De vraag is of deze restrictie ook geldt als de rente voor hypotheken is gestegen. Als de hypotheeknemer het geld dat jij als aflossing betaalt, weer kan wegzetten (met vergelijkbare rentevastperiode als jouw resterende looptijd), kan het bij sommige hypotheeknemers, zonder boete worden afgelost. Zo zit het bij mijn hypoteek.quote:Op woensdag 13 juli 2011 10:35 schreef PierreBetfair het volgende:
Hoeveel kan ik jaarlijks boetevrij aflossen bij de Argenta Boys
Antw: 10% van het totale hypotheekbedrag.
Het gaat om je eigenwoningschuld. Al los je je hele hypotheek af en laat je je polis lopen, waarna je elders een volledig aflossingsvrije hypotheek neemt, zonder die polis te koppelen, dan is de hoogte van die hypotheek van belang.quote:Op woensdag 13 juli 2011 10:49 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Ik heb 2/3 spaar en 1/3 aflossingsvrij.
Het is dus wijs om alleen die 33% in te lossen vroegtijdig en de rest te laten lopen.
dat is ook weer zo. De overheid is liefquote:Op woensdag 13 juli 2011 10:47 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Da's onzin. Ik vind persoonlijk sparen in box 1 onzinnig, maar hier is het advies tekort geschoten (zie post Lienekien), wellicht.
Dat het overschot belast wordt is logisch: je spaart het onbelast (want het staat niet in box 3) en zou dan ook de uitkering onbelast willen opnemen. Dat is natuurlijk niet logisch.
Die wil ik niet door laten lopen.quote:Op woensdag 13 juli 2011 10:58 schreef blomke het volgende:
Neen, die KEW kan je gewoon door laten lopen. Pas bij afkoop wordt de winst (= waarde - inleg) belast in Box 1
Jezus mooi ruk is dat. Wat ik in mn KEW heb zitten kan ik dus door 2 delen wanneer ik de hut vroegtijdig verkoop.quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:02 schreef blomke het volgende:
Neen, dan komt de fiscus in Box 1 om de hoek kijken.
De winst wordt belast!!quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:04 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Wat ik in mn KEW heb zitten kan ik dus door 2 delen wanneer ik de hut vroegtijdig verkoop.
Oke.quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:07 schreef blomke het volgende:
De winst wordt belast!!
Je kan die KEW gewoon in stand houden, zelfs zonder hypotheek. Het gaat daarbij niet om een "huis" als onderpand
Als je je niet aan de fiscale spelregels van de KEW houdt, is de uitkering inderdaad in box 1 belast. Als je er wel aan houdt (lees: braaf en lang genoeg premie betaalt en de polis lang genoeg laat doorlopen) is de uitkering onbelast.quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:13 schreef PierreBetfair het volgende:
Maar om mn KEW te gebruiken om de hypotheek verder mee af lossen wanneer ik mn huis morgen verkoop, gaat dus niet werken, athans dan wordt het kapitaal in box-1 belast........zo zit het toch?
Zo zit het niet. De winst wordt belast, met wat er overblijft kan je de hypotheek aflossen.quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:13 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
athans dan wordt het kapitaal in box-1 belast........zo zit het toch?
Imo heb ik daar 0,00 winst op, want de inleg is nagenoeg evenveel als het spaarpotje. Na 10 jaar of meer wordt er pas winst behaald. Het eerste jaar had ik zelfs negatieve winst (meer inleg dan opbouw lol)quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:20 schreef blomke het volgende:
Zo zit het niet. De winst wordt belast, met wat er overblijft kan je de hypotheek aflossen.
Dat hangt er maar vanaf hoeveel gebruik je maakt van de HRA. Zo lang je HRA hebt, kan het heel gunstig om met een (bank)spaarproduct de aflossing bijeen te sprokkelen.quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:20 schreef PierreBetfair het volgende:
De beste hypotheek is aflossingsvrij, dat heb ik inmiddels wel door. Gewoon zelf sparen en aflossen en geen gedonder met belastingen / boetes etc.
Heb je opgevraagd wat de waarde in die KEW is?quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:23 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Imo heb ik daar 0,00 winst op, want de inleg is nagenoeg evenveel als het spaarpotje. Na 10 jaar of meer wordt er pas winst behaald. Het eerste jaar had ik zelfs negatieve winst (meer inleg dan opbouw lol)
Krijg ik jaarlijks toegestuurd......en heb er een heel verloop van over die 30 jaar.quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Heb je opgevraagd wat de waarde in die KEW is?
??quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:25 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
en heb er een heel verloop van over die 30 jaar.
Oké, duidelijk. Zie je ook wat het opgebouwde kapitaal is?quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:27 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Verloop van de opbouw. Je ziet precies hoe hoog je spaarbedrag is, van jaar 1 t/m jaar 30.
ORV nagenoeg niks begreep ik. Verdere kosten geen idee. Kan nooit veel zijn. Die paar centen belasting wil ik nog wel aftikken.quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:26 schreef blomke het volgende:
Weet je ook hoeveel kosten en premie ORV er wordt ingehouden op die inleg?
Jaquote:Op woensdag 13 juli 2011 11:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Oké, duidelijk. Zie je ook wat het opgebouwde kapitaal is?
Das waar. Ik ga het even uitrekenen. Momentquote:Op woensdag 13 juli 2011 11:32 schreef blomke het volgende:
Toch is het belangrijk om inzichtelijk te hebben waar de kosten zitten en hoe hoog ide zijn.
Je legt maandelijks je premie in, de rentevergoeding is bekend, de kapitaalopbouw is ook bekend. Dan kan je toch zien hoeveel er aan kosten en ORV worden berekend?
Dan snap ik dit echt niet. Maar even afgezien van mijn beperkte verstandelijke vermogens, kan je dus je hele KEW kapitaal voor de aflossing gebruiken.quote:Op woensdag 13 juli 2011 11:23 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Na 10 jaar of meer wordt er pas winst behaald.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |