Als je echt in God gelooft zul je deze discussie op een andere manier benaderen dan dat. Dan zul je aangeven dat God dit doet om de mens zich verder te laten ontwikkelen en dat het benadeelde volk later glorieuze tijden tegemoet gaat.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:36 schreef ooge het volgende:
Als je in een god geloofd dan kun je toch niet in een kieskeurige god geloven, want dat klopt het hele concept niet meer, god is immers perfect.
Het ligt eraan wat jij als 'wonderlijk' bestempeld natuurlijk, maar de 'kleine' wonderen gebeuren nog dagelijks. Ga er maar vanuit dat die niet in de krant komen en ook bij de 'grote' wonderen zal het niet zo snel in de krant komen. Immers, zo'n groot wonder kan je niet hard maken met bewijs, enkel met ooggetuigen.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:47 schreef Tokamak het volgende:
Hoevaak gebeurt er nou nog iets wonderlijks op de wereld?
Laten we eerlijk zijn. Hoe oud is hij nou eenmaal? 7000 jaar ofzo? Hij is gewoon veel te traag en te oud om nog op hoog tempo wonderen te kunnen verrichten! Allicht dat hij wat kieskeurig is geworden!
En als er nu eens niet gebeden wordt voor die wonderen?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:51 schreef Supersoep het volgende:
"How can a just God forever torture those who've never heard of Him."
Die vraag valt niet echt op te lossen, als je de randvragen van zijn wel of niet bestaan wegneemt. Mensen die Jezus niet als verlosser zien, komen eeuwig in de Hel terecht; een straf wat vernietigingskampen kinderspel maakt aangezien dat tenminste nog tijdelijk van aard is. Mensen die het Christendom niet kennen omdat ze er nooit in contact mee zijn gekomen, wat dus hun schuld niet is, ontsnappen ook niet aan die straf.
Dus mag je concluderen dat God wreed is, ontzettend onlogisch en zich niet om deze wereld bekommert en dat alle gevallen van ''wonderlijke'' gebeurtenissen na gebed gevallen van "whatever happens, happens" zijn. Puur toeval. Voor elke persoon die ineens geneest na een ziekbed, zijn er ook 10 die ineens dood neervallen terwijl ze nog gezond oogden.
Het antwoord van theologen komt vaak niet verder dan "ja, voor ons is het onlogisch, maar we moeten niet arrogant genoeg zijn om te denken dat God in dezelfde morele kaders als ons denkt."
http://www.bringyou.to/CraigBradleyHellDebate.mp3
Vind ik echt totaal irrelevant. Al die kleine wonderen. Ik wil ze niet eens wonderen noemen. En waarom moeten die persé religieus van aard zijn?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:51 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Het ligt eraan wat jij als 'wonderlijk' bestempeld natuurlijk, maar de 'kleine' wonderen gebeuren nog dagelijks. Ga er maar vanuit dat die niet in de krant komen en ook bij de 'grote' wonderen zal het niet zo snel in de krant komen. Immers, zo'n groot wonder kan je niet hard maken met bewijs, enkel met ooggetuigen.
Ja, niks? Shit happens. Met miljarden mensen heb je statistisch zoveel mogelijkheden om iets wonderbaarlijks te laten gebeuren, in iemands leven, op welk moment dan ook. In contrast zijn er dan weer veel meer voorbeelden waar het gruwelijk fout gaat.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:52 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
En als er nu eens niet gebeden wordt voor die wonderen?
Eens. De meeste dingen die op dit moment wonderen worden genoemd zijn gewoon "onverklaarbare" verschijnsels van de natuur, let maar op. Net als onweer vroeger.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:53 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Vind ik echt totaal irrelevant. Al die kleine wonderen. Ik wil ze niet eens wonderen noemen. En waarom moeten die persé religieus van aard zijn?
Is beiden genetisch te manipuleren in combinatie met talent en kunde.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:53 schreef naatje_1 het volgende:
Over een muur van 2 meter springen noem ik overigens niet een gevalletje "whatever happens, happens" en meer dan 40 dagen niets eten of drinken en in leven blijven vind ik ook van een bijzonder geval...
Nogmaals, waarom wil je dat klaarblijkelijk zo graag toeschrijven aan een Goddelijk wezen? Het menselijk lichaam is onder bepaalde mentale toestanden nu eenmaal tot veel dingen in staat.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:53 schreef naatje_1 het volgende:
Over een muur van 2 meter springen noem ik overigens niet een gevalletje "whatever happens, happens" en meer dan 40 dagen niets eten of drinken en in leven blijven vind ik ook van een bijzonder geval...
En god heeft hopelijk wel wat beters te doen dan een paar keer per jaar mensen nét dat extra kleine zetje te geven om over een muur te springen, zodat ze zich niet bezeren. En dat terwijl hij met dezelfde moeite ook een onschuldig kind had kunnen redden van verkrachting.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:55 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Is beiden genetisch te manipuleren in combinatie met talent en kunde.
Ook dat inderdaad, anders is het toch wel een kansloze pauper zonder enige visie. Onder een wonder versta ik het splijten van de zee of lopen op water, dat heb ik nog niet iemand zien doen.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:58 schreef gamezz het volgende:
[..]
En god heeft hopelijk wel wat beters te doen dan een paar keer per jaar mensen nét dat extra kleine zetje te geven om over een muur te springen, zodat ze zich niet bezeren. En dat terwijl hij met dezelfde moeite ook een onschuldig kind had kunnen redden van verkrachting.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chow_Yun-Fatquote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:59 schreef naatje_1 het volgende:
De chinees waar ik het over heb ik trouwens Yun
neequote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:00 schreef Supersoep het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Chow_Yun-Fat
Deze? Ja dan kan ik me voorstellen dat hij over muren springt. Met kabels enzo. Special effects.
Oh bah, wat een religieuze propaganda.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:02 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
nee![]()
http://www.bol.com/nl/p/n(...)002089278/index.html
Daar moest ik ook aan denkenquote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:57 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Nogmaals, waarom wil je dat klaarblijkelijk zo graag toeschrijven aan een Goddelijk wezen? Het menselijk lichaam is onder bepaalde mentale toestanden nu eenmaal tot veel dingen in staat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ursula_and_Sabina_Eriksson
Hier. Enorme kracht hadden die twee, zonder drugs. Tijdelijke waanzin. Die konden vast ook wel over een muur springen. En dan?
Je hoort wél vaker overigens dat iemand ineens weer leeft ondanks dat de persoon klinisch dood is verklaard. Levend begraven worden ofzo. Is niets wonderlijks aan btw, gewoon onkunde van de mens.quote:Dat van 40 dagen niet drinken en eten is trouwens, tot het in diep detail geobserveerd wordt door een objectief onderzoeksteam, complete onzin. Je gaat toch ook niet op woord geloven dat Jezus echt herrezen is van de dood?
Zegt mij geen reet en ik heb redelijk wat Chinese literatuur gelezen. Heb je ook nog een linkje naar een persoonlijke website van de beste man of wellicht een bron?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:02 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
nee![]()
http://www.bol.com/nl/p/n(...)002089278/index.html
Ik heb het niet over Jezus. Ik heb het dus over die Chinese man.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:57 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Nogmaals, waarom wil je dat klaarblijkelijk zo graag toeschrijven aan een Goddelijk wezen? Het menselijk lichaam is onder bepaalde mentale toestanden nu eenmaal tot veel dingen in staat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ursula_and_Sabina_Eriksson
Hier. Enorme kracht hadden die twee, zonder drugs. Tijdelijke waanzin. Die konden vast ook wel over een muur springen. En dan?
Dat van 40 dagen niet drinken en eten is trouwens, tot het in diep detail geobserveerd wordt door een objectief onderzoeksteam, complete onzin. Je gaat toch ook niet op woord geloven dat Jezus echt herrezen is van de dood?
Neemt ook allemaal niet weg dat je geen enkele reden hebt om dat toe te schrijven aan iets goddelijks. Je maakt dan dezelfde fout die mensen vroeger ook maakten. "Oh, ik kan dit niet zomaar verklaren, dus God heeft het gedaan." Dat is te kortzichtig.
quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:57 schreef Tokamak het volgende:
En het is overigens maar de vraag of die twee dingen wel echt zo gebeurd zijn zoals ze verteld worden.
quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:51 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Het ligt eraan wat jij als 'wonderlijk' bestempeld natuurlijk, maar de 'kleine' wonderen gebeuren nog dagelijks. Ga er maar vanuit dat die niet in de krant komen en ook bij de 'grote' wonderen zal het niet zo snel in de krant komen. Immers, zo'n groot wonder kan je niet hard maken met bewijs, enkel met ooggetuigen.
Omdat het misschien niet nodig was?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:00 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Ook dat inderdaad, anders is het toch wel een kansloze pauper zonder enige visie. Onder een wonder versta ik het splijten van de zee of lopen op water, dat heb ik nog niet iemand zien doen.
omdat het kan.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:07 schreef renerulezzz het volgende:
Wederom zo'n punt: waarom zou je hier in godsnaam over willen filosoferen?
Nou dat is dus opgelost. Je hebt geen enkele reden om zijn ervaring, als het echt was, wat niet eens zo wonderbaarlijk zou zijn, echt toe te schrijven aan goddelijke interventie.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:07 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ik heb het niet over Jezus. Ik heb het dus over die Chinese man.
Dus jij vindt gemarteld worden leuk?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:10 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Nou dat is dus opgelost. Je hebt geen enkele reden om zijn ervaring, als het echt was, wat niet eens zo wonderbaarlijk zou zijn, echt toe te schrijven aan goddelijke interventie.
Hij deed iets leuks en hij schrijft het toe aan God omdat hij Christen is. Net zoals Kaká dat wel eens zal doen na een geweldig, onmogelijk ogend doelpunt. Prima. Doen wel meer mensen. Betekent niks.
Ik heb het over z'n sprong. Ga je verder nog een substantieel antwoord formuleren of heeft het eigenlijk geen zin wat we je hier vertellen? Het is hier allemaal prima weerlegd en je hebt duidelijke antwoorden ontvangen.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:13 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Dus jij vindt gemarteld worden leuk?
'prima weerlegd'. Natuurlijk. Het wonderlijke waar ik het over heb, had ooggetuigen. Als je dat wonderlijke wilt weerleggen, dan heeft dat geen zin. Ik heb zelf het boek nog niet gelezen, dus kan alleen maar verhalen van wat ik heb gehoord. Nog een voorbeeld dan:quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:15 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Ik heb het over z'n sprong. Ga je verder nog een substantieel antwoord formuleren of heeft het eigenlijk geen zin wat we je hier vertellen? Het is hier allemaal prima weerlegd en je hebt duidelijke antwoorden ontvangen.
Dus omdat hij zelf zegt dat het geen propaganda is, en er ooggetuigen zij, is het waargebeurd? Dat het een inspirerende persoonlijkheid is, dat wil ik direct geloven. Maar het is fysisch onmogelijk om 40 dagen niet te drinken. 40 dagen niet eten overleef je nog wel, maar meer dan 72 uur zonder vocht is écht onmogelijk. En hoe waar is het verhaal van het genezen? Dat hij goed kon masseren, dat zal best. Ik denk zelf eerder aan een placebo-effect op een veel kleinere schaal dan het boek wilt vertellen.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:31 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
'prima weerlegd'. Natuurlijk. Het wonderlijke waar ik het over heb, had ooggetuigen. Als je dat wonderlijke wilt weerleggen, dan heeft dat geen zin. Ik heb zelf het boek nog niet gelezen, dus kan alleen maar verhalen van wat ik heb gehoord. Nog een voorbeeld dan:
De man in kwestie zat in de gevangenis, omdat hij dus Christen was. In de gevangenis was er een zieke man, hij gaf deze man een massage. Tijdens de massage bad Yun tot God en de man genas. Vervolgens spreekt iedereen over die wonderlijke massage in de gevangenis, niet wetende dat het door het gebed kwam. Iedereen die toen een massage bij Yun kreeg werd genezen. Op deze manier kwam de man in gunst bij de gevangenisbewaarder en door de manier waarop hij omging met de rest nog meer (heel liefdevol). Gevolg was dat hij ook tijden op de andere gevangen mocht letten, die inmiddels Christen waren geworden, omdat Yun natuurlijk niet stopte met verkondigen met het evangelie. Zijn straf werd hierdoor natuurlijk niet minder, hij moest de doodstraf krijgen.
Van het moment dat hij in de gevangenis zat, at en dronk hij niet meer. Dat vonden de mensen van de gevangenis niet fijn, daarom dwongen ze hem te drinken en te eten, want stel je voor dat mensenrechtenactivisten dit zouden zien. Het kwam er echter niet in en hij bleef zo mager. Toen er 40 dagen voorbij waren had hij het gevoel alsof hij nog door moest gaan, en zo geschiede. Je mag mij lek schieten als dit niet door God is gebeurd. Dat het is gebeurd, is zeker, want er zijn ooggetuigen van.
Slechts een korte bloemlezing, ik ga het boek binnenkort lezen. Wat ik overigens nog wel weet, is dat het niet zijn bedoeling is om propaganda te doen of grote praat over wonderen te houden.
Dit bovenstaande is zó slecht, dat ik hoop dat je of van plan bent om je intellectueel denkvermogen naar boven bij te stellen of maar gewoon een simpel baantje neemt later en zeker geen filosofie gaat studeren.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:31 schreef naatje_1 het volgende:
Dat het is gebeurd, is zeker, want er zijn ooggetuigen van.
Zullen er mensen zijn geweest die inderdaad baat hebben bij massages, in de loop van de historie? Natuurlijk. Hoe komt dat? Nou, misschien waren ze al een genezingsproces aan het ondergaan, los van die massage, maar wordt dat juist als de oorzaak van de genezing aangeduid omdat het in dezelfde tijdsspanne lag. [i]"Ja ik heb minder last van m'n been nu sinds gisteren. Ja 's middags had ik toen die massage. Hij heeft me vast genezen." Verder is het placebo-effect ook een soms bijzonder fenomeen (en heel vaak ook niet).quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:31 schreef naatje_1 het volgende:
De man in kwestie zat in de gevangenis, omdat hij dus Christen was. In de gevangenis was er een zieke man, hij gaf deze man een massage. Tijdens de massage bad Yun tot God en de man genas. Vervolgens spreekt iedereen over die wonderlijke massage in de gevangenis, niet wetende dat het door het gebed kwam. Iedereen die toen een massage bij Yun kreeg werd genezen.
Niet écht overtuigend.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:29 schreef naatje_1 het volgende:
...een of andere Chinees waar ik op het moment de naam niet van weet
Dan is het toch een wonder, als het fysisch onmogelijk isquote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:58 schreef Tokamak het volgende:
[..]
Dus omdat hij zelf zegt dat het geen propaganda is, en er ooggetuigen zij, is het waargebeurd? Dat het een inspirerende persoonlijkheid is, dat wil ik direct geloven. Maar het is fysisch onmogelijk om 40 dagen niet te drinken. 40 dagen niet eten overleef je nog wel, maar meer dan 72 uur zonder vocht is écht onmogelijk. En hoe waar is het verhaal van het genezen? Dat hij goed kon masseren, dat zal best. Ik denk zelf eerder aan een placebo-effect op een veel kleinere schaal dan het boek wilt vertellen.
Wat ik wil zeggen, je moet niet alles geloven wat er verteld wordt, je moet zelf ook nadenken. Wie is er niet in het verhaal getrapt van Calgon?
Ja dus wat is aannemelijker? Dat het een echt wonder is dat de gekende grenzen van het menselijk lichaam op absurde wijze overschrijdt of dat het niet echt 40 dagen zijn?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:18 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Dan is het toch een wonder, als het fysisch onmogelijk isMaar het heeft geen zin verder door te gaan, want je zal blijven volharden en ik ook.
Ik wil maar al te graag dat er geen God is, dat zou het leven veel gemakkelijker maken voor mij.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:21 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Ja dus wat is aannemelijker? Dat het een echt wonder is dat de gekende grenzen van het menselijk lichaam op absurde wijze overschrijdt of dat het niet echt 40 dagen zijn?
Je wil te graag geloven in God, denk ik. Dat is de drijfveer bij wel meer mensen. Want een wereld zonder God is eng.
Nou, gefeliciteerd dan. Je leven is nu makkelijker.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:28 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ik wil maar al te graag dat er geen God is, dat zou het leven veel gemakkelijker maken voor mij.
Niet liever een eeuwig leven in een perfecte wereld samen met God dus?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:28 schreef naatje_1 het volgende:
Ik wil maar al te graag dat er geen God is, dat zou het leven veel gemakkelijker maken voor mij.
Er is veel meer reden om aan te nemen dat de mens God verzonnen heeft dan andersom.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:28 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Als het toch gebeurt dan is het fysisch niet onmogelijk, en daarmee nog steeds geen wonder.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:18 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Dan is het toch een wonder, als het fysisch onmogelijk isMaar het heeft geen zin verder door te gaan, want je zal blijven volharden en ik ook.
Wat heeft het relaas van een ooggetuige nou voor waarde?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:31 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
'prima weerlegd'. Natuurlijk. Het wonderlijke waar ik het over heb, had ooggetuigen. Als je dat wonderlijke wilt weerleggen, dan heeft dat geen zin. Ik heb zelf het boek nog niet gelezen, dus kan alleen maar verhalen van wat ik heb gehoord. Nog een voorbeeld dan:
De man in kwestie zat in de gevangenis, omdat hij dus Christen was. In de gevangenis was er een zieke man, hij gaf deze man een massage. Tijdens de massage bad Yun tot God en de man genas. Vervolgens spreekt iedereen over die wonderlijke massage in de gevangenis, niet wetende dat het door het gebed kwam. Iedereen die toen een massage bij Yun kreeg werd genezen. Op deze manier kwam de man in gunst bij de gevangenisbewaarder en door de manier waarop hij omging met de rest nog meer (heel liefdevol). Gevolg was dat hij ook tijden op de andere gevangen mocht letten, die inmiddels Christen waren geworden, omdat Yun natuurlijk niet stopte met verkondigen met het evangelie. Zijn straf werd hierdoor natuurlijk niet minder, hij moest de doodstraf krijgen.
Van het moment dat hij in de gevangenis zat, at en dronk hij niet meer. Dat vonden de mensen van de gevangenis niet fijn, daarom dwongen ze hem te drinken en te eten, want stel je voor dat mensenrechtenactivisten dit zouden zien. Het kwam er echter niet in en hij bleef zo mager. Toen er 40 dagen voorbij waren had hij het gevoel alsof hij nog door moest gaan, en zo geschiede. Je mag mij lek schieten als dit niet door God is gebeurd. Dat het is gebeurd, is zeker, want er zijn ooggetuigen van.
Slechts een korte bloemlezing, ik ga het boek binnenkort lezen. Wat ik overigens nog wel weet, is dat het niet zijn bedoeling is om propaganda te doen of grote praat over wonderen te houden.
Helemaal dom te denken dat God dénkt. "O wacht even,daar moet ik even over nadenken ".quote:Het antwoord van theologen komt vaak niet verder dan "ja, voor ons is het onlogisch, maar we moeten niet arrogant genoeg zijn om te denken dat God in dezelfde morele kaders als ons denkt."
De God van de bijbel kan vaak niet tippen aan onze moraal.quote:Het antwoord van theologen komt vaak niet verder dan "ja, voor ons is het onlogisch, maar we moeten niet arrogant genoeg zijn om te denken dat God in dezelfde morele kaders als ons denkt."
Die ooggetuigen geloven in UFO's en willen maar al te graag een UFO zien, of het monster van Loch Ness, of de Yeti, etc. Het verschil met deze ooggetuigen is, dat het ongelovigen waren. Of ze dat nog steeds zijn, weet ik niet, maar ik weet wel dat ze het waren. Vervolgens komt er iemand, die ze niet kennen, die geeft een massage et voila, de man is genezen. Waar is hier het placebo effect? Het placebo effect is dat je denkt dat je een medicijn hebt, terwijl er geen medicijn was. Echter, hier is het juist andersom: je denkt geen medicijn te hebben, maar je geneest! De volgende ongelovigen zijn misschien aangetast door het placebo effect (hij is genezen door een massage, dus zullen wij nu ook genezen), maar dan nog was het niet de massage die ertoe deed. Dat was namelijk niet het genezende middel dat de man had gebruikt. De ooggetuigen in kwestie waren dus ongelovigen, die hebben er toch geen baat bij om gelovigheid te propaganderen? Jullie zijn net zo ongelovig als deze man, jullie gaan toch ook het geloof niet propaganderen? Zeker niet de wonderen, want wonderen bestaan niet...quote:Op donderdag 4 augustus 2011 11:03 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wat heeft het relaas van een ooggetuige nou voor waarde?
Er zijn zat mensen die met eigen ogen gezien hebben:
* het monster van Loch Ness
* de Yeti
* Maria die huilt
* UFO's
* geesten
Geloof je die ook allemaal?
ja ho es even, jij komt steeds met argumenten als: hij zegt zelf, hij heeft zelf gezien etc etc.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 13:55 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Die ooggetuigen geloven in UFO's en willen maar al te graag een UFO zien, of het monster van Loch Ness, of de Yeti, etc. Het verschil met deze ooggetuigen is, dat het ongelovigen waren. Of ze dat nog steeds zijn, weet ik niet, maar ik weet wel dat ze het waren. Vervolgens komt er iemand, die ze niet kennen, die geeft een massage et voila, de man is genezen. Waar is hier het placebo effect? Het placebo effect is dat je denkt dat je een medicijn hebt, terwijl er geen medicijn was. Echter, hier is het juist andersom: je denkt geen medicijn te hebben, maar je geneest! De volgende ongelovigen zijn misschien aangetast door het placebo effect (hij is genezen door een massage, dus zullen wij nu ook genezen), maar dan nog was het niet de massage die ertoe deed. Dat was namelijk niet het genezende middel dat de man had gebruikt. De ooggetuigen in kwestie waren dus ongelovigen, die hebben er toch geen baat bij om gelovigheid te propaganderen? Jullie zijn net zo ongelovig als deze man, jullie gaan toch ook het geloof niet propaganderen? Zeker niet de wonderen, want wonderen bestaan niet...
@Desunoto: Nogmaals, 'goede argumenten', 'haarfijne redeneringen' zouden mijn betoog onderuit hebben gehaald. Natuurlijk, je kan zo alles onderuit halen. Je kan ook onderuit halen dat je bestaat, maar het gaat erom wat uiteindelijk het meest aannemelijke is voor jezelf, want niet door logisch beredeneren kom je tot geloof. Het helpt je wel van je geloof af natuurlijk, maar ik voel gewoon dat er een God is. Door eigen ervaring. Door wat ik heb gehoord, gelezen en gezien. Natuurlijk zijn die eigen ervaringen ook door 'goede argumenten' en 'haarfijne redeneringen' onderuit te halen, maar dat heeft geen zin.
Nu ga ik als de wiede weerga dat boek lezen, zodat ik concreet weet waarover ik nu aan het praten ben.
Aannemende dat het gebeurd is, hoe is het logisch te verklaren dat iemand langer dan 40 dagen zonder eten en drinken kan?quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:12 schreef hoatzin het volgende:
[..]
ja ho es even, jij komt steeds met argumenten als: hij zegt zelf, hij heeft zelf gezien etc etc.
Ook jij komt met wonderlijke genezingen die niet te controleren zijn.
Terwijl voor elk zogenaamd wonder gewoon een logische verklaring is.
Dat kan dus niet. Eten ok, maar zonder water ga je dood. Helemaal in de woestijn. Ik neem aan dat we het daar wel over eens zijn?quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:17 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Aannemende dat het gebeurd is, hoe is het logisch te verklaren dat iemand langer dan 40 dagen zonder eten en drinken kan?
Was dat zo ?quote:Op donderdag 4 augustus 2011 13:58 schreef naatje_1 het volgende:
Overigens best wel typisch, de man waar wij over kletsen verkondigt het evangelie, wat 'blijde boodschap' betekent.
Toch niet in de orthodoxe versie ( N.T. )quote:Als ik jullie zo zie praten, dan merk ik dat jullie het helemaal geen blijde boodschap vinden.
Oei, dus als we aannemen dat het wel gebeurd is, heb je ineens geen logische beredeneringen meer om te zeggen dat het geen wonder is. Dus als het gebeurd is, dan moet het wel een wonder zijn?quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:30 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat kan dus niet. Eten ok, maar zonder water ga je dood. Helemaal in de woestijn. Ik neem aan dat we het daar wel over eens zijn?
Assumption is the mother of all fuckupsquote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:34 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Oei, dus als we aannemen dat het wel gebeurd is, heb je ineens geen logische beredeneringen meer om te zeggen dat het geen wonder is. Dus als het gebeurd is, dan moet het wel een wonder zijn?
Zonder aanname geen goede discussie, want anders komen we in een zich herhalende discussie, waar ik mij beroep op de vele ongelovige ooggetuigen die er waren en beroept hij zich op het feit dat het slechts ooggetuigen waren. Zo komen we natuurlijk geen stap verder in een discussie. Ik neem namelijk niet aan dat het gebeurd is, het is gebeurd. Maar anderen zullen hoogstwaarschijnlijk niet aannemen dat het gebeurd is, want het is niet gebeurd. Dat is geen kwestie van goede argumenten, maar een kwestie van je verleden en je hart. Ik zal altijd meer sympathie hebben voor het aannemen van het wonder, en zij zullen altijd meer sympathie hebben voor het niet aannemen van het wonder. Voor hun bestaan wonderen immers niet. Eerst zien en dan geloven en als ze het dan eenmaal zien, dan nog zullen ze volharden dat ze een epileptische aanval hebben gehad of dat ze onder invloed van drugs waren. Het heeft geen zin met deze mensen te discussiëren zonder de aanname.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Assumption is the mother of all fuckups
Als we aannemen dat het gebeurd is dan is het een wonder in die zin dat we het op dit moment (nog) niet kunnen verklaren.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:34 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Oei, dus als we aannemen dat het wel gebeurd is, heb je ineens geen logische beredeneringen meer om te zeggen dat het geen wonder is. Dus als het gebeurd is, dan moet het wel een wonder zijn?
Die ooggetuigen zijn er alleen volgens de schrijver van het verhaal (Wij van WC-eend adviseren WC-eend.), dus weten we helemaal niet of die ooggetuigen wel bestaan en daarnaast zijn ooggetuigenverslagen volkomen onbetrouwbaar gebleken.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:41 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Zonder aanname geen goede discussie, want anders komen we in een zich herhalende discussie, waar ik mij beroep op de vele ongelovige ooggetuigen die er waren en beroept hij zich op het feit dat het slechts ooggetuigen waren. Zo komen we natuurlijk geen stap verder in een discussie. Ik neem namelijk niet aan dat het gebeurd is, het is gebeurd. Maar anderen zullen hoogstwaarschijnlijk niet aannemen dat het gebeurd is, want het is niet gebeurd. Dat is geen kwestie van goede argumenten, maar een kwestie van je verleden en je hart. Ik zal altijd meer sympathie hebben voor het aannemen van het wonder, en zij zullen altijd meer sympathie hebben voor het niet aannemen van het wonder. Voor hun bestaan wonderen immers niet. Eerst zien en dan geloven en als ze het dan eenmaal zien, dan nog zullen ze volharden dat ze een epileptische aanval hebben gehad of dat ze onder invloed van drugs waren. Het heeft geen zin met deze mensen te discussiëren zonder de aanname.
Gegevens die over hem bekend zijn:quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:42 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Als we aannemen dat het gebeurd is dan is het een wonder in die zin dat we het op dit moment (nog) niet kunnen verklaren.
Als we zowel natuurlijke als bovennatuurlijke verklaringen ervoor gaan bedenken dan zijn de opties eindeloos en is de conclusie dat het wel moet komen door de christelijke god (uit alle 1000en goden) volstrekt absurd en onlogisch.
Die conclusie is alleen logisch als je alle andere opties buiten boord kiepert.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:47 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Gegevens die over hem bekend zijn:
- Hij is als 17-jarige bekeerd tot het Christendom, in China, hij was door een stem geroepen en heeft gehoorzaamd.
- Hij heeft in de gevangenis gezeten, omdat hij Christen was. Ik hoef jou niet te vertellen, dat dat geen pretje is.
- Hij is geen een of andere gemuteerde, die meer dan 40 dagen zonder drinken kan.
Vertel mij nu, waarom is de conclusie dat het moet komen van een christelijke god zo raar, als hij zelf een Christen is, als hij daarom vervolgd wordt en als hij niet een of andere gemuteerde is?
Nogmaals, aannemende dat het gebeurd is, want anders is alle discussie zinloos.
We kunnen ook naar de desbetreffende Chinese gevangenis gaan om daar aan de gevangenen en de cipiers te vragen of het echt gebeurd is, als dat je beter zint. Boek jij het vliegtuig, dan ga ik met je mee.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:44 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Die ooggetuigen zijn er alleen volgens de schrijver van het verhaal (Wij van WC-eend adviseren WC-eend.), dus weten we helemaal niet of die ooggetuigen wel bestaan en daarnaast zijn ooggetuigenverslagen volkomen onbetrouwbaar gebleken.
Je overleeft niet 40 dagen zonder water, fysiek onmogelijk.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:41 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Zonder aanname geen goede discussie, want anders komen we in een zich herhalende discussie, waar ik mij beroep op de vele ongelovige ooggetuigen die er waren en beroept hij zich op het feit dat het slechts ooggetuigen waren. Zo komen we natuurlijk geen stap verder in een discussie. Ik neem namelijk niet aan dat het gebeurd is, het is gebeurd. Maar anderen zullen hoogstwaarschijnlijk niet aannemen dat het gebeurd is, want het is niet gebeurd. Dat is geen kwestie van goede argumenten, maar een kwestie van je verleden en je hart. Ik zal altijd meer sympathie hebben voor het aannemen van het wonder, en zij zullen altijd meer sympathie hebben voor het niet aannemen van het wonder. Voor hun bestaan wonderen immers niet. Eerst zien en dan geloven en als ze het dan eenmaal zien, dan nog zullen ze volharden dat ze een epileptische aanval hebben gehad of dat ze onder invloed van drugs waren. Het heeft geen zin met deze mensen te discussiëren zonder de aanname.
Op zijn minst hadden ze al van UFO's gehoord en desbetreffende personen hadden nog nooit gehoord van genezing door gebed, want het Christendom in China was heel goed systematisch uitgeroeid. Vandaar ook dat ze geloofden dat het kwam door de massage, want dat kan best iets met bijvoorbeeld Boeddhisme te maken hebben.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:52 schreef Modus het volgende:
Bron voor de claim dat 'alle UFO waarnemers van tevoren al in UFO's geloofden?'
quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je overleeft niet 40 dagen zonder water, fysiek onmogelijk.
Heel leuk om in mooie verhalen te geloven, maar het zijn geen feiten.
quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:52 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
We kunnen ook naar de desbetreffende Chinese gevangenis gaan om daar aan de gevangenen en de cipiers te vragen of het echt gebeurd is, als dat je beter zint. Boek jij het vliegtuig, dan ga ik met je mee.
Kom maar terug als je inhoudelijk wilt pratenquote:
Als iemand 40 dagen zonder eten of drinken in de woestijn verblijft en dat overleeft dan kun je dat een wonder noemen.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:34 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Wat is hier kinderachtig aan? Ik kan die ooggetuigen niet naar hier toveren, evenmin kan ik jullie overtuigen dat het echt gebeurd is, zonder dat jullie met de vele ooggetuigen hebben gesproken. De beste manier is dus om naar de desbetreffende gevangenis te gaan en zien of er nog gevangenen zijn die er ook zaten in de tijd dat Yun er zat.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:56 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Zie hier het kinderachtige niveau.
Dat probeer ik met man en macht, maar dat is onmogelijk als de basis voor een goede discussie er niet is. Zelfs de aanname helpt niet om dit tot een goede discussie te leiden, dus dan rest er niets dan het eerste vliegtuig naar China te pakken om de gevangenis te bezoeken, waar ik over spreek. Al weet ik zelf nog niet welke gevangenis het is, maar daar kom ik wel achter.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kom maar terug als je inhoudelijk wilt praten
Het was meer dan 40 dagen in een gevangenis in China, recentelijk gebeurd. De cipiers hebben met man en macht geprobeerd om te zorgen dat hij toch wat binnen kreeg in de vorm van vloeibaar voedsel, maar het mocht niet baten.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:02 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Als iemand 40 dagen zonder eten of drinken in de woestijn verblijft en dat overleeft dan kun je dat een wonder noemen.
Als iemand in Castricum zijn adem inhoudt en de zee inwandelt en er via de zeebodem bij Harwich weer uit klimt mag je dat ook een wonder noemen.
Beide dingen zijn nog nooit gebeurd. Ik kan dat dan ook niet aannemen.
Dat is geen inhoudelijke argumentatie, dat is enkel zeggen dat je geen argument hebt.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:06 schreef naatje_1 het volgende:
Dat probeer ik met man en macht, maar dat is onmogelijk als de basis voor een goede discussie er niet is. Zelfs de aanname helpt niet om dit tot een goede discussie te leiden, dus dan rest er niets dan het eerste vliegtuig naar China te pakken om de gevangenis te bezoeken, waar ik over spreek. Al weet ik zelf nog niet welke gevangenis het is, maar daar kom ik wel achter.
Overigens ben ik nu bij de inleiding, en het staat er wederom, wat ik al gezegd heb:
'In plaats van de aandacht te richten op de vele wonderen of zijn lijdenservaringen, geeft Yun er de voorkeur aan het karakter en de schoonheid van Jezus te benadrukken.'
quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Je kan aan god alle karakter eigenschappen hangen en ze zijn altijd waar, zelfs als ze elkaar tegenspreken. Dit kan maar een ding betekenen, god bestaat niet, logisch gezien is de verzameling god leeg.
Net zo goed dat de uitspraak dan de keizer van frankrijk een baard heeft. Die is zowel waar als onwaar, omdat frankrijk geen keizer heeft.
ja dat wordt van Mozes ook beweerd. Ook niet te controleren. Heb je de rest van mijn vorige post ook gelezen? Vooruit, haal dat miljoen!quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:07 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Het was meer dan 40 dagen in een gevangenis in China, recentelijk gebeurd. De cipiers hebben met man en macht geprobeerd om te zorgen dat hij toch wat binnen kreeg in de vorm van vloeibaar voedsel, maar het mocht niet baten.
Aldus het boek en dat moet wel waar zijn omdat in dat boek staat dat het waar is.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:07 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Het was meer dan 40 dagen in een gevangenis in China, recentelijk gebeurd. De cipiers hebben met man en macht geprobeerd om te zorgen dat hij toch wat binnen kreeg in de vorm van vloeibaar voedsel, maar het mocht niet baten.
Ik vraag naar een bron, niet dat jij zegt dat het zo is. Dat zei je net namelijk ook al.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:54 schreef naatje_1 het volgende:
Op zijn minst hadden ze al van UFO's gehoord en desbetreffende personen hadden nog nooit gehoord van genezing door gebed, want het Christendom in China was heel goed systematisch uitgeroeid. Vandaar ook dat ze geloofden dat het kwam door de massage, want dat kan best iets met bijvoorbeeld Boeddhisme te maken hebben.
Dit is toch te controleren, in ieder geval kan je naar de ooggetuigen toe. Ik nodig jullie uit om het te controleren en dan vinden jullie mij kinderachtig...quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:13 schreef hoatzin het volgende:
[..]
ja dat wordt van Mozes ook beweerd. Ook niet te controleren. Heb je de rest van mijn vorige post ook gelezen? Vooruit, haal dat miljoen!
Wat is nu je punt?quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:19 schreef naatje_1 het volgende:
'Toen we daar aankwamen, ontdekten we dat de deur van het appartement openstond. We liepen naar binnen en stonden toen oog in oog met een hele serie geweren die allemaal op ons gericht waren! De agenten deden ons onze riem af en bonden onze handen achter onze rug. De enige gedachte die bij mij opkwam, was dat ik moest ontsnappen. Voordat mijn handen vastgebonden zouden worden, rende ik achteruit naar het raam. In een fractie van een seconde opende ik het raam, schreeuwde: 'Wegwezen!' en sprong met mijn voeten naar voren naar buiten.
Ik had nooit verwacht dat het BOV ook nog eens een tiental agenten onder het raam geposteerd zou hebben. Ik kwam op een rare manier terecht en vanwege de hoogte waarvan ik was gevallen raakten mijn voeten ernstig verwond. De agenten beneden hadden nooit verwacht dat iemand het in zijn hoofd zou halen om uit het raam te springen, dus gedurende enkele seconden staarde ik naar hen en staarden zij naar mij en allemaal schreeuwden we van schrik en verbazing!
De agenten haastten zich naar mij toe, duwden me tegen de grond en begonnen genadeloos op me in te schoppen en te slaan. Ze trapten met hun zware laarzen tegen mijn benen en bovenop mijn borst, ze trokken mijn haar achterover en sloegen met hun geweren. Mijn botten kraakten en braken onder hun brute aframmeling. Toen haalden ze een stroomstok tevoorschijn en begonnen ze me met elektrische schokken te martelen.
Ik was er zo slecht aan toe dat ik me alleen nog maar kon oprollen en me op Jezus richten, ik probeerde geen aandacht te besteden aan de klappen die ik kreeg. Uiteindelijk verloor ik het bewustzijn.
Dit voorval was zo barbaars en gewelddadig dat het een wonder is dat ik niet dood was.'
De propaganda voor de kerk springt er vanaf. Nu wilt natuurlijk iedereen gemarteld worden door het BOV en er levend vanaf komen.
Wie claimt maakt hardquote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:20 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Dit is toch te controleren, in ieder geval kan je naar de ooggetuigen toe. Ik nodig jullie uit om het te controleren en dan vinden jullie mij kinderachtig...
Dat het geen propaganda voor de kerk is, zoals hier in dit topic ergens werd gemeld. Dat die wonderen dus niet neergeschreven zijn met de bedoeling om van de daken af te schreeuwen dat er wonderen waren, maar dat die wonderen neergeschreven zijn tot eer van God. Dat probeer ik duidelijk te maken. Dan is er dus ook helemaal geen baat bij om onwaarheden neer te schrijven, waarom zou je? Het gaat immers niet om de wonderen, die zijn bijzaak.quote:
Denk jij dat ik "ooggetuigen" geloof? Denk je dat ik monster van Loch-Ness getuigen geloof?quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:20 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Dit is toch te controleren, in ieder geval kan je naar de ooggetuigen toe. Ik nodig jullie uit om het te controleren en dan vinden jullie mij kinderachtig...
Dat weet ik niet, maar meestal brengt een ooggetuige je wel op weg, en als het er dan niet 1, of 10, of 100 zijn, maar meer dan 200 of iets dergelijks, dan zou je misschien wel geloven. Als ze dan ook nog eens overeenstemmende verhalen vertellen zijn we nog meer op weg.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:29 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Denk jij dat ik "ooggetuigen" geloof? Denk je dat ik monster van Loch-Ness getuigen geloof?
Je geeft nog geen antwoord op die million-dollar kwestie....
quote:Op donderdag 4 augustus 2011 14:41 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Mijn god wat een kul. Echt.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:40 schreef naatje_1 het volgende:
Dat is nu precies waarom dat geld nog immer ligt te wachten. Het gaat niet om de wonderen, maar om Jezus. Zij die dus inderdaad wonderlijke dingen meemaken zullen nooit dat geld ophalen en zij die dat geld willen ophalen zullen nooit die wonderen kunnen doen.
Daarom is het dus ook een geloof en geen wetenschap.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:52 schreef Desunoto het volgende:
Er duiken constant neppe "bewijzen" op voor het bestaan van UFO's, Chupacabra, Bigfoot etc. waar die wezens op te herkennen zouden zijn, terwijl er niemand moeite doet om God zichtbaar te maken.
Bigfoot? Gigantische voetafdruk gemaakt door mensen.
UFO's? Beetje spelen met photoshop en/of een video editor.
Chupacararaba? Misvormde schedel van een zwerfhond laten zien.
God? Enkel woorden van mensen die je op hun woord zou moeten geloven.
Toch ook wel apart, niet?
En toch hebben alu-hoedjes en gelovigen vaak hetzelfde doel in een discussie over hun onderwerp: overtuigen.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:54 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Daarom is het dus ook een geloof en geen wetenschap.
Gelovigen in ieder geval met een doel, mensen meenemen naar het koninkrijk van god en ze behoeden voor de hel.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:56 schreef Desunoto het volgende:
[..]
En toch hebben alu-hoedjes en gelovigen vaak hetzelfde doel in een discussie over hun onderwerp: overtuigen.
Houd dat dan ook fijn achter je voordeur en val er geen mensen mee lastig die wèl nadenken.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:54 schreef naatje_1 het volgende:
Daarom is het dus ook een geloof en geen wetenschap.
Dat lukt niet zo goed als ze geen poot hebben om op te staan. Alle verhalen zijn zo ongeloofwaardig als het bestaan van de vliegende rendieren van de kerstman. Nergens is bewijs... ja, "ooggetuigen".quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:57 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Gelovigen in ieder geval met een doel, mensen meenemen naar het koninkrijk van god en ze behoeden voor de hel.
Jij gaat hier even voor al-le gelovigen verklaren dat er geen enkele bij zal zitten die dat geld niet zou kunnen gebruiken, al was het maar voor een goed doel?quote:
Een miljoen is ook best handig om de gristelijke propaganda machine draaiende te houden lijkt me.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 16:05 schreef Modus het volgende:
[..]
Jij gaat hier even voor al-le gelovigen verklaren dat er geen enkele bij zal zitten die dat geld niet zou kunnen gebruiken, al was het maar voor een goed doel?
http://www.peterrdevries.(...)-van-een-ooggetuige/quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:38 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, maar meestal brengt een ooggetuige je wel op weg, en als het er dan niet 1, of 10, of 100 zijn, maar meer dan 200 of iets dergelijks, dan zou je misschien wel geloven. Als ze dan ook nog eens overeenstemmende verhalen vertellen zijn we nog meer op weg.
Als je het dan nog niet voor waar aanziet, dan klopt mijn idee over de aanname in ieder geval wel.
[..]
Dat mensen het verklaren op die manier maakt het niet waar. Mensen hebben soortgelijke zaken beschreven die ze doorstonden door hun geloof in communisme, of vrijheid.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:23 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Dat het geen propaganda voor de kerk is, zoals hier in dit topic ergens werd gemeld. Dat die wonderen dus niet neergeschreven zijn met de bedoeling om van de daken af te schreeuwen dat er wonderen waren, maar dat die wonderen neergeschreven zijn tot eer van God. Dat probeer ik duidelijk te maken. Dan is er dus ook helemaal geen baat bij om onwaarheden neer te schrijven, waarom zou je? Het gaat immers niet om de wonderen, die zijn bijzaak.
waarom niet? Wat is er mis met geld? Kun je een hoop "goede"dingen mee doen. Weggeven aan mensen die het wèl nodig hebben bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 15:40 schreef naatje_1 het volgende:
Dat is nu precies waarom dat geld nog immer ligt te wachten. Het gaat niet om de wonderen, maar om Jezus. Zij die dus inderdaad wonderlijke dingen meemaken zullen nooit dat geld ophalen en zij die dat geld willen ophalen zullen nooit die wonderen kunnen doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |