Je snapt dat in de wetenschap een "theorie" de hoogst mogelijke status van een idee is, toch?quote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:36 schreef SiGNe het volgende:
Eerst bewijs zien, zo werkt het in de natuurkunde ook.
De Big Bang therorie is ook nog een theorie omdat het nog niet 100% zeker bewezen is (al zijn er wel al enorm veel dingen rondom bewezen)
De Big Bang is bewezen. Er zal in de wetenschap nooit 100% zekerheid zijn. Alleen maar een hoge mate van waarschijnlijkheid d.m.v. intersubjectieve waarnemingenquote:De enige vraag die overblijft als de Big Bang bewezen is ....
En als het nu donker is.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:25 schreef Prospos het volgende:
Eerst zien, dan geloven. Dat heeft me tot nu toe nog nooit teleurgesteld.
De Big Bang is niet bewezen. Het is aannemelijk gemaakt volgens de gangbare methodequote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je snapt dat in de wetenschap een "theorie" de hoogst mogelijke status van een idee is, toch?
[..]
De Big Bang is bewezen. Er zal in de wetenschap nooit 100% zekerheid zijn. Alleen maar een hoge mate van waarschijnlijkheid d.m.v. intersubjectieve waarnemingen
'Bewezen' in de wetenschappelijke context.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:45 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
De Big Bang is niet bewezen. Het is aannemelijk gemaakt volgens de gangbare methode.
Ik vind het nog steeds radicaal om het bewezen te noemen binnen de wetenschappelijke context. De leken kunnen het verkeerd opvattenquote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:47 schreef SpecialK het volgende:
[..]
'Bewezen' in de wetenschappelijke context.
ik denkquote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:45 schreef wise het volgende:
omdat geloof voor de zwakken is.
Jezelf geven aan een hoger persoon die niet bestaat is gewoon dom.
Daarbij komt ook dan mensen graag in kuddegedrag geloven en ergens bij willen horen. En wat is er dan mooier om dan bij een "sekte" te gaan die andere niet-gelovigen willen overtuigen(dwingen) voor hun geloof.
Also, laat eerst maar eens bewijs zien.
De "sprookjes"boek is al een paar keer herschreven en staat vol fantasie. Het is veel aannemelijker dat de aarde ontstaan is door de natuur en niet door 1 of andere baardmans in zijn luchtkasteel in de wolken.
Natuurlijk laat ik een gelovige in zijn waarde, maar in mijn achterhoofd denk ik; "x20430920942390)
Mja maar voor een groot gedeelte op papier en door afleiding en extrapolatie. Het is zeker aannemelijk maar om nu te zeggen dat het gesneden koek is.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:47 schreef SpecialK het volgende:
[..]
'Bewezen' in de wetenschappelijke context.
Snap ik maar toch zijn er genoeg zaken 100% waar, water kookt onder druk van 1atm bij 100 graden bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je snapt dat in de wetenschap een "theorie" de hoogst mogelijke status van een idee is, toch?
dat mag je denkenquote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:48 schreef DeZoektocht het volgende:
[..]
ik denkals ik jou hoor zeggen dat de aarde is ontstaan door de natuur.
Ach zoveel verschil je niet van de rest, je ontkent slechts 1 godsverhaal minder dan ongelovigen.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:52 schreef Mathemaat het volgende:
Ik geloof in God vanwege vragen binnen de ontologie die ik als kind mezelf afvroeg. Wie ben ik? Wat ben ik? Waarom is alles zo? Je zou kunnen zeggen dat ik mij meer tot een metafysicus heb ontwikkeld in tegenstelling tot de meeste mensen in Nederland wie meer "zien dan pas geloven" gedachtegoed zijn gaan aanhangen.
In Genesis staat "god created the heavens and the earth" (in het Engels omdat ik de bijbel niet ken en wel het nummer "let there be light' van Mike Oldfieldquote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:51 schreef MouzurX het volgende:
Ik zal als eerste wel een duidelijk antwoord geven op de TS:
Geloven in een god zorgt niet voor een antwoord op de zinsvraag: Hoe is het universum ontstaan.
Daarom zie ik het nut niet in van geloven.
100% waar kan niet binnen de wetenschap, dat water kookt bij 100 graden onder een druk van 1 atm heeft natuurlijk wel een waarschijnlijkheid van tegen de 100%. Enkel om het als 100% waar aan te duiden binnen de wetenschap, zou je elke pot water dat bij 1 atm aan de kook is geraakt hebben moeten meten, niet alleen nu en het verleden, maar ook die gaan koken in de toekomst en dat gaat natuurlijk niet.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:52 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Snap ik maar toch zijn er genoeg zaken 100% waar, water kookt onder druk van 1atm bij 100 graden bijvoorbeeld.
Dat sowiesoquote:Persoonlijk vind ik zaken die "met zeer grote waarschijnlijkheid" bewezen zijn in elk geval meer waarde hebben dan een theoretisch geval waarbij de bewijzen cryptisch in een boek dat +/-1900 jaar geleden geschreven is staan (de eerste +/-100 jaar werden de verhalen van mond op mond doorgegeven voor men het op ging schrijven en verhalen met elkaar in verband bracht).
Of inderdaad:quote:Op zaterdag 30 juli 2011 18:01 schreef SiGNe het volgende:
[..]
In Genesis staat "god created the heavens and the earth" (in het Engels omdat ik de bijbel niet ken en wel het nummer "let there be light' van Mike Oldfield(sample van de eerste maanlanding, 't is Armstrong die het zegt namelijk))
Jouw vraag kan je verder makkelijk beantwoorden met "God heeft het universum gemaakt"
Of Evt. "God is degene die de Big bang heeft gecreërd".
Beter kan je vragen "waar was God toen het universum, tijd en ruimte nog niet bestond?"
Als ruimte niet bestaat, waar ben je dan? En als tijd niet bestaat, hoe kan je dan de tijd nemen om alles te creëren? de meeste simpele gedachte kost al tijd.
Laat maar.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:53 schreef wise het volgende:
[..]
dat mag je denken. Probleem in vele gevallen is, dat de gelovigen zich hier aan storen daar waar de niet-gelovigen gewoon doorgaan met hun leven
Tja, wat ik zie in dit filmpje is creatief puzzelen met tekst uit de bijbel en historische gebeurtenissen, waarbij het één en ander op zo'n manier geinterpreteerd wordt zodat het lijkt alsof het overeenkomt.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 18:34 schreef Limitless het volgende:
atheisten willen bewijs, hier heb je bewijs.
de profetieen van de bijbel uitgelegd door middel van het geschiedenisboek dat je nog van school kent.
dit is een voorbeeld. zie de hele serie, best interessant.
oordeel zelf maar.
Ik zie geen wetenschappelijk bewijs voor het bestaan van God.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 18:34 schreef Limitless het volgende:
atheisten willen bewijs, hier heb je bewijs.
de profetieen van de bijbel uitgelegd door middel van het geschiedenisboek dat je nog van school kent.
dit is een voorbeeld. zie de hele serie, best interessant.
oordeel zelf maar.
Jullie hebben het allemaal fout. We hebben afgesproken dat 100 graden Celsius de graad is waarbij water kookt onder 1 atmquote:Op zaterdag 30 juli 2011 18:09 schreef Semisane het volgende:
[..]
100% waar kan niet binnen de wetenschap, dat water kookt bij 100 graden onder een druk van 1 atm heeft natuurlijk wel een waarschijnlijkheid van tegen de 100%. Enkel om het als 100% waar aan te duiden binnen de wetenschap, zou je elke pot water dat bij 1 atm aan de kook is geraakt hebben moeten meten, niet alleen nu en het verleden, maar ook die gaan koken in de toekomst en dat gaat natuurlijk niet.
Dat is waarom SpecialK aangaf dat:
Er zal in de wetenschap nooit 100% zekerheid zijn. Alleen maar een hoge mate van waarschijnlijkheid d.m.v. intersubjectieve waarnemingen
Nee zo is het geobserveerd door Celsius, "wij", in West-Europa hebben enkel afgesproken om dan ook daadwerkelijk Celcius aan te houden, ipv Fahrenheit of Kelvin. Dat heeft verder weinig impact op de observatie an sich.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 18:56 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Jullie hebben het allemaal fout. We hebben afgesproken dat 100 graden Celsius de graad is waarbij water kookt onder 1 atm.
ik geloof, maar kan me helemaal vinden in je bezwaar, ik hou ook niet van de bijbel lezen want ik snap God niet door die woorden heen, hij maakt me bang, oude testament helemaal.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 18:36 schreef Alfje het volgende:
Aan de andere kant zou ik niet een god willen dienen die het blijkbaar belangrijker vindt dat je in hem gelooft en hem aanbidt dan of je een "goed" leven leeft. En het idee van vooraf zondig zijn heeft ook een naar aspect wat betreft het gevoel van eigenwaarde.
Maar nogmaals deze motivaties zijn wat mij betreft volkomen irrelevant omdat er domweg geen enkele reden is om aan te nemen dat het zo is.
Ik vind mij zo slim, dat ik eerst vraag over welke God we het hebben voordat ik antwoord kan geven.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:17 schreef Daskaar het volgende:
Mensen discussieren op t internet heeeeeel graag over God.
Maar nog liever dan dat laten mensen op internet zien hoe slim ze zichzelf vinden.
Wat meer dan eens resulteert in een welles/nietes 'discussie'.
Deze vraag impliceert dat hij er wel is, maar dat men uit de een of andere reden niet wil geloven.quote:Dus mijn eerste vraag aan een ieder is, waarom wil je wel of niet in God geloven?
Niet in god geloven is geen geloof, net zo min het niet verzamelen van postzegels een hobby is.quote:We zijn omringt met onzekerheid, geloven in God biedt zekerheid en rust, maar ook angst en veroordeling, wat is jouw eerste associatie bij het woord God?
Niet in God geloven biedt een zelfde soort zekerheid als wel in Hem geloven.
quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:21 schreef Daskaar het volgende:
ik geloof, maar kan me helemaal vinden in je bezwaar, ik hou ook niet van de bijbel lezen want ik snap God niet door die woorden heen, hij maakt me bang, oude testament helemaal.
maar das op zich wel grappig, want ik ben bang voor m(spiegeling van mn eigen vader?) maar toch geloof ik in m.
Ik heb me mijn hele leven(tot mn 26e) tegen m verzet, maar kon niet meer om de bewijzen heen. Ik zag dat mensen echt aangeraakt werden, maar meer dan dat had ik zelf geen hoop meer. Ik was gek geworden, sliep met een chirurgisch mes naast mn bed, en toen kwam ik op dat punt van wat maakt t ook uit.
Een vriendin bood me aan om mijn leven aan Jezus te geven en dat deed ik bij hun thuis, zonder iets te verwachten of nog te verliezen. En ik voelde warmte achterop mn hoofd, de vorm van een keppeltje.
Dat veranderde me.
het niet geloven in God is een geloof, want je hebt eerst twijfel, je weet t niet, en dan maak je een besluit welke kant je opgaat met die twijfel, wel god of niet god.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:22 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik vind mij zo slim, dat ik eerst vraag over welke God we het hebben voordat ik antwoord kan geven.
[..]
Deze vraag impliceert dat hij er wel is, maar dat men uit de een of andere reden niet wil geloven.
Dus is de vraag zo bedoeld: "Stel dat er een God (+specificatie) zou zijn, zou je dan in hem willen geloven ?" ?
[..]
Niet in god geloven is geen geloof, net zo min het niet verzamelen van postzegels een hobby is.
(ik blijf hem goed vinden)
Mijn associatie met God, dat is de bijbel, maar dat ligt puur aan de opvoeding.
dat doet me pijn, eikel.quote:
dus je hebt de wereld door?quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:27 schreef Ireyon het volgende:
Het heeft niks met 'willen' of 'geloven' te maken. Ik kijk naar de wereld, hoe het eruit ziet en hoe het werkt. Nergens komt een God aan te pas. C'est si simple, ik heb dan ook geen enkele twijfel over het bestaan van een God. Die bestaat niet, klaar.
Met alle respect. Deze drogreden is al 100-den keren in dit subforum helemaal kapotgemaakt door meerdere mensen. Wellicht heb je iets nieuws voor ons?quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:26 schreef Daskaar het volgende:
[..]
het niet geloven in God is een geloof, want je hebt eerst twijfel, je weet t niet, en dan maak je een besluit welke kant je opgaat met die twijfel, wel god of niet god.
Beetje jammer dit. Het lijkt er op dat een ongelovige als Ireyon een stuk minder conclusies trekt over de wereld/het universum dan jij. En toch kom je met deze opmerking aanzetten.quote:
Nee natuurlijk niet. Maar er is, tot nu toe, niks waarvoor een God nodig zou zijn. Dingen die ik nog niet weet, die weet ik gewoon niet. Daar ga ik niet zelf een antwoord op verzinnen omdat ik niet met die onwetendheid zou kunnen leven en dat is juist waar gelovigen wel mee bezig zijn. Onzekerheid, brr.quote:
ja, de openingspost waar niemand op durft te reageren.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:28 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Met alle respect. Deze drogreden is al 100-den keren in dit subforum helemaal kapotgemaakt door meerdere mensen. Wellicht heb je iets nieuws voor ons?
Je snap toch wel dat het niet zoveel gaat uitmaken hoeveel youtube filmpjes je gaat delen hier?quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:20 schreef Limitless het volgende:
dit heeft meer inhoud dan de vorige video.
dus in feite heb je nog geen keus gemaakt, want je weet het niet, begrijp ik je goed?quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:31 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet. Maar er is, tot nu toe, niks waarvoor een God nodig zou zijn. Dingen die ik nog niet weet, die weet ik gewoon niet. Daar ga ik niet zelf een antwoord op verzinnen omdat ik niet met die onwetendheid zou kunnen leven en dat is juist waar gelovigen wel mee bezig zijn. Onzekerheid, brr.
Ah! dus het niet geloven in kabouters, smurfen, eenhoorns, draken, elfen, orcs, hobbets etc is _ook_ een geloof? Denk je nou niet dat je je voor de gek houd met zulke argumentatie.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:26 schreef Daskaar het volgende:
[..]
het niet geloven in God is een geloof, want je hebt eerst twijfel, je weet t niet, en dan maak je een besluit welke kant je opgaat met die twijfel, wel god of niet god.
rustig aan vriend.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:30 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Beetje jammer dit. Het lijkt er op dat een ongelovige als Ireyon een stuk minder conclusies trekt over de wereld/het universum dan jij. En toch kom je met deze opmerking aanzetten.
ja en ok..?quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:34 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ah! dus het niet geloven in kabouters, smurfen, eenhoorns, draken, elfen, orcs, hobbets etc is _ook_ een geloof? Denk je nou niet dat je je voor de gek houd met zulke argumentatie.
Natuurlijk is het niet geloven in een god een geloof. Het is de afwezigheid van geloof, dus hooguit het tegenovergestelde.
ja, begrijp ik helemaal.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:35 schreef courgette het volgende:
Ik geloof niet in god omdat ik niet in almacht geloof. Almachtigheid is iets wat niet in mijn theorie van het bestaan past namelijk dat er altijd iets groters is en altijd iets kleiners.
Daarnaast heb ik een afkeer tegen religie omdat in deze wereld het wordt misbruikt om te verdelen en heersen. Ook is de geschiedenis van boeken zoals de bijbel erg makkelijk te achterhalen, deze geschiedenis komt niet overheen met de inhoud.
Vanwaar deze agressie? Het is heel simpel waarom dit "geloof" ding een gevoelig puntje is voor atheïsten. Het is al eeuwen een spelletje van fanatieke (christelijke) theïsten om atheïsten af te schilderen als duivelsaanbidders. Al een kleine 100 jaar is de definitie van atheïst iets bekender en geaccepteerder geworden onder de "gewone man". Hierdoor werd het afdoen als duivelsaanbidders niet meer serieus genomen door de kerkgaande mensen. Wat was de oplossing. Pull them down to our level. Wij een geloof. Zij ook. Als je ze niet kan afschilderen als vieze satanpijpende lemmings dan gaan we toch maar proberen hun "kijk ons eens anders zijn dan het geloof" instelling neer te halen.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:31 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ja, de openingspost waar niemand op durft te reageren.
niemand hier met genoeg zelfkennis en kwetsbaarheid die zichzelf durft bloot te geven?
kan mij t nou verotten of je atheisme een geloof noemt of niet, blijkbaar is het woord geloof zo eng voor velen van jullie dat je er zoveel woorden aan wil spenderen om dat label maar niet op je geplakt te krijgen.
klinkt behoorlijk als een geloof, vriend.
Weten in de puur theoretische zin van het woord bestaat niet. Maar weten in het menselijke bereik bestaat wel en moet kunnen gebruikt worden tijdens discussies zoals deze anders kom je niet verder.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:36 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ja en ok..?
afwezigheid van geloof, je bedoelt ongeloof, maar volgens mij bestaat er niks anders dan geloof, er is geen weten.
Niet alleen is er geen enkele reden om aan te nemen dat God bestaat, er zijn een hoop redenen om aan te nemen dat hij juist niet bestaat. God houdt van je maar laat je wel lijden. God predikt vergiffenis maar no-way dat je jezelf de Hel uit lult. God heeft ons geschapen als intelligente wezens en toch komt je lul af en toe nog tussen de rits terecht.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:33 schreef Daskaar het volgende:
[..]
dus in feite heb je nog geen keus gemaakt, want je weet het niet, begrijp ik je goed?
of is het dat tot dusver je geen reden ziet aan te nemen dat God bestaat?
dat kan ook.
ok, ik snap je. ik heb dat zelf ook heel lang gehad, het wel willen maar niet kunnen.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:36 schreef Kikvors het volgende:
Ik wil best wel in God geloven, maar dat gaat niet als je gewoon niet gelooft he. Ik heb nooit gesnapt hoe geloven een keuze kan zijn. Als iemand mij iets vertelt dan ga ik onbewust na of ik die persoon vertrouw, op basis van andere betrouwbare getuigenissen van die persoon of persoonlijke ervaring met die persoon.
Als ik naar de natuur kijk, dan zie ik nergens "de hand van God", omdat alles veel makkelijker via processen te verklaren is.
Dit is wat ondermeer Christopher Hitchens omschrijft als "retrospective evidentialism". Uiteraard is het een vrije interpretatie van selectief gekozen delen van de bijbel om daarmee de religie te valideren. Overigens vind ik het wel schattig dat (sommige) gelovigen met bewijs willen en menen te kunnen komen.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:32 schreef Semisane het volgende:
[..]
Je snap toch wel dat het niet zoveel gaat uitmaken hoeveel youtube filmpjes je gaat delen hier?
Het blijft geschiedkundige gebeurtenissen (her)interpreteren aan de hand van de bijbel/koran/vul-in-je-heilige-geschrift.
Dat is niet waar, je kunt geloven in marsmannetjes.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:36 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ja en ok..?
afwezigheid van geloof, je bedoelt ongeloof, maar volgens mij bestaat er niks anders dan geloof, er is geen weten.
Toch denk ik dat er wel een belangrijk verschil bestaat tussen geloof gebaseerd op bewijs en geloof waarvoor geen enkel bewijs bestaat.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:36 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ja en ok..?
quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:41 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Niet alleen is er geen enkele reden om aan te nemen dat God bestaat, er zijn een hoop redenen om aan te nemen dat hij juist niet bestaat. God houdt van je maar laat je wel lijden. God predikt vergiffenis maar no-way dat je jezelf de Hel uit lult. God heeft ons geschapen als intelligente wezens en toch komt je lul af en toe nog tussen de rits terecht.
De interessante voor de hand liggende vraag is dan natuurlijk: waarom is dit geloof sterk?quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:46 schreef Daskaar het volgende:
mensen denken trouwens altijd dat zodra je gelooft in God, je alle antwoorden moet hebben, maar dat is niet zo. je kan me de oren van mn kop vragen, maar ik zal slechts enkele vragen vaag weten te beantwoorden, mijn geloof in God echter is sterk.
ik denk dat t juist verkeerd zal zijn in een discussie als deze, dan staat ie juist stil, "ik weet t zeker", "ja nou ik ook!", snap je?quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:40 schreef courgette het volgende:
[..]
Weten in de puur theoretische zin van het woord bestaat niet. Maar weten in het menselijke bereik bestaat wel en moet kunnen gebruikt worden tijdens discussies zoals deze anders kom je niet verder.
Ik snap wat je bedoelt. Maar ik bedoel hier eigenlijk mee dat in ons menselijk perspectief niets te weten valt, omdat je pas één ding zeker kan weten als je alles weet en alles weten is onmogelijk. Als je dus gaat roepen dat weten niet kan dan kan je dus geen feitelijke argumenten meer gebruiken en dat zou de discussie juist niet ten goede komen.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:48 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ik denk dat t juist verkeerd zal zijn in een discussie als deze, dan staat ie juist stil, "ik weet t zeker", "ja nou ik ook!", snap je?
Ik ben het niet met je eens. Ik vind dat er wel een zekerheid is dat water gaat koken bij 100 graden Celsius, als we het onder alledaagse aarde toestanden bekijken. Dit vind ik, omdat de definitie van graden Celsius zegt dat als water kookt dat het dan 100 graden Celsius is. Dus wat je thermostaat aangeeft wanneer het water kookt bij 1 atm dat is dan 100 graden Celsius. Begrijp je me nuquote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:17 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nee zo is het geobserveerd door Celsius, "wij", in West-Europa hebben enkel afgesproken om dan ook daadwerkelijk Celcius aan te houden, ipv Fahrenheit of Kelvin. Dat heeft verder weinig impact op de observatie an sich.
Of je nou 100 graden Celcius, 212 graden Fahrenheit, 373 Kelvin of zoiets als 690 Rankine aanhoud, dat neemt niet weg dat "we" observeren dat water gaat koken op dat moment onder 1 atm.
Je bedoelt dat filosofisch gezien er niks 100% te bewijzen valt? (Datgene waar SpecialK en ik het in het begin van het topic over hadden.), maar zelf als je dat aanhoud dan bestaat er wel degelijk kennis en die kennis kan je onder weten scharen.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:36 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ja en ok..?
Jij en je vrienden hebben ervaringen gehad die het meest waarschijnlijk en meest overtuigend worden verklaard door het bestaan van een God?quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:50 schreef Daskaar het volgende:
mijn ervaringen en de ervaringen van vrienden voornamelijk.
heb je n voorbeeld?quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Toch denk ik dat er wel een belangrijk verschil bestaat tussen geloof gebaseerd op bewijs en geloof waarvoor geen enkel bewijs bestaat.
goed punt, beide uiteinden zetten de discussie stil.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:50 schreef courgette het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt. Maar ik bedoel hier eigenlijk mee dat in ons menselijk perspectief niets te weten valt, omdat je pas één ding zeker kan weten als je alles weet en alles weten is onmogelijk. Als je dus gaat roepen dat weten niet kan dan kan je dus geen feitelijke argumenten meer gebruiken en dat zou de discussie juist niet ten goede komen.
Als ik een baksteen een meter boven de grond loslaat dan heb ik gegronde redenen om te veronderstellen dat die baksteen zal vallen. Ik kan niet bewijzen dat hij dat zal doen, dus in zekere zin is het een geloof. Maar het is een geloof gebaseerd op waarnemingen van hoe de wereld werkt. En dergelijk geloof is van een heel andere orde dan geloof dat niet is gebaseerd op waarnemingen.quote:
Ja puur speculatieve ervaringen dus.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:50 schreef Daskaar het volgende:
mijn ervaringen en de ervaringen van vrienden voornamelijk.
ja, of extreem toeval.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jij en je vrienden hebben ervaringen gehad die het meest waarschijnlijk en meest overtuigend worden verklaard door het bestaan van een God?
Muah. De TS gooit zijn topic dit subforum in onder de voorwendselen een sobere discussie te voeren over dit onderwerp en denkt daarna punten te kunnen scoren met een sentimenteel verhaal omdat hij zich "tenminste wel openstelt".quote:
Tja tot dat je een thermometer er in stopt die Fahrenheit aangeeft.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:50 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik ben het niet met je eens. Ik vind dat er wel een zekerheid is dat water gaat koken bij 100 graden Celsius, als we het onder alledaagse aarde toestanden bekijken. Dit vind ik, omdat de definitie van graden Celsius zegt dat als water kookt dat het dan 100 graden Celsius is. Dus wat je thermostaat aangeeft wanneer het water kookt bij 1 atm dat is dan 100 graden Celsius. Begrijp je me nu?
Vals dilemma, alsof de enige andere verklaring dan extreem toeval automatisch maar god moet zijn., Waarom niet aliens of extreem toeval? of elfjes of extreem toeval?quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:55 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ja, of extreem toeval.
extreem!
en eigenlijk gaat het topic of zo'n punt in je leven, dat je denkt God of extreem toeval, op zo'n moment maak je een keuze, en dan is mijn vraag, waarom heb je die keuze gemaakt?
Dat is het dus ook een beetje het probleem bij zulke discussies; beide kanten vinden andere soorten argumenten valide.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:53 schreef Daskaar het volgende:
[..]
goed punt, beide uiteinden zetten de discussie stil.
ok duidelijk, maar hoe maak je dat onderscheid bij geloof? geloof gaat om de waarom achter de waarom. de plek waar geen bewijs voor te vinden is in feite.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als ik een baksteen een meter boven de grond loslaat dan heb ik gegronde redenen om te veronderstellen dat die baksteen zal vallen. Ik kan niet bewijzen dat hij dat zal doen, dus in zekere zin is het een geloof. Maar het is een geloof gebaseerd op waarnemingen van hoe de wereld werkt. En dergelijk geloof is van een heel andere orde dan geloof dat niet is gebaseerd op waarnemingen.
Je zou atheïsme een geloof kunnen noemen als een overtuiging binnen de epistemologie, dat atheïsme een overtuiging is dat je niets vanuit het bovenzinnelijke kan bewijzen.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:28 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Met alle respect. Deze drogreden is al 100-den keren in dit subforum helemaal kapotgemaakt door meerdere mensen. Wellicht heb je iets nieuws voor ons?
Geen bewijs voor te vinden of nog geen bewijs voor te vinden? De Griekse en Romeinse mythologie zijn vooral gebaseerd op verklaringen voor dingen die wij nu wel kunnen verklaren.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:57 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ok duidelijk, maar hoe maak je dat onderscheid bij geloof? geloof gaat om de waarom achter de waarom. de plek waar geen bewijs voor te vinden is in feite.
Is het zo moeilijk voor jou om je voor te stellen dat er mensen zijn die geen behoefte hebben aan het "waarom achter eht waarom" vooral als hier geen bewijs voor te vinden is?quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:57 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ok duidelijk, maar hoe maak je dat onderscheid bij geloof? geloof gaat om de waarom achter de waarom. de plek waar geen bewijs voor te vinden is in feite.
ok.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:55 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Muah. De TS gooit zijn topic dit subforum in onder de voorwendselen een sobere discussie te voeren over dit onderwerp en denkt daarna punten te kunnen scoren met een sentimenteel verhaal omdat hij zich "tenminste wel openstelt".
Ik ging hier achter m'n computer ook wel een beetje zovan
Er is geen extreem toeval er zijn altijd redenen te vinden die extreem toevallig ineens heel wat minder toevallig maken.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:55 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ja, of extreem toeval.
extreem!
en eigenlijk gaat het topic of zo'n punt in je leven, dat je denkt God of extreem toeval, op zo'n moment maak je een keuze, en dan is mijn vraag, waarom heb je die keuze gemaakt?
Extreem toeval is zeer waarschijnlijk. Bezien vanuit hoe de wereld 10 jaar geleden was was *exact* deze discussie in dit forum op dit moment extreem onwaarschijnlijk, en toch is het gebeurd. Als je een loterij houdt met 1 miljoen loten en maar 1 winnaar, is het heel onwaarschijnlijk dat een specifiek lot hem wint, toch is er 100% zeker een winnaar.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:55 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ja, of extreem toeval.
extreem!
ok, heb je mn openingspost al beantwoord?quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:58 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Er is geen extreem toeval er zijn altijd redenen te vinden die extreem toevallig ineens heel wat minder toevallig maken.
Muah. Technisch gezien zou een atheïst vanuit buitenzintuiglijke observatie en overtuiging kunnen claimen te weten dat god niet bestaat.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:58 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Je zou atheïsme een geloof kunnen noemen als een overtuiging binnen de epistemologie, dat atheïsme een overtuiging is dat je niets vanuit het bovenzinnelijke kan bewijzen.
sorry, maar dit is zweverig gelul, geloof gaat over of er een god bestaat of niet en eventueel over wat voor eigenschappen die god dan heeft. Zolang er net zoveel reden bestaan om het bestaan van een god aan te nemen als dat er reden bestat om aan te nemen dat elfjes bestaan, namelijk bitter weinig, lijkt het mij heel redelijk om te claimen dat beide niet bestaan.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:57 schreef Daskaar het volgende:
[..]
Dit. Zeker als TS zich zou gaan verdiepen in wat voor waardeloos samenraapsel de bijbel nu precies is. Maar ik vrees dat dat te diep gaat voor TS.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Extreem toeval is zeer waarschijnlijk. Bezien vanuit hoe de wereld 10 jaar geleden was was *exact* deze discussie in dit forum op dit moment extreem onwaarschijnlijk, en toch is het gebeurd. Als je een loterij houdt met 1 miljoen loten en maar 1 winnaar, is het heel onwaarschijnlijk dat een specifiek lot hem wint, toch is er 100% zeker een winnaar.
Volgens mij is het eerder de behoefte aan het geloof in een God, en komt het rationaliseren daarvan pas later. Ik denk niet dat veel gelovigen tot hun geloof zijn gekomen dankzij rationele argumenten.
Waarom zou je een onderscheid maken waar geen onderscheid te maken valt? In het wilde weg speculeren over wat zou kunnen bestaan zonder dat je dat kunt verifieren lijkt me niet zinvol: het is zeer waarschijnlijk dat de meeste dingen die zouden kunnen bestaan in feite niet bestaan of ieg niet op dit moment. En dan maar aannemen wat je prettig vindt om te horen lijkt me alles behalve realistisch.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:57 schreef Daskaar het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |