SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vanavond spaghetti met mager rundergehakt, een klein beetje kaas en rode saus![]()
XxK&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
Stronteigenwijs vanuit het niets binnen 2 weken met nauwelijks opbouwen 5KM hard lopen.... 2 keer...quote:
Auw... al een afspraak bij fysio oid geregeld?quote:Op maandag 4 juli 2011 09:17 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Stronteigenwijs vanuit het niets binnen 2 weken met nauwelijks opbouwen 5KM hard lopen.... 2 keer...
Even een dagje aankijken of het gewoon afneemt. Ik denk namelijk dat ik een geïrriteerde pees aanhechting heb. Niks ernstigs dus, gewoon overbelasting wat met voldoende rust heel snel minder zou moeten worden. Is nu al minder pijnlijk dan gisterenavond, alleen nog stijf.quote:Op maandag 4 juli 2011 09:20 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Auw... al een afspraak bij fysio oid geregeld?
Spreek met jezelf af dat je de laatste dag iets van het toetjesbuffet mag m@x, dan kun je je daarop verheugenquote:Op maandag 4 juli 2011 09:42 schreef m@x het volgende:
Ouch, dat is minder Swets. Succes ermee!
Ik vertrek vandaag samen met mini-me voor 8 dagen naar een superdeluxe all-in vakantiegebeuren. Dat wordt oogkleppen op en heel hard langs het toetjesbuffet naar het saladebuffet rennenEen paar extraatjes mogen wel, maar ik ben niet van plan de winst van de afgelopen 2 maanden (-11,1 kilo
) weg te snaaien. Ben benieuwd....
quote:Op maandag 4 juli 2011 09:45 schreef DancingPhoebe het volgende:
Swets, die tarwebiscuits, is dat voor de lekker of zit daar een dieetidee achter? En zijn dat dan mariakaakjes?
Denk er toch over een periode te gaan swetsen....
En dan op tv promoten, ik hoop wel dat jouw stem iets aangenamer is om naar te luisterenquote:Op maandag 4 juli 2011 09:52 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]Dat is een verwennerijtje. Gewoon de goedkoopste tarwebiscuits die je vinden kan.
Zal ik een boek gaan schrijven. Kan iedereen Swetsen!
Ik geef gelukkig niet zoveel om toetjes. Het zijn meer de hartige dingen waarmee het mis gaat. Ontbijt en lunch moeten van mezelf gezond en 's avonds mag ik gewoon lekker eten. Wel binnen de perken dus gewoon 1 bordje ipv alles proberen te proeven. En een wijntje moet ook kunnen, vind ik.quote:Op maandag 4 juli 2011 09:49 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Spreek met jezelf af dat je de laatste dag iets van het toetjesbuffet mag m@x, dan kun je je daarop verheugenMaakt het een stuk makkelijker om die andere dagen het te negeren. Have fun!
wat is dat nou voor onzin? 4 boterhammen en lasagne is geen volwaardige voeding voor een dag. ook niet als je voor 1000 kcal lasagne eet...waar zijn je groente en fruit?quote:Op zondag 3 juli 2011 20:27 schreef Blistering het volgende:
O 2 boterhammen met filet americain
L zie O
D Lasagne, ook weer heel slecht, maar we kregen eters dus dan kan je dit soort eten verwachten bij ons.
Dus T maar niets. Behalve dan weer liters water natuurlijk.
Fruit doe ik amper aan, ik neem m'n vitaminepillen wel. Drink liever water ipv fruit te gaan eten. Oh, en had ik de halve krop ijsbergsla maar bij de lasagne moeten vermelden?quote:Op maandag 4 juli 2011 10:20 schreef kwakz0r het volgende:
ok. maar dan mis ik nog steeds groente en/of fruit. kilo's eraf of niet...
mooi streven tochquote:Op maandag 4 juli 2011 09:56 schreef m@x het volgende:
[..]
Ik geef gelukkig niet zoveel om toetjes. Het zijn meer de hartige dingen waarmee het mis gaat. Ontbijt en lunch moeten van mezelf gezond en 's avonds mag ik gewoon lekker eten. Wel binnen de perken dus gewoon 1 bordje ipv alles proberen te proeven. En een wijntje moet ook kunnen, vind ik.
oh ik dacht dat het je planning was. pillen zijn geen vervanging voor de micronutriënten en vezels en biotinen in fruit, maar, dat gezegd hebbende, eet ik zelf ook weinig fruit omdat ik het vies vindquote:Op maandag 4 juli 2011 10:21 schreef Blistering het volgende:
[..]
Fruit doe ik amper aan, ik neem m'n vitaminepillen wel. Drink liever water ipv fruit te gaan eten. Oh, en had ik de halve krop ijsbergsla maar bij de lasagne moeten vermelden?Want ik heb wel degelijk iets gezonds gegeten!
Mja, ik vergeet nog wel 'ns dingetjes in te vullen die wel degelijk van belang kunnen zijnquote:Op maandag 4 juli 2011 10:24 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
oh ik dacht dat het je planning was. pillen zijn geen vervanging voor de micronutriënten en vezels en biotinen in fruit, maar, dat gezegd hebbende, eet ik zelf ook weinig fruit omdat ik het vies vind
(ijsberg)sla telt niet als groente, das water met bladgroen!
wat is je planning voor vandaag dan?
ik heb ooit van dr phil geleerd dat vertrouwen op je self-control wachten op falen is... je moet je omgeving en je eten zo kiezen dat het je afvallen onderteunt.quote:Op maandag 4 juli 2011 10:29 schreef Blistering het volgende:
[..]
Mja, ik vergeet nog wel 'ns dingetjes in te vullen die wel degelijk van belang kunnen zijn. Maar ik weet van mezelf dat ik tussendoor vrijwel nooit de drang heb om te gaan snaaien. Als dat toch zou gebeuren vul ik m'n fles water opnieuw, pak ik een kauwgumpje en rek ik 't tot de volgende maaltijd. Werkt altijd prima, beetje selfcontrol moet je toch ook wel hebben.
En vandaag moet de filet americain op, dus zal wel brooddag worden vooralsnog. Krijg die bakjes filet nooit alleen op, dus altijd genoodzaakt minimaal een half bakje weg te gooien.
Maar ik zal om jou een plezier te doen straks op zoek gaan naar een appel!
Nouja, ik heb 't idee dat je totaal niet snapt hoe ik kan overleven met zo'n ''voedingspatroon''. Maar ik leef al bijna een jaar zo (afgelopen weekend was wel een slecht voorbeeld hoor), en ben nu bijna op m'n streefgewicht aanbeland (26 kilo kwijt) dus ergens werkt 't blijkbaar wel (alhoewel je dat ook niet ontkent). Maar ik heb zoiets van ieder z'n eigen ding om af te vallen toch? Sowieso heb ik nog geluk dat ik jong ben, dat ik zelfs nog afval na zo'n slecht weekend als afgelopen weekend (want geloof me, tis echt geen gewoonte hoor die lasagne iedere week). Naar mate ik richting de 30 ga zal m'n lichaam niet zo lief meer voor me zijn dus dan ga ik ook andere stappen nemen dan dat ik nu doe.quote:Op maandag 4 juli 2011 10:34 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik heb ooit van dr phil geleerd dat vertrouwen op je self-control wachten op falen is... je moet je omgeving en je eten zo kiezen dat het je afvallen onderteunt.
tussendoortjes zijn nuttig, echt....
en de filet hoeft natuurlijk niet op, je kan ook fatsopenlijk eten en t restje filet wegmioeteren. als je t opeet komt t ook uiteindelijk in de wc. je laat een plastic bakje in je koelkast toch niet bepalen of je fatsoenlijk eet of niet
nou... eh... ik staak mn bootcamp hier wel okheb t idee dat je er niet erg op zit te wachten...
oh ik begrijp t wel, ben zelf ook weleens op zo'n soort manier (weinig eten, niet per'se gezond eten, geen tussendoortjes) afgevallen. alleen had ik toen dus totaal niet aangeleerd om gezond te eten en kwam ik in no time weer alles aan toen ik vond dat ik weer "dingen mocht" en toen ik in een depressie belandde... ik verzorgde mezelf en mn lijf gewoon niet goed...quote:Op maandag 4 juli 2011 10:38 schreef Blistering het volgende:
[..]
Nouja, ik heb 't idee dat je totaal niet snapt hoe ik kan overleven met zo'n ''voedingspatroon''. Maar ik leef al bijna een jaar zo, en ben nu bijna op m'n streefgewicht aanbeland (26 kilo kwijt) dus ergens werkt 't blijkbaar wel (alhoewel je dat ook niet ontkent). Maar ik heb zoiets van ieder z'n eigen ding om af te vallen toch? Sowieso heb ik nog geluk dat ik jong ben, dat ik zelfs nog afval na zo'n slecht weekend als afgelopen weekend (want geloof me, tis echt geen gewoonte hoor die lasagne iedere week). Naar mate ik richting de 30 ga zal m'n lichaam niet zo lief meer voor me zijn dus dan ga ik ook andere stappen nemen dan dat ik nu doe.
Maar vooralsnog heb ik een ''soit'' mentaliteit, wat werkt ga ik niet veranderen.
Stimmt, dat is ook zo. Maar ik kom zelf ook uit een depressie, en ben juist de laatste tijd (eigenlijk sinds ik begonnen ben met afvallen) weer echt opgewekt etc. Er moet wel iets heel geks gebeuren wil ik ooit nog terugvallen in m'n oude eetpatroon, ik sta zo anders in het leven nu.quote:Op maandag 4 juli 2011 10:42 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
oh ik begrijp t wel, ben zelf ook weleens op zo'n soort manier (weinig eten, niet per'se gezond eten, geen tussendoortjes) afgevallen. alleen had ik toen dus totaal niet aangeleerd om gezond te eten en kwam ik in no time weer alles aan toen ik vond dat ik weer "dingen mocht" en toen ik in een depressie belandde... ik verzorgde mezelf en mn lijf gewoon niet goed...
nu, 30 kilo zwaarder, een jaar therapie voor een overeetstoornis verder en heel veel levenslessen verder kies ik er voor om beter voor mn lijf te zorgen. dus ik hoop dat je dat ook voor je dertigste gaat doen - zonder eerst 30 kilo erbij te eten. je lijf verdient beter dan dit, ook al val je er van af, bedoel ik
ook als je aan het afvallen bent moet je maag niet rammelen, want je kunt m vullen met goeie dingen. dat is waar ik het vooral mee oneens ben.quote:Op maandag 4 juli 2011 10:49 schreef Blistering het volgende:
[..]
Stimmt, dat is ook zo. Maar ik kom zelf ook uit een depressie, en ben juist de laatste tijd (eigenlijk sinds ik begonnen ben met afvallen) weer echt opgewekt etc. Er moet wel iets heel geks gebeuren wil ik ooit nog terugvallen in m'n oude eetpatroon, ik sta zo anders in het leven nu.
Oh en m'n normale eetpatroon is gewoon gezond hoor. Gewoon netjes ontbijt, lunch, avondeten (met groente normaal gesproken), veel water, geen toetjes en dat soort meuk. Sowieso doordeweeks komt er niets onverantwoord binnen hier, enkel in het weekend wel 'ns iets maar dan mag 't van mezelf.
Ik heb gewoon wel het idee dat het helemaal valt en staat met zelfbeheersing hoor. Als je weinig eet, zoals ik dan moet je gewoon tegen een rammelende maag kunnen. Je hebt mensen die dan gelijk naar iets slechts grijpen, niet doen dus.
Daarin verschillen we van meningquote:Op maandag 4 juli 2011 10:53 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ook als je aan het afvallen bent moet je maag niet rammelen, want je kunt m vullen met goeie dingen. dat is waar ik het vooral mee oneens ben.
afvallen met rammelende maag heeft iets van "zelfstraffen" en vooral dat vertrouwen of je "zelfcontrole" maakt het allemaal iets heel erg gefocust op of jij het wel of niet goed doet, of je zwak bent of niet. voor mij ligt daar een probleem, want als ik dan "faal" is dat een reden om me rot te voelen over mezelf. ik was niet sterk genoeg, ik ben zwak etc (en juist daar zit de kern van mijn voormalige depressie). dat trekt me naar compensatie vreterij, ongezonde dingen.
als je door te zorgen dat je nooit gerammel hebt in je buik door gezonde dingen kunt voorkomen dat je het gevoel krijgt dat je faalt is dat dubbel bonus, toch?
ja, bij mij gaan dan enorme alarmbellen rinkelen, maar goed, dat mag je gelukkig helemaal zelf weten.quote:Op maandag 4 juli 2011 10:55 schreef Blistering het volgende:
[..]
Daarin verschillen we van mening. Niet toegeven aan een rammelende maag is voor mij de bonus, maar goed dat kan inderdaad ook anders. Het is maar net hoe je het ziet.
quote:Op maandag 4 juli 2011 09:42 schreef m@x het volgende:
Ouch, dat is minder Swets. Succes ermee!
Ik vertrek vandaag samen met mini-me voor 8 dagen naar een superdeluxe all-in vakantiegebeuren. Dat wordt oogkleppen op en heel hard langs het toetjesbuffet naar het saladebuffet rennenEen paar extraatjes mogen wel, maar ik ben niet van plan de winst van de afgelopen 2 maanden (-11,1 kilo
) weg te snaaien. Ben benieuwd....
Ik heb het ergens ehm... gevonden.quote:Op maandag 4 juli 2011 10:51 schreef Sjeen het volgende:
Hmmm, dat Callanetics, dat doen jullie thuis he? Hoe en wat? Ik heb trouwens een hoepel gekocht op Ebay, gewoon voor de fun
Iemands houding t.o.v. eten is i.m.o ook van belang. Ik ben bijvoorbeeld een echte bourgondiër die het allemaal gewoon erg lekker vindt. Als ik wil afvallen moet de kwantiteit van wat ik eet drastisch omlaag, en ja, dan voel ik 's avonds die 'leeuw wel brullen', om maar even in Sonja Bakker-jargon te spreken. Maar dat accepteer ik dan gewoon, hoort erbij. Bovendien wordt dat ook minder naarmate je maag gewend raakt aan de kleinere porties.quote:Op maandag 4 juli 2011 10:57 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ja, bij mij gaan dan enorme alarmbellen rinkelen, maar goed, dat mag je gelukkig helemaal zelf weten.
jawel, maar ik blijf het alarmerend vinden als iemand hongergevoel als een doel of als een bonus ziet. maar dat komt ws. door mn eetstoornisverleden. ik vind het gewoon geen gezonde relatie met eten. het is m.i. ook iets anders dan de consequenties nemen van je bourgondische maaltijd - dat doe ik ook wel eens.quote:Op maandag 4 juli 2011 11:03 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Iemands houding t.o.v. eten is i.m.o ook van belang. Ik ben bijvoorbeeld een echte bourgondiër die het allemaal gewoon erg lekker vindt. Als ik wil afvallen moet de kwantiteit van wat ik eet drastisch omlaag, en ja, dan voel ik 's avonds die 'leeuw wel brullen', om maar even in Sonja Bakker-jargon te spreken. Maar dat accepteer ik dan gewoon, hoort erbij. Bovendien wordt dat ook minder naarmate je maag gewend raakt aan de kleinere porties.
Bij mij werkt het echt. Mijn 'blubber' is niet echt compact en alles wordt door die oefeningen helemaal 'ingetrokken' ofzo. In het boek staat ook dat als je 10 pounds afvalt, het eruitziet alsof je er 20 bent kwijtgeraakt. Het boek is trouwens ook wel een aanrader, staat duidelijke uitleg in over de oefeningen. De bieb heeft het altijd wel; ik heb hem op marktplaats voor een paar euro gekocht.quote:Op maandag 4 juli 2011 10:59 schreef Brighteyes het volgende:
Cinna!Ik ben een true convert hoor! Ik vind het best zwaar, vooral die gekke heupswings, maar ik heb wel het idee dat het echt werkt, Callanetics!
Ik zal eens op zoek naar naar 10 years Younger, ik heb nu een of anders simpele basis-les, maar eens kijken of deze anders is.
Ben ik het ook mee eens, je kan ook goed afvallen zonder hongergevoel. Zeker na de eerste week gezonderen zodra je maag is gekrompen. Dat hongergevoel is trouwens ook verneukeratief. Als ik op een dag alleen maar ongezonde troep eet heb ik ook steeds honger. Dat zal wel zijn omdat er dan geen goede voedingsstoffen in zitten en je lijf daarnaar snakt...quote:Op maandag 4 juli 2011 11:06 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
jawel, maar ik blijf het alarmerend vinden als iemand hongergevoel als een doel of als een bonus ziet. maar dat komt ws. door mn eetstoornisverleden. ik vind het gewoon geen gezonde relatie met eten. het is m.i. ook iets anders dan de consequenties nemen van je bourgondische maaltijd - dat doe ik ook wel eens.
Ik heb gewoon geen honger gevoel. En ik eet echt weinig.quote:Op maandag 4 juli 2011 11:06 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
jawel, maar ik blijf het alarmerend vinden als iemand hongergevoel als een doel of als een bonus ziet. maar dat komt ws. door mn eetstoornisverleden. ik vind het gewoon geen gezonde relatie met eten. het is m.i. ook iets anders dan de consequenties nemen van je bourgondische maaltijd - dat doe ik ook wel eens.
Ik heb net opdracht gegeven aan vriendje om eens te zoeken. Het boek ga ik in de bieb halen danquote:Op maandag 4 juli 2011 11:07 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Bij mij werkt het echt. Mijn 'blubber' is niet echt compact en alles wordt door die oefeningen helemaal 'ingetrokken' ofzo. In het boek staat ook dat als je 10 pounds afvalt, het eruitziet alsof je er 20 bent kwijtgeraakt. Het boek is trouwens ook wel een aanrader, staat duidelijke uitleg in over de oefeningen. De bieb heeft het altijd wel; ik heb hem op marktplaats voor een paar euro gekocht.
ik zou zeggen minder ver met gestrekte benen, want dan heb je het meeste rek effect...quote:Op maandag 4 juli 2011 11:23 schreef Brighteyes het volgende:
Goeie tip van dat boek, want dat is het enige dat ik me af vraag, of ik de oefeningen wel goed doe.
Ik kom nl. niet echt met mijn neus naar mijn knieen bijvoorbeeld. Maar wat is dan belangrijker. Neus naar knieen met gebogen been, of been gestrekt en wat minder diep...
Ik dacht dat dus ook, maar ik denk uit het filmpje te begrijpen dat dat dus niet per se hoeft. Vandaar mijn twijfel.quote:Op maandag 4 juli 2011 11:24 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik zou zeggen minder ver met gestrekte benen, want dan heb je het meeste rek effect...
Moet bekennen dat ik eigenlijk ook niet vaak een honger gevoel meer heb. 's avonds in bed vaak, en heel soms in de namiddag.quote:Op maandag 4 juli 2011 11:14 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik heb gewoon geen honger gevoel. En ik eet echt weinig.
Nooit forceren! Nooit been op slot zetten door te strekken. Ik ben totaal niet lenig dus mijn neus komt niet eens in de buurt van mijn kniequote:Op maandag 4 juli 2011 11:23 schreef Brighteyes het volgende:
Goeie tip van dat boek, want dat is het enige dat ik me af vraag, of ik de oefeningen wel goed doe.
Ik kom nl. niet echt met mijn neus naar mijn knieen bijvoorbeeld. Maar wat is dan belangrijker. Neus naar knieen met gebogen been, of been gestrekt en wat minder diep...
oeh dat schijnt goed voor je taille te zijn!quote:Op maandag 4 juli 2011 10:51 schreef Sjeen het volgende:
Hmmm, dat Callanetics, dat doen jullie thuis he? Hoe en wat? Ik heb trouwens een hoepel gekocht op Ebay, gewoon voor de fun
Lekker gevoel, he! Ik vind die oefening voor de taille ook zo lekker, ik voel gewoon die ruggegraat oprekken en heb het gevoel dat ik daarna een paar cm langer ben. Sws is dat rekken goed voor me, ik ben niet lenig en heb hele korte spieren.quote:Op maandag 4 juli 2011 12:39 schreef kwakz0r het volgende:
ik heb net voor t eerst 1 uurtje gedaan. ik vond t wel lekker, ook best zwaar, en alles waarvoor je op je knieen moet zitten kan ik niet echt vanwege kapotte knie, maar doordat ik al wat pilates ervaring heb kon ik die aanpassen waardoor ik t zelfde effect als zij beschreef voelde
ik ga meteen foto's maken "after 1 hour"
uhm, ik kan dus niet goed op mn knieeen zitten. pelvic scoop gaat nog net, pelvic rotations heb ik nu staand gedaan maar ga ik ook zittend proberen.quote:Op maandag 4 juli 2011 14:22 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Lekker gevoel, he! Ik vind die oefening voor de taille ook zo lekker, ik voel gewoon die ruggegraat oprekken en heb het gevoel dat ik daarna een paar cm langer ben. Sws is dat rekken goed voor me, ik ben niet lenig en heb hele korte spieren.
Die oefeningen waarbij de op je knieen moet zitten (pelvic scoop en -rotations) vind ik ook heel zwaar. Ik voel zoveel druk op mijn kuiten! Hoe pas jij hem aan?
De rest kan ik allemaal gemakkelijk 100 keer -buik ook, al is dat wel megazwaar) of zoveel keer als wordt aangegeven.
Hier wordt elke maand een nieuw Callaneticsdraadje geopend en wordt er ook heel veel uitleg gegeven over hoe de oefeningen moeten worden uitgevoerd. In de topiclijst staat ook een fotodraadje!
In het boek staat een variant op de heupoefeningen. Je doet ze dan niet zittend maar steunend op je knieen. Nu zeg jij dat je niet goed op je knieen kan zitten, maar in dit geval sta je dus rechtop op je knieen zeg maar.quote:Op maandag 4 juli 2011 15:27 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
uhm, ik kan dus niet goed op mn knieeen zitten. pelvic scoop gaat nog net, pelvic rotations heb ik nu staand gedaan maar ga ik ook zittend proberen.
de heupoefeningen die je zittend doet die lukken me niet zittend, dus die doe ik op mn zij liggend met 1 opgetrokken been tot mn spieren sterker zijn. ik let wel op of mn heup niet te ver naar achteren draait net als wanneer je ze zittend doet dus.
dat kan ik ook niet zo goed (vocht in een knie, dus erop zitten doet zeer, te ver doorbuigen met spannign erop lukt gewoon niet. maar ik zal t eens proberen zo. met een kussen eronder gaat t soms wel.quote:Op maandag 4 juli 2011 16:04 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
In het boek staat een variant op de heupoefeningen. Je doet ze dan niet zittend maar steunend op je knieen. Nu zeg jij dat je niet goed op je knieen kan zitten, maar in dit geval sta je dus rechtop op je knieen zeg maar.
En idd, die bovenbeenstretchoefening doet zeeeeer! Combi van korte spieren en flinke bovenbenen, kuiten en kont hebben
quote:Op dinsdag 5 juli 2011 06:57 schreef Muks het volgende:
Goedemorgen ! Hier een enorme mijlpaal behaald : een 8 vooraan ! Mijn dag kan niet meer stuk !!
Hoewel ik snip verkouden ben, nou ja grieperig is meer het woord, ben ik zo verschrikkelijk blij, dat kan ik niet in woorden uitdrukken.
Moonwalk, welkom hier ! Succes met afvallen.
Roze Spekkie die miles is dat wat ? Hoor er hier veel over maar nog steeds niet aan toe gekomen om het eens te bekijken. Nog 4,8 kg en dan kan ik gaan zwemmen met mijn zonen. Dat heb ik ze beloofd. Al jaren niet gedaan maar als ik 85 kg weeg ga ik met ze zwemmen !
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |