Dat is dan ook wel weer sneu. Inderdaad gaan de meeste mensen weer weg uit dit topic, al volg ik het wel zo'n beetje voor het weer hoor, die chain-topics zijn wdb handig, maar hier dan pagina 3 (50 reacties per pagina).quote:Op woensdag 29 juni 2011 23:31 schreef Asgard het volgende:
Wow, niet eens één pagina kunnen vullen vandaag
(100 posts per pagina)

Tja... de atmosfeer staat niet op ontploffen, dus waarom zou je hier dan nog rondhangen?quote:Op woensdag 29 juni 2011 23:37 schreef superworm het volgende:
[..]
Dat is dan ook wel weer sneu. Inderdaad gaan de meeste mensen weer weg uit dit topic, al volg ik het wel zo'n beetje voor het weer hoor, die chain-topics zijn wdb handig, maar hier dan pagina 3 (50 reacties per pagina).

quote:Op woensdag 29 juni 2011 19:25 schreef JLH het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Voor jullie, interesse. Voor mezelf ook. Ik reageer alleen zelden.quote:Op woensdag 29 juni 2011 23:53 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Tja... de atmosfeer staat niet op ontploffen, dus waarom zou je hier dan nog rondhangen?

Voor de foto's die nog komen gaanquote:Op woensdag 29 juni 2011 23:53 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Tja... de atmosfeer staat niet op ontploffen, dus waarom zou je hier dan nog rondhangen?

Was dat deze?quote:Op donderdag 30 juni 2011 00:39 schreef Darklight het volgende:
Gister hier wel een rolwolk gezien, maar die van 2004 was mooier

ja dat is hem, was echt mooi om te zienquote:Op donderdag 30 juni 2011 01:26 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Was dat deze?
[ afbeelding ]
Van 17 juli 2004. Is nog een tijdje featured photo op de Engelstalige Wikipedia geweest, maar is gekraakt omdat-ie te klein was. Unsere Deutschen Freunde schatten hem echter wél op waarde.

Niet zo gek. Al die users die geen verstand hebben van weer en vol spanning het noodweer afwachten worden uitgemaakt voor troll en nog veel liever geweerd uit het kleine SC-kliekje.quote:Op woensdag 29 juni 2011 23:31 schreef Asgard het volgende:
Wow, niet eens één pagina kunnen vullen vandaag
(100 posts per pagina)

Dat wordt de nieuwe achtergrond van Windows 2012.quote:Op donderdag 30 juni 2011 01:39 schreef Dagoduck het volgende:
Ik zag dit op de engelse wiki:
[ afbeelding ] echt zo van: wattefak?!

mmm... de potentie is erquote:Op donderdag 30 juni 2011 08:23 schreef dimage het volgende:
voor volgende week woensdag
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

die potentie is er al 2 dagen op rij. dus in de gaten blijven houden, voor morgen een piepkleine kans op een donderslag in het noordoosten van ons land. regen/hagel enzo .quote:

Ik ook, ik vind het gewoon leuk en interessantquote:Op donderdag 30 juni 2011 09:56 schreef seasushi het volgende:
deze n00b blijft ook gewoon meelezen en soms overbodige of domme vragen stellen.

Hier kwam wel een dikke rolwolk over met veel flitsen, alleen er waren 10 druppels gevallen en dat was hetquote:Op donderdag 30 juni 2011 08:38 schreef Schuifpui het volgende:
Hier kwam dinsdag alles gewoon in een onidentificeerbare grijze massa. Geen mooie rolwolken/shelfclouds.

Mwah, dat ligt nog te ver in het verschiet. Kan naar links-rechts groter kleiner worden..... binnen 3 dagen verwachting wordt het wat serieuzer.quote:Op donderdag 30 juni 2011 08:23 schreef dimage het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

ECMWF laat weinig cape zien, maar wel redelijk wat neerslag voor woensdag..quote:Op donderdag 30 juni 2011 08:23 schreef dimage het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

In '99 of '98 werkte ik in een kas en heb zo een wolk van heel dichtbij gezien. Dat was niet fijn kan ik je vertellen!quote:Op donderdag 30 juni 2011 01:39 schreef Dagoduck het volgende:

quote:Op donderdag 30 juni 2011 01:39 schreef Dagoduck het volgende:

Was dat niet in 97? Dat was toen die windhoos die huishield, ik weet nog goed dat 'ie toen aan kwam, echt te bizar.quote:Op donderdag 30 juni 2011 11:17 schreef Jumparound het volgende:
[..]
In '99 of '98 werkte ik in een kas en heb zo een wolk van heel dichtbij gezien. Dat was niet fijn kan ik je vertellen!

was dat niet 1983?quote:Op donderdag 30 juni 2011 11:43 schreef Nijna het volgende:
was dat in 97 niet "zwarte zaterdag"? Dat er zoveel watersporters ook overvallen waren door het "noodweer"
quote:De beruchtste Hemelvaartsdag was 12 mei 1983, toen na een zonnige en warme ochtend een korte heftige storm opstak. De storm was het gevolg van een zogenaamde kanaalrat, een actieve storing die via het Kanaal naar ons land trok. Het noodweer, dat veel watersporters overviel, kostte tien mensen het leven.

wtfquote:Op donderdag 30 juni 2011 12:04 schreef Darklight het volgende:
[..]
op YT staan ook wel filmpjes van zo'n wolk, lijkt me wel echt

kan ook, toen werkte ik al in die kas (vakantiewerk) ik meen me te herinneren dat er een zeilwedstijd met optimisten op de braassem was... uiteindelijk is er ook een zeiler verdronken...quote:Op donderdag 30 juni 2011 11:35 schreef Take_A_Picture het volgende:
[..]
Was dat niet in 97? Dat was toen die windhoos die huishield, ik weet nog goed dat 'ie toen aan kwam, echt te bizar.
Waren toen ook niet een aantal kassen kapot?

nee, toen was ik drie en werkte nog niet in de alstoemeria's ;-)quote:

en ik heb hier in Amsterdam net de ramen staan lappen (in de brandende zonquote:

Is inderdaad alweer opgehouden, verwachtte er ook niet al te veel van.quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:49 schreef Againzender het volgende:
[..]
en ik heb hier in Amsterdam net de ramen staan lappen (in de brandende zon)
Nou ja, ze zijn nog mooi schoon nu...
Piepklein buitje trouwens, eens kijken of het wil groeien.

volgens het KNMI wel..quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:59 schreef SpeedyGJ het volgende:
Er ontstaan allemaal buien rondom het ijsselmeer, ook hier beginnen nu wat wolken de lucht in te schieten, ik denk niet dat het lang meer duurt voor de eerste buitjes hier ook gaan vallen.
Vanavond/vannacht kans op onweer?
quote:Komende nacht ontwikkelen er in de kustprovincies en op en rond het IJsselmeer enkele buien, mogelijk met onweer De minimumtemperatuur loopt uiteen van 13 graden vlak aan zee tot 9 graden landinwaarts. De noordwestelijke wind is zwak, aan de kust matig.
Vrijdag overdag is het wisselend bewolkt en er ontstaan buien, sommige met onweer. De middagtemperatuur ligt rond een graad of 18. De noordwestenwind is matig, kracht 3 tot 4 en in het noordelijk kustgebied vrij krachtig, 5.(bron: KNMI)

Ja dat was toen. Mijn man had een klant die een sloepje wilde proefvaren, dus die deed een rondje toen ze ineens het weer zagen omslaan. Ze hebben als een dolle de boot weer uit het water laten halen bij de jachthaven en hebben uiteindelijk nog onder die boot geschuild.quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:42 schreef Jumparound het volgende:
[..]
kan ook, toen werkte ik al in die kas (vakantiewerk) ik meen me te herinneren dat er een zeilwedstijd met optimisten op de braassem was... uiteindelijk is er ook een zeiler verdronken...

Dit is meer zo'n idee volgens mij:quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:04 schreef Darklight het volgende:
[..]
op YT staan ook wel filmpjes van zo'n wolk, lijkt me wel echt

Inderdaad, GFS laat te hoge dauwpunten zien waardoor de CAPE te hoog berekend wordt. Ik wordt er niet kou en niet warm van. Trek er maar gerust de helft af, je mag blij zijn met 400 CAPE J/KG. Daarnaast allemaal leuk en aardig die CAPE kaartjes maar in feite zegt dat niets. Wat is de dynamische kant? Hoe ligt de Jet? Is het een thermische vore of een KF wat in kracht afneemt. Een week vooruit kijken met deze waardes zou ik niet eens doen, al staat het er 5 dagen achter elkaar op. De situatie van 28 juni was 8 dagen van te voren al lang bekend door weermodellen GFS, ECMWF, WRF. Nu komt alleen GFS.quote:Op donderdag 30 juni 2011 11:02 schreef aloa het volgende:
[..]
ECMWF laat weinig cape zien, maar wel redelijk wat neerslag voor woensdag..
[ afbeelding ]

Hollandsche wolkenluchtenquote:Op donderdag 30 juni 2011 13:10 schreef ACT-F het volgende:
Hier in Goor wordt het ook grijzer. Vanochtend had ik uitzicht op fraaie wolkjes:
[ afbeelding ]

Ja volgens mij ook, in het filmpje zie je hem ook echt rollenquote:Op donderdag 30 juni 2011 14:07 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Dit is meer zo'n idee volgens mij:
[ afbeelding ]
Heeft niet veel met onweerswolken te maken. Meer info

WRF gaat bij wetterzentrale tot 72 uur...voor de lange termijn moet je zeker betalen?quote:Op donderdag 30 juni 2011 14:27 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Inderdaad, GFS laat te hoge dauwpunten zien waardoor de CAPE te hoog berekend wordt. Ik wordt er niet kou en niet warm van. Trek er maar gerust de helft af, je mag blij zijn met 400 CAPE J/KG. Daarnaast allemaal leuk en aardig die CAPE kaartjes maar in feite zegt dat niets. Wat is de dynamische kant? Hoe ligt de Jet? Is het een thermische vore of een KF wat in kracht afneemt. Een week vooruit kijken met deze waardes zou ik niet eens doen, al staat het er 5 dagen achter elkaar op. De situatie van 28 juni was 8 dagen van te voren al lang bekend door weermodellen GFS, ECMWF, WRF. Nu komt alleen GFS.
Focus maar meer op vanavond/vannacht met passage trog, dat kan nog wat op gaan leveren voor westen en het IJsselmeer

Ik krijg de kaarten soms via een ander, eveneens de dynamische kant van het onweer van ECMWF. Die zijn helaas niet vrij te verkrijgen. Wel voor de meteorologische weerdienstenquote:Op donderdag 30 juni 2011 14:36 schreef aloa het volgende:
[..]
WRF gaat bij wetterzentrale tot 72 uur...voor de lange termijn moet je zeker betalen?
Of kan je die kaarten ook ergens anders bekijken?

Vandaar dat ik ze niet kan vinden...quote:Op donderdag 30 juni 2011 14:42 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Ik krijg de kaarten soms via een ander, eveneens de dynamische kant van het onweer van ECMWF. Die zijn helaas niet vrij te verkrijgen. Wel voor de meteorologische weerdiensten

bron: Severe weather outlookquote:DONDERDAG 30 JUNI 2011
Een meer uitgesproken bovenluchttrog bereikt vanavond onze regio en zal de kans op onweer doen toenemen , vooral over het reliëf en nabij de kusten. Morgen meeste onweerkansen in de oostelijke regio's, vooral in NL. Shear in niet significant, het gaat om gewone klassieke buien met wat onweer. Een lokale tuba zonder erg is niet uitgesloten evenals wat hagel met beperkte grootte. De buien worden mede getriggerd door de nabijheid van een prominente jetstreak. In de loop van vrijdagavond verdwijnen de onweerkansen.

Wat zijn nou Hollandse wolkenluchten?quote:

quote:Op donderdag 30 juni 2011 18:01 schreef Jumparound het volgende:
Hoe laat begint het noodweer waar de kranten bol van staan eigenlijk?
xD

Heeft te maken met het vlakke land waardoor je dus een horizon ziet.quote:Op donderdag 30 juni 2011 18:40 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Wat zijn nou Hollandse wolkenluchten?
Kom je in bijv. Portugal niet van zulke luchten tegen?

Zo, inderdaadquote:Op donderdag 30 juni 2011 21:16 schreef Fredo55 het volgende:
Onweersbui op komt, voor de zeeuwse kust.

Onweer is er al uit?quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:37 schreef Piles het volgende:
[..]
Zo, inderdaadKeek even naar buiten, lekkere lucht

Is er inderdaad net voor ons weer uitgegaanquote:Op donderdag 30 juni 2011 22:44 schreef zoem het volgende:
[..]
Het giet anders lekker nu. Maar onweer zit er niet meer in

Helaas, zojuist plots flinke windtoename. Actueel nog droog.quote:Op donderdag 30 juni 2011 22:44 schreef zoem het volgende:
[..]
Het giet anders lekker nu. Maar onweer zit er niet meer in

in Gouda donderde t ook heel evenquote:

quote:

Ja het waren een paar goeie klappen die heel dichtbij zaten. Enig idee hoe laat het was? Ik lag in bed en heb niet op de klok gekeken.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 09:20 schreef Schuifpui het volgende:
Wat een onweer vannacht in Delft. Niet heel veel, maar echt gigantisch harde klappen, die ook eens seconden lang duurde. Echt een heel ander soort onweer dan dinsdag leek het.

Ik werd rond 03:30 wakker van het onweer in Voorburg. Ligt praktisch naast Delft, zullen dezelfde klappen wel zijn geweestquote:Op vrijdag 1 juli 2011 09:40 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Ja het waren een paar goeie klappen die heel dichtbij zaten. Enig idee hoe laat het was? Ik lag in bed en heb niet op de klok gekeken.

Wikipedia heeft het meeste wel staan:quote:Op vrijdag 1 juli 2011 09:58 schreef StateOfMind het volgende:
Wat een schitterende wolkenlucht hier in NijmegenVan die grote hoge wolken waar de zon mooi op schijnt zodat de structuur heel mooi uitkomt.
Wat is trouwens een goede site waarop 'weer' duidelijk wordt uitgelegd in voor leken begrijpelijke taal? Ik zie hier regelmatig termen als 'inflow tail' en 'back draft' enzo voorbij komen. Ik wil dat ook een beetje begrijpen.

quote:Op vrijdag 1 juli 2011 09:54 schreef mwaterl het volgende:
[..]
Ik werd rond 03:30 wakker van het onweer in Voorburg. Ligt praktisch naast Delft, zullen dezelfde klappen wel zijn geweest

quote:Op vrijdag 1 juli 2011 10:04 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Wikipedia heeft het meeste wel staan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Supercell
stormtrack heeft ook veel uitleg.
http://www.stormtrack.org/forum/archive/index.php/t-18404.html

En dan je weerstation in 1000 stukkenquote:Op vrijdag 1 juli 2011 10:16 schreef SpeedyGJ het volgende:
Pffff doe hier ook eens onweerof een water/windhoos over mijn weerstation

Dit weerstation zou een normale windhoos aan moeten kunnen, anders is het een kut dingquote:
Gewoon fractus, thats allquote:Op vrijdag 1 juli 2011 11:10 schreef Disorder het volgende:
Bij de grote storm van een paar dagen geleden zag ik fractus aan de onderkant van de wolkenbasis vrij snel veranderen. Dit vondt plaatst aan de onderkant van het begin van de 'shelf'. Alsof het draaide en steeds dikker werd. Het werd nergens een funnel of kleine tornado. Wat was het dan wel?

Ja. En het dikte vrij snel aan.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 11:14 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Dit weerstation zou een normale windhoos aan moeten kunnen, anders is het een kut ding
[..]
Gewoon fractus, thats all![]()
Roteerde het ook?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |