abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99887504
Hallo, Omdat er om de 3 maand hier wel een topic verschijnt over het aansluiten van een elektrisch kooktoestel of fornuisgroep, leek het mij een goed idee om hier een min of meer centraal topic over te beginnen.

In woningen in Nederland behoort een voorziening aanwezig te zijn die de mogelijkheid bied om elektrisch te koken. Als er in de keuken van de woning een gasaansluiting aanwezig is dan is de aansluiting om elektrisch te koken meestal onbedraad uitgevoerd.

Als de groep wel bedraad is dan moet er ergens in de buurt van het kooktoestel een vijfpolige perilex wandcontactdoos in de muur zitten.


Afbeelding 1 : Voorbeeld van een inbouw Perilex wandcontactdoos


Afbeelding 2 : Perilex wandcontactdoos na het verwijderen van het deksel.

De contacten van een perilex wandcontactdoos zijn geschikt voor maximaal 16 Ampere, 400-230 Volt wisselspanning.

Als de aansluiting in de keuken nog niet bedraad is, dan loopt er als het goed is een 19 mm leiding vanaf de perilex inbouwdoos naar de meterkast.

Bedraden


Afbeelding 3 : Bedraden en aansluiten van een Perilex aansluiting -> 2 x 230 V
Hoge resolutie ---> http://i202.photobucket.c(...)boer_85/P1020265.jpg

In dit geval moeten er 5 draden door de leiding getrokken worden :

2 x Bruin = De fasen
2 x Blauw = De nul
1 x Geel-Groen = Aarde

Alle draden moeten een doorsnede van 2,5 mm² hebben !


Afbeelding 4 : Bedraden en aansluiten van een Perilex aansluiting -> 3 x 400 V
Hoge resolutie --> http://i202.photobucket.c(...)boer_85/P1020263.jpg

In dit geval moeten er ook 5 draden door de leiding getrokken worden, met als verschil dat

3 x Bruin = De fasen
1 x Blauw = De nul
1 x Geel-Groen = Aarde

Ook hier moeten de draden een doorsnede van 2,5 mm² hebben.

De kleuren Zwart, Zwart-Wit en Grijs zijn ook toegestaan om te gebruiken als fase draad, wel moeten deze draden een doorsnede hebben van 2,5 mm² ![/b]

[b]:? Wanneer heb ik nou een 2 x 230 Volt aansluiting of een 3 x 400 Volt aansluiting nodig :?


Op één normale groep kun je maximaal (230 Volt netspanning x 16 Ampere van de zekering =) 3680 watt aansluiten

Op een 2 x 230 Volt aansluiting kun je maximaal een kooktoestel aansluiten van 2 x 3680 watt = 7360 watt.

Heeft jou kooktoestel een vermogen wat groter is dan 7360 watt dan moet je hem aansluiten op een driefase aansluiting.

:? Ik heb al een perilexaansluiting in keuken zitten, hoe kom ik er achter of hij 2 x 230 Volt of 3 x 400 Volt is :?

Meten is weten zeggen wij altijd in de elektrotechniek, je zult er dus een multi-meter of iets dergelijks bij moeten pakkende om te weten te komen hoe het één en ander aangesloten is. De nul is in 99,9 % van de gevallen linksboven aangesloten. Als je dan van links naar rechts en van boven naar beneden meet dan meet je de volgende spanningen.

Bij 2 x 230 Volt
Tussen linksboven en rechtsboven : 0 V
Tussen linksboven en links onder : 230 V
Tussen linksboven en rechts onder : 230 V
Tussen rechtsboven en links onder : 230 V
Tussen rechtsboven en rechts onder : 230 V

Bij 3 x 400 Volt
Tussen linksboven en rechtsboven : 230 V
Tussen linksboven en linksonder : 230 V
Tussen linksboven en rechtsonder : 230 V
Tussen rechtsboven en linksonder : 400 V
Tussen rechtsboven en rechtsonder : 400 V
Tussen linksonder en rechtsboven : 400 V

Kortom bij een 3 x 400 V aansluiting :

Tussen de (bruine draden) fasen onderling staat altijd ---------------> 400 V
Tussen de (één enkele bruine draad en een blauwe draad) fase en de nul staat altijd ----------------> 230 V

:? Hoe kan ik een kookgroep herkennen in de meterkast :?

Een kookgroep die gebruikt kan worden voor een 2 x 230 V aansluiting ziet er als volgt uit :
Als voorbeeld neem ik automaten van het merk Hager. Natuurlijk maakt iedere fabrikant zijn eigen kookgroepautomaten. Die van jou hoeft dus niet perse een Hager automaat te zijn !

Een hager 2x230V kookgroep ziet er als volgt uit :



Feitelijk is een koopgroep, hetzelfde als twee losse B 16 Ampere automaten.
Met wel één heel belangrijk verschil !

Op het moment dat de automaat zich bij een fout uitschakeld, schakeld de automaat alle twee de fasen tegelijk uit ! Dit zul je ook merken bij het inschakelen omdat beide zijden van de automaat alleen tegelijk in en uit zijn te schakelen.

Een hager 3x400V ziet er als volgt uit :



Als je een 3 fase groep aan wilt sluiten om het fornuis op aan te sluiten moet je altijd een 4 polige (3 fase en nul) B16 Ampere automaat nemen. Ook hier zul je ontdekken dat de automaat alle 3 van de fase en nul tegelijk in en uit schakeld.

Ik denk dat ik met dit topic toch wel aardig heb laten zien hoe je een fornuis aan moet sluiten *O*
Tips, suggesties voor dit topic ? Laat het gerust horen !

Ook als je er zelfs met behulp van dit topic niet uitkomt, laat het gerust even weten en we zullen kijken wat we voor jou kunnen betekenen :s) *O*
pi_99887536
Met dank aan vonkenboer voor de openingspost, hier verder in ieder geval.
  zondag 24 juli 2011 @ 19:05:18 #3
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_99887846
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 18:56 schreef klipper het volgende:

In woningen in Nederland behoort een voorziening aanwezig te zijn die de mogelijkheid bied om elektrisch te koken. Als er in de keuken van de woning een gasaansluiting aanwezig is dan is de aansluiting om elektrisch te koken meestal onbedraad uitgevoerd.
Die voorziening die de mogelijkheid biedT is er inderdaad altijd wel ergens, doch nergens staat (bij mijn weten) dat dat verplicht met zo'n grote contactdoos zou moeten. De meeste elektrische fornuizen die ik in m'n leven heb gezien hadden gewoon een normale geaarde contactstop. Dus voor (toen nog) 220V.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_99887914
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 16:29 schreef blomke het volgende:
Ik bedoel(de) 2 x 230 V is één fase !!!. Met beleid kan hij dan de kookplaat voluit gebruiken en in deellast de oven erbij.
Een kookgroep bestaat uit 2 gekoppelde groepen. ( dit is ondanks dat het een en dezelfde fase betreft niet 1 groep maar 2 groepen)
Ofwel laten we het anders zeggen, de typeplaat van ts geeft aan 1 eindgroep van 40A of 3 eindgroepen.
1 eindgroep gaat het niet worden omdat a de oven op een eindgroep moet komen en niet rechtstreeks op de hoofdzekering.
b bij een eindgroep van 40A de hoofdzekering een klasse hoger moet zijn en deze niet voor particulieren beschikbaar is, de particulier zou in dit geval over moeten stappen op 3 fase groep.


Om het simpeler aan te geven:
Als je bijvoorbeeld elektrisch wilt gaan koken, moet de groepenkast uitgebreid
worden met een zogenaamde kookgroep.

Een kookgroep kan toegepast worden bij kooktoestellen (inductie/keramisch) met een maximaal aansluitvermogen van ten hoogste 7300 Watt.

Bij kooktoestellen met een aansluitvermogen vanaf 7400 t/m 11.400 Watt dient gebruik te worden gemaakt van een krachtgroep, welke alleen kan worden toegepast bij een 3 fasen aansluiting.
pi_99888021
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 19:05 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Die voorziening die de mogelijkheid biedT is er inderdaad altijd wel ergens, doch nergens staat (bij mijn weten) dat dat verplicht met zo'n grote contactdoos zou moeten. De meeste elektrische fornuizen die ik in m'n leven heb gezien hadden gewoon een normale geaarde contactstop. Dus voor (toen nog) 220V.
Dat zeg ik ook niet.
Het ligt geheel aan het kooktoestel op welk stopcontact je deze moet aansluiten.
Veel simpele kooktoestellen met 1 of 2 verwarmingselementen hebben inderdaad zeer vaak een gewone stekker, die gebruiken ook niet meer dan 16A, zodra ze meer gaan gebruiken zal deze voorzien zijn van een perilexstekker en zal er een kookgroep benodigd zijn, vaak betreffend dit dan wel kookplaten vanaf 3 of meer elementen.

Deen stopcontact bevindt zich in het algemeen boven het aanrecht en de kookaansluiing vaak onder het aanrechtblad.

Een onbedraad aansluitpunt kan door de gebruiker natuurlojk voorzien worden van een enkele groep en zodoende ook een normaal stopcontact, zodra er echter een kookgroep in getrokken wordt dan dient dit wel via een perilex te gaan.
  zondag 24 juli 2011 @ 19:13:23 #6
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_99888131
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 19:10 schreef klipper het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook niet.
Het ligt geheel aan het kooktoestel op welk stopcontact je deze moet aansluiten.
Veel simpele kooktoestellen met 1 of 2 verwarmingselementen hebben inderdaad zeer vaak een gewone stekker, die gebruiken ook niet meer dan 16A, zodra ze meer gaan gebruiken zal deze voorzien zijn van een perilexstekker en zal er een kookgroep benodigd zijn, vaak betreffend dit dan wel kookplaten vanaf 3 of meer elementen.
Omdat ik hier gasgestookt kook, kan ik je m'n oude fornuis (met oven) niet meer laten zien, maar daar zat een gewone geaarde stekker aan hoor.

Misschien dat het aan België ligt, dat kan ook. Hier zijn de gangbare smeltzekeringen of automaten trouwens 25A.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_99888209
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 19:13 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Omdat ik hier gasgestookt kook, kan ik je m'n oude fornuis (met oven) niet meer laten zien, maar daar zat een gewone geaarde stekker aan hoor.

Misschien dat het aan België ligt, dat kan ook. Hier zijn de gangbare smeltzekeringen of automaten trouwens 25A.
Het aansluitvermogen van het aan te sluiten toestel bepaalt, niet het stopcontact welke aansluiting er benodigd is.
pi_99888566
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 19:07 schreef klipper het volgende:
1 eindgroep gaat het niet worden omdat a de oven op een eindgroep moet komen en niet rechtstreeks op de hoofdzekering.
b bij een eindgroep van 40A de hoofdzekering een klasse hoger moet zijn en deze niet voor particulieren beschikbaar is, de particulier zou in dit geval over moeten stappen op 3 fase groep.

Ik dacht dat je als particulier ook gewoon 1 x 50A of 1 x 63A kon aanvragen? (Hangt wel een flink prijskaartje aan door verhoging van het vastrecht (of netwerktarief o.i.d.) maar kan dat helemaal niet?)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 24 juli 2011 @ 19:26:58 #9
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_99888681
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 19:15 schreef klipper het volgende:

[..]

Het aansluitvermogen van het aan te sluiten toestel bepaalt, niet het stopcontact welke aansluiting er benodigd is.
Kerel, ik HEB het niet over de contactdoos (stopcontact) maar over de contactstop (stekker).
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_99888858
In sommige gevallen was het mogelijk om 1 fase 63A huisaansluiting te krijgen, maar zit ook weer nadelen aan, zo moet ook de verdeelkast uitgevoerd zijn voor 63 A, dus hoofdschakelaar een aardlekschakelaars
pi_99888913
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 19:26 schreef Daffodil31LE het volgende:
Kerel, ik HEB het niet over de contactdoos (stopcontact) maar over de contactstop (stekker).
De eigenschappen van de stekker zijn afgestemd op de eigenschappen van de WCD. Als er een 'normale' stekker aanzit die in een 'normale' WCD past zal het apparaat niet meer dan 16A mogen trekken. Of wellicht in Belgie wel, maar dan mag het apparaat niet in NL verkocht (en aangesloten) worden.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_99888939
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 19:26 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Kerel, ik HEB het niet over de contactdoos (stopcontact) maar over de contactstop (stekker).
Wat klipper zegt klopt helemaal, het aansluitvermogen bepaald de stekker en dus ook de contactdoos
pi_99897809
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 19:26 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Kerel, ik HEB het niet over de contactdoos (stopcontact) maar over de contactstop (stekker).
Zoals gezegd, bepaalt het vermogen van het toestel welke stekker eraan behoort te zitten, dat er eventueel een verkeerde stekker aanzit zegt dan niet dat het dan ook toegestaan is.

Tevens is er al aangegeven dat je tot 3680W met een normale stekker af kan, daarboven zal je dus naar 2 groepen moeten en dus een perilexstekker.

Let wel in Nederland is het gebruikelijk om 16A als eindgroep te hebben voor particulieren.
Bij een 25A eindgroep zou je dus 5750W maximaal mogen aansluiten, of dit dan ook via een gewone stekker mag durf ik nu niet te zeggen, dat zal vonkenboer beter kunnen beantwoorden, wel zou het in ieder geval wel zo moeten zijn dat de stekker wel geschikt is voor het vermogen, veel stekkers zijn maximaal 16A.
pi_99898216
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 19:07 schreef klipper het volgende:

[..]

Een kookgroep bestaat uit 2 gekoppelde groepen. ( dit is ondanks dat het een en dezelfde fase betreft niet 1 groep maar 2 groepen)
Een kookgroep telt als EEN groep!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99898241
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 22:11 schreef klipper het volgende:

[..]

Zoals gezegd, bepaalt het vermogen van het toestel welke stekker eraan behoort te zitten, dat er eventueel een verkeerde stekker aanzit zegt dan niet dat het dan ook toegestaan is.

Tevens is er al aangegeven dat je tot 3680W met een normale stekker af kan, daarboven zal je dus naar een 2 x 230V groep moeten en dus een perilexstekker.

Let wel in Nederland is het gebruikelijk om 16A als eindgroep te hebben voor particulieren.
Bij een 25A eindgroep zou je dus 5750W maximaal mogen aansluiten, of dit dan ook via een gewone stekker mag durf ik nu niet te zeggen, dat zal vonkenboer beter kunnen beantwoorden, wel zou het in ieder geval wel zo moeten zijn dat de stekker wel geschikt is voor het vermogen, veel stekkers zijn maximaal 16A.
Bij een eindgroep van 25A moet behalve de stekker en wandcontactdoos ook de bedrading aangepast zijn en ben die in een huisinstallatie in Nederland nog nooit tegen gekomen
pi_99898316
Ga daar maar van uit inderdaad. Ben wel benieuwd of TS nu 3 fasen aan gaat laten leggen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99898616
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 19:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik dacht dat je als particulier ook gewoon 1 x 50A of 1 x 63A kon aanvragen? (Hangt wel een flink prijskaartje aan door verhoging van het vastrecht (of netwerktarief o.i.d.) maar kan dat helemaal niet?)
Deels.
Je kunt kiezen tussen 1 fase tot maximaal 35A, of 3 fase tot maximaal 80A
1 fase 35A is wat aansluiting betreft net zo duur als een 3 x 25A aansluiting, hoe hoeger de 3 fase aansluiting des te duurder het wordt.
Zo kost de 3 x 25A 595 euro en 3 x 80A bijvoorbeeld 1380,04 euro.
Echter gaan de overige kosten zoals vastrecht en transport ook enorm omhoog bij een aansluiting die hoger is dan 1 x 35A of 3 x 25A.

Zie onderstaand lijstje met tarieven van Stedin voor 2011.


En kijk bijvoorbeeld naar het capaciteitstarief, dat gaat natuurlijk schrikbarend omhoog zodra je meer dan 3x 25A wilt hebben, dat gaat zo'n 560 euro per jaar omhoog.

[ Bericht 6% gewijzigd door klipper op 24-07-2011 22:32:43 ]
pi_99898866
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 22:19 schreef blomke het volgende:

[..]

Een kookgroep telt als EEN groep!
Ja klopt iets verkeerd verwoord, laat ik het dan zo zeggen het typeplaatje geeft aan 1 gewone groep van 40A en geen kookgroep tenminste zoals ts het nu nog steeds uitlegt.(kookgroep is max 32A tezamen) of 3 fase.

Het beste is natuurlijk als ts zijn aansluitschema post.
pi_99899116
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 22:25 schreef klipper het volgende:
Je kunt kiezen tussen 1 fase tot maximaal 35A, of 3 fase tot maximaal 80A
Ik zie ineens dat Enexis (brabant) gaat tot 1 x 40A:

Aansluitwaarde Eenmalig aansluittarief in ¤ Meerlengtetarief per m aansluitleiding in ¤
1 x 40A 727,09 20,23
3 x 25A 727,09 20,23
3 x 40A 886,55 20,23
3 x 50A 886,55 20,23
3 x 63A 1057,91 26,18
3 x 80A 1057,91 26,18

Bron: http://www.enexis.nl/site(...)ig_elektriciteit.jsp

en voor de tarieven per jaar:

Omschrijving Vastrecht aansluiting per jaar ¤ Vastrecht transport per jaar ¤ Capaciteitstarief per jaar ¤ Systeemdiensten per jaar ¤
t/m 3 x 25A + t/m 1 x 40A 33,92 21,42 136,42 4,7748
> 3 x 25A t/m 3 x 35A 38,68 21,42 682,11 22,9194
> 3 x 35A t/m 3 x 50A 38,68 21,42 1023,16 42,0189
>3 x 50A t/m 3 x 63A 38,68 21,42 1364,22 45,8388
> 3 x 63A t/m 3 x 80A 38,68 21,42 1705,27 70,0315

Bron: http://www.enexis.nl/site(...)kb_elektriciteit.jsp

quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 22:25 schreef klipper het volgende:
En kijk bijvoorbeeld naar het capaciteitstarief, dat gaat natuurlijk schrikbarend omhoog zodra je meer dan 3x 25A wilt hebben, dat gaat zo'n 560 euro per jaar omhoog.
Yep, echt weer uitgedacht door een politicus zonder enige kennis van zaken. Van totaal 75A naar 105A (40% omhoog) kost je 400% meer capaciteitstarief... (Oftewel ¤ 46,49 per maand extra zonder ook maar een KWh te verbruiken 8)7 )

[ Bericht 16% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 24-07-2011 22:57:19 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  maandag 25 juli 2011 @ 00:25:23 #20
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_99904093


en een onduidelijke:
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
pi_99911429
Duidelijk.
Op de linkerstrip komen de drie fasen, rechtsboven de nul, rechtsonder aarde.

Let op in deze discussie: in België zijn de afzekeringen geheel anders dan in Rotterdam. Ook de terminologie blijkbaar.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 25 juli 2011 @ 09:50:25 #22
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_99912617
Zijn er eigenlijk regels over de exacte positie van de perilex wandcontactdoos? Is er bijvoorbeeld een minimale hoogte vanaf de grond?

Ik ben van plan in onze nog te verbouwen keuken, alle WCS's voor inbouw apperatuur op plint-hoogte te maken, zodat de stekkers altijd berijkbaar blijven. Lijkt me handig, maar mag dat ook??
pi_99913046
quote:
5s.gif Op maandag 25 juli 2011 09:50 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Zijn er eigenlijk regels over de exacte positie van de perilex wandcontactdoos? Is er bijvoorbeeld een minimale hoogte vanaf de grond?

Ik ben van plan in onze nog te verbouwen keuken, alle WCS's voor inbouw apperatuur op plint-hoogte te maken, zodat de stekkers altijd berijkbaar blijven. Lijkt me handig, maar mag dat ook??
Er staan geen exacte maten voor, de enige eis is de aansluiting bereikbaar moet zijn en niet achter het toestel mag zitten. Dus in de kast ernaast of achter de plint zijn goede plaatsen
  vrijdag 29 juli 2011 @ 08:42:46 #24
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_100077366
ding nog eens doorgemeten. 2x 230. Fornuis wordt volgende week vrijdag weer opgehaald. Money back. zoeken wat anders. nieuwe meterkast is gewoon te kostbaar. Voor dat geld koop ik een leuk snorbaard of leuke nieuwe camera.
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
pi_100082165
je hebt overigens ook nog een 25a perilex aansluiting
hierbij is de aardpen verticaal
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_100083403
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 11:49 schreef densmee het volgende:
je hebt overigens ook nog een 25a perilex aansluiting
hierbij is de aardpen verticaal
Hier heb je in een normale situatie weinig aan, de buisleiding en bedrading moet hier voor ook worden aangepast
pi_100093696
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 08:42 schreef ebeaydojraes het volgende:
ding nog eens doorgemeten. 2x 230. Fornuis wordt volgende week vrijdag weer opgehaald. Money back. zoeken wat anders. nieuwe meterkast is gewoon te kostbaar. Voor dat geld koop ik een leuk snorbaard of leuke nieuwe camera.
Een verstandige beslissing in dit geval.
  donderdag 4 augustus 2011 @ 22:11:18 #28
21210 Paladin82
In Black and White
pi_100331140
Klein vraagje weet iemand of er ook kwh meter of verbruiksmeters zijn voor een perilex aansluiting, wij hebben een warmtepomp constructie en ik wil graag weten wat het verbruik is van dat ding (zit aangesloten op een perilex stekker), maar ik kan die dingen online niet zo snel vinden en ben toch benieuwd of ze bestaan of dat ik iets anders moet verzinnen om te zien wat dat apparaat verbruikt.

Het is beetje on en offtopic deze vraag :)
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
pi_100331703
3 fasen kWh meter. Al gezocht?

http://www.electroshop.nl(...)asen-gereviseerd-10-(40)-A.html
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_100331873
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 22:11 schreef Paladin82 het volgende:
Klein vraagje weet iemand of er ook kwh meter of verbruiksmeters zijn voor een perilex aansluiting, wij hebben een warmtepomp constructie en ik wil graag weten wat het verbruik is van dat ding (zit aangesloten op een perilex stekker), maar ik kan die dingen online niet zo snel vinden en ben toch benieuwd of ze bestaan of dat ik iets anders moet verzinnen om te zien wat dat apparaat verbruikt.

Het is beetje on en offtopic deze vraag :)
Wat denk je hoe de nutsbedrijven het verbruik meten ?
  donderdag 4 augustus 2011 @ 22:27:42 #31
21210 Paladin82
In Black and White
pi_100332053
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 22:24 schreef exlurker het volgende:

[..]

Wat denk je hoe de nutsbedrijven het verbruik meten ?
Tjah maar die kwh gaan over je totale gebruik, en ik zoek iets dat dus op 1 groep zit dus die moet er tussen, alleen die dingen die ik tot op heden heb gevonden hebben gewoon een 2 polige stekker die je er tussen zet zeg maar, niet in perilex vorm....
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
pi_100332298
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 22:27 schreef Paladin82 het volgende:

[..]

Tjah maar die kwh gaan over je totale gebruik, en ik zoek iets dat dus op 1 groep zit dus die moet er tussen, alleen die dingen die ik tot op heden heb gevonden hebben gewoon een 2 polige stekker die je er tussen zet zeg maar, niet in perilex vorm....
Nee, kant en klaar zal je deze meters niet vinden, je zal zelf aan de slag moeten om zoiets in elkaar te zetten, perilex stekker < > kWh meter < > perilex contra stekker
pi_100343038
quote:
0s.gif Op donderdag 4 augustus 2011 22:27 schreef Paladin82 het volgende:

[..]

Tjah maar die kwh gaan over je totale gebruik, en ik zoek iets dat dus op 1 groep zit dus die moet er tussen, alleen die dingen die ik tot op heden heb gevonden hebben gewoon een 2 polige stekker die je er tussen zet zeg maar, niet in perilex vorm....
Ah, zoiets wil je hebben. Nee, dat ken ik niet; zie exlurker's antwoord.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 7 augustus 2011 @ 12:59:16 #34
37582 Snarf
Het is friet, geen patat.
pi_100419151
Mijn besten, ik wil graag vriendelijk vragen naar jullie expersite.

In ons nieuwe huisje in Tilburg moeten wij op stroom gaan koken i.p.v. op gas. Na enig onderzoek denk ik de juiste aansluitingen te hebben gevonden, maar voordat ik de kookplaat aanzet zou ik toch willen vragen of jullie mijn 'huiswerk' kunnen controleren.

Op het perilex stopcontact in de keuken heb ik de volgende voltages gemeten:

• Tussen linksboven en rechtsboven : 0 V
• Tussen linksboven en links onder : 230 V
• Tussen linksboven en rechts onder : 230 V
• Tussen rechtsboven en links onder : 230 V
• Tussen rechtsboven en rechts onder : 230 V

Aangezien ik tussen linksboven en rechtsboven 0 V had, ben ik er zeker van dat het een 2x 230V aansluiting is, dat ook wordt bevestigd in de meterkast; twee smeltzekeringen met "van die ronde knopjes erboven" om aan-en-uit te zetten met een labetje "fornuisgroep" erboven.

In de vijfpolige standaard-perilex stekker die ik bij Praxis heb gekocht zitten vijf draden: 2 zwarte, 1 bruine, 1 blauwe en een aardedraad. De zwarte draden zet ik in de stekker linksboven (N1) en rechtsboven (N2) , de bruine linksonder (L1), de blauwe rechtsonder (L2) en de aarde in het midden.

De kookplaat van IKEA (FRAMTID HGC4T) heeft als aansluitingen: L1, L2, N en aarde. Dus géén L3 en ook géén N2. Ik monteer de bruine draad op L1, de blauwe draad op L2, de twee zwarte draden draai ik in elkaar en monteer ik op N en de aardedraad op de aarde.

Vervolgens zou ik de kookplaat aansluiten want ik denk dat ik het zo juist heb gedaan. Het in elkaar draaien van de N'nen is het enige waar ik over twijfel.

Klopt dit? Alvast hartelijk bedankt voor het beantwoorden!
:-D I am Willem-Alexander Claus George Ferdinand van Oranje-Nassau and I approve this message.
pi_100419537
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 12:59 schreef Snarf het volgende:
Mijn besten, ik wil graag vriendelijk vragen naar jullie expersite.

In ons nieuwe huisje in Tilburg moeten wij op stroom gaan koken i.p.v. op gas. Na enig onderzoek denk ik de juiste aansluitingen te hebben gevonden, maar voordat ik de kookplaat aanzet zou ik toch willen vragen of jullie mijn 'huiswerk' kunnen controleren.

Op het perilex stopcontact in de keuken heb ik de volgende voltages gemeten:

• Tussen linksboven en rechtsboven : 0 V
• Tussen linksboven en links onder : 230 V
• Tussen linksboven en rechts onder : 230 V
• Tussen rechtsboven en links onder : 230 V
• Tussen rechtsboven en rechts onder : 230 V

Aangezien ik tussen linksboven en rechtsboven 0 V had, ben ik er zeker van dat het een 2x 230V aansluiting is, dat ook wordt bevestigd in de meterkast; twee smeltzekeringen met "van die ronde knopjes erboven" om aan-en-uit te zetten met een labetje "fornuisgroep" erboven.

In de vijfpolige standaard-perilex stekker die ik bij Praxis heb gekocht zitten vijf draden: 2 zwarte, 1 bruine, 1 blauwe en een aardedraad. De zwarte draden zet ik in de stekker linksboven (N1) en rechtsboven (N2) , de bruine linksonder (L1), de blauwe rechtsonder (L2) en de aarde in het midden.

De kookplaat van IKEA (FRAMTID HGC4T) heeft als aansluitingen: L1, L2, N en aarde. Dus géén L3 en ook géén N2. Ik monteer de bruine draad op L1, de blauwe draad op L2, de twee zwarte draden draai ik in elkaar en monteer ik op N en de aardedraad op de aarde.

Vervolgens zou ik de kookplaat aansluiten want ik denk dat ik het zo juist heb gedaan. Het in elkaar draaien van de N'nen is het enige waar ik over twijfel.

Klopt dit? Alvast hartelijk bedankt voor het beantwoorden!
het gewoon in elkaar draaien van kabels kan niet de bedoeling zijn, gebruik hiervoor speciale adereindhulzen

en je kunt blauw beter onder n1 monteren
en bruin onder n2
dan houdt je 2 zwarte over die je dan onder l1 en l2 monteert
en gebruik adereindhulzen zeker bij de grotere stromen die een kookplaat trekt
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_100452167
Punt is dat je de spanningsverschillen hebt gemeten; je weet niet waar de fasen en de nullen zitten. Eigenlijk moet je t.o.v. de aarde meten, dan weet je wat nul en fase zijn. Dan aansluiten; inderdaad 2 nullen samenklemmen en onder N schroeven. de 2 fasen op L2 en L1.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 17:12:18 #37
37582 Snarf
Het is friet, geen patat.
pi_100558123
Dankzij de goede tips wat betreft het gebruik van aderhulsjes en spanning meten t.o.v. de aarde werkt de kookplaat als een zonnetje. Hartelijk bedankt, densmee en blomke!
:-D I am Willem-Alexander Claus George Ferdinand van Oranje-Nassau and I approve this message.
pi_100562929
Eetse alvast, en we komen graag een keer proeven!
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_101225355
Ik ben een absolute nitwit op het gebied van electriciteit en heb vandaag veel gelezen en geleerd over perilex stekkers, 2 fasen, 3 fasen, krachtstroom. etc. Zeker op dit forum trof ik goed, overzichtelijke info aan, waarvoor dank!

Mijn vraag/probleem:
In mijn keuken is mijn inductieplaat (5600W) stuk, niet meer te repareren. Dus heb ik, via internet een nieuwe aangeschaft (7400W)
VOLGENS MIJ maakt mijn 14 jaar oude inductieplaat gebruik van krachtstroom 1 x 380 dus 3 fasen. Ik heb in de WCD gekeken en zie 1 blauwe draad op N en 3 bruine draden op L1, L2, en L3.
Destijds is de meterkast aangepast door een erkend elc. bedrijf, voor veel geld, en ik heb de indruk dat het wel goed zit.
De getoonde foto's van de meterkasten zeggen mij niet veel. Bij mij ziet het er heel anders uit:

(het nieuwe gedeelte is volgens mij aan de rechter kant en aan de bovenkant)

Daarnaast heb ik de stekker zoals hij aan mijn oude plaat zat opengemaakt en dan zie ik dit:


dit zou dan inderdaad overeen komen met het aansluitschema: helemaal rechtsonder:


Ik hoop dat mijn nieuwe plaat ook geschikt is voor 3fasen. ik heb nog geen bericht van de fabrikant.

Vragen:
- Kan iemand aan mijn meterkast zien of ik inderdaad 3 fasen krachtstroom heb, of dit opmaken uit het verhaal.
- wat is er op te maken uit de foto van de stekker
- is het mogelijk dat een nieuwe plaat NIET op de 3fasen kan worden aangesloten?

(Misschien allemaal wat voorbarig, want ik heb nog geen aansluitschema van de nieuwe plaat)
pi_101227931
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 18:39 schreef dubbelo2 het volgende:
Ik ben een absolute nitwit op het gebied van electriciteit en heb vandaag veel gelezen en geleerd over perilex stekkers, 2 fasen, 3 fasen, krachtstroom. etc. Zeker op dit forum trof ik goed, overzichtelijke info aan, waarvoor dank!

Mijn vraag/probleem:
In mijn keuken is mijn inductieplaat (5600W) stuk, niet meer te repareren. Dus heb ik, via internet een nieuwe aangeschaft (7400W)
VOLGENS MIJ maakt mijn 14 jaar oude inductieplaat gebruik van krachtstroom 1 x 380 dus 3 fasen. Ik heb in de WCD gekeken en zie 1 blauwe draad op N en 3 bruine draden op L1, L2, en L3.
Meten is weten.
Dus neem een multimeter of duspel en ga eens meten tussen de verschillende punten.
De punten L1, L2 en L3 t.o.v. de N moet dan 230 V geven.
Tussen L1, L2 of L1, L3 of L1, L3 moet dan 380 geven.
Dit uiteraard bij 3 fasen en 1 nul.
Welk deel is in je meterkast van de perilex, is dat het zwarte kastje met de drie stoppen onder elkaar ( lijkt dan inderdaad op een krachtgroep ) of het grijze kastje wat bovenop gemonteerd is met twee zekeringen en 2 schakelaars? ( dit zou dan een kookgroep zijn echter niet als zodanig uitgevoerd maar als 2 aparte groepen uitgevoerd )
quote:
Destijds is de meterkast aangepast door een erkend elc. bedrijf, voor veel geld, en ik heb de indruk dat het wel goed zit.
Daar mag je dan normaal gesproken wel vanuit gaan, vonkenboer kan misschien de regelgeving die toentertijd geldig was wat sneller boven tafel krijgen.
quote:
De getoonde foto's van de meterkasten zeggen mij niet veel. Bij mij ziet het er heel anders uit:
[ afbeelding ]
(het nieuwe gedeelte is volgens mij aan de rechter kant en aan de bovenkant)

Daarnaast heb ik de stekker zoals hij aan mijn oude plaat zat opengemaakt en dan zie ik dit:
[ afbeelding ]
Dit lijkt er weer op dat je huidige kookplaat is aangesloten op 2x 230 V.
Bruin en blauw zit op de N aangesloten en de twee zwarte draden op L1 en L2 van de perilex stekker.
quote:
dit zou dan inderdaad overeen komen met het aansluitschema: helemaal rechtsonder:
[ afbeelding ]

Ik hoop dat mijn nieuwe plaat ook geschikt is voor 3fasen. ik heb nog geen bericht van de fabrikant.

Vragen:
- Kan iemand aan mijn meterkast zien of ik inderdaad 3 fasen krachtstroom heb, of dit opmaken uit het verhaal.
- wat is er op te maken uit de foto van de stekker
- is het mogelijk dat een nieuwe plaat NIET op de 3fasen kan worden aangesloten?

(Misschien allemaal wat voorbarig, want ik heb nog geen aansluitschema van de nieuwe plaat)
pi_101228310
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 19:46 schreef klipper het volgende:
Dit lijkt er weer op dat je huidige kookplaat is aangesloten op 2x 230 V.
Bruin en blauw zit op de N aangesloten en de twee zwarte draden op L1 en L2 van de perilex stekker.
Een perilexstekker mag toch maar 16A per contact hebben? Dan mag dus 2 x de nul op 1 poot nooit bij een 1 fase 2 x 230V aansluiting. Aangezien het zo al 14 jaar goed is gegaan lijkt het mij een 2 fase 230V aansluiting. (Als je begrijpt wat ik bedoel)

De groepenkast rechts (verticaal) lijkt wel een 3 fase kookgroep te ondersteunen, dus ik denk dat de perilex WCD wel 3 fase is aangesloten, maar de oude kookplaat slechts 2 fasen gebruikte.

Overigens: gezien het vermogen van de nieuwe inductiekookplaat zal die ook wel slechts 2 fasen gebruiken. (Ik ben zelf een tijd lang op zoek geweest naar een inductieplaat die op 3 fasen kon worden aangesloten ivm een betere verdeling van het afgenomen vermogen op de fasen maar die zijn er niet onder de 7400W)

@dubbelo2: Het moet heel raar lopen wil je nieuwe kookplaat niet zonder wijzigingen kunnen worden aangesloten. Post het aansluitschema van die nieuwe plaat tegen die tijd maar.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 26-08-2011 20:04:00 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_101229341
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 19:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Een perilexstekker mag toch maar 16A per contact hebben?
Voor de fase wel, voor de Nul niet die mag je gewoon samen voegen.
Zie je overigens ook zeer vaak in regelkasten waar de nul onderling steeds doorgelusd wordt terwijl de fase wel steeds apart aangesloten wordt.
quote:
Dan mag dus 2 x de nul op 1 poot nooit bij een 1 fase 2 x 230V aansluiting.
1 fase 2 x 230V? dit snap ik effe niet, of bedoel je 1 fase die voor 2 groepen gebruikt wordt?
quote:
Aangezien het zo al 14 jaar goed is gegaan lijkt het mij een 2 fase 230V aansluiting. (Als je begrijpt wat ik bedoel)
Ik ga er ook vanuit dat indien zijn perilex inderdaad op 3 x 230 is aangesloten dat zijn oude plaat er hier inderdaad maar 2 van gebruikte.

Dus de 2 fasen zijn aangesloten op L! en L2 van zijn perilexstekker en de bruine draad is als nul gebruikt en samen met de blauwe draad op het Nul contact aangesloten.
pi_101229808
Oke, bedankt.
ik had inderdaad nog niet aan de mogelijkheid gedacht dat de het vanuit de groepenkast 3 fase is en dat de plaat er dan toch maar 2 gebruikt. Wat natuurlijk ook prima kon gezien de 5600 W.
De vorige eigenaar van het huis heeft zo'n beetje alles op papier bewaard (wel fijn!), maar nou net niet die info over de groepenkast. Wel de aansluitschema's bij de keuken, tenminste de keukenboer heeft verschillende schema's bijgeleverd met wat onderschrift en bij de 2 x 230 staat groot geschreven: aansluitschema inductiekookplaat (daar onder die grote pijl) De keukenboer zal ws geadviseerd hebben 2 fase te nemen , maar mogelijk heeft het elec. bedrijf toch 3 fase aangelegd, waardoor er uiteindelijk toch anders aangesloten moest worden.

Voor mij is het allemaal net een grote puzzel, maar ik vind het heel boeiend om het toch te proberen te begrijpen. De huidige kookplaat is nog niet 'vrij' dus ik kan nog niet kijken naar hoe die nou aangesloten is.
Allemaal heel leerzaam.
Bedankt voor het meedenken




als dinsdag de nieuwe plaat komt zal ik zeker even het schema plaatsen!
pi_101230112
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 20:29 schreef dubbelo2 het volgende:
Oke, bedankt.
ik had inderdaad nog niet aan de mogelijkheid gedacht dat de het vanuit de groepenkast 3 fase is en dat de plaat er dan toch maar 2 gebruikt. Wat natuurlijk ook prima kon gezien de 5600 W.
De vorige eigenaar van het huis heeft zo'n beetje alles op papier bewaard (wel fijn!), maar nou net niet die info over de groepenkast. Wel de aansluitschema's bij de keuken, tenminste de keukenboer heeft verschillende schema's bijgeleverd met wat onderschrift en bij de 2 x 230 staat groot geschreven: aansluitschema inductiekookplaat (daar onder die grote pijl) De keukenboer zal ws geadviseerd hebben 2 fase te nemen , maar mogelijk heeft het elec. bedrijf toch 3 fase aangelegd, waardoor er uiteindelijk toch anders aangesloten moest worden.

Voor mij is het allemaal net een grote puzzel, maar ik vind het heel boeiend om het toch te proberen te begrijpen. De huidige kookplaat is nog niet 'vrij' dus ik kan nog niet kijken naar hoe die nou aangesloten is.
Allemaal heel leerzaam.
Bedankt voor het meedenken

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

als dinsdag de nieuwe plaat komt zal ik zeker even het schema plaatsen!
En op de laatste foto zie je dan ook zoals ik al eerder aangaf dat de beide Nul draden bij elkaar gekoppeld moeten worden en de beide fase draden dus op een eigen fase komen.

Overigens ook wel een interessant stukje tekst voor de geïnteresseerden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet
pi_101230115
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 20:17 schreef klipper het volgende:
Voor de fase wel, voor de Nul niet die mag je gewoon samen voegen.
Niet als het een 1 fase, 2 groepen aansluiting is. Dan loopt er bij volle belasting van die 2 groepen 32A door de nul heen.

quote:
1 fase 2 x 230V? dit snap ik effe niet, of bedoel je 1 fase die voor 2 groepen gebruikt wordt?
Ja, dat bedoel ik. Een 2 x 230V kookgroep is toch standaard 1 fase? (Of zit ik er naast en worden er zo ook wel eens 2 groepen van elk een aparte fase aangesloten?)

quote:
Dus de 2 fasen zijn aangesloten op L! en L2 van zijn perilexstekker en de bruine draad is als nul gebruikt en samen met de blauwe draad op het Nul contact aangesloten.
Ja, zo lees ik de stekker ook. Dus de perilex is 3 fasen, maar de plaat gebruikt er maar 2. (En dat is bij vrijwel elke gangbare inductieplaat zo.)

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 26-08-2011 20:41:37 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_101230477
O ja, de wcd komt precies overeen met de foto van klipper op pagina 1 (afbeelding 4)
Dus linksboven N, rechtsboven L1, rechtonder L2, linksonder L3 (maar die wordt nu dus niet gebruikt)

Ene.... het is geen "hij" maar een "zij" ! :Y :Y :Y

Maar waarom zou er dan niet gebruik gemaakt zijn van die 3 fase krachtstroom?

ALS het inderdaad perilex 3 fase is, dan kan straks de nieuwe plaat ook inderdaad aangesloten worden op alledrie de fasen? Of heeft dat verder weinig voordelen?
pi_101230638
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 20:44 schreef dubbelo2 het volgende:
ALS het inderdaad perilex 3 fase is, dan kan straks de nieuwe plaat ook inderdaad aangesloten worden op alledrie de fasen? Of heeft dat verder weinig voordelen?
Het is vrijwel zeker 3 fasen. Maar je inductiekookplaat ondersteund dat niet omdat die aan de binnenkant uit 2 identieke 'helften' bestaat, met 1 gemeenschappelijk bedieningspaneel. 1 fase (of groep van 16A) voor de linkerhelft (2 pitten) en 1 fase (of groep van 16A) voor de rechterhelft (2 pitten). Je kunt zeer waarschijnlijk simpelweg de 3e fase niet aansluiten.

Zou je nou een 5 pits inductieplaat hebben, dan heb je die mogelijkheid waarschijnlijk wel.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_101230854
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 20:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Niet als het een 1 fase, 2 groepen aansluiting is. Dan loopt er bij volle belasting van die 2 groepen 32A door de nul heen.

Ja stom ik haal weereens twee dingen door elkaar. 8)7
pi_101230937
Duidelijk!

Dus die 3fasen is bij de aanleg van de keuken geplaatst zodat je evt in de toekomstt ook een 'uitgebreider' apparaat kan aansluiten, bv een oven MET inductieplaat. Terwijl ik het voor een vier-pits inductieplaat (7400 ) helemaal niet nodig heb?
pi_101231044
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 20:55 schreef dubbelo2 het volgende:
Duidelijk!

Dus die 3fasen is bij de aanleg van de keuken geplaatst zodat je evt in de toekomstt ook een 'uitgebreider' apparaat kan aansluiten, bv een oven MET inductieplaat. Terwijl ik het voor een vier-pits inductieplaat (7400 ) helemaal niet nodig heb?
^O^ :Y

Overigens had ik vroeger wel een 3 fase kookplaat, maar dat was een keramische, en die zit aan de binnenkant vele malen simpeler in elkaar, zo'n plaat geschikt maken voor 3 fasen is een makkie voor de fabrikant.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_101231538
Nou, ik snap het! Fijn!

Dus met het nieuwe aansluitschema zou het moeten lukken (met jullie hulp dan, natuurlijk...)
Bedankt, ook voor de 'leestip', :) :) snap ik ook waarom er 'amsterdam' bij geschreven stond!

Fijn weekend, Klipper en Bijvlagenzinvol
pi_101247113
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 20:55 schreef dubbelo2 het volgende:
Duidelijk!

Dus die 3fasen is bij de aanleg van de keuken geplaatst zodat je evt in de toekomstt ook een 'uitgebreider' apparaat kan aansluiten, bv een oven MET inductieplaat. Terwijl ik het voor een vier-pits inductieplaat (7400 ) helemaal niet nodig heb?
Op 2 groepen kan je maximaal 7360 Watt aansluiten; in jouw nieuwe geval heb je dus de drie fasen (en één nul) nodig.

Je oude kookplaat was op twee fasen aangesloten, het leek op 2 x 230 V, maar was eigenlijk 2 fasen (en één nul).
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_101248924
??

Maar ik krijg zojuist bericht van de fabrikant die zegt dat de plaat op 2 fasen moet worden aangesloten
pi_101248979
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 12:01 schreef dubbelo2 het volgende:
??

Maar ik krijg zojuist bericht van de fabrikant die zegt dat de plaat op 2 fasen moet worden aangesloten
Die 7400W van de plaat zal wel een afgerond getal zijn, of je hebt je vergist en het is een 7200W plaat. (Die waarde komt namelijk het meest voor.)

Doe anders even een linkje naar die plaat, er zal vast wel ergens een manual online staan. ;)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_101249172
Nee, de fabrikant mailt mij:

"De BIK 65 wordt geleverd zonder aansluitsnoer, zodat voor iedere situatie de juiste aansluiting kan worden gemaakt.
De kookplaat dient te worden aangesloten op 2-fasen, en heeft een aansluitwaarde van 7,4 kW.

Wij gaan ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd."

Ik heb ze even gemaild met de rekensom van 2 maal 230x16= 7360.
Ben benieuwd naar het antwoord.

Het betreft de volgende plaat: de Boretti BIK 65

http://www.boretti.nl/#/products/bik-65

op een andere site vond ik deze tekst:

Inductie designkookplaat
• 4 boosterzones
• 2 zones met vermogen
2000/2400 Watt
• 2 zones met vermogen
1100/1500 Watt
pi_101249223
Of, bedenk ik net zou het zo kunnen zijn dat je nooit alle platen volledig kunt 'open' zetten (zoals bij mijn oude plaat), dus dat er dan een soort begrenzer opzit die zorgt dat je ( in totaal) nooit boven die 7360 komt?
pi_101249253
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 12:11 schreef dubbelo2 het volgende:
en heeft een aansluitwaarde van 7,4 kW.
Dat leest een stuk prettiger dan 7,36 kW

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 12:14 schreef dubbelo2 het volgende:
Of, bedenk ik net zou het zo kunnen zijn dat je nooit alle platen volledig kunt 'open' zetten (zoals bij mijn oude plaat), dus dat er dan een soort begrenzer opzit die zorgt dat je ( in totaal) nooit boven die 7360 komt?
Dat hebben ze vrijwel allemaal, zodra 2 pitten samen teveel gaan vragen, gaat er 1 van de 2 automatisch op een lager standje.

Alleen zegt de fabrikant tegen jou nu dat dat pas gebeurt als de 7400W (3700 per fase) wordt overschreden. Maar dat zal vast een gevolg zijn van afronden van de 7,36kW ;)

Wat een kutsite van Boretti, ik kan de handleiding i.i.g. niet vinden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 27-08-2011 12:36:19 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_101250481
Ik heb zojuist het volgende antwoord ontvangen (komt overeen)

In de handleiding, hierbij toegevoegd, zit het aansluitschema van de kookplaat. Deze kookplaat kan op twee fasen worden aangesloten omdat de kookplaat nooit op 100% van het vermogen gebruikt wordt. Het is niet mogelijk om alle vier de zones gelijktijdig op vol vermogen te gebruiken, de kookplaat zal dan zelf zones gaan temperen.
Krachtstroom (380 watt) wordt afgeraden voor deze kookplaat.

Er zit dus een handleiding bij met installatie-aanwijzingen.

Ik zal straks proberen deze kort over te nemen.
pi_101250794
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 13:00 schreef dubbelo2 het volgende:
Deze kookplaat kan op twee fasen worden aangesloten omdat de kookplaat nooit op 100% van het vermogen gebruikt wordt. Het is niet mogelijk om alle vier de zones gelijktijdig op vol vermogen te gebruiken, de kookplaat zal dan zelf zones gaan temperen.
Ze lullen eromheen:

• 2 zones met vermogen 2000/2400 Watt
• 2 zones met vermogen 1100/1500 Watt

Maakt maximaal 4800 + 3000 = 7,8kW. Die dus volgens hun wordt begrenst op 7,4 kW

Maar ik zou me daar niet druk om maken, die 20W per fase teveel is niet echt boeiend. :)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_101252560
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 13:00 schreef dubbelo2 het volgende:
In de handleiding, hierbij toegevoegd, zit het aansluitschema van de kookplaat. Deze kookplaat kan op twee fasen worden aangesloten omdat de kookplaat nooit op 100% van het vermogen gebruikt wordt. Het is niet mogelijk om alle vier de zones gelijktijdig op vol vermogen te gebruiken, de kookplaat zal dan zelf zones gaan temperen.
Krachtstroom (380 watt) wordt afgeraden voor deze kookplaat.

Er zit dus een handleiding bij met installatie-aanwijzingen.

Met die installtie-handleiding zouden we heel blij zijn. Overigens is het inderdaad onzin wat ze je mailen: 2 fasen komt overeen met een spanningsverschil van 380 (400) Volt tussen de 2 fasen, terwijl in de handleiding krachtstroom (380 watt wat????) weer wordt afgeraden.

Ze bedoelen waarschijnlijk: aansluiten op 2 groepen i.e. 1 kookgroep, i.p.v. 2 fasen. Als aansluiten op 3 fasen krachtstroom wél mogelijk is, dan heeft dat de voorkeur: je installatie is er voor uitgelegd én je verdeelt de belastting beter over de fasen die je ter beschikking hebt.

Bij nader inzien kan aansluiten op 1 kookgroep van dezelfde fase niet eens; een aangenomen dat je als hoofdzekering 3 x 25 A hebt (check dat even), kom je niet verder dan 25 x 230 = 5,75 kW.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_101252625
Info uit de handleiding:

230V~1P+N 50Hz
Aansluiting: 1 fase + N
Kabeldiameter: 3 x 2,5 mm2
Kabel: H 05 VV - F H 05 RR - F
Beschermings-kaliber: 25 A *

400V~2P+N 50Hz
2 fasen + N
4 x 1,5 mm2 5 x 1,5 mm2
H 05 VV - F H 05 RR - F
16 A *

230V~2P+2N 50Hz
2 fasen + 2NA
H 05 VV - F H 05 RR - F
16 A*

Aansluiting van de kookplaat

Uitvoeren van de configuraties:
Gebruik voor de verschillende aansluitingen de messing bruggen die zich in de doos naast de aansluitklem bevinden

1 fase 230V~1P+N (niet voor Nederland!)
Plaats de 1e brug tussen aansluitklem 1 en 2, de 2e tussen 3 en 4. Verbind de aarddraad met de aansluitklem “aarde”, de nulleider N met aansluitklem 3 (of 4), fase L met klem 1 of 2.

2-fasen 400V~2P+N
Plaats een brug tussen aansluitklem 3 en 4. Verbind de aarddraad met de aansluitklem “aarde”, de nulleider N met aansluitklem 3 (of 4), fase L1 met klem 1 en fase L2 met klem 2.

2-fasen 230V~2P+2N
Verbind L1 met klem 1, L2 met klem 2, N1 met klem 3, N2 met klem 4 en de aarddraad met aansluitklem “aarde”

Let op! Zorg ervoor dat u de draden en brug- gen correct aansluit. Draai de schroeven goed vast. Alvorens de aansluiting uit te voeren, ra- den wij u aan de fase(n), nul en aarde op het elektriciteitsnet te lokaliseren. NB: de bruggen tussen klem 4-5 en tussen klem 1-2 zijn tijdens de fabriekscontrole aangebracht.

Let op!
Dit apparaat mag alleen worden aangesloten op een netspanning van 230 V~ 50 Hz. Sluit altijd de aardleiding aan. Neem altijd het aansluitschema in acht. De aansluitdoos bevindt zich aan de onderzijde, aan de achterkant van de kookplaatbehuizing. Gebruik een gewone schroevendraaier om het deksel te openen. Plaats deze in de gleuven en open het deksel.
pi_101253056
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 14:16 schreef dubbelo2 het volgende:
Info uit de handleiding:
2-fasen 400V~2P+N
Plaats een brug tussen aansluitklem 3 en 4. Verbind de aarddraad met de aansluitklem “aarde”, de nulleider N met aansluitklem 3 (of 4), fase L1 met klem 1 en fase L2 met klem 2.
Die moet je hebben:



Dus blauw+bruin op klem 3 (of 1 op klem drie en de andere op klem 4 als dat makkelijker werkt, dat maakt niet uit want die zitten toch doorverbonden), een van de 2 zwarte (maakt niet uit welke) op klem 1 en de andere op klem 2. En de aardedraad (groen/geel) aansluiten natuurlijk. (Plaats een brug tussen aansluitklem 3 en 4 niet vergeten.)

(Kookplaten worden geleverd zonder kabel, dus je kunt de oude kabel zo overzetten.)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_101253098
O ja, er zit ook nog een ingewikkeld bedradingsschema bij, van de draden IN de plaat.
Weet niet of het zinvol is deze te zien, en weet ook niet hoe ik deze info hier kan plaatsen.
pi_101253184
Bedankt, Bijvlagenzinvol!
Dus ik kan mij oude kabel, zonder de stekker te hoeven veranderen zo weer gebruiken! Fijn
En moet ik dan ook nog die brug maken, aan de kookplaat zelf, of is door blauw en bruik op deze manier al een brug gemaakt?
pi_101253226
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 14:35 schreef dubbelo2 het volgende:
Bedankt, Bijvlagenzinvol!
Dus ik kan mij oude kabel, zonder de stekker te hoeven veranderen zo weer gebruiken! Fijn
En moet ik dan ook nog die brug maken, aan de kookplaat zelf, of is door blauw en bruik op deze manier al een brug gemaakt?
Nee, die brug moet je wel plaatsen. (Maar dat stelt niets voor dat is gewoon een koperen 'u' die bij je plaat wordt meegeleverd en die je zo onder de klemmen kunt steken.)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_101253314
Duidelijk!
Ik ga dinsdagavond (ALS de plaat op tijd geleverd wordt!!) aan de slag.
Nogmaals bedankt!
pi_101253476
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 14:16 schreef dubbelo2 het volgende:
Info uit de handleiding:

Let op! Zorg ervoor dat u de draden en brug- gen correct aansluit. Draai de schroeven goed vast. Alvorens de aansluiting uit te voeren, ra- den wij u aan de fase(n), nul en aarde op het elektriciteitsnet te lokaliseren. NB: de bruggen tussen klem 4-5 en tussen klem 1-2 zijn tijdens de fabriekscontrole aangebracht.

Die klem tussen 1 en 2 wel verwijderen!!!!!

(Waar die tussen 4 en 5 voor is kan ik zonder nadere info niet zien, maar ik ga er vanuit dat ook die eruit moet. Eigenlijk denk ik dat het schrijffout is en dat ze tussen 3 en 4 bedoelen ipv tussen 4 en 5...)

[ Bericht 1% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 27-08-2011 14:52:31 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_101255903
Dus de enige brug (of klem) die ik dan uiteindelijk moet hebben is tussen 3 en 4?
Er verder nergens?
pi_101258917
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 16:06 schreef dubbelo2 het volgende:
Dus de enige brug (of klem) die ik dan uiteindelijk moet hebben is tussen 3 en 4?
Er verder nergens?
Yep. Maar die brug tussen 4 en 5 bestaat denk ik niet (ik kan geen enkele reden verzinnen voor een aansluiting met nummer 5) dus die zal wel gewoon al tussen 3 en 4 zitten. (Om de plaat in de fabriek even te kunnen testen)

Maar die tussen 1 en 2 MOET er absoluut tussenuit, anders maak je sluiting tussen 2 fasen. En dat wil je niet. Trust me. :P

Wat je het beste kunt doen: de 3 zekeringen van de kookgroep in de stoppenkast eruitdraaien, je nieuwe plaat installeren en alvast de perilexstekker in zijn wcd doen. Daarna even de hoofdschakelaar uitzetten en de 3 zekeringen er weer in draaien. Mocht je dan wat geks gedaan hebben (zoals de brug tussen 1 en 2 laten zitten :P) dan springt bij het aanzetten van de hoofdschakelaar gewoon de zekering ipv een flinke vonkvorming bij het insteken van de perilex. ;)

[ Bericht 1% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 27-08-2011 17:52:01 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_101261989
Toch weer een persoonlijke doorbraak: zojuist heb ik met een spanningsmeter de WCD doorgemeten en het is met zekerheid een 3 fasen- aansluiting. tussen N en L 224, tussen de L en L 389V gemeten.Wel met kloppend hart want ik had het ding nog nooit gebruikt! En er is mij altijd zo ingepeperd: niets in het stopcontact steken! dat ik wel even iets moest overwinnen!

Nooit te oud om te leren, dus!


Toch fijn om te weten dat het allemaal netjes is aangesloten.
  zondag 28 augustus 2011 @ 13:09:46 #71
37582 Snarf
Het is friet, geen patat.
pi_101284578
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 19:06 schreef dubbelo2 het volgende:
Toch weer een persoonlijke doorbraak: zojuist heb ik met een spanningsmeter de WCD doorgemeten en het is met zekerheid een 3 fasen- aansluiting. tussen N en L 224, tussen de L en L 389V gemeten.Wel met kloppend hart want ik had het ding nog nooit gebruikt! En er is mij altijd zo ingepeperd: niets in het stopcontact steken! dat ik wel even iets moest overwinnen!

Nooit te oud om te leren, dus!


Toch fijn om te weten dat het allemaal netjes is aangesloten.
Niet voor het een of ander, maar dat kloppend hart is ZO herkenbaar! :)
Ook ik heb om mijn kookplaat aan te sluiten (zie een aantal posts terug) de pinnetjes van een multimeter rechtstreeks in het stopcontact gestoken terwijl dat vroeger met Techniek echt NOOIT mocht. _O_ ~O>
:-D I am Willem-Alexander Claus George Ferdinand van Oranje-Nassau and I approve this message.
pi_101301671
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 13:09 schreef Snarf het volgende:
Ook ik heb om mijn kookplaat aan te sluiten (zie een aantal posts terug) de pinnetjes van een multimeter rechtstreeks in het stopcontact gestoken terwijl dat vroeger met Techniek echt NOOIT mocht. _O_ ~O>
Toch ben ik daar geen voorstander van. True: meten is weten, maar alleen als je weet wat je meet.

Als ik bv denk aan die multimeters met een draaischijf in het midden, moet je wel weten waar je hem op moet zetten. Zet hem op een verkeerde stand en je meter overleefd het niet. Zet hem op de 10A of 20A stand en je wordt ook niet vrolijk want dan creeer je feitelijk een kortsluiting op het moment dat je de meetpennen in het stopcontact stopt. Bovendien zijn die meetsnoertjes vaak ook niet echt veilig te noemen.

Gebruik je een 'duspel' o.i.d. dan kan er weinig misgaan.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_101301999
Het heet een Duspol.

En multimeters zijn meestal beveiligd met een zekering; dus bij A i.p.v. V~, gaat de glaszekering eruit.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_101302477
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 20:20 schreef blomke het volgende:
Het heet een Duspol.
Zou zomaar kunnen. Ik heb nooit zo'n ding gehad. Ik gebruik al 20 jaar een dezelfde(!) Fluke 12, 1 van de weinige multimeters die je zelfs als hij op weerstands, diode, of capaciteitsbereik staat zo het stopcontact in mag duwen. (Dan schakelt hij zelf om naar AC of DC) Niet kapot te krijgen.

quote:
En multimeters zijn meestal beveiligd met een zekering; dus bij A i.p.v. V~, gaat de glaszekering eruit.
Drie keer raden met wat voor zekering een 20A bereik is afgezekerd. Dan wil ik die flut-meetsnoertjes/meetpennen niet vasthebben hoor als je even denkt te gaan meten tussen L1 en L2... ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 28-08-2011 20:46:35 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_101379308
Help! Het begint al goed. Ik krijg mijn oude plaat niet open, maw ik weet niet waar ik de snoer moet afhalen. Hierbij enkele foto's:




Aan de ene kant gaat de snoer in het apparaat, aan de andere kant zit het bedieningspaneel. Daar kan ik aan de lange kant 3 schroefjes uitdraaien (zie laatste foto) maar wat dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')