abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 12:16:21 #251
131800 Tarado
capô de fusca
pi_100800898
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 12:11 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vraag me wel eens af, zou het zo hard kunnen regenen dat een F1 auto niet eens meer stil kan staan op zo'n baan, dat die van de helling afglijdt?
Op een helling heb je weinig stilstaand water dus moet het toch wel giga regenen, dan zullen de auto's niet eens naar buiten gaan.
pi_100801946
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 12:11 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vraag me wel eens af, zou het zo hard kunnen regenen dat een F1 auto niet eens meer stil kan staan op zo'n baan, dat die van de helling afglijdt?
Dat kan alleen als het water zo hard onder de wielen stroom dat de auto opgetild wordt (aquaplaning). Onwaarschijnlijk dus als het niet sneeuwt of ijzelt.
Calm down, please!
pi_100803393
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 11:59 schreef Googolplexian het volgende:
Wat ik zie in Google Earth is dat begin Eau Rouge iets van 391 meter is en het einde 420 meter. Het rechte stuk na Eau Rouge blijft klimmen tot maximaal 469 meter in Les Combes.

om en nabij de 30 meter lijkt weinig maar 10 verdiepingen omhoog schieten in nog geen 3 seconden is een aardige klim!
_O_
<>
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:12:42 #254
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_100808222
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 11:34 schreef Swindler het volgende:

[..]

Gelijk heb je.

Iemand die mij kan helpen? Weet iemand het hoogteverschil tussen begin en eind eau rouge?

Het is lastig om aan te tonen hoe stijl het is, ook qua foto's is het lastig te laten zien. Je gelooft het pas tot je er zelf staat, maar moet even een kennis overtuigen :P

[ afbeelding ]
Beter dan deze foto vind ik niet.
Momentje, ben er in 2009 geweest en heb toen mijn camera op het asfalt gezet en een foto omhoog gemaakt. Ik ga even zoeken.
UI Made bij VanilleKwark.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:24:05 #255
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_100808668
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 07:50 schreef Swindler het volgende:

[..]

Barcelona was ook niet echt koud te noemen, en daar zat Mclaren er ook goed bij.
Dat had meer met de layout van de baan te maken. De McLaren lijkt nogal goede mechanische grip te hebben. Daarom gaat die auto ook zo goed in de regen en vooral op een opdrogende baan.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:26:09 #256
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_100808742
2 foto's bovenaf en vanaf onderen. Maar zelfs met foto's blijft het bij praten en kijken. Deze foto's zijn uit 2009. Heb toen het weekend bij de F1 gezeten en ben de maandag daarop bij het circuit wezen kijken, zelfs dan is het vet. Ik kwam aan onderin eau rouge waar ook altijd de merchandising, wc's en eten en drinken kramen staan. Daar was een hek open, ben eerst even richting paddock gewandeld en heb nog wat ferrari monteurs gesproken en even in die wagen mogen kijken. Daarna teruggelopen naar de auto en over het circuit gereden. Dat was echt waanzinnig vet! Je rijd op de wegen eromheen en je vullingen trillen eruit, je rijd op het circuit en het is zo vlak als een biljartlakken. Echt waanzinnig. Ga het dit jaar weer proberen.





[ Bericht 7% gewijzigd door RingBewoner op 16-08-2011 15:31:22 ]
UI Made bij VanilleKwark.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:28:31 #257
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_100808817
Nou imageshack.us kan lekker de tyfus krijgen. Copy/paste maar even.

Tinypic werkt wel.
UI Made bij VanilleKwark.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:39:14 #258
131800 Tarado
capô de fusca
pi_100809209
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 15:26 schreef RingBewoner het volgende:
2 foto's bovenaf en vanaf onderen. Maar zelfs met foto's blijft het bij praten en kijken. Deze foto's zijn uit 2009. Heb toen het weekend bij de F1 gezeten en ben de maandag daarop bij het circuit wezen kijken, zelfs dan is het vet. Ik kwam aan onderin eau rouge waar ook altijd de merchandising, wc's en eten en drinken kramen staan. Daar was een hek open, ben eerst even richting paddock gewandeld en heb nog wat ferrari monteurs gesproken en even in die wagen mogen kijken. Daarna teruggelopen naar de auto en over het circuit gereden. Dat was echt waanzinnig vet! Je rijd op de wegen eromheen en je vullingen trillen eruit, je rijd op het circuit en het is zo vlak als een biljartlakken. Echt waanzinnig. Ga het dit jaar weer proberen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

^O^ Op die foto van bovenaf lijkt het meer dan 30 meter maar dat is natuurlijk moeilijk in te schatten
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:41:29 #259
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_100809311
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 15:39 schreef Tarado het volgende:

[..]

^O^ Op die foto van bovenaf lijkt het meer dan 30 meter maar dat is natuurlijk moeilijk in te schatten
Mwa, 30 meter is het denk ik wel. Hang beetje af waar je gaat meten. Als je onderin gaat meten op het dieptepunt zal het iets meer zijn. Ga je pas meten als ze rechts naar boven gaan dan is het iets minder.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_100809379
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 15:26 schreef RingBewoner het volgende:
2 foto's bovenaf en vanaf onderen. Maar zelfs met foto's blijft het bij praten en kijken. Deze foto's zijn uit 2009. Heb toen het weekend bij de F1 gezeten en ben de maandag daarop bij het circuit wezen kijken, zelfs dan is het vet. Ik kwam aan onderin eau rouge waar ook altijd de merchandising, wc's en eten en drinken kramen staan. Daar was een hek open, ben eerst even richting paddock gewandeld en heb nog wat ferrari monteurs gesproken en even in die wagen mogen kijken. Daarna teruggelopen naar de auto en over het circuit gereden. Dat was echt waanzinnig vet! Je rijd op de wegen eromheen en je vullingen trillen eruit, je rijd op het circuit en het is zo vlak als een biljartlakken. Echt waanzinnig. Ga het dit jaar weer proberen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Toffe foto's en verhaal, thnx!! ^O^
<>
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:43:26 #261
131800 Tarado
capô de fusca
pi_100809394
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 15:41 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Mwa, 30 meter is het denk ik wel. Hang beetje af waar je gaat meten. Als je onderin gaat meten op het dieptepunt zal het iets meer zijn. Ga je pas meten als ze rechts naar boven gaan dan is het iets minder.
Toch vreemd dat er geen dwarsdoorsnede van het circuit te vinden is met hoogtes etc.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:43:45 #262
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_100809405
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 15:42 schreef Swindler het volgende:

[..]

Toffe foto's en verhaal, thnx!! ^O^
Geen probleem. Als je wil heb ik nog wel meer. ^O^
UI Made bij VanilleKwark.
pi_100809522
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 15:24 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat had meer met de layout van de baan te maken. De McLaren lijkt nogal goede mechanische grip te hebben. Daarom gaat die auto ook zo goed in de regen en vooral op een opdrogende baan.
Voor mijn gevoel had Mclaren in Spanje juist een tekort aan mechanische grip vooral in de laatste 2 bochten vergeleken met de Red Bulls. (zat er met me neus bovenop O-) )
<>
pi_100809523
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 12:43 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Dat kan alleen als het water zo hard onder de wielen stroom dat de auto opgetild wordt (aquaplaning). Onwaarschijnlijk dus als het niet sneeuwt of ijzelt.
Daar heb je op zich gelijk in, maar ik meen dat ik het op Nurburgring wel eens gezien heb dat ze bij zware regen helling af het wel erg moeilijk hadden. Dan ging het al niet meer om het vermogen op de weg krijgen, maar de auto op de weg houden en als ze dan in gras gleden bleven ze maar glijen.

Dus ik kan me voorstellen dat er situaties ontstaan dat zelfs langzaam rijden onder SC niet meer veilig is, omdat zonder downforce ook aquaplanning sneller optreedt, en helling af de achterkant ook nog eens heel erg licht wordt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:47:29 #265
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_100809599
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 15:46 schreef Swindler het volgende:

[..]

Voor mijn gevoel had Mclaren in Spanje juist een tekort aan mechanische grip vooral in de laatste 2 bochten vergeleken met de Red Bulls. (zat er met me neus bovenop O-) )
De laatste bocht is vol gas, daar heeft mechanische grip niet zo veel mee te doen :P.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:48:25 #266
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_100809647
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 15:46 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Daar heb je op zich gelijk in, maar ik meen dat ik het op Nurburgring wel eens gezien heb dat ze bij zware regen helling af het wel erg moeilijk hadden. Dan ging het al niet meer om het vermogen op de weg krijgen, maar de auto op de weg houden en als ze dan in gras gleden bleven ze maar glijen.

Dus ik kan me voorstellen dat er situaties ontstaan dat zelfs langzaam rijden onder SC niet meer veilig is, omdat zonder downforce ook aquaplanning sneller optreedt, en helling af de achterkant ook nog eens heel erg licht wordt.
Denk ook dat Nürburgring 4 jaar terug de perfecte omstandigheden daarvoor zijn. Ik denk dat een F1 wagen op slicks dan niet omhoog komt in eau rouge.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_100809845
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 15:47 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

De laatste bocht is vol gas, daar heeft mechanische grip niet zo veel mee te doen :P.
ja ik bedoel dat stuk langs de pitingang, en het uitaccelereren na de chicane. Je zag de Mclaren ook op verse banden gewoon problemen hebben daar.

Dit stuk dus:
<>
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:53:30 #268
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_100809895
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 15:52 schreef Swindler het volgende:

[..]

ja ik bedoel dat stuk langs de pitingang, en het uitaccelereren na de chicane. Je zag de Mclaren ook op verse banden gewoon problemen hebben daar.

Dit stuk dus: [ afbeelding ]
Daar heeft mechanische grip toch niet zoveel invloed. Daar is het vooral downforce. Mechanische grip heb je vooral in langzame bochten.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_100810187
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 15:53 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Daar heeft mechanische grip toch niet zoveel invloed. Daar is het vooral downforce. Mechanische grip heb je vooral in langzame bochten.
Ben ik niet helemaal met je eens, in deze bocht accelereer je (volgens mij) en is hij niet volgas. Het punt waarop de auto bijna recht komt te staan en je het gas op 100% kan zetten. Toen begon de Mclaren duidelijk grip te verliezen. En volgens mij is dat meer mechanische grip dan downforce. Tenminste zo noemt men dat in de karting, maar ben er al vaker achtergekomen dat die termen soms nog anders geïnterpreteerd worden daar :P. Dus kan het helemaal fout hebben nu.
<>
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 16:04:47 #270
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_100810303
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 16:01 schreef Swindler het volgende:

[..]

Ben ik niet helemaal met je eens, in deze bocht accelereer je (volgens mij) en is hij niet volgas. Het punt waarop de auto bijna recht komt te staan en je het gas op 100% kan zetten. Toen begon de Mclaren duidelijk grip te verliezen. En volgens mij is dat meer mechanische grip dan downforce. Tenminste zo noemt men dat in de karting, maar ben er al vaker achtergekomen dat die termen soms nog anders geïnterpreteerd worden daar :P. Dus kan het helemaal fout hebben nu.
Hm... oke, maar volgens mij gaan ze toch met ruim 200 door die boch heen. Kan zijn dat ze even liften maar dan nog. Denk dat bijvoorbeeld La Source op Spa meer mechanische grip nodig is. Maar misschien heb ik het wel fout.
UI Made bij VanilleKwark.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 16:21:18 #271
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_100810839
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 15:53 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Daar heeft mechanische grip toch niet zoveel invloed. Daar is het vooral downforce. Mechanische grip heb je vooral in langzame bochten.
Dit dus. Vorig jaar was McLaren vooral goed op de snelle circuits (Turkije, Spa etc) terwijl ze dit jaar daar juist tijd verliezen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 16:26:28 #272
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_100811027
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 16:01 schreef Swindler het volgende:

[..]

Ben ik niet helemaal met je eens, in deze bocht accelereer je (volgens mij) en is hij niet volgas. Het punt waarop de auto bijna recht komt te staan en je het gas op 100% kan zetten. Toen begon de Mclaren duidelijk grip te verliezen. En volgens mij is dat meer mechanische grip dan downforce. Tenminste zo noemt men dat in de karting, maar ben er al vaker achtergekomen dat die termen soms nog anders geïnterpreteerd worden daar :P. Dus kan het helemaal fout hebben nu.
Heb even gegoogled voor ons.

http://www.formule1.nl/nieuws/detail/wat-is-mechanische-grip/

http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=418

http://f1-dictionary.110mb.com/mechanical_grip.html

3 leuke stukjes. Denk dat de laatste nog wel het meest interessant is.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_100813188
Volgens mij kan aerodynamische grip (downforce) niet zonder mechanische grip.

Downforce versterkt de mechanische grip van de banden (omdat die het contact met het wegdek maken), doordat er meer gewicht op drukt. (Een veel zwaardere auto zou hetzelfde effect hebben).

In langzame bochten heb je door de lage snelheid sowieso niet zoveel downforce en moet je het (bijna uitsluitend) van de mechanische grip hebben. Er wordt niet genoeg downforce gegenereerd om sneller door een bocht te kunnen.

In snelle bochten heb je veel aan downforce, die de (al aanwezige) mechanische grip van de auto verbetert, waardoor je nog sneller door de bocht kan. Heb je in die snelle bochten echter geen mechanische grip (bijvoorbeeld doordat de banden versleten zijn), dan heb je ook niet veel aan de extra downforce, gewoonweg omdat er niet genoeg downforce gegenereerd wordt om dat verschil op te heffen.

[ Bericht 0% gewijzigd door sasquatsch op 16-08-2011 17:27:20 ]
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_100813722
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 17:22 schreef sasquatsch het volgende:
Volgens mij kan aerodynamische grip (downforce) niet zonder mechanische grip.

Downforce versterkt de mechanische grip van de banden (omdat die het contact met het wegdek maken), doordat er meer gewicht op drukt. (Een veel zwaardere auto zou hetzelfde effect hebben).

In langzame bochten heb je door de lage snelheid sowieso niet zoveel downforce en moet je het (bijna uitsluitend) van de mechanische grip hebben. Er wordt niet genoeg downforce gegenereerd om sneller door een bocht te kunnen.

In snelle bochten heb je veel aan downforce, die de (al aanwezige) mechanische grip van de auto verbetert, waardoor je nog sneller door de bocht kan. Heb je in die snelle bochten echter geen mechanische grip (bijvoorbeeld doordat de banden versleten zijn), dan heb je ook niet veel aan de extra downforce, gewoonweg omdat er niet genoeg downforce gegenereerd wordt om dat verschil op te heffen.
:Y
Calm down, please!
pi_100814144
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 17:22 schreef sasquatsch het volgende:
Volgens mij kan aerodynamische grip (downforce) niet zonder mechanische grip.

Downforce versterkt de mechanische grip van de banden (omdat die het contact met het wegdek maken), doordat er meer gewicht op drukt. (Een veel zwaardere auto zou hetzelfde effect hebben).
Klopt, maar een zwaardere auto wil ook met meer kracht rechtdoor, en heeft dus ook veel meer nodig. In wezen is aerodynamische grip een factor, downforce x mechanische grip = grip. Het is dus niet + maar x. Als er een wiel afvliegt is je mechanische grip een heel stuk minder, en dan helpt downforce ook niet veel meer, om het even in het extreme te trekken.

Verder heb je natuurlijk nog dat de grip varieert met stijgen en dalen, wat banen met veel hoogteverschil zulke moeilijke banen maakt, en grip die varieert met versnellen en vertragen. Maar dat is vooral een verschuiving van de grip tussen voor en achteras en zal voor het totaal niet zo heel veel uitmaken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')