Op een helling heb je weinig stilstaand water dus moet het toch wel giga regenen, dan zullen de auto's niet eens naar buiten gaan.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 12:11 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vraag me wel eens af, zou het zo hard kunnen regenen dat een F1 auto niet eens meer stil kan staan op zo'n baan, dat die van de helling afglijdt?
Dat kan alleen als het water zo hard onder de wielen stroom dat de auto opgetild wordt (aquaplaning). Onwaarschijnlijk dus als het niet sneeuwt of ijzelt.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 12:11 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vraag me wel eens af, zou het zo hard kunnen regenen dat een F1 auto niet eens meer stil kan staan op zo'n baan, dat die van de helling afglijdt?
quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 11:59 schreef Googolplexian het volgende:
Wat ik zie in Google Earth is dat begin Eau Rouge iets van 391 meter is en het einde 420 meter. Het rechte stuk na Eau Rouge blijft klimmen tot maximaal 469 meter in Les Combes.
om en nabij de 30 meter lijkt weinig maar 10 verdiepingen omhoog schieten in nog geen 3 seconden is een aardige klim!
Momentje, ben er in 2009 geweest en heb toen mijn camera op het asfalt gezet en een foto omhoog gemaakt. Ik ga even zoeken.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 11:34 schreef Swindler het volgende:
[..]
Gelijk heb je.
Iemand die mij kan helpen? Weet iemand het hoogteverschil tussen begin en eind eau rouge?
Het is lastig om aan te tonen hoe stijl het is, ook qua foto's is het lastig te laten zien. Je gelooft het pas tot je er zelf staat, maar moet even een kennis overtuigen
[ afbeelding ]
Beter dan deze foto vind ik niet.
Dat had meer met de layout van de baan te maken. De McLaren lijkt nogal goede mechanische grip te hebben. Daarom gaat die auto ook zo goed in de regen en vooral op een opdrogende baan.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 07:50 schreef Swindler het volgende:
[..]
Barcelona was ook niet echt koud te noemen, en daar zat Mclaren er ook goed bij.
quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:26 schreef RingBewoner het volgende:
2 foto's bovenaf en vanaf onderen. Maar zelfs met foto's blijft het bij praten en kijken. Deze foto's zijn uit 2009. Heb toen het weekend bij de F1 gezeten en ben de maandag daarop bij het circuit wezen kijken, zelfs dan is het vet. Ik kwam aan onderin eau rouge waar ook altijd de merchandising, wc's en eten en drinken kramen staan. Daar was een hek open, ben eerst even richting paddock gewandeld en heb nog wat ferrari monteurs gesproken en even in die wagen mogen kijken. Daarna teruggelopen naar de auto en over het circuit gereden. Dat was echt waanzinnig vet! Je rijd op de wegen eromheen en je vullingen trillen eruit, je rijd op het circuit en het is zo vlak als een biljartlakken. Echt waanzinnig. Ga het dit jaar weer proberen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mwa, 30 meter is het denk ik wel. Hang beetje af waar je gaat meten. Als je onderin gaat meten op het dieptepunt zal het iets meer zijn. Ga je pas meten als ze rechts naar boven gaan dan is het iets minder.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:39 schreef Tarado het volgende:
[..]
Op die foto van bovenaf lijkt het meer dan 30 meter maar dat is natuurlijk moeilijk in te schatten
Toffe foto's en verhaal, thnx!!quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:26 schreef RingBewoner het volgende:
2 foto's bovenaf en vanaf onderen. Maar zelfs met foto's blijft het bij praten en kijken. Deze foto's zijn uit 2009. Heb toen het weekend bij de F1 gezeten en ben de maandag daarop bij het circuit wezen kijken, zelfs dan is het vet. Ik kwam aan onderin eau rouge waar ook altijd de merchandising, wc's en eten en drinken kramen staan. Daar was een hek open, ben eerst even richting paddock gewandeld en heb nog wat ferrari monteurs gesproken en even in die wagen mogen kijken. Daarna teruggelopen naar de auto en over het circuit gereden. Dat was echt waanzinnig vet! Je rijd op de wegen eromheen en je vullingen trillen eruit, je rijd op het circuit en het is zo vlak als een biljartlakken. Echt waanzinnig. Ga het dit jaar weer proberen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Toch vreemd dat er geen dwarsdoorsnede van het circuit te vinden is met hoogtes etc.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:41 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Mwa, 30 meter is het denk ik wel. Hang beetje af waar je gaat meten. Als je onderin gaat meten op het dieptepunt zal het iets meer zijn. Ga je pas meten als ze rechts naar boven gaan dan is het iets minder.
Voor mijn gevoel had Mclaren in Spanje juist een tekort aan mechanische grip vooral in de laatste 2 bochten vergeleken met de Red Bulls. (zat er met me neus bovenopquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:24 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat had meer met de layout van de baan te maken. De McLaren lijkt nogal goede mechanische grip te hebben. Daarom gaat die auto ook zo goed in de regen en vooral op een opdrogende baan.
Daar heb je op zich gelijk in, maar ik meen dat ik het op Nurburgring wel eens gezien heb dat ze bij zware regen helling af het wel erg moeilijk hadden. Dan ging het al niet meer om het vermogen op de weg krijgen, maar de auto op de weg houden en als ze dan in gras gleden bleven ze maar glijen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 12:43 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Dat kan alleen als het water zo hard onder de wielen stroom dat de auto opgetild wordt (aquaplaning). Onwaarschijnlijk dus als het niet sneeuwt of ijzelt.
De laatste bocht is vol gas, daar heeft mechanische grip niet zo veel mee te doenquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:46 schreef Swindler het volgende:
[..]
Voor mijn gevoel had Mclaren in Spanje juist een tekort aan mechanische grip vooral in de laatste 2 bochten vergeleken met de Red Bulls. (zat er met me neus bovenop)
Denk ook dat Nürburgring 4 jaar terug de perfecte omstandigheden daarvoor zijn. Ik denk dat een F1 wagen op slicks dan niet omhoog komt in eau rouge.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:46 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar heb je op zich gelijk in, maar ik meen dat ik het op Nurburgring wel eens gezien heb dat ze bij zware regen helling af het wel erg moeilijk hadden. Dan ging het al niet meer om het vermogen op de weg krijgen, maar de auto op de weg houden en als ze dan in gras gleden bleven ze maar glijen.
Dus ik kan me voorstellen dat er situaties ontstaan dat zelfs langzaam rijden onder SC niet meer veilig is, omdat zonder downforce ook aquaplanning sneller optreedt, en helling af de achterkant ook nog eens heel erg licht wordt.
ja ik bedoel dat stuk langs de pitingang, en het uitaccelereren na de chicane. Je zag de Mclaren ook op verse banden gewoon problemen hebben daar.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:47 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De laatste bocht is vol gas, daar heeft mechanische grip niet zo veel mee te doen.
Daar heeft mechanische grip toch niet zoveel invloed. Daar is het vooral downforce. Mechanische grip heb je vooral in langzame bochten.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:52 schreef Swindler het volgende:
[..]
ja ik bedoel dat stuk langs de pitingang, en het uitaccelereren na de chicane. Je zag de Mclaren ook op verse banden gewoon problemen hebben daar.
Dit stuk dus: [ afbeelding ]
Ben ik niet helemaal met je eens, in deze bocht accelereer je (volgens mij) en is hij niet volgas. Het punt waarop de auto bijna recht komt te staan en je het gas op 100% kan zetten. Toen begon de Mclaren duidelijk grip te verliezen. En volgens mij is dat meer mechanische grip dan downforce. Tenminste zo noemt men dat in de karting, maar ben er al vaker achtergekomen dat die termen soms nog anders geïnterpreteerd worden daarquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:53 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Daar heeft mechanische grip toch niet zoveel invloed. Daar is het vooral downforce. Mechanische grip heb je vooral in langzame bochten.
Hm... oke, maar volgens mij gaan ze toch met ruim 200 door die boch heen. Kan zijn dat ze even liften maar dan nog. Denk dat bijvoorbeeld La Source op Spa meer mechanische grip nodig is. Maar misschien heb ik het wel fout.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 16:01 schreef Swindler het volgende:
[..]
Ben ik niet helemaal met je eens, in deze bocht accelereer je (volgens mij) en is hij niet volgas. Het punt waarop de auto bijna recht komt te staan en je het gas op 100% kan zetten. Toen begon de Mclaren duidelijk grip te verliezen. En volgens mij is dat meer mechanische grip dan downforce. Tenminste zo noemt men dat in de karting, maar ben er al vaker achtergekomen dat die termen soms nog anders geïnterpreteerd worden daar. Dus kan het helemaal fout hebben nu.
Dit dus. Vorig jaar was McLaren vooral goed op de snelle circuits (Turkije, Spa etc) terwijl ze dit jaar daar juist tijd verliezen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 15:53 schreef RingBewoner het volgende:
[..]
Daar heeft mechanische grip toch niet zoveel invloed. Daar is het vooral downforce. Mechanische grip heb je vooral in langzame bochten.
Heb even gegoogled voor ons.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 16:01 schreef Swindler het volgende:
[..]
Ben ik niet helemaal met je eens, in deze bocht accelereer je (volgens mij) en is hij niet volgas. Het punt waarop de auto bijna recht komt te staan en je het gas op 100% kan zetten. Toen begon de Mclaren duidelijk grip te verliezen. En volgens mij is dat meer mechanische grip dan downforce. Tenminste zo noemt men dat in de karting, maar ben er al vaker achtergekomen dat die termen soms nog anders geïnterpreteerd worden daar. Dus kan het helemaal fout hebben nu.
quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 17:22 schreef sasquatsch het volgende:
Volgens mij kan aerodynamische grip (downforce) niet zonder mechanische grip.
Downforce versterkt de mechanische grip van de banden (omdat die het contact met het wegdek maken), doordat er meer gewicht op drukt. (Een veel zwaardere auto zou hetzelfde effect hebben).
In langzame bochten heb je door de lage snelheid sowieso niet zoveel downforce en moet je het (bijna uitsluitend) van de mechanische grip hebben. Er wordt niet genoeg downforce gegenereerd om sneller door een bocht te kunnen.
In snelle bochten heb je veel aan downforce, die de (al aanwezige) mechanische grip van de auto verbetert, waardoor je nog sneller door de bocht kan. Heb je in die snelle bochten echter geen mechanische grip (bijvoorbeeld doordat de banden versleten zijn), dan heb je ook niet veel aan de extra downforce, gewoonweg omdat er niet genoeg downforce gegenereerd wordt om dat verschil op te heffen.
Klopt, maar een zwaardere auto wil ook met meer kracht rechtdoor, en heeft dus ook veel meer nodig. In wezen is aerodynamische grip een factor, downforce x mechanische grip = grip. Het is dus niet + maar x. Als er een wiel afvliegt is je mechanische grip een heel stuk minder, en dan helpt downforce ook niet veel meer, om het even in het extreme te trekken.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 17:22 schreef sasquatsch het volgende:
Volgens mij kan aerodynamische grip (downforce) niet zonder mechanische grip.
Downforce versterkt de mechanische grip van de banden (omdat die het contact met het wegdek maken), doordat er meer gewicht op drukt. (Een veel zwaardere auto zou hetzelfde effect hebben).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |