Huh hoezo kan jij na 3 jaar HBO (onafgemaakt dus) opeens overstappen op de uni en dan nog maar 1,5 jaar moeten doen?quote:Op vrijdag 8 juli 2011 21:05 schreef Renesite het volgende:
3 jaar HBO > 1,5 jaar Uni is mijn route.
Doe ik er straks 3 jaar over (je weet maar nooit) heb ik 6 jaar hoger onderwijs gevolgd. Maar krijg je niet een uitloop in de Bc en een uitloop in de Master?
Heb ik die jaar Bc uitloop straks tegoed ook al doe ik de master?
Je hebt eerst bachelor uitloop, daar betaal je dus die 3000 boete voor na 2 jaar uitloop (zie schema OP). Zodra je aan je master kan beginnen begint de teller opnieuw. Volgens mij.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 21:05 schreef Renesite het volgende:
Doe ik er straks 3 jaar over (je weet maar nooit) heb ik 6 jaar hoger onderwijs gevolgd. Maar krijg je niet een uitloop in de Bc en een uitloop in de Master?
Verkort. Heb hiervoor ook al 3 jaar MBO gehad. Heb woensdag mijn diplomeringquote:Op vrijdag 8 juli 2011 21:06 schreef Mishu het volgende:
[..]
Huh hoezo kan jij na 3 jaar HBO (onafgemaakt dus) opeens overstappen op de uni en dan nog maar 1,5 jaar moeten doen?
Tijdens je master krijg je nog aanvullende beurs studiefinancieringquote:
Lijkt me nietquote:Op vrijdag 8 juli 2011 21:05 schreef Renesite het volgende:
Als ze aansluiten waarom niet.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 13:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Gebeurt het tegenwoordig vaak dat je met een MBO-opleiding een jaar op het HBO mag overslaan?
Het hangt ervan af wat hij met die uitloop bedoelt. Je krijgt 1 jaar uitloop voor de bachelor, zoals Zoolstra het ziet, en 1 jaar uitloop voor de master. Als je een handicap hebt dan krijg je 1 jaar extra uitloop maar enkel voor ofwel de bachelor ofwel de master.quote:Lijkt me niet
Je mag er ook langer over doen maar je moet wanneer je langer dan 4 jaar over je bachelor doet of wanneer je langer dan 4 jaar over je master doet ¤3000 betalen tenzij je kan aantonen dat je een handicap hebt.quote:Hoe zit het met langere studies, specifiek geneeskunde, tandheelkunde en farmacie? Die hebben vaak driejarige masters. Mag ik dan in totaal 8 jaar over die studie doen, met 7 jaar OV-reisrecht?
"Als" is het sleutelwoord. Heeft een MBO'er in de praktijk exact dezelfde theorie geleerd als dat iemand in het eerste jaar van het HBO leert? Alleen al omwille van het grote aantal scholen is dat onwaarschijnlijk. Hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik ervoor pleit om dat horizontaal schakelen in het tertiair onderwijs maar af te schaffen. Je kan altijd nog via HAVO en VWO stapelen.quote:Als ze aansluiten waarom niet.
Laad die foto eens in Firefox, in ieder geval zoals ik die geconfigueerd heb. Ik zie enkel de zijkant van die foto, zijn oor, maar dat in een nog veel groter formaat. -slik-quote:En moet die grote foto van Zijlstra nou echt? Gadverdamme, die vent wil ik niet zien in dit topic.
stufi: 90 per maandquote:Op zondag 10 juli 2011 18:59 schreef Nielsch het volgende:
Ach, je krijgt vele honderden euro's aan studiesubsidie van de samenleving per maand, daarvan kan je heel gemakkelijk zo'n studie betalen.
In het algemeen wil ik opmerken dat je niet aan een studie moet beginnen wanneer je ouders niet een goed inkomen hebben, zeker niet in deze tijd waarin de studiebijdrage zomaar even fors zou kunnen worden ingekort (zou niet gebeuren met GL en D66 in de regering maar bij een regering met de VVD, CDA en PVV zou die zomaar kunnen sneuvelen).
Stufi, OV kaart en subsidie van je collegegeld (die 190 die jij moet bijdragen dekt echt de kosten niet). Als je dat bij elkaar optelt zit je bijna aan de 1000 euro.quote:Op zondag 10 juli 2011 22:57 schreef Miezziej het volgende:
[..]
stufi: 90 per maand
Collegegeld: 190 per maand
Tis dat ik ernaast werk, maar "heel gemakkelijk" zie ik toch anders
In mijn geval zijn die 60 credits in de vrije keuzeruimte, enigszins een extra stage danwel extra minor gestopt.quote:Op zaterdag 9 juli 2011 13:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
"Als" is het sleutelwoord. Heeft een MBO'er in de praktijk exact dezelfde theorie geleerd als dat iemand in het eerste jaar van het HBO leert? Alleen al omwille van het grote aantal scholen is dat onwaarschijnlijk. Hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik ervoor pleit om dat horizontaal schakelen in het tertiair onderwijs maar af te schaffen. Je kan altijd nog via HAVO en VWO stapelen.
Ik vraag me ook nog steeds af hoe het gaat werken met mijn doctoraal. Die staat in principe gelijk aan een bachelor+master, maar mag ik dan 2 jaar in de doctoraal uitlopen en daarna niks meer? Of in totaal 2 jaar en het maakt niet uit wanneer precies? Of 1 jaar in de doctoraal en 1 jaar in de co-schappen?quote:Op zaterdag 9 juli 2011 13:25 schreef heavyyield het volgende:
Hoe zit het met langere studies, specifiek geneeskunde, tandheelkunde en farmacie? Die hebben vaak driejarige masters. Mag ik dan in totaal 8 jaar over die studie doen, met 7 jaar OV-reisrecht?
Doctoraal? Ik dacht dat dat afgeschaft was?quote:Op maandag 11 juli 2011 09:24 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Ik vraag me ook nog steeds af hoe het gaat werken met mijn doctoraal. Die staat in principe gelijk aan een bachelor+master, maar mag ik dan 2 jaar in de doctoraal uitlopen en daarna niks meer? Of in totaal 2 jaar en het maakt niet uit wanneer precies? Of 1 jaar in de doctoraal en 1 jaar in de co-schappen?
Ik ben van de allerlaatste lichting doctoraalstudenten in Nederland. De UvA heeft zichzelf vrij lang voorgehouden dat de BaMa-structuur voor hun geneeskunde-opleiding niet nodig zou zijnquote:Op maandag 11 juli 2011 11:21 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Doctoraal? Ik dacht dat dat afgeschaft was?
Ik dacht dat je maximaal tot 2010 landelijks je doctoraal kon doen....quote:Op maandag 11 juli 2011 11:38 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Ik ben van de allerlaatste lichting doctoraalstudenten in Nederland. De UvA heeft zichzelf vrij lang voorgehouden dat de BaMa-structuur voor hun geneeskunde-opleiding niet nodig zou zijn
Mijn lichting krijgt echt pas in 2012 hun doctoraaldiploma, het kan dus blijkbaar wel. Na 2009 kon je er niet meer aan beginnen, misschien dat dat het is?quote:Op maandag 11 juli 2011 11:40 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik dacht dat je maximaal tot 2010 landelijks je doctoraal kon doen....
Hmmm, misschien was het dan toch alleen op mijn uni zo....quote:Op maandag 11 juli 2011 11:49 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Mijn lichting krijgt echt pas in 2012 hun doctoraaldiploma, het kan dus blijkbaar wel. Na 2009 kon je er niet meer aan beginnen, misschien dat dat het is?
Als die bestaan dan betekent dat datquote:Op maandag 11 juli 2011 19:53 schreef Renesite het volgende:
1,5 jaar durige master valt onder de '2 jarige master' en betekend dus tot aan het derde jaar nog laag collegegeld?
Dan krijg je dus zes maanden bonusquote:
Tja. Ik klaag nietquote:Op maandag 11 juli 2011 20:36 schreef Schuifpui het volgende:
Eigenlijk is dat best wel oneerlijk tov 2 jarige master. Bij 1 en 1.5 jarige masters mag je 100% uitloop hebben, en bij een 2 jarige master slechts 50%. En dat terwijl het voornamelijk technische opleidingen zijn die een 2 jarige master hebben en die staan toch al bekend als moeilijk.
Tja. Maar de oude kwaliteit was ook niet "laten we eens nominaal studeren". Er wordt/werd door teveel mensen aangemodderd. Dat is niet kwalitatief studeren. Ook 6 herkansingen zijn natuurlijk van de zotte.quote:Op maandag 11 juli 2011 20:47 schreef Schuifpui het volgende:
Heb er persoonlijk ook geen last van, maar toch.![]()
Ik vind vooral de kwaliteitsdaling die dit tot gevolg heeft het ergst. En dat die daling er komt, is wel duidelijk door de mailtjes die het CvB de laatste weken verstuurd heeft.
Ik denk het ook.quote:Ik meen dat ze daarbij wel zijn uitgegaan van alle ingeschreven studenten en niet van een meting na februari van het eerste jaar, wanneer een zeer groot deel van de eerstejaars wegvalt. Ik denk dat je met zo'n m.i. correctere meting aanzienlijk hogere percentage zult vinden.
Aan deze ongelijkheid hebben de politici nauwelijks aandacht besteed. Ik had al niet al te veel vertrouwen in het niveau van onze politici, hoe onzorgvuldig dit wetsvoorstel is behandeld en met wat voor machtspolitiek het nog eventjes voor het reces er door is gedrukt vind ik verontrustend. Ik hoop dat ze met andere wetsvoorstellen zorgvuldiger handelen.quote:Eigenlijk is dat best wel oneerlijk tov 2 jarige master. Bij 1 en 1.5 jarige masters mag je 100% uitloop hebben, en bij een 2 jarige master slechts 50%. En dat terwijl het voornamelijk technische opleidingen zijn die een 2 jarige master hebben en die staan toch al bekend als moeilijk.
Er is maar 1 oplossing om die niveaudaling te voorkomen: bij de poort en tijdens het eerste jaar zeer rigide selecteren. Bijvoorbeeld minstens 50 EC's eisen en dit met maximaal 2 pogingen per vak.quote:Ik vind vooral de kwaliteitsdaling die dit tot gevolg heeft het ergst. En dat die daling er komt, is wel duidelijk door de mailtjes die het CvB de laatste weken verstuurd heeft.
Als ik het goed begrijp volgend jaar maar met volgend jaar een boete van ¤0.quote:Schooljaar 2011/2012? Of schooljaar 2012/2013?
Oneens:quote:Op maandag 11 juli 2011 21:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Er is maar 1 oplossing om die niveaudaling te voorkomen: bij de poort en tijdens het eerste jaar zeer rigide selecteren. Bijvoorbeeld minstens 50 EC's eisen en dit met maximaal 2 pogingen per vak.
Mooi dat ze de financiering op basis van het aantal behaalde diplomas hebben aangepakt. Hopelijk zal hierdoor de kwaliteit van onderwijs verbeteren.quote:Op maandag 11 juli 2011 21:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het blijkt nu met IE9 niet te lukken om mijn bericht te wijzigen dus voer ik het plaatje op deze manier maar alsnog in: [ afbeelding ]
Iemand die het kan valideren met bronquote:Op maandag 11 juli 2011 21:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp volgend jaar maar met volgend jaar een boete van ¤0.
Volgens de UvAquote:Op maandag 11 juli 2011 22:26 schreef Dale. het volgende:
[..]
Iemand die het kan valideren met bron?
Geen zin om het verder te valideren.quote:Langstudeerdersmaatregel
De regering heeft een wetsvoorstel ingediend waarin bepaald wordt dat studenten die lang over hun studie doen extra moeten gaan betalen. De beoogde ingangsdatum van dit wetsvoorstel is verschoven.
Zie voor meer informatie over de Langstudeerdersmaatregel onderstaande website van de Rijksoverheid.
Verwijzingen
Rijksoverheid en Langstudeerdersmaatregel
http://student.uva.nl/nie(...)FD1-A41CBB1C82BE7120
Oh?quote:Mooi dat ze de financiering op basis van het aantal behaalde diplomas hebben aangepakt. Hopelijk zal hierdoor de kwaliteit van onderwijs verbeteren.
Dat is dan in ieder geval een vooruitgang. 50% van de gelden die universiteiten krijgen is op basis van het aantal diploma's. En het dan gek vinden dat de kwaliteit daalt.quote:Op maandag 11 juli 2011 21:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het blijkt nu met IE9 niet te lukken om mijn bericht te wijzigen dus voer ik het plaatje op deze manier maar alsnog in: [ afbeelding ]
Je redenering is verkeerd.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 00:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Oh?
Hoe wil jij voor de zwaarste studierichtingen meer studenten aantrekken zonder het niveau te verlagen??
Dit is meer een probleem van het voorbereidend hoger onderwijs dan het probleem van de (financiering v/d) universiteiten.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 19:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
!
Net als dat je enkel meer diploma's kan drukken door het niveau te verlagen kan je enkel meer studenten aantrekken door het niveau te verlagen. Gewone studenten kunnen nu eenmaal een studierichting als natuurkunde, wiskunde, elektrotechniek, lucht- en ruimtevaarttechniek enz. niet aan, die kan je enkel aantrekken door het niveau fors te verlagen.
eensquote:Op dinsdag 12 juli 2011 19:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Net als dat je enkel meer diploma's kan drukken door het niveau te verlagen
Hier ben ik het niet helemaal mee eens en zal je beter moeten uitleggen. Hoe kan je meer studenten aantrekken door het niveau te verlagen? Ik zie hier niet automatisch een oorzaak en gevolg in, tenzij je er vanuit gaat dat de primaire overweging om een technische studie te kiezen de moeilijkheidsgraad is (lijkt mij niet het geval). Zelfs dan nog, zie ik niet hoe dit praktisch uitwerkt.quote:kan je enkel meer studenten aantrekken door het niveau te verlagen. Gewone studenten kunnen nu eenmaal een studierichting als natuurkunde, wiskunde, elektrotechniek, lucht- en ruimtevaarttechniek enz. niet aan, die kan je enkel aantrekken door het niveau fors te verlagen.
Dat zullen we nog moeten afwachten.quote:Ik zeg ook niet dat dit de oplossing is voor de kwaliteit van het onderwijs, maar het is in ieder geval wel een vooruitgang ten opzichte van het model wat we afgelopen jaren hebben gehad.
Het probleem met die financiering is dat de faculteiten gestimuleerd worden om het niveau te verlagen.quote:Dit is meer een probleem van het voorbereidend hoger onderwijs dan het probleem van de (financiering v/d) universiteiten.
Ik hoop dat het niet mogelijk blijkt te zijn om meer studenten aan te trekken door het niveau te verlagen maar ik ben bang dat universiteiten dit wel gaan uitproberen. Dat ze bijv. Univerity Physics (prima boek maar afgestemd op beginners) gaan gebruiken voor de basis in electriciteit en magnetisme in plaats van Introduction to Electrodynamics van Griffiths, dat ze maar eens het mes gaan zetten in vectorcalculus of in al die onderdelen van de gewone calculus die ze niet hoeven te gebruiken, dat studenten een grafisch rekenmachientje gaan mogen gebruiken, dat tal van hoofdstukken worden overgeslagen, ...quote:Hoe kan je meer studenten aantrekken door het niveau te verlagen? Ik zie hier niet automatisch een oorzaak en gevolg in, tenzij je er vanuit gaat dat de primaire overweging om een technische studie te kiezen de moeilijkheidsgraad is (lijkt mij niet het geval). Zelfs dan nog, zie ik niet hoe dit praktisch uitwerkt.
Lijkt me niet. Je doet 2 masters en krijgt 2 titels.quote:Op vrijdag 9 september 2011 22:10 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Weet iemand of Double Degree Masters (60ec in NL, 60ec in buitenland) voor de Nederlandse wet geldt als een 2-jarige master waarbij je dus ook 2 jaar studiefinanciering krijgt?
Je gaat dan nu je vierde jaar gewoon in, ook als je stopt, dus dan hoef je in jaar 1 en 2 van je bachelor niet te dokken, daarna wel.quote:Op zaterdag 10 september 2011 16:13 schreef regular_john het volgende:
Wat ik mij nou al een tijdje afvraag is het volgende; ik doe een HBO-opleiding en zit momenteel in mijn 3e jaar. Voor een HBO opleiding staat normaal 4 jaar + 1 jaar uitloop dus zou ik theoretisch pas bij aanvang van het 6e jaar de boete moeten behalen, right?
Echter, na dit 3e jaar stop ik met deze opleiding en ga ik naar de universiteit om een bachelor toe doen. Vanaf wanneer moet ik nou die langstudeerdersboete betalen?
Als ik mijzelf gewoon ingeschreven laat staan op het HBO heb ik dus 5 jaar de tijd zonder die boete. Als ik dan naast die opleiding (waar ik dan niets meer voor zou doen) die uni opleiding doe en dat betaal via een Bewijs Betaald Collegegeld. Dan zou ik dus nog 2 jaar de tijd hebben voordat ik die boete moet gaan betalen (omdat ik dus nog op het HBO sta ingeschreven en ik er daar 5 jaar over mag doen) en zou ik pas in het 3e jaar (dat is dan mijn 6e jaar in het hoger onderwijs) op de universiteit die boete hoeven te betalen, of werkt dat niet zo?
Zoals je ziet zijn ze fraudeurs gewoon te slim af.quote:Op zaterdag 10 september 2011 16:47 schreef motorbloempje het volgende:
Oh ja, klopt ja. Wel stom overigens, dat ze neit kijken naar de lengte van je eerste opleiding die je gekozen hebt.
"Fraudeurs".quote:Op zaterdag 10 september 2011 16:52 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Zoals je ziet zijn ze fraudeurs gewoon te slim af.
Was dit (met name dikgedrukte) al bekend bij jullie? In de OP staat namelijk:quote:Schakelprogramma
De overheid ziet schakelprogramma’s, ook wel premasters genoemd, als bachelors. Studenten die aan een schakelprogramma deelnemen, zijn namelijk nog niet aan een master begonnen. Een schakelprogramma is een voorwaardenscheppend programma voor een master. Voor de beoordeling of u langstudeerder bent zijn er voor de schakelprogramma’s 3 opties:
• U heeft uw bachelordiploma gehaald en u wilt een premaster volgen. U wordt in de regel ingeschreven bij een bacheloropleiding van een instelling. Omdat u al een bachelordiploma heeft, is dit uw tweede bachelor en moet u instellingscollegegeld betalen. Met de universiteiten is overeengekomen dat deze tot en met 2014 hiervoor aan u het instellingscollegegeld in rekening brengen, ter hoogte van het wettelijk collegegeld. U kunt dus geen langstudeerder worden door het volgen van een schakelprogramma.
• Sommige instellingen bieden aanvullend onder 1 een maatwerktraject aan. De schakelklas is dan een soort cursus en de instelling vraagt cursusgeld. Ook in dit geval wordt u geen langstudeerder.
• U heeft nog geen bachelor behaald, maar volgt al wel een premaster. In dit geval telt de premaster mee in de nominale studieduur. U heeft na de nominale studieduur 1 uitloopjaar. Daarna wordt u langstudeerder en moet u verhoogd collegegeld betalen.
bron:http://www.rijksoverheid.(...)hoger-onderwijs.html
Dat wat de overheid van plan is, komt toch een stuk gunstiger uit voor hbo-studenten die naar de universiteit willen en wo-studenten die een master willen doen waarvoor een premaster nodig is alvorens toegelaten te worden.quote:Als je met een hbo-bachelor (behaald na 1991) naar de universiteit gaat en een pre-master doet:
- Hangt het ervan af hoe de universiteit de pre-master vormgeeft. Momenteel is het nog gebruikelijk dat je je als masterstudent moet inschrijven. De pre-mastertijd telt dan mee voor de tijd die je over je master mag doen.
Captain hindsight to the rescuequote:Op maandag 17 oktober 2011 10:53 schreef eriksd het volgende:
Logisch ook, had je maar goed moeten kiezen.
Op open dagen lijkt alles leuk en aardig, beetje zoeken op internet, alles lijkt interessant, past goed bij je enzo.quote:Op maandag 17 oktober 2011 10:53 schreef eriksd het volgende:
Logisch ook, had je maar goed moeten kiezen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |