Uiteindelijk is dat Angelsaksische systeem 1:1 naar de Euro getransplanteerd, samen met de hoge schulden en het bijdrukken van geld en de bonussen met de bijhorende kamikaze-risico's.quote:
quote:Wientjes: uiteenvallen van eurozone wordt drama
Hij signaleert grote zorgen bij zijn achterban: 'We zijn op een historisch moment aanbeland, en de belangen voor Nederland zijn echt enorm.'
'Er wordt in Den Haag te veel een discussie gevoerd alsof we Nederlands belastinggeld moeten steken in andere eurolanden, die daar alleen zelf baat bij hebben', aldus Wientjes. 'Maar het gaat nu om het overeind houden van Europa.' De tijd is rijp voor de stap naar een sterke economische unie, vindt de werkgeversvoorman. 'Willen we vooruit, dan ontkomen we niet aan het opgeven van bepaalde nationale bevoegdheden. En we moeten het dossier Griekenland gewoon oplossen, net zoals ze in de VS er ook niet over piekeren om het noodlijdende Californiė eruit te zetten.'
De voorzitter ziet dan ook niets in een noordelijke en zuidelijke euro (de wel geopperde splitsing in een 'neuro' en een 'zeuro'). 'Eris geen middenweg uit deze crisis.' Volgens Wientjes is er binnen de Europese werkgeverskoepel Business Europe sterke eensgezindheid over dit standpunt.
Het ligt eraan hoe je tegen goud aankijkt. Zoals je weet zie ik goud als een commodity/ zeer langjarige inflatiehedge en dus als een onderdeel van de balans van de ECB. Ik snap dat een goudbug daar anders over denkt.quote:Op woensdag 20 juli 2011 23:31 schreef GoudIsEcht het volgende:
Je begrijpt de euro eigenlijk helemaal.
Met uitzondering dan van de mark-to-market geboekte goudreserve dan...
De euro functioneerd in feite als een flexibele goudstandaard, daar lijd een economie niet onder zolang de inflatie binnen een bepaalde range blijft.quote:Op woensdag 20 juli 2011 23:23 schreef michaelmoore het volgende:
En dat is nu juist het probleem, de goudstandaard is niet voor niets afgeschaft, de waarde van goud heeft niets te maken met het functioneren van een economie
Hoeft niet, bij een deflatoire bust is het vaak andersom. Afgezien van speculatieve/angstige spikes.quote:Als een economie slecht functioneert zal de valutakoers dalen ten opzicht van andere valuta.
De ECB denkt daar ook anders over.quote:Op donderdag 21 juli 2011 09:50 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Het ligt eraan hoe je tegen goud aankijkt. Zoals je weet zie ik goud als een commodity/ zeer langjarige inflatiehedge en dus als een onderdeel van de balans van de ECB. Ik snap dat een goudbug daar anders over denkt.
De oude goudstandaard heeft dan ook afgedaan. De ECB werkt met de nieuwe goudstandaard.quote:De euro functioneerd in feite als een flexibele goudstandaard, daar lijd een economie niet onder zolang de inflatie binnen een bepaalde range blijft.
quote:Op donderdag 21 juli 2011 09:28 schreef BertV het volgende:
[..]
Ze zijn de munt toch al aan het ondergraven. Toch vreemd dat de koers op peil blijft in vergelijking met dat andere papier aan de overkant van de oceaan.
De dollar heeft inderdaad een veel groter probleem.quote:Op donderdag 21 juli 2011 09:32 schreef Perrin het volgende:
Ten opzichte van de dollar blijft de euro behoorlijk sterk.. dat zegt veel over de sterkte van de dollar..
Goh, wat vreemd dat werkgevers (bedrijven) voor het redden van de Euro zijn. Zij profiteren er ook het meeste van. En als het slecht gaat hebben ze altijd nog de Europese belastingbetaler die de verliezen betaalt. Prachtig toch.quote:De voorzitter ziet dan ook niets in een noordelijke en zuidelijke euro (de wel geopperde splitsing in een 'neuro' en een 'zeuro'). 'Eris geen middenweg uit deze crisis.' Volgens Wientjes is er binnen de Europese werkgeverskoepel Business Europe sterke eensgezindheid over dit standpunt.
Eeen goudstandaard of olie of zilverstandaard is onzin, daar is men al jaren geleden mee opgehouden, als de goudprijsstijgt door oorlog of anderszins, dan klapt de export ineen, vrij onlogisch hequote:Op donderdag 21 juli 2011 10:13 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]De oude goudstandaard heeft dan ook afgedaan. De ECB werkt met de nieuwe goudstandaard.
Ik zal je eens wat uitleggen.quote:Op donderdag 21 juli 2011 10:19 schreef meth77 het volgende:
[..]
Eeen goudstandaard of olie of zilverstandaard is onzin, daar is men al jaren geleden mee opgehouden, als de goudprijsstijgt door oorlog of anderszins, dan klapt de export ineen, vrij onlogisch he![]()
![]()
Om het op de balans te zetten dat heeft dan weer wel, een functie als zekerheid voor de valutahandel, maar veel zin heeft het niet verder niet
Dit is overigens nu ook het geval bij de zuidelijke EU landen
Ach... het is ook de Europese belastingbetaler die jaren boven zijn stand leefde.quote:Op donderdag 21 juli 2011 10:19 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Goh, wat vreemd dat werkgevers (bedrijven) voor het redden van de Euro zijn. Zij profiteren er ook het meeste van. En als het slecht gaat hebben ze altijd nog de Europese belastingbetaler die de verliezen betaalt. Prachtig toch.
Hear hear!quote:Op donderdag 21 juli 2011 10:17 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
[..]
De dollar heeft inderdaad een veel groter probleem.
Maar dat zien de nitwit (of partijdige) journalisten die kranten schrijven niet.
En de onwetende burger ook niet. Die roept dan wat over 'verschillende culturen', 'geen politieke eenheid' of 'de EMU-slang'.
De VS waardeert overigens zijn goud nog tegen $42 op de balans; ze zijn er bang voor.
Die (balans) van Europa wordt elke dag sterker van de stijgende goudprijs. Al tien jaar lang. Misschien dat 'Mr. Market' daar toch een verschil ziet.
En vergeet ook niet de verschillen in handelstekort tussen beiden.
Ach,Je hebt wel een punt. Maar dat doet niet af dat we de komende jaren vooral van crisis naar crisis gaan hollen. ik kan niet wachten tot we deze crisis achter de rug hebben en de vergrijzing zijn intrede echt doet in Europa. Dan wordt het helemaal feest met al die landen met een omslagstelsel en een balans moraal van lik me vestje. Ik wil wel eens zien hoe ze die problemen, die in mijn ogen vele malen groter zijn als nu gaan oplossen.quote:Op donderdag 21 juli 2011 11:17 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Ach... het is ook de Europese belastingbetaler die jaren boven zijn stand leefde.
En dat gaat nu linksom of rechtsom veranderen.
Misschien dat jij er niet toe in staat bent, maar probeer je eens voor te stellen hoe Amerika hun bubble-dollar en bijbehorende schuldberg hadden verkocht als de Euro er niet was.
Hoe gemakkelijk is het dan om landjes uit elkaar te spelen via wat koersschommeling en zo je wil op te leggen?
Of ben jij nog geprogrammeerd met de 'vrije-markt gedachte' waarin iedereen altijd optimale beslissingen neemt en er nooit crises kunnen voorkomen?
Prijd van goud is gefixeerdquote:Op donderdag 21 juli 2011 11:14 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Ik zal je eens wat uitleggen.
1. Bij de oude goudstandaard (degene die jij in je hoofd hebt) is de prijs van goud gefixeerd
O nou weer flexibelquote:3. De nieuwe goudstandaard is er een van flexibele prijzen. Een werkelijk vrije goudmarkt dus. Kijk bijvoorbeeld eens op de balans van de ECB, daar zie je hem al in werking.
quote:do 21 jul 2011, 10:34
Nieuwe lening van 90 miljard euro voor Athene
DEN HAAG (AFN) - Griekenland kan waarschijnlijk een nieuwe noodlening van circa 90 miljard euro tegemoet zien van de eurolanden.
Minister Jan Kees de Jager van Financiėn heeft dat donderdag in de Tweede Kamer laten doorschemeren, kort voor het begin van een speciale top van euroleiders over Griekenland. Er lijkt overeenstemming in de maak dat banken en andere private partijen ook meebetalen.
quote:De Jager: ‘menukaart’ in de maak voor bijdrage private sector
De eurozone werkt aan een plan met “menu-opties” voor banken om zo tot een “substantiėle betrokkenheid” van de private sector te komen bij het bestrijden van de Griekse crisis. Dat zei minister De Jager tijdens het Kamerdebat voorafgaand aan de ingelaste eurotop vanmiddag.
Opties voor private partijen, met name banken en pensioenfondsen, zijn bijvoorbeeld verlenging van de looptijd van obligaties en verlaging van de rente. Volgens de minister is in het overleg tussen de Franse president Nicolas Sarkozy en de Duitse bondskanselier Angela Merkel gisteravond opnieuw onderstreept dat een bijdrage van de private sector eventueel mag leiden tot een selective default van Griekse obligaties.
Zorg om besmetting naar andere landen
De Jager benadrukte wel de zorg die hij had om “besmetting”, als gevolg van een tijdelijk faillissement van Griekenland, naar andere landen die tot dusver niet aan noodsteun hoefden, zoals Italiė. Dit dilemma vormde volgens hem vanochtend onderwerp van gesprek in het onderhoud tussen Merkel en Sarkozy. Er wordt gekeken naar een eventueel flexibel of precautionairy (voorzorgs-)krediet voor landen die bij een tijdelijke failliete status voor Griekse schuldpapier in de problemen zouden raken.
De betrokkenheid van de private sector is controversieel. De Europese Centrale Bank heeft hier grote bezwaren tegen, maar De Jager redeneert “vanuit de gedachte dat het fair is omdat banken baat hebben bij een oplossing en om financieringskosten te drukken want er is dan minder publiek geld nodig.” Ook is bijdrage van de private sector “een tweesnijdend zwaard wanneer private betrokkenheid ook nog eens de schuldenlast van Griekenland reduceert.”
‘Merkel en Sarkozy eens over bijdrage banken’
Merkel en Sarkozy zouden het eens zijn geworden over bijdrage van banken ter waarde van 30 tot 50 miljard euro. Het nieuwe reddingspakket voor Griekenland zou circa 110 miljard euro bedragen, eenzelfde bedrag als vorig jaar. Het deel dat niet door de banken wordt betaald, zal van de rijkere eurolanden moeten komen.
Volgens persbureau Reuters is de optie van een bankbelasting van tafel. Op die manier zouden banken via een generiek tarief bijdragen aan het bestrijden van de schuldencrisis in plaats van naar rato van aandelen Griekse obligaties. Dat leidde tot veel protest in de sector, met name bij banken die geen of weinig Grieks schuldpapier bezitten.
Ik verwacht dat een failliet van Grekenland geen impact op zich heeft, daar is het landje te klein voor, het is nu al niets waard, qua BNPquote:Op donderdag 21 juli 2011 12:25 schreef the85mc het volgende:
Ik zat te denken in scenarios en wat er zou kunnen gebeuren in een scenario:
1. Griekenland krijgt weer een lening en moddert door tot het weer failliet dreigt te gaan
2. Griekenland gaat failliet.
De eerste scenario vind ik niet zo interessant, hebben we eerder gezien. Maar wat gebeurt er als griekenland failliet gaat. En wat heeft het voor gevolgen voor de AEX en dergelijke?
De euro zal flink in waarde dalen, dus alles wordt duurder om uit het buitenland te halen. Voordeel is dat concurrentie positie verbeterd door lage euro.
1 land zal europa nooit worden, tenminste niet de eerste decennia. Op zich is het BNP erg klein van griekenland, alleen de schulden zijn voor zo'n kleine economie wel behoorlijk. Geld bijdrukken lijkt de beste oplossing, alleen werkt dat inflatie in de hand. Qua euro-dollar koers lijkt er niet veel aan de hand, maar kijk maar eens naar euro -zwitserse frank. Dan zie je dat de euro achteruit holt.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:50 schreef meth77 het volgende:
[..]
Ik verwacht dat een failliet van Grekenland geen impact op zich heeft, daar is het landje te klein voor, het is nu al niets waard, qua BNP
Probleem is dat men Portugal en Ierland dan ook zal wantrouwen en dan kan er een sneeuwbaleffect ontstaan
Ik verwacht dat de ECB toestemming zal vragen voor een QE, nadeel is een lagere Euro en een hogere rente om de koers op peil te houden in de beginfase.
ALs de ECB 300 miljard mag bijprinten dan verwacht de wereld dat dit vaker zal gaan gebeuren en terecht, dat denk ik namelijk ook
Op termijn moeten de zwakke broeders gecontroleerd uitstappen of Europa moet echt een land gaan worden net als de US, maar ik zie niet een Griek, Turk, Pool, Deen en een Italiaan een volk vormen, er zijn al problemen genoeg met Belgie en Joegoslavie om niet te spreken van Baskenland
Tja 17 kapiteins op een schip en Sarkozy maar dreigen wie aan de landbouwsubsidie Franse ontwikkelingshulp van 40 miljard komt, die maak ik doodquote:Op donderdag 21 juli 2011 13:30 schreef the85mc het volgende:
[..]
1 land zal europa nooit worden, tenminste niet de eerste decennia. Op zich is het BNP erg klein van griekenland, alleen de schulden zijn voor zo'n kleine economie wel behoorlijk. Geld bijdrukken lijkt de beste oplossing, alleen werkt dat inflatie in de hand. Qua euro-dollar koers lijkt er niet veel aan de hand, maar kijk maar eens naar euro -zwitserse frank. Dan zie je dat de euro achteruit holt.
En landen uit de euro zetten.. Tja, misschien wel de enige goede oplossing. Al hebben ze in brussel wel een gebrek aan ballen en daadkracht.. Brussel lijkt wel D66 in het groot. Misschien blablabla, enerzijds blablabla aan de andere kant blablabla en dan nog ligt er geen akkoord op tafel.
Bij de oude goudstandaard was de prijs van een ounce goud vastgezet op bijvoorbeeld $35 in de VS. Dus: je kon altijd 1 ounce goudkopen voor 35 dollar.quote:Op donderdag 21 juli 2011 11:51 schreef meth77 het volgende:
[..]
Prijd van goud is gefixeerd![]()
![]()
![]()
![]()
Dan gaat er dus een zwarte markt ontstaan met marktprijzen.
Je kunt de markt niet dwingen , niemand, ook jij niet
Ja, bij nieuwe goudstandaard is goud een flexibel anker.quote:O nou weer flexibel![]()
Dan gaat de goudprijs stijgen in tijden van oorlog of depressie, en dan slaat de export dood, nou lekker dan
Joh, hij staat bij de ECB al op de balans en er is dus eigenlijk al.quote:Joh een goudstandaard of olie standaard of zilverstandaard zal er nooit meer komen
Dat is het verhaal voor nitwits en buitenstaanders die er niets van begrijpen. Ik snap dus dat je met dit verhaal komt.quote:De valutahandel waardeert de economie naar de prestatie, en niet naar de prijs van koffie of goud.
Mijn punt is onder andere dat het Westen boven zijn stand heeft geleeft (en de VS nog meer dan Europa).quote:Op donderdag 21 juli 2011 11:47 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ach,Je hebt wel een punt. Maar dat doet niet af dat we de komende jaren vooral van crisis naar crisis gaan hollen. ik kan niet wachten tot we deze crisis achter de rug hebben en de vergrijzing zijn intrede echt doet in Europa. Dan wordt het helemaal feest met al die landen met een omslagstelsel en een balans moraal van lik me vestje. Ik wil wel eens zien hoe ze die problemen, die in mijn ogen vele malen groter zijn als nu gaan oplossen.
Ik denk dat het volgende gaat gebeuren: Europese spaarpot = Nederlandse pensioenfondsen
Dat is trouwens een hele gevaarlijke uitspraak.quote:Op donderdag 21 juli 2011 11:51 schreef meth77 het volgende:
Je kunt de markt niet dwingen , niemand, ook jij niet
De goudprijs is nu zo hoog omdat er veel onzekerheid is. Er wordt veel geld bijgedrukt in de VS en er is weinig vertrouwen in de beurs. Er is dus relatief veel goedkoop geld dat ergens in geinvesteerd kan worden. Dat geld wordt geinvesteerd in een 'veilige' haven zoals goud. Er is veel vraag dus hogere prijs. je kunt je afvragen of die prijs structureel hoog blijft. Ik denk het niet. Dus ik blijf van goud af, het lijkt nu kopen op de piek.. Bovendien geeft goud je geen dividend.quote:Op donderdag 21 juli 2011 13:50 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Mijn punt is onder andere dat het Westen boven zijn stand heeft geleeft (en de VS nog meer dan Europa).
Nu we dat gaan herstellen zal dat met crises gepaard gaan. Ofwel vanuit het systeem, of 'georganiseerd'. De huidige politiek is er een van zelfverrijking en bedrog. Die gaan het echt niet oppakken om vanuit 'eigen kracht' de zaak aan te pakken en te bezuinigen. Die blijven gewoon graaien tot de pot leeg is en de situatie leidend wordt. Alle pro-activiteit is vooralsnog dood met die graaiende babyboomers aan het roer.
Maar goed, een deel van het schuldenprobleem gaat goedgemaakt worden met hogere goudprijzen. Daar zijn we al tien jaar mee bezig, en het is op de Europese balans te zien.
Dus er is al tien jaar 'veel onzekerheid' en 'relatief veel goedkoop geld'?quote:Op donderdag 21 juli 2011 13:55 schreef the85mc het volgende:
[..]
De goudprijs is nu zo hoog omdat er veel onzekerheid is. Er wordt veel geld bijgedrukt in de VS en er is weinig vertrouwen in de beurs. Er is dus relatief veel goedkoop geld dat ergens in geinvesteerd kan worden. Dat geld wordt geinvesteerd in een 'veilige' haven zoals goud. Er is veel vraag dus hogere prijs. je kunt je afvragen of die prijs structureel hoog blijft. Ik denk het niet. Dus ik blijf van goud af, het lijkt nu kopen op de piek.. Bovendien geeft goud je geen dividend.
Tja, maar je kunt de markt ECHT NIET dwingen, alhoewel politici dat altijd wel denken, zie de USSR en derg.quote:Op donderdag 21 juli 2011 13:54 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Dat is trouwens een hele gevaarlijke uitspraak.
Blijf jij in goud zitten, ik in aandelen. Als ik 10 jaar geleden goud had gekocht was ik ook in de ban vna goud geweest. Nu betaal je de hoofdprijs voor goud. Hoe realistisch is het dat het de komende jaren zo blijft stijgen? Het klopt dat de beurs slechte jaren heeft gehad. En in dezelfde tijd is goud flink gestegen. Toeval? Ik denk het niet.quote:Op donderdag 21 juli 2011 14:10 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Dus er is al tien jaar 'veel onzekerheid' en 'relatief veel goedkoop geld'?
Onzin. De goudprijs is politiek en er is ruim tien jaar geleden (eigenlijk al eerder) besloten om goud terug in het systeem te brengen om schulden te blussen.
Geld geeft je trouwens ook geen rente als je het niet naar de bank brengt. Leg het maar eens in een doos onder je bed.
En investeren (voor dividend) is een vak apart. De burger moet toch gewoon zijn zuurverdiende geld kunnen opslaan zonder allerhande jaarrekeningen van bedrijven door te moeten nemen?
Trouwens, dividend of niet, de beurs draait al tien jaar dikke verliezen.
Op dit niveau kan goud alleen maar dalenquote:Op donderdag 21 juli 2011 14:16 schreef the85mc het volgende:
[..]
Blijf jij in goud zitten, ik in aandelen. Als ik 10 jaar geleden goud had gekocht was ik ook in de ban vna goud geweest. Nu betaal je de hoofdprijs voor goud. Hoe realistisch is het dat het de komende jaren zo blijft stijgen? Het klopt dat de beurs slechte jaren heeft gehad. En in dezelfde tijd is goud flink gestegen. Toeval? Ik denk het niet.
Dat wordt al tien jaar geroepen. Misschien zit er een bubbel in dat zinnetje...quote:Op donderdag 21 juli 2011 14:17 schreef meth77 het volgende:
[..]
Op dit niveau kan goud alleen maar dalen
Er gaat ook geen vaste koppeling komen.quote:Er is door de Chinezen wel eens geopperd een internationale rekeneenheid te maken gebaseerd op een mandje van olie, aluminium, zilver, enkele valutas en koper en goud
Maar nooit met een vaste koppeling aan een valuta, dat is nu eenmaal onmogelijk
Nee. Geen toeval inderdaad.quote:Op donderdag 21 juli 2011 14:16 schreef the85mc het volgende:
[..]
Blijf jij in goud zitten, ik in aandelen. Als ik 10 jaar geleden goud had gekocht was ik ook in de ban vna goud geweest. Nu betaal je de hoofdprijs voor goud. Hoe realistisch is het dat het de komende jaren zo blijft stijgen? Het klopt dat de beurs slechte jaren heeft gehad. En in dezelfde tijd is goud flink gestegen. Toeval? Ik denk het niet.
Inflatie / Devaluatiequote:Op donderdag 21 juli 2011 14:32 schreef GoudIsEcht het volgende:
Of heeft iemand al een oplossing voor de Westerse schuldenberg gezien?
vastgoed, aandelen, olie alles eigenlijkquote:Op donderdag 21 juli 2011 14:34 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
En wat zou dat voor goud betekenen denk je?
Er zit veel lucht in de goudprijs. Net als in de zilverprijs. Een paar maanden geleden kelderde de zilverprijs ineens met 30% in een paar dagen. Dat zegt mij genoeg..http://www.zilver-inkoop.nl/zilverprijs.htmlquote:Op donderdag 21 juli 2011 14:34 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
En wat zou dat voor goud betekenen denk je?
Over het algemeen was, over de afgelopen periode, goud en zilver een uitstekende belegging. Daar moet je GoudIsEcht gewoon gelijk in geven. Zelf ben ik helemaal niet op de hoogte van alles rondom de goudprijs en hoe deze precies tot stand komt maar als er inflatie is en de FED gaat een QE3 aankondigen dan is het geen hogere wiskunde om te weten dat de goudprijs zeer waarschijnlijk nog gaat stijgen.quote:Op donderdag 21 juli 2011 14:49 schreef the85mc het volgende:
[..]
Er zit veel lucht in de goudprijs. Net als in de zilverprijs. Een paar maanden geleden kelderde de zilverprijs ineens met 30% in een paar dagen. Dat zegt mij genoeg..http://www.zilver-inkoop.nl/zilverprijs.html
En van 1996 naar 1999 is de goudprijs ongeveer gehalveerd. Geen garantie op succes dus.
Ik vind het link, al die hypesquote:Op donderdag 21 juli 2011 14:55 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
[..]
Over het algemeen was, over de afgelopen periode, goud en zilver een uitstekende belegging. Daar moet je GoudIsEcht gewoon gelijk in geven. Zelf ben ik helemaal niet op de hoogte van alles rondom de goudprijs en hoe deze precies tot stand komt maar als er inflatie is en de FED gaat een QE3 aankondigen dan is het geen hogere wiskunde om te weten dat de goudprijs zeer waarschijnlijk nog gaat stijgen.
En is er ook maar één vorm van beleggen die wél garantie op succes biedt?
Dit is geen hype, maar een monetaire verandering.quote:
Het zegt mij genoeg dat jij goud en zilver als gelijkwaardig ziet en niet begrijpt wat er in '99 is veranderd met de Washington Agreement on Gold.quote:Op donderdag 21 juli 2011 14:49 schreef the85mc het volgende:
[..]
Er zit veel lucht in de goudprijs. Net als in de zilverprijs. Een paar maanden geleden kelderde de zilverprijs ineens met 30% in een paar dagen. Dat zegt mij genoeg..http://www.zilver-inkoop.nl/zilverprijs.html
En van 1996 naar 1999 is de goudprijs ongeveer gehalveerd. Geen garantie op succes dus.
er is verschil tussen de valutacrisis, valutakoersen en de prijs van grondstoffen, dat moet wel duidelijk zijnquote:Op donderdag 21 juli 2011 15:45 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Het zegt mij genoeg dat jij goud en zilver als gelijkwaardig ziet en niet begrijpt wat er in '99 is veranderd met de Washington Agreement on Gold.
De lucht zit in jouw hoofd en in de schuldenberg, ben ik bang.
Niet, al is dat voor een goldbug moeilijk onder ogen te zien. Daar verschillen we van mening in, omdat we beide een andere waarde aan goud hechten. Zonder monetaire functie is goud gewoon een asset (/commodity) op de balans van centrale banken met een bepaalde onderliggende waarde die gebruikt kan worden om monetaire acties te 'dekken'.quote:Op donderdag 21 juli 2011 10:13 schreef GoudIsEcht het volgende:
De ECB denkt daar ook anders over.
Als het een grondstof was hadden ze ook andere grondstoffen op de balans erbij kunnen zetten ter risico-spreiding. En dat doen ze dus niet. Ze zien goud als monetaire reserve.
Overigens: waarom zou een bank die zelf geld drukt en dus de inflatie controleert er een hedge voor willen?
De oude goudstandaard heeft dan ook afgedaan. De ECB werkt met de nieuwe goudstandaard.
Goud tegen vloeibare prijzen als losse reserve op de balans.
Alleen dat zou de toekomst van de Euro op het spel kunnen zetten en centrale bankiers weten dat. De kans dat het grootschalig gaat gebeuren is immens klein, vooral na het mislukken van eerdere QE.quote:Op donderdag 21 juli 2011 12:50 schreef meth77 het volgende:
Ik verwacht dat de ECB toestemming zal vragen voor een QE, nadeel is een lagere Euro en een hogere rente om de koers op peil te houden in de beginfase.
ALs de ECB 300 miljard mag bijprinten dan verwacht de wereld dat dit vaker zal gaan gebeuren en terecht, dat denk ik namelijk ook
quote:Ondanks de hulp van de banken kan Griekenland toch nog tijdelijk de status van wanbetaler kan krijgen. ,,We koersen er niet op aan, maar het is mogelijk niet te vermijden', aldus De Jager. De status van wanbetaler voor de Grieken kan volgens De Jager ,,vrij kort'' zijn: uren, dagen, mogelijk weken. Gedurende die periode zullen de eurolanden extra garanties moeten geven aan de Europese Centrale Bank.
quote:De situatie van selectieve default zou volgens De Jager "slechts heel kort" en mogelijk voor "dagen of uren" kunnen duren. Voor deze korte periode zal evenwel een vangnet gecreeerd moeten worden. Het European Financial Stability Facility (EFSF) zou hier volgens de minister een cruciale rol in moeten spelen.
Daarom beleg ik er dus niet in. Ik heb er weinig verstand van en dan is de kans groot dat ik op het verkeerde moment instap. Heb ik geen zin in dus vandaar dat ik goud links laat liggen.quote:Op donderdag 21 juli 2011 15:45 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Het zegt mij genoeg dat jij goud en zilver als gelijkwaardig ziet en niet begrijpt wat er in '99 is veranderd met de Washington Agreement on Gold.
De lucht zit in jouw hoofd en in de schuldenberg, ben ik bang.
kletspraatquote:Op donderdag 21 juli 2011 15:43 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Dit is geen hype, maar een monetaire verandering.
Duisenberg heeft daar ooit nog (zij het wat verdekt) over gesproken en we zien het nu gebeuren.
Kijk anders eens naar het nieuws. Waar denk je dat al die schuld vandaan is gekomen die nu voor problemen zorgt?
Daar zit (zat) de echte hype.
En als blusmiddel gaat men nu naar goud grijpen. Niet als hype, maar om de schulden te doven.
De markt wint altijd, ook inzake de Euro, maakt niet uit wat Kees Jan wilquote:Op donderdag 21 juli 2011 18:19 schreef the85mc het volgende:
We kunnen er nog lang over door discussiėren, maar uiteindelijk heeft de markt altijd gelijk. Goud staat erg hoog momenteel, sommigen denken dat het nog hoger kan, anderen zijn sceptischer. We zullen zien..
Die zijn ook van belang. Maar goud is de meest monetaire van het rijtje.quote:Op donderdag 21 juli 2011 18:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kletspraat
en zilver , olie , koper en diamanten dan
Waar het om gaat is dat 'de markt' de indruk wekt van een niet nader te definiėren geheel van interacties.quote:Op donderdag 21 juli 2011 18:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De markt wint altijd, ook inzake de Euro, maakt niet uit wat Kees Jan wil
nou waarom niet, wat denk je van de staatsvoorraden olie in de USAquote:Op donderdag 21 juli 2011 18:24 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Die zijn ook van belang. Maar goud is de meest monetaire van het rijtje.
Wel eens een centrale bank olie of diamanten op de balans zien hebben?
Die staan niet op de balans van de centrale bank, of wel?quote:Op donderdag 21 juli 2011 18:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou waarom niet, wat denk je van de staatsvoorraden olie in de USA
neen dat zal nooit meer gaan gebeurenquote:Op donderdag 21 juli 2011 18:30 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
En daarom dus dat in de toekomst (nu eigenlijk ook al wel) goud weer de waarde van geld gaat meten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |