Je moet meteen aftikken. Je betaalt het wettelijk collegegeld plus de langstudeerdersboete als je meer dan een jaar uitloop hebt.quote:Op woensdag 29 februari 2012 14:11 schreef Nailpolish het volgende:
En hoe zit het nou met die boete, wordt het bij je studieschuld opgeteld of moet je gelijk aftikken?
Ik neem eigenlijk aan dat je gewoon een ophoging van je collegegeldkrediet bij DUO kunt vragen, welke student heeft er zomaar 3000 euro over?quote:Op woensdag 29 februari 2012 17:18 schreef Nailpolish het volgende:
*in shock* Echt? Maar waar moet ik dat geld vandaan halen dan?
Hier nog wat informatie: http://www.lkvv.nl/factsheets/factsheet_langstudeerboete.pdfquote:Op woensdag 29 februari 2012 17:18 schreef Nailpolish het volgende:
*in shock* Echt? Maar waar moet ik dat geld vandaan halen dan?
Ons is verteld dat je over de volle 6 jaar van de opleiding 1 jaar mag uitlopen, maar eigenlijk is er nog niets zeker.quote:Op woensdag 29 februari 2012 17:48 schreef _Lily_ het volgende:
Hoe zit het nou met doctoraalopleidingen? (dus het oude systeem zonder bama)
Thnx voor je antwoord... En daaronder valt dus ook als je een jaar wat andersquote:Op woensdag 29 februari 2012 17:54 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Ons is verteld dat je over de volle 6 jaar van de opleiding 1 jaar mag uitlopen, maar eigenlijk is er nog niets zeker.
Ja, je mag in totaal 7 jaar studeren, wat je ook gedaan hebt vantevoren of tussendoor. Het is inderdaad belachelijkquote:Op woensdag 29 februari 2012 17:57 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Thnx voor je antwoord... En daaronder valt dus ook als je een jaar wat anders
hebt gestudeerd ivm uitloten?
Ook niet erg eerlijk overigens, als je in ZES jaar maar 1 jaar mag uitlopen. Een bachelor is half zo lang!
Dat wordt dan 5 maanden dokken voor mijquote:Op woensdag 29 februari 2012 18:03 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Ja, je mag in totaal 7 jaar studeren, wat je ook gedaan hebt vantevoren of tussendoor. Het is inderdaad belachelijk
Maar wettelijk collegegeld kun je ook in termijnen betalen.quote:Op woensdag 29 februari 2012 15:10 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Je moet meteen aftikken. Je betaalt het wettelijk collegegeld plus de langstudeerdersboete als je meer dan een jaar uitloop hebt.
Inderdaad. Voor deeltijdstudenten is dit sowieso niet fijn. Deeltijdstudenten doen meestal langer over de opleiding omdat ze naast de studie, voltijds werken en een gezin hebben.quote:Op woensdag 29 februari 2012 18:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Leuk voor mensen die in deeltijd studeren. Geen stufi, geen lening voor die ¤3000 extra belasting en dat terwijl je in een hoog tempo studeert. Bah, Halbe Zijlstra is als verantwoordelijk leerling-minister een prutser en hij is een minderwaardig mens aangezien hij weet dat hij mensen in hun ontwikkeling belemmert en dat hij van onschuldige mensen ¤3000 afpakt.
Niet dat je überhaupt per definitie schuldig bent wanneer je meer dan 1 jaar vertraging oploopt als je voltijds studeert.
niet te vergeten, dat een deeltijd opleiding in de regel ook gewoon langer duurtquote:Op woensdag 29 februari 2012 22:29 schreef soklos het volgende:
[..]
Inderdaad. Voor deeltijdstudenten is dit sowieso niet fijn. Deeltijdstudenten doen meestal langer over de opleiding omdat ze naast de studie, voltijds werken en een gezin hebben.
Dat denk ik niet. Een partner, senior advocaat en een onderknuppel. Da's toch zo'n 1200 euro per uur dat dit drietal eraan klust.quote:
Wat een helden, dat ze het ook gewoon gratis doen die advocaten, goed hoor!quote:Op zaterdag 3 maart 2012 15:20 schreef Friek_ het volgende:
STUDENTENORGANISATIES EN OVERHEID ONTMOETEN ELKAAR IN DE RECHTSZAAL OVER LANGSTUDEERBOETE
Utrecht, 2 maart 2012 – Op 21 mei 2012 om 9.30 uur zal de rechtszaak die het ISO, de LSVb en de LKvV hebben aangespannen tegen de Nederlandse Staat behandeld worden bij de rechtbank Den Haag. De zitting zal plaatsvinden in het Paleis van Justitie in Den Haag. Namens de studentenorganisaties zullen de advocaten van Stibbe (Tom Barkhuysen, Anna Collignon en Machteld Claessens) uiteenzetten waarom de langstudeerboete onrechtmatig is. In 2011 spanden de studentenorganisaties deze zaak aan tegen de langstudeerdersboete.
“We zijn erg blij dat de rechter nu binnen afzienbare termijn duidelijkheid zal scheppen in deze langslepende zaak,” zegt Sebastiaan Hameleers, voorzitter van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). “Dat is namelijk in het belang van al die studenten die per 1 september 2012 worden bedreigd door de langstudeerboete. Eindelijk komt er duidelijkheid.”
“Het is echt onacceptabel dat studenten die nu studeren en tegen een vertraging oplopen een langstudeerboete van 3063 euro moeten betalen, de spelregels worden namelijk veranderd tijdens het spel. Het rechtszekerheidsbeginsel wordt hiermee geschonden” stelt Jan Boers, voorzitter van de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV).
Daarnaast wordt er in de wet geen rekening gehouden met deeltijdstudenten. Het ISO, de LSVb en de LKvV constateren nu al een afname van het aantal deeltijdstudenten als gevolg van de langstudeerboete. “Deeltijdstudenten doen per definitie langer over hun opleiding, omdat zij bijvoorbeeld combineren met een fulltime baan. Het is dus ten onrechte dat zij geconfronteerd worden met een boete tegen zogenaamde langstudeerders,” zegt Pascal ten Have, voorzitter van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb).
Bron: http://lsvb.nl/pers/studentenorganisaties-en-overhei.html
Dat gebeurt al een tijdje hoor:quote:Op zaterdag 3 maart 2012 17:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Eindelijk neemt iemand het eens op voor die deeltijdstudenten die gewoon +20 uur per week werken en die geen studiefinanciering krijgen.
Eens!quote:Op zaterdag 3 maart 2012 20:28 schreef Nailpolish het volgende:
Ik hou het zeker in de gaten. Hoop op een positieve uitkomst. Maar is het erg als ik zeg dat ik er weinig vertrouwen in heb...
Ik zou trouwens best bij de behandeling van die zaak aanwezig willen zijn!
Mooi zo, ik ben erg benieuwd. Weet iemand wat er precies in dat rechtszekerheidsbeginsel staat? Wordt dat door deze regeling werkelijk geschonden, is dat hard te maken? Want dan hebben ze een goede kans lijkt me.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 15:20 schreef Friek_ het volgende:
STUDENTENORGANISATIES EN OVERHEID ONTMOETEN ELKAAR IN DE RECHTSZAAL OVER LANGSTUDEERBOETE
Utrecht, 2 maart 2012 – Op 21 mei 2012 om 9.30 uur zal de rechtszaak die het ISO, de LSVb en de LKvV hebben aangespannen tegen de Nederlandse Staat behandeld worden bij de rechtbank Den Haag. De zitting zal plaatsvinden in het Paleis van Justitie in Den Haag. Namens de studentenorganisaties zullen de advocaten van Stibbe (Tom Barkhuysen, Anna Collignon en Machteld Claessens) uiteenzetten waarom de langstudeerboete onrechtmatig is. In 2011 spanden de studentenorganisaties deze zaak aan tegen de langstudeerdersboete.
“We zijn erg blij dat de rechter nu binnen afzienbare termijn duidelijkheid zal scheppen in deze langslepende zaak,” zegt Sebastiaan Hameleers, voorzitter van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). “Dat is namelijk in het belang van al die studenten die per 1 september 2012 worden bedreigd door de langstudeerboete. Eindelijk komt er duidelijkheid.”
“Het is echt onacceptabel dat studenten die nu studeren en tegen een vertraging oplopen een langstudeerboete van 3063 euro moeten betalen, de spelregels worden namelijk veranderd tijdens het spel. Het rechtszekerheidsbeginsel wordt hiermee geschonden” stelt Jan Boers, voorzitter van de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV).
Daarnaast wordt er in de wet geen rekening gehouden met deeltijdstudenten. Het ISO, de LSVb en de LKvV constateren nu al een afname van het aantal deeltijdstudenten als gevolg van de langstudeerboete. “Deeltijdstudenten doen per definitie langer over hun opleiding, omdat zij bijvoorbeeld combineren met een fulltime baan. Het is dus ten onrechte dat zij geconfronteerd worden met een boete tegen zogenaamde langstudeerders,” zegt Pascal ten Have, voorzitter van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb).
Bron: http://lsvb.nl/pers/studentenorganisaties-en-overhei.html
Dan ga je toch weg?quote:Op zondag 4 maart 2012 02:05 schreef Mishu het volgende:
Ik zie het ook somber in, de regering gaat voor het rechtszekerheidsbeginsel. Ik heb persoonlijk zelf niet meer het gevoel in een rechtstaat te leven als dingen hier zo gaan.
Ach, waar gaat deze hele strijd nou over. 2 jaar uitloop. Komop zeg.quote:Op zondag 4 maart 2012 11:08 schreef Merel1808 het volgende:
Dat is echt zo'n non-oplossing. Als je ontevreden bent over dingen moet je daar niet over praten, je wordt niet aangemoedigd om er zelf iets aan te doen of een of ander initiatief te starten, nee, je moet maar gewoon weggaan. Want Nederland is allerheiligst en ons kabinet maakt alleen maar voortreffelijke beslissingen waar wij absoluut geen commentaar op hoeven te hebben?
Voor veel huidige studenten heeft het nogal impact, zeker als het kunnen afronden van je studie er vanaf hangt.quote:Op zondag 4 maart 2012 11:13 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ach, waar gaat deze hele strijd nou over. 2 jaar uitloop. Komop zeg.
Voor mij gaat het nu (als ook de beurs in de master een lening wordt) om bijna 15.000 euro extra schuld, door iets waar ik zelf niets aan kon doen, wat al gebeurd was voor dit plan bedacht werd, wat voor mijn specifieke jaar ook nog eens extra nadelig uitpakt omdat wij maar 1 jaar op 6 jaar mogen uitlopen, en waardoor ik nu plannen die ik had om tijdens m'n laatste studiejaren mezelf te verbreden moet heroverwegen (is het eventuele voordeel op de arbeidsmarkt 3000 euro waard?). Ik vind dat allemaal best kut.quote:Op zondag 4 maart 2012 11:13 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ach, waar gaat deze hele strijd nou over. 2 jaar uitloop. Komop zeg.
Dat is best kut, maar ook niet meer dan dat. En dat is de crisis. Studenten komen er op dit moment nog relatief mild van af in vergelijking met andere 'dure' groepen binnen de samenleving. Daarom geloof ik ook wel dat de komende weken nog harder op studenten bezuinigd gaat worden (afschaffen van prestatiebeurs tijdens de bachelor bijv.)quote:Op zondag 4 maart 2012 11:28 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Voor mij gaat het nu (als ook de beurs in de master een lening wordt) om bijna 15.000 euro extra schuld, door iets waar ik zelf niets aan kon doen, wat al gebeurd was voor dit plan bedacht werd, wat voor mijn specifieke jaar ook nog eens extra nadelig uitpakt omdat wij maar 1 jaar op 6 jaar mogen uitlopen, en waardoor ik nu plannen die ik had om tijdens m'n laatste studiejaren mezelf te verbreden moet heroverwegen (is het eventuele voordeel op de arbeidsmarkt 3000 euro waard?). Ik vind dat allemaal best kut.
Precies! Want werkeloosheid bestaat niet in jouw droomwereldjequote:Op zondag 4 maart 2012 12:31 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
In feite ben je een dief van je eigen portemonnee als je in je studententijd niet leent. Geld wegzetten kan tegen een hogere rente dan de rente die je betaalt, en dan neem ik inflatie nog niet eens mee in de berekening. Lenen bij het DUO is zelfs winstgevend!
laat de lsvb dat nou al een lange tijd geleden ook al hebben geprobeerd. Toen heeft de rechter geoordeeld dat formele wetten daaraan niet kunnen worden getoetst. Zie harmonisatiewet arrest uit 1989quote:Op zondag 4 maart 2012 01:32 schreef Nailpolish het volgende:
Rechtzekerheidsbeginsel houdt in dat een procedure (of wet of iets dergelijks) niet zomaar abrupt gewijzigd mag worden. Moet een overgangsregeling gemaakt worden in zo'n geval.Terugwerkende kracht besluiten zijn helemaal onverenigbaar met dit beginsel.
Dus ergens hebben ze een kans, denk ik.
Alleen daartegenover staat weer het toetsingsverbod: een rechter mag niet toetsen aan (oa) algemene rechtsbeginselen.
Maar goed, helemaal helder heb ik de materie nog niet, dus pin me niet vast op bovenstaande ;-)
Het vrijblijvende valt gedeeltelijk weg inderdaad. En dat kan helemaal geen kwaad. Keuzes die in het verleden konden zeg je zelf. Dat klopt. Tijden veranderen.quote:Op zondag 4 maart 2012 11:28 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Voor mij gaat het nu (als ook de beurs in de master een lening wordt) om bijna 15.000 euro extra schuld, door iets waar ik zelf niets aan kon doen, wat al gebeurd was voor dit plan bedacht werd, wat voor mijn specifieke jaar ook nog eens extra nadelig uitpakt omdat wij maar 1 jaar op 6 jaar mogen uitlopen, en waardoor ik nu plannen die ik had om tijdens m'n laatste studiejaren mezelf te verbreden moet heroverwegen (is het eventuele voordeel op de arbeidsmarkt 3000 euro waard?). Ik vind dat allemaal best kut.
En ik vind het nog lulliger voor andere mensen die nog oneerlijker nu in de problemen komen (door deeltijd, ziekte, omstandigheden, maar vooral keuzes in het verleden die toen gewoon konden, maar nu ineens een boete opleveren).
enigszins eens. Iedereen die nu niet gaat studeren omdat ze geen schulden willen maken hebben het niet begrepen. Dit is een kans om aan een baan te komen die je maar een keer krijgt. Al moet je 300 euro per maand terug betalen, 15 jaar lang.quote:Op zondag 4 maart 2012 12:31 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Hoe zeer ik ook tegen de voorgenomen maatregelen ben, vind ik dat het voor niemand van invloed moet zijn op hun studieloopbaan. Bovendien is dit ook helemaal niet nodig. Die ¤3000 extra collegegeld moet je dan wel direct betalen, maar kun je gewoon lenen bij het DUO tegen zeer gunstige voorwaarden. In feite ben je een dief van je eigen portemonnee als je in je studententijd niet leent. Geld wegzetten kan tegen een hogere rente dan de rente die je betaalt, en dan neem ik inflatie nog niet eens mee in de berekening. Lenen bij het DUO is zelfs winstgevend!
Deze maatregelen zorgen dan wel direct voor een enorme toename van je studieschuld, maar die is en blijft gewoon beheersbaar en tegen zeer gunstige voorwaarden. Studenten die hun studieloopbaan anders plannen door de plannen van dit kabinet (om die paar duizend euro's) zijn niet heel slim bezig...
Ze zullen nu vooral op Europees recht aansturen. Of dat wat helpt, denk het eigenlijk niet. Zijn ruime normen die vooral heel veel overlaten aan de wetgever. Maar we zullen zien.quote:Op zondag 4 maart 2012 12:40 schreef Yreal het volgende:
[..]
laat de lsvb dat nou al een lange tijd geleden ook al hebben geprobeerd. Toen heeft de rechter geoordeeld dat formele wetten daaraan niet kunnen worden getoetst. Zie harmonisatiewet arrest uit 1989
Mits je je uitgavenpatroom niet verandert natuurlijk...quote:Op zondag 4 maart 2012 12:37 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Precies! Want werkeloosheid bestaat niet in jouw droomwereldje
ik ken geen europese regelgeving waarin rechtszekerheid staat verwoord. De enige die ik kan is het statuut, en daaraan mag niet getoetst worden.quote:Op zondag 4 maart 2012 12:42 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ze zullen nu vooral op Europees recht aansturen. Of dat wat helpt, denk het eigenlijk niet. Zijn ruime normen die vooral heel veel overlaten aan de wetgever. Maar we zullen zien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |