quote:
Op vrijdag 29 juli 2011 00:36 schreef Koskesh het volgende:Ja dit klopt het duurt een paar generaties voor sommige volkeren om te integreren maar waarom moet dit zo zijn?
Er zijn ook immigrantengroepen die bij de 1e generatie al gelijk integreren omdat ze waarde hechten aan de plek waar ze wonen.
Ik denk dat het gevoel onder autochtonen is: waarom zou het in godsnaam 3 of 4 of meer generaties moeten duren voor sommigen om te integreren. Hoeveel leed wordt er wel niet veroorzaakt in die tijd. Je wilt hier zijn of niet en zo niet ga je toch ergens anders wonen?
Maar IS dat ook daadwerkelijk zo, en wat IS integratie precies?
Er zijn westerse culturen die gemakkelijker opgaan in een andere westerse cultuur. De 200.000 Duitsers die in Nederland wonen, die zie je niet zo snel. Dat geldt ook voor Belgen, Britten, en Zweden.
Maar kijk bijvoorbeeld eens naar Chinezen. (En dan bedoel ik niet Indo's met een "Chinees" restaurant maar Chinezen uit China) - Die wonen ook al sinds de jaren 60 in Nederland, en tellen zo'n 100.000 in totaal. Toch is deze groep enorm in zichzelf gekeerd, en opereert voornamelijk binnen de eigen cultuur. Dat is iets wat ook in andere landen terug te vinden is.... we hebben een Chinatown in Den Haag, met Chinese straatnamen etc.... maar dat heb je bijvoorbeeld ook in San Francisco, en zelfs in steden als Rio de Janeiro en Sydney.
Hoe verder de culturen uit elkaar staan, hoe moeilijker het is om te integreren. En dat geldt trouwens ook andersom. De blanke boeren in Zimbabwe, en de oud-Duitse migranten in Namibie, leven nog steeds in eigen, blanke groepen, en houden voornamelijk contact met elkaar, en veel minder met de bevolking van het land waar ze leven. In Namibië was Duits zelfs nog een officiële taal tot 1990, en wordt het nog steeds gesproken door 3 tot 4% van de bevolking (een derde van de blanke bevolking) in plaats van de nationale taal Engels.
Immigranten van Noord-Afrika en het Midden-Oosten zijn wat dat betreft hetzelfde: Zij integreren net als Chinezen niet snel in een compleet andere cultuur, en daar gaan een paar generaties overheen. En dan kun je wel willen: "Ze wonen hier, dus aanpassen of wegwezen", maar zo simpel is het helaas niet. Er gaat gewoon tijd overheen.
Immigratielanden als de VS en Canada, maar ook immigratiegebieden in Afrika, en landen als Australië, Nieuw Zeeland, en Argentinië leren ons gewoon dat integratie simpelweg niet te forceren valt, en dat het een natuurlijk verloop zal moeten nemen.
Nederland is relatief nieuw met grote groepen minderheden. 40 tot 50 jaar, en eigenlijk zien we pas 25 tot 30 jaar hoe die andere culturen zich ontplooien binnen Nederland.
En wat IS integratie precies? Ik bedoel.... ik rij hier rond met een auto waarop een NL sticker zit, een custom nummerbord met een Nederlands woord, heb CD's van o.a. Doe Maar, The Scene, Acda en de Munnik, en De Dijk in de auto, en tijdens het WK was mijn auto geheel Oranje versierd. En als het Nederlands elftal tegen de VS speelt, zit ik met een Nederlands t-shirt in de kroeg. Ik ga regelmatig met Nederlanders even kroegen, en dan praten we gewoon Nederlands. Ik heb tevens een FC Twente pet die ik wel eens draag. Op Koninginnedag vieren we feest bij iemand thuis.... waar zelfs oud-hollandse Jenever aanwezig is, en koekhappen wordt georganiseerd. En Sinterklaas komt ook elk jaar aan in Long Beach, CA - leuk voor de kleintjes. Tevens heb ik een baan, spreek ik goed Engels, betaal ik belasting, en hou ik me aan de wet.
Neem nu een Marokkaan, die ook een baan heeft, Nederlands spreekt, en zich aan de wet houdt. Tegelijkertijd heeft hij een auto met een Marokkaanse vlag sticker erop, waaruit arabische muziek klinkt. Als het Marokkaanse voetbal team tegen Nederland speelt..... trekt hij zijn Marokkaanse voetbal shirt aan. Als hij met andere Marokkanen in een kroeg zit, wordt er Arabisch gesproken, en hij draagt een pet van FUS Rabat voetbal. Ze vieren tevens Marokkaanse en/of Islamitische feestdagen,
Loopt er een Nederlander langs..... wat zal hij denken: Niet geïntegreerd, waarom spreken ze geen Nederland, waarom dragen ze geen Oranje shirt bij de WK wedstrijden, ze wonen toch hier, bah,

Maar ben ik dan
net zo min geïntegreerd in de Amerikaanse maatschappij?
Wat zijn precies de maatstaven van integratie, en wie bepaald dat precies?
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin