Inderdaad. Dat politieke gelul de hele tijd.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 11:34 schreef yvonne het volgende:
Deze kan wel dicht zeker?
Het gaat totaal niet meer over Oslo...
quote:'Breivik belde zelf politie'
De Noorse aanslagpleger Anders Behring Breivik heeft naar eigen zeggen zelf de politie gebeld tijdens zijn schietpartij op het Noorse eiland Utoya. Dat heeft zijn advocaat maandag verklaard op de Noorse openbare televisie.
"Tijdens zijn laatste verhoor, op vrijdag, heeft hij gezegd zelf de politie te hebben gebeld op het eiland", aldus advocaat Geir Lippestad. "Ik weet niet of dat ook waar is."
Volgens getuigen van de schietpartij zou Breivik in de weer zijn geweest met een gsm of walkie-talkie. De Noorse politie heeft vooralsnog geweigerd commentaar te geven op die getuigenissen.
Alle mobiele telefoons, camera's en computers op Utoya zijn inmiddels in beslaggenomen door de autoriteiten om zo de route van de terrorist te kunnen reconstrueren.
http://www.telegraaf.nl/b(...)_.html?sn=buitenland
Het is een politieke massamoord. Moeilijk om de politiek dan buiten beschouwing te laten.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 11:42 schreef Disorder het volgende:
[..]
Inderdaad. Dat politieke gelul de hele tijd.
Ja, waarom zou iemand dat niet mogen doen? Zie je mij dat zeggen? Mag ik het belachelijk vinden? Ja dat mag ik.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 11:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Je zegt "dat is waar". En voegt eraan toe dat men nog "harder moet optreden". Kaltstellen? Hoe zie je het voor je? Harder optreden tegen een medeparlementarier?
Je moet Wilders juist gewoon laten lullen. Dat heeft Rutte erg goed gezien.
En wat jij belachelijk vindt, vindt een ander niet belachelijk. Waarom zou iemand geen "belachelijke" uitspraken mogen doen?
En daar is al een apart topic voor.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 11:44 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Het is een politieke massamoord. Moeilijk om de politiek dan buiten beschouwing te laten.
Ik ben blij dat bij een volgende aanslag door extremisten ook een apart topic over de politieke aanleiding geopend gaat worden , zodat we het niet over de achtergrond of motivatie van de dader(s) hoeven te hebben.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 11:48 schreef Disorder het volgende:
[..]
En daar is al een apart topic voor.
Dan ga je in dit topic posten:quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 11:44 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Het is een politieke massamoord. Moeilijk om de politiek dan buiten beschouwing te laten.
Been there done that, maar je moet bijna schizofreen zijn om dat vol te kunnen houden. Je mag het nieuwsbericht dat Breivik alle sociaaldemocraten dood wil hier wel posten, maar je mag er niks over zeggen, dat moet in een ander topic.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 12:43 schreef SuicideErrorist het volgende:
[..]
Dan ga je in dit topic posten:
[Noorwegen] Aanslagen: de analyse #6
Dat zelf bellen zou wel verklaren waarom ze zijn naam al wisten; iets wat volgens Team Aluhoedje er op wees dat 'omgwtfbbq!! het is van binnenuit!! opzet!!'quote:
Dat hij een Japanse psychiater wil verbaast me. Maar zijn redenatie nog meer... Sowieso, zou een moslim (zonder verder weer een discussie over hun goed of kwaad te starten) niet logischerwijs meer over eergevoel snappen?quote:
Ik vind het wel logisch klinken vanuit zijn standpunt. Eergevoel in onze westerse samenleving bestaat nauwelijks en al zeker niet op het niveau wat hij bedoelt. Dan kom je al snel in het Oosten uit en dan zou je idd ook iemand uit een moslimland kunnen nemen, maar Japan is een westers land en die combinatie doet het beter als een psychiater uit (pak em beet) Oman.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 15:21 schreef Puntenslijpsel het volgende:
Dat hij een Japanse psychiater wil verbaast me. Maar zijn redenatie nog meer... Sowieso, zou een moslim (zonder verder weer een discussie over hun goed of kwaad te starten) niet logischerwijs meer over eergevoel snappen?
Ja okee daar heb je gelijk in. Maar Japanners streven dat eergevoel op een volstrekt andere manier na; veel meer intern en binnen de familie en gebaseerd op schaamte en verwijt. Breivik's manier van de eer redden is een manier die we toch meer in het Midden-Oosten zien...quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 15:26 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ik vind het wel logisch klinken vanuit zijn standpunt. Eergevoel in onze westerse samenleving bestaat nauwelijks en al zeker niet op het niveau wat hij bedoelt. Dan kom je al snel in het Oosten uit en dan zou je idd ook iemand uit een moslimland kunnen nemen, maar Japan is een westers land en die combinatie doet het beter als een psychiater uit (pak em beet) Oman.
Zijn eergevoel is dan wel Oosters, maar zijn westerse levensstijl niet en die combinatie sluit wel aardig aan bij Japan.
Zou heel goed kunnen....daarvoor weet ik echt veel te weinig van over de Japanse eercultuur....en Breivik mss ook wel.quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 15:29 schreef Puntenslijpsel het volgende:
[..]
Ja okee daar heb je gelijk in. Maar Japanners streven dat eergevoel op een volstrekt andere manier na; veel meer intern en binnen de familie en gebaseerd op schaamte en verwijt. Breivik's manier van de eer redden is een manier die we toch meer in het Midden-Oosten zien...
Ik denk dat een Japanner juist meer onbegrip zou tonen...
Ik denk dat meneer snel wanhopig gaat worden als ze zijn eisen niet inwilligen. Hij wil sowieso té graag zijn verhaal kwijt. Dus ik ga er van uit dat het uiteindelijk wel komtquote:Op dinsdag 2 augustus 2011 15:36 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Zou heel goed kunnen....daarvoor weet ik echt veel te weinig van over de Japanse eercultuur....en Breivik mss ook wel.
Uiteindelijk is het toch het meest interessante (wmb) om zoveel mogelijk uit hem te krijgen. Nou snap ik dat men geen eisen van hem inwilligt, maar ik hoop dat er een moment komt waar men daar doorheen gaat prikken, want het zal me verder een rotzorg zijn of hij in een rode sweater of een tempelierspakje verschijnt, dat is allemaal uiterlijke vertoning.
Zelfde bij die psychiaters. Afgezien van het mogelijke taalprobleem zou het wel eens tegen hem kunnen gaan werken om idd een Japanse psychiater toegewezen te krijgen. Zou hij vooraf dat al bedacht hebben?
quote:Op dinsdag 2 augustus 2011 12:48 schreef sp3c het volgende:
of in POL
geen zin om het halve topic weer te verwijderen maar vanaf nu graag weer over de aanslagen zelf hier zonder politiek gezeur en liefst zonder Wilders
edit: als de goede man zich wil registreren mag Wilders trouwens best in dit topic meepraten, ik raad hem aan een abonnement te nemen en goed de gebruikersvoorwaarden te lezen want we zijn heel streng
Heb ook een groot deel inmiddels gelezen, ontzagwekkend allemaal. Ook hoe hij weken/maandenlang bezig is geweest met Facebook contacten verzamelen, puur om ze dat manifest toe te sturen.quote:Op maandag 1 augustus 2011 22:32 schreef Endorcoven het volgende:
Heb inmiddels een groot deel van zijn manifest gelezen (het grootste deel van het ideologische verhaal overgeslagen, ging mij vooral om zijn voorbereiding en "dagboek"). Zeer interessant leesvoer. Ik krijg het beeld van een hoogbegaafde en bijna oneindig gemotiveerde man, die ziekelijk systematisch te werk gaat.
Ik heb niet alle kleine nieuwsberichtjes gevolgd, dus excuses als zaken al breed bekend zijn, maar voor de liefhebber enkele feiten die ik opvallend vond:
- Hij noemt twee voorbeelden om er voor te zorgen dat je langere tijd alleen kunt werken zonder inmenging van vrienden en bekenden: zeg dat je verslaafd bent aan World of Warcraft en dat je een jaar lang hardcore wilt spelen, of zeg dat je homo bent en tijd nodig hebt voor jezelf. Bij korte bezoeken zeg je dat je naar een homo-erotische massagesalon gaat. Zijn bedoeling hiermee is tegen een bekende iets schaamtevols toe te geven, in de hoop dat ze het daardoor niet doorvertellen.
- Hij ging naar Praag met de gedachte makkelijk aan een wapen te komen. Na enkele mislukte pogingen schrijft hij dat de stad een stuk makker en veiliger is dan hij dacht. Hij overweegt vervolgens nog enkele andere manieren totdat hij besluit legaal een wapenvergunning aan te vragen. Zijn wapens past hij aan met losse onderdelen die hij op E-bay koopt.
- Om zichzelf te motiveren trakteert hij zichzelf regelmatig op een luxe driegangenmenu. Vaak is dit een chinees restaurant in wat hij noemt de "southern town"
- Op een dag wordt hij wakker met een smsje dat de eigenares van zijn gehuurde farm binnen twee uur iets op komt halen. Op dat moment ligt de hele farm vol met materialen om bommen mee te maken. Hij besluit om zijn pistool bij de hand te houden om haar te executeren en vervolgens te vluchten. Hij weet haar echter over te halen om twee dagen later te komen.
- Hij was meer dan 5 dagen bezig om alle kunstmestkorrels te vermalen. Deze hadden namelijk een beschermende laag.
- Op een gegeven moment moet hij werken met puur aluminium. Hij wordt doodsbang als hij de bijsluiter leest. Aluminium kan ontploffen als het in contact komt met onder meer metaal en zuurstof en als er wrijving onstaat. Op dat moment calculeert hij dat hij mogelijk komt te overlijden, maar helaas gebeurt en niets, zelfs niet als hij het in een stalen betonmolen gaat mengen.
- Hij is er van overtuigd dat hij door alle giftige dampen die hij heeft ingeademd kanker zal oplopen.
- Hij geeft aan dat het primaire doel van een gevangen tempelier moet zijn om te ontsnappen. Daarnaast moet de tempelier voor zijn aanslag ergens een koffer begraven waarmee hij na zijn ontsnapping opnieuw een aanslag kan plegen. Hij adviseert dan losse aanslagen te plegen. Niet op prominente en bekende politici, maar de laag hieronder, in verband met slechte beveiliging.
- Hij geeft aan dat een tempelier altijd cyankali bij zich moet dragen en zichzelf moet doden als hij merkt dat de missie mislukt. Als de missie lukt moet hij zich overgeven. Hieruit blijkt dus dat zijn missie "geslaagd" was.
quote:Op maandag 1 augustus 2011 23:23 schreef gebrokenglas het volgende:
[ afbeelding ]
bron / ook foto's uit zijn jeugd
quote:During the 90-minute shooting spree, he was listening to Lord of the Rings music Lux Aeterna, by Clint Mansell, at maximum volume to 'suppress fear'.
quote:Details telefoontje Breivik
OSLO - De details over het telefoontje van Anders Behring Breivik aan de politie worden duidelijk.
‘Breivik. Commandant. Georganiseerd in de anticommunistische verzetsbeweging tegen de islamisering. Operatie uitgevoerd en wil zich aan Delta overgeven.’ Noorse media melden dat Breivik met deze woorden de politie op de hoogte heeft gebracht van zijn bloedige aanslagen.
De oproep duurde volgens de krant Verdens Gang amper drie seconden. Na de melding verbrak de 32-jarige Breivik de verbinding. De politie probeerde hem daarna tevergeefs terug te bellen. Even later werd Breivik gearresteerd.
Volgens een politiewoordvoerder in Oslo is er inderdaad een oproep binnengekomen van de mobiel van Breivik. Hij kon echter niet bevestigen dat het Breivik zelf was die aan de lijn hing. Ook de inhoud van het gesprek kon niet bevestigd worden.
De gsm van Breivik is nog steeds spoorloos
Er waren toch nog honderden kids op dat eiland die het overleefd hebben? Waarom was de operatie voor hem dan al uitgevoerd?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 15:40 schreef Frutsel het volgende:
Operatie uitgevoerd en wil zich aan Delta overgeven
Inderdaad krom, bereidt hij zich helemaal voor op shootouts met SWATs en 'system protectors', om 'te sterven als een martelaar' en traint hij zich helemaal de pleures in om tientallen kilo's aan bepantsering te dragen, maandenlang erover doen om die set uberhaupt bij elkaar te sprokkelen voor honderden euro's... En dan geeft hij zich over zonder ook maar 1x beschoten te zijn.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 15:49 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Er waren toch nog honderden kids op dat eiland die het overleefd hebben? Waarom was de operatie voor hem dan al uitgevoerd?
"Ik ben klaar" moet hij gezegd hebben tegen de politie,quote:Op woensdag 3 augustus 2011 16:01 schreef Panzermaus het volgende:
Misschien zat hij er mentaal toch doorheen, of wist hij heel goed dat arrestatie onvermijdbaar was en wilde hij zich gewoon overgeven, voor zijn ego en de eer van een Tempelier? 'Ze hebben me niet gepakt, ik heb mezelf overgegeven.'
Dat ook natuurlijk en hij had zelf in het manifest geschreven dat bij een succesvolle actie hij zou willen blijven leven. Ik denk ook dat hij de paraatheid van de politie heeft overschat.quote:Ik denk dat hij zich ervan wilde verzekeren dat hij in leven bleef, voor zijn grootheidswaanzin, inspiratie voor anderen, aandacht voor zijn 'ideologie' krijgen, achter de gevolgen van zijn acties komen, etc. In dat laatste is hij erg geinteresseerd volgens de Noorse politie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |