quote:Dodental aanslagen Noorwegen naar 91
OSLO - Een schutter heeft vrijdag op het eilandje Utoya, in een meer ten noordwesten van de Noorse hoofdstad Oslo, zeker 84 mensen doodgeschoten. Bij een bomaansag in Oslo vielen nog eens zeven doden.
De slachtoffers op Utoya zijn overwegend tieners en jongeren in de leeftijd van 14 tot 25 jaar. De Noorse politie verhoogde zaterdag het dodental van 10 naar 84.
Een zegsman van de politie zei dat rekening wordt gehouden met het oplopen van het dodental. In het water rond Utoya zoekt de politie naar nog meer mogelijke slachtoffers.
De aanval op het jeugdkamp van de sociaaldemocratische partij op Utoya heeft ''een catastrofale omvang'', aldus politiechef Oystein Maeland. Hij vreesde dat het dodental nog iets hoger kan uitvallen om er ook ernstig gewonde slachtoffers zijn.
De Noorse koning Harald V heeft zaterdag de aanslagen ''een niet te vatten tragedie'' genoemd en zei dat het belangrijk is dat de mensen bij elkaar blijven en elkaar steunen.
Grote bom
De dader kwam aan het eind van de middag en anderhalf tot 2 uur nadat er in het centrum van Oslo een grote bom was ontploft, naar het jeugdkamp verkleed als politieagent. Hij zei de veiligheid te komen controleren en schoot vervolgens op de aanwezigen.
Er waren naar schatting 560 jongeren aanwezig op het kleine eilandje. De schutter is aangehouden. Het zou gaan om een 32-jarige Noor uit de hoofdstad Oslo met rechts-extremistische ideeën.
Autobom
Bij de aanslag met een autobom in de hoofdstad verloren zeven mensen het leven. Aangenomen wordt dat de schutter op Utoya ook verantwoordelijk is voor de aanslag in Oslo. Daar werd het kantoor van de sociaaldemocratische premier Jens Stoltenberg zwaar beschadigd, net als de ministeries van Financiën en van Olie. Het vreedzame Noorwegen werd diep geschokt door de aanslagen.
De premier dook enige tijd onder en militairen zetten straten af in Oslo uit vrees voor meer ontploffingen.
Internationale organisaties
Tal van commentatoren wijdden aanvankelijk uit over welke islamitische groepen hier verantwoordelijk voor konden zijn, maar Stoltenberg liet relatief snel weten dat hij niet dacht dat ''de aanslagen verband hielden met internationale terroristische organisaties, maar dat ze eerder het werk van een gek leken te zijn''.
Dus is de PVV en Wilders relevant om te bespreken.quote:
Helemaal mee eens, maar Fortuin was geen reallife troll en had daadwerkelijk het beste met iedereen voor, zelfs met de Moslims.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:10 schreef apple_pie het volgende:
In Nederland heeft Wilders niet eens veel ideologische invloed, hij is simpelweg in het gat gaan staan dat Fortuyn achter liet en speelt in op onderbuikgevoelens.
Jammer dat daar niemand aan de bel trokquote:Op zondag 24 juli 2011 14:10 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Het werd gepost op een forum waar hij vaak kwam en het kwam in nieuwsgroepen.
neequote:Op zondag 24 juli 2011 14:12 schreef Baghdaddy het volgende:
Dus is de PVV en Wilders relevant om te bespreken.
Aanhanger is nogal een groot woord op basis van een of twee keer zijn naam noemen, niet?quote:Op zondag 24 juli 2011 14:11 schreef AnaalFaBtje het volgende:
[..]
Hij is toch Wildersaanhanger? Oké,het is niet Geert zijn schuld,dat weet ik.
We moeten hem ook niet groter maken dan dat hij is natuurlijk. Hij vind Wilders goed, ok. Maar hij schrijft nergens dat het zijn voorbeeld is ofzo, hij ziet hem hooguit als één geestverwant.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:08 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Nee, absoluut niet. Maar Wilders is relevanter dan ooit, omdat:
A. De verdachte/dader zijn Wilders idolisering niet onder stoelen of banken steekt. Hij heeft hem notabene bij naam genoemd.
B. moet ik nog verzinnen
En natuurlijk blijft dit de daad van een wat mij betreft gestoorde éénling. Desondanks weiger ik de rol van Wilders te onderschatten of te bagatelliseren.²
Was toch op dezelfde dag, of de dag ervoor ofzo?quote:Op zondag 24 juli 2011 14:12 schreef WebHawkjuh het volgende:
[..]
Jammer dat daar niemand aan de bel trok
Hij heeft de Paus ook bij naam genoemd, hoor ik niemand over.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:08 schreef BansheeBoy het volgende:
Nee, absoluut niet. Maar Wilders is relevanter dan ooit, omdat:
A. De verdachte/dader zijn Wilders idolisering niet onder stoelen of banken steekt. Hij heeft hem notabene bij naam genoemd.
B. moet ik nog verzinnen
Over een document van andrew berwick uit londen.. ik betwijfel of dat uitgemaakt zou hebben. Moment van sturen en reactietijd zal ie wel op elkaar afgestemd hebben.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:11 schreef WebHawkjuh het volgende:
[..]
Jammer dat daar niemand aan de bel trok
Waarom in godsnaam? Ik ben niet eens Wilders-aanhanger of stemmer. Ik begrijp het echt niet. Hij bewonderde Wilders' gedachtegoed, so? Wilders heeft nergens, maar dan ook echt nergens, opgeroepen een arbeiderspartij in Noorwegen aan te vallen.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:12 schreef Baghdaddy het volgende:
Die komt vast nog wel aan bod. Een beetje geduld kan geen kwaad.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Hij heeft de Paus ook bij naam genoemd, hoor ik niemand over.
Puur trollen. En ze happen, dus hij gaat door ermee.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:10 schreef Disorder het volgende:
Waarom heeft iedereen het steeds over Wilders? Wilders heeft geen 80+ mensen doodgeschoten en gepoogd een gebouw plat te leggen. Het zit sommigen wel erg hoog. Dat offtopic geblaat steeds..
Hij heeft ook 10 anderen genoemd maar daar hebben we het niet over.quote:
Eh, meneer de terrorist begon over Geert, wij niet.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:06 schreef deedeetee het volgende:
Grrr dat gezeik over Wilders, wat mankeert jullie toch ?
In dat analyse topic ja.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:12 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Essay: "Het doorgronden van de Bansheeboy"quote:
Oprechte politici geloof ik al net zo lang niet meer in als in Sinterklaas.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:12 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, maar Fortuin was geen reallife troll en had daadwerkelijk het beste met iedereen voor, zelfs met de Moslims.
Die oprechtheid mis ik bij Wilders.²
Wat ik wel hilarisch vind is dat hij met de orde van de Tempeliers aan komt zetten. Die namelijk nogal abrupt en op een akelige manier aan hun eind gekomen.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:10 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Het zijn in ieder geval geen dronkenindekroeg-foto's. Mên, hij heeft wel echt z'n best gedaan om zichzelf bijna godlike te maken. Al het menselijke wat hij doet, muziek luisteren, games spelen, geeft hij in z'n manifest een duidelijk doel.
Maar de opkomst van Wilders en zijn school hebben hem wellicht net dat zetje in de rug gegeven.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:12 schreef Gulo het volgende:
De dader is ook al 9 jaar geleden begonnen met het plannen van deze actie.
Het gaat over Wilders omdat het beiden aanhangers van dezelfde politieke stroming zijn.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:13 schreef Tauchmeister het volgende:
Het gaat over Wilders omdat wij zo bekrompen zijn om het daar over te hebben. In de UK heeft niemand het over Wilders, maar over de rechtsextremistische groep EDL.
Maar ben je aan het trollen of denk je echt dat de naam van iemand gelijk staat aan idoliseren?quote:Op zondag 24 juli 2011 14:13 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Die komt vast nog wel aan bod. Een beetje geduld kan geen kwaad.²
Dus eigenlijk is het totaal irrelevant om Wilders erbij te betrekken.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:15 schreef capricia het volgende:
[..]
Het gaat over Wilders omdat het beiden aanhangers van dezelfde politieke stroming zijn.
Alleen de ene probeert het doel te bereiken via de democratisch weg, en de ander via moorden.
FYP.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:12 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, maar Fortuin was geen reallife troll en had daadwerkelijk het beste met iedereen voor, zelfs juist met de Moslim jongetjes.²
Wellicht, ik geloof daar niet zo in.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:15 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Wat ik wel hilarisch vind is dat hij met de orde van de Tempeliers aan komt zetten. Die namelijk nogal abrupt en op een akelige manier aan hun eind gekomen.
quote:Andere personen die hij graag zou ontmoeten zijn de paus, Vladimir Poetin, NAVO-secretaris-generaal Anders Fogh Rasmussen, de voormalig Bosnisch-Servische leider Radovan Karadzic en Harry Potter.
Tieft ff op uit dit topic met je aantijgingenquote:Op zondag 24 juli 2011 14:15 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Maar de opkomst van Wilders en zijn school hebben hem wellicht net dat zetje in de rug gegeven.²
hoe weet je datquote:Op zondag 24 juli 2011 14:16 schreef KarinJ. het volgende:
De vanmorgen gearresteerden zijn vrij gelaten, ze hebben niets met de aanslagen te maken.
Ik denk dat die moslimjongeren waardoor hij zegt meerdere keren te zijn overvallen een grotere rol speelden...quote:Op zondag 24 juli 2011 14:15 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Maar de opkomst van Wilders en zijn school hebben hem wellicht net dat zetje in de rug gegeven.²
Denk het niet, zoals gezegd was hij dit 9 jaar geleden al van plan en aan het voorbereiden. Dan heb je dat steuntje niet meer nodig.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:15 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
De Paus deelt niet 80% van het gedachtegoed van deze man. Wilders en aanhang wel.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Hij heeft de Paus ook bij naam genoemd, hoor ik niemand over.
Niemand wijst Wilders of de PVV als schuldige aan, althans ik niet en zal dat zeker niet doen. Dan zou ik mijzelf voor schut zetten. Maar het is interessant en zeker relevant om het over de anti-islam partijen en personen te hebben die de schutter inspiratie hebben gegeven. Of dit nou de PvdA of PVV was.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:13 schreef Disorder het volgende:
[..]
Waarom in godsnaam? Ik ben niet eens Wilders-aanhanger of stemmer. Ik begrijp het echt niet. Hij bewonderde Wilders' gedachtegoed, so? Wilders heeft nergens, maar dan ook echt nergens, opgeroepen een arbeiderspartij in Noorwegen aan te vallen.
Deze rationaliteit en nuchterheid mag wat mij betreft ook worden gebruikt dan wel gehanteerd als de de dader een Moslim is.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:10 schreef Disorder het volgende:
Waarom heeft iedereen het steeds over Wilders? Wilders heeft geen 80+ mensen doodgeschoten en gepoogd een gebouw plat te leggen. Het zit sommigen wel erg hoog. Dat offtopic geblaat steeds..
Even irrelavant als dat de Islam betrokken wordt bij terrorische aanslagen van El Quaida.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:16 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dus eigenlijk is het totaal irrelevant om Wilders erbij te betrekken.
hoe weet je dat?quote:Op zondag 24 juli 2011 14:18 schreef Notenkast het volgende:
De zes arrestaties hebben blijkbaar geen link gehad met Breikvik en zijn weer vrijgelaten (?).
Even wachten op bevestiging.
Vanuit analyse perspectief is het wel degelijk interessant. En als je het manifest wilt bespreken ook.quote:Op zondag 24 juli 2011 14:16 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dus eigenlijk is het totaal irrelevant om Wilders erbij te betrekken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |