quote:Op donderdag 30 juni 2011 01:39 schreef Dagoduck het volgende:
Ik zag dit op de engelse wiki:
[ afbeelding ] echt zo van: wattefak?!
Was dat niet in 97? Dat was toen die windhoos die huishield, ik weet nog goed dat 'ie toen aan kwam, echt te bizar.quote:Op donderdag 30 juni 2011 11:17 schreef Jumparound het volgende:
[..]
In '99 of '98 werkte ik in een kas en heb zo een wolk van heel dichtbij gezien. Dat was niet fijn kan ik je vertellen!
was dat niet 1983?quote:Op donderdag 30 juni 2011 11:43 schreef Nijna het volgende:
was dat in 97 niet "zwarte zaterdag"? Dat er zoveel watersporters ook overvallen waren door het "noodweer"
quote:De beruchtste Hemelvaartsdag was 12 mei 1983, toen na een zonnige en warme ochtend een korte heftige storm opstak. De storm was het gevolg van een zogenaamde kanaalrat, een actieve storing die via het Kanaal naar ons land trok. Het noodweer, dat veel watersporters overviel, kostte tien mensen het leven.
wtfquote:Op donderdag 30 juni 2011 12:04 schreef Darklight het volgende:
[..]
op YT staan ook wel filmpjes van zo'n wolk, lijkt me wel echt
kan ook, toen werkte ik al in die kas (vakantiewerk) ik meen me te herinneren dat er een zeilwedstijd met optimisten op de braassem was... uiteindelijk is er ook een zeiler verdronken...quote:Op donderdag 30 juni 2011 11:35 schreef Take_A_Picture het volgende:
[..]
Was dat niet in 97? Dat was toen die windhoos die huishield, ik weet nog goed dat 'ie toen aan kwam, echt te bizar.
Waren toen ook niet een aantal kassen kapot?
nee, toen was ik drie en werkte nog niet in de alstoemeria's ;-)quote:
en ik heb hier in Amsterdam net de ramen staan lappen (in de brandende zonquote:
Is inderdaad alweer opgehouden, verwachtte er ook niet al te veel van.quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:49 schreef Againzender het volgende:
[..]
en ik heb hier in Amsterdam net de ramen staan lappen (in de brandende zon)
Nou ja, ze zijn nog mooi schoon nu...
Piepklein buitje trouwens, eens kijken of het wil groeien.
volgens het KNMI wel..quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:59 schreef SpeedyGJ het volgende:
Er ontstaan allemaal buien rondom het ijsselmeer, ook hier beginnen nu wat wolken de lucht in te schieten, ik denk niet dat het lang meer duurt voor de eerste buitjes hier ook gaan vallen.
Vanavond/vannacht kans op onweer?
quote:Komende nacht ontwikkelen er in de kustprovincies en op en rond het IJsselmeer enkele buien, mogelijk met onweer De minimumtemperatuur loopt uiteen van 13 graden vlak aan zee tot 9 graden landinwaarts. De noordwestelijke wind is zwak, aan de kust matig.
Vrijdag overdag is het wisselend bewolkt en er ontstaan buien, sommige met onweer. De middagtemperatuur ligt rond een graad of 18. De noordwestenwind is matig, kracht 3 tot 4 en in het noordelijk kustgebied vrij krachtig, 5.(bron: KNMI)
Ja dat was toen. Mijn man had een klant die een sloepje wilde proefvaren, dus die deed een rondje toen ze ineens het weer zagen omslaan. Ze hebben als een dolle de boot weer uit het water laten halen bij de jachthaven en hebben uiteindelijk nog onder die boot geschuild.quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:42 schreef Jumparound het volgende:
[..]
kan ook, toen werkte ik al in die kas (vakantiewerk) ik meen me te herinneren dat er een zeilwedstijd met optimisten op de braassem was... uiteindelijk is er ook een zeiler verdronken...
Dit is meer zo'n idee volgens mij:quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:04 schreef Darklight het volgende:
[..]
op YT staan ook wel filmpjes van zo'n wolk, lijkt me wel echt
Inderdaad, GFS laat te hoge dauwpunten zien waardoor de CAPE te hoog berekend wordt. Ik wordt er niet kou en niet warm van. Trek er maar gerust de helft af, je mag blij zijn met 400 CAPE J/KG. Daarnaast allemaal leuk en aardig die CAPE kaartjes maar in feite zegt dat niets. Wat is de dynamische kant? Hoe ligt de Jet? Is het een thermische vore of een KF wat in kracht afneemt. Een week vooruit kijken met deze waardes zou ik niet eens doen, al staat het er 5 dagen achter elkaar op. De situatie van 28 juni was 8 dagen van te voren al lang bekend door weermodellen GFS, ECMWF, WRF. Nu komt alleen GFS.quote:Op donderdag 30 juni 2011 11:02 schreef aloa het volgende:
[..]
ECMWF laat weinig cape zien, maar wel redelijk wat neerslag voor woensdag..
[ afbeelding ]
Hollandsche wolkenluchtenquote:Op donderdag 30 juni 2011 13:10 schreef ACT-F het volgende:
Hier in Goor wordt het ook grijzer. Vanochtend had ik uitzicht op fraaie wolkjes:
[ afbeelding ]
Ja volgens mij ook, in het filmpje zie je hem ook echt rollenquote:Op donderdag 30 juni 2011 14:07 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Dit is meer zo'n idee volgens mij:
[ afbeelding ]
Heeft niet veel met onweerswolken te maken. Meer info
WRF gaat bij wetterzentrale tot 72 uur...voor de lange termijn moet je zeker betalen?quote:Op donderdag 30 juni 2011 14:27 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Inderdaad, GFS laat te hoge dauwpunten zien waardoor de CAPE te hoog berekend wordt. Ik wordt er niet kou en niet warm van. Trek er maar gerust de helft af, je mag blij zijn met 400 CAPE J/KG. Daarnaast allemaal leuk en aardig die CAPE kaartjes maar in feite zegt dat niets. Wat is de dynamische kant? Hoe ligt de Jet? Is het een thermische vore of een KF wat in kracht afneemt. Een week vooruit kijken met deze waardes zou ik niet eens doen, al staat het er 5 dagen achter elkaar op. De situatie van 28 juni was 8 dagen van te voren al lang bekend door weermodellen GFS, ECMWF, WRF. Nu komt alleen GFS.
Focus maar meer op vanavond/vannacht met passage trog, dat kan nog wat op gaan leveren voor westen en het IJsselmeer
Ik krijg de kaarten soms via een ander, eveneens de dynamische kant van het onweer van ECMWF. Die zijn helaas niet vrij te verkrijgen. Wel voor de meteorologische weerdienstenquote:Op donderdag 30 juni 2011 14:36 schreef aloa het volgende:
[..]
WRF gaat bij wetterzentrale tot 72 uur...voor de lange termijn moet je zeker betalen?
Of kan je die kaarten ook ergens anders bekijken?
Vandaar dat ik ze niet kan vinden...quote:Op donderdag 30 juni 2011 14:42 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Ik krijg de kaarten soms via een ander, eveneens de dynamische kant van het onweer van ECMWF. Die zijn helaas niet vrij te verkrijgen. Wel voor de meteorologische weerdiensten
bron: Severe weather outlookquote:DONDERDAG 30 JUNI 2011
Een meer uitgesproken bovenluchttrog bereikt vanavond onze regio en zal de kans op onweer doen toenemen , vooral over het reliëf en nabij de kusten. Morgen meeste onweerkansen in de oostelijke regio's, vooral in NL. Shear in niet significant, het gaat om gewone klassieke buien met wat onweer. Een lokale tuba zonder erg is niet uitgesloten evenals wat hagel met beperkte grootte. De buien worden mede getriggerd door de nabijheid van een prominente jetstreak. In de loop van vrijdagavond verdwijnen de onweerkansen.
Wat zijn nou Hollandse wolkenluchten?quote:
quote:Op donderdag 30 juni 2011 18:01 schreef Jumparound het volgende:
Hoe laat begint het noodweer waar de kranten bol van staan eigenlijk?
xD
Heeft te maken met het vlakke land waardoor je dus een horizon ziet.quote:Op donderdag 30 juni 2011 18:40 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Wat zijn nou Hollandse wolkenluchten?
Kom je in bijv. Portugal niet van zulke luchten tegen?
Zo, inderdaadquote:Op donderdag 30 juni 2011 21:16 schreef Fredo55 het volgende:
Onweersbui op komt, voor de zeeuwse kust.
Onweer is er al uit?quote:Op donderdag 30 juni 2011 21:37 schreef Piles het volgende:
[..]
Zo, inderdaadKeek even naar buiten, lekkere lucht
Is er inderdaad net voor ons weer uitgegaanquote:Op donderdag 30 juni 2011 22:44 schreef zoem het volgende:
[..]
Het giet anders lekker nu. Maar onweer zit er niet meer in
Helaas, zojuist plots flinke windtoename. Actueel nog droog.quote:Op donderdag 30 juni 2011 22:44 schreef zoem het volgende:
[..]
Het giet anders lekker nu. Maar onweer zit er niet meer in
in Gouda donderde t ook heel evenquote:
quote:
Ja het waren een paar goeie klappen die heel dichtbij zaten. Enig idee hoe laat het was? Ik lag in bed en heb niet op de klok gekeken.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 09:20 schreef Schuifpui het volgende:
Wat een onweer vannacht in Delft. Niet heel veel, maar echt gigantisch harde klappen, die ook eens seconden lang duurde. Echt een heel ander soort onweer dan dinsdag leek het.
Ik werd rond 03:30 wakker van het onweer in Voorburg. Ligt praktisch naast Delft, zullen dezelfde klappen wel zijn geweestquote:Op vrijdag 1 juli 2011 09:40 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Ja het waren een paar goeie klappen die heel dichtbij zaten. Enig idee hoe laat het was? Ik lag in bed en heb niet op de klok gekeken.
Wikipedia heeft het meeste wel staan:quote:Op vrijdag 1 juli 2011 09:58 schreef StateOfMind het volgende:
Wat een schitterende wolkenlucht hier in NijmegenVan die grote hoge wolken waar de zon mooi op schijnt zodat de structuur heel mooi uitkomt.
Wat is trouwens een goede site waarop 'weer' duidelijk wordt uitgelegd in voor leken begrijpelijke taal? Ik zie hier regelmatig termen als 'inflow tail' en 'back draft' enzo voorbij komen. Ik wil dat ook een beetje begrijpen.
quote:Op vrijdag 1 juli 2011 09:54 schreef mwaterl het volgende:
[..]
Ik werd rond 03:30 wakker van het onweer in Voorburg. Ligt praktisch naast Delft, zullen dezelfde klappen wel zijn geweest
quote:Op vrijdag 1 juli 2011 10:04 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Wikipedia heeft het meeste wel staan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Supercell
stormtrack heeft ook veel uitleg.
http://www.stormtrack.org/forum/archive/index.php/t-18404.html
En dan je weerstation in 1000 stukkenquote:Op vrijdag 1 juli 2011 10:16 schreef SpeedyGJ het volgende:
Pffff doe hier ook eens onweerof een water/windhoos over mijn weerstation
Dit weerstation zou een normale windhoos aan moeten kunnen, anders is het een kut dingquote:
Gewoon fractus, thats allquote:Op vrijdag 1 juli 2011 11:10 schreef Disorder het volgende:
Bij de grote storm van een paar dagen geleden zag ik fractus aan de onderkant van de wolkenbasis vrij snel veranderen. Dit vondt plaatst aan de onderkant van het begin van de 'shelf'. Alsof het draaide en steeds dikker werd. Het werd nergens een funnel of kleine tornado. Wat was het dan wel?
Ja. En het dikte vrij snel aan.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 11:14 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Dit weerstation zou een normale windhoos aan moeten kunnen, anders is het een kut ding
[..]
Gewoon fractus, thats all![]()
Roteerde het ook?
Mooi hoosje..quote:Op vrijdag 1 juli 2011 13:11 schreef IedeK. het volgende:
Hoosz(en) bij Urk boven het Ketelmeer vanochtend.
Niet mijn foto's. (via @jellebakker @wimstrik @Ookgoidag en @LubBarends)
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Hier heb ik het ook gezien, kreeg er een beetje schrik vanquote:
Zo'n waterhoos is wel mooi om te zien, ondanks dat het regelmatig voorkomt, vooral in de waddenquote:Op vrijdag 1 juli 2011 13:11 schreef IedeK. het volgende:
Hoosz(en) bij Urk boven het Ketelmeer vanochtend.
Niet mijn foto's. (via @jellebakker @wimstrik @Ookgoidag en @LubBarends)
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Mooi ook die weerspiegeling op de straat.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 14:50 schreef Burnie88 het volgende:
Nog wat mooie plaatjes van afgelopen dinsdag, gemaakt in mijn woonplaatske
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik hoor verhalen van vrienden uit Delft dat er bij minstens twee de bliksem (indirect?) is ingeslagen, waardoor de aardlekschakelaar is gesprongen. Moet best heftig geweest zijnquote:Op vrijdag 1 juli 2011 09:40 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Ja het waren een paar goeie klappen die heel dichtbij zaten. Enig idee hoe laat het was? Ik lag in bed en heb niet op de klok gekeken.
Tsja, 't is nog best wel benauwd weer. In de auto is het toch erg prettig om de airco aan te hebben, wat anders nooit eigenlijk nooit eceht nodig is.quote:
Hebben jullie nog meer goede, duidelijke en voor een leek begrijpelijke sites over weer in het algemeen, maar ook de verschillende soorten bewolking, stormen, multi- en supercellen, luchtstromingen en alles eigenlijk wel?quote:Op vrijdag 1 juli 2011 10:04 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Wikipedia heeft het meeste wel staan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Supercell
stormtrack heeft ook veel uitleg.
http://www.stormtrack.org/forum/archive/index.php/t-18404.html
KNMI heeft Nederlandse info: http://www.knmi.nl/cms/content/27749/tornadoquote:Op vrijdag 1 juli 2011 22:03 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Hebben jullie nog meer goede, duidelijke en voor een leek begrijpelijke sites over weer in het algemeen, maar ook de verschillende soorten bewolking, stormen, multi- en supercellen, luchtstromingen en alles eigenlijk wel?
Een soort 'Weer voor dummies' zeg maar. Bij voorkeur in het Nederlands en met duidelijke plaatjes bij de uitleg.
Ik ben eigenlijk altijd wel geïnteresseerd geweest in weer en zijn verschijnselen, maar ik wil eigenlijk wel wat kennis krijgen hierover.
Als je dat zou willen doen, graagquote:Op vrijdag 1 juli 2011 22:05 schreef kahaarin het volgende:
[..]
KNMI heeft Nederlandse info: http://www.knmi.nl/cms/content/27749/tornado
Voor de rest zal ik even moeten kijken, zal eens voor je gaan snuffelen.
Kijk hier eens, mooie begrippenlijst:quote:
Ik ben mijzelf nu http://www.keesfloor.nl/weerkunde/index.htm aan het inlezen, weet er namelijk ook nog niet zoveel van hoorquote:
Lol, komt vanzelf !quote:Op vrijdag 1 juli 2011 22:12 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ik ben mijzelf nu http://www.keesfloor.nl/weerkunde/index.htm aan het inlezen, weet er namelijk ook nog niet zoveel van hoor
Haiquote:Op vrijdag 1 juli 2011 22:14 schreef flugeltje het volgende:
Oom_AgentWaar was je dinsdag? Yvonne miste je!
Waarom ben jij hier niet meer zo actief? We hebben je allemaal gemist hoorquote:Op vrijdag 1 juli 2011 22:13 schreef Oom_Agent het volgende:
Wat een heerlijk temperatuurtje van 15 graden hier in Nijmegen.
Helaas gaat er niet veel ontploffen deze week.
quote:Op vrijdag 1 juli 2011 22:12 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Kijk hier eens, mooie begrippenlijst:
http://wetenschap.infonu.(...)aat-een-tornado.html
Plaatje:
[ afbeelding ]
Bedankt damesquote:Op vrijdag 1 juli 2011 22:12 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ik ben mijzelf nu http://www.keesfloor.nl/weerkunde/index.htm aan het inlezen, weet er namelijk ook nog niet zoveel van hoor
Ja druk druk !! Maar lees vaak mee ! En er is niet vaak meer echt weer geweest de laatste tijd!! Dinsdag was een leuk onweer, maar nog niet echt een 17 juli broertje.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 22:18 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Waarom ben jij hier niet meer zo actief? We hebben je allemaal gemist hoor![]()
Viel hier in Amsterdam nog best mee, zie mooiere beelden in 't topic over dinsdag en was best onder de indruk van de beelden die de Nederlandse stormchasers gemaakt hebben zoals gepost Cijfers, foto's, nieuws over onweer van 28 juni?quote:Op vrijdag 1 juli 2011 22:29 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ah oke, tja qua weer begint het een beetje saai te wordenhopen dat we eens een extreem weertje krijgen
![]()
Maar euhm die van Dinsdag vond ik ook wel lekker hoor! Lang gelden dat ik deze onweer heb mee gemaakt
Hier wel idd maar heb je nog een aanvulling op tornado's?quote:Op vrijdag 1 juli 2011 22:29 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ah oke, tja qua weer begint het een beetje saai te wordenhopen dat we eens een extreem weertje krijgen
![]()
Maar euhm die van Dinsdag vond ik ook wel lekker hoor! Lang gelden dat ik deze onweer heb mee gemaakt
Hier geen Tornado's gehadquote:Op vrijdag 1 juli 2011 22:32 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Hier wel idd maar heb je nog een aanvulling op tornado's?Volgens mij heb ik nu zo ongeveer alles.
Oeh, wat is de cape? Nog kans op wat moois? Waterhoosje op je dak oid?quote:Op vrijdag 1 juli 2011 23:25 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Hier geen Tornado's gehad![]()
Voor de rest ziet de pluim voor Leeuwarden er goed uit, 25 graden en later op de dag 15a20mm aan neerslag signaal![]()
Momenteel nog weinig over te zeggen natuurlijk maar er is wel een kleine cap van 500 a 1000kjg aanwezig.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 23:28 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Oeh, wat is de cape? Nog kans op wat moois? Waterhoosje op je dak oid?![]()
Hmm, het kan dus vriezen of dooien, afwachten dan maar.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 23:35 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Momenteel nog weinig over te zeggen natuurlijk maar er is wel een kleine cap van 500 a 1000kjg aanwezig.
Lol, in Groningen was het overzichtelijker, bijna de hele dag (mot) regen...quote:Op vrijdag 1 juli 2011 23:36 schreef Drassss het volgende:
Hoi, was een vaag dagje eigenlijk hier in het zuiden met al die kleine buitjes
Ja hier ook, even naar wierum geweest, daar mooi overzicht op een bui gehad boven Lauewersoogquote:Op vrijdag 1 juli 2011 23:36 schreef Drassss het volgende:
Hoi, was een vaag dagje eigenlijk hier in het zuiden met al die kleine buitjes
Inderdaad we moeten het maar even bekijkenquote:Op vrijdag 1 juli 2011 23:40 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Hmm, het kan dus vriezen of dooien, afwachten dan maar.
[..]
Lol, in Groningen was het overzichtelijker, bijna de hele dag (mot) regen...![]()
Jups, Michael Stanga is de man die mooie wolken in beeld heeft.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 23:44 schreef Drassss het volgende:
Er zijn trouwens wat tornado's in de USA en ik zag al wat leuke beelden voorbij komen, gewoon een tipje. Ik zal het even melden in het tornado topic
Misschien krijgen we wel wat heftiger dan dinsdagquote:Op vrijdag 1 juli 2011 23:49 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Jups, Michael Stanga is de man die mooie wolken in beeld heeft.http://www.news9.com/category/167025/weather-storm-tracker
@Speedy: Woensdag is idd de dag met eventueel een mooi perspectief, 25 graden en dan kans op veel neerslag. Wie weet wel spontaan warmteonweer.
Idd, de potentie is er, eens zien of we in de binnenstad van Groningen weer kunnen pootjebaden.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 23:59 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Misschien krijgen we wel wat heftiger dan dinsdag![]()
Maar ik denk niet dat het tot zover gaat komendat zou wat zijn zeg.
Maar goed, neerslag is duidelijk aanwezig, 15/20mm oef reken maar op een aantal fikse onweersbuien![]()
Ik ga nu eens even de foto's van Dinsdag bekijken die ik op de dijk heb gemaaktdat heb ik nog niet eens gedaan, en dan die van vandaag er nog even bij
misschien dat ik nog een paar kan uploaden
Lol, audio bij filmpjes vind ik altijd wel lachen.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 00:05 schreef Drassss het volgende:
Die van mij waren een drama en mijn filmpjes heb ik zelf vernaaid door er als een klein kind doorheen te lullen![]()
Ik vond het ook iets te leip om in een weiland te gaan staan, teveel onweer... Volgende keer toch maar even met de auto als er weinig hagel in de buien zit
Had één goede totdat ik een mega flits zag + wat rotatie en als een 5 jarig jochie de tekst uitkraamde " Wowwwwwwwwwwwww "quote:Op zaterdag 2 juli 2011 00:08 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Lol, audio bij filmpjes vind ik altijd wel lachen.In een weiland staan met zoveel ontladingen p/m, hmmm, dan kun je net zo goed een paraplu met stalen knop meenemen idd.
Lol, noh, die had je toch best kunnen doen, geluid eronder weghalen?quote:Op zaterdag 2 juli 2011 00:10 schreef Drassss het volgende:
[..]
Had één goede totdat ik een mega flits zag + wat rotatie en als een 5 jarig jochie de tekst uitkraamde " Wowwwwwwwwwwwww "filmpje meteen in de prullenbak hahahahaahaha.
2 linker handen..quote:Op zaterdag 2 juli 2011 00:11 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Lol, noh, die had je toch best kunnen doen, geluid eronder weghalen?
Hahah dat hebben we hier nou niet zo vaak helaasquote:Op zaterdag 2 juli 2011 00:03 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Idd, de potentie is er, eens zien of we in de binnenstad van Groningen weer kunnen pootjebaden.
Pics, altijd leuk, mijn camera had honger helaas, en die !@#$%*( batterijen verstoppen zich altijd als je ze snel moet hebben.
Jawel, in windows7 is zoiets zelfs ingebouwd.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 00:15 schreef SpeedyGJ het volgende:
Hmm is er geen photobucket app voor windows? Dat zou het uploaden een stuk makkelijker maken, ik heb wel die van FF
Maar ik heb vistaquote:Op zaterdag 2 juli 2011 00:20 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Jawel, in windows7 is zoiets zelfs ingebouwd.Knippen, uppen en posten, zo gedaan.
Hmm, is je PC niet traag? Ik ben superblij met 7, Vista is bagger.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |