abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 3 maart 2012 @ 20:00:22 #226
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_108674215
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 17:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Eindelijk neemt iemand het eens op voor die deeltijdstudenten die gewoon +20 uur per week werken en die geen studiefinanciering krijgen.
Dat gebeurt al een tijdje hoor:
-> www.scau.nl
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_108675112
Ik hou het zeker in de gaten. Hoop op een positieve uitkomst. Maar is het erg als ik zeg dat ik er weinig vertrouwen in heb...

Ik zou trouwens best bij de behandeling van die zaak aanwezig willen zijn!
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
pi_108675455
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 20:28 schreef Nailpolish het volgende:
Ik hou het zeker in de gaten. Hoop op een positieve uitkomst. Maar is het erg als ik zeg dat ik er weinig vertrouwen in heb...

Ik zou trouwens best bij de behandeling van die zaak aanwezig willen zijn!
Eens! :P

Ik hoop echt dat de langstudeerboete niet voor de huidige studenten en de deeltijdstudenten gaat gelden.
Ik vind het sowieso geen goed idee, zo word je eigenlijk gedwongen om een studie af te maken die je misschien helemaal niet ligt. Op de open dag en de meeloopdag van HBO Rechten kreeg ik een hele andere indruk van de studie dan hoe hij in werkelijkheid was. Dus geswitched. De "nieuwe" generatie studenten kan niet echt switchen, dan hangt er al snel een boete aan je broek.

Ik vind natuurlijk niet dat je tig jaar over je studie moet doen, maar zo'n boete vind ik niet de oplossing. Sowieso vind ik dat ze per studie moeten kijken en niet in zijn totaal. Okee, als iemand een miljoen keer van studie verwisselt is dat ook weer een ander verhaal, maar als ik zo mijn klasgenoten zie is 1 keer (en soms zelf 2 keer) wisselen van studie geen uitzondering.
  zaterdag 3 maart 2012 @ 21:14:32 #229
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_108676914
Met het oog op de nieuwe bezuinigingen ligt het natuurlijk voor de hand om de langstudeerboete op te rekken naar E5000, dat kunnen studenten best erbij lenen.
pi_108681094
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 15:20 schreef Friek_ het volgende:
STUDENTENORGANISATIES EN OVERHEID ONTMOETEN ELKAAR IN DE RECHTSZAAL OVER LANGSTUDEERBOETE

Utrecht, 2 maart 2012 – Op 21 mei 2012 om 9.30 uur zal de rechtszaak die het ISO, de LSVb en de LKvV hebben aangespannen tegen de Nederlandse Staat behandeld worden bij de rechtbank Den Haag. De zitting zal plaatsvinden in het Paleis van Justitie in Den Haag. Namens de studentenorganisaties zullen de advocaten van Stibbe (Tom Barkhuysen, Anna Collignon en Machteld Claessens) uiteenzetten waarom de langstudeerboete onrechtmatig is. In 2011 spanden de studentenorganisaties deze zaak aan tegen de langstudeerdersboete.

“We zijn erg blij dat de rechter nu binnen afzienbare termijn duidelijkheid zal scheppen in deze langslepende zaak,” zegt Sebastiaan Hameleers, voorzitter van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). “Dat is namelijk in het belang van al die studenten die per 1 september 2012 worden bedreigd door de langstudeerboete. Eindelijk komt er duidelijkheid.”

“Het is echt onacceptabel dat studenten die nu studeren en tegen een vertraging oplopen een langstudeerboete van 3063 euro moeten betalen, de spelregels worden namelijk veranderd tijdens het spel. Het rechtszekerheidsbeginsel wordt hiermee geschonden” stelt Jan Boers, voorzitter van de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV).

Daarnaast wordt er in de wet geen rekening gehouden met deeltijdstudenten. Het ISO, de LSVb en de LKvV constateren nu al een afname van het aantal deeltijdstudenten als gevolg van de langstudeerboete. “Deeltijdstudenten doen per definitie langer over hun opleiding, omdat zij bijvoorbeeld combineren met een fulltime baan. Het is dus ten onrechte dat zij geconfronteerd worden met een boete tegen zogenaamde langstudeerders,” zegt Pascal ten Have, voorzitter van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb).

Bron: http://lsvb.nl/pers/studentenorganisaties-en-overhei.html
Mooi zo, ik ben erg benieuwd. Weet iemand wat er precies in dat rechtszekerheidsbeginsel staat? Wordt dat door deze regeling werkelijk geschonden, is dat hard te maken? Want dan hebben ze een goede kans lijkt me.
pi_108685900
Rechtzekerheidsbeginsel houdt in dat een procedure (of wet of iets dergelijks) niet zomaar abrupt gewijzigd mag worden. Moet een overgangsregeling gemaakt worden in zo'n geval.Terugwerkende kracht besluiten zijn helemaal onverenigbaar met dit beginsel.

Dus ergens hebben ze een kans, denk ik.

Alleen daartegenover staat weer het toetsingsverbod: een rechter mag niet toetsen aan (oa) algemene rechtsbeginselen.

Maar goed, helemaal helder heb ik de materie nog niet, dus pin me niet vast op bovenstaande ;-)
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
  zondag 4 maart 2012 @ 02:05:23 #232
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_108686556
Ik zie het ook somber in, de regering gaat voor het rechtszekerheidsbeginsel. Ik heb persoonlijk zelf niet meer het gevoel in een rechtstaat te leven als dingen hier zo gaan.
  zondag 4 maart 2012 @ 09:08:19 #233
165633 eriksd
The grand facade...
pi_108688802
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 02:05 schreef Mishu het volgende:
Ik zie het ook somber in, de regering gaat voor het rechtszekerheidsbeginsel. Ik heb persoonlijk zelf niet meer het gevoel in een rechtstaat te leven als dingen hier zo gaan.
Dan ga je toch weg?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_108688882
quote:
8s.gif Op zondag 4 maart 2012 09:08 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dan ga je toch weg?
Dat :)
Ja doei.
  zondag 4 maart 2012 @ 09:22:39 #235
124676 RobertoCarlos
pi_108688895
quote:
8s.gif Op zondag 4 maart 2012 09:08 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dan ga je toch weg?
;(
pi_108690115
Dat is echt zo'n non-oplossing. Als je ontevreden bent over dingen moet je daar niet over praten, je wordt niet aangemoedigd om er zelf iets aan te doen of een of ander initiatief te starten, nee, je moet maar gewoon weggaan. Want Nederland is allerheiligst en ons kabinet maakt alleen maar voortreffelijke beslissingen waar wij absoluut geen commentaar op hoeven te hebben? :{
  zondag 4 maart 2012 @ 11:13:22 #237
165633 eriksd
The grand facade...
pi_108690201
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 11:08 schreef Merel1808 het volgende:
Dat is echt zo'n non-oplossing. Als je ontevreden bent over dingen moet je daar niet over praten, je wordt niet aangemoedigd om er zelf iets aan te doen of een of ander initiatief te starten, nee, je moet maar gewoon weggaan. Want Nederland is allerheiligst en ons kabinet maakt alleen maar voortreffelijke beslissingen waar wij absoluut geen commentaar op hoeven te hebben? :{
Ach, waar gaat deze hele strijd nou over. 2 jaar uitloop. Komop zeg.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_108690440
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 11:13 schreef eriksd het volgende:

[..]

Voor veel huidige studenten heeft het nogal impact, zeker als het kunnen afronden van je studie er vanaf hangt.
pi_108690468
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 11:13 schreef eriksd het volgende:

[..]

Voor mij gaat het nu (als ook de beurs in de master een lening wordt) om bijna 15.000 euro extra schuld, door iets waar ik zelf niets aan kon doen, wat al gebeurd was voor dit plan bedacht werd, wat voor mijn specifieke jaar ook nog eens extra nadelig uitpakt omdat wij maar 1 jaar op 6 jaar mogen uitlopen, en waardoor ik nu plannen die ik had om tijdens m'n laatste studiejaren mezelf te verbreden moet heroverwegen (is het eventuele voordeel op de arbeidsmarkt 3000 euro waard?). Ik vind dat allemaal best kut.

En ik vind het nog lulliger voor andere mensen die nog oneerlijker nu in de problemen komen (door deeltijd, ziekte, omstandigheden, maar vooral keuzes in het verleden die toen gewoon konden, maar nu ineens een boete opleveren).

[ Bericht 10% gewijzigd door Merel1808 op 04-03-2012 11:47:31 ]
  zondag 4 maart 2012 @ 11:48:30 #240
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_108690989
quote:
1s.gif Op zondag 4 maart 2012 11:28 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Voor mij gaat het nu (als ook de beurs in de master een lening wordt) om bijna 15.000 euro extra schuld, door iets waar ik zelf niets aan kon doen, wat al gebeurd was voor dit plan bedacht werd, wat voor mijn specifieke jaar ook nog eens extra nadelig uitpakt omdat wij maar 1 jaar op 6 jaar mogen uitlopen, en waardoor ik nu plannen die ik had om tijdens m'n laatste studiejaren mezelf te verbreden moet heroverwegen (is het eventuele voordeel op de arbeidsmarkt 3000 euro waard?). Ik vind dat allemaal best kut.
Dat is best kut, maar ook niet meer dan dat. En dat is de crisis. Studenten komen er op dit moment nog relatief mild van af in vergelijking met andere 'dure' groepen binnen de samenleving. Daarom geloof ik ook wel dat de komende weken nog harder op studenten bezuinigd gaat worden (afschaffen van prestatiebeurs tijdens de bachelor bijv.)

Salarissen van ambtenaren stijgen niet meer, jongeren (laag/middelbaar geschoold) worden niet meer aangenomen, contracten worden niet meer verlengd, pensioenen staan op de tocht, praktisch iedereen die werkzaam is binnen de GGZ en het speciaal onderwijs is zijn baan kwijt of merkt de gevolgen van de hervorming op een andere manier, projectontwikkeling is gecanceld, huizen zijn onverkoopbaar geworden of moeten verkocht worden met een restschuld, WWNV zorgt ervoor dat binnenkort mensne beneden het sociaal minimum terecht komen of hun sociale werkplaatsplek kwijt zijn etc etc. Honderdduizenden mensen zijn er flink op achterruit gegaan (denk dan aan tienduizenden euro's) de afgelopen jaren en nog vele honderdduizenden zullen de komende flink moeten inleveren, als ze überhaupt een baan behouden.

En toch is dit allemaal niet genoeg en moet er nog extra bezuinigd worden. Wat merken studenten hiervan? Paar duizend euro extra studieschuld die weldra afbetaalt kan worden met een termijn van 22 jaar. Met als gevolg dat sommige studenten hun 'extra verbreding' heroverwegen. Je kan je de donder opzeggen dat er meer gehaald gaat worden binnen het onderwijs.

--

Lichtpuntje: Barkhuysen van Stibbe die de rechtszaak op zich heeft genomen is wel een van de beste op dit gebied (doceert ook in Leiden). Of dat een kut uitmaakt, denk het niet. Maar ik ben wel erg benieuwd naar het verloop van de zaak.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_108691436
Ik begrijp ook best dat er bezuinigd moet worden, dat het nodig is, dat iedereen moet inleveren, etc. Wat mij in het verkeerde keelgat schiet is dat ik nu 'straf' krijg voor iets waarvan ik niet wist dat het niet mocht toen ik het deed (of; toen het mij gebeurde, ik kon er zelf niets aan doen), en waarvoor ik nu geen enkele manier meer heb om dat goed te maken.
pi_108691468
En juist omdat alles zo kut is op de arbeidsmarkt wil je je extra verbreden, of meer verdiepen, of anderszins onderscheiden, want er zijn zo weinig plekken en zoveel kandidaten.
pi_108691986
Hoe zeer ik ook tegen de voorgenomen maatregelen ben, vind ik dat het voor niemand van invloed moet zijn op hun studieloopbaan. Bovendien is dit ook helemaal niet nodig. Die ¤3000 extra collegegeld moet je dan wel direct betalen, maar kun je gewoon lenen bij het DUO tegen zeer gunstige voorwaarden. In feite ben je een dief van je eigen portemonnee als je in je studententijd niet leent. Geld wegzetten kan tegen een hogere rente dan de rente die je betaalt, en dan neem ik inflatie nog niet eens mee in de berekening. Lenen bij het DUO is zelfs winstgevend!

Deze maatregelen zorgen dan wel direct voor een enorme toename van je studieschuld, maar die is en blijft gewoon beheersbaar en tegen zeer gunstige voorwaarden. Studenten die hun studieloopbaan anders plannen door de plannen van dit kabinet (om die paar duizend euro's) zijn niet heel slim bezig...
  zondag 4 maart 2012 @ 12:37:57 #244
124676 RobertoCarlos
pi_108692144
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 12:31 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
In feite ben je een dief van je eigen portemonnee als je in je studententijd niet leent. Geld wegzetten kan tegen een hogere rente dan de rente die je betaalt, en dan neem ik inflatie nog niet eens mee in de berekening. Lenen bij het DUO is zelfs winstgevend!
Precies! Want werkeloosheid bestaat niet in jouw droomwereldje ^O^
  zondag 4 maart 2012 @ 12:40:51 #245
258802 Yreal
henk..!
pi_108692233
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 01:32 schreef Nailpolish het volgende:
Rechtzekerheidsbeginsel houdt in dat een procedure (of wet of iets dergelijks) niet zomaar abrupt gewijzigd mag worden. Moet een overgangsregeling gemaakt worden in zo'n geval.Terugwerkende kracht besluiten zijn helemaal onverenigbaar met dit beginsel.

Dus ergens hebben ze een kans, denk ik.

Alleen daartegenover staat weer het toetsingsverbod: een rechter mag niet toetsen aan (oa) algemene rechtsbeginselen.

Maar goed, helemaal helder heb ik de materie nog niet, dus pin me niet vast op bovenstaande ;-)
laat de lsvb dat nou al een lange tijd geleden ook al hebben geprobeerd. Toen heeft de rechter geoordeeld dat formele wetten daaraan niet kunnen worden getoetst. Zie harmonisatiewet arrest uit 1989
  zondag 4 maart 2012 @ 12:41:19 #246
165633 eriksd
The grand facade...
pi_108692249
quote:
1s.gif Op zondag 4 maart 2012 11:28 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

En ik vind het nog lulliger voor andere mensen die nog oneerlijker nu in de problemen komen (door deeltijd, ziekte, omstandigheden, maar vooral keuzes in het verleden die toen gewoon konden, maar nu ineens een boete opleveren).

Het vrijblijvende valt gedeeltelijk weg inderdaad. En dat kan helemaal geen kwaad. Keuzes die in het verleden konden zeg je zelf. Dat klopt. Tijden veranderen.

Je ziet nu dat het geld opraakt, en dan moet ergens het mes in. En dat eeuwige gewijs naar waar het vandaan moet komen maar vooral niet bij jezelf, dat gaat er bij mij gewoon niet in. Als jij 2 jaar uitloopt, of het nou door eigen stommiteiten komt of niet, er is een grens aan wat je van de belastingbetaler kan vragen om jou te ondersteunen.
Bis bis bis
  zondag 4 maart 2012 @ 12:42:40 #247
258802 Yreal
henk..!
pi_108692286
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 12:31 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Hoe zeer ik ook tegen de voorgenomen maatregelen ben, vind ik dat het voor niemand van invloed moet zijn op hun studieloopbaan. Bovendien is dit ook helemaal niet nodig. Die ¤3000 extra collegegeld moet je dan wel direct betalen, maar kun je gewoon lenen bij het DUO tegen zeer gunstige voorwaarden. In feite ben je een dief van je eigen portemonnee als je in je studententijd niet leent. Geld wegzetten kan tegen een hogere rente dan de rente die je betaalt, en dan neem ik inflatie nog niet eens mee in de berekening. Lenen bij het DUO is zelfs winstgevend!

Deze maatregelen zorgen dan wel direct voor een enorme toename van je studieschuld, maar die is en blijft gewoon beheersbaar en tegen zeer gunstige voorwaarden. Studenten die hun studieloopbaan anders plannen door de plannen van dit kabinet (om die paar duizend euro's) zijn niet heel slim bezig...
enigszins eens. Iedereen die nu niet gaat studeren omdat ze geen schulden willen maken hebben het niet begrepen. Dit is een kans om aan een baan te komen die je maar een keer krijgt. Al moet je 300 euro per maand terug betalen, 15 jaar lang.

Dat is nog altijd beter dan je leven lang pallets sorteren voor het minimumloon.
  zondag 4 maart 2012 @ 12:42:48 #248
165633 eriksd
The grand facade...
pi_108692293
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 12:40 schreef Yreal het volgende:

[..]

laat de lsvb dat nou al een lange tijd geleden ook al hebben geprobeerd. Toen heeft de rechter geoordeeld dat formele wetten daaraan niet kunnen worden getoetst. Zie harmonisatiewet arrest uit 1989
Ze zullen nu vooral op Europees recht aansturen. Of dat wat helpt, denk het eigenlijk niet. Zijn ruime normen die vooral heel veel overlaten aan de wetgever. Maar we zullen zien.
Bis bis bis
pi_108692326
quote:
2s.gif Op zondag 4 maart 2012 12:37 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Precies! Want werkeloosheid bestaat niet in jouw droomwereldje ^O^
Mits je je uitgavenpatroom niet verandert natuurlijk...
Dat collegegeld moet hoe dan ook betaald worden. Het is voordeliger dit te doen met geleend geld, dan met eigen geld. Als je het met je eigen geld doet, is dat geld gelijk weg. Als je het met geleend geld doet, kun je je eigen geld tegen een hoger rentepercentage wegzetten, om daarmee die schuld na een aantal jaren terug te betalen. Het wel of niet werkloos zijn doet daar niets aan af...
  zondag 4 maart 2012 @ 12:45:33 #250
258802 Yreal
henk..!
pi_108692359
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 12:42 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ze zullen nu vooral op Europees recht aansturen. Of dat wat helpt, denk het eigenlijk niet. Zijn ruime normen die vooral heel veel overlaten aan de wetgever. Maar we zullen zien.
ik ken geen europese regelgeving waarin rechtszekerheid staat verwoord. De enige die ik kan is het statuut, en daaraan mag niet getoetst worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')