoOoOos
Duggan did not fire at officers before he was killed,ballistic tests indicate.on-msn.com/n4AvIZ #UKriots #Londonriots @Zeinobia @alaa
Wat is er mis met dat idee?quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:21 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Het jaren 70 idee dat spreiding van kennis, macht en inkomen het doel moet zijn in onze samenleving is een gepasseerd station.
http://en.wikipedia.org/w(...)of_moral_developmentquote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar waar bestaat die ontwikkeling van die moraal dan uit? Wat is die moraal buiten eigenbelang?
Er zijn wel degelijk mensen in die milieus die zich (keihard) inspannen om iets beters te bereiken, en daar in slagen. Ik heb sterk het vermoeden dat het overgrote deel helaas puur overtuigd is van het feit 'dat het wel niet beter zal worden' en er dus zijn best niet voor doet. Hetzelfde zie je in ons land, met veel mensen die uit gemak een uitkering ontvangen (omdat het verschil tussen minimumloon en de uitkering waarschijnlijk voor deze mensen de moeite van het werken niet waard is).quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dus de moraal bestaat eruit dat het in je eigenbelang is dat die regels er zijn? Interessant. Dus als iemand het eigenbelang anders inschat, is er ook een andere moraal?
[..]
Als het niet verslechteren van je leven het hoogst haalbare is, dan is twee nachten adrenaline plus nieuwe kleren en bruingoed natuurlijk een welkome afleiding. Overigens zal hun leven de laatste 3 jaar wel verslechterd zijn, net als het uitzicht op een beter leven. En niet door hen zelf maar door andere mensen hun hebzucht.
[..]
Nee, dat lijkt me niet. Ik beweer dan ook niet dat de rellen een poging waren tot een structurele oplossing van hun probleem te komen.
[..]
Onzin natuurlijk. Er is al eeuwen een onderklasse en er is al eeuwen werkloosheid, en dat is natuurlijk niet omdat ze er zo hard aan een oplossing is gewerkt, maar omdat mensen belang hebben bij werkloosheid van een ander.
[..]
Dat gebeurt ook, en die mensen komen ook verder dan de rest omdat ze zich daarvan onderscheiden, maar dan heb je de rest nog.
One of the few police forces to have begun recording the figures of reported gang rape is the Metropolitan Police. In 2008 alone, they received reports of 85 gang rapes. Using the Met's definition of gang rape – those involving three or more perpetrators – we began to look at the number of convictions. We tracked down 29 cases, from January 2006 to March 2009, in which a total of 92 young people were convicted of involvement in gang rape.quote:
No future and nothing to lose.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:26 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Er zijn wel degelijk mensen in die milieus die zich (keihard) inspannen om iets beters te bereiken, en daar in slagen. Ik heb sterk het vermoeden dat het overgrote deel helaas puur overtuigd is van het feit 'dat het wel niet beter zal worden' en er dus zijn best niet voor doet. Hetzelfde zie je in ons land, met veel mensen die uit gemak een uitkering ontvangen (omdat het verschil tussen minimumloon en de uitkering waarschijnlijk voor deze mensen de moeite van het werken niet waard is).
Het afschuiven op geen betere toekomst mogelijk vind ik dan echt belachelijk. Ik verwacht niet dat iedereen zijn best zal gaan doen, want dat is niet realistisch, maar met een andere instelling zouden ze stukken verder komen.
En als iemand het eigenbelang anders inschat is er voor die persoon waarschijnlijk inderdaad een andere moraal. Het komt uiteindelijk voor de meeste mensen toch neer op het 'wat gij niet wilt...'. Helaas zijn de opportunisten echter van mening dat het afnemen van andermans goederen ze echter wel verder brengt. Zij schatten het eigenbelang zo in dat het hen niet zal gebeuren, terwijl ze het een ander aandoen. Zie daar je veranderde moraal onder deze groep.
Kennelijk is er een behoorlijk verschil tussen de meningen over het in de hand hebben van toekomst. Ik ben van mening dat je het hoe dan ook kunt veranderen, bepaalde mensen hier kennelijk niet.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:27 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
No future and nothing to lose.
In de slachtofferrol kruipen en het criminele pad kiezen is veel makkelijker.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:29 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Kennelijk is er een behoorlijk verschil tussen de meningen over het in de hand hebben van toekomst. Ik ben van mening dat je het hoe dan ook kunt veranderen, bepaalde mensen hier kennelijk niet.
Leg eens uit.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:28 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Je zit op het verkeerde forum.
Hij moet naar nikita.nlquote:
"Dit is schandalig. Ik zet nog eens 10.000 politiemensen in, die toch niks mogen doen".quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:32 schreef Kingstown het volgende:
Om 12.00 uur een statement van Cameron.
Dat ligt wat genuanceerder, heb er zelf wat van weten maken maar heleboel jeugdvrienden zijn begin jaren 80 volledig ontspoord.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:29 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Kennelijk is er een behoorlijk verschil tussen de meningen over het in de hand hebben van toekomst. Ik ben van mening dat je het hoe dan ook kunt veranderen, jij kennelijk niet.
Hij schijnt zelf mee te gaan vechten.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:33 schreef ConscienceNL het volgende:
[..]
"Dit is schandalig. Ik zet nog eens 10.000 politiemensen in, die toch niks mogen doen".
Dan ben je de uitgelezen persoon om te kunnen beargumenteren dat het dus mogelijk is er iets van te maken, in plaats van 'de makkelijke weg' te kiezen. Het komt dan in mijn ogen neer op een sterk principegevoel en de juiste moraal. Desalniettemin is dat natuurlijk ook een deel dat je mee krijgt uit opvoeding, maar je maakt nog steeds je eigen keuzes.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:34 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat ligt wat genuanceerder, heb er zelf wat van weten maken maar heleboel jeugdvrienden zijn begin jaren 80 volledig ontspoord.
Toevallig was het toen ook crisis, hun vaders al jaren werkeloos, drugs, beetje inbreken en wanneer ze de kans kregen rellen.
Best vergelijkbaar eigenlijk.
Je omgeving bepaalt voor een groot deel wie je bent.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:35 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Dan ben je de uitgelezen persoon om te kunnen beargumenteren dat het dus mogelijk is er iets van te maken, in plaats van 'de makkelijke weg' te kiezen. Het komt dan in mijn ogen neer op een sterk principegevoel en de juiste moraal. Desalniettemin is dat natuurlijk ook een deel dat je mee krijgt uit opvoeding, maar je maakt nog steeds je eigen keuzes.
Dat klopt, maar je maakt nog altijd je eigen keuzesquote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:37 schreef Poppenkastpop het volgende:
[..]
Je omgeving bepaalt voor een groot deel wie je bent.
Schrikken die zich even de pleurisquote:
Interessant! Ook Kohlberg's stadia van morele ontwikkeling:quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:26 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/w(...)of_moral_development
Ik ben van mening dat het verdomd moeilijk is om je eigen keuze te maken als je ouders geen aansluiting bij de maatschappij vinden, maargoed dat gaat te ver offtopic.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:35 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Dan ben je de uitgelezen persoon om te kunnen beargumenteren dat het dus mogelijk is er iets van te maken, in plaats van 'de makkelijke weg' te kiezen. Het komt dan in mijn ogen neer op een sterk principegevoel en de juiste moraal. Desalniettemin is dat natuurlijk ook een deel dat je mee krijgt uit opvoeding, maar je maakt nog steeds je eigen keuzes.
Hoe je de maatschappij ook inricht er zullen altijd mensen buiten de boot vallen en hoe meer dat er zijn, hoe meer problemen je hebt. Vervang mensen door machines en het wordt allemaal iets goedkoper, maar sociaal gezien krijg je dat 3 dubbel terug in je gezicht.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:35 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Ik had het geluk om een hele goede Cito toets te maken.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:35 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Eigen keuzes maken is altijd mogelijk, alleen vaak is de druk te groot om af te wijken van de 'standaard' keuze in je leefomgeving. Er is daarom een heel groot verschil tussen keuzes kunnen maken en het daadwerkelijk maken van eigen keuzes.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:39 schreef t-8one het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat het verdomd moeilijk is om je eigen keuze te maken als je ouders geen aansluiting bij de maatschappij vinden, maargoed dat gaat te ver offtopic.
Verdomd moeilijk is niet onmogelijk. Het komt dan dus neer op persoonlijkheid, en de kansen die je krijgt/zelf creeërt.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:39 schreef t-8one het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat het verdomd moeilijk is om je eigen keuze te maken als je ouders geen aansluiting bij de maatschappij vinden, maargoed dat gaat te ver offtopic.
En anders had je dus per definitie geen mogelijkheden gehad om je leven positief te wenden?quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:41 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ik had het geluk om een hele goede Cito toets te maken.
Was beetje de nerd van de buurtgang zeg maar, daardoor is het met mij beter afgelopen.
Zit ook grote geluksfactor in.
prcs, als je ouders een opleiding maar stom vinden is het verdomd moeilijk om als 12 jarige toch door te zetten.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:41 schreef Intrepidity het volgende:
[..]
Eigen keuzes maken is altijd mogelijk, alleen vaak is de druk te groot om af te wijken van de 'standaard' keuze in je leefomgeving. Er is daarom een heel groot verschil tussen keuzes kunnen maken en het daadwerkelijk maken van eigen keuzes.
Die persoonlijkheid vorm je deels tijdens het opgroeien, je persoonlijkheid wordt ook gevormd door je omgeving. Ik denk dat iemand zelf weinig invloed heeft op zijn/haar persoonlijkheid.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:42 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Verdomd moeilijk is niet onmogelijk. Het komt dan dus neer op persoonlijkheid, en de kansen die je krijgt/zelf creeërt.
Alleen krijg je vanuit je opvoeding en milieu een enorme bias mee richting de ene of de andere keuze. We kunnen dus wel stellen dat het afhankelijk van de omgeving waarin je opgroeit een heeeeel stuk moeilijker is om de juiste keuze te maken. En of jij die keuze zou maken in die omstandigheden is ook nog maar de vraag.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:42 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Verdomd moeilijk is niet onmogelijk. Het komt dan dus neer op persoonlijkheid, en de kansen die je krijgt/zelf creeërt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |