Ben jij sportief? Volg je alles wat met sport te maken heeft? Of heb je gewoon iets te melden of te vragen over een sport? Dan is dit het forum waar je zijn moet.
Dit weekend staat de Grand Prix van Groot-Brittannië weer op het programma op een vernieuwd Silverstone. De werking van de geblazen diffuser is vanaf nu beperkt, waardoor het veld op zijn kop kan worden gezet. Kan wereldkampioen Sebastian Vettel een nederlaag toegebracht worden door de Ferrari's of de McLarens? Of kan een ander team profiteren van de nieuwe regels? En wat kan nieuwkomer Daniel Ricciardo? We weten het komende zondag.
Het circuit van Silverstone kent een lange historie. Het oude vliegveld uit de Tweede Wereldoorlog werd in 1948 omgebouwd tot circuit en heeft sinds die tijd een aantal malen een verbouwing ondergaan. De laatste dateert van vorig toen het nieuwe Arena-gedeelte opgeleverd werd. Dit was oorspronkelijk bedoeld voor de MotoGP, maar ook de Formule 1-coureurs racen er nu overheen. Daarnaast is voor dit jaar het nieuwe pitcomplex tussen Club en Abbey opgeleverd en is het start/finish-gedeelte hier naar toe verplaatst.
Lengte: 5.891 km Aantal ronden: 52 Totale lengte: 306.747 km Ronderecord: 1:30.874 (Alonso - Ferrari F10, 2010)
Coureurs
Pos.
Rijder
Team
Punten
1
Sebastian Vettel
Red Bull
186
2
Jenson Button
McLaren
109
3
Mark Webber
Red Bull
109
4
Lewis Hamilton
McLaren
97
5
Fernando Alonso
Ferrari
87
6
Felipe Massa
Ferrari
42
7
Nico Rosberg
Mercedes Grand Prix
32
8
Vitaly Petrov
Renault
31
9
Nick Heidfeld
Renault
30
10
Michael Schumacher
Mercedes Grand Prix
26
11
Kamui Kobayashi
Sauber
25
12
Adrian Sutil
Force India F1
10
13
Jaime Alguersuari
Scuderia Toro Rosso
8
14
Sebastien Buemi
Scuderia Toro Rosso
8
15
Rubens Barrichello
Williams
4
16
Paul di Resta
Force India F1
2
17
Sergio Perez
Sauber
2
18
Pastor Maldonado
Williams
0
19
Pedro de la Rosa
Sauber
0
20
Jarno Trulli
Team Lotus
0
21
Vitantonio Liuzzi
HRT F1 Team
0
22
Jerome d` Ambrosio
Virgin Racing
0
23
Heikki Kovalainen
Team Lotus
0
24
Timo Glock
Virgin Racing
0
25
Narain Karthikeyan
HRT F1 Team
0
Constructeurs
Pos.
Team
Punten
1
Red Bull
295
2
McLaren
206
3
Ferrari
129
4
Renault
61
5
Mercedes Grand Prix
58
6
Sauber
27
7
Scuderia Toro Rosso
16
8
Force India F1
12
9
Williams
4
10
Team Lotus
0
11
HRT F1 Team
0
12
Virgin Racing
0
De Grand Prix van Groot-Brittannië is een van de oudste op de Formule 1-kalender. In 1926 en 1927 kwamen de voorlopers van de Formule 1 al naar het eiland en vanaf 1948 is de race ieder jaar gehouden. Het oude miltaire vliegveld Silverstone was bij vele gelegenheden de locatie. Ook werd er wel geracet op Aintree en Brands Hatch, maar sinds 1987 is de race alleen nog maar op Silverstone verreden.
De Grand Prix wordt vaak onder natte omstandigheden verreden, maar even zo vaak blijkt het op het Britse continent droog te blijven. Silverstone was met name in de jaren tachtig het snelste circuit op de kalender. Het kwalificatierondje van Keke Rosberg in de Williams in 1985 was tot 2002 de recordhouder qua gemiddelde snelheid. Het record van 258,9 kilometer per uur gemiddeld werd in 2002 in Italië door Juan Montoya verbeterd. Rosberg won de race in 1985 op Silverstone niet, want hij viel met uitlaatproblemen uit. Alain Prost won de wedstrijd die per ongeluk na 65 van de 66 geplande ronden al werd afgevlagd.
Onder natte omstandigheden worden er vaak leuke races gehouden. Zo wist Ayrton Senna in 1988 met de McLaren te winnen voor Nigel Mansell en Allessandro Nannini. Laatstgenoemde wist ondanks enkele spins met de Benetton derde te worden en zo zijn eerste podiumplaats te bemachtigen. Grootste pechvogel van de dag was echter Gerhard Berger die lange tijd tweede lag, maar door brandstofproblemen terugviel. De Oostenrijker kwam zelfs in de laatste bocht helemaal stil te staan en werd zo negende in plaats van vijfde.
Dat het nooit saai is bewees Michael Schumacher. De Duitser haalde in 1994 in de opwarmronde Damon Hill onreglementair in, negeerde de zwarte vlaggen en werd uiteindelijk voor twee races geschorst. In 1998 zorgde de Duitser voor een opvallend moment door in de pitstraat te finishen nadat hij in de laatste ronden nog een straf had gekregen. In 2003 was het een Ierse priester die over het circuit liep en de coureurs hem op hoge snelheid rijdend maar net konden ontwijken.
Van de wedstrijden in de afgelopen jaren blijft een nat 2008 een van de verrassendste. Lewis Hamilton won eenvoudig, maar daarachter werd een goed rijdende Nick Heidfeld tweede, voor Honda-rijder Rubens Barrichello die de natweerbanden gebruikte en hierdoor negen seconden per ronde sneller was dan de rest van het veld. Felipe Massa werd de schlemiel door vele uitstapjes naast de baan en de Braziliaan werd uiteindelijk op twee ronden van de winnaar als dertiende afgevlagd.
In 2010 begon de kwalificatie met controverse, omdat Red Bull de nieuwe voorvleugel van de auto van Mark Webber haalde en deze aan Sebastian Vettel gaf. De Duitser kwalificeerde zich er prompt op de eerste positie mee. voor Webber en Fernando Alonso. Webber had in de race de beste start en drong Vettel bij Copse naar buiten. De Duitser verloor zo de eerste plaats en kwam zelfs even in botsing met Lewis Hamilton. De Red Bull liep een lekke band op, waardoor Vettel rustig naar de pits moest rijden.
Webber sloeg meteen een gat met Hamilton. Daarachter ontstond een controversieel moment toen Alonso Robert Kubica deels buiten de baan inhaalde nadat hij door de Pool bij een inhaalpoging buiten de racelijn was gedwongen. De Spanjaard gaf de plaats niet terug en op het moment dat er duidelijkheid was, was Kubica al uitgevallen met een kapotte aandrijving, waardoor Alonso een drive-through penalty kreeg.
De Spanjaard kon deze niet snel inlossen omdat de safety car naar buiten kwam vanwege rommel op de baan na een aanrijding tussen Adrian Sutil en Pedro de la Rosa. Alonso verloor hierdoor na het uitvoeren van zijn straf vele plaatsen. Vettel profiteerde juist wel, omdat hij zo weer aansluiting kon vinden en zelfs nog zevende kon worden. Alonso werd veertiende, nog voor teamgenoot Felipe Massa. Webber won voor Hamilton en Nico Rosberg en had na afloop nog wel commentaar op de beslissing van zijn team: "niet slecht voor een tweede coureur," zo zei hij op de persconferentie.
Vrijdag 8 juli 2011 10:00 - 11:30 vrije training 1 14:00 - 15:30 vrije training 2
Zaterdag 9 juli 2011 11:00 - 12:00 vrije training 3 14:00 - 15:00 kwalificatie
Zondag 10 juli 2011 14:00 2011 Formula 1 Santander British Grand Prix
Nederlandse tijden
Datum
Tijd
Programma
Za 9 juli
13.55-15.10 uur
RTL GP: Formule 1 - Groot-Brittannië - Kwalificatie
Al zal ik wel moeten wennen aan de nieuwe pit straight
Dat wel, maar doet niet heel veel af aan de rest van het circuit, toch?
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was. - Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt! - Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge) [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was. - Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt! - Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was. - Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt! - Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was. - Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt! - Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
Is misschien wel spectaculair enz., maar ik vind het niet erg slim.. Koba zou inmiddels beter moeten weten + het feit dat tracktime nu erg belangrijk is, dan moet je gewoon iets minder risico nemen.
Op vrijdag 8 juli 2011 11:20 schreef Burnie88 het volgende: Is misschien wel spectaculair enz., maar ik vind het niet erg slim.. Koba zou inmiddels beter moeten weten + het feit dat tracktime nu erg belangrijk is, dan moet je gewoon iets minder risico nemen.
Daarom komt hij ook niet bij een topteam, leuke voor de middenmoot die koba maar meer ook niet.
Webber nog even kapot? Over de tijden valt niks te zeggen, hopelijk is VT2 droog. Het is in ieder geval zeker dat Red Bull en Ferrari snel zijn. Mercedes doet ook leuk mee en misschien kan Force India en STR ook aardig meedoen in de subtop.
Sam Bird heeft de snelste tijd laten noteren tijdens de vrije training op het circuit van Silverstone. De Brit reed voor eigen publiek een tijd van 1.41.763, waarmee hij leider in het kampioenschap Romain Grosjean twee tienden voorbleef.
Addax-rijder Giedo van der Garde begon het weekend met de achtste tijd en moest een seconde toegeven op de mannen vooraan. De GP2-training werd verreden onder beduidend betere omstandigheden dan de eerste oefensessie in de Formule 1. Bird was hierdoor vijf seconden sneller dan Red Bull-coureur Mark Webber in de ochtend.
De GP2-kwalificatie in Engeland begint om 15:55 uur Nederlandse tijd.
Title contender Giedo van der Garde (Addax) had an eventful session and ended up with the eighth fastest time. He was on course to improve on that as the chequered flag came out, but he ran wide exiting Stowe and crashed heavily on the inside of the track.
Wat een huilie. Beetje zielig om te geloven dat er weer samengespannend wordt met Ferrari om de concurrentie uit te schakelen.. Kom op man, je bent al zo goed als kampioen met Vettel!
Crash van Koba Dat is nu wat ik laats bedoelde toen ik zei dat Koba niet in een topteam zou komen. Leuk voor naar te kijken als fan, maar als topteam moet je toch een meer solide rijder hebben. Dit is nu al de 2de keer in 3 races dat ie 'n auto om zeep helpt in de VT's. Maar het blijft gewoon geweldig wat voor een inhaalacties die allemaal kan maken
En nu we het toch over GP2 hebben: stel he, als in als, mocht Guido de titel winnen aangezien die goed op koers is in de stand met 'n 2de plaats. De meeste GP2 kampioenen stromen door, iedereen eigenlijk behalve Pantano ( ). Zou Guido die kans dan ook krijgen, en bij een noemenswaardig team. De meeste zijn toch niet verkeerd terecht gekomen in hun eerste jaar. Enkel Hulkenberg en Glock zijn er op achteruit gegaan sinds hun debuut.
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
Crash van Koba Dat is nu wat ik laats bedoelde toen ik zei dat Koba niet in een topteam zou komen. Leuk voor naar te kijken als fan, maar als topteam moet je toch een meer solide rijder hebben. Dit is nu al de 2de keer in 3 races dat ie 'n auto om zeep helpt in de VT's. Maar het blijft gewoon geweldig wat voor een inhaalacties die allemaal kan maken
En nu we het toch over GP2 hebben: stel he, als in als, mocht Guido de titel winnen aangezien die goed op koers is in de stand met 'n 2de plaats. De meeste GP2 kampioenen stromen door, iedereen eigenlijk behalve Pantano ( ). Zou Guido die kans dan ook krijgen, en bij een noemenswaardig team. De meeste zijn toch niet verkeerd terecht gekomen in hun eerste jaar. Enkel Hulkenberg en Glock zijn er op achteruit gegaan sinds hun debuut.
Boekhoorn heeft geld genoeg, zie Giedo het zitje van D'Ambrosio wel overnemen. Zou een prima opstap zijn naast Glock die mij een beetje uitgeblust lijkt.
Dat is idd geen nieuwtje. Maar ook de mentaliteit wil de meeste niet helpen, beetje te veel overgoten met arrogantie. Maar daarom zei ik ook als/mocht. Ik zie eerlijk gezegd geen noemenswaardig team wat GvdG zou willen hebben, enkel 1 of 2 van de drie nieuwere teams.
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
Boekhoorn heeft geld genoeg, zie Giedo het zitje van D'Ambrosio wel overnemen. Zou een prima opstap zijn naast Glock die mij een beetje uitgeblust lijkt.
Was vorig jaar anders niet genoeg om in plaats van D'Ambrosio te rijden.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge) [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
Ze vonden D'ambrosio anders een groter talent dan Guido, of iig bekwamer. Als ik me niet vergis had GvdG ¤5mln. meer. ¤10mln. tegenover de 5¤mln van D'Ambrosio.
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
Dat heeft te maken met de hoeveelheid regenbanden die ze voor een weekend hebben. Dat is gering namelijk. 4 sets intermediates en 3 sets regenbanden voor het hele weekend.
Waarom je motor verslijten met extra kilometers, als je toch niets kunt doen met de info die je verkrijgt bij zo'n sessie. edit: dacht toch dat het zondag droog zou blijven en anders zoals PSM zegt banden sparen. Begrijp het wel van de teams, tis alleen geen waar voor je geld
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
Op vrijdag 8 juli 2011 15:14 schreef Peterselieman het volgende: Dat heeft te maken met de hoeveelheid regenbanden die ze voor een weekend hebben. Dat is gering namelijk. 4 sets intermediates en 3 sets regenbanden voor het hele weekend.
Bij de droogweerbanden moeten ze altijd 1 setje van beide weer inleveren aan t eind van de vrijdag. Is dat bij regenbanden niet zo?
Murray Walker blijft de enige echte F1 commentator
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid Put our differences behind us. While we shine like the sun See what we've all become. Together we are one
"Chris Horner reed de etappe nog wel uit, maar wist bij de finish niet meer waar hij was. Aan leden van zijn Radio Shack-team vroeg hij verschillende keren wat er gebeurd was en of hij eigenlijk wel was gefinisht."
Dag later hebben ze tegen hem gezegd dat hij bij red bull werkt
Horner wil dit weekend dus wel een handicap accepteren als het maar wordt opgelost. Dat lijkt mij heel redelijk van hem, en vooral belangrijk voor de sport. Hij staat ver bovenaan met zijn team, dan moet hij maar even de meest wijze zijn, noblesse oblige.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
Op zaterdag 9 juli 2011 13:36 schreef Weltschmerz het volgende: Horner wil dit weekend dus wel een handicap accepteren als het maar wordt opgelost. Dat lijkt mij heel redelijk van hem, en vooral belangrijk voor de sport. Hij staat ver bovenaan met zijn team, dan moet hij maar even de meest wijze zijn, noblesse oblige.
Gezien de situatie zeker heel netjes van 'm. Maar McLaren accepteert het ook, toch? Die hebben hier ook best wel last van.
Gezien de situatie zeker heel netjes van 'm. Maar McLaren accepteert het ook, toch? Die hebben hier ook best wel last van.
Die hebben geen gaskleppen en mogen daardoor meer de diffuser aanblazen geloof ik. Zoiets. Omdat de motoren anders in elkaar zitten kan de FIA niet dezelfde norm stellen.
Maar ik denk dat ze beide niet zo moeten zeuren, er staat me iets bij van een algemene regel dat de motor alleen wordt gebruikt voor de aandrijving en dat het aanblazen van de diffuser eigenlijk helemaal illegaal is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.