Die voorziening die de mogelijkheid biedT is er inderdaad altijd wel ergens, doch nergens staat (bij mijn weten) dat dat verplicht met zo'n grote contactdoos zou moeten. De meeste elektrische fornuizen die ik in m'n leven heb gezien hadden gewoon een normale geaarde contactstop. Dus voor (toen nog) 220V.quote:Op zondag 24 juli 2011 18:56 schreef klipper het volgende:
In woningen in Nederland behoort een voorziening aanwezig te zijn die de mogelijkheid bied om elektrisch te koken. Als er in de keuken van de woning een gasaansluiting aanwezig is dan is de aansluiting om elektrisch te koken meestal onbedraad uitgevoerd.
Een kookgroep bestaat uit 2 gekoppelde groepen. ( dit is ondanks dat het een en dezelfde fase betreft niet 1 groep maar 2 groepen)quote:Op zondag 24 juli 2011 16:29 schreef blomke het volgende:
Ik bedoel(de) 2 x 230 V is één fase !!!. Met beleid kan hij dan de kookplaat voluit gebruiken en in deellast de oven erbij.
Dat zeg ik ook niet.quote:Op zondag 24 juli 2011 19:05 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Die voorziening die de mogelijkheid biedT is er inderdaad altijd wel ergens, doch nergens staat (bij mijn weten) dat dat verplicht met zo'n grote contactdoos zou moeten. De meeste elektrische fornuizen die ik in m'n leven heb gezien hadden gewoon een normale geaarde contactstop. Dus voor (toen nog) 220V.
Omdat ik hier gasgestookt kook, kan ik je m'n oude fornuis (met oven) niet meer laten zien, maar daar zat een gewone geaarde stekker aan hoor.quote:Op zondag 24 juli 2011 19:10 schreef klipper het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet.
Het ligt geheel aan het kooktoestel op welk stopcontact je deze moet aansluiten.
Veel simpele kooktoestellen met 1 of 2 verwarmingselementen hebben inderdaad zeer vaak een gewone stekker, die gebruiken ook niet meer dan 16A, zodra ze meer gaan gebruiken zal deze voorzien zijn van een perilexstekker en zal er een kookgroep benodigd zijn, vaak betreffend dit dan wel kookplaten vanaf 3 of meer elementen.
Het aansluitvermogen van het aan te sluiten toestel bepaalt, niet het stopcontact welke aansluiting er benodigd is.quote:Op zondag 24 juli 2011 19:13 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Omdat ik hier gasgestookt kook, kan ik je m'n oude fornuis (met oven) niet meer laten zien, maar daar zat een gewone geaarde stekker aan hoor.
Misschien dat het aan België ligt, dat kan ook. Hier zijn de gangbare smeltzekeringen of automaten trouwens 25A.
Ik dacht dat je als particulier ook gewoon 1 x 50A of 1 x 63A kon aanvragen? (Hangt wel een flink prijskaartje aan door verhoging van het vastrecht (of netwerktarief o.i.d.) maar kan dat helemaal niet?)quote:Op zondag 24 juli 2011 19:07 schreef klipper het volgende:
1 eindgroep gaat het niet worden omdat a de oven op een eindgroep moet komen en niet rechtstreeks op de hoofdzekering.
b bij een eindgroep van 40A de hoofdzekering een klasse hoger moet zijn en deze niet voor particulieren beschikbaar is, de particulier zou in dit geval over moeten stappen op 3 fase groep.
Kerel, ik HEB het niet over de contactdoos (stopcontact) maar over de contactstop (stekker).quote:Op zondag 24 juli 2011 19:15 schreef klipper het volgende:
[..]
Het aansluitvermogen van het aan te sluiten toestel bepaalt, niet het stopcontact welke aansluiting er benodigd is.
De eigenschappen van de stekker zijn afgestemd op de eigenschappen van de WCD. Als er een 'normale' stekker aanzit die in een 'normale' WCD past zal het apparaat niet meer dan 16A mogen trekken. Of wellicht in Belgie wel, maar dan mag het apparaat niet in NL verkocht (en aangesloten) worden.quote:Op zondag 24 juli 2011 19:26 schreef Daffodil31LE het volgende:
Kerel, ik HEB het niet over de contactdoos (stopcontact) maar over de contactstop (stekker).
Wat klipper zegt klopt helemaal, het aansluitvermogen bepaald de stekker en dus ook de contactdoosquote:Op zondag 24 juli 2011 19:26 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Kerel, ik HEB het niet over de contactdoos (stopcontact) maar over de contactstop (stekker).
Zoals gezegd, bepaalt het vermogen van het toestel welke stekker eraan behoort te zitten, dat er eventueel een verkeerde stekker aanzit zegt dan niet dat het dan ook toegestaan is.quote:Op zondag 24 juli 2011 19:26 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Kerel, ik HEB het niet over de contactdoos (stopcontact) maar over de contactstop (stekker).
Een kookgroep telt als EEN groep!quote:Op zondag 24 juli 2011 19:07 schreef klipper het volgende:
[..]
Een kookgroep bestaat uit 2 gekoppelde groepen. ( dit is ondanks dat het een en dezelfde fase betreft niet 1 groep maar 2 groepen)
Bij een eindgroep van 25A moet behalve de stekker en wandcontactdoos ook de bedrading aangepast zijn en ben die in een huisinstallatie in Nederland nog nooit tegen gekomenquote:Op zondag 24 juli 2011 22:11 schreef klipper het volgende:
[..]
Zoals gezegd, bepaalt het vermogen van het toestel welke stekker eraan behoort te zitten, dat er eventueel een verkeerde stekker aanzit zegt dan niet dat het dan ook toegestaan is.
Tevens is er al aangegeven dat je tot 3680W met een normale stekker af kan, daarboven zal je dus naar een 2 x 230V groep moeten en dus een perilexstekker.
Let wel in Nederland is het gebruikelijk om 16A als eindgroep te hebben voor particulieren.
Bij een 25A eindgroep zou je dus 5750W maximaal mogen aansluiten, of dit dan ook via een gewone stekker mag durf ik nu niet te zeggen, dat zal vonkenboer beter kunnen beantwoorden, wel zou het in ieder geval wel zo moeten zijn dat de stekker wel geschikt is voor het vermogen, veel stekkers zijn maximaal 16A.
Deels.quote:Op zondag 24 juli 2011 19:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik dacht dat je als particulier ook gewoon 1 x 50A of 1 x 63A kon aanvragen? (Hangt wel een flink prijskaartje aan door verhoging van het vastrecht (of netwerktarief o.i.d.) maar kan dat helemaal niet?)
Ja klopt iets verkeerd verwoord, laat ik het dan zo zeggen het typeplaatje geeft aan 1 gewone groep van 40A en geen kookgroep tenminste zoals ts het nu nog steeds uitlegt.(kookgroep is max 32A tezamen) of 3 fase.quote:
Ik zie ineens dat Enexis (brabant) gaat tot 1 x 40A:quote:Op zondag 24 juli 2011 22:25 schreef klipper het volgende:
Je kunt kiezen tussen 1 fase tot maximaal 35A, of 3 fase tot maximaal 80A
Yep, echt weer uitgedacht door een politicus zonder enige kennis van zaken. Van totaal 75A naar 105A (40% omhoog) kost je 400% meer capaciteitstarief... (Oftewel ¤ 46,49 per maand extra zonder ook maar een KWh te verbruikenquote:Op zondag 24 juli 2011 22:25 schreef klipper het volgende:
En kijk bijvoorbeeld naar het capaciteitstarief, dat gaat natuurlijk schrikbarend omhoog zodra je meer dan 3x 25A wilt hebben, dat gaat zo'n 560 euro per jaar omhoog.
Er staan geen exacte maten voor, de enige eis is de aansluiting bereikbaar moet zijn en niet achter het toestel mag zitten. Dus in de kast ernaast of achter de plint zijn goede plaatsenquote:Op maandag 25 juli 2011 09:50 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Zijn er eigenlijk regels over de exacte positie van de perilex wandcontactdoos? Is er bijvoorbeeld een minimale hoogte vanaf de grond?
Ik ben van plan in onze nog te verbouwen keuken, alle WCS's voor inbouw apperatuur op plint-hoogte te maken, zodat de stekkers altijd berijkbaar blijven. Lijkt me handig, maar mag dat ook??
Hier heb je in een normale situatie weinig aan, de buisleiding en bedrading moet hier voor ook worden aangepastquote:Op vrijdag 29 juli 2011 11:49 schreef densmee het volgende:
je hebt overigens ook nog een 25a perilex aansluiting
hierbij is de aardpen verticaal
Een verstandige beslissing in dit geval.quote:Op vrijdag 29 juli 2011 08:42 schreef ebeaydojraes het volgende:
ding nog eens doorgemeten. 2x 230. Fornuis wordt volgende week vrijdag weer opgehaald. Money back. zoeken wat anders. nieuwe meterkast is gewoon te kostbaar. Voor dat geld koop ik een leuk snorbaard of leuke nieuwe camera.
Wat denk je hoe de nutsbedrijven het verbruik meten ?quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:11 schreef Paladin82 het volgende:
Klein vraagje weet iemand of er ook kwh meter of verbruiksmeters zijn voor een perilex aansluiting, wij hebben een warmtepomp constructie en ik wil graag weten wat het verbruik is van dat ding (zit aangesloten op een perilex stekker), maar ik kan die dingen online niet zo snel vinden en ben toch benieuwd of ze bestaan of dat ik iets anders moet verzinnen om te zien wat dat apparaat verbruikt.
Het is beetje on en offtopic deze vraag
Tjah maar die kwh gaan over je totale gebruik, en ik zoek iets dat dus op 1 groep zit dus die moet er tussen, alleen die dingen die ik tot op heden heb gevonden hebben gewoon een 2 polige stekker die je er tussen zet zeg maar, niet in perilex vorm....quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:24 schreef exlurker het volgende:
[..]
Wat denk je hoe de nutsbedrijven het verbruik meten ?
Nee, kant en klaar zal je deze meters niet vinden, je zal zelf aan de slag moeten om zoiets in elkaar te zetten, perilex stekker < > kWh meter < > perilex contra stekkerquote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:27 schreef Paladin82 het volgende:
[..]
Tjah maar die kwh gaan over je totale gebruik, en ik zoek iets dat dus op 1 groep zit dus die moet er tussen, alleen die dingen die ik tot op heden heb gevonden hebben gewoon een 2 polige stekker die je er tussen zet zeg maar, niet in perilex vorm....
Ah, zoiets wil je hebben. Nee, dat ken ik niet; zie exlurker's antwoord.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:27 schreef Paladin82 het volgende:
[..]
Tjah maar die kwh gaan over je totale gebruik, en ik zoek iets dat dus op 1 groep zit dus die moet er tussen, alleen die dingen die ik tot op heden heb gevonden hebben gewoon een 2 polige stekker die je er tussen zet zeg maar, niet in perilex vorm....
het gewoon in elkaar draaien van kabels kan niet de bedoeling zijn, gebruik hiervoor speciale adereindhulzenquote:Op zondag 7 augustus 2011 12:59 schreef Snarf het volgende:
Mijn besten, ik wil graag vriendelijk vragen naar jullie expersite.
In ons nieuwe huisje in Tilburg moeten wij op stroom gaan koken i.p.v. op gas. Na enig onderzoek denk ik de juiste aansluitingen te hebben gevonden, maar voordat ik de kookplaat aanzet zou ik toch willen vragen of jullie mijn 'huiswerk' kunnen controleren.
Op het perilex stopcontact in de keuken heb ik de volgende voltages gemeten:
• Tussen linksboven en rechtsboven : 0 V
• Tussen linksboven en links onder : 230 V
• Tussen linksboven en rechts onder : 230 V
• Tussen rechtsboven en links onder : 230 V
• Tussen rechtsboven en rechts onder : 230 V
Aangezien ik tussen linksboven en rechtsboven 0 V had, ben ik er zeker van dat het een 2x 230V aansluiting is, dat ook wordt bevestigd in de meterkast; twee smeltzekeringen met "van die ronde knopjes erboven" om aan-en-uit te zetten met een labetje "fornuisgroep" erboven.
In de vijfpolige standaard-perilex stekker die ik bij Praxis heb gekocht zitten vijf draden: 2 zwarte, 1 bruine, 1 blauwe en een aardedraad. De zwarte draden zet ik in de stekker linksboven (N1) en rechtsboven (N2) , de bruine linksonder (L1), de blauwe rechtsonder (L2) en de aarde in het midden.
De kookplaat van IKEA (FRAMTID HGC4T) heeft als aansluitingen: L1, L2, N en aarde. Dus géén L3 en ook géén N2. Ik monteer de bruine draad op L1, de blauwe draad op L2, de twee zwarte draden draai ik in elkaar en monteer ik op N en de aardedraad op de aarde.
Vervolgens zou ik de kookplaat aansluiten want ik denk dat ik het zo juist heb gedaan. Het in elkaar draaien van de N'nen is het enige waar ik over twijfel.
Klopt dit? Alvast hartelijk bedankt voor het beantwoorden!
Meten is weten.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 18:39 schreef dubbelo2 het volgende:
Ik ben een absolute nitwit op het gebied van electriciteit en heb vandaag veel gelezen en geleerd over perilex stekkers, 2 fasen, 3 fasen, krachtstroom. etc. Zeker op dit forum trof ik goed, overzichtelijke info aan, waarvoor dank!
Mijn vraag/probleem:
In mijn keuken is mijn inductieplaat (5600W) stuk, niet meer te repareren. Dus heb ik, via internet een nieuwe aangeschaft (7400W)
VOLGENS MIJ maakt mijn 14 jaar oude inductieplaat gebruik van krachtstroom 1 x 380 dus 3 fasen. Ik heb in de WCD gekeken en zie 1 blauwe draad op N en 3 bruine draden op L1, L2, en L3.
Daar mag je dan normaal gesproken wel vanuit gaan, vonkenboer kan misschien de regelgeving die toentertijd geldig was wat sneller boven tafel krijgen.quote:Destijds is de meterkast aangepast door een erkend elc. bedrijf, voor veel geld, en ik heb de indruk dat het wel goed zit.
Dit lijkt er weer op dat je huidige kookplaat is aangesloten op 2x 230 V.quote:De getoonde foto's van de meterkasten zeggen mij niet veel. Bij mij ziet het er heel anders uit:
[ afbeelding ]
(het nieuwe gedeelte is volgens mij aan de rechter kant en aan de bovenkant)
Daarnaast heb ik de stekker zoals hij aan mijn oude plaat zat opengemaakt en dan zie ik dit:
[ afbeelding ]
quote:dit zou dan inderdaad overeen komen met het aansluitschema: helemaal rechtsonder:
[ afbeelding ]
Ik hoop dat mijn nieuwe plaat ook geschikt is voor 3fasen. ik heb nog geen bericht van de fabrikant.
Vragen:
- Kan iemand aan mijn meterkast zien of ik inderdaad 3 fasen krachtstroom heb, of dit opmaken uit het verhaal.
- wat is er op te maken uit de foto van de stekker
- is het mogelijk dat een nieuwe plaat NIET op de 3fasen kan worden aangesloten?
(Misschien allemaal wat voorbarig, want ik heb nog geen aansluitschema van de nieuwe plaat)
Een perilexstekker mag toch maar 16A per contact hebben? Dan mag dus 2 x de nul op 1 poot nooit bij een 1 fase 2 x 230V aansluiting. Aangezien het zo al 14 jaar goed is gegaan lijkt het mij een 2 fase 230V aansluiting. (Als je begrijpt wat ik bedoel)quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 19:46 schreef klipper het volgende:
Dit lijkt er weer op dat je huidige kookplaat is aangesloten op 2x 230 V.
Bruin en blauw zit op de N aangesloten en de twee zwarte draden op L1 en L2 van de perilex stekker.
Voor de fase wel, voor de Nul niet die mag je gewoon samen voegen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 19:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Een perilexstekker mag toch maar 16A per contact hebben?
1 fase 2 x 230V? dit snap ik effe niet, of bedoel je 1 fase die voor 2 groepen gebruikt wordt?quote:Dan mag dus 2 x de nul op 1 poot nooit bij een 1 fase 2 x 230V aansluiting.
Ik ga er ook vanuit dat indien zijn perilex inderdaad op 3 x 230 is aangesloten dat zijn oude plaat er hier inderdaad maar 2 van gebruikte.quote:Aangezien het zo al 14 jaar goed is gegaan lijkt het mij een 2 fase 230V aansluiting. (Als je begrijpt wat ik bedoel)
En op de laatste foto zie je dan ook zoals ik al eerder aangaf dat de beide Nul draden bij elkaar gekoppeld moeten worden en de beide fase draden dus op een eigen fase komen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:29 schreef dubbelo2 het volgende:
Oke, bedankt.
ik had inderdaad nog niet aan de mogelijkheid gedacht dat de het vanuit de groepenkast 3 fase is en dat de plaat er dan toch maar 2 gebruikt. Wat natuurlijk ook prima kon gezien de 5600 W.
De vorige eigenaar van het huis heeft zo'n beetje alles op papier bewaard (wel fijn!), maar nou net niet die info over de groepenkast. Wel de aansluitschema's bij de keuken, tenminste de keukenboer heeft verschillende schema's bijgeleverd met wat onderschrift en bij de 2 x 230 staat groot geschreven: aansluitschema inductiekookplaat (daar onder die grote pijl) De keukenboer zal ws geadviseerd hebben 2 fase te nemen , maar mogelijk heeft het elec. bedrijf toch 3 fase aangelegd, waardoor er uiteindelijk toch anders aangesloten moest worden.
Voor mij is het allemaal net een grote puzzel, maar ik vind het heel boeiend om het toch te proberen te begrijpen. De huidige kookplaat is nog niet 'vrij' dus ik kan nog niet kijken naar hoe die nou aangesloten is.
Allemaal heel leerzaam.
Bedankt voor het meedenken
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
als dinsdag de nieuwe plaat komt zal ik zeker even het schema plaatsen!
Niet als het een 1 fase, 2 groepen aansluiting is. Dan loopt er bij volle belasting van die 2 groepen 32A door de nul heen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:17 schreef klipper het volgende:
Voor de fase wel, voor de Nul niet die mag je gewoon samen voegen.
Ja, dat bedoel ik. Een 2 x 230V kookgroep is toch standaard 1 fase? (Of zit ik er naast en worden er zo ook wel eens 2 groepen van elk een aparte fase aangesloten?)quote:1 fase 2 x 230V? dit snap ik effe niet, of bedoel je 1 fase die voor 2 groepen gebruikt wordt?
Ja, zo lees ik de stekker ook. Dus de perilex is 3 fasen, maar de plaat gebruikt er maar 2. (En dat is bij vrijwel elke gangbare inductieplaat zo.)quote:Dus de 2 fasen zijn aangesloten op L! en L2 van zijn perilexstekker en de bruine draad is als nul gebruikt en samen met de blauwe draad op het Nul contact aangesloten.
Het is vrijwel zeker 3 fasen. Maar je inductiekookplaat ondersteund dat niet omdat die aan de binnenkant uit 2 identieke 'helften' bestaat, met 1 gemeenschappelijk bedieningspaneel. 1 fase (of groep van 16A) voor de linkerhelft (2 pitten) en 1 fase (of groep van 16A) voor de rechterhelft (2 pitten). Je kunt zeer waarschijnlijk simpelweg de 3e fase niet aansluiten.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:44 schreef dubbelo2 het volgende:
ALS het inderdaad perilex 3 fase is, dan kan straks de nieuwe plaat ook inderdaad aangesloten worden op alledrie de fasen? Of heeft dat verder weinig voordelen?
Ja stom ik haal weereens twee dingen door elkaar.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Niet als het een 1 fase, 2 groepen aansluiting is. Dan loopt er bij volle belasting van die 2 groepen 32A door de nul heen.
quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:55 schreef dubbelo2 het volgende:
Duidelijk!
Dus die 3fasen is bij de aanleg van de keuken geplaatst zodat je evt in de toekomstt ook een 'uitgebreider' apparaat kan aansluiten, bv een oven MET inductieplaat. Terwijl ik het voor een vier-pits inductieplaat (7400 ) helemaal niet nodig heb?
Op 2 groepen kan je maximaal 7360 Watt aansluiten; in jouw nieuwe geval heb je dus de drie fasen (en één nul) nodig.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 20:55 schreef dubbelo2 het volgende:
Duidelijk!
Dus die 3fasen is bij de aanleg van de keuken geplaatst zodat je evt in de toekomstt ook een 'uitgebreider' apparaat kan aansluiten, bv een oven MET inductieplaat. Terwijl ik het voor een vier-pits inductieplaat (7400 ) helemaal niet nodig heb?
Die 7400W van de plaat zal wel een afgerond getal zijn, of je hebt je vergist en het is een 7200W plaat. (Die waarde komt namelijk het meest voor.)quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 12:01 schreef dubbelo2 het volgende:
??
Maar ik krijg zojuist bericht van de fabrikant die zegt dat de plaat op 2 fasen moet worden aangesloten
Dat leest een stuk prettiger dan 7,36 kWquote:Op zaterdag 27 augustus 2011 12:11 schreef dubbelo2 het volgende:
en heeft een aansluitwaarde van 7,4 kW.
Dat hebben ze vrijwel allemaal, zodra 2 pitten samen teveel gaan vragen, gaat er 1 van de 2 automatisch op een lager standje.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 12:14 schreef dubbelo2 het volgende:
Of, bedenk ik net zou het zo kunnen zijn dat je nooit alle platen volledig kunt 'open' zetten (zoals bij mijn oude plaat), dus dat er dan een soort begrenzer opzit die zorgt dat je ( in totaal) nooit boven die 7360 komt?
Ze lullen eromheen:quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 13:00 schreef dubbelo2 het volgende:
Deze kookplaat kan op twee fasen worden aangesloten omdat de kookplaat nooit op 100% van het vermogen gebruikt wordt. Het is niet mogelijk om alle vier de zones gelijktijdig op vol vermogen te gebruiken, de kookplaat zal dan zelf zones gaan temperen.
Met die installtie-handleiding zouden we heel blij zijn. Overigens is het inderdaad onzin wat ze je mailen: 2 fasen komt overeen met een spanningsverschil van 380 (400) Volt tussen de 2 fasen, terwijl in de handleiding krachtstroom (380 watt wat????) weer wordt afgeraden.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 13:00 schreef dubbelo2 het volgende:
In de handleiding, hierbij toegevoegd, zit het aansluitschema van de kookplaat. Deze kookplaat kan op twee fasen worden aangesloten omdat de kookplaat nooit op 100% van het vermogen gebruikt wordt. Het is niet mogelijk om alle vier de zones gelijktijdig op vol vermogen te gebruiken, de kookplaat zal dan zelf zones gaan temperen.
Krachtstroom (380 watt) wordt afgeraden voor deze kookplaat.
Er zit dus een handleiding bij met installatie-aanwijzingen.
Die moet je hebben:quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 14:16 schreef dubbelo2 het volgende:
Info uit de handleiding:
2-fasen 400V~2P+N
Plaats een brug tussen aansluitklem 3 en 4. Verbind de aarddraad met de aansluitklem “aarde”, de nulleider N met aansluitklem 3 (of 4), fase L1 met klem 1 en fase L2 met klem 2.
Nee, die brug moet je wel plaatsen. (Maar dat stelt niets voor dat is gewoon een koperen 'u' die bij je plaat wordt meegeleverd en die je zo onder de klemmen kunt steken.)quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 14:35 schreef dubbelo2 het volgende:
Bedankt, Bijvlagenzinvol!
Dus ik kan mij oude kabel, zonder de stekker te hoeven veranderen zo weer gebruiken! Fijn
En moet ik dan ook nog die brug maken, aan de kookplaat zelf, of is door blauw en bruik op deze manier al een brug gemaakt?
Die klem tussen 1 en 2 wel verwijderen!!!!!quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 14:16 schreef dubbelo2 het volgende:
Info uit de handleiding:
Let op! Zorg ervoor dat u de draden en brug- gen correct aansluit. Draai de schroeven goed vast. Alvorens de aansluiting uit te voeren, ra- den wij u aan de fase(n), nul en aarde op het elektriciteitsnet te lokaliseren. NB: de bruggen tussen klem 4-5 en tussen klem 1-2 zijn tijdens de fabriekscontrole aangebracht.
Yep. Maar die brug tussen 4 en 5 bestaat denk ik niet (ik kan geen enkele reden verzinnen voor een aansluiting met nummer 5) dus die zal wel gewoon al tussen 3 en 4 zitten. (Om de plaat in de fabriek even te kunnen testen)quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 16:06 schreef dubbelo2 het volgende:
Dus de enige brug (of klem) die ik dan uiteindelijk moet hebben is tussen 3 en 4?
Er verder nergens?
Niet voor het een of ander, maar dat kloppend hart is ZO herkenbaar!quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 19:06 schreef dubbelo2 het volgende:
Toch weer een persoonlijke doorbraak: zojuist heb ik met een spanningsmeter de WCD doorgemeten en het is met zekerheid een 3 fasen- aansluiting. tussen N en L 224, tussen de L en L 389V gemeten.Wel met kloppend hart want ik had het ding nog nooit gebruikt! En er is mij altijd zo ingepeperd: niets in het stopcontact steken! dat ik wel even iets moest overwinnen!
Nooit te oud om te leren, dus!
Toch fijn om te weten dat het allemaal netjes is aangesloten.
Toch ben ik daar geen voorstander van. True: meten is weten, maar alleen als je weet wat je meet.quote:Op zondag 28 augustus 2011 13:09 schreef Snarf het volgende:
Ook ik heb om mijn kookplaat aan te sluiten (zie een aantal posts terug) de pinnetjes van een multimeter rechtstreeks in het stopcontact gestoken terwijl dat vroeger met Techniek echt NOOIT mocht.![]()
Zou zomaar kunnen. Ik heb nooit zo'n ding gehad. Ik gebruik al 20 jaar een dezelfde(!) Fluke 12, 1 van de weinige multimeters die je zelfs als hij op weerstands, diode, of capaciteitsbereik staat zo het stopcontact in mag duwen. (Dan schakelt hij zelf om naar AC of DC) Niet kapot te krijgen.quote:
Drie keer raden met wat voor zekering een 20A bereik is afgezekerd. Dan wil ik die flut-meetsnoertjes/meetpennen niet vasthebben hoor als je even denkt te gaan meten tussen L1 en L2...quote:En multimeters zijn meestal beveiligd met een zekering; dus bij A i.p.v. V~, gaat de glaszekering eruit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |