abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 juli 2011 @ 01:12:32 #251
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_99529608
Deze is ook leuk.

pi_99534003
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:24 schreef Igen het volgende:
Als ik het goed heb:

Spanje:

Italië:

Mooi, van Italië was een poosje terug niks te vinden, nu blijkbaar wel.
Het gaat weer goed, ondanks dat ze 70 miljard euro bezuinigingen erdoor heen gejast hebben :').
pi_99534359
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 12:02 schreef HiZ het volgende:

Eh, nee dus, dat heb ik je net verteld. Er bestond wel een echte koppeling, er bestond geen formele munt-unie met de Bondsrepubliek, maar decennia lang een monetaire politiek volgen die gericht is op een vaste wisselkoers met de DM, dat is dus wel een feitelijk bestaande koppeling.

Dat was voor mij ook een reden om vóór de euro te zijn; het simpele feit dat je mee mag doen aan de besluitvorming vergroot de kans dat je een monetaire politiek die meer in jouw belang is dan wanneer je slechts uitvoerder bent van de beslissingen van anderen.
Ik sluit me aan bij het verhaal van Basp1, de trein is niet te stoppen en het toezicht heeft geen enkele macht om landen aan verdragen te houden.
Het lijkt mij dan ook dat je met die euro juist een uitvoerder bent van de beslissingen van anderen.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 14:31:38 #256
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_99540505
quote:
'Problemen Italië worden overdreven'
GISTEREN 11:53

De zorgen in de markt over de kredietwaardigheid van Italië zijn niet helemaal terecht.

Lage rente
Dat zegt RTL Z beurscommentator Durk Veenstra. ''Het handelstekort van Italië valt mee, bovendien zijn de Italianen druk bezig het begrotingstekort weg te werken. Verder is de schuld van maar liefst 1,6 biljoen euro weliswaar 120% van het BBP, maar Italië betaalt maar een lage rente over de schuld: gemiddeld 3,8%.

Lage herfinanciering
Italië hoeft daarbij dit jaar maar 88 miljard euro te herfinancieren. Stel dat de rente met 2%-punt oploopt, dan kost dat maar 1,8 miljad euro aan rentekosten meer. Dat is wel op te brengen.''

=> Bekijk de hele uitleg van Durk Veenstra: problemen worden uitvergroot

Deze week waaarschuwde ook hoogleraar Sylvester Eijffinger al voor teveel pessimisme over Italië.
Nu kunnen die problemen wel ernstig vergroot worden door politiek gemotiveerde rating agency's als Moody's die heel smerig en doelbewust brandstof gooien op de speculaties en partijdig zijn naar Europese activa. Dit allemaal voor financieel gewin van hun klanten.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  zaterdag 16 juli 2011 @ 14:50:40 #257
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99541111
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 14:31 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Nu kunnen die problemen wel ernstig vergroot worden door politiek gemotiveerde rating agency's als Moody's die heel smerig en doelbewust brandstof gooien op de speculaties en partijdig zijn naar Europese activa. Dit allemaal voor financieel gewin van hun klanten.
Als iets in het nieuws is wordt het altijd overdreven. Kijk naar de aardbeving in Japan. Volgens mij fikt die kerncentrale nog steeds, maar niemand boeit het nog. Terwijl toen een bericht dat het bluswater enigszins radioactief was meteen al een effect op de koersen had.

Straks verdwijnt de crisis weer een beetje uit het nieuws en dan trekt niemand zich er meer veel van aan. Het is natuurlijk niet zo dat de kredietwaardigheid van Italië plotsklaps veranderd is de afgelopen week. Eigenlijk is het uiteindelijke effect eerder positief, want de tekorten worden nu juist aangepakt.
The End Times are wild
pi_99542173
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 14:31 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

of lees voor klanten --> eigenaren :)
want een rating agency is niet alleen voor klanten te koop :)
  zaterdag 16 juli 2011 @ 15:41:36 #259
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_99542838
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 14:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als iets in het nieuws is wordt het altijd overdreven. Kijk naar de aardbeving in Japan. Volgens mij fikt die kerncentrale nog steeds, maar niemand boeit het nog. Terwijl toen een bericht dat het bluswater enigszins radioactief was meteen al een effect op de koersen had.

Straks verdwijnt de crisis weer een beetje uit het nieuws en dan trekt niemand zich er meer veel van aan. Het is natuurlijk niet zo dat de kredietwaardigheid van Italië plotsklaps veranderd is de afgelopen week. Eigenlijk is het uiteindelijke effect eerder positief, want de tekorten worden nu juist aangepakt.
Dat is ook zo en dat zie ik ook zo; het is heel goed dat de tekorten worden aangepakt (maakt je economisch minder kwetsbaar). Maar jij mist mijn punt: de ratingbureaus zijn allemaal Amerikaans en Brits. Ze spelen een politiek spelletje om de Europese landen te bashen en houden hun eigen economieën het hand boven het hoofd door over de VS en UK wel heel mild te zijn. Nu zijn de tekorten ernstig en moeten ze aangepakt worden. Dat zie je dan ook in Europa, als bijvoorbeeld Ierland die daarmee al heel vroeg en draconisch mee begon. Maar gek genoeg keuren die ratingbureaus dat af. Vanwege de macht van dit soort bureaus en het downgraden van de ratings in bijvoorbeeld Ierland wordt het afbetalen van leningen veel duurder.

Death spiral:

Leningen duurder afbetalen -> economie in recessie -> rating omlaag -> duurder leningen afbetalen -> IMF/EU steun + nog meer bezuinigen -> economie omlaag -> rating omlaag -> leningen moeilijk afbetalen -> nog meer IMF/EU steun + nog meer bezuinigen -> economie omlaag -> rating junk -> leningen kunnen niet meer worden afbetaald -> crash en default.

Er is dus een vicieuze cirkel waarbij die ratingbureaus olie op het vuur gooien.

Die ratingbureaus worden betaald door klanten uit voornamelijk Amerika. Ze manipuleren de ratings in een bepaald land zodat hun klanten (speculators) goed kunnen verdienen op de economische ellende die volgt in dat land.

Zoals Max Keiser het ook wel noemt, die ratingbureaus (+ IMF) zijn financiële terroristen:

Aanrader!

[ Bericht 0% gewijzigd door SemperSenseo op 16-07-2011 15:54:10 ]
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_99546227
Ik zou het IMF niet als zodanig beschrijven. Het IMF heeft een soort van wereldwijde nutsfunctie in de vorm van lender of last resort. Dat daar strenge voorwaarden aan vast zitten is niet meer dan logisch, maar het is heus niet zo dat het IMF een 'financiele terrorist' is. Het tegendeel is eerder waard. Het IMF brengt economien en overheden/overheidsschulden weer op het goede spoor, mits overheden meewerken, en voorkomt chaos.

Ook de ratingbureaus zou ik niet als zodanig willen beschrijven, al zitten er wel belanghebbende (politieke) krachten achter. Ik twijfel echter of dat grote invloed heeft op het onafhankelijk opereren van een ratingbureau. Ik denk eerder dat verkeerde modellen worden gebruikt. Misschien dat SE daar meer duidelijkheid/ zijn 'inside' visie over kan geven.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 18:08:10 #261
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_99549656
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 10:27 schreef pberends het volgende:

[..]

Het gaat weer goed, ondanks dat ze 70 miljard euro bezuinigingen erdoor heen gejast hebben :').
Ja de EU mens moet ondanks de inflatie flink inleveren, dat noemen ze interne devaluatie , zodat niemand meer de lokale producten kan betalen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_99550543
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 18:08 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ja de EU mens moet ondanks de inflatie flink inleveren, dat noemen ze interne devaluatie , zodat niemand meer de lokale producten kan betalen
Want een lokale producent past de prijzen niet aan maar verkoopt liever helemaal niks? :')
  zaterdag 16 juli 2011 @ 18:50:07 #263
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_99550953
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 18:37 schreef Igen het volgende:

[..]

Want een lokale producent past de prijzen niet aan maar verkoopt liever helemaal niks? :')
Scherp, en ben het met je eens. Volgens mij zijn de vraagprijzen van een hoop producten in het westen opgedreven door een grote toevloed van liquide middelen (lees lenen). Bijvoorbeeld, met een salaris van 900 euro in noord Turkije ben je de koning ten rijk. Nu die grote hoeveelheden van geld zullen wegvallen, dalen de prijzen automatisch.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 19:24:33 #264
323876 michaelmoore
pi_99552385
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 18:37 schreef Igen het volgende:

[..]

Die hebben ook een kostprijs he, net als internationale producten
En verlagen van uitkeringen en lonen zal de economie verder achteruit kachelen

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 18:50 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Scherp, en ben het met je eens. Volgens mij zijn de vraagprijzen van een hoop producten in het westen opgedreven door een grote toevloed van liquide middelen (lees lenen). Bijvoorbeeld, met een salaris van 900 euro in noord Turkije ben je de koning ten rijk. Nu die grote hoeveelheden van geld zullen wegvallen, dalen de prijzen automatisch.
En de lonen zullen ook verder dalen samen met de koopkracht, tot het niveau van Turkije bereikt is

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 16-07-2011 19:39:56 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_99552968
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 19:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ik ben geen econoom, maar volgens mij bestaat die kostprijs grof gezegd uit grondstofkosten en loonkosten. Wat de loonkosten betreft, daar had je met je 'interne devaluatie' al ontdekt dat die dalen. En wat de grondstoffen betreft - hetzij is de markt daarvoor lokaal en dalen de kosten daarvan via vraag en aanbod ook mee, hetzij is de markt daarvoor internationaal en dan maakt het ook geen flikker uit of je nou een 'interne' of een echte devaluatie doet.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 19:42:18 #266
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_99553007
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 19:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

[..]

En de lonen zullen ook verder dalen samen met de koopkracht, tot het niveau van Turkije bereikt is
Luister, die koopkracht in Nederland is grotendeels schijn. Ik kende iemand die leraar is in Turkije en toen verdiende hij 900 euro. Hij had in Europa ca. 50.000 euro bijelkaar gespaard/gewerkt en daarvoor kon hij een huis laten bouwen en de rest van ze leven ideaal wonen op een mooie locatie in het groene noordoosten van Turkije. Daarnaast met zijn voor daar prima salaris van leraar is hij daar koning ten rijk. Alles is daar veel goedkoper: behuizing, eten, electronica, mooi weer, etc.

Hoef je in Nederland niet te proberen, want dan leef je hier in armoede.

Inflatie door toename van aanbod van liquide middelen is een vloek.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 19:43:26 #267
323876 michaelmoore
pi_99553051
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 19:41 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik ben geen econoom, maar volgens mij bestaat die kostprijs grof gezegd uit grondstofkosten en loonkosten. Wat de loonkosten betreft, daar had je met je 'interne devaluatie' al ontdekt dat die dalen. En wat de grondstoffen betreft - hetzij is de markt daarvoor lokaal en dalen de kosten daarvan via vraag en aanbod ook mee, hetzij is de markt daarvoor internationaal en dan maakt het ook geen flikker uit of je nou een 'interne' of een echte devaluatie doet.
Je doet geen echte devaluatie, dat doet de markt

En lonen en uitkeringen afpakken / verlagen zal armoede en geweld veroorzaken
pi_99553099
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 19:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Je doet geen echte devaluatie, dat doet de markt
Whatever.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 20:01:26 #269
323876 michaelmoore
pi_99553768
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 19:44 schreef Igen het volgende:

[..]

Whatever.
Dat is een heel groot verschil, een neerwaartse koersaanpassing van een valuta door de markt heeft onmiddellijk effect, en geen lagere lonen en uitkeringen tot gevolg, maar brengt snel meer welvaart voor locale producenten
pi_99553846
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 20:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dat is een heel groot verschil, een neerwaartse koersaanpassing van een valuta door de markt heeft onmiddellijk effect, en geen lagere lonen en uitkeringen tot gevolg
Lees je überhaupt wat ik schrijf, of heb ik dat hele verhaal daarnet voor niks zitten typen? |:(
  zaterdag 16 juli 2011 @ 20:04:22 #271
323876 michaelmoore
pi_99553900
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 20:03 schreef Igen het volgende:

[..]

Lees je überhaupt wat ik schrijf, of heb ik dat hele verhaal daarnet voor niks zitten typen? |:(
Ja en heb jij bovenstaande tot je door laten dringen?
pi_99553930
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 20:04 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ja en heb jij bovenstaande tot je door laten dringen?
Nee, ik ga mij niet door jouw eindeloze onbeargumenteerde one-liners laten indoctrineren.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 20:07:40 #273
323876 michaelmoore
pi_99554039
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 20:05 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, ik ga mij niet door jouw eindeloze onbeargumenteerde one-liners laten indoctrineren.
O wat doe je dan in een discussieforum :? :W zonder weerwoord

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 16-07-2011 20:24:35 ]
  zaterdag 16 juli 2011 @ 20:23:02 #274
323876 michaelmoore
pi_99554613
Goed artikel, nu steeds meer mensen gaan twijfelen aan de levensvatbaarheid van de Euro
quote:
za 16 jul 2011, 06:58
http://www.telegraaf.nl/d(...)_Reddingsboot__.html
AMSTERDAM - Het europroject is in gevaarlijk en onbekend vaarwater beland.
En met niet minder dan 17 kapiteins aan het roer kan ik me voorstellen dat u van boord wilt.
Steeds meer ‘euro believers’ van het eerste uur beginnen zich achter de oren te krabben.
Deze puinhoop is toch niet wat zij voor ogen hadden toen zij eind jaren negentig zo enthousiast voor de Europese muntunie waren.
Waarom doen Europese landen zonder euro, zoals Zwitserland, Denemarken, Noorwegen en Zweden het eigenlijk net zo goed of zelfs beter dan vergelijkbare landen met de euro?
Wegen uiteindelijk de voordelen van de euro wel op tegen de nadelen?
pi_99554830
- moet me inhouden, niet trollen -

[ Bericht 94% gewijzigd door #ANONIEM op 16-07-2011 20:31:34 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')