Mooi zo, ik ben erg benieuwd. Weet iemand wat er precies in dat rechtszekerheidsbeginsel staat? Wordt dat door deze regeling werkelijk geschonden, is dat hard te maken? Want dan hebben ze een goede kans lijkt me.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 15:20 schreef Friek_ het volgende:
STUDENTENORGANISATIES EN OVERHEID ONTMOETEN ELKAAR IN DE RECHTSZAAL OVER LANGSTUDEERBOETE
Utrecht, 2 maart 2012 – Op 21 mei 2012 om 9.30 uur zal de rechtszaak die het ISO, de LSVb en de LKvV hebben aangespannen tegen de Nederlandse Staat behandeld worden bij de rechtbank Den Haag. De zitting zal plaatsvinden in het Paleis van Justitie in Den Haag. Namens de studentenorganisaties zullen de advocaten van Stibbe (Tom Barkhuysen, Anna Collignon en Machteld Claessens) uiteenzetten waarom de langstudeerboete onrechtmatig is. In 2011 spanden de studentenorganisaties deze zaak aan tegen de langstudeerdersboete.
“We zijn erg blij dat de rechter nu binnen afzienbare termijn duidelijkheid zal scheppen in deze langslepende zaak,” zegt Sebastiaan Hameleers, voorzitter van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). “Dat is namelijk in het belang van al die studenten die per 1 september 2012 worden bedreigd door de langstudeerboete. Eindelijk komt er duidelijkheid.”
“Het is echt onacceptabel dat studenten die nu studeren en tegen een vertraging oplopen een langstudeerboete van 3063 euro moeten betalen, de spelregels worden namelijk veranderd tijdens het spel. Het rechtszekerheidsbeginsel wordt hiermee geschonden” stelt Jan Boers, voorzitter van de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV).
Daarnaast wordt er in de wet geen rekening gehouden met deeltijdstudenten. Het ISO, de LSVb en de LKvV constateren nu al een afname van het aantal deeltijdstudenten als gevolg van de langstudeerboete. “Deeltijdstudenten doen per definitie langer over hun opleiding, omdat zij bijvoorbeeld combineren met een fulltime baan. Het is dus ten onrechte dat zij geconfronteerd worden met een boete tegen zogenaamde langstudeerders,” zegt Pascal ten Have, voorzitter van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb).
Bron: http://lsvb.nl/pers/studentenorganisaties-en-overhei.html
Dan ga je toch weg?quote:Op zondag 4 maart 2012 02:05 schreef Mishu het volgende:
Ik zie het ook somber in, de regering gaat voor het rechtszekerheidsbeginsel. Ik heb persoonlijk zelf niet meer het gevoel in een rechtstaat te leven als dingen hier zo gaan.
Ach, waar gaat deze hele strijd nou over. 2 jaar uitloop. Komop zeg.quote:Op zondag 4 maart 2012 11:08 schreef Merel1808 het volgende:
Dat is echt zo'n non-oplossing. Als je ontevreden bent over dingen moet je daar niet over praten, je wordt niet aangemoedigd om er zelf iets aan te doen of een of ander initiatief te starten, nee, je moet maar gewoon weggaan. Want Nederland is allerheiligst en ons kabinet maakt alleen maar voortreffelijke beslissingen waar wij absoluut geen commentaar op hoeven te hebben?
Voor veel huidige studenten heeft het nogal impact, zeker als het kunnen afronden van je studie er vanaf hangt.quote:Op zondag 4 maart 2012 11:13 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ach, waar gaat deze hele strijd nou over. 2 jaar uitloop. Komop zeg.
Voor mij gaat het nu (als ook de beurs in de master een lening wordt) om bijna 15.000 euro extra schuld, door iets waar ik zelf niets aan kon doen, wat al gebeurd was voor dit plan bedacht werd, wat voor mijn specifieke jaar ook nog eens extra nadelig uitpakt omdat wij maar 1 jaar op 6 jaar mogen uitlopen, en waardoor ik nu plannen die ik had om tijdens m'n laatste studiejaren mezelf te verbreden moet heroverwegen (is het eventuele voordeel op de arbeidsmarkt 3000 euro waard?). Ik vind dat allemaal best kut.quote:Op zondag 4 maart 2012 11:13 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ach, waar gaat deze hele strijd nou over. 2 jaar uitloop. Komop zeg.
Dat is best kut, maar ook niet meer dan dat. En dat is de crisis. Studenten komen er op dit moment nog relatief mild van af in vergelijking met andere 'dure' groepen binnen de samenleving. Daarom geloof ik ook wel dat de komende weken nog harder op studenten bezuinigd gaat worden (afschaffen van prestatiebeurs tijdens de bachelor bijv.)quote:Op zondag 4 maart 2012 11:28 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Voor mij gaat het nu (als ook de beurs in de master een lening wordt) om bijna 15.000 euro extra schuld, door iets waar ik zelf niets aan kon doen, wat al gebeurd was voor dit plan bedacht werd, wat voor mijn specifieke jaar ook nog eens extra nadelig uitpakt omdat wij maar 1 jaar op 6 jaar mogen uitlopen, en waardoor ik nu plannen die ik had om tijdens m'n laatste studiejaren mezelf te verbreden moet heroverwegen (is het eventuele voordeel op de arbeidsmarkt 3000 euro waard?). Ik vind dat allemaal best kut.
Precies! Want werkeloosheid bestaat niet in jouw droomwereldjequote:Op zondag 4 maart 2012 12:31 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
In feite ben je een dief van je eigen portemonnee als je in je studententijd niet leent. Geld wegzetten kan tegen een hogere rente dan de rente die je betaalt, en dan neem ik inflatie nog niet eens mee in de berekening. Lenen bij het DUO is zelfs winstgevend!
laat de lsvb dat nou al een lange tijd geleden ook al hebben geprobeerd. Toen heeft de rechter geoordeeld dat formele wetten daaraan niet kunnen worden getoetst. Zie harmonisatiewet arrest uit 1989quote:Op zondag 4 maart 2012 01:32 schreef Nailpolish het volgende:
Rechtzekerheidsbeginsel houdt in dat een procedure (of wet of iets dergelijks) niet zomaar abrupt gewijzigd mag worden. Moet een overgangsregeling gemaakt worden in zo'n geval.Terugwerkende kracht besluiten zijn helemaal onverenigbaar met dit beginsel.
Dus ergens hebben ze een kans, denk ik.
Alleen daartegenover staat weer het toetsingsverbod: een rechter mag niet toetsen aan (oa) algemene rechtsbeginselen.
Maar goed, helemaal helder heb ik de materie nog niet, dus pin me niet vast op bovenstaande ;-)
Het vrijblijvende valt gedeeltelijk weg inderdaad. En dat kan helemaal geen kwaad. Keuzes die in het verleden konden zeg je zelf. Dat klopt. Tijden veranderen.quote:Op zondag 4 maart 2012 11:28 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Voor mij gaat het nu (als ook de beurs in de master een lening wordt) om bijna 15.000 euro extra schuld, door iets waar ik zelf niets aan kon doen, wat al gebeurd was voor dit plan bedacht werd, wat voor mijn specifieke jaar ook nog eens extra nadelig uitpakt omdat wij maar 1 jaar op 6 jaar mogen uitlopen, en waardoor ik nu plannen die ik had om tijdens m'n laatste studiejaren mezelf te verbreden moet heroverwegen (is het eventuele voordeel op de arbeidsmarkt 3000 euro waard?). Ik vind dat allemaal best kut.
En ik vind het nog lulliger voor andere mensen die nog oneerlijker nu in de problemen komen (door deeltijd, ziekte, omstandigheden, maar vooral keuzes in het verleden die toen gewoon konden, maar nu ineens een boete opleveren).
enigszins eens. Iedereen die nu niet gaat studeren omdat ze geen schulden willen maken hebben het niet begrepen. Dit is een kans om aan een baan te komen die je maar een keer krijgt. Al moet je 300 euro per maand terug betalen, 15 jaar lang.quote:Op zondag 4 maart 2012 12:31 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Hoe zeer ik ook tegen de voorgenomen maatregelen ben, vind ik dat het voor niemand van invloed moet zijn op hun studieloopbaan. Bovendien is dit ook helemaal niet nodig. Die ¤3000 extra collegegeld moet je dan wel direct betalen, maar kun je gewoon lenen bij het DUO tegen zeer gunstige voorwaarden. In feite ben je een dief van je eigen portemonnee als je in je studententijd niet leent. Geld wegzetten kan tegen een hogere rente dan de rente die je betaalt, en dan neem ik inflatie nog niet eens mee in de berekening. Lenen bij het DUO is zelfs winstgevend!
Deze maatregelen zorgen dan wel direct voor een enorme toename van je studieschuld, maar die is en blijft gewoon beheersbaar en tegen zeer gunstige voorwaarden. Studenten die hun studieloopbaan anders plannen door de plannen van dit kabinet (om die paar duizend euro's) zijn niet heel slim bezig...
Ze zullen nu vooral op Europees recht aansturen. Of dat wat helpt, denk het eigenlijk niet. Zijn ruime normen die vooral heel veel overlaten aan de wetgever. Maar we zullen zien.quote:Op zondag 4 maart 2012 12:40 schreef Yreal het volgende:
[..]
laat de lsvb dat nou al een lange tijd geleden ook al hebben geprobeerd. Toen heeft de rechter geoordeeld dat formele wetten daaraan niet kunnen worden getoetst. Zie harmonisatiewet arrest uit 1989
Mits je je uitgavenpatroom niet verandert natuurlijk...quote:Op zondag 4 maart 2012 12:37 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Precies! Want werkeloosheid bestaat niet in jouw droomwereldje
ik ken geen europese regelgeving waarin rechtszekerheid staat verwoord. De enige die ik kan is het statuut, en daaraan mag niet getoetst worden.quote:Op zondag 4 maart 2012 12:42 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ze zullen nu vooral op Europees recht aansturen. Of dat wat helpt, denk het eigenlijk niet. Zijn ruime normen die vooral heel veel overlaten aan de wetgever. Maar we zullen zien.
quote:Op zondag 4 maart 2012 12:44 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
Mits je je uitgavenpatroom niet verandert natuurlijk...
Dat collegegeld moet hoe dan ook betaald worden. Het is voordeliger dit te doen met geleend geld, dan met eigen geld. Als je het met je eigen geld doet, is dat geld gelijk weg. Als je het met geleend geld doet, kun je je eigen geld tegen een hoger rentepercentage wegzetten, om daarmee die schuld na een aantal jaren terug te betalen. Het wel of niet werkloos zijn doet daar niets aan af...
Wat is dit voor vreemd geschuif met geld dan?quote:Op zondag 4 maart 2012 12:44 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
Mits je je uitgavenpatroom niet verandert natuurlijk...
Dat collegegeld moet hoe dan ook betaald worden. Het is voordeliger dit te doen met geleend geld, dan met eigen geld. Als je het met je eigen geld doet, is dat geld gelijk weg. Als je het met geleend geld doet, kun je je eigen geld tegen een hoger rentepercentage wegzetten, om daarmee die schuld na een aantal jaren terug te betalen. Het wel of niet werkloos zijn doet daar niets aan af...
Het rechtszekerheidsbeginsel an sich is gewoon een fundament van EG-recht. Europees Belastingrecht van Weber kent een mooi lijstje van jurisprudentie waarin dat opgesomd is. En dan dringt de vraag zich op in hoeverre de HR zich daar in het befaamde Harmonisatiewet arrest over uit heeft gelaten.quote:Op zondag 4 maart 2012 12:45 schreef Yreal het volgende:
[..]
ik ken geen europese regelgeving waarin rechtszekerheid staat verwoord. De enige die ik kan is het statuut, en daaraan mag niet getoetst worden.
maarja, dit is dan weer geen belastingzaak. Ik ben benieuwd hoe ze het dan willen brengen..quote:Op zondag 4 maart 2012 13:00 schreef eriksd het volgende:
[..]
Het rechtszekerheidsbeginsel an sich is gewoon een fundament van EG-recht. Europees Belastingrecht van Weber kent een mooi lijstje van jurisprudentie waarin dat opgesomd is. En dan dringt de vraag zich op in hoeverre de HR zich daar in het befaamde Harmonisatiewet arrest over uit heeft gelaten.
Jij laat je juridische argumentatie afhangen van de titel van het boek? Beetje jurist gaat natuurlijk analyseren en het een beetje masseren. Feit is dat het Hof er waarde aan hecht, ik zou daar stevig op inzetten. Als advocaat van de Duivelquote:Op zondag 4 maart 2012 13:18 schreef Yreal het volgende:
[..]
maarja, dit is dan weer geen belastingzaak. Ik ben benieuwd hoe ze het dan willen brengen..
Tuurlijk, Tuurlijk. Maar elke tak van sport kent zijn eigen spelregels. Bovendien is harmonisatiewet een bijna gelijk geval dus ik zou het heel knap vinden om hier iets van te maken.quote:Op zondag 4 maart 2012 13:21 schreef eriksd het volgende:
[..]
Jij laat je juridische argumentatie afhangen van de titel van het boek? Beetje jurist gaat natuurlijk analyseren en het een beetje masseren. Feit is dat het Hof er waarde aan hecht, ik zou daar stevig op inzetten. Als advocaat van de Duivel
Omdat het in dit geval om het hoogste rechtsorgaan gaat, en je toch uiteindelijk een zekere mate van zekerheid over rechtsregels moet hebben, zeker als het om overheidshandelen gaat. In fiscale zaken speelt dit een nog grotere rol.quote:Op zondag 4 maart 2012 15:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik begrijp wat een precedent is maar wil iemand mij eens uitleggen waarom een rechter niet meer een nieuwe wet mag toetsen aan rechtsbeginselen, enkel omdat een willekeurige rechter (of van mijn part meer dan 1 in het geval van het gerechtshof) in het verleden besloot dat dat in die ene zaak niet mocht?
omdat uitspraken als recht worden erkent. Op het moment dat de hr daarover uitspraak doet kan het dus ook eigenlijk niet meer worden vernietigd door een hogere rechter.quote:Op zondag 4 maart 2012 15:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik begrijp wat een precedent is maar wil iemand mij eens uitleggen waarom een rechter niet meer een nieuwe wet mag toetsen aan rechtsbeginselen, enkel omdat een willekeurige rechter (of van mijn part meer dan 1 in het geval van het gerechtshof) in het verleden besloot dat dat in die ene zaak niet mocht?
De vraag is juist waarom dat zo is. Nu redeneer je in een cirkel.quote:Op zondag 4 maart 2012 16:11 schreef Yreal het volgende:
[..]
omdat uitspraken als recht worden erkent.
Maar als de rechter de wet niet mag toetsen aan de rechtsbeginselen dan heeft deze rechtszaak eigenlijk weinig zijn.quote:Op zondag 4 maart 2012 16:11 schreef Yreal het volgende:
[..]
omdat uitspraken als recht worden erkent. Op het moment dat de hr daarover uitspraak doet kan het dus ook eigenlijk niet meer worden vernietigd door een hogere rechter.
Op dat moment is er dus recht geschapen. Slechts heel sporadisch spreekt een rechter iets anders uit.
De Hoge Raad heeft zich niet uitgelaten over de verhouding tot Europees Recht om maar wat te noemen. Al geef ik het weinig kans.quote:Op zondag 4 maart 2012 16:21 schreef MDN het volgende:
[..]
Maar als de rechter de wet niet mag toetsen aan de rechtsbeginselen dan heeft deze rechtszaak eigenlijk weinig zijn.
Inderdaad.quote:Op zondag 4 maart 2012 15:34 schreef eriksd het volgende:
[..]
Omdat het in dit geval om het hoogste rechtsorgaan gaat, en je toch uiteindelijk een zekere mate van zekerheid over rechtsregels moet hebben, zeker als het om overheidshandelen gaat. In fiscale zaken speelt dit een nog grotere rol.
Tja. Waarom is recht uberhaupt recht?quote:Op zondag 4 maart 2012 16:14 schreef eriksd het volgende:
[..]
De vraag is juist waarom dat zo is. Nu redeneer je in een cirkel.
Een langstudeerder op de arbeidsmarkt, die geef ik weinig kans. Bwahahahahah!quote:Op zondag 4 maart 2012 16:29 schreef eriksd het volgende:
[..]
De Hoge Raad heeft zich niet uitgelaten over de verhouding tot Europees Recht om maar wat te noemen. Al geef ik het weinig kans.
Gelukkig heb je met zo'n rechts kabinet het gevoel dat dat op zeer rechtvaardige wijze gebeurt.quote:Op zondag 4 maart 2012 12:41 schreef eriksd het volgende:
[..]
Je ziet nu dat het geld opraakt, en dan moet ergens het mes in.
Kan het zo niet 123 terug zoeken op de DUO site, maar ik weet zeker dat ik de eerste x HBO Autotechniek vóór 1 februari uitgeschreven heb, de tweede keer was dit zeker ná 1 februari (gok maart ofzo).quote:Op zondag 4 maart 2012 21:15 schreef CrashO het volgende:
Als je 2x een half jaar hebt gestudeerd, (en ook netjes uitgeschreven was). dan moet je de langstudeerboete kunnen ontwijken. Je mag namelijk totaal 1 jaar uitloop hebben zonder boete.
Mijn god!! 13 jaar studeren en dan zeiken over een boete!quote:Op zondag 4 maart 2012 20:26 schreef Cocktailprikker het volgende:
Ik kom me hier ook maar eens melden om alles in de gaten te houden... Vorige maand kreeg ik een prachtige brief van mijn opleiding, dat ik per sept. 2013 een langstudeerder ben.
Mijn studieverleden is alsvolgt:
2001-2006 HAVO NT, diploma behaald.
2006-2007 MBO Werktuigbouwkunde, instroom 2e jaars, toch niet mijn vakgebied/niveau.
2007-2008 HBO Autotechniek, gestopt voor 1 feb. door niveauverschil(met name wiskunde)
2008-2009 HBO Autotechniek, ging een stuk beter maar door gezondheidsproblemen moeten stoppen
2009-2010 Werk,
2010-2011 HBO Industrieel Product Ontwerpen, eindelijk de juiste opleiding, P zeer succesvol behaald
2011-2012 HBO IPO
2012-2013 HBO IPO
2013-2014 HBO IPO
Voor zover ik het nu dus kan zien, heb ik een kwijtschelding van mijn eerste half jaar stufi @ HBO, doordat ik voor 1 feb gestopt ben en ik in 2014 afstudeer.Als ik het goed begrijp zou dat betekenen dat vanaf sept 2013 ik géén basisbeurs, géén prestatiebeurs, wél OVreisrecht en wél een langstudeerboete opgelegd krijg?
Dude, leer eerst eens even fucking lezen.quote:Op zondag 4 maart 2012 21:28 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Mijn god!! 13 jaar studeren en dan zeiken over een boete!![]()
Terwijl ie ook nog eens extra stufi krijgt![]()
Vanaf 1 september verandert het o.v reisrecht ook nog. Ipv 7 jaar wordt dat nu nominaal + 1 jaar. In jouw geval heb je dus geen stufi meer en geen reisrecht, maar wel een boete van 3063 euro.quote:Op zondag 4 maart 2012 20:26 schreef Cocktailprikker het volgende:
Ik kom me hier ook maar eens melden om alles in de gaten te houden... Vorige maand kreeg ik een prachtige brief van mijn opleiding, dat ik per sept. 2013 een langstudeerder ben.
Mijn studieverleden is alsvolgt:
2001-2006 HAVO NT, diploma behaald.
2006-2007 MBO Werktuigbouwkunde, instroom 2e jaars, toch niet mijn vakgebied/niveau.
2007-2008 HBO Autotechniek, gestopt voor 1 feb. door niveauverschil(met name wiskunde)
2008-2009 HBO Autotechniek, ging een stuk beter maar door gezondheidsproblemen moeten stoppen
2009-2010 Werk,
2010-2011 HBO Industrieel Product Ontwerpen, eindelijk de juiste opleiding, P zeer succesvol behaald
2011-2012 HBO IPO
2012-2013 HBO IPO
2013-2014 HBO IPO
Voor zover ik het nu dus kan zien, heb ik een kwijtschelding van mijn eerste half jaar stufi @ HBO, doordat ik voor 1 feb gestopt ben en ik in 2014 afstudeer.Als ik het goed begrijp zou dat betekenen dat vanaf sept 2013 ik géén basisbeurs, géén prestatiebeurs, wél OVreisrecht en wél een langstudeerboete opgelegd krijg?
Nee, ze kijken niet naar de duur in maanden of jaren maar naar het feit of je op 1 september van dat jaar ingeschreven stond. Zo ja, dan telt dat mee als volledig jaar, ongeacht wanneer je bent afgehaakt. Daarmee zit hij op 6 jaar, dus langstudeerboete.quote:Op zondag 4 maart 2012 21:15 schreef CrashO het volgende:
Als je 2x een half jaar hebt gestudeerd, (en ook netjes uitgeschreven was). dan moet je de langstudeerboete kunnen ontwijken. Je mag namelijk totaal 1 jaar uitloop hebben zonder boete.
Is het zo dat stufi recht ook gebaseerd is op een complete jaarinschrijving? Of gaat dat wel per maand? Gezien ik anders dus een jaar stufi mis, terwijl ik het nooit gehad heb...quote:Op zondag 4 maart 2012 21:35 schreef Ryon het volgende:
[..]
Vanaf 1 september verandert het o.v reisrecht ook nog. Ipv 7 jaar wordt dat nu nominaal + 1 jaar. In jouw geval heb je dus geen stufi meer en geen reisrecht, maar wel een boete van 3063 euro.
Je mag nog wel 2 jaar lenen. Dus dat zou een optie kunnen zijn.
Het is eigenlijk net als met te hard rijden. Als je ergens 100 van en ik rijd 110 dan neem ik een bewust risico op een boete over die te snel gereden 10 km/u. Je zou vreemd opkijken als je werd aangehouden en ze veranderen ter plekke de max snelheid naar 50 km/u !!quote:Op zondag 4 maart 2012 22:25 schreef Cocktailprikker het volgende:
Precies... Met diezelfde onderbouwing ben ik ook zelf weer door gaan studeren. Dat wanneer je uitloopt er consequenties kan ik mee leven, maar ik heb echt het gevoel dat ik keer op keer op keer extra genaaid wordt nu. Kan net zo goed men kontje verkopen, dan is het gevoel helemaal compleet.
Dat heb ik mij ook wel eens afgevraagd.quote:Op zondag 4 maart 2012 22:43 schreef jelmo87 het volgende:
[..]
Het is eigenlijk net als met te hard rijden. Als je ergens 100 van en ik rijd 110 dan neem ik een bewust risico op een boete over die te snel gereden 10 km/u. Je zou vreemd opkijken als je werd aangehouden en ze veranderen ter plekke de max snelheid naar 50 km/u !!
Dit piept en kraakt toch aan alle kanten? En waarom is er zo weinig actie/herrie/protest/opstand?
Moarrrrr!quote:Op zondag 4 maart 2012 23:49 schreef Merel1808 het volgende:
We stonden vorig jaar met 12.000 man op het Malieveld, maar dat mocht ook niet baten.
Europees Handvest?quote:Op zondag 4 maart 2012 12:45 schreef Yreal het volgende:
[..]
ik ken geen europese regelgeving waarin rechtszekerheid staat verwoord. De enige die ik kan is het statuut, en daaraan mag niet getoetst worden.
LOLquote:Wel jammer dat de regering hun eigen "droom" steeds moeilijker maakt (kenniseconomie etc)
Let op de aanhalingstekensquote:Op maandag 5 maart 2012 12:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
LOL
Dat neem je toch niet serieus, mag ik hopen. Het is al decennia lang duidelijk dat Nederland geen kenniseconomie wil, juist sindsdat politici die PR-slogan roepen wordt er alleen maar nog minder geïnvesteerd in onderwijs en onderzoek. Ofdat dat nu wel of niet een verdedigbare keuze is, zit dan niet te ouwehoeren dat je een kenniseconomie wil omdat het zo leuk klinkt en omdat je extra stemmen wil trekken.
Idd. En als dank kon je een klap van een ME knuppel krijgen.quote:Op zondag 4 maart 2012 23:49 schreef Merel1808 het volgende:
We stonden vorig jaar met 12.000 man op het Malieveld, maar dat mocht ook niet baten.
Want een kenniseconomie betekent kwantiteit?quote:Op maandag 5 maart 2012 12:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het CDA, de PvdA, de VVD en D66 willen geen kenniseconomie. De SP lijkt als enige Nederlandse nationale politieke partij hiernaar te streven maar zij heeft nog geen regeringsverantwoordelijkheid mogen dragen. De volgende keer krijgt de SP mijn stem.
http://nl.wikipedia.org/w(...)rs#Overgangsregelingquote:Overgangsregeling
De intrekkingswet voorzag niet in een overgangsregeling. In kort geding is de voorzieningenrechter van de Rechtbank 's-Gravenhage echter van oordeel dat, ondanks de wide margin of appreciation die de Staat toekomt, de Staat niet op toereikende wijze heeft vorm gegeven aan de beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit, waar het gaat om kunstenaars die vóór 1 januari 2012 reeds een uitkering ontvingen op grond van de WWik, nu er niet is voorzien in enig overgangsrecht; de voor deze groep personen gehanteerde overgangstermijn is voor de betreffende kunstenaars volstrekt onvoldoende geweest om hun beroepspraktijk aan de nieuwe situatie aan te passen; dit leidt tot de conclusie dat de intrekkingswet jegens hen onmiskenbaar onverbindend is wegens strijd met artikel 1 van het Eerste Protocol van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EP). De rechter gebiedt de Staat de intrekkingswet buiten werking te stellen voor zover die betrekking heeft op uitkeringsrechtigden die reeds vóór 1 januari 2012 een WWik-beschikking hebben ontvangen en hun rechten op grond van die beschikking nog niet hebben verbruikt, totdat de Staat heeft voorzien in adequaat overgangsrecht.[4]. Zolang die regeling er niet is, behouden zij dus hun rechten.
Dit laat onverlet dat nieuwe WWIK-toekenningen sinds 1 januari 2012 niet meer worden gedaan.
Staatssecretaris De Krom van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaat in beroep tegen het vonnis van de rechter. Intussen is er wel een overgangsregeling.[5]
Dat zullen ze vast wel doen. Maar wetgeving op een bepaald tijdstip van start laten gaan terwijl de wet al eerder is ingevoerd is niet echt een overgangsregeling. Mensen die al gebruik maakte van de voorziening (en daar gaat het dus om) zullen als nog van het ene op het andere moment geconfronteerd worden met deze gevolgen zonder dat zij er aan hebben kunnen wennen of de kans hebben gekreken maatregelen te treffen. Het is niet moeilijk om te betogen dat het jaartje uitstel geen verandering zou maken aangezien het afronden van een studie gebonden is aan termijnen die langer dan een jaar duren. Een hele grote groep studenten die opeens te horen kreeg dat zij geconfronteerd worden met deze boete (de deeltijdstudeerder en mensen die aan een nieuwe/andere opleiding zijn begonnen) hadden niet de mogelijkheid om hun situatie op een dusdanige manier aan te passen dat zij deze boete zouden kunnen ontwijken.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 16:08 schreef Nailpolish het volgende:
Ryon,
Gaat de Staat dan niet verdedigen dat het afgelopen jaar al als overgangsregering gold? Dat denk ik nml wel.
Dat realiseerde ik me ookquote:Op dinsdag 6 maart 2012 22:57 schreef Nailpolish het volgende:
Duidelijk Ryon, ik hoop het echt!
@Lily, zit je niet in een verkeerd topic?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |