Je snapt dat in de wetenschap een "theorie" de hoogst mogelijke status van een idee is, toch?quote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:36 schreef SiGNe het volgende:
Eerst bewijs zien, zo werkt het in de natuurkunde ook.
De Big Bang therorie is ook nog een theorie omdat het nog niet 100% zeker bewezen is (al zijn er wel al enorm veel dingen rondom bewezen)
De Big Bang is bewezen. Er zal in de wetenschap nooit 100% zekerheid zijn. Alleen maar een hoge mate van waarschijnlijkheid d.m.v. intersubjectieve waarnemingenquote:De enige vraag die overblijft als de Big Bang bewezen is ....
En als het nu donker is.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:25 schreef Prospos het volgende:
Eerst zien, dan geloven. Dat heeft me tot nu toe nog nooit teleurgesteld.
De Big Bang is niet bewezen. Het is aannemelijk gemaakt volgens de gangbare methodequote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je snapt dat in de wetenschap een "theorie" de hoogst mogelijke status van een idee is, toch?
[..]
De Big Bang is bewezen. Er zal in de wetenschap nooit 100% zekerheid zijn. Alleen maar een hoge mate van waarschijnlijkheid d.m.v. intersubjectieve waarnemingen
'Bewezen' in de wetenschappelijke context.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:45 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
De Big Bang is niet bewezen. Het is aannemelijk gemaakt volgens de gangbare methode.
Ik vind het nog steeds radicaal om het bewezen te noemen binnen de wetenschappelijke context. De leken kunnen het verkeerd opvattenquote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:47 schreef SpecialK het volgende:
[..]
'Bewezen' in de wetenschappelijke context.
ik denkquote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:45 schreef wise het volgende:
omdat geloof voor de zwakken is.
Jezelf geven aan een hoger persoon die niet bestaat is gewoon dom.
Daarbij komt ook dan mensen graag in kuddegedrag geloven en ergens bij willen horen. En wat is er dan mooier om dan bij een "sekte" te gaan die andere niet-gelovigen willen overtuigen(dwingen) voor hun geloof.
Also, laat eerst maar eens bewijs zien.
De "sprookjes"boek is al een paar keer herschreven en staat vol fantasie. Het is veel aannemelijker dat de aarde ontstaan is door de natuur en niet door 1 of andere baardmans in zijn luchtkasteel in de wolken.
Natuurlijk laat ik een gelovige in zijn waarde, maar in mijn achterhoofd denk ik; "x20430920942390)
Mja maar voor een groot gedeelte op papier en door afleiding en extrapolatie. Het is zeker aannemelijk maar om nu te zeggen dat het gesneden koek is.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:47 schreef SpecialK het volgende:
[..]
'Bewezen' in de wetenschappelijke context.
Snap ik maar toch zijn er genoeg zaken 100% waar, water kookt onder druk van 1atm bij 100 graden bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:41 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je snapt dat in de wetenschap een "theorie" de hoogst mogelijke status van een idee is, toch?
dat mag je denkenquote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:48 schreef DeZoektocht het volgende:
[..]
ik denkals ik jou hoor zeggen dat de aarde is ontstaan door de natuur.
Ach zoveel verschil je niet van de rest, je ontkent slechts 1 godsverhaal minder dan ongelovigen.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:52 schreef Mathemaat het volgende:
Ik geloof in God vanwege vragen binnen de ontologie die ik als kind mezelf afvroeg. Wie ben ik? Wat ben ik? Waarom is alles zo? Je zou kunnen zeggen dat ik mij meer tot een metafysicus heb ontwikkeld in tegenstelling tot de meeste mensen in Nederland wie meer "zien dan pas geloven" gedachtegoed zijn gaan aanhangen.
In Genesis staat "god created the heavens and the earth" (in het Engels omdat ik de bijbel niet ken en wel het nummer "let there be light' van Mike Oldfieldquote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:51 schreef MouzurX het volgende:
Ik zal als eerste wel een duidelijk antwoord geven op de TS:
Geloven in een god zorgt niet voor een antwoord op de zinsvraag: Hoe is het universum ontstaan.
Daarom zie ik het nut niet in van geloven.
100% waar kan niet binnen de wetenschap, dat water kookt bij 100 graden onder een druk van 1 atm heeft natuurlijk wel een waarschijnlijkheid van tegen de 100%. Enkel om het als 100% waar aan te duiden binnen de wetenschap, zou je elke pot water dat bij 1 atm aan de kook is geraakt hebben moeten meten, niet alleen nu en het verleden, maar ook die gaan koken in de toekomst en dat gaat natuurlijk niet.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:52 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Snap ik maar toch zijn er genoeg zaken 100% waar, water kookt onder druk van 1atm bij 100 graden bijvoorbeeld.
Dat sowiesoquote:Persoonlijk vind ik zaken die "met zeer grote waarschijnlijkheid" bewezen zijn in elk geval meer waarde hebben dan een theoretisch geval waarbij de bewijzen cryptisch in een boek dat +/-1900 jaar geleden geschreven is staan (de eerste +/-100 jaar werden de verhalen van mond op mond doorgegeven voor men het op ging schrijven en verhalen met elkaar in verband bracht).
Of inderdaad:quote:Op zaterdag 30 juli 2011 18:01 schreef SiGNe het volgende:
[..]
In Genesis staat "god created the heavens and the earth" (in het Engels omdat ik de bijbel niet ken en wel het nummer "let there be light' van Mike Oldfield(sample van de eerste maanlanding, 't is Armstrong die het zegt namelijk))
Jouw vraag kan je verder makkelijk beantwoorden met "God heeft het universum gemaakt"
Of Evt. "God is degene die de Big bang heeft gecreërd".
Beter kan je vragen "waar was God toen het universum, tijd en ruimte nog niet bestond?"
Als ruimte niet bestaat, waar ben je dan? En als tijd niet bestaat, hoe kan je dan de tijd nemen om alles te creëren? de meeste simpele gedachte kost al tijd.
Laat maar.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:53 schreef wise het volgende:
[..]
dat mag je denken. Probleem in vele gevallen is, dat de gelovigen zich hier aan storen daar waar de niet-gelovigen gewoon doorgaan met hun leven
Tja, wat ik zie in dit filmpje is creatief puzzelen met tekst uit de bijbel en historische gebeurtenissen, waarbij het één en ander op zo'n manier geinterpreteerd wordt zodat het lijkt alsof het overeenkomt.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 18:34 schreef Limitless het volgende:
atheisten willen bewijs, hier heb je bewijs.
de profetieen van de bijbel uitgelegd door middel van het geschiedenisboek dat je nog van school kent.
dit is een voorbeeld. zie de hele serie, best interessant.
oordeel zelf maar.
Ik zie geen wetenschappelijk bewijs voor het bestaan van God.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 18:34 schreef Limitless het volgende:
atheisten willen bewijs, hier heb je bewijs.
de profetieen van de bijbel uitgelegd door middel van het geschiedenisboek dat je nog van school kent.
dit is een voorbeeld. zie de hele serie, best interessant.
oordeel zelf maar.
Jullie hebben het allemaal fout. We hebben afgesproken dat 100 graden Celsius de graad is waarbij water kookt onder 1 atmquote:Op zaterdag 30 juli 2011 18:09 schreef Semisane het volgende:
[..]
100% waar kan niet binnen de wetenschap, dat water kookt bij 100 graden onder een druk van 1 atm heeft natuurlijk wel een waarschijnlijkheid van tegen de 100%. Enkel om het als 100% waar aan te duiden binnen de wetenschap, zou je elke pot water dat bij 1 atm aan de kook is geraakt hebben moeten meten, niet alleen nu en het verleden, maar ook die gaan koken in de toekomst en dat gaat natuurlijk niet.
Dat is waarom SpecialK aangaf dat:
Er zal in de wetenschap nooit 100% zekerheid zijn. Alleen maar een hoge mate van waarschijnlijkheid d.m.v. intersubjectieve waarnemingen
Nee zo is het geobserveerd door Celsius, "wij", in West-Europa hebben enkel afgesproken om dan ook daadwerkelijk Celcius aan te houden, ipv Fahrenheit of Kelvin. Dat heeft verder weinig impact op de observatie an sich.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 18:56 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Jullie hebben het allemaal fout. We hebben afgesproken dat 100 graden Celsius de graad is waarbij water kookt onder 1 atm.
ik geloof, maar kan me helemaal vinden in je bezwaar, ik hou ook niet van de bijbel lezen want ik snap God niet door die woorden heen, hij maakt me bang, oude testament helemaal.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 18:36 schreef Alfje het volgende:
Aan de andere kant zou ik niet een god willen dienen die het blijkbaar belangrijker vindt dat je in hem gelooft en hem aanbidt dan of je een "goed" leven leeft. En het idee van vooraf zondig zijn heeft ook een naar aspect wat betreft het gevoel van eigenwaarde.
Maar nogmaals deze motivaties zijn wat mij betreft volkomen irrelevant omdat er domweg geen enkele reden is om aan te nemen dat het zo is.
Ik vind mij zo slim, dat ik eerst vraag over welke God we het hebben voordat ik antwoord kan geven.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 17:17 schreef Daskaar het volgende:
Mensen discussieren op t internet heeeeeel graag over God.
Maar nog liever dan dat laten mensen op internet zien hoe slim ze zichzelf vinden.
Wat meer dan eens resulteert in een welles/nietes 'discussie'.
Deze vraag impliceert dat hij er wel is, maar dat men uit de een of andere reden niet wil geloven.quote:Dus mijn eerste vraag aan een ieder is, waarom wil je wel of niet in God geloven?
Niet in god geloven is geen geloof, net zo min het niet verzamelen van postzegels een hobby is.quote:We zijn omringt met onzekerheid, geloven in God biedt zekerheid en rust, maar ook angst en veroordeling, wat is jouw eerste associatie bij het woord God?
Niet in God geloven biedt een zelfde soort zekerheid als wel in Hem geloven.
quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:21 schreef Daskaar het volgende:
ik geloof, maar kan me helemaal vinden in je bezwaar, ik hou ook niet van de bijbel lezen want ik snap God niet door die woorden heen, hij maakt me bang, oude testament helemaal.
maar das op zich wel grappig, want ik ben bang voor m(spiegeling van mn eigen vader?) maar toch geloof ik in m.
Ik heb me mijn hele leven(tot mn 26e) tegen m verzet, maar kon niet meer om de bewijzen heen. Ik zag dat mensen echt aangeraakt werden, maar meer dan dat had ik zelf geen hoop meer. Ik was gek geworden, sliep met een chirurgisch mes naast mn bed, en toen kwam ik op dat punt van wat maakt t ook uit.
Een vriendin bood me aan om mijn leven aan Jezus te geven en dat deed ik bij hun thuis, zonder iets te verwachten of nog te verliezen. En ik voelde warmte achterop mn hoofd, de vorm van een keppeltje.
Dat veranderde me.
het niet geloven in God is een geloof, want je hebt eerst twijfel, je weet t niet, en dan maak je een besluit welke kant je opgaat met die twijfel, wel god of niet god.quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:22 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik vind mij zo slim, dat ik eerst vraag over welke God we het hebben voordat ik antwoord kan geven.
[..]
Deze vraag impliceert dat hij er wel is, maar dat men uit de een of andere reden niet wil geloven.
Dus is de vraag zo bedoeld: "Stel dat er een God (+specificatie) zou zijn, zou je dan in hem willen geloven ?" ?
[..]
Niet in god geloven is geen geloof, net zo min het niet verzamelen van postzegels een hobby is.
(ik blijf hem goed vinden)
Mijn associatie met God, dat is de bijbel, maar dat ligt puur aan de opvoeding.
dat doet me pijn, eikel.quote:
dus je hebt de wereld door?quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:27 schreef Ireyon het volgende:
Het heeft niks met 'willen' of 'geloven' te maken. Ik kijk naar de wereld, hoe het eruit ziet en hoe het werkt. Nergens komt een God aan te pas. C'est si simple, ik heb dan ook geen enkele twijfel over het bestaan van een God. Die bestaat niet, klaar.
Met alle respect. Deze drogreden is al 100-den keren in dit subforum helemaal kapotgemaakt door meerdere mensen. Wellicht heb je iets nieuws voor ons?quote:Op zaterdag 30 juli 2011 19:26 schreef Daskaar het volgende:
[..]
het niet geloven in God is een geloof, want je hebt eerst twijfel, je weet t niet, en dan maak je een besluit welke kant je opgaat met die twijfel, wel god of niet god.
Beetje jammer dit. Het lijkt er op dat een ongelovige als Ireyon een stuk minder conclusies trekt over de wereld/het universum dan jij. En toch kom je met deze opmerking aanzetten.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |