Ik heb het boek niet gelezen ofzo maar waarom zou de claim dat onze "ik" beleving voortkomt uit het brein niet waar zijn of meld het boek iets anders? Misschien dat ik het wil lezen.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 11:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik had gister overigens toevallig nog een gesprek over Swaab met een vriend van me die bioloog is; het valt me op dat mensen uit de biologische of geneeskundige wereld vaak uitermate sceptisch tegenover het boek staan, en het eerder zien als een verkoopstunt dan als goede hypothese.
Je schrijft 'voortkomt uit'. Dat is goed. Dat is al niet hetzelfde als 'is'. De vraag is, hoe werkt dat voortkomen precies? Daar gaat het boek niet over.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 14:28 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Ik heb het boek niet gelezen ofzo maar waarom zou de claim dat onze "ik" beleving voortkomt uit het brein niet waar zijn of meld het boek iets anders? Misschien dat ik het wil lezen.
De keuze van de waarnemer wat voor soort waarneming hij doet bepaalt of het foton door een van beide gaatjes gaat of door allebei de gaatjes tegelijk, zodat een interferentiepatroon ontstaat. Zodra de waarnemer op een of andere manier kennis verwerft over het pad dat het foton heeft afgelegd, is het door een bepaald gaatje gegaan. Als hij die kennis niet verwerft en alleen naar het eindresultaat kijkt, ziet hij interferentie, en is de werkelijkheid, in dit geval het foton, een superpositie van meerdere paden tegelijk.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 03:40 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Er blijkt nergens uit dat waarneming bepaalt welke werkelijkheid tot stand komt.
[..]
Dat zegt enkel dat we de QM niet begrijpen en kan daardoor niet gebruikt worden als we het over waarneming of bewustzijn hebbenquote:Op zondag 28 augustus 2011 18:53 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
De keuze van de waarnemer wat voor soort waarneming hij doet bepaalt of het foton door een van beide gaatjes gaat of door allebei de gaatjes tegelijk, zodat een interferentiepatroon ontstaat. Zodra de waarnemer op een of andere manier kennis verwerft over het pad dat het foton heeft afgelegd, is het door een bepaald gaatje gegaan. Als hij die kennis niet verwerft en alleen naar het eindresultaat kijkt, ziet hij interferentie, en is de werkelijkheid, in dit geval het foton, een superpositie van meerdere paden tegelijk.
Er zijn de laatste tijd juist allerlei berichten over onderzoek naar kwantum verschijnselen in de biologische cel. Google maar eens op quantum en biology. Waar rook is is vaak vuur.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 11:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Iemand die hier over geschreven heeft, is Roger Penrose; die meent dat het instorten van de golffunctie ons "een vrije wil" kan geven. Ik heb geen harde bronnen of cijfers voor je, maar de meeste fysici die ik ken zijn van mening dat quantumeffecten niet van invloed kunnen zijn op het brein. Een belangrijke reden daarvoor is decoherentie; het brein is simpelweg geen kwantummechanisch systeem, maar een klomp warm vlees van zo'n 2 kilo
Nee want de kat is dood of levendquote:Op zondag 28 augustus 2011 21:34 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Er zijn de laatste tijd juist allerlei berichten over onderzoek naar kwantum verschijnselen in de biologische cel. Google maar eens op quantum en biology. Waar rook is is vaak vuur.
Wat ik van decoherentie begrijp is het eigenlijk een poging om van de waarnemer af te komen. Doordat het foton in aanraking komt met andere deeltjes wordt de kwantumcoherentie als het ware vertroebeld, uitgemiddeld, en verdwijnt.
Het verklaart echter niet welke werkelijkheid tot stand komt. Ergens tussen de kwantumwerkelijkheid van elementaire deeltjes en de macrowerkelijkheid die we om ons heen zien stort de goffunctie in en komt er één definitieve werkelijkheid tot stand. Maar welke dat is blijkt alleen uit onze waarneming. Waarom is het deze werkelijkheid geworden, en niet een andere? Het lijkt me dat je de waarnemer altijd een keer tegenkomt. Omdat wat je uiteindelijk wilt verklaren, de werkelijkheid is die de waarnemer (wij dus) ervaart. Een andere werkelijkheid is er in feite niet.
Volgens de Kopenhagen interpretatie is, zolang je niet in de doos kijkt, Schrodinger's kat tegelijk dood en levend. Dat kan natuurlijk niet. Vandaar Schrodingers, en Einsteins, idee dat de kwantumfysica niet compleet is.
In de decoherentie interpretatie is de kat ergens in de overgang van micro- naar macrowereld al doodgegaan of levend gebleven, maar nog steeds met een bepaalde waarschijnlijkheid voor wat wij zullen ontdekken als we in de doos kijken. De enige manier om er achter te komen of de kat dood is of levend, is door te kijken. Zolang we niet in de doos kijken blijft die waarschijnlijkheid, die superpositie van tegelijkertijd dood en levend, bestaan.
de tijd dat de kat zonder water en eten in de doos zit.quote:Wat bepaalt nou wat het wordt?
quote:En Cinnamon had me nog gewaarschuwd om niet over kwantumfysica te beginnen....
Bovendien, ik denk dat kwantumfysica ons misschien wel iets kan vertellen over hoe het brein werkt, en hoe de vrije wil werkt (de interactie tussen ons bewustzijn en het brein), maar niet over wat het bewustzijn is. En dat is toch wat we het liefst willen weten.
Juist, goed gezegd. Dat probleem heb ik ook enorm met Swaabs positie.quote:Op zondag 7 augustus 2011 19:50 schreef JerryWesterby het volgende:
Swaab vervalt zelf regelmatig in een dualistische manier van denken. Hij schrijft zinnen als: 'De puber moet wennen aan een geheel vernieuwd brein'. Maar wie is die puber dan? Die ís toch zijn brein? Wie moet er dan aan dat brein wennen? Hieruit blijkt hoe moeilijk het is om Swaabs filosofische propositie te handhaven. Dat de menselijke geest niets anders is dan het (letterlijk) willoze eindresultaat van molekulen die bewegen op basis van de natuurkrachten komt totaal niet overeen met de manier waarop wij ons bestaan ervaren. Namelijk als wezens met een vrije wil, die veroorzakers zijn, dingen doen met een bedoeling, en morele keuzes maken. De bewijslast voor Swaab's propositie is dus heel zwaar, maar jammer genoeg draagt hij geen enkel argument aan. Omdat we onze geest wel degelijk ervaren rest hem niets anders dan die tot illusie te verklaren. Dat is echter geen deugdelijke verklaring, omdat daarmee alles 'verklaard' zou kunnen worden. Als Newton de appel die hij zag vallen als illusie had bestempeld was hij snel klaar geweest maar had hij nooit de zwaartekracht ontdekt.
Eens. Behalve de laatste zin, ik ben wel voor interdisciplinair onderzoek; echter, dan wel gaarne in samenwerking met een filosoof. Je bevind je op glad ijs wanneer je als neurowetenschapper uitspraken doet over een filosofisch vraagstuk dat buiten je eigen vakgebied valt, en dat blijkt ook wel uit het feit dat Swaab zich niet bewust lijkt van diverse al vele malen besproken problemen met zijn positie. En uit het feit dat Swaab inderdaad zelf soms in dualisme lijkt te vervallen, zijn reductionistisch materialistisch uitgangspunt ten spijt.quote:Op maandag 29 augustus 2011 11:37 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Juist, goed gezegd. Dat probleem heb ik ook enorm met Swaabs positie.
Daarbij vind ik de positie van enige filosofische oppervlakkigheid en on-originaliteit tonen. Deze positie is al zo vaak verdedigd in de geschiedenis van de filosofie, zoveel maal weerlegd en besproken, hoezo moet meneer Swaab ook weer even met modder over de schutting gooien? Doe gewoon lekker je onderzoek als neurowetenschapper (wat heel belangrijk onderzoek is).
Zoals Jerry al aanduidde is er een onderscheid tussen te stellen dat "ik" het brein is (en dat pijn bijvoorbeeld een neurologische toestand is), wat neerkomt op puur reductionisme, en het zien van bewustzijn/"ik" als iets dat voortkomt uit het brein (wat een vorm van epiphenomenalisme is)quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 14:28 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Ik heb het boek niet gelezen ofzo maar waarom zou de claim dat onze "ik" beleving voortkomt uit het brein niet waar zijn of meld het boek iets anders? Misschien dat ik het wil lezen.
Ben je serieus of sarcastisch? Want jouw interpretatie heeft niets met quantummechanica te maken. Het punt van Schrödinger's kat is dat de positie van het deeltje pas bepaald wordt bij waarneming (en niet bepaald in de zin dat wij het dan weten, maar in de zin dat het deeltje niet één specifieke positie heeft tot we het deeltje waarnemen). Dus tot we die waarneming doen is de positie van het deeltje onbepaald en het al dan niet levend zijn van de kat dus evenzeer onbepaald. Wat wel vertaald wordt als "de kat is zowel levend als dood".quote:Op zondag 28 augustus 2011 21:45 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Nee want de kat is dood of levend
[..]
de tijd dat de kat zonder water en eten in de doos zit.
en vervolgens kun je kijken hoelang de kat dood is door naar de staat van ontbinding te kijken, of zien hoelang de levende kat niet gegeten heeft door te kijken in hoeverre de kat vermagerd is
[..]
Ik zie nu dat Jerry dit fenomeen hier ook al prima heeft uitgelegd. Spuit 11.quote:Op zondag 28 augustus 2011 18:53 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
De keuze van de waarnemer wat voor soort waarneming hij doet bepaalt of het foton door een van beide gaatjes gaat of door allebei de gaatjes tegelijk, zodat een interferentiepatroon ontstaat. Zodra de waarnemer op een of andere manier kennis verwerft over het pad dat het foton heeft afgelegd, is het door een bepaald gaatje gegaan. Als hij die kennis niet verwerft en alleen naar het eindresultaat kijkt, ziet hij interferentie, en is de werkelijkheid, in dit geval het foton, een superpositie van meerdere paden tegelijk.
Het punt wat Schrödinger wilde maken met zijn gedachte experiment was laten zien hoe onzinnig het is om de Kopenhagen interpretatie van de kwantummechanica, op iets anders toe te passen dan op kwantummechanica, juist omdat "de kat is zowel levend als dood" complete onzin is.quote:Op maandag 29 augustus 2011 12:56 schreef cinnamon_M het volgende:
[..]
Ben je serieus of sarcastisch? Want jouw interpretatie heeft niets met quantummechanica te maken. Het punt van Schrödinger's kat is dat de positie van het deeltje pas bepaald wordt bij waarneming (en niet bepaald in de zin dat wij het dan weten, maar in de zin dat het deeltje niet één specifieke positie heeft tot we het deeltje waarnemen). Dus tot we die waarneming doen is de positie van het deeltje onbepaald en het al dan niet levend zijn van de kat dus evenzeer onbepaald. Wat wel vertaald wordt als "de kat is zowel levend als dood".
Zeer eens.quote:Op maandag 29 augustus 2011 12:48 schreef cinnamon_M het volgende:
[..]
Eens. Behalve de laatste zin, ik ben wel voor interdisciplinair onderzoek; echter, dan wel gaarne in samenwerking met een filosoof. Je bevind je op glad ijs wanneer je als neurowetenschapper uitspraken doet over een filosofisch vraagstuk dat buiten je eigen vakgebied valt, en dat blijkt ook wel uit het feit dat Swaab zich niet bewust lijkt van diverse al vele malen besproken problemen met zijn positie. En uit het feit dat Swaab inderdaad zelf soms in dualisme lijkt te vervallen, zijn reductionistisch materialistisch uitgangspunt ten spijt.
(overigens gebruiken filosofen in dit vakgebied ook vaak neurologisch onderzoek, met dezelfde risico's. De beide vakgebieden kunnen m.i. zeer veel voor elkaar betekenen, maar dan moet er samenwerking zijn - geen neurowetenschapper die zelf filosoof probeert te zijn en vice versa)
De software-hardware analogie is daarbij toch goed toe te passen? Al missen de huidige software de complexiteit en de vele feedbackloops.quote:Op maandag 29 augustus 2011 12:52 schreef cinnamon_M het volgende:
[..]
Zoals Jerry al aanduidde is er een onderscheid tussen te stellen dat "ik" het brein is (en dat pijn bijvoorbeeld een neurologische toestand is), wat neerkomt op puur reductionisme, en het zien van bewustzijn/"ik" als iets dat voortkomt uit het brein (wat een vorm van epiphenomenalisme is)
Nouja wat dat betreft is wetenschap en filosofie al behoorlijk verwoven, al mag het natuurlijk iets meer zijn. De valkuil van filosofie is dat veel hypotheses niets met werkelijkheid te maken hebben en de discussie kunnen vervuilen. Waarbij wetenschap soms vast hangt aan dingen, omdat alternatieven nog niet bewezen zijn door verkeerde aanpak.quote:Op maandag 29 augustus 2011 12:48 schreef cinnamon_M het volgende:
[..]
Eens. Behalve de laatste zin, ik ben wel voor interdisciplinair onderzoek; echter, dan wel gaarne in samenwerking met een filosoof. Je bevind je op glad ijs wanneer je als neurowetenschapper uitspraken doet over een filosofisch vraagstuk dat buiten je eigen vakgebied valt, en dat blijkt ook wel uit het feit dat Swaab zich niet bewust lijkt van diverse al vele malen besproken problemen met zijn positie. En uit het feit dat Swaab inderdaad zelf soms in dualisme lijkt te vervallen, zijn reductionistisch materialistisch uitgangspunt ten spijt.
(overigens gebruiken filosofen in dit vakgebied ook vaak neurologisch onderzoek, met dezelfde risico's. De beide vakgebieden kunnen m.i. zeer veel voor elkaar betekenen, maar dan moet er samenwerking zijn - geen neurowetenschapper die zelf filosoof probeert te zijn en vice versa)
Los van de taalfouten waar mijn brein acuut over valt: ik vind dit juist geen goed voorbeeld van de stelling dat wij onze hersenen zijn. Het lichaam is compleet, maar de hersenen geven daar geen compleet beeld van weer. Er is dus een dicrepantie tussen het werkelijke lichaam en het beeld daarvan in de hersenen. Welke van beide zijn wij nou?quote:Op donderdag 1 september 2011 20:23 schreef regularjoeback het volgende:
Een interessant voorbeeld uit het boek is dat van Body Identity Integrity Disorder. Mensen die hieraan lijden geloven dat ze gelukkiger zijn wanneer een been of arm amputeren. Deze bizarre afwijking komt doordat de rechter helft van onze hersenen de arm of been in kwestie niet als dusdanig herkent. Wat je dus ziet is dat men het gevoel heeft dat de been of arm in kwestie niet bij hen hoort en er daarom van af willen. Zoals Swaab aangeeft is dit een heikel punt (welke dokter wil hier zijn vingers aan branden door de persoon in kwestie te helpen middels een amputatie?) maar het blijft wel verdomd interessant en tevens een goed voorbeeld van waarom wij onze hersenen zijn..
Ah, dát bedoel je. Ja, nu snap ik je opmerking.quote:Op maandag 29 augustus 2011 14:02 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Het punt wat Schrödinger wilde maken met zijn gedachte experiment was laten zien hoe onzinnig het is om de Kopenhagen interpretatie van de kwantummechanica, op iets anders toe te passen dan op kwantummechanica, juist omdat "de kat is zowel levend als dood" complete onzin is.
Betreffende de taalfouten: snel typen na een paar biertjes is nooit aan te radenquote:Op zaterdag 3 september 2011 01:14 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Los van de taalfouten waar mijn brein acuut over valt: ik vind dit juist geen goed voorbeeld van de stelling dat wij onze hersenen zijn. Het lichaam is compleet, maar de hersenen geven daar geen compleet beeld van weer. Er is dus een dicrepantie tussen het werkelijke lichaam en het beeld daarvan in de hersenen. Welke van beide zijn wij nou?
En dan heb ik het nog niet eens over de gevoelde zelfwaardering. Is iemand zijn tastbare lichaam, het beeld daarvan in zijn hersens of zijn waardering daarvan? En waar zit die waardering dan? Die is een resultaat van het functioneren van de hersens, maar zit daar dus niet in.
Ik zie je dit nu meerdere keren vragen. Heb je er wel eens over nagedacht dat er wellicht helemaal geen plek aan te wijzen is waar dit zit? Er zijn in de natuur en in de wetenschap wel meer voorbeelden te vinden van 'emergent behaviour'. Bijvoorbeeld gedrag of een fenomeen wat ontstaat door de interactie van een grote hoeveelheid simpele elementen. Denk bijvoorbeeld aan hoe een mierenkolonie samenwerkt, of hoe een groep termieten een complexe 'stad' weet te bouwen. In die groep termieten kan je ook niet een klein groepje dieren aanwijzen en zeggen dat daar het bouwplan voor die heuvel zit. Ik denk dat het met het menselijk brein net zoiets is.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:05 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
In de loop van de tijd zullen ze qua ervaring natuurlijk uit elkaar gaan lopen. De input van hun cognitieve processen zal gaan verschillen maar de cognitieve processen zelf zullen nog steeds hetzelfde zijn. Ze zijn nog steeds allebei Swaab.
Maar goed, je denkt dus dat de computer inderdaad bewust is en Dick Swaab is. Waar zit dat bewustzijn dan? Waar bestaat het uit?
Slecht excuus. Zie deze post. (En ik had al twee flessen wijn op, aan de tijd te zien.)quote:Op zondag 4 september 2011 11:16 schreef regularjoeback het volgende:
[..]
Betreffende de taalfouten: snel typen na een paar biertjes is nooit aan te raden
Dat is een definitie van buitenaf. De persoon zelf ervaart zich als iemand met een apart lichaam. Hij IS iemand zonder been, terwijl hij volgens de omstanders wel degelijk een been heeft. Of, in het geval van fantoompijn, juist andersom: hij IS iemand met verrekte veel pijn aan zijn been, maar volgens omstanders heeft hij helemaal geen been meer.quote:Het 'zijn' definieer ik o.a. als wat we kunnen: "Ik BEN violist", "Ik BEN chirurg" etc.. Ik heb het hier niet over een abstracte definitie van 'zijn'. Tevens zijn wij, ook in jouw voorbeeld, gewoon ons brein. Immers, wanneer er een discrepancie is tussen onze lichaam en "het beeld daarvan in de hersenen" en we dus (in dit geval) lijden aan BIID dan ZIJN wij iemand met BIID. Wij ZIJN iemand met BIID. Als we niet te kampen hadden met de hersenafwijking in kwestie dan waren we immers geen BIID patient..
Ja, maar betekent dat ook dat wij ons brein zijn.quote:Het 'zijn' definieer ik (als de meeste mensen overigens) tevens als de rollen die we belichamen: "Ik BEN echtgenoot", "Ik BEN vader"
, "Ik BEN partner van.. " etc. Er zijn tal van voorbeelden van mensen die een hersenbeschadiging hebben opgelopen waarna ze hun eigen dochter/zoon niet meer konden herkennen, hun eigen partner niet meer herkenden etc. Een hersenbeschadiding kan dus wel degelijk ons 'zijn'-beschadigen.
Of je er na je dood niet meer bent of wel, staat los van de beleving tijdens het leven.quote:"Is iemand zijn tastbare lichaam, het beeld daarvan in zijn hersens of zijn waardering daarvan? "
De hersenen maken middels een beeld van wat jij 'ZIJN tastbare lichaam' noemt. Het 'zijn' of 'haar'-idee komt voort uit onze hersenen. Als jouw hersenen niet jouw rechter arm of linker been zouden herkennen zou je dus te kampen kunnen krijgen met BIID. Jouw 'zijn' is je tijd hier op aarde. Op het moment dat je dood bent 'ben' je er simpelweg niet meer omdat je brein stopt met functioneren. Ik begrijp dan ook niet hoe jij 'tastbare lichaam'' en "het beeld daarvan in zijn hersenen" en "zijn waardering daarvan" als los van elkaar kunt zien...
Mwa, alleen oorzaak en gevolg? Ik weet het niet zeker.quote:"Die is een resultaat van het functioneren van de hersens, maar zit daar dus niet in."
Dit is meer een filosifische kwestie denk ik. Ik zou de kant van David Hume kiezen en zeggen dat we als menszijnde alleen in termen als oorzaak en gevolg kunnen denken en er buiten deze denkwijze geen manier van denken mogelijk is.
Ik respecteer je mening natuurlijk wel maar ik kan het niet met je eens zijn..
Niets aan toe te voegen!quote:Op maandag 5 september 2011 21:08 schreef JerryWesterby het volgende:
Precies.
Een mierenvolk zou je inderdaad met een brein kunnen vergelijken. Het fungeert als een zgn. von Neuman computer, ook wel parallelle computer of cellulair automaat genoemd. Er worden letterlijk berekeningen in uitgevoerd op basis van input vanuit de omgeving, die leiden tot uitkomsten in de vorm van intelligent gedrag. Voedsel halen, nest bouwen, larven kweken, migreren etc. Dat gedrag is niet te reduceren of te localiseren in een bepaald deel van het mierenvolk. Het is emergent. Een individuele mier heeft geen flauw benul wat hij aan het doen is, of wat het volk aan het doen is. In feite is het gedrag de uitkomst van de ingewikkelde algoritmes die worden uitgevoerd door het mierenvolk. Het is alleen zinvol te verklaren op zijn eigen niveau. Dat van het totale systeem. Waarom verplaatst het mierenvolk zich? Niet omdat mier 1 naar links gaat, tegen mier 2 opbotst, waarop mier 3 terug duwt, etc. etc. etc. Nee, het verplaatst zich om voedsel te halen. Toch zou je kunnen zeggen dat het gedrag van het mierenvolk op een heel ingewikkelde, niet reduceerbare manier de aktiviteit van de talloze mieren is.
Maar nu het bewustzijn. Is het mierenvolk ook bewust? Heeft het mierenvolk als geheel enig benul wat het aan het doen is? Denkt het mierenvolk? In zekere zin wel. Het denken bestaat uit de berekeningen. Maar is het mierenvolk zich daar bewust van? Waarschijnlijk is het mierenvolk een heel simpele zombie. Het is onbewuste informatieverwerking. Dat is wat je zou verwachten. Er is geen sprake van een 'ik'. Je kan wel zeggen dat het mierenvolk bewust is, omdat het adequaat reageert op gebeurtenissen, maar het is niet écht bewust. Tenminste, ik denk van niet. Heeft het een vrije wil? Of is het uiteindelijk een heel ingewikkelde, niet reduceerbare optelsom van fysische oorzaak en gevolg? Dat lijkt me wel.
Heeft het gevoelens? Voelt het pijn als iemand de mierenhoop beschadigt en mieren vertrapt? Ik denk het niet.
Maar nu zeg je misschien: een mierenvolk is nog te simpel. OK, dan nemen we nog veel meer mieren. Miljarden mieren. Een mierenvolk zo complex als een brein. Verkrijgt het dan een bewustzijn? Wanneer precies? En waar zit dat dan. Bewustzijn is iets anders dan denken. Daarvan kan je zeggen dat het de aktiviteit is van al die mieren: mieren worden vertrapt en nest wordt beschadigt, respons is mieren van elders komen terug en repareren nest. Maar voelt het mierenvolk dan bijvoorbeeld pijn? Wat is pijn? Is pijn het verlies van mier 1 tot en met 20? Hoe komt het dat dat als pijn voelt in het bewustzijn van het mierenvolk? Hoe doen die mieren dat?
Om tot dergelijke antwoorden c.q. conclusies te komen is het essentieel dat wij het denkproces van onze hersenen begrijpen, het is natuurlijk wonderlijk dat onze hersenen beschikken over zelfbewustzijn.quote:Op maandag 5 september 2011 21:08 schreef JerryWesterby het volgende:
Stel dat we de mieren temmen om precies dezelfde interacties uit te voeren als de hersencellen van Swaab. We kunnen dan dezelfde vragen stellen als over de electronische Swaab. Is het mierenvolk Dick Swaab?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |