quote:Op woensdag 6 juli 2011 18:34 schreef eriksd het volgende:
[..]
Werkelijk, was dat de strekking van het arrest?
Bron: http://vorige.nrc.nl/binn(...)idisch_niet_houdbaarquote:Het ministerie van Onderwijs heeft aan het eind van de jaren tachtig met de zogenoemde Harmonisatiewet ook geprobeerd het collegegeld voor reeds ingeschreven langstudeerders te verhogen, zegt De Wijkerslooth. „Daarover heeft de Haagse rechtbank gezegd dat dit in strijd was met het rechtszekerheidsbeginsel. De Hoge Raad heeft dat vonnis om juridische redenen vernietigd – er was getoetst aan de verkeerde wet – maar wel geschreven dat het voornemen inderdaad botste met het rechtszekerheidsbeginsel. Dit soort maatregelen is daarom sindsdien alleen van toepassing verklaard op nieuwe gevallen.”
Toen niet door de Hoge Raad. Die zei dat het tegen het beginsel van de rechtszekerheid inging, maar tegelijk ook dat het niet aan de rechter maar aan de politiek is om hier een bindend oordeel over te geven - de rechter mag niet toetsen aan de grondwet en (dus) ook niet aan beginselen.quote:
Nou, los daarvan ben je afhankelijk van Zijlstra's welwillendheid welke in deze nihil is. Met andere woorden: zelfs al zou je letterlijk een uitspraak krijgen met dezelfde overwegingen, heb je er nog niets aan.quote:Op woensdag 6 juli 2011 18:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Toen niet door de Hoge Raad. Die zei dat het tegen het beginsel van de rechtszekerheid inging, maar tegelijk ook dat het niet aan de rechter maar aan de politiek is om hier een bindend oordeel over te geven - de rechter mag niet toetsen aan de grondwet en (dus) ook niet aan beginselen.
Destijds is de politiek blijkbaar wel gezwicht voor die tik op de vingers, maar nu is dit hele verhaal al van te voren bekend (ook als advies van de Raad van State enzo) dus als de Eerste Kamer akkoord gaat zou ik maar niet te veel van de rechterlijke macht verwachten...
Omdat dan rijke mensen uit een goed milieu, zoals aanhangers van de VVD, gepakt worden.quote:Op woensdag 6 juli 2011 16:58 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Waarom geef je dan geen boetes aan de hand van het inkomen, of aan de hand van het inkomen van de ouders?
Net zoals stufi.
Nee, maar je wordt wel al aangemerkt als langstudeerder. Echter is de boete voor komend studiejaar 0 euro. Vanaf 2012/2013 is de boete 3000 euros.quote:Op woensdag 6 juli 2011 19:12 schreef gekkerobbert het volgende:
Ff voor de duidelijkheid; is het wetsvoorstel dat vandaag is aangenomen nou al voor aankomend schooljaar 2011/2012 ? Zo ja... moet ik dan ook al de 3000 euro boete betalen aankomend jaar ?
Zelfs zijn lach is scheefquote:Op woensdag 6 juli 2011 19:57 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[ afbeelding ]
Halbe Zijlstra voor je topic.
Vind deze toepasselijkerquote:[b]Op woensdag 6 juli 2011 19:57 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Halbe Zijlstra voor je topic.
Nee, jij moet er straks mee leren leven. Ik ga ervoor zorgen, ik zorg ervoor. Bereid je alvast voor...quote:
quote:Op woensdag 6 juli 2011 19:48 schreef gekkerobbert het volgende:
Maar het feit dat je aangemerkt wordt als langstudeerder heeft dus eigenlijk nog helemaal geen consequenties ? Of zie ik dat verkeerd ?
Nee want een mbo-opleiding is geen bachelor.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:18 schreef kipzel het volgende:
Geldt deze regeling nu ook voor eventuele jaren die je al op het mbo hebt besteed?
Ik kan daar namelijk niks over vinden en het lijkt me dan ook van niet..
Dus, als je al enkele jaren op het mbo hebt vertoefd en je wilt nu hbo/wo gaan doen, moet je dan ook de 'boete' betalen?
Phewquote:Op vrijdag 8 juli 2011 12:22 schreef Studielink het volgende:
U dient het volgende bedrag te betalen: ¤1.713,00
Dit is een voorlopige heffing. Wijziging is afhankelijk van uw persoonlijke situatie.
langstudeerboete: gaat dit voor mij in 2012 in?quote:Op vrijdag 8 juli 2011 14:04 schreef martijn315 het volgende:
Ik vind het allemaal erg onduidelijk wat betreft studiejaren die meetellen voor de langstudeerregeling, hier even mijn situatie:
Ik heb inmiddels 3,5 jaar HBO studie er op zitten, zonder diploma. In sept 2012 wil ik weer gaan studeren(WO), nu vraag ik mij af of ik nu in het eerste jaar gelijk al die EUR 3000 boete moet betalen, of pas het 2e?
Bedankt!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |