abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99406454
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 11:23 schreef blomke het volgende:
Dat hangt er maar vanaf hoeveel gebruik je maakt van de HRA. Zo lang je HRA hebt, kan het heel gunstig om met een (bank)spaarproduct de aflossing bijeen te sprokkelen.
Als je in staat bent om in minder dan 20 jaar tijd de boel kunt aflossen heb je helemaal niets aan een (bank)spaarproduct. Die producten werken alleen bij de gratie van hele lange adem.

En pierre heeft gelijk: dergelijke producten gaan pas na 10 jaar renderen, voor die tijd heb je meer kosten dan renteopbrengsten, dus een negatief rendement.
pi_99406628
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 11:56 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan snap ik dit echt niet. Maar even afgezien van mijn beperkte verstandelijke vermogens, kan je dus je hele KEW kapitaal voor de aflossing gebruiken.
Ik snap dat je dat niet snapt. Winst van een enkele honderden euro's is bij mij hetzelfde als geen winst :). Pas vanaf jaar 10 is je jaarlijks sparen 1000 euro meer dan je jaarlijkse inleg. Dat noem ik winst :+

En inderdaad, ik zit nu pas in jaar 6 en zal ik misschien 800 euro "winst" hebben. Nou daar mogen ze best 42% belasting over heffen. Alles onder de 1000 noem ik voor het gemak "niks".
pi_99406770
Ben gister langs een hypo adviseur geweest. Ik had alleen nog even een kort vraagje, die me van ochtend te binnen schoot.

In een spaardepot kun je de de rente tijdens de bouw meefinancieren. Aangezien we een spaar / aflossing vrije hypotheek nemen, meoten we vanaf de passeerdatum ook gelijk beginnen met het aflossing gedeelte af te lossen. Nu staat mij bij uit het gesprek van gister, dat dit bedrag niet mee te financieren is en je dit dus gewoon uit eiegen zaak betaald. Klopt dit? Of kan je het af te lossen bedrag ook mee nemen in het totaal te lenen hypotheek?
pi_99407177
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 11:58 schreef Shodan het volgende:

[..]

Als je in staat bent om in minder dan 20 jaar tijd de boel kunt aflossen heb je helemaal niets aan een (bank)spaarproduct. Die producten werken alleen bij de gratie van hele lange adem.
Dat klopt, maar je voordeel kan "bij lange adem"wel interessant zijn.

Ik heb net m'n excel-sheet even volgestouwd met de volgende gegevens:

Hypotheek 150.000, loopt 20 jaar tegen 5% HRA = 42%.

Lineaire aflossing geeft totale netto kosten 193681

Banksparen geeft totale netto kosten 173880 en in het begin lagere maandlasten

EWF heb ik even buiten beshouwing gelaten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99408137
Met een EWF van ¤825/jaar (WOZ-waarde = ¤150.000,-):

Banksparen totale kosten: ¤ 180810,-
Lineaire aflossing tot. kosten ¤ 200245,-

[ Bericht 66% gewijzigd door blomke op 13-07-2011 13:08:26 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99408194
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 12:09 schreef knack het volgende:
Ben gister langs een hypo adviseur geweest. Ik had alleen nog even een kort vraagje, die me van ochtend te binnen schoot.

In een spaardepot kun je de de rente tijdens de bouw meefinancieren. Aangezien we een spaar / aflossing vrije hypotheek nemen, meoten we vanaf de passeerdatum ook gelijk beginnen met het aflossing gedeelte af te lossen. Nu staat mij bij uit het gesprek van gister, dat dit bedrag niet mee te financieren is en je dit dus gewoon uit eiegen zaak betaald. Klopt dit? Of kan je het af te lossen bedrag ook mee nemen in het totaal te lenen hypotheek?
Voor zover ik het begrijp: je kan het bedrag meefinancieren, maar de rente over dat bedrag is niet fiscaal aftrekbaar.
  woensdag 13 juli 2011 @ 18:07:17 #107
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_99420765
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 11:32 schreef blomke het volgende:
Toch is het belangrijk om inzichtelijk te hebben waar de kosten zitten en hoe hoog die zijn. Dan pas kan je een oordeel over de wenselijkheid van afkoop of doorlopen, geven

Je legt maandelijks je premie in, de rentevergoeding is bekend, de kapitaalopbouw is ook bekend. Dan kan je toch zien hoeveel er aan kosten en ORV worden berekend?
Je weet wat je inlegt, je weet wat er op elke polisverjaardag aan waarde is en wat er op einddatum (gegarandeerd) vrijkomt. Wat doet het ertoe welk deel van de inleg op gaat aan kosten?
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:37 schreef Five_Horizons het volgende:
In box 1 tegen progressief tarief (dus dat wordt in dat jaar bij je inkomen geteld)
Slechts het interestbestanddeel dat is toe te rekenen aan het overschot. Dus bij een uitkering van 150.000 euro, inleg van 120.000 en een eigen woninschuld van 100.000 is het belastbare deel:

((150.000 -/- 100.000) / 150.000) * (150.000 - 120.000) = 10,000. En dat is dan inderdaad tegen het progressieve Box 1 tarief belast.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  Moderator woensdag 13 juli 2011 @ 20:27:30 #108
236264 crew  capricia
pi_99426120
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 12:05 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Ik snap dat je dat niet snapt. Winst van een enkele honderden euro's is bij mij hetzelfde als geen winst :). Pas vanaf jaar 10 is je jaarlijks sparen 1000 euro meer dan je jaarlijkse inleg. Dat noem ik winst :+

En inderdaad, ik zit nu pas in jaar 6 en zal ik misschien 800 euro "winst" hebben. Nou daar mogen ze best 42% belasting over heffen. Alles onder de 1000 noem ik voor het gemak "niks".
Vind het allemaal van die niet-flexibele producten en regelingen.
Houd het wel bij mijn aflossingsvrije hypotheek. Die snap ik tenminste. En eens in de zoveel jaar los ik wat af. Daarmee wordt mijn schuld minder, en betaal ik minder...waardoor ik weer meer kan sparen.
Die constructie begrijp ik, is heel flexibel en ik heb niet zoveel met al die regeltjes te maken. Mocht de overheid weer eens wat veranderen aan de regelgeving, kan ik daar direct op inspelen.
De meeste mensen wonen niet eens 20 jaar in dezelfde woning! Gemiddeld schijnen mensen eens per 7 jaar te verhuizen. Waarom dan een contructie afspreken waar je 20 jaar aan vast zit?

En die ORV? Die verzeker ik zelf wel. En naarmate er minder hypotheek is, heb ik die verzekering ook minder nodig.

Maar goed, er zijn genoeg mensen die wel blij zijn met hun (bank)spaar-product. :)
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_99440763
Niet alles gelezen, volg het wel! :D

zeker nadat ik heb gemerkt dat er vele mensen miljonair zijn geworden met real-estate, hoe doen ze dit toch? :P
pi_99443644
quote:
7s.gif Op woensdag 13 juli 2011 18:07 schreef Angel_of_Dth het volgende:

Slechts het interestbestanddeel dat is toe te rekenen aan het overschot. Dus bij een uitkering van 150.000 euro, inleg van 120.000 en een eigen woninschuld van 100.000 is het belastbare deel:

((150.000 -/- 100.000) / 150.000) * (150.000 - 120.000) = 10,000. En dat is dan inderdaad tegen het progressieve Box 1 tarief belast.
Ik probeerde het simpel te houden. De regels van box 1 zijn voor relatieve leken al ingewikkeld genoeg.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_99445047
Misschien een domme vraag:
als ik mijn maandlasten uitreken op bijvoorbeeld de hypotheker dan zijn er bruto en netto maandlasten.
Hoe werkt dat?
pi_99445417
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 09:10 schreef lipper het volgende:
Misschien een domme vraag:
als ik mijn maandlasten uitreken op bijvoorbeeld de hypotheker dan zijn er bruto en netto maandlasten.
Hoe werkt dat?
Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden, maar het verschil zit hem in de HRA=Hypotheek rente aftrek
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_99445688
Inderdaad. Je betaalt een bruto bedrag aan de hypotheekverstrekker en doordat je de betaalde rente voor de belastingdienst van je inkomen mag aftrekken (het bedrag waar belasting over wordt berekend is dus lager), betaal je minder belasting.

Het nettobedrag is: brutobedrag minus het bedrag dat je minder aan belasting betaalt (dat krijg je dus terug)
pi_99447311
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 20:27 schreef capricia het volgende:

[..]

Vind het allemaal van die niet-flexibele producten en regelingen.
Houd het wel bij mijn aflossingsvrije hypotheek. Die snap ik tenminste. En eens in de zoveel jaar los ik wat af. Daarmee wordt mijn schuld minder, en betaal ik minder...waardoor ik weer meer kan sparen.
Die constructie begrijp ik, is heel flexibel en ik heb niet zoveel met al die regeltjes te maken. Mocht de overheid weer eens wat veranderen aan de regelgeving, kan ik daar direct op inspelen.
De meeste mensen wonen niet eens 20 jaar in dezelfde woning! Gemiddeld schijnen mensen eens per 7 jaar te verhuizen. Waarom dan een contructie afspreken waar je 20 jaar aan vast zit?

En die ORV? Die verzeker ik zelf wel. En naarmate er minder hypotheek is, heb ik die verzekering ook minder nodig.

Maar goed, er zijn genoeg mensen die wel blij zijn met hun (bank)spaar-product. :)
Ik snap ook nada van het box 1 en 3 verhaal maar vooruit.
Er is hier een testament en een levensverzekering (kruislings) en verder fingers crosst ofzo? :')
Wel een keurige tabel met daarin wat we aflossen op de spaarrekening en dat dat uiteindelijke de hele hypotheeksom oplevert.
Achteraf bezien was aflossingsvrij wellicht een optie geweest.
En we blijven hier zeker nog eens 10 jr wonen :)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_99448754
Ik ben nu ook bezig met het regelen van de hypotheek.

Ik wordt er een beetje }:| van, dit vanwege het feit dat we een nieuwbouwhuis gaan kopen en dat we niet precies weten wanneer we de notaris gaan passeren.
Vooral die kloterige bereidstellingsprovisie is me een doorn in het oog.
pi_100784411
Kickje:

Ik heb een KEW-box1 als spaarvorm / hypotheek om mn huidige hut na 30 jaar (inmiddels 24 jaar) voor 65% af te lossen.

Vraag: Als ik een nieuwe hut koop, kan ik mn huidige KEW dan gewoon door laten lopen en de uitkering tzt gebruiken om mn nieuwe woning deels mee af te lossen?

Bvd,
Pierre ^)
pi_100795974
Je dacht dat ik op vakantie was, maar ik lig al anderhalve week in het ziekenhuis in Frankrijk (hersenprop en -bloeding) ;)
Anyway: ik snap je vraag niet helemaal. Of je nu een nieuw huis koopt en je oude huis houdt, je kunt je KEW gewoon laten doorlopen.
pi_100799696
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 08:54 schreef Five_Horizons het volgende:
Je dacht dat ik op vakantie was, maar ik lig al anderhalve week in het ziekenhuis in Frankrijk (hersenprop en -bloeding) ;)
Anyway: ik snap je vraag niet helemaal. Of je nu een nieuw huis koopt en je oude huis houdt, je kunt je KEW gewoon laten doorlopen.
Dat is niet zo best 5-H, beterschap en snel weer terug naar NL. w/

Ik bedoelde wanneer ik mn huis verkoop, of ik dan mn huidige KEW mee kan nemen naar het nieuwe huis. Ik behoud dit huis dus niet....ik wil wel mn KEW door laten lopen en gebruiken voor aflossing van een ander (nieuw) huis.
pi_100799859
Dat loopt gewoon gekoppeld aan die andere woning.
pi_100800190
^O^ nice, zolang er maar een woning aan gekoppend is , maakt niet uit welke, dan is het dus oke.

Hoe lang moet je nog in het Franse hospitaal blijven? Komt allemaal weer 100% goed toch?
pi_100800397
Ik hoop vanmiddag weg te mogen hier. Ik heb verder geen schade opgelopen :).
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 12:02:36 #122
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_100800432
Geen schade = geen functieverlies? Da's mooi!
The love you take is equal to the love you make.
pi_100820638
Zo gillend gek word ik van die Google Ads. Gisteren post ik hier een vraag over de kosten van een ligbad, krijg vandaag de hele dag van die tyfusbanners met reclame over whirlpools.

Strontziek van dat kakbedrijf. Je kunt niks meer doen of ze weten het o|O

Ontopic: Had vanmiddag de Rabo hypotheekadviseur aan de foon......ik zei dat ik iets anders wil kopen en dat ik mn KEW gewoon door wil laten lopen. Ik kreeg een verhaal van 5 minuten te horen waarin het er uiteindelijk op neer kwam dat ik bij de Rabo een overbruggingskrediet af kon sluiten tegen gunstig tarief en mn KEW - die elders loopt - , bij de Rabo in een spaarcontructie kan stoppen.

Ik vraag me af hoe zwaar ik word genekt. Ik heb het idee dat ze me historisch hard willen penetreren. Anyweez ik hoor het als ik terug ben van vakantie, dan ga ik langs bij de bank der banken.....want dat zijn ze natuurlijk wel w/
pi_100821847
Vanavond/ van de week eens ff het topic goed doorlezen.. tvp dus :)
pi_100823317
Rabo is gewoon kut, maar dat terzijde. Leuk dat je je KEW af gaat kopen, maar daar ga je waarschijnlijk op toeleggen. Immers; Rabo kan wel fiscaal geruisloos doorstorten, maar je moet dan wel gaan afkopen. Ik zou eerst eens willen laten voorrekenen wat het je nu daadwerkelijk gaat kosten.
Had ik verder al geroepen dat de Rabo een rukbank is?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')