En werkt dat beter dan andere methoden of flesjes water ?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 10:51 schreef erodome het volgende:
[..]
Ben niet heel erg thuis in homeopathie, maar bij holistisch wordt naar het gehele persoon gekeken, naar de onbalans in lichaam en geest, die proberen ze recht te trekken waardoor ziekte(die veroorzaakt wordt door die onbalans) zich ook oplost.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Aangezien het al eerder in dit topic ging over een bepaald onderzoeksresultaat naar een bepaald paranormaal fenomeen (reiki dacht ik) dat afgeschoten werd door de wetenschap, omdat ze op een bepaald punt niet goed hadden onderzocht, vind ik bovenstaand filmpje relevant, want het legt op een heel simpele manier uit waaróm goede onderzoekstechnieken zo belangrijk zijn, want als die technieken niet goed toegepast worden, krijg je alweer een heel ander niet-kloppend ander resultaat.Op maandag 20 juli 2009 21:50 schreef J0kkebr0k het volgende:
Wat insinueer je daarmee dan? Wil je zeggen dat het geen vliegtuigen waren? Wat dan.... komkommers? In het WTC zijn weldegelijk vliegtuigen gevlogen.
Ik ben niet gek, ik ben geen vliegtuig!
Waar baseren ze dat "rechttrekken" op? En hoe constateren ze die "onbalans in lichaam en geest" en hoe vormen ze dan een conclusie?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 10:51 schreef erodome het volgende:
[..]
Ben niet heel erg thuis in homeopathie, maar bij holistisch wordt naar het gehele persoon gekeken, naar de onbalans in lichaam en geest, die proberen ze recht te trekken waardoor ziekte(die veroorzaakt wordt door die onbalans) zich ook oplost.
Volgens de wikipedia-definitie is er dan nog steeds sprake van een dubbelblind onderzoek. Mijn voorstel zou natuurlijk niet geschikt zijn om de werkzaamheid van 1 enkel homeopathisch middel te onderzoeken maar het is nog steeds prima geschikt om de werkzaamheid van de homeopathische methode te onderzoeken.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 10:50 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat het van jou mag weten we wel, van mij mag het ook, maar in wetenschapsland heet dat geen dubbelblind.
Ik haal gewoon de 2 meest recente onderzoek naar voren, meer niet.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 10:15 schreef erodome het volgende:
[..]
Dit is dus wat altijd gebeurd, er wordt heel vlot even gekeken en het wordt terzijde geschoven, er wordt niet naar de studie's zelf gekeken, hoppa, gewoon de prullebak in...
Daaarbij is het niet maar 1 onderzoek wat dat daar staat, er staan er een heel aantal, netjes met de bronnen voor de onderzoeken zel erbij, ik geloof er bar weinig van dat jij even in een kleine 45 minuten al die onderzoeken echt hebt nagezocht, het zijn er meer dan 10 namelijk en ze zijn niet eens allemaal even positief voor oa reiki...
Het artikel is idd vanaf een "alternatieve" bron, maar de onderzoeken die daar genoemd worden zijn gewoon keurige onderzoeken.
Yep, absoluut. Zie mijn post 1 pagina terug. Bronvermelding met alles er op en eraan.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 11:19 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Volgens de wikipedia-definitie is er dan nog steeds sprake van een dubbelblind onderzoek. Mijn voorstel zou natuurlijk niet geschikt zijn om de werkzaamheid van 1 enkel homeopathisch middel te onderzoeken maar het is nog steeds prima geschikt om de werkzaamheid van de homeopathische methode te onderzoeken.
En daar gaat het mij om, iedereen blijft hier roepen dat je het niet kan onderzoeken terwijl dat met een uiterst simpel experiment wel degelijk mogelijk is.
Volgens mij is het een keurig dubbelblind onderzoek naar wat de effectiviteit wat de homeopaat doet tegenover placebo's. En nee, je test niet de middelen, je test of zijn hele manier van werken werkt.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 10:50 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat het van jou mag weten we wel, van mij mag het ook, maar in wetenschapsland heet dat geen dubbelblind.
Altijd leuk, mensen die een inhoudelijke reactie ahv enkele miniscule stukjes proberen te bagetalliseren/belachelijk te maken, meestal niet geremd door kennis van zaken.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 08:17 schreef Re het volgende:
[..]
zo zo, jij doet even een meta-analyse in 5 minuten. Op basis van o.a. wat ik in bold heb aangegeven kun je 75 van alle wetenschappelijke klinische studies die effectiviteit hebben aangetoond wel de prullenbak ingooien.
wat trouwens niet zegt dat ik reiki een effectieve methode vind, maar goed
Precies zoals in het onderzoek wat ik citeerde. Reiki "sham" vs Reiki vs standaard behandeling.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 11:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Volgens mij is het een keurig dubbelblind onderzoek naar wat de effectiviteit wat de homeopaat doet tegenover placebo's. En nee, je test niet de middelen, je test of zijn hele manier van werken werkt.
En als dit geen dubbelblind onderzoek zou zijn, dan hoor ik daar graag argumenten tegen, inhoudelijk zeg maar.
Verbaasd het je dat ik reiki geen wondermiddel vind dat alles op kan lossen en dus overal positief eruit zal komen?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 11:26 schreef Bananenbuiger het volgende:
Het verbaasd mij een beetje dat je achter Reiki staat, maar toch zo graag tegen mij wilt ageren dat je zegt je ineens bewust bent van minder positief wetenschappelijk onderzoek. Zo komt het in ieder geval op mij over.
Ten tweede, je hebt nog steeds niet een link naar je bron gegeven. Is het uberhaupt wel gepubliceerd? Wie zijn het? Wat is de naam van het onderzoek? Als het niet in de Pubmed bibliotheek staat, wat wel te hopen is, dan vindt google het wel voor me.
Dat zal je aan een homeopaat of een holistisch arts moeten vragen, daarvoor ben ik niet opgeleid.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 11:14 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Waar baseren ze dat "rechttrekken" op? En hoe constateren ze die "onbalans in lichaam en geest" en hoe vormen ze dan een conclusie?
Waarom wordt dat dan niet gedaan in wetenschapsland, dat terwijl ze wel vele onderzoeken naar homeopathie hebben gedaan op die andere wijze?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 11:19 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Volgens de wikipedia-definitie is er dan nog steeds sprake van een dubbelblind onderzoek. Mijn voorstel zou natuurlijk niet geschikt zijn om de werkzaamheid van 1 enkel homeopathisch middel te onderzoeken maar het is nog steeds prima geschikt om de werkzaamheid van de homeopathische methode te onderzoeken.
En daar gaat het mij om, iedereen blijft hier roepen dat je het niet kan onderzoeken terwijl dat met een uiterst simpel experiment wel degelijk mogelijk is.
Ik denk dat veel huisartsen soms ook wel zullen zoeken naar psychische klachten bij dat soort symptomen ...quote:Op dinsdag 19 juli 2011 13:14 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat zal je aan een homeopaat of een holistisch arts moeten vragen, daarvoor ben ik niet opgeleid.
Ik kan alleen een vaag beeld voor je oproepen in deze, dat onbalans ziekten veroorzaakt en dat die onbalans oplossen de ziekte op kan lossen.
Een bekend voorbeeld is bv stress, het gevoel van een juk op je schouders hebben, waar rugpijnen en hoofdpijnen vandaan kunnen komen.
Door dan het geestelijke(stress) aan te pakken los je de kwalen(rugpijn/hoofdpijn) op.
Regulier geeft medicijnen om de pijn te verstillen, maar lost de stress niet op, alternatief wil wel de symptomen verzachten(hoofdpijn/rugpijn), maar richt zich op het oplossen van de oorzaak, de stress.
Heel simplitisch gezegd hoor, maar daar komt het in een notedop op neer.
Tegenvraag: waarom hebben homeopaten dit onderzoek nooit gedaan ? Zij beweren immers dat hun methodes effectief zijn.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 13:15 schreef erodome het volgende:
[..]
Waarom wordt dat dan niet gedaan in wetenschapsland, dat terwijl ze wel vele onderzoeken naar homeopathie hebben gedaan op die andere wijze?
Ja even serieus hoor, want jij beweert dat het geen enkel probleem is, dat terwijl homeopathie stevig onderzocht is zelfs, alleen nooit zo.
Wil je beweren dat wetenschapsland daar nog nooit aan gedacht heeft, dat wij hier slimmer zijn dan zij?
Ik beweer dat een dergelijk onderzoek heel simpel uit te voeren is, terwijl hier verschillende mensen roepen dat de werkzaamheid van homeopathie niet te onderzoeken is. Maar als ik mijn voorbeeld voorleg krijg ik geen enkel argument te horen wáárom dat relatief simpele experiment niet te voeren zou zijn.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 13:15 schreef erodome het volgende:
[..]
Waarom wordt dat dan niet gedaan in wetenschapsland, dat terwijl ze wel vele onderzoeken naar homeopathie hebben gedaan op die andere wijze?
Ja even serieus hoor, want jij beweert dat het geen enkel probleem is, dat terwijl homeopathie stevig onderzocht is zelfs, alleen nooit zo.
Wil je beweren dat wetenschapsland daar nog nooit aan gedacht heeft, dat wij hier slimmer zijn dan zij?
Wees niet bang, ik denk dat ik er iets meer verstand van heb dan jij, en ik geloof al helemaal niet in homeopathiequote:Op dinsdag 19 juli 2011 11:38 schreef Bananenbuiger het volgende:
[..]
Altijd leuk, mensen die een inhoudelijke reactie ahv enkele miniscule stukjes proberen te bagetalliseren/belachelijk te maken, meestal niet geremd door kennis van zaken.
Iedereen brult hier "meta analyse dit" en "meta analyse dat"....het wordt HELEMAAL verkeerd gebruikt, zeker mbt de onderzoeken die sommigen hier en ik aanhalen.
Dit zijn onderzoeken met ieder hun eigen opzet, eigen analyse, zonder gegevens van een ander onderzoek. Daar is NIETS meta aan.
Mbt de bold stukjes:
1) zie mijn post hierboven voor Erodome waarin ik uitleg waarom de onderzoeken in laag gescoorde tijdschriften staan.
2) de 30% klinische relevantie is het minimale verbeterende effect waarbij gezegd wordt dat het relevantie/nuttig is om de resultaten in de praktijk toe te passen. Zij het een methode, zij het een geneesmiddel.
3) onderzoek dient onafhankelijk ge-peer-reviewed te worden. Dat wil zeggen dat collega's in jouw onderzoeksveld, maar ook vaak genoeg (juist) daarbuiten je artikel uitpluizen om te kijken of de methodiek en gegevens correct zijn.
Als iemand een artikel submit aan een tijdschrift van zijn eigen stichting en deze binnen 3 dagen geaccepteerd is, dan is het niet ge-peer-reviewed en dus niet betrouwbaar.
Alle serieuze onderzoeken en metaonderzoeken die ik gezien heb laten zien dat er geen enkele werkzaamheid is van homeopatie anders dan placebo effect.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 13:15 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is een boute uitspraak, dat zou vals spel betekenen en daarvoor is geen enkel bewijs.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 13:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Erodome
Dat "onderzoek" naar kalveren en homepatie
1. Hoe werkt homeopatie preventief? Dat heeft volgens mij helemaal niets met homeopatie te maken
2. Het onderzoek is niet dubbelblind, niet gerandomiseerd, het deugd van geen kanten.
3. Er wordt hier de hele tijd geroepen dat homeopatie van individuele patiënten uitgaat, maar bij de kalveren is het one size fits all, dus ook daar heeft het niets met de individuele behandelmethode te maken die zo geweldig schijnt te zijn.
Er is in dat "onderzoek" een boer geweest die zijn kalveren iets insproeide, uit 2 flesjes, en uit dat ene flesje kregen ze diarree. Als ik daar nuchter naar kijk is het dan niet veel waarschijnlijker dat de kalfjes besmet werden door de inhoud van het flesje want alle zieke kalfjes kregen diarree na met dat ene flesje te zijn besproeit.
Vraag het aan homeopaten, lijkt me logisch, zeker aangezien ik al heb gezegd niet zoveel van homeopathie te weten.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 13:19 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Tegenvraag: waarom hebben homeopaten dit onderzoek nooit gedaan ? Zij beweren immers dat hun methodes effectief zijn.
Laat maar zien dan die onderzoeken die dan ook nog eens officieel goedgekeurd zijn...quote:Op dinsdag 19 juli 2011 13:24 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik beweer dat een dergelijk onderzoek heel simpel uit te voeren is, terwijl hier verschillende mensen roepen dat de werkzaamheid van homeopathie niet te onderzoeken is. Maar als ik mijn voorbeeld voorleg krijg ik geen enkel argument te horen wáárom dat relatief simpele experiment niet te voeren zou zijn.
Ik denk dan ook dat soortgelijke onderzoeken al láng gedaan zijn en dat de uitkomst altijd is geweest dat homeopathie niet beter scoort dan een willekeurige placebo. Ik ben namelijk niet zo arrogant om te denken dat de enige mensen op aarde die zo'n experiment kunnen bedenken toevallig in dit topic rondhangen...
Jij kwam met dit baggeronderzoek, niet ik.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 13:46 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is een boute uitspraak, dat zou vals spel betekenen en daarvoor is geen enkel bewijs.
Wel is het zo dat die vorm van diarree iets is dat een terugkerend probleem is waarbij je ervan uit mag gaan dat de hele populatie ziek wordt.
Dat alle andere kalveren het kregen was presies zoals het ziektebeeld verloopt normaliter.
Dat het niet deugt van alle kanten is niet waar, het enige wat niet klopt is dat de boer een placebo had en een vermeend geneesmiddel en wist welke wat was, dat hij om en om de kalveren het placebo en het vermeende middel heeft gegeven.
Al met al een bijzondere uitslag, maar nooit is het opnieuw, maar dan nu netjes geprobeerd, het wordt gewoon in de bak kijk homeopathie doet niets gegooit.
Zou het niet zo zuiver zijn dat degene die claimen, namelijk de homeopaten, het hard maken?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 13:50 schreef erodome het volgende:
[..]
Laat maar zien dan die onderzoeken die dan ook nog eens officieel goedgekeurd zijn...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |