abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99289771
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 19:24 schreef blomke het volgende:

[..]

Aflossen is iets anders dan de kapitaalopbouw in een SEW/BEW of KEW.
Dat is geen antwoord op de vraag :)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_99290062
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 19:19 schreef PierreBetfair het volgende:
Okido.

Nu wellicht de grootste n00b vraag in history.

Wanneer ik mn hut verkoop voor een bedrag dat gelijk is aan de hypotheekschuld, ben ik dan nog extra kosten verschuldigd aan de hypo-verstrekker. (omdat ik voortijdig het contract afkoop) Dat zal toch niet......?

Ik bedoel, met geld wat ik uit de verkoop ontvang, kan ik mn openstaande hypotheekschuld toch kosteloos inlossen?
Dat is over het algemeen wél het geval, inderdaad.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_99290087
quote:
7s.gif Op zondag 10 juli 2011 17:29 schreef Angel_of_Dth het volgende:

Nee, dan fiscaal geruisloos voortzetten of afkopen.
Waar ik dat 'neutraal' ineens vandaan tover, weet ik eigenlijk niet eens :')
pi_99292173
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 19:33 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Dat snap ik. Maar aflossen mag nu ook niet kosteloos.........ja iets van 10% per jaar boetevrij. Als je huis verkocht is mag je toch gewoon alles boetevrij aflossen/afkopen van de opbrengst?
Dat is vrijwel altijd het geval, hoewel er nu een bank is die rentekorting geeft indien je van die optie afziet. Overigens zal een bank graag zien dat je aflost indien het geld tegen een hogere rente weggezet kan worden.

Wat betreft je SEW/KEW betreft: indien die wordt losgekoppeld van de hypotheek, zal er qua rentevergoeding wel het één en ander veranderen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99377461
Ik wil een huis gaan kopen, maar ik weet er helemaal niks van.
Wat zijn nu de stappen die ik moet gaan nemen?
Ik denk zelf naar een hypotheekshop gaan en vragen voor welke hypotheken ik in aanmerking kom en dat goed gaan uitzoeken.

Ik heb heel lang in de schulden gezeten en vraag me af of ik wel een hypotheek kan krijgen. Ik heb wel een (h)erstelcodering van het bkr. Ik wil het alleen kopen en verdien 40k.

Zijn er mogelijkheden voor een normale hypotheek?
pi_99381242
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 18:57 schreef lipper het volgende:
Ik wil een huis gaan kopen, maar ik weet er helemaal niks van.
Wat zijn nu de stappen die ik moet gaan nemen?
Ik denk zelf naar een hypotheekshop gaan en vragen voor welke hypotheken ik in aanmerking kom en dat goed gaan uitzoeken.

Ik heb heel lang in de schulden gezeten en vraag me af of ik wel een hypotheek kan krijgen. Ik heb wel een (h)erstelcodering van het bkr. Ik wil het alleen kopen en verdien 40k.

Zijn er mogelijkheden voor een normale hypotheek?
Ik kom dit tegen

Achterstandscodering en de Herstelcodering:

A codering: De A staat voor achterstand. Er is een achterstand opgelopen bij een lening of andere vorm van krediet (koop op afbetaling, gsm abonnement, creditcard etc.)
H codering: De H staat voor herstel. Na de A-codering is de achterstand in het terugbetalen ingelopen, uw BKR registratie is dus gewijzigd naar de H-codering.

U kunt zich voorstellen dat het afsluiten van een hypotheek met een BKR codering niet gemakkelijk zal zijn. De bank zal u een flink hogere hypotheekrente voorschotelen dan de gemiddelde consument. Slechts enkele banken bieden een zogenaamde "BKR hypotheek" aan, u leest er meer over in onze rubriek over hypotheekvormen.

-------------------------------------------------------------------------------

Geen idee hoe lang die codering nog actief blijft, maar als het zo is dat je daardoor idd een hogere hypotheekrente moet betalen - omdat je kortgeleden als slecht betaler te boek stond - zou ik wachten tot die codering verdwenen is.

Met 40K inkomen kun je ongeveer 175K lenen
pi_99384679
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 20:16 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Geen idee hoe lang die codering nog actief blijft, maar als het zo is dat je daardoor idd een hogere hypotheekrente moet betalen - omdat je kortgeleden als slecht betaler te boek stond - zou ik wachten tot die codering verdwenen is.
De bkr H codering blijft vijf jaar zichtbaar bij het BKR. Misschien kan je 'm bij het BKR laten verwijderen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99394436
Met een H-codering kun je op basis van NHG een hypotheek afsluiten. Sommige verstrekkers weigeren dat, overigens, maar het is gewoon mogelijk op basis van de NHG-normen.

Die H-codering kun je niet zomaar laten weghalen.
pi_99402898
Weet iemand hoe groot het renteverschil zal zijn ongeeer?
pi_99402996
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:03 schreef lipper het volgende:
Weet iemand hoe groot het renteverschil zal zijn ongeeer?
Welk renteverschil?

Zie mijn post boven de jouwe. NHG is mogelijk bij een H-codering. (dan gelden dus gewoon de NHG-rentes)
pi_99403168
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:08 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Welk renteverschil?

Zie mijn post boven de jouwe. NHG is mogelijk bij een H-codering. (dan gelden dus gewoon de NHG-rentes)
Oké ik dacht dat een h code gewoon vijf jaar blijft staan en als je bijvoorbeeld een A1 code hebt moet je eerst aflossen voordat je weer kan lenen. Maar met een A1 kan ik wel lenen misschien maar tegen een hoger tarief.

Als dat zo is is dat wel positief voor mij
pi_99403314
Je kan de codering aanvechten bij de kredietverlener en daarna bij de geschillencommissie:

http://www.bkr.nl/IkenBKR(...)=Geschillencommissie|
  woensdag 13 juli 2011 @ 10:23:32 #63
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_99403418
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:20 schreef blomke het volgende:
Je kan de codering aanvechten bij de kredietverlener en daarna bij de geschillencommissie:

Wie zegt dat de codering niet terecht is?
The love you take is equal to the love you make.
pi_99403419
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:20 schreef blomke het volgende:

Nee de codering is helemaal terecht
pi_99403449
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:15 schreef lipper het volgende:

[..]

Oké ik dacht dat een h code gewoon vijf jaar blijft staan en als je bijvoorbeeld een A1 code hebt moet je eerst aflossen voordat je weer kan lenen. Maar met een A1 kan ik wel lenen misschien maar tegen een hoger tarief.

Als dat zo is is dat wel positief voor mij
Met alleen een A1 niet. Daar moet dus een H-codering achter hangen. @blomke: leuk, dat 'aanvechten', maar dan moet het onterecht zijn. Dat lijkt in dit geval helemaal niet het geval te zijn, dus het nut daarvan ontgaat me.
pi_99403757
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:24 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Met alleen een A1 niet. Daar moet dus een H-codering achter hangen. @blomke: leuk, dat 'aanvechten', maar dan moet het onterecht zijn. Dat lijkt in dit geval helemaal niet het geval te zijn, dus het nut daarvan ontgaat me.
Ik heb een a1h codering.
Maar waar kan ik het beste advies krijgen hierover de hypotheker ofzo?
pi_99403774
Zojuist de hypotheker gebeld.

Mijn vraag luidde:

Hoeveel kan ik jaarlijks boetevrij aflossen bij de Argenta Boys
Antw: 10% van het totale hypotheekbedrag.

Lul als ik ben bedankte de mevrouw en hing weer op.

Maar ik weet het nog maar half besef ik me nu

Stel ik los dit jaar 20K in op totaal van 200K
Mag ik dan het jaar daarna weer 20K boetevrij aflossen of slechts 18K .

Iemand?

En dan nog iets. Stel dat ik gedurende 10 jaar zo'n 50% boetevrij heb afgelost.............dan komt er straks een gegarandeerde inleg van mn spaarhypotheek vrij die hoger ligt dan de schuld die ik nog heb.

Hoe wordt het "overschot" belast?
  woensdag 13 juli 2011 @ 10:37:50 #68
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_99403841
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:34 schreef lipper het volgende:

[..]

Ik heb een a1h codering.
Of begin eens bij je eigen bank voor een adviesgesprek.
pi_99403845
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:35 schreef PierreBetfair het volgende:
Zojuist de hypotheker gebeld.

Mijn vraag luidde:

Hoeveel kan ik jaarlijks boetevrij aflossen bij de Argenta Boys
Antw: 10% van het totale hypotheekbedrag.

Lul als ik ben bedankte de mevrouw en hing weer op.

Maar ik weet het nog maar half besef ik me nu

Stel ik los dit jaar 20K in op totaal van 200K
Mag ik dan het jaar daarna weer 20K boetevrij aflossen of slechts 18K .

Iemand?
Het is over het algemeen 10% van de originele hoofdsom, dus 20.000.
quote:
En dan nog iets. Stel dat ik gedurende 10 jaar zo'n 50% boetevrij heb afgelost.............dan komt er straks een gegarandeerde inleg van mn spaarhypotheek vrij die hoger ligt dan de schuld die ik nog heb.

Hoe wordt het "overschot" belast?
In box 1 tegen progressief tarief (dus dat wordt in dat jaar bij je inkomen geteld)
pi_99403902
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:34 schreef lipper het volgende:

[..]

Ik heb een a1h codering.
Met een H achter A1 kun je volgens NHG-regels een NHG-hypotheek afsluiten met bijbehorende rentes. Ga naar een onafhankelijk adviseur of wellicht naar je eigen bank.
pi_99403937
Ter info:
quote:
Conform Norm 3.1: Geen belemmering voor de verstrekking van Nationale Hypotheek Garantie vormen A- of A1-registraties waarbij:
blijkens de opgave van het BKR een herstelcode (H) is vermeld; of
blijkens de opgave van het BKR de desbetreffende lening is afgelost; of
blijkens een verklaring van de desbetreffende geldgever de achterstanden zijn ingelopen of de lening is afgelost.
pi_99403961
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:37 schreef Five_Horizons het volgende:

Het is over het algemeen 10% van de originele hoofdsom, dus 20.000.

Dat is mooi.

quote:
14s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:37 schreef Five_Horizons het volgende:

In box 1 tegen progressief tarief (dus dat wordt in dat jaar bij je inkomen geteld)
Was ik al bang voor, staat immers KEW box 1 in de papiertjes :)
Wel een flikkerstreek dat je dus ook hier weer ziet dat aflossen bestraft wordt door de overheid.
  woensdag 13 juli 2011 @ 10:43:11 #73
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_99404001
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:41 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Dat is mooi.

[..]

Wel een flikkerstreek dat je dus ook hier weer ziet dat aflossen bestraft wordt door de overheid.
Misschien was de spaarhypotheek voor jou niet de beste keuze als je zo vlot al wil aflossen?
pi_99404109
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:41 schreef PierreBetfair het volgende:

Da's onzin. Ik vind persoonlijk sparen in box 1 onzinnig, maar hier is het advies tekort geschoten (zie post Lienekien), wellicht.
Dat het overschot belast wordt is logisch: je spaart het onbelast (want het staat niet in box 3) en zou dan ook de uitkering onbelast willen opnemen. Dat is natuurlijk niet logisch. Als jij gewoon aflost en de polis eerder afkoopt, is er geen probleem.
pi_99404153
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 10:43 schreef Lienekien het volgende:

Misschien was de spaarhypotheek voor jou niet de beste keuze als je zo vlot al wil aflossen?
Ik heb 2/3 spaar en 1/3 aflossingsvrij.

Het is dus wijs om alleen die 33% in te lossen vroegtijdig en de rest te laten lopen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')