De fiscale autoriteiten nemen de voormalige rol van de ECB over. De europese QE word voortaan gefinancierd door de belastingbetaler. De ECB laat zich duidelijk niet in met langdurige QE en de waarde van de euro blijft daardoor gewaarborgd, zoals het hoort. Tegelijk verschuift de rekening naar het gehele eurogebied en stut men zodoende het kaartenhuis (voorlopig). In feite is dit conceptakkoord een quasi-fiscale unie.quote:BRUSSEL (AFN) - Het noodfonds voor de euro gaat waarschijnlijk een grotere rol spelen bij het bestrijden van de schuldencrisis. Het kan straks staatsobligaties gaan opkopen van eurolanden die in een schuldencrisis zijn beland. Ook kan het fonds geld gaan uitlenen aan landen die nog niet in acute nood verkeren.
inderdaad, de politiek denkt echt dat ze de economie kunnen maken, ze denken dat ze god zijn net als in de oude USSRquote:Op donderdag 21 juli 2011 21:17 schreef sitting_elfling het volgende:
Hoe er op dit moment door de politiek met Griekenland en de andere landen wordt omgesprongen bezorgt me echt een grote glimlach,
Dat denk ik ook, in die zin dat 'crashen' te makkelijk gebruikt wordt.quote:Op donderdag 21 juli 2011 21:35 schreef piepeloi55 het volgende:
Ook de markt begint een quasi-fiscale unie in te prijzen. De politiek kiest er duidelijk voor de rekening te leggen bij de belastingbetaler, maar ook als de politici zouden kiezen om de rekening te leggen bij risicodragend kapitaal zou de euro blijven bestaan. In het aankomende ESM (opvolger ESFS) word die rekening wél gelegd bij dat risicodragend kapitaal. Er word nu alleen tijd gekocht om de nodige hervormingen af te dwingen en het gebeuren 'gecontroleerd' te laten 'crashen'.
Overheden die banken eisen dat ze wat centen neer leggen? Uiteraard zullen de banken wat centen neerleggen, maar het is natuurlijk lachwekkend.quote:Op donderdag 21 juli 2011 21:52 schreef Conspicuous het volgende:
Ik ben zéér positief over het direct laten steunen van banken door ESFS wat ik net las op het nieuws.
Dit zorgt ervoor dat je Griekenland gewoon kan laten defaulten, de *banken* (maar niet de staat) redden, zodat je de schade voor de Griekse economie beperkt houdt en de officiële crediteuren (dwz Nederland/Duitsland van de vorige reddingspakketten) kan terugbetalen.
Ze zullen neerleggen wat ze gevraagd wordt. Anders mogen ze voor 2013 460 mrd gaan ophalen.quote:Op donderdag 21 juli 2011 21:58 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Overheden die banken eisen dat ze wat centen neer leggen? Uiteraard zullen de banken wat centen neerleggen, maar het is natuurlijk lachwekkend.
juist en om hun portefeuille niet riskanter te maken gaan ze short op andere euro bondsquote:Op donderdag 21 juli 2011 22:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ze zullen neerleggen wat ze gevraagd wordt. Anders mogen ze voor 2013 460 mrd gaan ophalen.
Oh dat zullen ze ook zeker doen. Ze hebben immers leuk centen van de centrale bank kunnen ophalen gezien de lage rente. Of denk jij dat de ECB met ferme eisen komt en dat de banken substantiele bedragen moeten neerleggen?quote:Op donderdag 21 juli 2011 22:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ze zullen neerleggen wat ze gevraagd wordt. Anders mogen ze voor 2013 460 mrd gaan ophalen.
Hangt er vanaf wat de banken ervoor te bieden hebben.quote:Op donderdag 21 juli 2011 22:13 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Oh dat zullen ze ook zeker doen. Ze hebben immers leuk centen van de centrale bank kunnen ophalen gezien de lage rente. Of denk jij dat de ECB met ferme eisen komt en dat de banken substantiele bedragen moeten neerleggen?
Dat zullen ze ook zeker doen, nog beter zelfs, de PR afdelingen van deze banken zullen deze mogelijkheden breed uitlichten om aan hun aandeelhouders leuke riedeltjes te vertellen dat ze goed bezig zijn.quote:Op donderdag 21 juli 2011 22:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Hangt er vanaf wat de banken ervoor te bieden hebben.
De ECB stuurt nadrukkelijk aan op superkapitalisatie. Als banken nu niet de deksel op hun fikken willen hebben zullen ze daarmee moeten instemmen, imho.
Beetje kortzichtig imho. De zaak nu forceren zou grotere gevolgen voor de belastingbetaler hebben. Da's misschien wel heel principieel en stoer enzo, maar niet de beste oplossing. Langzaam naar een betere kapitalisatie van banken draaien wel, maar dat kost tijd.quote:Op donderdag 21 juli 2011 22:20 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dat zullen ze ook zeker doen, nog beter zelfs, de PR afdelingen van deze banken zullen deze mogelijkheden breed uitlichten om aan hun aandeelhouders leuke riedeltjes te vertellen dat ze goed bezig zijn.
En dat is jammer want het belangrijkste in dit gegeven, dat de belasting betaler weer genakt wordt, komt te weinig ter sprake.
Hallo JK? Ben je daar?quote:Op donderdag 21 juli 2011 22:38 schreef michaelmoore het volgende:
We krijgen alles terug met een mooie rente en we verdienen er nog aan ook
Ik bedoelde een andere maatregel. EFSF mag nu banken direct gaan steunen (banken *krijgen*), ipv overheden steunen die dan weer banken steunen.quote:Op donderdag 21 juli 2011 21:58 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Overheden die banken eisen dat ze wat centen neer leggen? Uiteraard zullen de banken wat centen neerleggen, maar het is natuurlijk lachwekkend.
Oh, maar ik ben het ook wel met je eens hoor. Ik vind het alleen jammer dat de PR afdelingen van de banken hier gemakkelijk het publiek relatief gezien in de watten kunnen leggen zonder dat de banken echt pijn wordt gedaan. En uiteraard moeten de banken wat bij leggen en hebben ze daarin niet zo heel veel te vertellen. Het ging mij meer om het onderliggende, dat de belastingbetaler zonder of hij het nu wil of niet continu genakt wordt door oh zo belangrijk Europa.quote:Op donderdag 21 juli 2011 22:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Beetje kortzichtig imho. De zaak nu forceren zou grotere gevolgen voor de belastingbetaler hebben. Da's misschien wel heel principieel en stoer enzo, maar niet de beste oplossing. Langzaam naar een betere kapitalisatie van banken draaien wel, maar dat kost tijd.
Voor een oplossing die principieel en moreel gezien juist is heb ik wel wat over hoor. Alleen al van het gemakkelijk praten over 'de belastingbetaler' krijg ik enorme jeuk, wat telt is de verdeling van de welvaart op individueel niveau en niet de welvaart op macro-niveau, en daarom is het slecht om aan de belastingbetaler op macro-niveau te denken.quote:Op donderdag 21 juli 2011 22:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Beetje kortzichtig imho. De zaak nu forceren zou grotere gevolgen voor de belastingbetaler hebben. Da's misschien wel heel principieel en stoer enzo, maar niet de beste oplossing. Langzaam naar een betere kapitalisatie van banken draaien wel, maar dat kost tijd.
Mee eens.quote:Op donderdag 21 juli 2011 23:05 schreef sitting_elfling het volgende:
Het ging mij meer om het onderliggende, dat de belastingbetaler zonder of hij het nu wil of niet continu genakt wordt door oh zo belangrijk Europa.
"Wel wat" = doesn't cut itquote:Op donderdag 21 juli 2011 23:12 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Voor een oplossing die principieel en moreel gezien juist is heb ik wel wat over hoor. Alleen al van het gemakkelijk praten over 'de belastingbetaler' krijg ik enorme jeuk, wat telt is de verdeling van de welvaart op individueel niveau en niet de welvaart op macro-niveau.
[..]
Mee eens.
Maak je geen zorgen, ik red mij wel uit de situatie hoor.quote:
Ik denk dat die mensen besluiten wat het beste is voor allen, en niet het beste of prettigste alleen voor jou. En dat vind ik eigenlijk wel een aardig gezond uitgangspunt.quote:Op donderdag 21 juli 2011 23:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Maak je geen zorgen, ik red mij wel uit de situatie hoor.Ik ben er nooit zo van onder de indruk als mensen voor mij gaan nadenken en voor mij besluiten wat het best is.
De vraag is alleen tot hoeverre er stilletjes lucht uitgelaten kan worden, dat kan imo maar tot een bepaalde hoogte. Ik denk zelf dat autoriteiten daar de komende jaren (t/m 2013-2014) nog voldoende speelruimte voor hebben. Tot die tijd voorzie ik nog geen crash, omdat elke 'black swan' zal worden opgevangen met die speelruimte. De vraag is alleen wat er gaat gebeuren als die speelruimte op/niet meer toereikend is en of de banken voldoende geherkapitaliseerd zijn.quote:Op donderdag 21 juli 2011 21:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dat denk ik ook, in die zin dat 'crashen' te makkelijk gebruikt wordt.
Er wordt stilletjes de lucht uit gelaten, en tegelijkertijd worden financiele instellingen geleidelijk gedwongen zichzelf zwaarder te kapitaliseren. Dit is dus de endgame: http://www.tijd.be/nieuws(...)rd-.9083639-3095.art
Vervolgens hoeven ze zich niet meer te ringeloren door speculanten, want dan kan de markt een credit event van zo ongeveer alle staten behalve Duitsland, Frankrijk en de UK verwerken.
/edit/ en een stevige Europese financiele 'rekenkamer' als een soort vliegende brigadeEen taskforce van 40 smartguys en girls direct onder ESM is genoeg.
Wederom goed gezien.quote:Op donderdag 21 juli 2011 23:41 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
De vraag is alleen tot hoeverre er stilletjes lucht uitgelaten kan worden, dat kan imo maar tot een bepaalde hoogte. Ik denk zelf dat autoriteiten daar de komende jaren (t/m 2013-2014) nog voldoende speelruimte voor hebben. Tot die tijd voorzie ik nog geen crash, omdat elke 'black swan' zal worden opgevangen met die speelruimte. De vraag is alleen wat er gaat gebeuren als die speelruimte op/niet meer toereikend is en of de banken voldoende geherkapitaliseerd zijn.
Het zou me niets verbazen als een 'ongecontroleerde' (wereldwijde) crash alsnog plaatsvind, sterker nog die kans acht ik reeel over een x tijd. Ik vind het daarom een goede gang van zaken dat er vergevorderde plannen zijn om insolvabele banken te kunnen ontmantelen, waarbij spaargeld en systeembeinvloedende zaken gegarandeerd blijven. In feite word met het ESM een crash(-mechanisme) in gang gezet en dus op aangestuurd/ serieus rekening mee gehouden.
Dan zijn de centrale banken dubbel genaaid door de speculanten. Ach ja, dubbel genaaid houdt inderdaad beter.....quote:Op donderdag 21 juli 2011 23:54 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Maar hoe handig zou het zijn als de waarde van de schulden die dan crashen vast voor een deel is overgeheveld naar de goudreserve dmv een fors hogere prijs?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |