abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 18 juli 2011 @ 22:04:51 #126
37769 erodome
Zweefteef
pi_99639614
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 22:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hier gaat het over homeopatie
Ah, het antwoord staat je niet aan, dus dan maar snel zo, toch?
Eerst is het makkelijk iets beweren zonder bronnen, dan krijg je bronnen en kom je hiermee, vrij zwak.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 18 juli 2011 @ 22:06:31 #127
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_99639744
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 22:04 schreef erodome het volgende:

[..]

Ah, het antwoord staat je niet aan, dus dan maar snel zo, toch?
Eerst is het makkelijk iets beweren zonder bronnen, dan krijg je bronnen en kom je hiermee, vrij zwak.
Post maar bronnen over homeopatie, daar gaat het hier over.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 18 juli 2011 @ 22:08:12 #128
37769 erodome
Zweefteef
pi_99639869
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 22:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Post maar bronnen over homeopatie, daar gaat het hier over.
Waarop ik reageerde ging daar niet over, daar reageerde jij dan weer op, zucht...
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 18 juli 2011 @ 22:13:58 #129
45206 Pietverdriet
pi_99640235
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 21:33 schreef erodome het volgende:

[..]

Het mag gewoon niet zo, dit is echt al heel vaak voorgesteld aan wetenschapland, het is zelfs gedaan al, het wordt niet opgenomen als bewijs, sterker nog, het wordt in de meta analyse's meegenomen als negatieve uitslag van de test.

Net zoals die van die kalveren, in de meta analyse's waarin ze willen aantonen dat homeopathie niet werkt wordt dit onderzoek meegenomen als negatief, de testopzet die fout ging wordt dan misbruikt om dit onderzoek te gebruiken als bewijs.
Dat terwijl ALLE kalveren die het middel kregen er baat bij bleken te hebben.
Dit ging wel degelijk over homeopatie
  maandag 18 juli 2011 @ 22:15:06 #130
37769 erodome
Zweefteef
pi_99640306
Dat is niet waar je op reageerde, dat van die kalveren vindt je in de eerste topic trouwens...
  maandag 18 juli 2011 @ 22:48:13 #131
31817 Bananenbuiger
Wat recht is kan krommer...
pi_99642344
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 21:44 schreef erodome het volgende:

[..]

Het is echt zo, in een groot ziekenhuis in amerika, zoek maar na...
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 21:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Makkelijk, wat beweren zonder links en bronnen.
Precies...

@ Erodome: hoe moeten wij dat nou vinden? Moet ik googlen op "10000 patients reiki" ofzo?

Ik heb even wat geneusd op Pubmed....dé wereldwijde bibliotheek voor medische wetenschap.

Er staat tegen mijn verwachting in meer gepubliceerd dan ik had verwacht, maar als je kijkt wáár het gepubliceerd is....daar word je niet echt vrolijk van.
Dat terzijde; er worden verschillende dingen gezegd, maar de conclusie is eigenlijk overal wel een beetje hetzelfde.

Reiki helpt niet tegen de ziekte zelf. Dit is in een dubbelblind gerandomniseerde studie verricht waarbij standaard zorg vs reiki "sham" vs reiki onderzocht werd.
Reiki "sham" is reiki, maar dan zonder de daadwerkelijke handlegging/contact/engergieoverdracht (hoe je het ook noemen wilt) en dus de placebo voor reiki.

In deze studie had de standaard zorg geen effect en reiki sham en reiki hadden beide een positief effect op de gemoedstoestand en comfort van de patient.
Dit toont dus aan dat de daadwerkelijke reiki behandeling niet verschilt van de placebo.
De effecten komen dus door de patient zelf die de 1 op 1 interactie als positief ervaart.
Dit was dan dus ook de conclusie dat men de verpleging meer zou kunnen laten toewijden op 1 op 1 interactie en steun van de patient.

Bron:
Investigation of Standard Care Versus Sham Reiki Placebo Versus Actual Reiki Therapy to Enhance Comfort and Well-Being in a Chemotherapy Infusion
Catlin A, Taylor-Ford RL.
Oncology Nursing Forum/Oncology Nursing Society, April 2011

Dit is in trend met andere bevindingen waarin men wel een trend meet in verbeterde gemoedstoestand van de patient, maar niet in het ziektebeeld zozeer.
Een trend betekent in de wetenschap hoger of lager, maar NIET significant.
(buiten dat heb je ook nog significant voor klinische toepassingen, waarbij het gemeten effect minimaal 30% klinische relevantie moet hebben, dus ook al is een effect significant, het is en blijft een rekenkundige methode en dus niet per sé relevant)

Bron: A randomised controlled single-blind trial of the efficacy of reiki at benefitting mood and well-being.
Bowden D, Goddard L, Gruzelier J.
Evidence Based Complementary Alternative Medicine,Maart 2011

Dit dwaalt allemaal wel erg af van de OP.
De bron die daar aangehaald wordt heeft vrijwel niets met homeopathie te maken.
Tevens is de bron gefinancierd en gepubliceerd door zijn eigen stichting, wat natuurlijk altijd dubieus is. Evenals de submission en publicatie datum, die maar 3 dagen uit elkaar liggen, ipv de gebruikelijke minimale 3 maanden en vaak wel meer. Enfin.
Alwayz expect the unexpected
  dinsdag 19 juli 2011 @ 00:56:34 #132
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_99648159
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 19:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Reageer jij nu eerst maar eens inhoudelijk en feitelijk op mijn antwoorden op jouw posts/
Dat deed ik, maar je wilt het kennelijk niet snappen.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 00:57:48 #133
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_99648203
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 21:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Verder dan roepen dat het niet kan komen ze ook niet. Inhoudelijk heb ik nog geen argument gezien.
En nou is het wel goed geweest met je gezeur. Discussieer op een normale manier mee, of niet.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 06:52:46 #134
45206 Pietverdriet
pi_99652221
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 00:56 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Dat deed ik, maar je wilt het kennelijk niet snappen.
En jij wilt dat ik op een normale manier de discussie voer? Jij draait er de hele tijd omheen en zegt kan niet, zonder ook maar 1 argument aan te geven waarom je geen dubbelblind onderzoek naar de methode homeopatie zou kunnen voeren. Dit is je al een paar keer voorgelegd, met Voorbeelden.
Ik heb eerder de indruk dat het onmogelijk gemaakt wordt op een normale manier de discussie te voeren.
Kom jij met inhoudelijk argumenten, dan voeren we de discussie inhoudelijk, okay?
Geef jij nu eens aan waarom, inhoudelijk, je geen conclusies zou kunnen trekken uit een test waar de ene helft van de patienten je "individuele" behandelmethode krijgt en de andere helft een placebo en je de resultaten van genezing vergelijkt. Een test van de methode en de resultaten van de behandelemethoden. En kom nu niet met dat je dat al deed, want dit is precies waar je al post na post ontwijkt, en antwoord dat het gaatom de individuele patient. Dit is geen antwoord want dit is precies wat je hierbij test. De helft wordt individueel behandeld, de andere helft niet.

[ Bericht 23% gewijzigd door Pietverdriet op 19-07-2011 07:18:46 ]
  dinsdag 19 juli 2011 @ 08:17:13 #135
262 Re
Kiss & Swallow
pi_99652554
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 22:48 schreef Bananenbuiger het volgende:

[..]

[..]

Precies...

@ Erodome: hoe moeten wij dat nou vinden? Moet ik googlen op "10000 patients reiki" ofzo?

Ik heb even wat geneusd op Pubmed....dé wereldwijde bibliotheek voor medische wetenschap.

Er staat tegen mijn verwachting in meer gepubliceerd dan ik had verwacht, maar als je kijkt wáár het gepubliceerd is....daar word je niet echt vrolijk van.
Dat terzijde; er worden verschillende dingen gezegd, maar de conclusie is eigenlijk overal wel een beetje hetzelfde.

Reiki helpt niet tegen de ziekte zelf. Dit is in een dubbelblind gerandomniseerde studie verricht waarbij standaard zorg vs reiki "sham" vs reiki onderzocht werd.
Reiki "sham" is reiki, maar dan zonder de daadwerkelijke handlegging/contact/engergieoverdracht (hoe je het ook noemen wilt) en dus de placebo voor reiki.

In deze studie had de standaard zorg geen effect en reiki sham en reiki hadden beide een positief effect op de gemoedstoestand en comfort van de patient.
Dit toont dus aan dat de daadwerkelijke reiki behandeling niet verschilt van de placebo.
De effecten komen dus door de patient zelf die de 1 op 1 interactie als positief ervaart.
Dit was dan dus ook de conclusie dat men de verpleging meer zou kunnen laten toewijden op 1 op 1 interactie en steun van de patient.

Bron:
Investigation of Standard Care Versus Sham Reiki Placebo Versus Actual Reiki Therapy to Enhance Comfort and Well-Being in a Chemotherapy Infusion

Dit is in trend met andere bevindingen waarin men wel een trend meet in verbeterde gemoedstoestand van de patient, maar niet in het ziektebeeld zozeer.
(buiten dat heb je ook nog significant voor klinische toepassingen, waarbij het gemeten effect minimaal 30% klinische relevantie moet hebben, dus ook al is een effect significant, het is en blijft een rekenkundige methode en dus niet per sé relevant)

Bron: A randomised controlled single-blind trial of the efficacy of reiki at benefitting mood and well-being.

Tevens is de bron gefinancierd en gepubliceerd door zijn eigen stichting, wat natuurlijk altijd dubieus is. Evenals de submission en publicatie datum, die maar 3 dagen uit elkaar liggen, ipv de gebruikelijke minimale 3 maanden en vaak wel meer. Enfin.
zo zo, jij doet even een meta-analyse in 5 minuten. Op basis van o.a. wat ik in bold heb aangegeven kun je 75 van alle wetenschappelijke klinische studies die effectiviteit hebben aangetoond wel de prullenbak ingooien.

wat trouwens niet zegt dat ik reiki een effectieve methode vind, maar goed
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_99653134
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 18:33 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

En toch worden aantoonbare resultaten door de wetenschap bijna altijd afgedaan als onzin. Want 'het werkt nu eenmaal niet zo".

Aantoonbare resultaten worden door de wetenschap niet afgedaan als onzin.

quote:
De mensen die van hun diensten gebruik maken, weten dat wel. Alternatieve genezers hoeven doorgaans niet op een voetstuk te staan om te laten zien wat ze wel niet kunnen. Zo bijzonder is het allemaal niet als je iets daarvan eenmaal beheerst.

Ja ja. :)

quote:
Ja. Maar heel weinig en niet binnen 14 dagen. En ook niet 'toevallig' vlak voor de operatie.
Oh, ik heb weleens gehoord dat dat toch wel 16% is en dat vind ik niet heel weinig (dus tja, dan gebeurt het ook weleens 'toevallig' voor een operatie en natuurlijk ook weleens als iemand toevallig net kleurentherapie/reiki/homeopathie heeft gehad). Maar ik heb niet superveel verstand van het percentage hoor, jij hebt er blijkbaar meer verstand van, dus vertel eens. Hoe weinig is het dan?
Op maandag 20 juli 2009 21:50 schreef J0kkebr0k het volgende:
Wat insinueer je daarmee dan? Wil je zeggen dat het geen vliegtuigen waren? Wat dan.... komkommers? In het WTC zijn weldegelijk vliegtuigen gevlogen.
Ik ben niet gek, ik ben geen vliegtuig!
  dinsdag 19 juli 2011 @ 09:05:40 #137
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_99653149
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 06:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En jij wilt dat ik op een normale manier de discussie voer? Jij draait er de hele tijd omheen en zegt kan niet, zonder ook maar 1 argument aan te geven waarom je geen dubbelblind onderzoek naar de methode homeopatie zou kunnen voeren. Dit is je al een paar keer voorgelegd, met Voorbeelden.
Ik heb eerder de indruk dat het onmogelijk gemaakt wordt op een normale manier de discussie te voeren.
Kom jij met inhoudelijk argumenten, dan voeren we de discussie inhoudelijk, okay?
Geef jij nu eens aan waarom, inhoudelijk, je geen conclusies zou kunnen trekken uit een test waar de ene helft van de patienten je "individuele" behandelmethode krijgt en de andere helft een placebo en je de resultaten van genezing vergelijkt. Een test van de methode en de resultaten van de behandelemethoden. En kom nu niet met dat je dat al deed, want dit is precies waar je al post na post ontwijkt, en antwoord dat het gaatom de individuele patient. Dit is geen antwoord want dit is precies wat je hierbij test. De helft wordt individueel behandeld, de andere helft niet.
Misschien moet je eens teruglezen
en open staan voor het antwoord wat zeker al 5 keer is gegeven ?
Heel vaag dat het steeds niet aankomt .
THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
pi_99653250
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 09:05 schreef Summers het volgende:

[..]

Dat homeopathie om een individuele aanpak gaat en dat het daarom niet te testen is?
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
pi_99653302
quote:

[..]

Wellicht omdat de vraag werkelijk nog niet beantwoord is - omdat de reacties waar jij naar verwijst geen antwoord op de vraag zijn ;) ? Als iemand vraagt "welke vorm heeft een citroen" en de reacties zijn "geel", "zuur", "fruit", "Frans" en "banaan" is de vraag ook niet beantwoord; ook al is er al 5x gereageerd ;)

Maar misschien is een andere vraag beter:

Hoe weten homeopaten en holisten zo zeker dat homeopathie beter werkt dan flesjes water ?

[ Bericht 4% gewijzigd door MisterSqueaky op 19-07-2011 09:39:13 ]
  dinsdag 19 juli 2011 @ 09:25:53 #140
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_99653427
Vogeltjesdans ook niet meer gereageerd op mijn laatste reactie, lijkt me wel duidelijk dat of geen idee heeft waar het eigenlijk over gaat, of hij durft zijn ongelijk niet toe te geven :s)
Humans dont deserve to live...
  dinsdag 19 juli 2011 @ 09:31:11 #141
45206 Pietverdriet
pi_99653516
quote:

[..]

Wellicht dat het niet bij jou aankomt en bij vogeltjes dans dat dit antwoord nog steeds niet gegeven is, zoals ik zeg in mijn post die je quote?
Vaag idd dat het niet aankomt.
pi_99654078
quote:

[..]

Bijzonder vaag idd dat Vogeldodo geen antwoord wil geven waarom dit niet kan:

quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 21:17 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Waarom niet? De homeopaat bekijkt 100 mensen, maakt voor hen allemaal een middeltje. Vervolgens worden door iemand anders 50 middeltjes vervangen door een placebo. Voilà....
Zelfs met zijn gezever over dat een placebo bij iedereen een ander effect heeft is werkt dit experiment prima om aan te tonen of homeopathie beter werkt dan een willekeurige placebo. Mocht blijken (na het onderzoek een aantal keer herhaald te hebben) dat de homeopaat het niet beter doet dan de random placebo dan kan je iig vaststellen dat je je tijd verdoet als je naar een homeopaat gaat en we net zo goed iedereen die ergens last van heeft wat druppels uit de kraan kunnen geven met de mededeling dat dit het medicijn is wat zijn klachten gaat verhelpen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  dinsdag 19 juli 2011 @ 10:00:59 #143
45206 Pietverdriet
pi_99654144
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 09:57 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Bijzonder vaag idd dat Vogeldodo geen antwoord wil geven waarom dit niet kan:

[..]

Zelfs met zijn gezever over dat een placebo bij iedereen een ander effect heeft is werkt dit experiment prima om aan te tonen of homeopathie beter werkt dan een willekeurige placebo. Mocht blijken (na het onderzoek een aantal keer herhaald te hebben) dat de homeopaat het niet beter doet dan de random placebo dan kan je iig vaststellen dat je je tijd verdoet als je naar een homeopaat gaat en we net zo goed iedereen die ergens last van heeft wat druppels uit de kraan kunnen geven met de mededeling dat dit het medicijn is wat zijn klachten gaat verhelpen.
Met het verschil natuurlijk dat een paar druppels uit de kraan een significant grotere kans hebben moleculen van stoffen te bevatten dan homeopatische middelen dat hebben.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 10:15:10 #144
37769 erodome
Zweefteef
pi_99654476
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 22:48 schreef Bananenbuiger het volgende:

[..]

[..]

Precies...

Bron:

Dit is dus wat altijd gebeurd, er wordt heel vlot even gekeken en het wordt terzijde geschoven, er wordt niet naar de studie's zelf gekeken, hoppa, gewoon de prullebak in...

Daaarbij is het niet maar 1 onderzoek wat dat daar staat, er staan er een heel aantal, netjes met de bronnen voor de onderzoeken zel erbij, ik geloof er bar weinig van dat jij even in een kleine 45 minuten al die onderzoeken echt hebt nagezocht, het zijn er meer dan 10 namelijk en ze zijn niet eens allemaal even positief voor oa reiki...

Het artikel is idd vanaf een "alternatieve" bron, maar de onderzoeken die daar genoemd worden zijn gewoon keurige onderzoeken.
pi_99654596
- plaatje is niet boeiend, weg -

[ Bericht 95% gewijzigd door vogeltjesdans op 19-07-2011 14:02:17 ]
  dinsdag 19 juli 2011 @ 10:22:24 #146
37769 erodome
Zweefteef
pi_99654625
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 09:12 schreef Klaudias het volgende:

[..]

Dat homeopathie om een individuele aanpak gaat en dat het daarom niet te testen is?
Niet binnen het officiele dubbel blind systeem, niet officieel, zodat het ook als serieus wordt gezien door wetenschapsland.

Dat is gewoon een feit, er zitten wat haken en ogen aan waarvan iedereen mag zeggen dat je daar best omheen kan werken, maar het mag gewoon niet zo.

De arts zal dan echt iemand moeten bekijken en elk persoon apart een middel moeten geven-->mag niet in dubbelblind.
Verschillende middelen voor verschillende patienten--->mag niet in dubbelblind.

Nu kunnen jullie wel blijven stuiteren dat jullie dat best vinden kunnen, maar zo'n onderzoek gaat nooit en te nimmer serieus genomen worden, die wordt als foutief onderzoek neergezet.
Zo'n onderzoek zou dus op z'n hoogst door gewone burgers als leuk gezien worden, wetenschap zal er niet veel mee hebben, die zal dan toch echt dubbelblind willen testen, waarbij het weer anders getest wordt en niet zoals het bovenstaande.
pi_99654703
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 10:22 schreef erodome het volgende:

[..]

De arts zal dan echt iemand moeten bekijken en elk persoon apart een middel moeten geven-->mag niet in dubbelblind.
Waar baseert zo'n arts zijn aanpak dan op?
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 10:44:42 #148
45206 Pietverdriet
pi_99655212
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 10:22 schreef erodome het volgende:

[..]

Niet binnen het officiele dubbel blind systeem, niet officieel, zodat het ook als serieus wordt gezien door wetenschapsland.

Dat is gewoon een feit, er zitten wat haken en ogen aan waarvan iedereen mag zeggen dat je daar best omheen kan werken, maar het mag gewoon niet zo.

Nu kunnen jullie wel blijven stuiteren dat jullie dat best vinden kunnen, maar zo'n onderzoek gaat nooit en te nimmer serieus genomen worden, die wordt als foutief onderzoek neergezet.
Zo'n onderzoek zou dus op z'n hoogst door gewone burgers als leuk gezien worden, wetenschap zal er niet veel mee hebben, die zal dan toch echt dubbelblind willen testen, waarbij het weer anders getest wordt en niet zoals het bovenstaande.
Natuurlijk mag dat wel, je test namelijk niet dat wat hij voorschrijft, maar zijn kunst het juiste voor te schrijven.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 10:50:22 #149
37769 erodome
Zweefteef
pi_99655386
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 10:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Natuurlijk mag dat wel, je test namelijk niet dat wat hij voorschrijft, maar zijn kunst het juiste voor te schrijven.
Dat het van jou mag weten we wel, van mij mag het ook, maar in wetenschapsland heet dat geen dubbelblind.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 10:51:53 #150
37769 erodome
Zweefteef
pi_99655414
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 10:25 schreef Klaudias het volgende:

[..]

Waar baseert zo'n arts zijn aanpak dan op?
Ben niet heel erg thuis in homeopathie, maar bij holistisch wordt naar het gehele persoon gekeken, naar de onbalans in lichaam en geest, die proberen ze recht te trekken waardoor ziekte(die veroorzaakt wordt door die onbalans) zich ook oplost.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')